מסלול מפורטו ועד ברגאנסה

מסלול זה מתחיל בעיר פורטו עולה צפונה בחלק המערבי של חבל ארץ זה ומגיע לגבול ספרד. שם הוא פונה מזרחה ומשלב אתרים שנכללים בקטע מפורסם שידוע בשם: Vinho Verde Route. משם עוברים לצמד פארקים שאוחדו לפארק הלאומי של פורטוגל ומשם מזרחה עד בראגאנצא.
יצחק בן עוזר
תמונה ראשית עבור: מסלול מפורטו ועד ברגאנסה
© איתמר ברק

לפני שיוצאים לדרך

המחוז הצפוני של פורטוגל היה ערש הולדתה של המדינה. דונה תרזה שהיתה בתו של מלך ליאון הספרדית הביאה כנדוניה לנישואיה עם הנרי מבורגונדי בשנת 1095 מחוז צנוע שהשתרע מנהר הדואורו עד לנהר מינהו. בנה אפונסו אנריקה שנלחם נגד אימו ובעלי בריתה הספרדיים הוא שהביא להקמתה של פורטוגל כיחידה עצמאית. השם פורטוגל נגזר מ- Portucale שלפי אחת הגירסאות מקורו בשתי נקודות ישוב שהנהר הפריד ביניהן.האחת מצפון לנהר נקראה פורטוס (נמל) והשנייה מדרום לנהר נקראה קאל.

המחוז זוכה לכמות משקעים גדולה שתורמת לשליטה של הצבע הירוק. זהו האזור הירוק ביותר בפורטוגל. בחלק הדרומי של המחוז עובר נהר הדואורו ("זהב") והעמק שמשני צדדיו מספק את הענבים ליין פורטו המפורסם. מרבית התוצרת מיוצרת ביקבים שממוקמים ברובע וילה נובה דה גאיה שבדרום פורטו. כיום ניתן לערוך ביקורים וטעימות הן ביקבים שבפורטו והן באלה שממוקמים בעמק הדואורו. אזור פורטו והצפון עתיר באתרי טבע לצד שרידים ארכיאולוגים, מבנים שקשורים, לדת, מצודות, סכרים ואתרי ספא. להלן יפורטו מספר מסלולי טיול בפורטו והצפון שכל אחד מהם מתמקד באזור גיאוגרפי אחר שיאפשרו למטייל ליהנות מההיצע המגוון של חבל ארץ זה.

מפורטו לגימארייש

עוזבים את פורטו בכיוון צפון. כביש N14 או לחילופין הכביש המהיר A3 מובילים לאוטוסטרדה A7 שמחברת את כביש החוף Ic1 עם Vila Pouca De Aguiar. אוטוסטרדה זו בדומה למרבית אחיותיה נבנתה במהלך ארבע השנים האחרונות. היא חדשה ומודרנית וגם בקטעים שבהם משלמים התשלום קטן מזה המקובל באיטליה וצרפת. פונים מזרחה לכיוון גימארייש (Guimaraes). עיר זו מילאה תפקיד חשוב בהיסטוריה של פורטוגל. כאן לפי המסורת הוטבל בשנת 1110 הילד שעתיד להיות המלך הראשון של פורטוגל. בקרב Sao Mamede שנערך בשנת 1128 הוא הביס את הצבא של ממלכת ליאון הספרדית ובכך הניח את היסודות לממלכת פורטוגל העצמאית. בשנת 1179 הכיר האפיפיור אלכסנדר השלישי בדום אפונסו אנריקה כמלך פורטוגל.

במתחם שממוקם מצפון לרובע העתיק ממוקם ארמון הדוכסים לבית בראגאנצא. הארמון שופץ בשנת 1933 וכיום חלק מחדריו פתוחים לביקור של הקהל הרחב. במהלך הסיור ניתן להתרשם מריהוט העץ, השטיחים שמתארים את מלחמות העבר ומכלי החרסינה שהובאו לכאן מהמזרח הרחוק.

ארמון הדוכסים- Paço Dos Duques Rua Conde D. Henrique

• מספר טלפון: 253-412-273
  • פקס: 253-517-201
  • שעות פעילות: במהלך יולי ואוגוסט: 9:30- 18:30.
     במהלך ספטמבר עד יוני: 9:30-12:30/14:00-17:00.

באותו מתחם ממוקמת המצודה המקומית. נכנסים לחצר רחבה וניתן לטפס במדרגות למגדלי התצפית שבחומה ומהם לתצפת על העיר שמסביב. בדרך הקצרה שבין ארמון הדוכסים למצודה ממוקמת קאפלה קטנה הנושאת את שמו של הקדוש מיכאל. כאן הוטבל המלך הפורטוגזי הראשון אפונסו אנריקה שהיה אחראי להרחבתה של המצודה ולביסוסה כהגנה על העיר בפני המורים והנורמנים. לאחר שסיימנו את הביקור במתחם נפנה לרובע העתיק שמיועד להולכי רגל בלבד. ניתן לעקוף את כנסיית Carmo לחצות את רחוב Gaspar Pinto ולהיכנס לרובע העתיק דרך רחוב סאנטה מאריה (רחוב שלאורכו ניתן למצוא מספר מבנים מרשימים שמייחדים עיר זו) או לחילופין לנסוע דרומה בשדרות Alberto Sampaio (הרחוב משיק לקטע של החומה שהוא שריד מהחומה שהקיפה בעבר את העיר העתיקה ונפרצה עם ההתרחבות שבאה בעקבות הקמתם של המסדר הפרנציסקני והדומיניקני) ולהחנות את הרכב בככר (למעשה שדרה) שנקראת Republica Do Brasil.

מי שמתמחה בכנסיות יוכל לבקר את הכנסייה שבקצה הככר (Gualter) או את כנסיית סן פרנסיסקו שבקירבתו. נכנסים לרובע העתיק ועוצרים לשתיית קפה באחד מבתי הקפה שבככר אוליברה או בככר סנטיאגו. בסמוך לכניסה לרובע ממוקם מוזיאון Alberto Sampaio שמציג אוסף של פריטים שלוקטו מכנסיית אוליברה ומהכנסיות האחרות שבמקום מגוון הפריטים כולל:צ יורים, פסלים, קרמיקה וביגוד).

מוזיאון אלברטו סמפיו- Alberto Sampaio Museum
כתובת: Rua Alfredo Guimaraes
מספר טלפון: 253-423-910
אתר אינטרנט: www.ipmuseus.pt

במרכז הרובע העתיק ניתן למצוא בו מוסדות כמו: בנין העיריה החדש (שוכן במקום ששימש כמנזר סנטה מאריה), בנין העיריה הישן, דואר, לשכת תיירות וגם את אחת משתי הפוסאדות שבעיר. חוזרים לרכב ונוסעים לעבר תחנת הרכבל התחתונה שמחברת את העיר עם גבעת Penha. אלה שמתעקשים לטפס לגבעה עם הרכב יוכלו לנסוע בכביש המתפתל שנקרא Estrada Da Penha. השימוש ברכבל מאפשר מחד לנוח מעט מהנהיגה ומאידך מספק חויה בלתי נשכחת. הקרונית הקטנה מאפשרת הצצה לבתים ולגינות שבמעלה ההר.

הגינות מאד מצועצעות וניתן להסיק שחלקן עוצב להנאת הנוסעים ברכבל. הפרחים הצבעוניים, הבובות ובמקרים מסוימים המוזיקה המושמעת מספקים אוירה נעימה שמלווה את הההעפלה למעלה. כשמגיעים לתחנת הרכבל העליונה מגלים שהמקום הומה ממבקרים. יש כאן יער עם עצים גבוהים ועבותים ופארק עם סלעים ענקיים. המלון, המסעדה והרכבת המיניאטורית מרמזים שהמקום אטרקטיבי. בקצה הצפון מערבי של גבעת Penha ממוקמת הפוסאדה Santa Marinha במקום בו עמד בעבר מנזר מהמאה ה-12. הפוסאדה השנייה בעיר Nossa Senhora Da Oliveira ממוקמת בלב הרובע העתיק. המתענינים בשרידים של התרבות הרומית שהתגלו בסביבה הקרובה יוכלו לבקר במוזיאון הארכיאולוגי.

המוזיאון הארכיאולוגי- Museu Arqueológico Martins Sarmento

• כתובת: Rua Paio Galvão Guimarães
  • מספר טלפון: 253-415-969
  • פקס: 253-415-969
  • שעות פעילות: שלישי עד ראשון: 9:30-12:00/14:00-17:00

מגימארייש לבראגה

מ-Guimaraes נוסעים בכביש N101 לכיוון העיר Braga. כעבור 8 קילומטרים מגיעים לעיירת ספא Caldas Das Taipas עם מעינות גפרית חמים ששימשו כבר את הרומאים לפני שנים רבות. מהעיירה ניתן לפנות צפון מזרחה לעבר Citania De Briteiros שם נמצאו שרידים של ישוב מהתקופות בהן שלטו כאן השבטים הקלטיים ואחר כך הרומאים. המקום נחשב לעתיק ביותר בפורטוגל וממצאים שונים מהמאה השמינית לפני הספירה כמו:קרמיקה, כלי נשק ותכשיטים שנחפרו כאן מוצגים במוזיאון הארכיאולוגי ע"ש Martins Sarmento שבעיר Guimaraes. באתר ניתן לזהות שרידי מבנים מאותה תקופה כולל שני מבנים ששוחזרו ע"י הארכיאולוג מרטינס סארמנטו.

מהאתר הארכיאולוגי ממשיכים צפון מזרחה בכביש N310 כ-10 קילומטרים למצודת Povoa De Lahnhoso. מצודה זו שנבנתה במאה ה-12 שימשה בין היתר ככלא עבור תרזה אימו של מלך פורטוגל הראשון לאחר כשלונה בקרב Sao Mamede בשנת 1128 שבו התעמתה מול בנה. מעט מזרחה מדרום למקום שנקרא מעט מזרחה מדרום למקום שנקרא Serzedelo ממוקם פארק הרפתקאות מהגדולים ביותר בחצי האי האיברי. הפארק מציע פעילויות מגוונות למעונינים בנסיעה מאתגרת, שייט בקאנו או בקיאק, טיפוס הרים, רכיבה באופני הרים, ראפטינג ומעבר על מגוון עשיר של גשרים תלויים. מאחר ואלה שמעדיפים סוג זה של פעילות יכולים לבלות כאן מספר ימים אזי יש בתוך הפארק צריפים עם מספר חדרי שינה וזאת בנוסף על קאמפינג.

פארק Diverlanhoso

האתר Bom Jesus

לאחר שחולפים על פני הכפר Pinheiro מתחברים לכביש N103 בכיוון מערב (לעיר בראגה). כשמגיעים לכביש טבעתי שמקיף את העיר ופונים צפון מזרחה במטרה לאגף את העיר ממזרח. הסיבה לכך היא שבטרם ניכנס למרכז העיר שהיא אחת המענינות בפורטוגל נבקר באתר מרשים שנקרא Bom Jesus. זהו אחד הסמלים של המדינה ואכן גרם המדרגות שמוביל לכנסיה שבמרומי הגבעה הוא מונומנט בארוקי מהמם.

ניתן לעלות לגבעה באחת החלופות הבאות:
א. רכבל שיניים שמונע בכח הכבידה (בסמוך לכניסה לרכבל יש מגרש חניה שבו ניתן להשאיר את הרכב). העלייה ברכבל שנבנה בשנת 1882 נמשכת כדקה.
ב. נסיעה בכביש מתפתל שמטפס לגבעה
ג. טיפוס בשביל מתפתל . חלקו הראשון עובר בתוך יער עבות כאשר הכביש המתפתל עובר במספר מקומות מתחת לשביל. חלקו השני מורכב מגרם מדרגות כאשר בכל סיבוב יש קאפלה עם נרות ובמרכזו של כל מפלס מזרקה עם מוטיב.

חמישה מפלסים מתייחסים לחמשת החושים (ב-4 מזרקות המים יוצאים מהאיבר שמפעיל את החוש ובחמישית המתייחסת לחוש המישוש יש מזרקה שבה אדם אוחז כד וממנו נשפכים המים). שלושה נוספים מתייחסים לשלוש המידות הטובות: אהבה, אמונה ותקוה. בכל סיבוב ניתן לצלם את הכנסיה והמפלסים שעוד נותרו עד למפלס העליון. הכנסייה על שני מגדליה והמדרגות מאד פוטוגניות ולכן מומלץ בכל סיבוב להיעצר ולצלם מלמטה למעלה. אלו הן התמונות שמככבות בגלויות שנמכרות ברחבי פורטוגל. למרות שמדובר במפלסים שונים נוצר רושם שהכנסיה והמדרגות שמטפסות אליה מהוות גוש אחד. המאמינים מטפסים את כל מסלול שמכונה "הדרך הקדושה" על ברכיהם. שער אבן מרשים מציין את תחילת המסלול.

במפלס העליון יש כנסיה שבכניסה אליה מפוסלות דמויות של הנביאים ישעיהו וירמיהו. במפלס זה יש מספר ערוגות פרחים, פסלים ומרפסות תצפית. בהחלט כדאי לשקול הן מטעמי נוחיות והן מבחינת החסכון בזמן לטפס למעלה עם הרכבל ולרדת במדרגות. אם בוחרים בחלופה זו ניתן להשאיר את הרכב סמוך לתחנת הרכבל התחתונה ובסיום הירידה בשביל (כאשר מגיעים לשער אבן גדול) לפנות ימינה למגרש החניה. משסיימנו להתרשם ממונומנט זה ניסע למרכז העיר בראגה (ראה תיאור בפרק נפרד בראגה) .

מבראגה לויאנה דו קסטלו

מבראגה נוסעים בכביש N103 מערבה לכיוון Viana Do Castelo. נקודת עצירה שממוקמת במחצית הדרך היא Barcelos. עיירה זו מפורסמת ב-"תרנגולים" שלה. האגדה מספרת שהולך רגל שהיה בדרכו מבארצלוס לעיר הקדושה סנטיאגו דה קמפוסטלה שבספרד הואשם בטעות בגניבה. הוא טען לחפותו אך לא יכל להוכיחה. הוא נשא תפילה לג`יימס הקדוש שנחשב לפטרון של הצדק וזה הגיב במעשה נסים שהביא לשחרורו.

הוא הובא לפני שופט שסעד את ארוחת הצהריים עם מספר חברים. המנה העיקרית היתה עוף צלוי. השופט דן אותו למוות והאיש שנשבע להיותו חף מפשע טען שברגע שיוחל בטקס התלייה העוף שבצלחת יחזור לחיות ויפצח בקריאות. הנוכחים צחקו אבל במהלך טקס ההוצאה להורג נשמעו שלוש קריאות. השופט שחרר את האיש לדרכו. האחרון כאות תודה הביא לג`יימס הקדוש פסלון קרמיקה של תרנגול. אין כל הוכחה לאמיתותה של אגדה זו אך אין בכך לגרוע מההצלחה המסחרית במכירת ה-"תרנגולים" שהפכו לאחד הסמלים של פורטוגל.

במוזיאון הקרמיקה המקומי שמוצגים בו פריטים רבים שחלקם הגיע ממושבות פורטוגל באפריקה: אנגולה ומוזמביק ניתן למצוא מספר דוגמאות של אותם. ה-"תרנגולים". אם מתזמנים את ההגעה לכאן ביום חמישי אזי ניתן לבקר בשוק שהוא אחד הגדולים והמרשימים במדינה. השוק מתחלק לשני חלקים כאשר הראשון מתמקד בתוצרת טרייה (עופות,פירות,ירקות,פרחים וגבינות) בעוד השני מתמקד בבגדים ופריטי אמנות (קרמיקה, סלים, בגדי עור וכמובן "התרנגולים" המפורסמים של העיר). השוק מתקיים בככר המרכזית שבעיר Campo De Republica. שורשיו של שוק זה אי שם בימי הביניים.

אחרי שרכשנו כמה מזכרות מהסמל הלאומי (חלקם ישמשו כמתנות כי איך אפשר לחזור ארצה מבלי לחלק מתנות למכרים ולחברים) ממשיכים צפון מערבה עוברים את הנהר Lima ומגיעים ל- Viana Do Castelo. העיר נבנתה בסמוך לשפך הנהר לימה לאוקינוס האטלנטי. נוסעים בשדרות 25 באפריל (תאריך היסטורי זה מציין את סוף הדיקטטורה והפיכתה של פורטגל לדמוקרטיה ובכל עיר תמצאו רחוב שמנציח אירוע חשוב זה). בככר פונים לכביש שנקרא Santa Lucia Esterada De. הוא מטפס בינות לצמחיה המוכרת לנו מארצנו כדוגמת: אקליפטוסים ומימוזות לגבעה הצופה על העיר ונקראת סנטה לוצ`יה.

הכביש מסתיים במגרש חניה גדול למרגלות כנסיית סנטה לוצ`יה. המקום הומה ממבקרים שחלקם פוקד את הכנסיה אך רובם ככולם מתצפתים על העיר וסביבתה. מכאן ניתן לראות את הנהר לימה את מעגני הסירות שלאורכו את הנקודה בה הוא מתחבר לאוקינוס האטלנטי ואת הגשרים שנמתחו מעליו ובפרט את הגשר המתכתי אייפל שמזכיר את הגשרים של פורטו. כדאי להיכנס לכנסיית "הלב הקדוש של ישו" ולו רק כדי לטפס במדרגות הצרות לגג שמאפשר תצפית טובה עוד יותר על הנהר והעיר. מאחורי הכנסיה ממוקמת הפוסאדה המקומית. הפוסאדה מוקפת בצמחייה ירוקה ומבודדת משאון העיר אך יחד עם זאת נמצאת בטווח של מספר דקות נסיעה מהמרכז השוקק. העלייה עם רכב לגבעה שגובהה כ-230 מטר קלה למדי.

אלה שאין ברשותם רכב יוכלו להיעזר במונית או לטפס ברגל מתחנת הרכבת. בעבר היה פוניקולאר שנבנה בשנת 1923 והיה מטפס מהמפלס של העיר למרומי הגבעה תוך 2 דקות (פעולתו הופסקה מסיבות טכניות בשנת 2001). מהגבעה יורדים לכיוון הנהר. עוקפים את תחנת הרכבת ונוסעים ברחוב Avenida Dos Combatents Da Grand Guerra הניצב לנהר ומוביל למונמנט ה-25 באפריל שהוצב על הגדה הצפונית של הנהר(מבנה מתכתי חלוד בצורת שער).

ניתן להחנות את הרכב ולשוטט ברחובות הצרים של הרובע העתיק. שיטוט רגלי קצר יחשוף מבנים ותיקים מלפני מאות שנים שיוצר תחושה שמדובר בעיר שכולה מוזיאון. ניתן להתעכב במספר מקומות כמו:הקתדרלה, ככר הרפובליקה (מזרקת Chafariz), בנין העיריה ומובן מספר כנסיות. חלק זה של העיר מהווה מרכז מסחרי ותיירותי ולכן ניתן למצוא בו ריכוז של חנויות ומסעדות. הכביש שמשיק לקו המים מוליך למצודה שממוקמת בעיקול הכביש. מצודת סנטיאגו נבנתה במאה ה-15. במאה ה-16 ציוה המלך הספרדי פיליפ השני על הרחבתה במטרה להגן על הנמל מפני שודדים. נכנסים למצודה דרך שער בסוללה ובתוכה יש מספר מבנים. ניתן לטפס על הסוללה ולהשקיף על הים שגליו מתנפצים על החוף במרחק של מטרים ספורים מהסוללה.

פרטים נוספים על העיר ושירותי התיירות שהיא מציעה באתר: www.cm-viana-castelo.pt

בנוסף-
לשכת התיירות המקומית: Viana Do Castelo Tourist Office

• כתובת: Rua Do Hospital Velho Praça Da Erva
  • מספר טלפון: 258 822 660
  • פקס: 258 827 873

מויאנה דו קסטלו לואלנסה דומינו

עוזבים את Viana Do Castelo בכיוון מזרח. נוסעים כ-25 ק"מ על האוטוסטרדה A24 ואז פונים לתוך העיירה Ponte De Lima. נעצר בעיירה לזמן קצר רק כדי לראות את הגשר ה-"רומאי" על 16 הקשתות שלו (יש שמוסיפים למספר עוד כ-15 קשתות קטנות) שנמתח על הנהר לימה. הגשר המקורי הוקם בתקופת הרומאים אך הוא עבר שיפוץ ו הרחבה במאה ה-14 (מרבית הקשתות שופצו ונוספו מגדלים). כיום הוא משמש להולכי רגל ורוכבי אופניים בלבד. מכאן נצפין בכביש המהיר A3 או בכביש N201 ל-Valenca Do Minho. זוהי עיר קטנה ששוכנת על גדתו הדרומית של הנהר שמשמש כגבול בין פורטוגל לספרד.

העיר נוסדה כמבצר שתפקידו היה להגן על הגבול. כיום סיבה זו נתפסת כמגוחכת מאחר וכיום המעבר בין שתי המדינות חופשי ולא מפוקח ומדי סוף שבוע ניתן לראות כאן "פלישה" של המוני ספרדים שבאים לכאן לקנות בשווקים ובדוכנים כיון שהמחירים כאן זולים יותר מאשר בארצם. ניתן להתעכב בעיר במצודה מהמאה ה-16 ואז להמשיך מערבה לכביש 101-1 שמוביל לפסגת ההר Faro (למרות הדמיון בשם רחוק מאד מהעיר פארו שבחבל אלגארב). בסוף הדרך יש תצפית בגובה של 565 מטרים שמאפשרת לצפות מערבה בעמק של הנהר Minho על הבתים הלבנים שבמדרונותיו ומזרחה לרכס ההרים Serra Da Soajo שמהווה חלק מהפארק הלאומי.

מואלנסה דומינו לבראגאנצא

חוזרים לכביש המשיק לנהר N202 ונוסעים לעבר עיירת המרחצאות מונסאו (טיפולים לסובלים מדלקת פרקים). קטע זה הוא חלק מדרך ה-"יין הירוק" וזוהי בהחלט הזדמנות להיכרות עם הכרמים, היקבים והיינות של האזור. היין "הירוק" הוא יין קל. חומצי ומעט תוסס והוא זכה לכינוי "ירוק" מפאת גילו הצעיר (אין כל סיבה לדאגה בנושא הצבע וכאשר תגיעו לאזור תגלו שמדובר בסדרות של יינות אדומים ולבנים).

השילוב של קרקע,אקלים,משקעים,סוגי ענבים וצורת עיבוד הביא לתוצר מופלא זה. המושג "דרך היין הירוק" או בשמו המקומי Vinho Verde Route מתייחס לתאגיד שכולל למעלה מ-60 חברים שבהם יצרני יין פרטיים/קואופרטיבים, מגדלי ענבים פרטיים או קואופרטיבים ואחרים שלוקחים חלק באחד משלבי היצור מגידול הענבים ועד מילוי הבקבוקים. חברים אלה שממוקמים באזור שבין נהר הדואורו ועד לנהר Minho מציעים למבקרים בהם טעימת יין, סיור ביקב או ארוחה מלווה ביין המקומי. המשרד הראשי שממוקם בפורטו מספק מידע וגם מסדיר את הביקורים באתרים שייבחרו.

דרך היין הירוק -C.V.R.V.V

• כתובת: Rua De Restauracao 4050-501 Porto
  • מספר טלפון: 226-007-300
  • פקס: 226-007-320
  • דואר אלקטרוני: info@vinhoverde.pt
  • אתר אינטרנט: www.vinhoverde.pt

כביש N202 מתעקל דרום מזרחה לכיוון העיירה Lamas De Mouro. כאן ניתן להיכנס דרך הכניסה הצפונית לפארק הלאומי היחיד של פורטוגל שנקרא Peneda-Geres (ראה פרק "פארקים"). לאחר הביקור בפארק חוזרים לכביש N103 ופונים מזרחה (פנייה מערבה מובילה לבראגה). יש מספר כבישים שמסתעפים צפונה מכביש זה ונכנסים לתוך פארק Geres. כ-2 ק"מ מדרום לכפר שנקרא Pisoes יש פנייה ימינה שמובילה לסכר Alto Rabago. הסכר קרוב לכביש כך שבהחלט מומלץ לפנות מספר דקות ולהגיע עם הרכב עד הסכר. מכאן נוסעים מזרחה עד בראגאנצא.