כל מה שצריך לדעת על אוכל ומסעדות בטביליסי

נוסעים לטביליסי, בירת גיאורגיה, וחוששים שלא תדעו לזהות את המאכלים, איפה הכי מומלץ לאכול ומה כדאי להזמין בכל מקום? בדיוק בשביל זה עשינו לכם סדר והכנו רשימה מאורגנת. פשוט לגזור ולשמור לעת הצורך!
הבלוג Wander-Lush
תמונה ראשית עבור: כל מה שצריך לדעת על אוכל ומסעדות בטביליסי
© Depositphotos_joyfull

עדכון סטטוס קורונה נכון ל-14/6/2021

• הטסים מישראל לגאורגיה אשר ברשותם אישור קבלת חיסון מלא (דרכון ירוק) אינם נדרשים להציג תוצאות בדיקת PCR.
  • מי שלא מחוסן, חובה לבצע בדיקת קורונה עד 72 שעות לפני הטיסה + בדיקה נוספת ביום ה-3 לביקור.
  • לפני היציאה מישראל יש למלא ולשלוח 2 טפסים עד 24 שעות לפני ההגעה: טופס הצהרת נוסע ליציאה מישראל וטופס כניסה לשלטונות גיאורגיה.
  • חזרה לישראל : יש למלא ולשלוח טופס כניסה ארצה, עד 24 שעות לפני הטיסה לארץ.
  • חובה לעטות מסכות במרחב הציבורי.
  • התחבורה הציבורית פועלת במתכונת מצומצמת והתחבורה בתוך הערים כמעט ואינה עובדת.
  • המסעדות פתוחות תחת הגבלות.
  • הקניונים נפתחו וגם החנויות, תחת הגבלות.
  • ישנו עוצר לילי החל מהשעה 23:00 ועד 05:00
  • כל החוזרים מחו״ל צריכים להציג בכניסה לארץ בדיקת קורונה שלילית מה-72 שעות האחרונות ולעשות בדיקה נוספת עם חזרתם ארצה (תקף גם למחוסנים).
  • עבור אזרחי ישראל שאינם מחוסנים, ישנה חובת בידוד של 14 יום בשובם לארץ או 10 ימים בכפוף לשתי בדיקות שליליות.
לוגו וירוס קורונה

גם בלי לדעת הרבה על גאורגיה (גרוזיה), קל לדמיין את האוכל הגאורגי כהמשך של המטבח הרוסי הסטריאוטיפי, עם כל האוכל הכבד והתפל. אבל מספיק להעיף מבט בדוכנים הצבעוניים של שוק האוכל הגדול ביותר בטביליסי (Tbilisi), דזרטר בזאר (The Dezerter Bazaar) כדי לדעת שאין קשר בין הדימוי הזה לבין המציאות. אם אתם עומדים לבקר בטביליסי לראשונה ועדיין לא מתמצאים במטבח המקומי, תמצאו כאן מספר טיפים מועילים.

מרכיבים עיקריים בבישול הגאורגי

כדי להכיר את שפע המרכיבים המשמשים במטבח המקומי, מספיק להגיע לדזרטר בזאר (The Dezerter Bazaar), וליהנות מהמבחר המסחרר שבו. כאן תוכלו למצוא חומרי גלם מרכזיים כמו אגוזי מלך, רימונים, חצילים, שעועית, גבינת סולוגוני, יוגורט מקומי בשם מצוני, דבש, כוסברה, חילבה כחולה והרבה שום.

רוב הבשר במטבח המקומי מבוסס על עוף וחזיר ותבשילים כמו חינקלי משלבים בשר חזיר עם עגל. הבישול הגאורגי מתבסס ברובו על בשר, אך גם צמחונים לא יתקשו למצוא שפע מאכלים על בסיס ירקות. אלו שנמנעים מגלוטן או לקטוז עלולים להתקשות יותר.

אלה המאכלים מהמטבח המקומי, שחובה לנסות בטביליסי

1. חינקלי – כופתאות אלו הן ככל הנראה המאכל הגאורגי הידוע ביותר, מזכירות דאמפלינגס סיניים וככל הנראה הגיעו לגאורגיה מסין דרך מונגוליה. מקור החינקלי באזורים ההרריים של גאורגיה ויש אינסוף מילויים וטעמים. למתלבטים נמליץ על חינקלי קאלקורי, ממולא בבשר עגל, או חזיר, ועשבי תיבול.

2. חצ'פורי – מאפה מסורתי שמגיע במגוון מילויים. החצ'פורי המסורתי הוא מעין פיצה שעליה יש רק גבינת סולגוני מלוחה, אך החצ'פורי המוכר ביותר הוא האדג'ריאן, מאפה גבינה פתוח ועליו חלמון ביצה וחמאה.

3. השישליק הגאורגי פופולארי ביותר במסעדות המקומיות: חזיר, בקר או עוף מושרים במרינדות וצלויים על אש פתוחה, מוגשים לעיתים קרובות עם גרגרי רימון ורוטב שזיפים חמצמץ.

4. אחת המנות הפשוטות והחביבות עלינו ביותר הן הסלט הגאורגי: עגבניות ומלפפונים חתוכים גס עם עשבי תיבול ורוטב אגוזי מלך, שנותן לסלט את טעמו המיוחד והממכר.

5. חציל ואגוזי מלך – מנת פתיחה נהדרת של פרוסות חציל קלוי מכוסות במשחת אגוזי מלך ומגולגלות לצורת שושנים או מקופלות ועליהן גרגרי רימון.

6. אוג'קורי (Ojakhuri) – מעין סופריטו מקומי, תבשיל עשיר וכבד של בשר או עוף עם הרבה בצל וקוביות תפוחי אדמה.

7. שקמרולי (Shkmeruli) – תבשיל עוף בשום עם רוטב יוגורט עשיר וקרמי.

8. חרצ'ו (Kharcho) – מרק עשיר וסמיך שמזכיר קארי ומכיל בשר, מחית שזיפים והרבה אגוזי מלך.

9. צ'יקירטמה (Chikhirtma) – מרק עוף מיוחד עם חלבוני ביצה וטעם של פירות הדר, לרוב מוגש עם חתיכת בשר גדולה בתחתית הקערה ולחם בצד.

10. חאצ'י (Khachi) – מרק הנגאובר הידוע בסגולותיו המרפאות ומבוסס על בשר חזיר.

11. פחאלי (Pkhali) – אחד המאכלים הצבעוניים והיפים ביותר במטבח הגאורגי, מעין ממרח או מטבל סמיך עשוי עשבי תיבול, תרד ואגוזים, שאוכלים עם לחם.

12. גומי (Gomi) – מנת צד קלאסית, מעין פולנטה שמוגשת בדרכים שונות: רכה וחמה עם חתיכות גבינת סולוגוני מקומית, מגולגלת לכדורים ומטוגנת או בצורת פנקייק מטוגן.

13. לוביו (Lobio) – שעועית חומה, מוגשת באופן מסורתי כתבשיל סמיך בכלי חרס, עם עשבי תיבול, תבלינים ולעיתים בשר חזיר, טעים בהרבה ממה שזה נשמע.

מסעדות מומלצות בטביליסי

בטביליסי יש שפע מסעדות וכמה שתנסו, לא תוכלו לאכול בכולן. הנה כמה מהמסעדות האהובות עלינו, בכולן יש אוכל נפלא וגם עיצוב ואווירה נהדרים.

אוכל מהיר ופשוט

סמיקיטינו (Samikitno) – רשת מסעדות ברחבי טביליסי, חלק מהסניפים פתוחים 24 שעות ביממה. איכות האוכל לא מדהימה, אבל זה נוח וזמין. מומלץ לאכול כאן סלטים קרים ותבשילי בשר.

קוקה קולה דיינר (Coca-Cola Diner) – מומלץ לאכול את כל המנות הקרות שמופיעות בוויטרינה, דגים כבושים, חצילים עם אגוזי מלך וגבינות מקומיות.

• כתובת: 114 Akaki Tsereteli Ave

מאפשאליה (Mapshalia) – מבין המאכלים הכי מומלץ לאכול מגרליאן אלארג'י (פולנטה עם גבינת סולוגוני) ומרק חרצ'ו.

• כתובת: 137Davit Aghmashenebeli Ave, מתחת לקולנוע אולד אפולו (Old Apolo Cinema)
  • שעות פעילות: כל ימות השבוע, 9:00-22:00

במאספינדזלו (Maspindzelo) מומלץ לאכול חינקלי ושישליק.

מסעדות עם אוכל גרוזיני קלאסי

בזאכר זאכריץ (Zakhar Zakharich) כדאי לאכול את החינקלי, שנחשב לטוב ביותר לדעתנו ושישליק עוף.

• כתובת: 3 Right Bank, Mshrali Bridge (מתחת לגשר היבש)
  • שעות פעילות: כל ימות השבוע, 8:00-23:00

בדוקאני (Duqani) מגישים את הסלט הגאורגי הכי טוב בטביליסי. בנוסף מומלץ לאכול כאן את תבשיל העוף בגבינת קוטג'.

• כתובת: 2 Lagidze St (מול בית האופרה)
  • שעות פעילות: כל ימות השבוע, 11:00-23:00
  • עמוד פייסבוק: www.facebook.com/duqani.lagidzestr2

בראצ'ה האוס (Racha House) מומלץ לאכול חצילים באגוזי מלך ולוביו עם נקניק.

• כתובת: Kustba Rd (ליד המוזיאון האתנוגרפי)

מסעדות עילית בטביליסי

בביקור בברברסטן (Barbarestan) מומלץ לאכול חצ'פורי על שיפוד ועגל ברוטב אגוזי מלך.

• כתובת: D. Aghmashenebeli ave. 132
  • שעות פעילות: כל ימות השבוע, 13:00-23:30
  • עמוד פייסבוק: www.facebook.com/barbarestan

שאבי לומי (Shavi Lomi) – כאן מומלץ לאכול בקר ברוטב רימונים ופירה ודג פורל בהדרים ופילאף.

בפיימוס (Famous) כדאי לאכול ארוחה עסקית בסגנון גאורגי או אוקראיני.

בסירג'קנה מסעדה ובר יין (Sirajkana Wine Restaurant) מומלץ להזמין סלט ענבים ותבשיל פטריות קקטיאן (פטריות מטוגנות עם ביצים ועשבי תיבול).

• כתובת: 8/10 V. Orbeliani St, בתוך מוזיאון הוטל אורבליאני (Museum Hotel Orbeliani)
  • שעות פעילות: כל ימות השבוע, 14:00-00:00
  • עמוד פייסבוק: www.facebook.com/Sirajkhanawinerestaurant

מסעדות עכשוויות בטביליסי

קטו וקוט (Keto & Kote) – מומלץ לאכול סלט גאורגי עם רוטב אגוזי מלך סמיך בצד או גבינת סולוגוני לצד לחם שנאפה זה עתה.

• כתובת: 3 Mikheil Zandukeli Dead End (על הגבעה מאחורי תחנת מטרו Rustaveli)
  • שעות פעילות: כל ימות השבוע, 11:00-1:00
  • אתר אינטרנט: georgian-restaurant-159.business.site

תראו איזו אווירה כייפית במסעדה:

באזו (Ezo) מומלץ לאכול פחאלי, כדורי בקר ברוטב עגבניות.

את החינקלי, המבורגר עם גבינה כחולה וחמוצים גאורגיים כדאי לאכול בסופיה מלניקובס פנטסטיורי דוקן (Sofia Melnikovas Fantastiuri Douqan).

• כתובת: 22 Revaz Tabukashvili St
  • שעות פעילות: שני – שבת, 12:00-2:00, ראשון, 12:00-00:00

הבראנץ' מופלא בקולינריום קשריה (Culinarium Khasheria) בעיקר הודות לצ'יקירטמה ותפוחי האדמה המטוגנים. השף במקום ידוע גם במרק הקאשי המצוין שלו.

מסעדות לצמחונים ולטבעונים

במוקאטסקאטוקה (Mukhatsakatukha) עוגות שנאפות במקום וקפה מהטובים בעיר.

קיווי קפה טבעוני (Kiwi Vegan Cafe) – בית הקפה הטבעוני הראשון (וכנראה היחיד) בטביליסי. מרקים, תבשילים, סלטים, כריכים, גבינות טבעוניות, שייקים וקפה עם תחליפי חלב ועוד.

• כתובת: 6 Ivane Machabeli St
  • שעות פעילות: כל ימות השבוע, 12:00-23:00
  • אתר אינטרנט: kiwivegancafe.com

מסעדות בינלאומיות בטביליסי

כמו בכל עיר גדולה בימינו, תמצאו בטביליסי שפע בתי קפה ומסעדות עם אוכל מרחבי העולם, בעיקר טורקי, ערבי ואיטלקי, אבל גם מסעדות אסייאתיות, כולל רשת פייר ווק (Fire Wok). למי שמחפש בית קפה בסגנון מערבי מומלץ לנסות את פבריקה (Fabrica), בעיקר את הפסטה תוצרת בית. בחצר של פבריקה יש גם המבורגרים מעולים של פייפס בורגר (PIPES Burger Joint).

בטביליסי אין תרבות של ארוחות בוקר או בראנץ', אבל בפבריקה או במלון Rooms תוכלו למצוא בופה עשיר. אפשרויות קלילות יותר תמצאו במאפיה אוסטרית נהדרת בעיר בשם ברוטמייסטר (Brotmeister).

רגע לפני סיום קבלו את המדריך המצולם לאוכל גיאורגי:

תורגם מהבלוג Wander-Lush, את הכתבה תירגמה אלכסנדרה רוסקין.

עשינו לכם חשק לטייל בגיאורגיה? מצאנו עוד כמה כתבות שיכולות לעניין אתכם:

עדכון סטטוס קורונה נכון ל-14/6/2021

• חזרה לישראל : יש למלא ולשלוח טופס כניסה ארצה, עד 24 שעות לפני הטיסה לארץ.
  • חובה לעטות מסכות במרחב הציבורי.
  • התחבורה הציבורית פועלת במתכונת מצומצמת והתחבורה בתוך הערים כמעט ואינה עובדת.
  • המסעדות פתוחות תחת הגבלות.
  • הקניונים נפתחו וגם החנויות, תחת הגבלות.