יומן טיול בפירנאים, חלק ב` - הפירנאים הצרפתיים

חלק שני ביומן הטיול באזור הפירנאים, הפעם בצרפת. באזור זה של ההרים ביקרה רונית בין בשני פארקים, המרשימים והידועים ביותר: פארק Cirque De Gavarnie ופארק Pont D` Espagne. מיד עם הכניסה לצרפת הוסיפה בדרך את פארק Re`serve Naturelle Th Ne`ouvielle.
רונית בין
תמונה ראשית עבור: יומן טיול בפירנאים, חלק ב` - הפירנאים הצרפתיים

המעבר מספרד לצרפת

מפארק Ordesa היינו אמורים לעבור לצד הצרפתי על כביש A 136, אלא שעוד באותו יום נסגר הכביש עקב תאונה והדבר אילץ אותנו לשנות את התוכנית. חזרנו ל- Escalona ומשם פנינו צפונה על A 138 לאורך Valle De Bielsa והנהר Barroser. לאחר המעבר במנהרה והכניסה לצרפת, מתגלה הנוף בבת אחת, מפתיע בצחיחותו ובדרמטיות של ההרים הנשאים מעלינו. בשונה מהפירנאים הספרדיים, כאן כמעט מבסיס הגובה נעדרת הצמחייה והמצוקים מתרוממים בצחיחות מזהרת, אלא שבעונה זו של השנה המדרונות מוריקים ומשמשים כר נרחב לעדרי הצאן, הבקר ואף סוסי הבר. כפי שכבר ציינתי, המעבר לצרפת אינו מורגש מבחינת השלטונות. אמנם אפשר לראות את שרידי המבנים ששימשו את תחנות המכס והמעבר, אך לא יותר מכך. מבחינה גיאוגרפית קו פרשת המים בפירנאים מציין גם את קו הגבול בין צרפת לספרד ולכן מנקודה זו כיוון זרימת הנחלים משתנה.

• יש לשים לב שעם המעבר לצרפת מספר הכביש על המפה הוא D173 אך בשטח מספרו הוא D118.
  • על כביש זה, מייד לפני הפנייה לפארק Re`serve Naturelle Th Ne`ouvielle, יש תחנת מידע גדולה, הפתוחה בעונה בין השעות 08:00-12:00 ומ-13:30-18:00, מחוץ לעונה מ-09:00-12:00. לצערנו, תחנה זו לא סיפקה לנו מידע מפני שלא מצאנו בה אף דובר אנגלית אחד וכשכבר הצלחנו להעזר בשני תיירים דוברי צרפתית ואנגלית, גם אז נתקלנו ברוב הפעמים בתשובה "לא יודעת ".
  • נעזרנו בטיפים שאספתי באינטרנט ובתושייה שלנו ויצאנו לדרך.
  • חשוב לציין, ברוב המסלולים אין שילוט באנגלית והדבר יוצר חוסר נוחות. אם בצד הספרדי הצלחנו להסתדר, כאן הדבר מורכב עוד יותר. כידוע, בצרפתית יש אותיות רבות שלא הוגים אותן, ומכאן בעיה נוספת: מאד קשה אף לקבל עזרה מאנשים. המילים שאנחנו נבטא אינן קרובות למציאות בשפה הצרפתית והפוך. למרות זאת, לא להתייאש - הכל אפשרי.

פארק Re`serve Naturelle Th Ne`ouvielle

החלטנו שבפארק זה לא נתמקד בהליכה, למרות שיש כאן מסלולים שונים, אלא ניסע לעבר האגמים: L. D` Ore`don ו- L. D` Cap De Long. שני אגמים אלו סכורים ומוקפים במצוקים. ההגעה אליהם בדרך אספלט צרה ומתפתלת . מעל אגם L. D` Ore`don ניצב מנזר, המוסיף נופך מיוחד לנוף האגם, אשר בסמוך לו מגרש חניה בתשלום, אך ניתן לחנות בקרבת מקום לאלה הרוצים לבצע הליכה לאורכו על גדתו הדרומית. על מנת להגיע לאגם העליון L. D` Cap De Long יש להמשיך בנסיעה כלפי מעלה, לנהוג במשנה זהירות לאור תנאי הדרך והרכבים שבאים ממול. מנקודה זו של האגם העליון נפרש נוף יפהפה של העמק למטה עם האגם התחתון שאך עזבנו, והמנזר נראה כנקודת חן קטנה במרחב. ליד האגם העליון ניתן להסתובב בסמוך ועל הסכר. כאן נמצאות גם חנויות מזכרות ומסעדות קטנות, כיאה לכל מעבר הרים.

פארק Cirque De Gavarnie

למרות שפארק זה נמצא מצפון ובסמיכות לפארק Ordesa הספרדי, הרי שההגעה אליו ברכב דורשת נסיעה ארוכה. המעוניינים להגיע ברגל לצד זה, יצטיידו במפה טופוגרפית,ידאגו לתחבורה בצד השני וקדימה לדרך. Gavarnie היא עיירה קטנה וציורית, אשר בסמוך לה נמצא אחד מפלאי הטבע שבאזור הפירינאים הצרפתיים. הקרקס הקרחוני שיצר הטבע מתהדר בעמק סגור כמעט בשלמות, עליו סוגרים מצוקים כבירים, אשר מותירים פתח כניסה /יציאה במבואותיה הדרומיים של העיירה. מהמצוקים הללו נופלים כ- 12 מפלים, חלקם נראים כחוטים דקים, חלקם כצביר חוטים והמשמעותי בינהם נופל בכל עוצמתו והדרו מגובה 400 מטר. זהו המפל הגבוה ביותר באירופה. לכבוד תופעת הטבע הזו עשינו דרכנו עד הלום.

בכניסה לעיירה Gavarnie מבחינים באלמנט התיירותי בדמות חנויות המזכרות. מהרחוב הראשי פונים שמאלה -; דרומה לרחוב חד סטרי, המוביל לשמורה. מיד עם הפניה (מצד שמאל -;מזרח) ישנו חניון ציבורי. עדיף להחנות כאן, מפני שכל החניונים האחרים בתשלום. מהחניון הולכים ברגל לאורך הרחוב, לכיוון דרום. בנקודה בה הכביש מתעקל מתחיל המסלול, ליד עמוד ועליו שלטים רבים, ביניהם שלט קטן המכריז על הכיוון ל-Chemin Du Cirque. לא ניתן להתבלבל - לאורך כל הדרך המפלים נראים מרחוק ומהווים מעין עמודי מים ניצבים כתמרורי הנחייה.

ההליכה על דרך רחבה לאורך הנהר המנקז את המפלים, אפשר לחצות את הגשרים עם המעקות הירוקים אל הגדה השניה (המזרחית) עד גשר האבן. מכאן שתי אפשרויות: א. מהלך של כשעה על הדרך הרחבה בה מהלכות גם הפרדות (למי שחפץ בשירותן) - זה אומר גם לאורך עקבותיהן המבושמות. ב. מצידו המערבי של גשר האבן יוצא שביל הליכה שאינו מסומן, מהלכו סמוך לערוץ ובינות מדרונות מוריקים, הרחק מהריח שהותירו הפרדות. בסופו הוא מתחבר אל הציר המרכזי בעמק הרחב, שמקדם את פנינו. את העמק חורצים שבילים לאורך פלגי המים, כך שכל אחד יכול לבחור את השביל המתאים לו, לחבור אל הדרך הראשית ולהתקדם אל עבר המפלים. כל פיתול בדרך מעלה את רף הציפיות, שהנה אנחנו קרבים, אך גם בהגיענו אל המלון שמקדם את פנינו, מסתבר שעדין לא הגענו לעיקר. מי שמסתפק בנקודת התצפית הזו, מוזמן להתרווח במסעדה הצופה אל הנוף, ומי שלא שבע מהמראה, ואף רוצה לגעת בעיקר, כדאי שיתקדם.

יום ערפילי ומעונן קידם את פנינו כשהתחלנו להלך במסלול אל Cirque De Gavarnie. היה ברור לנו שלא נראה את מלא העוצמה, אך הרווחנו את הקסם שבמסתורין, בדמיון שהפעלנו, ומה שראינו היה מרהיב מאין כמותו. המשכנו דרומה, מתקרבים יותר ויותר אל המפל הגדול. עדרי כבשים גלשו בקלילות מן המדרון לקול מקצב הפעמונים. מדי פעם התבוננו בנו הכבשים במבט תוהה ושבו ללחך את העשב, הרי לשם כך הן כאן. חצינו שלוגיות, המים חתרו תחתיהן וצצו במקום אחר. קיוותי בליבי, שכל עוד אנחנו מהלכים עליהן, לא יהיה זה הרגע בו יקרסו ויחברו אל הזרימה שמתחתן. ככל שהתקרבנו אל המפל, היה ברור לנו שהוא שומר על Distance. רסס המים לא איפשר להגיע עד למרגלותיו וכך מכבדים את הטווח הרצוי ,עמדנו משתאים נוכח פלאי הטבע.

• אל Cirque De Gavarnie יש להגיע מכביש D 918 לאורך Valle`e D` Aure ולאחר העיירה Arreau יש לחבור לדרך המדהימה -; D 918, העולה ומטפסת דרך מעברי ההרים Col D` Aspin 1480 מטר Tourmalet Col D` 2115 מטר, פסל לכבוד רוכבי האופניים יקבל את פניכם, קפיטריה המציגה תמונות מהמסעות הראשונים ואף מוכרת בעונה שתילי אדלוויז -;אותו פרח אלפיני עדין, שהכרתי לראשונה באחד מהשירים המופלאים של הסרט "צלילי המוסיקה" (בהמשך ניתן לעלות ברכבל ל- Pic Du Midi De Bigorre בגובה 2822 מטר). בעיירה התיירותית Luz St Sauveur יש לפנות ביציאה ממנה בסמוך לגשר הגדול, דרומה לכביש D 921 המוביל ל- Gavarnie.
  • הנסיעה ב- D 918 מצריכה זהירות רבה, בוודאי אם היא מכוסה בערפילים. לא להרתע מלנסוע בערפל. אנחנו זכינו לאחד המראות הנפלאים: ראינו את העננים עולים ומטפסים לגבהים, מוצאים להם מעברים בין ההרים וגולשים אל העמקים. הגלישה הזו הפגינה יכולת ריקוד, שאותנו הותירה פעורי פה. מעבר לכך, ככל שעולים בגובה, לפעמים העננים מחליטים להתפזר ובאחת מזדקר הנוף בהפתעה מוחלטת. לכן, לא שווה לוותר, גם נוכח הערפל וכיסוי העננים.
  • למעוניינים לשכור פרדות לצורך העלייה ל- Cirque De Gavarnie, ניתן לעשות זאת בעיירה עצמה. ברחוב שבמרכז העיירה (בסמוך ליציאה למסלול) ניתן לראות את הפרדות ונותני השירות. המחירים אינם אטרקטיביים במיוחד. לדוגמה: לשעתיים המחיר 24 יורו.
  • ההליכה במסלול כ- 4 שעות.
  • לחוזרים מהמפלים ורוצים להלך בשביל בגדתו המערבית של הערוץ (במקום על הדרך הרחבה): לאחר שחלפתם על פני המלון וחציתם את העמק הרחב, הדרך מתפצלת בקצהו הצפוני. חוצים את הנחל לכיוון מערב וליד עמוד החשמל עולה השביל (לכאורה בלתי נראה לעין ,אך מיד עם הצעד הראשון הוא נחשף), איתו מהלכים עד לגשר האבן -; האוריינטציה צריכה להיות תמיד ערוץ הנחל (חלק זה תיארתי במסלול הלוך).

מפללי המים ב-Cirque De Gavarnie. צילום: אריה שרףמפללי המים ב-Cirque De Gavarnie. צילום: אריה שרף

פארק Pont D` Espagne

העיירה Curterets היא נקודת המוצא ל- פארק Pont D` Espagne, אשר נמצא במבואותיה הדרומיים של העיירה. העלייה לשמורה דרך מבנה מרחצאות נטוש בשם La Rallie`re ולידו מגרש חנייה וחנויות מזכרות. מכאן עולה הדרך וממשיכה לטפס לאורך נהר Mercado. לאורך הדרך מתגלים מפלי מים מרשימים. קשה לעמוד בפיתוי לעצור ולהתבונן בהם מקרוב, אך לא תמיד זה אפשרי נוכח הדרך הצרה. האפשרות האחרת להגיע אליהם היא במסלול רגלי: לעלות ברגל ממגרש החנייה התחתון ליד מבנה המרחצאות הנטוש La Rallie`re לכיוון Lac De Gaube, בגובה 1725 מטר. העליה ליד מפלי מים שוצפים, ערוץ נחל גועש וסבך הצמחייה. החיסרון - הליכה של כשעתיים וחצי בעלייה, לכן כדאי לבצע זאת בירידה. פרטים בהמשך. לאחר הנסיעה בדרך העולה מגיעים למגרש חניה העליון , מכאן כמה אפשרויות:

1. לעלות מגשר האבן המספק תצפית מרהיבה על המפלים. במקום מלון, מסעדה וחנויות מזכרות (גשר האבן נמצא במעלה חניון הרכב -; כ-15 דק` משם) אל Lac De Gaube, עלייה של כ- שעה וחצי.
  2. מחניון הרכב עולים אל האגם ברכבל קרוניות, עוברים לרכבל פתוח, יורדים אל נקודת התצפית - Velvader וממנה מהלך של כ- 15 דק` של הליכה נינוחה אל האגם .

פונט דאספניה. צילום: אריה שרףפונט דאספניה. צילום: אריה שרף

ומה יש ב- Lac De Gaube שהטרחנו את עצמנו עד כאן? ביום יפה האגם מספק לנו מראות נפלאים של השתקפויות: כיפות הרכסים המושלגות מרצדות על גבי המראה, שנפרשת במיי האגם הצלולים. לא ניתן להשאר אדישים נוכח המראה הפסטורלי, שמזמין להשאר כאן דקות ארוכות. בסמוך לאגם מלון קטן ומסעדה. מכאן עומדות לפנינו שוב כמה אפשרויות :

1. לחזור ברכבל אל נקודת ההתחלה.
  2. לרדת מהאגם על גדתו המזרחית לכיוון צפון, חזרה למגרש החנייה לחלוף בדרך על סידרת המפלים שמונחים אחר כבוד ליד גשר האבן והמלון, הליכה של כשעה בין העצים המחטניים. התופעה המעניינת הנגלית לעין היא השורשים המאובנים המפוסלים בסלע ונראים כהמשך טבעי למערכת השורשים החשופה של העצים.
  3. לאחר הירידה אל גשר האבן יש להמשיך לרדת בערוץ לאורך נהר Mercado אל מבנה מרחצאות נטוש La Rallie`re מהלך של כשעה וחצי נוספות . מסלול הליכה נהדר, לאורך המפלים ושפעת המים, בינות עצים וצמחיה ירוקה, שנצמדה אל האבנים כמו ביערות גשם. הירידה קלה ונינוחה. השילוט המנחה: La Rallie`re אל מבנה המרחצאות הנטוש ו- Curterets La אל העיירה. שימו לב: לאורך המסלול שילוט החוזר על עצמו ונמצא ליד הגשרים החוצים את הערוץ : Pont De Spagne. מעבר על הגשרים הללו מביא אתכם אל הכביש שעובר בסמוך (זה שעלינו איתו למגרש החנייה העליון ).
  • ניתן לעלות אל השמורה במונית מהעיירה Curterets - עלות של 14 יורו ולחזור ברגל אל העיירה בהתאם למסלולים שהצעתי. לחילופין, לעלות ברגל ובקופת הכרטיסים לרכבל להזמין מונית להוריד אתכם למטה .
  • ניתן להגיע ברגל עד La Rallie`re ולנסות לחזור למגרש החנייה עם טרמפ (אגב זה מה שעשינו ותוך שניות היה לנו טרפ למגרש החנייה שם חברנו לרכב שלנו).
  • חניון הרכב הינו בתשלום :
    6 יורו -; שעה.
    4.5 יורו - שעה- שש שעות.
    5 יורו - עד 12 שעות .
     יש לשמור את הכרטיס -; התשלום הוא במכונה הניצבת ליד העלייה לרכבל, רצוי מאד לשמור כסף קטן.
  • עלות עלייה ברכבל (כולל את שניהם) 6 יורו לאדם.
  • מכירת הכרטיסים לרכבל נמצאת במבנה החניון, שם גם ניתן להצטייד במפה, ההסבר מופיע גם באנגלית.
  • במקום יש גם נקודת שרותים ציבוריים ונקיים ללא תשלום.
  • מסלול מומלץ כפי שעשינו אותו אורך כ- 5 שעות הליכה נינוחה. השילוט בשמורה מצויין, הבעייה המרכזית: כולו בצרפתית.
  • כדאי מאד לטייל בעיירה הציורית Curterets.
  • למעוניינים, חוויה מיוחדת ב-Lourde מצפון ל- Curterets. כל ערב, החל מהשעה 21:00, מתקיימת במרכז העיירה תהלוכה גדולה של אלפי עולי רגל ,שכל רצונם הוא להגיע אל המתחם הקדוש שבלב Lourde. עניינו קשור לסיפור שראשיתו לפני כ- 150 שנה כאשר לנערה מקומית, ברנדט שמה, התגלה חיזיון בו ראתה את מריה הקדושה במערה קטנה בשיפולי העיר. בתחילה, כמו בכל סיפור שכזה, חשבו אותה למשוגעת, אך לאחר שחזיונות אלו לא הרפו, הפכה היא לנזירה ואחרי מותה הוכרזה כקדושה. סביב המערה נבנה מתחם מרשים ביותר, הכולל כנסייה, מרכז לימוד ומעיין טהרה מקודש, שמימיו בעלי סגולות מרפא. לכאן מגיעים נכים, בעלי מומים ומאמינים רבים, בתהלוכה שמתקיימת מדי ערב לאור נרות דולקים, אותם הם מחזיקים בידיהם ולמשמע שירה ותפילה. כדאי להגיע למקום לפני השעה 21:00 על מנת למצוא נקודת תצפית טובה. חשוב לא פחות -; לשמור על חפצי הערך מפני כייסים.