ערים צבעוניות, אוכל נפלא ונופים ירוקים: נפלאות חבל שמפאן

חבל שמפאן הוא אזור צבעוני ויפה, שהטיול בו ייקח אתכם למסע בתוך שדות ירוקים של גפנים הנמתחים עד לאופק שגובל ביערות גבוהים. בין פתיחת בקבוק שמפניה אחד לשני, תוכלו לבקר בשתי הערים המרכזיות של החבל: טרואה וריימס, לעשות שופינג במגוון אאוטלטים וללכת בעקבות הירוק והבועות הקטנות של השמפניה
יעל כפיר מערכת אתר למטייל
תמונה ראשית עבור: ערים צבעוניות, אוכל נפלא ונופים ירוקים: נפלאות חבל שמפאן
צילום: יעל כפיר

בשדות הירוקים של צפון צרפת משתרע חבל שמפאן-ארדן (Champagne-Ardennes) הקסום. האזור הוא יעד נפלא לכל מי שאוהב נופים ירוקים, ערים עתיקות ואת צליל פתיחת בקבוקי השמפניה. כאן נוצרה השמפניה ומכאן גם מקור שמה ואולי יעניין אתכם לדעת, שיינות מוגזים ברחבי העולם אינם מורשים להיקרא שמפניה, כל עוד לא יוצרו כאן בחבל ארץ נעים ורגוע זה.

העיר הכי צבעונית והמקום לרכוש גרביונים

את הביקור הקסום שלי בחבל שמפאן בצרפת התחלתי בעיר המטורפת טרואה (Troyes). למה מטורפת? מרכז העיר העתיקה עמוס בבניינים עתיקים מהמאה ה-16, המחופים בקורות עץ צבעוניות וגגות משופעים – מה שמקנה למקום מראה מיוחד ויפה, ואולי אפילו קצת משוגע. במבט ראשון נראה כאילו חיברו ארגזי עץ בצבעים שונים אחד לשני וכשמביטים עוד, ניתן לראות את הפרטים הקטנים והערך ההיסטורי שטבועים בכל מרפסת ובכל קורת עץ.

באמת לא ברור מדוע העיר לא מפורסמת יותר, אבל אולי זה היתרון שמקנה לה אופי נעים ורגוע שמשרה שלווה. מיד כשתגיעו לכאן תוכלו להיכנס לעומק ולגלות את השדרות המטופחות והסמטאות העתיקות. השיטוט בעיר נעשה בין בניינים עתיקים שעוברים שיפוץ קפדני, לבין מבנים מודרניים וקתדרלות מפוארות. מרגשות במיוחד הן ההפתעות שמוצאים בדרך: ידית של דלת (שהיא למעשה קומקום ברזל), פסלים של חתולים בתוך חצרות פנימיות, בניינים שמורים היטב, לצד כאלו שנראים כאילו התעקמו במשך השנים. זה תענוג לעבור ולהביט למעלה בהשתאות ללא הפסקה.

טרואה נמצאת במרחק של כשעה וחצי נסיעה מפריז, כך שגם ביקור יומי בעיר מומלץ בהחלט ואם תישארו כאן ללילה, לא תתחרטו על כך. אם תיכנסו למשרד התיירות במרכז העיר (en.tourisme-troyes.com) תוכלו לקבל המלצה על מסלול העובר בין האטרקציות בעיר. המסלול נקרא Enigma Trail, והוא סוג של כתב חידה עם שאלות ותשובות וכך תוכלו לעבור מאתר לאתר באופן עצמאי וללמוד על האתרים השונים. קיים מסלול לילדים ולמבוגרים.

הדבר הראשון שיראו לכם במשרד התיירות הוא את מפת העיר, שבאופן מסתורי, האזור העתיק שלה נראה כצורה של פקק שעם… (רמז כלשהו למשקה הנפוץ כאן?) במפה תוכלו לראות, כי אחד המסלולים המעניינים הוא מעבר בין תחנות חייו של רש”י, שנולד, התגורר ונפטר בעיר. ניתן לבקר באנדרטה על שמו, בית הכנסת והמכון האוניברסיטאי (www.institut-rachi-troyes.fr).

אם תבחינו בכמות נכבדת של חנויות לממכר גרביונים והלבשה תחתונה, אל תתפלאו, טרואה ידועה גם כעיר הטקסטיל ופועלים כאן מפעלים גדולים לייצור גרביים והלבשה תחתונה והרבה חנויות קונספט. חלק מהתחום המרגש הזה מוצג במוזיאון הגרביים (Hotel de Vaulisany), בו ניתן לעקוב אחר התפתחות האריגה משחר ההיסטוריה הצרפתית ועד היום (www.musees-troyes.com).

המוזיאון הוא אחד ממבני האבן הנדירים בעיר, חזיתו מרשימה ואופיינית לסגנון הרנסאנס עם פסלונים של גמלונים ושלל עיטורים. ממש בתוך אותו מתחם פועל גם המוזיאון לאמנות מקומית, שמציג עבודות מרשימות, פסיפסים, יצירות קריסטל, פסלים וציורים מהמאה ה-16. כתובת: 2 Rue Vauluisant.

אאוטלט ענקי ופארק על שם קיפוד

ממש מחוץ לעיר נמצא האאוטלט הגדול באזור מקארתור גלן (McArthur Glen), שבו תוכלו לשוטט בין מגוון בתי כלבו לאופנת עילית, ספורט ושפע מותגים מקומיים ועולמיים במחירים נמוכים. בקרבת מקום נמצאת גם חנות עצומה של רשת דקטלון הידועה לציוד קמפינג וטיולים, ספורט ועוד.

מתחם האאוטלט נמצא בפון סן מארי (Pont Saint Marie), כ-3 ק"מ מצפון-מזרח לטרואה, על הכביש הפונה לכיוון ריימס ונאנסי. באזור זה פועלות למעלה ממאה חנויות שמרוכזות בשלושה מרכזים: מקארתור גלן, מארקה סיטי ואדידס. אם תקנו במעל ל-172 אירו תוכלו להזדכות במס במשרדים של המתחם, בהצגת קבלות ודרכון (www.mcarthurglen.com). בחלק מהחנויות המחירים אכן משתלמים מאוד ואם אתם בעניין, פנו מספיק זמן להעביר כאן מספר שעות טובות.

במרחק של כ-50 דקות נסיעה מטרואה לכיוון Dolancourt, פועל לונה פארק מקסים בשם Nigloland, ממש בלב הנופים השמפאנים. המתקנים בפארק מתמקדים בגיבור מקומי מרכזי - קיפוד מאוייר וחייכן בשם ניגלו. פרט למתקנים המוכרים כמו קרוסלות, גלגל ענק ורכבת הרים, יש כאן גם פינת חי, רכבת, הרבה ירוק ומלון שבנוי על קונספט של שודדי ים עם פיראטים שתלויים על התקרה בלובי וחדרים עם מאפיינים ימיים. המקום יושב בלב הנופים השמפאנים הייחודיים וכשתגיעו למעלה בגלגל הענק, אל תשכחו לצלול עם מבטכם מטה, אל נופי השדות הירוקים שופעי הגפנים, שיהיו פרושים מתחתיכם (www.nigloland.com).

ריימס – העיר המרכזית של החבל

אם תמשיכו מעט צפונה תגיעו לריימס (Reims), שהפכה לעיר מפורסמת בייחוד (אבל לא רק!) בזכות הקתדרלה הענקית והמרשימה שניצבת במרכזה ובתוכה חלונות ויטראז' יפהפיים בעיצובו של מארק שאגאל. קתדרלת נוטרדאם דה ריימס (Notre-Dame de Reims) היא אחת הדוגמאות החשובות המייצגות את האדריכלות הגותית בשיאה. הקתדרלה ידועה בכך ששימשה כמקום ההכתרה של מלכי צרפת והיא בולטת בהדרה מכל מקום בעיר (פתוח בכל יום בין השעות 7:30-19:30, כתובת: Place du Cardinal Luçon).

הקתדרלה הענקית בולטת באופק כבר כשמתקרבים לעיר, וכשתעמדו מתחתיה תרגישו קטנים למרגלות המבנה העצום שופע העיטורים. בפנים תתכוננו לקור קיצוני שנוצר, ככל הנראה, מקירותיה העבים. הרחבה מסביב נעימה ומלאה בבתי קפה תיירותיים, אבל אם תצטרכו שירותים הם לא יקבלו את פניכם באדיבות במידה ואינכם לקוחות המקום…

ריימס היא העיר החשובה והמרכזית בחבל שמפאן ולמרות גודלה, היא מציעה חווית ביקור רגועה מאוד. רחובותיה המטופחים מקושטים בעצים שנתקלתי בהם רק בצרפת, עם ענפים מפותלים ועבים שמהם יוצאים עלים עדינים, נסו להבחין בהם כשתגיעו לעיר. תוכלו לטייל כאן בין האתרים ובין הכיכרות והמבנים המרשימים.

ארמון טו (Palais du Tau) ששימש את מלכי צרפת ואת הבישוף של ריימס, גם הוא מומלץ לביקור. הוא משמש כיום כמוזיאון להיסטוריה של קתדרלת נוטרדאם ואת פנים הארמון מקשטות שורות של פסלים ושטיחי קיר, שמשקפים היטב את התקופה.

שני אתרים נוספים ומעניינים הם שער מארס (Porte mars) המרשים, שהוא השריד היחיד מתקופת הרומאים ששימש כשער הכניסה לעיר במאה ה-3 לספירה. כתובת: Place de la Republique. ואתר נוסף הוא ה-Cryptoportique, שבו נמצאו שרידים של מבנה תת קרקעי רומי, ששימש לאחסון סחורות והפך לאתר יפהפה עם תקרות מעוגלות מתחת לאדמה (כתובת: Place du forum).

ריימס היא עיר גדולה ונעימה ומומלץ להסתובב ברחובותיה, בעוד המרכזיים שבהם, גדושים בחנויות במחירים מעולים. יש כאן בתי כלבו רבים, חנויות בוטיק ומותגים לצד חנויות מקומיות וזולות וכדאי להשאיר זמן לקצת שופינג בעיר. השוק המקורה העתיק מציע שפע של מוצרי מזון ותוצרת מקומית (פתוח ברביעי, שישי ושבת, בשעות 6:00-13:00, כתובת: Rue de mars 50).

מומלץ גם לבדוק את האירועים והפסטיבלים העונתיים, שמתקיימים בעיר כמעט בכל חודש בשנה. יש כאן גם מספר מוזיאונים מעניינים, ביניהם מוזיאון האווירונאוטיקה, הפלנטריום, המוזיאון לאמנות יפה ובית האופרה, שמעוצב בסגנון ארט דקו.

אם נעשיתם רעבים או שתרצו לשתות קפה באווירה לא רגילה, היכנסו ל-Le Café Du Palais, מסעדה מדהימה עמוסה במוצרי אמנות שונים ומשונים, חפצי וינטג', תמונות בכל מקום (כולל על התקרה), חפצים ופסלים מכל עבר ואוכל נפלא! בייחוד הקינוחים הענקיים. מובטחת לכם אווירה בהחלט לא רגילה ושירות אדיב.

מחוץ לעיר: פארק שעשועים ושמפניה על העץ

מחוץ לעיר תוכלו לבקר בפארק הלאומי Reims mountain, שמציע שטחים ירוקים למסלולי הליכה ואופניים, פרחים וצמחיה מרובה וגם את ריכוז עצי האשור (בוק) הגדול בעולם!

מקום בילוי לילדים בקרבת ריימס, המיועד למשפחות, הוא Grinyland – פארק שעשועים לקטנטנים, שנמצא ב-Sept-saulx ומציע ממלכה קטנה ומושקעת, שהיא חזונו של מקים הפארק, שמימש את הפנטזיה שלו – לחזור להיות ילד באמצעות המחשת סיפורי ילדות והרבה אוספים פרטיים. רוב הפעילויות נעשות בצרפתית אמנם, אך זה מקום גדול ומגוון שהילדים בוודאות יהנו בו (אתר אינטרנט: www.grinyland.com).

ההרפתקנים שביניכם יוכלו להגיע לפארק החבלים המגניב Arboxygene ב-Verzy. הוא נמצא במרחק של כ-10 דקות בלבד מגרינילנד ומציע שפע של מתקני טיפוס אתגריים על העצים וגם בר שמפניה, שממוקם גבוה גבוה בבית עץ וניתן לטפס אליו באמצעות גשרים תלויים. המתחם נמצא ממש בתוך יער Forêt de Brise Charette ויפה שם מאוד באופן כללי (אתר אינטרנט: www.arboxygene.eu).

אפרופו גפנים, אל תחמיצו ביקור באחד מהיקבים היפים באזור Trépail. אחד מהמומלצים הוא יקב ביתי ומקסים בשם Pré en Bulles, שנמצא במרחק כחצי שעה נסיעה מריימס. פרט לשמפניה הנפלאה והחנות הקטנה והזולה, גולת הכותרת במקום היא המסעדה הנפלאה ותערוכה אינטראקטיבית שמדגימה את תהליך הייצור של השמפניה וההיסטוריה שלה באזור. התערוכה המרתקת מדגימה את שלבי הייצור בצורה יצירתית מאוד, באמצעות רובוט שמגלם את התפקיד הראשי עם קריינות באנגלית.

הנופים כאן מדהימים ומומלץ לטפס מעט במעלה הכפר ולצפות מלמעלה על כל האזור הירוק. אם תרצו לסעוד במסעדה הביתית, מומלץ לתאם זאת מראש. יש להם גם דירה מעוצבת בסגנון וינטג' למעוניינים להישאר לישון.

אל בירת השמפניה העולמית

מקום נוסף, שבו ניתן להבחין בקלות בהשפעת השמפניה על האזור, הוא אפרנה (Epernay), שנמצאת במרחק של 40 דקות מריימס. העיר מרכזת את מיטב יצרני השמפניה במחוז ויש בה מספר מרכזי מבקרים למתעניינים. במרכז העיר תבחינו בכיכר עם פקק שעם בגודל עצום ובשדרה המרכזית המקסימה, ניתן לראות יצרני שמפניה בזה אחר זה. הבניינים המרשימים לאורך השדרה הראשית בנויים בסגנון בל-אפוק (העידן היפה) ובמרכז העיר יביט אליכם מלמעלה מגדל ורוד וגבוה, שאליו תוכלו לטפס ולהשקיף על הנופים סביב.

אם אתם מתעניינים בתהליך יצירת השמפניה ומעוניינים לטעום ממנה, אתם מוזמנים למרכז המבקרים של Mercier. בכניסה תבחינו בחבית השמפניה הגדולה בעולם ואם תרצו להצטרף לסיור תאלצו להיפרד מ-15 יורו. הסיור כולל ירידה במעלית שקופה הכוללת תצוגת אור-קולית; ביקור במרתפים מתחת לאדמה ברכבת קטנה שמתפתלת במנהרות המעוטרות בפסלי קיר ומאות בקבוקי יין. הביקור יסתיים כמובן עם כוס שמפניה אחת לפחות.

איפה ישנתי: במהלך הביקור שלי בחבל, לא התארחתי במלונות רגילים בערים, אלא בכפר הנופש Parc De L'ailette Center Parcs מרשת סנטר פארקס. הכפר נמצא באזור Aisne בלב שמפאן וממנו יצאתי בכל יום לטיולים בסביבה. הלינה כאן מומלצת במיוחד למשפחות עם ילדים או משפחות מורחבות, עם מבחר קוטג'ים מאובזרים למינימום ארבעה איש.

אם אתם עם ילדים, הלינה בכפר הנופש יכולה להיות חוויה מיוחדת ומגוונת, בדגש על שפע האתרים בתוך הפארק, פארק המים הגדול, מתחמי הג'ימבורי, האגם ועוד (כפר הנופש La Lac Dalitte).