דרום אפריקה - יעד אטרקטיבי לטיול משפחתי

דרום אפריקה היא יעד נהדר לטיול משפחתי. היא משלבת בין נופים מדהימים, אטרקציות מהנות לילדים מלונות מפנקים והרבה אוכל טוב. הצטרפו למסלול טיול עצמאי בן שבועיים עם דגש קולינארי, העובר בין שמורות טבע שוקקות חיים, עיירות חינניות וגני חיות מסקרנים.
אריה
תמונה ראשית עבור: דרום אפריקה - יעד  אטרקטיבי לטיול משפחתי
© רתם סוננברג

חזרנו משבועים מהממים בדרום אפריקה. אנחנו משפחה (הורים + ילדה בת 9 וילד בן 5), שאוהבת מאוד טיולי מהסוג של "רכב-ולנסוע" ועשינו זאת מספר רב של פעמים באירופה ובארה"ב. אפשר להגיד בלב שלם שדרום אפריקה היא אחד היעדים הנהדרים ביותר בהם היינו. יש בה שילוב של מקומות מדהימים, המון חיות ואטרקציות (לילדים ולמבוגרים), אוכל מעולה (פירות ים, בשר ומה לא...), נוחות רבה לטיול והכל במחירים זולים זולים ובמזג אוויר מושלם (רוב השנה). מומלץ מאוד מאוד!

יום 1 - קייפטאון, כף התקווה הטובה, שמורת בולדרס

הדירה שלנו בקייפטאון (Capetown) היתה מקסימה ונמצאה במיקום מעולה במרכז העיר. ראינו בעיתון שהבניין נחשב לאחד הבנינים היפים בעיר, גשר מקורה מעל הצומת עד לבניין החניה הסמוך. אחרי ארוחת בוקר נחמדה במלון ממול Cape Diamonds Hotel, נסענו לאזור כף התקווה הטובה המקסים. בדרך רואים המון גולשי-מצנח בים. בצהרים עצרנו מול הנמל, ושוטטנו בסמטאות Simon`s Town המקסימה.

נסענו לשמורת הטבע בולדרס (Boulders) עם הפינגווינים, שנמצאת ביציאה מהעיר (25R למבוגר). יש שם עשרות ומאות פינגווינים קטנים ורעשניים. חוויה של ממש. בגלל קוצר זמן (הפארקים נסגרים ב- 17:00 בעונה הזו) לא המשכנו לשמורת כף התקוה הטובה. נסענו נסיעה מומלצת מאוד בדרך בתשלום - Chapman`s Peak (עלות: 24R). הנופים כאן היו המרשימים ביותר באזור, בכביש שממש נחצב בהר. בערב יצאנו לפיצריה נחמדה בשם Clay Oven על Long Street, שמתגלה כרחוב מסעדות תוסס.

המלצה חשובה: לקנות את מדריך Time Out המקומי (המגזין, לא ספר הטיולים) וכמו בישראל - אפשר בשקט לסמוך על ההמלצות שלו ולאכול טוב ממש.
המלצה נוספת: ספר מסדרת Eyewitness Travel - ספר הדרכה צבעוני, מאורגן ומושקע. נוח מאוד לראות את התמונות ולהחליט מה מעניין.

ימים 2 - 3 - הר השולחן, דרך היין, קייפטאון

יום 2
 אכלנו ארוחת בוקר, בהמלצת טיים-אאוט, במסעדת Manna Epicure ברחוב Kloof 151 - מסעדה מעוצבת להפליא (הכל לבן, פרחים צבעוניים), עם אוכל מעולה ממש. חוויה אמיתית. ראינו שמזג האוויר בהיר וללא עננים ומהרנו לעלות להר השולחן (אם יש עננות או רוחות המקום סגור. מומלץ לנצל מזג אוויר טוב ולעלות מיד). הביקור יקר (330 ראנד לכרטיס משפחתי, 130 ראנד למבוגר), אבל חוויה אמיתית - גם הנוף המדהים ממש מכל הכיוונים, גם המישור שבראש ההר, שהוא שמורת טבע עם המון סוגי צמחים וגם הרכבל המסתובב תוך כדי עליה.

לאחר מכן נסענו לאזור הנמל - V&A Waterfront- איזור מושקע מאוד וססגוני (מזכיר נמלים כמו סן-פרנסיסקו), יש שם המון הופעות רחוב וקניון עצום ברמה הכי גבוהה שיש. אכלנו לצהרים פירות ים ודגים מדהימים במסעדה מומלצת מטיים-אאוט בתוך הקניון- Willoughby&Co. הקניון גדול וטיפה מסובך למצוא, אבל כל המקומיים מכירים אותה וממליצים, ובצדק.

יום 3
 אכלנו ארוחת בוקר ב- Vida e Café ברחוב Kloof 34. כמו "ארומה" משודרגת מאוד. כריכים וקפה נהדרים. בהמשך ראינו סניף גם ברחוב פרלמנט, קרוב לביתנו, ובעוד ערים בדרך. רשת טובה! נסענו לדרך היין במסלול מעגלי של N1 בדרך ל- Stellenbosch, משם ליקב Boschendal לטעימות יין (5 סוגים מעולים לבחירתך ב- 15R). המשכנו לעיירה המקסימה Franschhoek לארוחת צהריים ואחר כך נסענו בדרך מהיפות שראינו דרך רכס הרים עד ל- Grabouw וחזרה דרך N2 לקייפטאון. סה"כ, בערך 220 ק"מ נהדרים. במרכז Franschhoek יש הרבה מסעדות ובתי קפה שנראים טוב. אכלנו ב- Reuben`s ברחוב הראשי (במספר 19), שנחשבת לאחת הטובות באזור (מוגדרת כ"חובה" בטיים-אאוט). לא היינו מאוד רעבים אז אכלנו מתפריט ה"דלי" שלהם. סנדוויצ`ים מהטובים שאכלנו בחיים (סנדוויץ` prawns, 55R).

בקייפטאון ביקרנו בגן הבוטני המפורסם (לפני שיצאנו ראינו שב- ynet הגדירו אותו כאחד מעשרת הגנים היפים בעולם), 30R למבוגר. שוטטנו באיטיות בין המוני סוגי צמחים ופרחים כשביניהם מסתובבים ברווזים, פסיונים וציפורים. מרהיב! בערב אכלנו במסעדת טאפאס טובה מאוד בשם Fork ברחוב Long 84. בוחרים כמה מנות קטנות ומתחלקים, סגנון האוכל מזכיר קצת את טפאו בארץ.

ימים 4 - 6 - סוולנדאם, מונטאגו, מוסל ביי, פלטנברג ביי

יום 4
אכלנו ארוחת בוקר נחמדה ב- Red Color Café על Loop 63, ארזנו את הדברים ונסענו לכיוון "מלוננו" השני, בעיר סוולנדאם (Swellendam). הנסיעה די משמימה, ובאחד הקטעים שלה קופים גדולים ליד הכביש. כשהגענו יצאנו לארוחה קלה ושוטטנו בסוולנדאם, עיירה קטנה, עשירה ומאוד מטופחת, עם היסטוריה ארוכה (אחת משלוש הערים הראשונות בדרום אפריקה, הוקמה על ידי ההולנדים ב- 1742). שקט, גינות קטנות ומקסימות, בתים יפים ושלווה כללית. ארוחת ערב אכלנו במסעדה מהודרת של פירות ים (ופיצות...) ברחוב המקביל.

המלון שלנו מטופח מאוד, מיטת אפריון גדולה. כמו צימר אולטרה-מושקע בגליל. הוא נבחר לפני כמה שנים ל- B&B הטוב בדרום אפריקה. המחיר: 1,250R ללילה למשפחה - 500R למבוגר ותוספת קטנה לילדים, כולל ארוחת בוקר טובה. אתר אינטרנט: www.hideawaybb.co.za/index.html . אזהרה: גם כשנוסעים על אוטוסטרדות (למשל N2) יכולים להיות קטעים של 130 ק"מ בלי תחנת דלק. להקפיד לתדלק כשאפשר.

יום 5
היום החל בארוחת בוקר מושקעת מאוד במלון שלנו: לחם ביתי, הרבה "מבושלים" ותוספות. בכלל, המקום מאוד משתדל לפנק - מכתב עדכון בבוקר על מזג האוויר (ועל פילוסופיה...), שקית כדי שניקח מאפין להמשך היום, "מתנה" של מחמם פופיק (עם פתק - למקרה ששכחתם את שלכם בבית), ובכלל, הרבה רצון טוב. המקום מנוהל על ידי זוג: מארק (דרום אפריקאי) ודיאנה (אנגליה מקימברידג` שהתאהבה במארק ובמקום).

נסענו לעיירה מונטאגו (Montagu), שנבחרה לאחת האהובות על הדרום אפריקאים. זוהי עיירה יפה, אך סוולנדאם יותר יפה. במונטאגו לקחנו טיול טרקטור להרים. הטיול מקסים - נוסעים מהחווה שבעמק עד לראש הרכס (גובה 1,500 מ`). נוף מדהים של 50 ק"מ לכל כיוון, המון פרחי פרוטאה בדרך (הפרח הלאומי של דרום אפריקה), אגסים ותפוחים טריים בטרקטור (מגדלים פה בחווה), רואים בדרך צבאים ועוצרים בבקתה בראש ההר לפירות יבשים ויין. הילדים מאושרים וגם אנחנו. במהלך הנסיעה ראינו קבוצה גדולה של בבונים חוצה את הכביש, באחד הבתים בעיירה "שלנו" ראינו בחצר שתי זברות.

כמה פרטים טכניים- הטיול יוצא רק בימי רביעי ושבת בשעות 10 ו- 14. הוא יוצא מחוות Protea Farm, שנמצאת 29 ק"מ ממונטאגו, על כביש R318. הזמנת הטיול אפשרית גם דרך ה- i של Montagu. עלות- 70R למבוגר, 30R לילד, ללא צהריים. אפשר לכלול בתוספת תשלום גם ארוחת פויקה בחווה.

ארוחת ערב אכלנו במסעדה קרובה מאוד למלון - בשר פילה מעולה ממש, קלמארי מטוגן טוב, והשאר בסדר מינוס.

יום 6
 התקפלנו לאיטנו בבוקר. דרך די ארוכה לפנינו (300 ק"מ בסה"כ), אז החלטנו לפצל אותה לשניים. נסענו למוסל ביי (Mossel Bay). עיירה נחמדה. שוטטנו על הטיילת על שפת האוקיינוס ואכלנו צהריים של פיצה-פסטה. הדרך הופכת יפהפיה וממשיכה לאורך קו החוף. הגענו לפלטנברג ביי (Plettenberg Bay) ולמלון Sunshowers Plett. נראה קצת "סטנדרטי" בהתחלה, אבל בסך הכל מאוד נחמד. היחידה המשפחתית מתוכננת ל- self catering, כך שיש מטבח מלא, למרות שהזמנו כולל ארוחת בוקר. המחיר: 1,100 R ללילה למשפחה, כולל ארוחת בוקר. בערב יצאנו למסעדה נחמדה בשם Rod and Reel, שנמצאת על N2 בכניסה לעיר. קלמארי מעולים, דגים וכו`.

אתר המלון: www.plettafrica.co.za

יום 7 - ציציקאמה, ניזנה

בבוקר יצאנו להליכה על קו-המים (המקום הזה הוא על קו החוף, והאוקיינוס נמצא עשרות מטרים מאיתנו). אכלנו ארוחת בוקר נחמדה, אבל לא מלאה בגלל היעדר חשמל (הכיריים הם בדרך כלל על חשמל).

נסענו לפארק הלאומי ציציקאמה (Tsitsikamma National Park), לאזור שנקרא Nature`s Valley. זוהי שמורת טבע מקסימה, המשלבת קו חוף, קו שלוחה וצוקים ויער סבוך. עשינו מסלול מעגלי מקסים של שעתיים וחצי שמשלב בין הנופים. מכאן נסענו לניזנה (Knysna). הרחוב הראשי די מבאס. אכלנו צהריים במקום נחמד שנקרא Olive Tree. פגשנו שם יהודיה שהזמינה אותנו לליל סדר בקהילה היהודית של פלטנברג ביי (חיים כאן 150 יהודים). המשכנו לנמל (waterfront) המקסים והשווה של העיר ויצאנו לשיט רגוע ומקסים על ferry בלגונה עד לחיבור עם האוקיינוס (יש הרבה קומבינציות. אנחנו יצאנו ב- 17:00 לשיט של שעה וחצי, ללא ארוחה: 100R למבוגר, 50R לילד).

יום 8 (ערב פסח) - פארק הקופים, פארק הציפורים

בעקבות המלצות המקומיים, ולמרות שחששנו ממקום "פלסטיק" נסענו לפארק הקופים ולפארק הציפורים שצמוד אליו. לא זול (כרטיס משולב עולה 180R למבוגר, 80R לילד), אבל חוויה ענקית. פארק הקופים הוא שטח יער גדול ומגודר אליו הובאו מאות קופים, מעשרות סוגים, מרחבי העולם. הביקור הוא סיור של שעה, עם מדריך, בתוך היער, כשהמוני קופים מתרוצצים סביבך או קופצים בין העצים למעלה. הולכים בשקט בין נקודות ההאכלה, והמדריך מסביר על סוגי הקופים שרואים בדרך. בסוף יש גשר תלוי ארוך מאוד, בגובה של צמרות העצים (130 מ`, לטענתם הארוך מסוגו בדרום אפריקה). חוויה יוצאת דופן!

פארק הציפורים הצמוד הוא יער שכוסה ב"חממת-רשת" ענקית (לטענתם, הגדולה בעולם) ובו עפות חופשי אלפי ציפורים. הטיול הוא ללא מדריך, על גשרי עץ מוגבהים (900 מ` של שבילים "מרחפים") כשעוברים בין סוגי סביבות - "יערות גשם", אגם וכו`- ואלפי ציפורים, מעשרות סוגים, מהיפים שראינו בחיים, עפות סביבך ללא חשש.

מבסוטים לאללה המשכנו למסעדה שקיבלנו עליה המון המלצות בפלטנבורג ביי. המסעדה נקראת LM- a taste of Mozambique והיא נמצאת ברחוב הראשי בכתובת 6 yellowood center. מסעדה מעולה ממש! אכלנו את המומלצים שלהם: שיפוד בשר ענק ומצויין (70R), עוף על האש (70R) וה- prawns הענקיים המפורסמים שלהם (20R לאחד, כאן זה יחסית יקר).

בערב הלכנו לליל הסדר בבית הכנסת של הקהילה היהודית בפלטנברג ביי. מדובר בקהילה קטנה ומגובשת של 150 יהודים, שלאחרונה הצליחה לסיים בניית בית כנסת גדול, ולכן, לראשונה הסדר נעשה בתוך בית הכנסת (ולא במלון). חוויה לחיים - סדר פסח כהלכתו בגולה. כולם היו מאוד נחמדים אלינו, שמענו המון על חיי היהודים והלבנים בדרום אפריקה ועל החששות מהממשלה השחורה החדשה, אכלנו אוכל יהודי כשר (שילמנו 300R למשפחה) ונהנינו מהמון שמחת חג.

ימים 9 - 12 - פורט אליזבט, פארק הפילים

יום 9
ארזנו לאיטנו ואכלנו ארוחת בוקר טובה. בסה"כ המקום מאוד נחמד ומומלץ. נסענו לפורט אליזבט (Port Elizabeth), נסיעה של 250 ק"מ. בדרך עצרנו לראות את הבנג`י הגבוה בעולם, שנמצא במקום שנקרא Bloukrans (צמוד ל N2) - גשר ענקי שממש קופצים ממנו (ויש גם אפשרות הליכה לאורך הגשר וגלישה עם כבל). שווה לראות. בהמשך נכנסנו בטעות ל- Dolphins View ואחרי נסיעה לא קצרה בשבילים גילינו שזה B&B נחמד ומבודד.

הגענו לפורט אליזבט, עיר ענקית של 2 מליון` תושבים. המלון שלנו הוא Conifer Beach House מקום נחמד מאוד. מן פינת שקט בעיר, במיקום טוב מאוד. בערב יצאנו לאזור ה- Boardwalk - מתחם בילוי גדול שכולל גם קזינו. אכלנו ארוחה סינית טובה באזור "אוריינטלי" מיוחד (מסעדה סינית ומולה מסעדה יפנית).

• מחיר לינה: 770R, כולל ארוחת בוקר טובה
  • אתר המלון: www.conifer.co.za

יום 10
 אכלנו ארוחת בוקר עם הרבה טקס (אבל התפריט ה"אנגלי" הרגיל) אצלנו ב- B&B. לאחר מכן הלכנו למתחם ה- bayworld. המתחם קצת מוזנח, אבל התצוגות מרשימות: מתחם נחשים גדול (כולל נחשי ענק, תנינים, צבים וכו`), מתחם אקווריומים (כולל כרישים, תמנונים והרבה סוגי דגים), והעיקר הוא הופעת דולפינים (כל יום ב- 11:00 וב- 15:00), אריות ים ופינגווינים (גם ה"מקומיים" וגם הסוג של דרום אמריקה). כניסה - 120R למשפחה. ראינו מתחמים כאלו הרבה יותר מרשימים בעולם, אבל בהחלט כיף וחוויה לילדים.

אתר אינטרנט: www.bayworld.co.za

אחרי כן נסענו למרכז העיר. בסך הכל העיר די "מג`וייפת". ראינו את הפירמידה, נכנסנו לספרייה העירונית המרשימה וההיסטורית, וביקרנו בכנסיה יפה. אחר הצהרים נסענו למתחם הקניון הגדול: Greenacres. קניון גדול ומרשים. הכל נסגר ב- 18:00. מספיקים לעשות קנייה משמחת וגדולה ב- Woolworths הגדול.

נסענו לצד השני של העיר למסעדה בשם Medison on First (שכונת Walmer הנחמדה, רח` First 18). מסעדת יוקרה של ממש - מפוארת, אוכל מתוחכם וטוב (מומלץ- פילה בקר ברוטב שוקולד, ברווז טוב מאוד), שירות מעולה. רק מה? המחירים זולים עבורנו בצורה שלא תאמן. שילמנו 360R למשפחה, לארוחה שבארץ הייתה עולה 500 ש"ח לפחות.

יום 11
 אחרי ארוחת בוקר מגוונת ב- B&B שלנו נסענו לכיוון Addo Elephant Park. גילינו בהפתעה שקיימת כניסה דרומית לפארק, קרוב מאוד ל- N2. כניסה לפארק עולה 100R למבוגר, 50R לילד. הסתובבנו במשך 5 שעות מקסימות בפארק. צריך קצת סבלנות ועיניים טובות. ראינו עדר של עשרות פילים רוחץ במאגר מים, באפלו ענק, הרבה קודו, קבוצת זברות וחיפושית זבל נדירה (יחודית לפארק. יש המון שלטים שמזהירים מלפגוע בה). בסך הכל חווית ספארי אמיתית.

באמצע עצרנו לתדלוק ואוכל (טוב!) באזור הכניסה לפארק. כדאי לעבור שם כי מבקרים מסמנים עם מגנטים על מפה במהלך כל היום איזו חיה ראו ואיפה. לדעתנו, אין טעם לישון באזור הפארק (נמצא שעה מפורט אליזבט) ואין טעם להקצות לו יותר מחצי-יום. בערב יצאנו לפי המלצות ל- Zorba`s שנמצא קצת לפני ה- Bay World. מקום טוב.

יום 12
קראנו לו יום "לאט" והחלטנו לזרום בלי תוכניות מיוחדות. בתכנון טיול יותר "משימתי" עדיף לוותר על יום אחד בפורט-אליזבט ולהוסיף לאמצע המסלול (אזור ציציקמה). נסענו מערבה על קו החוף. ירדנו לאסוף צדפים על שפת האוקיינוס, עברנו בשכונות קטנות ועשירות מאוד ובאזור עם המון חוות סוסים ועצרנו בכמה מקומות לאורך החוף. נסיעה נהדרת!

חזרנו העירה ונסענו לשכונת Walmer המקסימה. מצאנו בית קפה-מסעדה מעולה בשם Marilyn`s (רח` Villiers 123). מקום מעולה ממש. עיצוב עדכני, אווירה טובה ואוכל טוב. המחירים מגוחכים לגבינו- 30R למנת פסטה, 45R למנה עיקרית ו- 15R לעוגה מעולה (הם אופים במקום).

לאחר מכן נסענו לקניון Greenacres לקניות "מסכמות" (מתנות קטנות לילדים וכו`). החנויות מעוצבות מאוד והאופנה ברמה של שוק. בערב יצאנו ל- Mauro`s המומלץ (המסעדה נקראת גם Azzurro), בצד של הים, על Beach Rd. קצת לפני ה- Bay World. מקום מעוצב, טרנדי וטעים מאוד. צריך להזמין מקום מראש (טל`- 041-5822700). מאוד מומלץ!

טיפים

לינה:
אנחנו ישנו בעיקר ב- B&B (דומה לצימרים בישראל. בדרך כלל יותר יפה). כדאי להזמין מראש עוד מהארץ ולבחור דרך האינטרנט (האתרים משקפים את המציאות, וקשה למצוא מקומות טובים בשוטטות ברחבי הערים). בקייפטאון העדפנו לישון ב- self catering וללכת כל בוקר למסעדה אחרת לבראנץ`.

עוד פרמטר- ה- B&B בדרום אפריקה מדורגים רשמית בכוכבים (עד חמישה כוכבים, כמו מלונות). אנחנו התארחנו רק בארבעה וחמישה כוכבים. מניסיוננו, הכוכבים אכן משקפים את רמת המקומות.

המחירים הנקובים הם לאדם (pp), וההתמקחות שלנו (במיילים) היא איך "סופרים" ילד ואם מדובר בתעריף שיא (בדרך כלל כולל חודש אפריל) או שפל. מכיוון שהתפוסה בחודש הזה היא מאוד חלקית, רובם הציעו תעריפי שפל וחיוב חלקי לילדים. מדובר במקומות מסודרים - כל יום מסדרים את החדר ומחליפים מגבות, ארוחת בוקר "אנגלית" מלאה וכו`. יחידות המשפחה הן בדרך כלל שני חדרים גדולים, מטבח, "סלון" וכו` (משהו כמו 30-40 מ"ר).

שני אתרים עוזרים מאוד למצוא את מקומות הלינה הטובים:
www.roomsforafrica.com (פרסומי, קל למיון וחיפוש)
www.portfoliocollection.com (גוף שנחשב מקצועי, בעל דירוג משלו, עם מערכת מיון טיפה פחות נוחה).

אפשר כמובן לקחת משני האתרים האלו את שמות המקומות שנראים מתאים, למצוא בגוגל את האתר שלהם, ולפנות אליהם ישירות.

ניסיוננו בטיולים מסוג זה הוא שכדאי לרכז כמה שיותר ימים בכל מקום לינה, גם אם זה דורש מעט נסיעה לאתרים. זאת כדי לחסוך את זמן האריזה, איתור המקום החדש, הכניסה אליו וכו`, לקצר נסיעות עם כל המזוודות ברכב, ולאפשר הרגשת "בית" במקומות הלינה (ארונות וכו`).

עלויות:
מחיר טיסת אל-על כולל טיסת המשך וחזרה ממספר יעדים (טיסות של British Airways). אנחנו טסנו לקייפטאון וחזרנו מפורט אליזבט (שתיהן דרך יוהנסבורג).
בזמן טיולנו: דולר=7.8 ראנד, 1 ראנד=0.45 ש"ח
אמצעי תשלום - כרטיס אשראי מתקבל כמעט בכל מקום. יש גם את הסידור הנוח של הוספת טיפ לחשבון האשראי (מגישים לך לכתוב כמה).
 דלק - יחסית יקר (8.7R, עדיין זול בכ- 25% בהשוואה לארץ). במפתיע התשלום על דלק הוא רק במזומן.

אוכל:
סופרמרקט - יש רשת בשם Woolworths (לוגו שחור-לבן) שאזור המזון בה מדהים ברמה בינלאומית- שורות שורות של פירות מקולפים וחתוכים לאכילה (אננסים, מנגו, פטל וכו`), סלטים מוכנים ארוזים, מוזלי, לחמים טריים וכו`.

המחירים במסעדות הם קצת פחות ממה שהיינו משלמים אם הם היו בשקלים (כלומר זולים ב- 60% מישראל, בשער הראנד הנוכחי). מנה עיקרית במסעדות טובות עולה כ- 70-90 ראנד, בירה - 15 ראנד, פיצה במסעדה - 45 ראנד, קלאב סנדוויץ` מושקע - 40 ראנד. משלמים בסה"כ 250-350 ראנד לארוחה מלאה במסעדה טובה (שני מבוגרים + שני ילדים).

ביטחון:
הנושא מרחף באוויר כל הזמן. רואים שלטי אזהרה לסוגיהם והרבה משטרה ומאבטחים, אבל בשבועיים שהיינו שם לא ראינו שום סוג של אלימות סביבנו (לא ראינו אף חנות פרוצה, אלימות כלשהי ברחוב וכו`). בסה"כ, בהנחה שלא עושים שטויות (כמו להיכנס לשכונות הפחונים הרבות שרואים בצידי הדרכים, או לשוטט לבד ברחובות צדדיים באמצע הלילה)- הטיול מרגיש בטוח, גם עם ילדים קטנים.

"שומר הרכב"- בכל מקום בעיר, ליד כל חניה פנויה עומד "שומר" עם אפוד זוהר שיכוון אותך לחניה וישמור על הרכב בהעדרך. קשה להבין מה ולמה, אבל נותנים לו 2R טיפ כשחוזרים.

חשמל:
הפסקות חשמל - בגלל בעיות אנרגיה חמורות בדרום אפריקה, יש הפסקות חשמל מתוכננות, בדרך כלל שעתיים X שלושה ימים בשבוע (יום כן, יום לא, למעט ראשון). קצת מטריד בערים בהן מדובר על 8:00-10:00 בבוקר, כמו פלנטברג-ביי.
 חשמל- 220V אבל שקע חשמל משונה מאוד. בכל חדר במלון יש מתאמים. אין צורך להביא מראש או לקנות.

רכב:
נהיגה- בסה"כ הכבישים נוחים משולטים ותקינים, והמהירות המותרת היא 100 או 120 קמ"ש. לנהיגה בצד שמאל מתרגלים אחרי כמה שעות (משננים את המנטרה- להיצמד לשמאל).

שכרנו רכב דרך ממס"י (בפועל מדובר בחברת first, מה שהיה פעם National Nisan X-trail). מקבלים רכב עם צ`יינג`ר של 6 דיסקים, גג נפתח, התראת רוורס ועוד.

GPS - אנחנו שכרנו (59R ליום. מזמינים דרך חברת השכרת הרכב, אבל בפועל שוכרים מ- Vodacom שזה עיסוקה). לגמרי לא הכרחי, אבל נוח בכניסות והיציאות מהערים הגדולות (קייפטאון היא עיר של 3 מ` תושבים) ומאפשר לבחור מסעדה בכל מקום בעיר ללא חשש ניווט.

קניות:
למרות שזול מאוד, אין כמעט מצב לקניות. החנויות מעוצבות אבל הטעם מיושן. חבל על הזמן של החיפוש, זה לא מקום לקניות וזהו.