יומן טיול בפירנאים, חלק ג`: אתרים, ישובים, כבישים מומלצים וטיפים

בכל טיול יש את הדברים הקטנים, שיכולים לעשות את כל ההבדל בין חוויה כיפית ומהנה ובין ההיפך הגמור. בחלק השלישי והאחרון של יומן הטיול שלה בפירנאים, רונית בין מביאה שלל עצות, טיפים ועוד המלצות חיוניות, שיהפכו את מסלול הטיול עליו היא המליצה בפרקים הקודמים, לחוויה בלתי נשכחת עבורכם.
רונית בין
תמונה ראשית עבור: יומן טיול בפירנאים, חלק ג`: אתרים, ישובים, כבישים מומלצים וטיפים
Depositphotos/Photogearch ©

ספרד

אזור Ripoll

1. הכפר הציורי Beget אליו מובילה דרך יפה, מתפתלת וצרה - הנסיעה אל הכפר בכביש C 26 שהופך ל-C 28. גגות רעפים, בתי אבן, נחל חוצה הכפר על גבי גשרוני אבן, סמטאות צרות ומזמינות, כנסיה רומנסקית מרשימה ובתי קפה קטנים. במקום גם בתי אירוח למעוניינים.
  2. Camprodon - עיירה ציורית, שבמרכזה מדרחוב צר עם שלל חנויות, המעורר את החשק להסתובב בו.
  3. La Roca - כפר קטן שהומלץ על ידי המקומיים (לא ביקרנו בו).
  4. לינה: Abaoesses Camping - במקום יש אפשרות גם להשכרת ביקתה. מכיוון שהיה זה מוצאי חג, קיבלנו את ביקתת היער המאובזרת והמרוחקת מאתר הקמפינג במחיר של בקתת עץ: 42 יורו לזוג ללילה , בהחלט שווה. www.campingabadesses.com .
  5. כביש N260 (המופיע במפות N152) - הדרך מ- Pebes De Freser עד Alp מפותלת, עולה בין המצוקים עד לנקודת הגובה 1800 מ` וממנה ממשיכה לרדת בפיתולים. הדרך מלווה בפריחה הצהובה של שיחי האחירותם ואי אפשר להתבלבל בריח החריף והמשכר, שמתפרץ ומלווה את הנסיעה עד כי הגענו אל העמק. בדרך יש נקודות עצירה למנוחה והתרשמות מהנוף. עם כביש N-260 ממשיכים עד Sort.

אזור Espot

1. מ- Sort ל- Espot על כביש C13 לאורך הנהר Naquera Pallrea הדרך עוברת בתוך קניון מרהיב, מצוקי ותלול. הנהר מתפתל למרגלות הכביש, זורם במשנה מרץ. ישנן נקודות שאפשר וכדאי לעצור למנוחה והתרשמות .המים קפואים (נוכח הפשרת השלגים). לאורך הנהר ניתן לראות נקודות לרפטינג. ב- Llavorsi יש כמה חברות המספקות שרותי רפטינג וטיולים אתגריים אחת מהן : www.rocroi.com .
  2. בפניה לכביש הגישה ל- Espot, מול תחנת הדלק (צד מזרח, על כביש C13 לרדת מהכביש בצומת רגע לפני שפונים ל- Espot) נמצא אגם שעל גדתו שולחנות. אפשרי להפסקה, מנוחה ואף ללינת לילה. למי שחפץ בלינת לילה, רצוי מאד להתמקם במקום גבוה יחסית, לאור האפשרות לחוות לילה גשום. אותנו פקדה סופת ברד/גשם, שלא חדלה לאורך כל הלילה וכמעט גרמה להצפה.
  3. המשך הכביש C13 צפונה, ההופך ל- C28 לאורך Vall De Aran, מדהים ביופיו.
  4. הקטע המטפס בכביש C13 לכיוון Port De Bonaiqua רובו נמצא בעבודות סלילה. לא נתקלנו בבעיות תנועה מיוחדות (יתכן בזכות השעה -; 15:00 שעת הסייסטה- לא היו רכבים רבים על הכביש), אך משאיות שנוסעות על הכביש בהחלט יכולות לגרום לעיכוב, גם כך הדרך צרה ומפותלת. בנקודה מסויימת נדרשנו לבצע מעקף דרך הכביש התחתון /הישן. הכביש מעט משובש ואין שלטים מנחים, אך אל דאגה הכביש יחזור אל הראשי C28.

אזורי Vall De Aran ו-Boi

הדרך אל עמק Aran מרהיבה במיוחד, זאת לאור הנופים, אך גם לאור הסיפור המיוחד של תושבי העמק הסמוך לגבול הטבעי עם צרפת. שנים ,לאורך ימים רבים בשנה, היה העמק סגור ומנותק מכל קשר, כתוצאה מהיותו אזור מושלג ובנוסף הרי הפירנאים הסוגרים עליו ומעליו הוסיפו לבדידותו. אלה הביאו להיווצרות תרבות מאד ייחודית לאזור, דבר שמתבטא גם היום בתרבות, אומנות ושפה ייחודית שנקראת אראנס. החל משנת 1948, בימי פרנקו, בא המפנה לעמק, עת נחצבה מנהרה על כביש M230 ואיפשרה לתושבי העמק קשר לעולם החיצון גם בימות השלג. המאסיביות של המנהרה ואורכה, מותירים את העוברים בה תמהים, לא רק מעצם העובדה שבוניה היו אסירים פוליטיים, שהתנגדו למשטרו של פרנקו, אלא גם מתנאי מזג האוויר בהם נאלצו לעבוד. Viehia הינה בירת העמק יש בה אפשרויות לינה רבות. בחלקה העתיק מצויים עדיין מבנים מהמאות 16-17. לצד הכנסיה נמצא מוזיאון קטן המייצג את הפולקלור האומנות וחיי היומיום באזור זה.

אזור Boi: ביקור בעיירה Taull הממוקמת על צלע גבעה, סמטאות קסומות יקדמו אתכם, רעפי צפחה, פריחה מרהיבה באדניות ואסמי בר .

אזור פארק Ordesa

1. כביש N260 בקטע שבין El Run עד Seira מפתיע ומדהים. הכביש מתנהל לאורך קניון צר ועמוק, שבתחתיתו נהר Rio Esera זורם בקצב מסחרר. לפעמים נראה הכביש כמו תלוי בשולי הקניון. בהמשך הופך הכביש רחב עד שמגיע ל- Anisa.
  2. לינה -; על כביש A 138 בסמוך ל- Anisa מלון דרכים 3 כוכבים מאד מומלץ: Hotel Pena Montanesa (אתר אינטרנט: www.hotelpenamontanesa.com) . עלות 90 יורו לזוג, כולל ארוחת בוקר. לבסוף קיבלנו ב- 80יורו ללילה. לצורך אינדיקציה: בקמפינג שממש נמצא בסמיכות בונגלו עולה 82 יורו.
  3. לרוצים ליהנות מ-Carganta De Anisclo מבלי לבקר בשמורה, ניתן לנסוע בכביש חד סטרי מ- Escalona. הדרך מתפתלת וצרה לאורך קניון מרהיב ביופיו. מדי פעם ניתן לעצור, היכן שהכביש רחב ומאפשר חניה בצידיו ובהתאם לשילוט לחזור לכיוון Escalona, הכביש עולה למפלס עליון המספק בנקודות מסוימות תצפית פאנורמית על הקניון. מכאן ניתן לשוב ל- Escalona או לחזור אל התפצלות הכבישים ולהמשיך לכיוון הכניסה המערבית של פארק Ordesa כפי שתואר בהגעה לפארק Ordesa בכניסה הדרומית.
  4. לינה ב-Oto: ישוב כפרי קטן ומדהים שבסמוך לו וממש בטבע נמצא קמפינג, אמנם בדרוג של 2 כוכבים, אך מעניק שירותים מצויינים והתנאים בו נפלאים. למרות כל אלו זכינו מבעלת המקום לקבל את ה- Casa שבכפר, מפני שלא היו בקתות בקמפינג והגשם לא היה מעודד. בנוסף ל- Casa עמדו שרותי הקמפינג לרשותנו: מסעדה, סופרמרקט, בריכה וחשובות לא פחות - מכונת כביסה ומכונת יבוש, שהוכיחו את נחיצותן. המקום נפלא יחס אדיב ויוצא דופן. מחיר ל-Casa היה 70 יורו לזוג לשני לילות (לא כולל ארוחת בוקר). שווה את החוויה, התנאים היו מצויינים, המקום נקי ומסודר. זהו מבנה אבן בלב הכפר, המאכלס כמה חדרים. לכל חדר מקלחת ושרותים, סלון משותף ואם רוצים להשתמש במטבח, יש להוסיף 15 יורו .
     למעוניינים בקמפינג - www.campingoto.com. למעוניינים בקזה : Caza Pueyo טל: 947-480-075, פרטים ניתן לקבל גם בקמפינג Oto.
  5. למגיעים לצרפת דרך כביש A 136 מומלץ לעבור את אגם Bubal, מצידו המזרחי דרך Hoz De Jaca ו- Al Pueyo De Jaca. הדרך מספקת זוית שונה על האגם, כולל נקודות תצפית שניתן לרדת אליהן: א. על הסכר ב. בסמוך לכפר Hoz De Jaca ממש על הדרך. בכפרים אלו יש גם אפשרויות ללינה.
  6. לינה: ב- Escarrilla כמה אפשרויות של בתי מלון +קמפינג גדול. מלון בדרגת 2 כוכבים ממש על הדרך: Sarao. מלון סביר ונקי (החדר אמנם קטן). 60 יורו לזוג כולל ארוחת בוקר. www.hotelsarao.com

מפל בפארק אורדסה. צילום: אריה שרףמפל בפארק אורדסה. צילום: אריה שרף

מעבר לצרפת

1. כביש D173 במפה מופיע במפה על גבי הכביש בתחומי צרפת כ-D118.
  2. לא להחמיץ את הנסיעה על כביש D918. חשוב מאד לא לנסוע בדרך זו בלילה: א. עניין של בטיחות, הדרך מאד צרה ומפותלת ב. לא להפסיד את העיקר: הנוף המשגע. ראו פירוט ב- פארק Cirque De Gavarnie בפרק השני.
  3. כדאי לעצור ולבקר ב- Luz St Sauveur - עיירה תיירותית מאד, אם כי יש בה פלחים הרבה יותר ציוריים ועתיקים כגון: קתדרלה מאד מרשימה -; Chat Ste Marie. בסמוך לה ישנו מרכז קהילתי המספק שירותי אינטרנט. אני מציינת זאת לאור העובדה שנתקלנו בבעיה והיינו חייבים לשלוח מייל לארץ. הצלחנו להגיע למרכז הקהילתי בעזרת תושייה רבה: צרפתית אנחנו לא יודעים, אנגלית הם לא מדברים או לא רוצים לדבר... כך בעזרת פנטומימה, תיאור דרך על גבי דף, שהצלחנו לקבל בדאר המקומי הגענו אל המקום, שנתן לנו אפשרות גלישה באינטרנט וללא תשלום. תוך כדי ביקור במקום הבחנו שיש בו תצוגה המתארת את הטבע באזור זה.
  4. לינה: על הכביש בין העיירה Laruns והעיירה- Lasete ישנו מלון דרכים מאד נחמד ונקי. 47 יורו לזוג,לא כולל ארוחת בוקר. השם: L` Ayguelade. www.hotel-ayguelade.com . בסמוך לו -; למעוניינים - יש אתר קמפינג .
  5. חשוב לציין כי בצרפת יש מקומות שמשכירים דירות/חדרים /בקתות רק לשני לילות ומעלה.
  6. הכביש מ- Laruns צפונה, לכיוןן Pau הינו D934 ולא כפי שמופיע במפות N134 או E7.
  7. מומלץ מאד לטייל בעיירות Curterets ו- Lourde ראו פירוט בפארק Pont D` Espagne, בפרק השני ביומן זה.

חזרה לספרד

חזרה מצרפת לספרד דרך מעבר St. Martin. בצרפת כביש D 132 ובספרד כביש Na 137 לכיוון Zuurina לאורך נהר Rio Veral ובהמשך לאורך Valle De Anso.

1. הכפר הייחודי Anso - כפר אותנטי מקסים, אלף שנה לא השתנה בו כמט דבר. הבתים בנויים מלבני צפחה, סמטאות צרות, כנסיה רומנסקית מדהימה ביופיה. חיצוניותה לא מעידה על מה שמחכה בפנים ואם תגיעו ביום א` החגיגה תהיה מושלמת, אם תזכו גם לצפות במיסה ולשמוע את נגינת העוגב. הגענו לשם ביום שבת וקבלת הפנים היתה נהדרת עם יריד אומנים והופעה של צעירים בריקודים ובלבוש מסורתי.
  2. לינה: ב- Zuurina וב- Anso מצויים שני קמפינגים.
  3. Binies - כפר ציורי, בכניסה מצודה (אם כי לא היתה פתוחה). מבט מלהיב אליה על רקע הפירנאים שהותרנו מאחור. כדאי להיכנס לשוטט בין הסמטאות.
  4. מכביש N240 לכיון מזרח פונים אל העיירות Binaca ו Santa Cruz La Seros. היעד הוא המנזר המרשים Set. Juan De La Pena הדרך אל המנזר מספקת כמה מרפסות נוף אל העמקים המשובצים שדות חיטה, אך גם אל הפירנאים, שנראים מרוחקים אך בהחלט נוכחים. המנזר קשור באגדה מקומית על בחור צעיר בשם ווטו, ממעמד האצולה בן העיר סרגוסה, אשר היה במסע צייד באזור. עינו צדה את האייל ומיד יצא למרדף אחריו, אך לא הצליח להשיגו. כאשר הגיע האייל להר Pano הוא זינק לעבר התהום. ווטו, שהיה רכוב על סוסו, ראה את המוות בעיניים. הוא התפלל מעומק ליבו לעזרה מיוחנן המטביל. באופן מפתיע הסוס שלו נחת במתינות על האדמה בתחתית התהום. שם גילה מערה ובה נזיר הנאמן ליוחנן המטביל. בתוך המערה מצא את גוויתו של הנזיר Jun De Arare`s. מושפע מאד ממה שקרה וראה הפך בעצמו לנזיר. במקום זה הוקם המנזר בשנת 992 לספירה ונחשב לקדום ביותר באזור Aragon. במקום אף נמצאים קברי המלכים של Aragon.

כדי להגיע אל המנזר העתיק יש לעלות כ-1.8 ק"מ אל מגרש החניה העליון, הנמצא בסבך החורש ובסמוך למנזר החדש. לא ניתן לפספס את המנזר החדש לנוכח גודלו. בנקודת המידע שבמנזר החדש יש לרכוש כרטיסים לנסיעה באוטובוס, שיוביל אתכם אל המנזר הישן (אותו ראיתם בדרכם לכאן). עלות של 6 יורו למנזר העתיק ותוספת של 2 יורו לחפצים לבקר גם במנזר החדש. יש אפשרות ללכת ברגל למנזר העתיק ( צריך לברר מהיכן ) ולחזור באוטובוס. המנזר פתוח בשעות הבוקר (לא ידועות לי שעות מדויקות). בשעות הצהרים והערביים בשעות 15:00- 20:00. האוטובוס מביא את המבקרים עד למנזר ולאחר הביקור ממתינים בתחנה הסמוכה לאוטובוס שיחזיר למגרש החניה העליון.

המנזר העתיק מאד מפתיע ומרשים, גם מעצם היותו בנוי צמוד למצוק הטבעי (מזכיר את מנזרי מדבר יהודה). במקום יש הדרכה על ידי מדריכות מקומיות אך לא באנגלית. למעוניינים: יש לפנות אליהן ולקבל חוברת הסברה באנגלית. המנזר החדש נראה מודרני לחלוטין אך הוא בנוי על בסיס עתיק יותר. במקום מוזיאון המציג דמויות מפוסלות בעיסת גבס המייצגות את חיי היומיום במנזר, התצוגה במפלס נמוך ואילו המבקרים הולכים על גבי ריצפת זכוכית. במבנה יש קפיטריה, חנות מזכרות, שירותים נקיים. מחוץ למבנה בסמוך לחניית הרכבים, חורש גדול ומשטחי פקניק נחמדים. למעוניינים, יש כאן שולחנות רבים, כך שניתן לעשות כאן הפסקה קלה ואולי ארוכה יותר. הכנסייה היתה סגורה ולא ניתן היה להיכנס. hikepyrenees.co.uk
  5. בדרכם חזרה אפשר לעצור בכפר הנחמד Santa Cruz La Seros. יש במקום גם מסעדה

אזור פארק Sirra Y Canones De Gura

1. כביש A 1227 מוביל אל הפארק, בדרכו חולף על פני כפרים קטנים בהם בתי מלון קטנים, בתי הארחה -; Casas ואתרי עניין נוספים כגון: ב-Abiego. אפשר להיכנס לכנסיית Sta. Ma. La Mayor - מבנה מרשים ביותר מבחוץ ועוד יותר מבפנים ואם תגיעו ביום א` בשעה המתאימה, תזכו גם לצפות במיסה שמוסיפה אותנטיות למקום.
  2. לינה: מלון קטן בדרך ל- Rodellart. לא מחייב לינה במלון עצמו אלא ב-Casa) Casa Tej כ-40 יורו לזוג, כולל ארוחת בוקר). www.casatejedor.com
  3. ביקור בכפר Alqe`zar, שהוכר כאתר מורשת על ידי אונסקו, לא ביקרנו במקום, אך הומלץ ע"י אחד המטיילים שפגשנו בדרך.

טיפים כלליים

• טיסה לברצלונה בחברת הצ`רטר Clikair (חברת בת של איבריה ). טיסות צ`רטר מוזלות בשל העובדה שלא נותנים שירותים מסוימים, כגון: ארוחות במהלך הטיסה -; כל המעוניין יכול לרכוש ארוחה במהלך הטיסה או להביא מהבית. חשוב לדעת כמה פרטים נוספים:
    • פותחים רק שני דלפקים וזה אומר המתנה ארוכה יותר בתור.
    • מזוודות: מותר לכל נוסע רק מזוודה אחת שלא עולה על 20 ק"ג מעבר לכך חלה חובת תשלום וטרטור מיותר, מפני שהתשלום לא נעשה בדלפק.
    • חברת Clikair והחברות הסדירות אל-על ואיבריה היו היחידות שאפשר היה לטוס איתן לברצלונה לפרק זמן של שבועיים. כל שאר החברות איפשרו שהייה מקסימום לשבוע.
    • מחיר טיסה סדירה הוא יקר יותר מאשר ב- Clikair.
     • www.clickair.com
  • השכרת רכב - רצוי לבקש בארץ אפשרות לרכב דיזל (גם במכוניות הקטנות) - הדבר חוסך בדלק. דלפקי השכרת הרכב בברצלונה נמצאים בטרמינל B.
  • שעות האור הן בהחלט ארוכות. החשכה יורדת בסביבות השעה 21:30, כך שאם דאגתם מראש למקום לינה (בוודאי אם מדובר בסופ"ש), הדבר מאפשר לכם טיולים לטווחים ארוכים יותר של זמן ומרחק.
  • מרכזי מידע - ישנם מרכזי מידע בכל אזור. אלו נמצאים בערים ובעיירות הסמוכות לשמורות, כמו כן תחנות מידע יש גם בכניסות לשמורות. חשוב לציין כי ברוב המקרים מרכזי המידע סגורים בימי א` ובשעות הסייסטה, שהן בדרך כלל מ-13:00 עד 17:00. לגבי תחנות המידע בשמורות, ניתן לראות תנודות לגבי ימי א` ושעות סייסטה. גם אצל הצרפתים מצאנו מרכזי מידע סגורים בהתאם.
  • רכבלים - ברוב הפארקים אין צורך ברכבלים ואלה גם בהכרח לא קיימים, למעט באתרי הסקי ומהתרשמותנו גם אלו, ברובם, אינם עובדים. בפירוט המסלולים בפרקים הקודמים ציינתי היכן יש אפשרות להסתייע ברכבל.
  • לינה - בפירנאים קיים מגוון רחב של סוגי לינה, כל אחד יכול לבחור את המתאים לו או לשלב ביניהם: Refugio -; בקתת הרים - התייחסתי בפרק א` של היומן; בתי מלון (אתר לדוגמה: www.hotelsspain.com); פרדורים - בתי אצולה, טירות או מנזרים, שהוסבו לבתי מלון ברמה ובאווירה יוצאת דופן (אתרי אינטרנט: www.parador.es או www.paradores-spain.com); חדרים ב- Casas: בתים וחדרים בתוך הכפרים (חוויה בפני עצמה); אתרי קמפינג: אפשרויות לינה בקרוואנים, אוהל ובבקתות, אלא שלא בטוח שבכל קמפינג הן זמינות, משתי סיבות: א. שייכותן לאנשים פרטיים, הבאים לנפוש באזור, ב. לא תמיד הם מוכנים להשכיר בקתה ללילה אחד. אתרי הקמפינג בדרך כלל ברמה מאד טובה, אם כי גם בהם יש דירוג. רובם כוללים אף בריכות שחיה, מסעדות, סופרמרקט ועוד. ברובם גם יש שרותי כביסה: מכונות ומייבשים (סימון אחד לאתר קמפינג על המפה אינו מעיד על כמות אתרי הקמפינג בסביבה. לפעמים ישנם כמה באותו אזור). עלות לינה בקמפינג זולה יותר מבין האפשרויות האחרות. בספרד ניתן להקים אוהל גם מחוץ לאתר קמפינג מוסדר, וזאת בכמה תנאים: שיהיה מרוחק מאתרי הקמפינג לפחות ברדיוס של 1000 מטר, לא באזורים עירוניים ופחות מעשרה איש (אתר לדוגמה: www.vayacamping.net/en בספרד וצרפת).
  • מפות - יצאנו מהארץ עם שתי מפות: 1הראשונה היא Prenaen ,Costa Brava בהוצאת מרקו פולו, קנ"מ 1:300,000 (לא מצאנו מפה של מישלין). יתרונה: מפורטת, מספקת טווח גדול מברצלונה, מערבה וצפונה, מדגישה את כבישי הנוף שמומלצים בנסיעה וכמובן את מיקום הפארקים השונים. חסרונה הוא גודלה, ולכן מסרבלת את העבודה עם המפה. מרוב שימוש נוצרים קרעים בקיפול (לכן גם רצוי להביא נייר סלוטייפ מהבית). המפה השניה היא The Pyrenees & Andora בהוצאת Rough Guides, קנ"מ 1:250,000. יתרונה: נוחה לעבודה, מוגנת מפני מים ולכן גם לא נקרעת בקפלים, פחות מפורטת מבחינת הכפרים הקטנים (אולי זה גם חסרונה), דבר שפחות מטשטש את העין. חסרונה: אינה מדגישה את דרכי הנוף המומלצות לנסיעה. חשוב מאד לוודא שמקרא המפה מופיע גם באנגלית. למי שאינו מתכוון לבצע טרקים של כמה ימים בשמורות, ניתן להסתפק גם במפות הסכמאטיות של השמורות ואין צורך לרכוש את המפות הטופוגרפיות, שאותן ניתן לרכוש בחנויות לציוד ספורט ותרמילאות, כמו כן גם בתחנות דלק, קיוסקים, חנויות ספרים, במרכזי המידע.
  • ספרות - לא נעזרנו בספרות מקצועית, אלא בטיפים רבים של מטיילים וכתבות שהתפרסמו באתרי האינטרנט, וכמובן באתר "למטייל", בו נמצאים שפע של טיפים וכתבות שיוכלו לסייע, להוסיף ולתרום לתיכנון הטיול שלכם.
  • כדאי ורצוי מאד לקחת אתכם שיחון ספרדית וצרפתית. ברוב המקומות אין דוברי אנגלית.
  • 24.6 יום חג - סאן חואן בחבל קטלוניה ולכן מקומות רבים סגורים: מסעדות, סופרמרקטים, חנויות וכו`.
  • ליד Vic בדרך ל Rippol סופרמרקט גדול מאד, מצויין להצטידות. בספרדית: סופרמרקדו = סופרמרקט.
  • ב- Rippol יש 3 סופרמרקטים הפתוחים רצוף ללא הפסקה של שעות הסייסטה.
  • בכניסה ל- Pebes De Freser סופרמרקט קטן ולידו חנות קמפינג. ניתן לרכוש כאן מפות, ציוד תרמילאות וקמפינג (כולל גזיות) .
  • ביציאה מ- Vielha בירת עמק Aran (לכיון כביש N230), מאחורי תחנת הדלק יש סופרמרקט גדול, שם ניתן להצטייד במידת הצורך.
  • ברוב תחנות הדלק יש חנויות קטנות להצטיידות במזון וציוד קמפינג (אם כי באופן מוגבל). אפשר למצוא בחנויות אלו גם מפות טופוגרפיות.
  • במידה ואינכם נוסעים בדרכים הראשיות, חשוב לתדלק מפני שבדרכים הצדדיות לא תמיד יהיו תחנות דלק בזמינות רבה.
  • מומלץ לטייל בפארקים החל מהשעות המוקדמות משתי סיבות: א. מיעוט המטיילים ב. האור רך יותר והשמש פחות מטרידה.
  • מומלץ להתעדכן על אפשרויות הטיול בפארק יום קודם לכן, על מנת לחסוך זמן התארגנות בבוקר.
  • נקודות צילום (גם על הכבישים) יצויינו ע"ג שלט עליו מצויירת מצלמה.
  • Mirador = תצפית.
  • כדאי לעצור בכל כפר שתבחרו בפירנאים הספרדיים ולשוטט בסמטאות, לפגוש באנשים ובחיי היומיים ולצפות להפתעות. פעמים רבות תהינו אם הזמן עצר כאן מלכת או שמא אנחנו אלו שמיהרנו כל- כך להתקדם ? מבחינתי התשובה ברורה.
  • הכבישים המופיעים במפות לא תמיד חופפים לאלו המסומנים על הכביש לכן יש להיצמד לשמות הישובים.
  • למעוניינים: גם בעזרת Google earth ניתן לתכנן את הטיול ( אנחנו העדפנו להשאיר גם מקום להפתעות).