פסח אצל השכנים - טעימה מקפריסין

תמונה ראשית עבור: פסח אצל השכנים - טעימה מקפריסין - תמונת קאבר
סלע אפרודיטה צילמה איריס ס.

חזרנו מגיחת פסח לקפריסין .

טיסה קצרצרה של 40 דק' , אנשים חביבים ומסבירי פנים , נוף מגוון , אוכל טעים. מה צריך יותר? יש מה לראות ויש היכן לטייל. בארבעה ימים רק טעמנו ואני בטוחה שעוד נשוב.

עם פתיחת הקו לפאפוס על ידי ראיין -אייר והאפשרויות להגיע ללרנקה עם חברות נוספות כמו אגאיין , UP, ישראייר , ארקיע וטוס – קפריסין נגישה מתמיד.

הנה כמה תמונות כמתאבן

הנוף מחלוני

מתכוננים לאיסטר

מתכוננים לפסחא.

הטיול נערך בחול המועד פסח. טסנו ללרנקה עם UP. הטיסה יצאה בזמן והיתה נוחה ונעימה. שכרנו רכב אוטומטי דרך אופרן. הספק היה יורופקאר. קיבלנו פורד פוקוס אוטומטית עם די הרבה ק”מ.

התמקמנו במלון בקרבת לימסול. היות והעיר נמצאת פחות או יותר באמצע קו החוף הדרומי של קפריסין . חשבתי שהיא תהיה נקודת מוצא טובה לטיול כוכב.

לנו 4 לילות במלון elias beach hotel. מלון נחמד מרשת קניקה. מארח בעיקר תיירים בריטים . היו גם מעט גרמנים וישראלים . בסיס הארוח היה “ הכל כלול “ אבל ללא אווירת הכול כלול. מלון סולידי . לפחות בעונה זו של השנה. לא אחראית על מה שקורה שם בקיץ.

אם תזמינו דרך אתר רשת מלונות קניקה ותצטרפו למועדון הרשת, תזכו בהנחה של 10 אחוז לעומת אתרי חיפוש כמו בוקינג ודומיו ותצברו נקודות למימוש מיידי.

אנחנו לקחנו חדר סופריור לשלושה פונה לים . החדר גדול מאד ( מעל 30 מ) יש לו מרפסת ונוף נהדר של הים.

אנשים שחדריהם פנו לצד השני ולכביש התלוננו על רעש. שווה לקחת חדר לכוון הים .

בנוסף למיקום הנוח לטיולי כוכב בקפריסין , בחרתי במלון בשל הארוחות והמודעות הגבוהה למזון ללא גלוטן . חששתי שמסעדות יהיו סגורות בשל הפסחא.

טיפ שפרסמתי על המלון

בפועל , שלא כביעדים אחרים בהם בקרנו בפסחא , בקפריסין הכל היה פתוח .

אין בעיה של אוכל בחג. אולי רק באיסטר עצמו ביום ראשון 16/4 היו מקומות סגורים .

Easter breakfast בחצר המלון

מלון אליאס ביץ

מתקשטים לפסחא

החדר שלנו

כנסיה בחצר המלון

מנה ראשונה – לימסול והסביבה

יום אחד הקדשנו לחקר הסביבה הקרובה. זה היה יום בו לקחנו את הזמן יצאנו די מאוחר , חזרנו למנוחת צהריים ויצאנו שוב.

לימסול היא העיר השנייה בגדלה בקפריסין. העיר עצמה די כעורה בעיני.

הבניה נמוכה ברובה . פה ושם מתחילים לצוץ בניינים גבוהים יותר. בשנים האחרונות נעשה מאמץ לפתח את אזור המרינה ויש שם טיילת נחמדה וגן חביב ממש על קו המים . לי זה קצת הזכיר את טיילת בת ים.

האתר שאותנו עניין נמצא דוקא מחוץ לעיר, מעט מערבית אליה הוא אתר קוריון . אתר ארכאולוגי גדול .

קוריון (Kourion) היא עיר עתיקה שנבנתה בחוף הדרומי של האי, וכוללת תיאטרון רומי עתיק בן 2,000 מקומות מהמאה השניה לפני הספירה.

מלבד התאטרון המרשים , בקרנו במקום בבית של אכילס ( כן , זה מהעקב laugh ), במקום ששימש למגורים ואימונים של הגלדיאטורים ובבית המרחץ הציבורי.

באתר ישנם מספר פסיפסים. חלקם במצב מצוין .

האתר שוכן סמוך לים והנוף מרהיב. ראו את הצוקים . איך שהוא זה הזכיר לי את קו החוף בבריטניה .

מספרים שההתיישבות במקום הופסקה במאה הרביעית לספירה, אחרי שסדרה של 5 רעידות אדמה אדירות גרמה להרס רב בעיר פעם אחר פעם בתוך 80 שנה.

הנה כמה תמונות מקוריון

בבית של אכילס

הנוף היפה

אצל הגלידאטורים

מרחצאות

התאטרון הרומי

פסיפס מרשים בקוריון

קניות

במה שנשאר מהיום הסתובבנו קצת בטיילת של לימסול , שתינו קפה נחמד בסטארבקס והיות והקניינית חששה שבחג החנויות יהיו סגורות בדקנו גם את הקניון של לימסול .

המחירים בקניון בקפריסין דומים לארץ ואין מציאות גדולות.

קישור לקניון my mall limassol. בקניון יש סניף של TIGER חנות מתנות ואביזרי בית מדליקים במחירים נוחים .

מתנות לילדים אפשר לקנות בזול בחנות JUMBO . יש מספר חנויות באי . אנחנו בדקנו את זו של לימסול . מחירים זולים .

עוד כמה תמונות לימסול ( הרבה כנסיות גדולות ומפוארות נבנות ) , הקניון הכולל משטח החלקה וקצת נופים מאתר קוריון .

כנסיות בתנופת בניה

נכון אנגליה ?

פריטים מעוצבים בטייגר

החלקרח בקפריסין

אני והנוף

כולם הולכים לג

כולם הולכים לג'מבו

טעימה שנייה – אתרים באזור לרנקה.

בקרנו בכמה אתרים בקרבת העיר לרנקה. לעיר לרנקה עצמה הגענו ביום האחרון לפני הטיסה חזרה , אבל על כך בהמשך. אז מה ראינו ?

לפקרה – כפר רוקמות התחרה. לא ממש באזור לרנקה. יותר נכון שיפולי הטרודוס המזרחיים. בערך באמצע הדרך בין לרנקה ללימסול ולתוך היבשת.

הרבה סופרלטיבים קראתי על הכפר , שנשותיו חברו לקאופרטיב רקמה והן יושבות בפתחי החנויות ומדגימות אומנותן.

היום נראה לי שבכפר נמכרת בעיקר תוצרת סינית. יש פה ושם גם רקמה אותנטית והמחירים בהתאם. עוד אפשר למצוא כלי כסף ומאכלים אופיינים לקפריסין כמו הרחת לוקום , הריבות והדבש שאפשר לראות בכל כפר. בכפר יש גם מפעל ליצור רחת לוקום. לא בקרנו.

בכל אופן יש כמה פינות חמד בכפר והצלחנו להוציא כמה תמונות יפות.

כמובן שאי אפשר לחזור הביתה בלי מפה אחת , אז גם אני התחדשתי בכזו לשולחן הקפה . laugh

רקמה בלפקרה

יפים הבתים בלפקרה

ככה מוכרים מפות

לפקרה

פסחא בלפקרה

נשמור לימים חמים

כמו כפרים נוספים בקפריסין לפקרה מחולקת ללפקרה עילית pano lefkara ולפקרה תחתית kato lefkara. הכפר המתויר יותר הוא העילי . בשעת בוקר של יום שישי הטוב הכפר היה מעט מנומנם. אני חושבת שהוא זוכה ליחסי צבור קצת טובים מדי ובעיני ממש לא אתר חובה. נחמד.

בדרך עצרנו לכמה תצפיות יפות על הנוף הכפרי .

בקפריסין בעיית מים והפסקות מים הן עניין שבשגרה. כל בית מחויב להחזיק מיכל מים גדול על הגג אותם תוכלו לראות בתמונות . מצרפת עוד כמה תמונות מלפקרה והדרך.

נוף יפה בדרך

מבט על kato lefkara

רחוב בלפקרה

גגות בלפקרה

יש גם אגם

אגם המלח ומסגד Hala Sultan

לא רחוק משדה התעופה של לרנקה שוכן אגם המלח. למעשה תראו אותו מיד עם הנחיתה . בעונת הסתיו אפשר לצפות כאן בעופות מים יפים , בעיקר פלמינגו. באביב לא היו עופות בכלל.

על הגדה המערבית שלו שוכן מסגד חלה סולטן שנחשב אחד המסגדים החשובים ביותר למוסלמים. המאמינים טוענים שכאן טמונות עצמותיה של אמו החורגת של הנביא מוחמד.
המקום מוקף בדקלים יפים , יש לו חצר מטופחת . מאמינים קושרים סרט לעצים במקום . מי שגר כאן היום ברווחה זו עדת חתולים גדולה שהתיישבה לה במקום ומקבלת את הבאים . תופעה מעט מוזרה.

מסגד חאלה סולטן

הכניסה למסגד

חצר המסגד

כאן גרים בכיף

המסגד והאגם

אגם המלח

עוד מקום נחמד שבקרנו בו הוא כפר הדייגים זיגי – zygi שנמצא בין לרנקה ללימסול .

ליד הכפר נמצא חוף רחצה יפה שנקרא חוף המושל ובו מפרצי שחיה יפים.

במקום נמל גדול , מרינה יפה סביבה כמה מסעדות דגים נחמדות . מגדלור לבן ויפה וספינות עתיקות מעץ . מקום נחמד לעצירה נעימה בצהריי היום .

ספינות עתיקות בזיגי

מרינה זיגי

מגדלור

זיגי

קו החוף

קפה זיגי

טעימה שלישית – לרנקה

אם נודה על האמת מהערים של קפריסין , לא ממש התרשמנו . מבין השלוש שראינו פאפוס הכי נחמדה.

גם בלרנקה היתה לי הרגשה שמדובר בשילוב של עכו העתיקה עם טיילת בת ים . אז אפשר להסתובב כמה שעות ובעיני זה לגמרי מספיק. אתם יודעים מה … אני אהיה יותר נחרצת , אפשר גם לוותר.

אם ממש רוצים אז כנסיית לזרוס הקדוש נחמדה, אבל ביום של חג הפסחא 16/4 היתה סגורה למבקרים .

אני מצרפת כמה תמונות מלרנקה . האקוודוקט שעובר ממש בתוך העיר, הטיילת , המצודה , המסגד וכנסיית לזרוס הקדוש. כולם מלבד האקוודוקט נמצאים ממש במרחק קצר זה מזה .

היופי של קפריסין נמצא לדעתי בחופים ובכפרים ולאו דוקא בערים .

ביצים לחג

המצודה

כנסית לזרוס הקדוש

חוף הים

המסגד

אמת מים , לרנקה

טעימה רביעית– יום בטרודוס

בעיני זו היתה המנה העיקרית . הקדשנו לטרודוס יום אחד ארוך . בן הזוג ואני מאד אהבנו . הבת טיפה פחות . נחמד מאד היה לבקר בכפרים , לראות קצת טבע . מים ופריחה .

בניתי לנו מסלול מקוצר בן יום שכלל את מנזר קיקוס , קקופטריה , הכפר אומודוס ומפלי מילומריס Millomeris .

בהחלטה ספונטנית עצרנו בדרך במפלי טרימקליני Trimiklini ובגשר הכפול המיוחד שנמצא ליד הכפר. רצינו גם לבקר במפלי קלדוניה ולא הספקנו . בכפר פנו פלטרס רק חלפנו .

יש גבול כמה אפשר לדחוס ליום אחד. בסך הכל היה יום יפה ומגוון .

הנה כמה תמונות לטעימה מהטרודוס ובהמשך אפרט מעט על כל אתר .

סוכת גפנים

מבט על קקופטריה

מפלי מילומריס

נוף הטרודוס

מנזר קיקוס

מפל טרימקליני

אתרים בטרודוס :

מפלי טרימקליני והגשר הכפול

יוצאים מכוון לימסול וחוברים לכביש B8 העולנה לטרודוס. חיש קל הטופוגרפיה משתנה ומתחילים לראות נוף הררי. משהו בין הרי ירושלים לשוויצריה הקטנה. הרבה עצי מחט.
לאחר כ 45 דק' של נסיעה מגיעים לטרימקליני . עצירה לא היתה מתוכננת אבל הרצון לחלץ מעט עצמות בנוסף לדרישה להפסקת פיפי, הביאה אותנו לבית הקפה שמוביל למפלים . אי אפשר לפספס אותו. בעל הבית שכנראה התלבש על אתר טבע ולא ברור איך זה קרה , דואג שתראו את השילוט ואת ההפניה למפלים מכל פינה .
המחיר שהוא גובה עבור הביקור הקצר במפל הקטן די מוגזם בעיני – 5 יורו ( בעוד שבאתרים הגדולים והמסודרים של קפריסין כמו קוריון גובים 4.5 ממבוגרים בלבד) , אבל למרות שזו מלכודת תיירים קלאסית , המסלול די נחמד וכלל את השימוש בשרותים של המסעדה בחינם .

אז לדעתי רק אם צריכים פיפי . wink בקיץ הוא מעודד אתכם גם לטבילה קצרה.

תראו כמה שילוט למקום – ממש קאלט . laugh

למקרה שפספסתם את הכניסה

המפל

עוד מהמפל ובריכת הטבילה

בדרך למפל

לא לשכוח בגד ים

ועוד כמה שלטים

כמה מטרים אחרי המפלים ישנה פניה שמאלה לכוון הגשר הכפול . הפניה משולטת.

–"The Double Bridge in Trimiklini Village"

זהו "הגשר הכפול" - גשר נסתר, בדרך צדדית. הגשר נבנה בשנת 1901 ונועד למעבר מרכבות ועגלות. בשנת 1917 שופץ הגשר והותאם למעבר כלי רכב ממונעים. הגשר בנוי בשני מפלסים ובעבר השתמשו בשניהם. כיום, רק המפלס העליון בשימוש. מתחתיו זורם יובל של הנהר kuris

בטיפים ישנים שקראתי צוין כי הגשר נחבא וקשה לאתר אותו. אני חייבת לציין שהיה דוקא שילוט ברור. כנראה שדברים השתנו. מי שרוצה להמנע מכביש הגישה היורד אל הגשר יכול להמשיך על הדרך הראשית B8 עוד קצת , להגיע לתחנת הדלק. מרחבת החניה אפשר לראות את הגשר מלמעלה.

אנחנו התאמצנו וירדנו בכביש הדי משובש , אז כבר עשינו לו בוק. בתמונה השלישית תוכלו לראות את אזור תחנת הדלק העליונה ממנה ניתן לצפות בגשר.

ישנם גשרים עתיקים נוספים באזור. למשל גשר צלפוס. אנחנו לא הספקנו להגיע אליהם. הקישור שנתתי נותן הפניה. אני חושבת שעמיחי היה בצלפוס ואולי יוכל להרחיב.

הגשר הכפול - משמאל

הגשר הכפול – מבט משמאל

ומימין

עם התחנה העליונה

מנזר קיקוס

אחרי העצירה הקטנה בטרימיקליני החלטנו להמשיך ללא עצירות נוספות לכוון מנזר קיקוס. היו לי הרבה התלבטויות אם לשלב אותו בטיול . קראתי שהדרך מפותלת וקשה. הוא גם מרוחק משאר מוקדי העניין שלנו בטרודוס.

בסוף התמונות היפות שראיתי מהמנזר הכריעו והחלטנו לבקר. קיקוס נחשב אחד המנזרים היפים והעשירים בקפריסין . בדיעבד אני חושבת שיכולנו לוותר ולהתמקד בסיור נינוח יותר באחד הכפרים או במפלי קלדוניה.

המנזר הזכיר לי מאד את מנזר רילה בבולגריה שראינו לפני שנתיים , רק שהוא יותר קטן , פחות מרשים מרילה וההגעה אליו יותר מסובכת .

הדרך היתה לפרקים מאד מאד מפותלת , הבת לא הרגישה טוב והנסיעה אליו לקחה לנו כמעט שעתיים . למי שלא ראה בחייו מנזרים גדולים , הוא בכל זאת מרשים. לשיקולכם

בתוך המנזר אסור לצלם . הכנסיה שלו קטנה יחסית ועמוסה בקישוטי זהב. התמונות הן מהחצרות

בדרך לקיקוס

המנזר מבחוץ

מריה ובנה

בחצר של קיקוס

תלבושת צניעות

הכניסה

אם תמשיכו עוד 3 ק”מ עד סוף הכביש בפסגת ההר, תגיעו לקבר הארכיבישוף מקריוס, נשיאה הראשון של קפריסין, שהיה ראש המנזר בזמנו. במקום יש גם בית קפה, שירותים וחנות מזכרות.

אנחנו ויתרנו אבל מתמונות ברשת המקום נראה די מרשים –

תמונה ותאור המקום באדיבות יהודה טל

תוצאת תמונה עבור קבר מקריוס

מנזר קיקוס שוכן ליד הכפר פדולאס – כפר הדובדבנים. דובדבנים לא ראינו אבל את הכנסיה עם הצלב הענק the holy cross אי אפשר לפספס והוא נראה למרחקים .

אחרי הביקור במנזר בקרנו באחת הכנסיות העתיקות המצוירות

‪Agios Nikolaos tis Stegis

גם כאן אי אפשר לצלם בפנים. הכנסיה מלאה ציורי יד עתיקים . זו כנסיה ביזנטית מיוחדת וקטנה מהמאה ה11 . נחשבת לאתר מורשת אונסקו . הסבר על המקום תוכלו לקרוא כאן . הכנסיה שוכנת לא רחוק מהכפר היפה קקופטריה אליו נגיע עוד מעט .

הכנסיה המצוירתהכנסיה המצוירת

דוכני מזכרות ברחבת החניה של קיקוס

הצלב הקדוש

גם זה בקיקוס

במה שנשאר מהיום טיילנו בכפר קקופטריה , במפלי מילומריס ובכפר אומודוס.

קקופטריה הוא כפר יפה עם נחל שזורם במרכזו. יש לה חלק חדש וחלק עתיק יותר.

קקופטריה

b5d4181d7f8e68289858270a6f339339.JPG?l=6

הנחל באמצע הכפר

36b8913ebf0f56302e42044761cb9df1.JPG?l=6

עוד מקקופטריה

d0b4a4c7c075878466d87266b3526082.JPG?l=6

אכלנו שם במסעדה טובה מאד בשםmylos. היא נמצאת במבנה מלון התחנה the milll .

היא זוכה לשבחים ובצדק. מנות גדולות וטעימות במחירים סבירים . בעל הבית המבוגר עדיין מתפקד כמלצר , עובר בין האורחים ומקשקש.

אני אכלתי מנת דג טרוטה מצוינת. היתה גם התחשבות בצליאקית למרות שאין להם תפריט יעודי או סימון מנות ללא גלוטן.

טיפ שכתבתי על המסעדה

השביל למסעדת התחנה

השביל העולה למסעדה

6986439eb5edb506ba69ab97adfb712f.JPG?l=8

קקופטריה

מפלי מילומריס נמצאים בדרך היורדת מהטרודוס לא רחוק מהכפר pano platres בו חלפנו בדרכנו אליהם .

אפשר להגיע בדרך משובשת וצרה ממש עד לא רחוק מהמפל. מי שמעדיף ללכת יכול ללכת בשביל בן 1 ק”מ לערך מהכנסיה בפלטרס. אחכ הליכה קצרצרה של של 200 מ' לערך ומגיעים למפל . המפל הזה גבוה מהקודם שראינו יפה יותר וחינמי לגמרי . בהחלט מומלץ .

מפלי מילומריס

על השביל למפל

לסיום היום בטרודוס בקרנו בכפר אומודוס התיירותי והחביב. במרכז הכפר מדרחוב גדול עם בתי קפה רבים וכנסיה בסופו. תפילה נערכה בדיוק בבואנו .

בכפר אומודוס ראינו את מנהג איסוף הזרדים והכנתם למדורה לקראת הפסחא. איני יודעת מה מקור המנהג. לא מצאתי על כך מידע. מזכיר מעט את לג בעומר שלנו.

מדורה באומודוס.

ביצת פסחא באומודוס.

הרחוב היה מקושט ומוכן לחג. היה נחמד מאד לשבת לכוס קפה ולנוח שעה קלה. אם מביטים טיפה שמאלה וימינה מהרחוב הראשי ישנם רחובות קטנים עם גלריות מתוקות . חניה מסודרת וחינמית יש בכניסה לכפר . יש שילוט והכוונה .

בכלל , התרשמנו מאד מהשילוט וממצב הכבישים בקפריסין שהם ברובם חדישים ומתוחזקים מצוין. הרבה הרבה יותר טוב ממצב כבישי ישראל.

אומודוס

מדרחוב באומודוס

קינוח – פאפוס

קוראת לפאפוס קינוח, כי בעיני מצאה חן מאד וגם כי טעמנו ממנה ממש מעט כמו שטועמים מקינוח ..

בפאפוס התרשמנו מאד מהטיילת הנעימה , משפע בתי הקפה בטיילת וברחובות היורדים ממנה. אהבנו את האווירה הצעירה והעליזה. זו עיר שמחה , לפחות החלק התיירותי שלה, ויש בה אווירת חופשה וחופש.

ממש בסמוך לנמל ולמצודה ( הלא מרשימה יש לומר ) נמצא הפארק הארכאולוגי הגדול של פאפוס והחניה שלהם משותפת .

זהו אתר גדול מאד, שראינו די במהירות בגלל הגעה מאוחרת . תנו לו את הזמן הוא שווה את זה.

המיקום שלו ליד הים נותן לו איזה קסם נוסף. כאן יש את הפסיפסים השמורים היפים ביותר שראינו . חלקם נמצאים במבנים סגורים כדי לשמור עליהם – כמו אלה שבבית של דיוניסוס . גם כאן תאטרון רומי ומגדלור , עמודים עתיקים והרבה נוף ים.

כמו אתרים ארכאולוגים אחרים הכניסה עולה 4.5 יורו , על בת ה 16 לא התבקשנו לשלם.

מאד מעניין ומומלץ.

אני מצרפת כמה תמונות מהאתר –

פארק ארכאולוגי פאפוס

בבית של דיוניסוס

עגול מושלם - בבית של תסיס

עגול מושלם - בבית של ת'סיס

המגדלור והנוף

מי יודע מה הסיפור מאחורי הפסיפס ?

מישהי מרוצה בפאפוס

בפאפוס אתרים רבים מעניינים שלא הספקנו לטייל בהם ולכן צריך לחזור לסיבוב נוסף –

מרחצאות אדוניס שיש בהם מפלים ומסלול הליכה קצר ומומלץ

מרחצאות אפרודיטה ,

קברי המלכים ,

גן בוטני

גן חיות

מקדש אפולו

אם ממשיכים הלאה בחוף המערבי אפשר לטייל בשמורת הטבע של מפרץ אקמס ובקניון אווקאס ושמורת הצבים .

אפשר כנראה למלא טיול שלם רק באזור פאפוס.. laugh

עוד כמה תמונות מפאפוס

גם כאן ביצי פסחא

טיילת פאפוס

פסל הדייג

שעון פאפוס

אביב באתר ארכאולוגי

מרינה פאפוס

בדרך חזרה ללימסול עצרנו בסלע אפרודיטה.

סלע אפרודיטה Petra tou Romiou- הוא המקום בו מאמינים הקפריסאים שאפרודיטה עלתה מהים. במקום אבני סלע גדולות ולבנות היוצאות מהים, נוף מרהיב וחוף עמוס חלוקי נחל .

אומרים שהשעה היפה ביותר להגיע למקום היא שעת בין הערביים, טרם שקיעה של ממש. אפשר להגיע לפי השילוט למקום , לחנות בחניון הסמוך לכביש ליד בית הקפה ולרדת במעבר תת קרקעי שעובר מתחת לכביש אל חוף הים .

טוענים כי הסלע המדובר הוא דוקא אחד מהסלעים הבהירים ולא הסלע הכהה שרואים בתמונות מצד שמאל .

אני בוחרת לסיים את הבלוג הזה בתמונות שקיעה יפות של המקום.

אחרון ודי

סלע אפרודיטה

תיירים אוספים חלוקי נחל ויוצרים

סלע אפרודיטה – אחרון ודי ..

צאו לטייל בקפריסין – יעד קרוב , נעים ויפה !!

עד לטיול הבא ..

איריס

רוצה לעקוב אחר הבלוג של איריס ס.?

הפוסט הבא ›
מכאן לקאן  - סוף שבוע בריביירה הצרפתית
מכאן לקאן - סוף שבוע בריביירה הצרפתית
מתוך הבלוג של איריס ס.
24-06-2017
וינה עם ילדים
מתוך הבלוג של איריס ס.
01-04-2017
לכל הפוסטים של איריס ס. »