לא רק בטן גב: המלצות לחופשה בפאפוס

לפאפוס, עיר החוף הקפריסאית, יש המון מה להציע, והחל מהשנה, יש אליה גם טיסות ישירות. אז בין הבטן לגב במלון או בים, בואו לגלות מה עוד עושים כאן. קבלו המלצות על אתרי עתיקות היסטוריים, מסעדות אותנטיות, אירועי תרבות ושופינג שווה במיוחד
מרטין סימינגטון - "אינדפנדנט"
תמונה ראשית עבור: לא רק בטן גב: המלצות לחופשה בפאפוס
© Cyprus Tourism Organisation

עדכון סטטוס קורונה נכון ל-27/10/21

• נכון לתאריך עדכון זה, קפריסין הוגדרה כמדינה צהובה.
  • מי שחוסן במנה השלישית ועבר שבוע, או מי שהחלים או חוסן במנה השניה בחצי השנה האחרונה, פטור מבידוד בחזור מקפריסין.
  • כל השבים מקפריסין שאינם עונים על קרטריונים אלו, נדרשים לבידוד של שבועיים, אותו ניתן לקצר לשבוע לאחר שתי בדיקות קורונה שליליות.
  • מצד מדינת קפריסין, אזרחי ישראל המחוסנים ב-2 מנות, מחלימים וילדים עד גיל 12, יכולים להכנס באופן חופשי, בהצגת אישור.
  • מי שלא מחוסן, חובה לבצע בדיקת קורונה PCR עד 72 שעות לפני הטיסה ואחת נוספת עם ההגעה לקפריסין.
  • לפני היציאה מישראל לקפריסין יש למלא ולשלוח 2 טפסים עד 24 שעות לפני ההגעה: טופס הצהרת נוסע ליציאה מישראל וטופס כניסה לשלטונות קפריסין.
  • חזרה לישראל : יש למלא ולשלוח טופס כניסה ארצה, עד 24 שעות לפני הטיסה לארץ.
  • חובה לעטות מסכות במרחב הציבורי.
  • התחבורה הציבורית פועלת כסדרה.
  • המסעדות ובתי הקפה פתוחים תחת מגבלות.
  • מרבית העסקים פתוחים, מקומות עם מעל ל-20, פתוחים רק למחוסנים או לאנשים עם בדיקת קורונה שלילית תקפה.
  • כל החוזרים מחו״ל צריכים להציג בכניסה לארץ בדיקת קורונה שלילית מה-72 שעות האחרונות ולעשות בדיקה נוספת עם חזרתם ארצה (תקף גם למחוסנים).
לוגו וירוס קורונה
גולשים יקרים, אנו עושים כמיטב יכולתנו להציג כאן את המידע העדכני ביותר האפשרי. כיוון שהמצב משתנה באופן תכוף, המידע המוצג כאן הוא להתרשמות בלבד ואינו מחייב. לקבלת מידע מחייב על מצב ומגבלות הקורונה ביעד הנסיעה שלכם, יש לפנות אל חברת התעופה/חברת הנסיעות או רשויות המדינה ביעד הנסיעה שלכם. תודה!

למה דווקא עכשיו?

מקורותיה ההיסטוריים של פאפוס מתחילים עוד במיתולוגיה היוונית, כשהיא מוזכרת כמקום הולדתה של אפרודיטה – אלת האהבה, שנולדה ממש כאן במפרץ שלצד העיר. פאפוס ממוקמת בחלקה המערבי של קפריסין העצמאית, היכן שהרי הטרואודוס פוגשים את הים. העיר בנויה משני חלקים עיקריים: קטימה (Ktima) – העיר הישנה, הממוקמת במעלה הגבעה, עם בתיה האלגנטיים והמוזיאונים, ו-קאטו פאפוס (Kato) – האזור המתויר יותר של העיר, עם אין ספור חנויות מזכרות, דירות נופש להשכרה וכמובן מסעדות, ברים ובתי הקפה הפזורים לאורך הנמל.

פאפוס היא עיר קטנה יחסית (כ-60,000 תושבים), אך מדי שנה מבקרים בה אלפי תיירים בשל היותה יעד נעים בכל חודשי השנה, רוב התיירים מגיעים לכאן בחודשי האביב והקיץ, אבל גם החורף כאן חמים ושמשי. בחודש ינואר למשל, הטמפרטורות מגיעות לרוב עד ל-20 מעלות, ותמיד נעים להסתובב ברחובות העתיקים והיפים ולשבת ליד חוף הים.

בסוף חודש ינואר 2017, הוכרזה פאפוס כבירת התרבות של האיחוד האירופי לשנה זו. בעקבות זאת, זכתה העיר לתנופה של ממש בפיתוח התשתיות. בנוסף, יערכו במהלך השנה בעיר שורה ארוכה של אירועי תרבות צבעוניים: מופעי מחול, הרקדות מסורתיות, הצגות תיאטרון תחת כיפת השמיים ותערוכות אמנות מסקרנות.

שרידים ארכיאולוגיים של עבר מפואר

טיול רגלי קצר על קו המים של קאטו פאפוס, לכיוון הנמל, יביא אתכם במהרה לפארק הארכיאולוגי (Paphos Archaeological Park) המרשים של העיר. בפארק, שנמצא כאן עוד מהתקופה הביזנטית, תמצאו עתיקות מהמאה ה-4 לפני הספירה. פאפוס העתיקה, כך מלמדים אותנו ספרי ההיסטוריה, שימשה כעיר הבירה של האי קפריסין כולו. בעבר שכן כאן מבצר גדול לצד טירה מרשימה, אך כיום נותרו רק עמודי אבן ושיש, המרמזים על יופיו הקדום של המקום.

אל תוותרו גם על ביקור בביתו העתיק של דיוניסוס – אל היין. המקום המפורסם בעיקר בשל רצפות הפסיפס העתיקות שנמצאו בו. רצפות פסיפס אלה מתארות סיפורים מהמיתולוגיה היוונית, ושווה לעקוב אחר העלילות המתפרשות ברחבי הבית, לאורך המרצפות השונות.

עבודות פסיפס מרשימות לא פחות, תמצאו בווילה העתיקה של תזאוס, שם מתאר הפסיפס הצבעוני את מאבקו של תזאוס במינוטאור, יצור קדמוני אכזר, שחציו אדם וחציו שור. בדרך, עצרו גם ליד האגורה (כיכר השוק העתיקה) ולצד שרידי אמפיתיאטרון האודיאון, כאן הוצגו מחזותיו המפורסמים של סופוקלס. אתר האינטרנט: www.visitpafos.org.cy

במרחק חצי שעת הליכה מהנמל, מסתתר מתחם היסטורי נוסף - קברי המלכים (Tombs of the Kings). מתחם זה שייך אף הוא לפארק הארכיאולוגי של פאפוס.

למען האמת, הקברים מהתקופה הקדומה לא נועדו למלכים, אלא לעשירי העיר פאפוס והאתר כולו הוכרז על-ידי אונסק"ו כאתר מורשת עולמית. זהו למעשה אוסף של קברים תת-קרקעיים, אשר שימשו כבית קברות לתושבי העיר, מהמאה השלישית לפני הספירה ועד המאה השלישית לספירה. שרידי הקברים שנחפרו והתגלו, פרושים על שטח רב מול הים, עם מדרגות ומבוכים מתחת לפני האדמה.

האתר עצמו גדול מאוד, וניתן לערוך כאן ביקור של חצי שעה עד ארבע שעות, בהתאם כמובן למידת העניין והסבלנות. אפילו ילדים מסתקרנים מהמקום, וזאת על אף החשש כי בית הקברות עלול להבהיל או לשעמם אותם. הם במיוחד נהנים להתרוצץ במבוכים המרתקים במעמקי האדמה, ולצוץ לפתע במקום אחר, אז שימו עליהם עין! אתר אינטרנט: www.tombs_of_the_Kings.com

איפה אוכלים כאן?

אם בחרתם במלון ללא אופציית ארוחת בוקר, או לחלופין, בא לכם להרגיש קצת את העיר, בבתי הקפה הפזורים לאורך הנמל, תמצאו מגוון ארוחות בוקר שונות. מחפשים משהו מיוחד? נסו את ארוחות הבראנץ' המושקעות, המוגשות ב-Omikron Brunch, בית קפה נחשב, השוכן בבית יפהפה ששופץ. כאן יגישו לכם קפה טחון טרי, לימונדה ביתית, קוקטיילים של בוקר ומנת ביצים עלומות על מצע של מאפין, עם גבינת פטה מוקרמת מעל. כל זאת לצד נוף משכר במיוחד. כתובת: 25 Martiou, Paphos

בשעת ארוחת הצהריים. מומלץ לתפוס שולחן על שפת המים באחת המסעדות המקומיות שעל שפת הים, כמו ה-Pelican. מסעדה זו ידועה בעיר במחבר הדגים ופירות הים הטריים במיוחד. המסעדה אמנם לא נחשבת לאחד המקומות הזולים יותר מבין מסעדות הנמל, אבל נוף הים והטירה העתיקה ברקע, לצד האוכל המשובח והטרי, בהחלט שווים את המחיר.

את השקיעה הרומנטית של פאפוס, אנחנו ממליצים לכם לראות במקום במיוחד במינו. 10 דקות נסיעה במונית ממרכז העיר למעלה הגבעה, ואתם במרפסת של מלון Axiothea, עם נוף פנורמי עוצר נשימה. אין צורך להתאכסן במלון על מנת ליהנות מקוקטייל או קפה קר אל מול השקיעה המרשימה של הים התיכון וקו החוף המרשים של פאפוס. כתובת: Ivis Malioti Street, Paphos

מעדיפים להישאר בעיר? תוכלו להירגע ולנוח קצת מהשמש, באחד מהברים הנעימים שעל שפת המים ולטעום מהיין המקומי הנקרא Koumantaria. יין מתוק זה, מופק מענבים הגדלים במורדות הרי הטרואודוס הסמוכים. אחד הברים המומלצים על החוף הוא Mare Mare Bar, עם ספות לבנות מפנקות, ומרפסת עליונה שקופה, הניצבת אל מול מימי המפרץ הכחולים. כתובת: Poseidonos Ave, Paphos

העיר העתיקה של פאפוס היא המקום המושלם לסעוד ארוחת ערב, עם התושבים הקפריסאים המקומיים. Fetta's Corner היא טברנה מקומית מסורתית, המגישה תבשילי אורז עם בקר ובצלים צלויים, מגש של מזטים טריים ומנת הדגל – עלי גפן צמחוניים או ממולאים בבשר. תוכלו לבחור בין שולחן בפנים, היכן שמתקיימות מדי ערב הופעות מוזיקליות, או לשבת בחוץ ברחבה המרוצפת היפה והמוארת. כתובת: Iakovou Iakovidi, שתי דקות הליכה מ-Kostis Palamas Square.

ומה עם קצת קניות?

מאחורי חנויות התיירים ברחוב הראשי של קאטו פאפוס, תמצאו את הבוטיקים הקטנים והמקסימים באמת, שמרוכזים רובם ברחוב Nikodemou Mylona. מחנויות המפעל של יצרני תכשיטים מקומיים ועד מוצרי קרמיקה ותחרה בעבודת יד. חובבי בתי הכל-בו הבריטיים בוודאי ישמחו לגלות כאן את הסניפים המקומיים של רשתות Marks & Spencer, Debenhams ואפילו סניף מקומי של רשת Next הפופולארית. שימו לב רק כי חלק מהחנויות בעיר סגורות בימי ראשון ובימי רביעי בשעות אחר הצהריים.

לחלופין, תוכלו גם לקפוץ לביקור בקניון החדש והיפה – Kings Avenue Mall. הקניון מציע מגוון של חנויות ורשתות בינלאומיות, לצד שפע של מסעדות (אפילו הרשת האסייתית Wagamama המוכרת לרובנו מלונדון, פתחה כאן סניף השנה). מחפשים משהו נוסף לעשות? בקניון תמצאו גם שישה בתי קולנוע חדשים וממוזגים המציגים סרטים באנגלית, עם כתוביות ביוונית ואולם משחקים חדש לילדים.

לסיום, קבלו טיפ מקומי: אחד המוצרים שהכי משתלם לקנות בקפריסין הוא משקפיים! הביאו איתכם את המרשם שלכם מהארץ, בחרו מסגרת ותוך 24 שעות יש לכם זוג משקפיים חדשים של מותגי מעצבים, בטווח מחירים של בין 50-60 אירו.

כל האירועים שאסור לכם להחמיץ בקיץ הקרוב בפאפוס:

• תערוכות לקטנים ולגדולים: הדרקונים של אירופה. תערוכה אינטרקטיבית מרתקת, המיועדת לכל המשפחה, המציגה בעזרת מתקנים חזותיים חדשניים, את המיתוס והסיפורים על אגדות הדרקונים בכל רחבי אירופה. כתובת: The church of Agios Georgios Pegeias
  • הקרנות סרטים בכיכר העיר. לכל אורך חודש אוגוסט, יוקרנו סרטים בכיכר המרכזית של פאפוס, בקולנוע פתוח, משוברי קופות הוליוודים ועד לסרטים אירופיים שונים, הכניסה חינם. ללוח הזמנים: www.pafos2017.eu/en/events
  • בנוסף, לאורך חודש אוגוסט יתקיים פסטיבל סרטים על חוף הים של Sodap Beach. בתאריכים: 9, 17, 23 ו-30 לאוגוסט, יתקיימו הקרנות חוצות מתחת לכיפת השמיים ולצד רחש הגלים. הסרטים יוקרנו באנגלית, עם כתוביות ביוונית. לפרטים נוספים: www.pafos2017.eu/en
  • Moons and Stars הוא פסטיבל מוזיקה תחת כיפת השמיים, המציע קונצרטים בחינם ובתשלום. המופעים יתקיימו במגוון אתרים היסטוריים ברחבי פאפוס. בין המופעים: גוראן ברגוביץ', Eleftheria Arvanitaki ועוד הרכבים מקומיים שונים. לפרטים נוספים: www.pafos2017.eu/en/events/category

כתבה זו נבחרה ותורגמה על ידי מערכת אתר למטייל מהאתר www.independent.co.uk
 התמונות בכתבה, הלקוחות מ-Flickr, הן תחת רישיון .Creative Commons BY 2.0

מתכננים את החופשה הבאה בקפריסין? הנה עוד כמה כתבות במיוחד עבורכם:

עדכון סטטוס קורונה נכון ל-27/10/21

• נכון לתאריך עדכון זה, קפריסין הוגדרה כמדינה צהובה.
  • חזרה לישראל : יש למלא ולשלוח טופס כניסה ארצה, עד 24 שעות לפני הטיסה לארץ.
  • חובה לעטות מסכות במרחב הציבורי.
  • התחבורה הציבורית פועלת כסדרה.
  • המסעדות ובתי הקפה פתוחים תחת מגבלות.