מסלול בצרפת - שלושה שבועות בחבל בריטני

חבל בריטני בצרפת מתאים מאוד למסלול טיול מעגלי עם מוטורוואן. הכבישים נוחים, חניוני הקמפינג מפוארים והנופים כוללים עיירות קטנות, מפרצים מרהיבים ואתרים עם שרידים פרה-הסטוריים.
עידו ורותי
תמונה ראשית עבור: מסלול בצרפת - שלושה שבועות בחבל בריטני

נוחתים בבריטאני ולוקחים את המוטורוואן

חבל בריטני בצרפת הוא קלאסי לטיול עם מוטורוואן. זהו חבל ארץ עם נוף פראי, שמאפשר טיול מעגלי לאורך חופיו . אפשרי לעשות את המסלול גם במספר ימים מצומצם יותר ממה שאנחנו עשינו, אך אנחנו בחרנו לעשותו בנחת, להגיע בשעת אחר הצהריים המוקדמות לחניון הקמפינג, ליהנות מהתנאים בחניון (שהוא בהרבה מקרים כמו קאנטרי קלאב) ולא לעבור יותר מידי קילומטרים ביום. אנחנו התחלנו ברֵן (Rennes) וירדנו דרומה ועשינו תחילה את החוף הדרומי עם הנוף הפראי ואחר כך את החוף הצפוני, שהוא חבל ארץ עם נוף מתון יותר.

צילום: עידוצילום: עידו

משך הטיול היה כשלושה שבועות, מסוף מאי, ובסך הכל נסענו 2,000 ק"מ, דהיינו בנינוחות רבה. במהלך הנסיעה שמנו לב שכרבע מהרכבים המתנייעים בכבישים בבריטני הם מוטורוואנים וקאראוונים, לא פלא. הנוהג הוא גם שכשנוסע מולך מוטורוואן אתה מניף יד לשלום, אחוות לוחמים! יצאנו מהארץ בטיסת אל על ונחתנו בשדה תעופה שארל דה גול בפריס. לאחר איסוף המזוודות לקחנו את הרכבת לרן. שלוש שעות נסיעה ברכבת מפוארת ונחתנו ברן, שריינו מלון מול תחנת הרכבת Kyriad ואכן חצינו את הכביש והגענו למלון ללינה של לילה אחד.

היום הראשון - נסענו ברכבת מקומית מרן ל-; Messac (כ-40 ק"מ דרומית לרן), מקומה של תחנת ההשכרה (500 מטר מתחנת הרכבת). בתחנה ההשכרה חיכו לנו ברונו ואשתו על מנת למסור לנו את המוטורוואן שעמד ערוך ומוכן לביקורת. המוטורוואן היה, להפתעתנו, באורך 7.17 מטרים, בעוד אנו ציפינו לרכב שהוא במטר קצר יותר. היינו די בלחץ כי זה דבר גדול (חצי משאית) ולאנשים שבאים מרכבים קטנים ואוטומטיים לעבור פתאום לפיאט דוקאטו 2.3, דיזל, ידני עם 6 הילוכים באורך כזה... בדיעבד, התברר לנו שזכינו וקיבלנו רכב עם נוחיות ורווחה. השקענו כשלוש שעות לכל תהליך הקבלה, בדקנו כל דבר וברונו בנחמדות ובסבלנות הסביר באנגלית כל מערכת והיה פתוח לכל בקשה ושאלה. הוא גם מסר לנו את הטלפון שלו, כך שאם נזדקק לאורך הדרך לסיוע, שלא נהסס לפנות. זה בהחלט היה נעים לקבל יחס כזה של לקוח רצוי ולא יחס קר ומנוכר, לו ציפינו. היחס הזה לא השתנה גם בתהליך ההחזרה ממנו חששנו, לשוא. לפני היציאה לדרך, הצטיידנו בסופרמרקט.

הזנו נתונים ל-GPS ושמנו פעמינו ל- Nanates לחניון הקמפינג הראשון שלנו Le Petit Port - זהו חניון עירוני יפה מאד (לא מופיע בכרטיס ההנחה של ACSI) עם כל הנוחיות, כולל חשמל ומים בפיץ' (עמדת החניה), ממוקם בלב העיר ויתרונו הגדול שבמרחק של 150 מטר מהשער יש תחבורה ציבורית שמגיעה ישירות למרכז העיר. התחברנו לחשמל והרי זה פלא, הכל עובד. שמחנו כי התברר לנו שכל תהליך ההתמקמות פשוט ונגיש ובתוך פחות מעשר דקות הכל ממוקם והכל מחובר ופועל.

• כתובת: 21, Boulevard Du Petit Port, 44300 Nantes
  • טלפון: 0240744794
  • פקס: 0240742306
  • נקודת ציון לג'י. פי. אס: 44300 47° 14' 35.9'' N 1° 33' 38.8'' W 47.24330 / -1.56078
  • אתר אינטרנט: www.Nge-Nantes.Fr

היום השני - אחרי ארוחת הבוקר נסענו בתחבורה הציבורית למרכז העיר, ביקרנו בקתדרלת סנט פייר ונסענו ברכבת התיירים שעומדת ממול ועוברת במשך שעה באתרים התיירותיים המרכזיים של ננט. חזרנו לחניון הקמפינג, שילמנו ותדלקנו מים (דהיינו, מים נקיים In, מים אפורים Out). שם התוודענו בפעם הראשונה למושג Air De Service = איזור טיפול המיועד למוטורוואנים. שם יש פתח ביוב על משטח הבטון ועליכם להביא את הרכב קרוב לפתח הביוב ואז פותחים את ברז הביוב והמים האפורים מתנקזים לביוב. יש כמובן עמדת תדלוק, מים נקיים, לפעמים עם צינור ולפעמים עליכם לחבר את הצינור שלכם ועמדת שירותים לריקון השירותים הכימיים. גם תהליך זה לא לוקח יותר מעשר דקות.

אחר הצהריים יצאנו לכיוון La Baule בדרכים פנימיות ויפות ונהנינו מהנוף ומהעיירות הקטנות עד שהגענו לתחנתנו הבאה, קמפינג גדול ומרווח, לא הרחוק מהעיירה Crosic, על חוף האוקיאנוס. מרכז העיירה עושה רושם נחמד ואפשר לקחת בערב מונית עד מרכז העיירה. אנחנו כבר היינו עייפים והסתפקנו בטיול בתוך החניון והתרשמנו ממגוון הקאראוונים והקמפרים החונים במקום. בחניון פועלים, כמובן, חנות, מסעדה, בר, בריכות שחיה מגוונות וכו'.

Camping De l'Océan ***

• כתובת: Le Croisic) Pays De La Loire)
  • טלפון: 33 (0)2-40230769
  • מייל: Camping-Ocean@Wanadoo.Fr
  • נקודות ציון: N 47° 17' 50.8" W 2° 32' 7.3"

היום השלישי - טיפול לפני תנועה ויצאנו לדרך לכיוון Vannes. בחרנו לעבור בדרכים הקטנות ולעבור בעיירות הקטנות. נסענו לאט בדרכים מקסימות (אי אפשר לפספס, כל דרך שם מקסימה), גם הנופים והטבע כל כך יפים והכל בעשרות גווני ירוק, שפשוט תענוג לשאוף את האויר והנוף. עברנו בדרך באיזור הידוע בבריכות המלח בה "מייצרים" ומייבשים מלח אטלנטי. הגענו עד לעיר Vannes. זו הייתה נקודת התסכול הראשונה שלנו בניידות המוטורוואן. הסתובבנו בעיר וחיפשנו מקום חניה אך לא הצלחנו, ומרוב תסכול החלטנו להגיע מוקדם יותר לחניון הקמפינג. ואכן, כבר בשעה 16:00 ישבנו בבריכה עם מלוא השמש בפנינו. החניון מפואר ומצוייד, כולל WiFi חופשי באיזור המסעדה (נזקקנו לו מכיוון שלא היה כיסוי למודם הסלולרי). התלהבנו מהמקום ושקלנו אפילו להישאר במקום עוד יום, אך שלוש שעות לאחר שחזרנו מהבריכה החל גשם שלא פסק עד למחרת וזה צינן את התלהבותנו. גם הבנו שכשיש שמש, צריך לנצל אותה לפני שתעלם.

Camping De Penboch ****

אתרים פרה-היסטוריים וחצי האי קיבֵּרון

היום הרביעי - יצאנו מוקדם יחסית ונסענו במרחבי מפרץ מורביאן עם נוף ימי מרהיב. דרום החבל מפורסם באתרים פרה-היסטוריים (דולמנים, מגאליתים) כשהמפורסם ביותר נמצא סמוך לעיר Carnac. באי Gavrynis יש אתר מגאליתי יוצא דופן. בתל שבמקום ניצב גלעד של אבנים, שבתוכו קבר מקורה באורך 14 מטר. הקבר מורכב משלושים לוחות מגולפים, שהשתמרו היטב. משקלו של לוח האבן המכסה את חדר הקבורה הוא כ-17 כמו כן, יש שם מגאלית ענק שבאחת מרעידות האדמה נפל ונשבר לשלושה חלקים. הכנסו גם לתוך המוזיאון וצפו בסרט המסביר באופן ברור את כל הנושא. בהמשך הדרך פגשנו עוד הרבה מקומות לאורך הדרך ובהם סוגים וגדלים שונים של מגאליתים. סיימנו את היום בחניון הקמפינג בקיבֶּרון.

Camping Do Mi Si La Mi ***

היום החמישי - חצי האי קִיבֶּרוֹן (Quiberon) הוא תופעה מרשימה: לשון יבשה החודרת אל תוך האוקיינוס ויוצרת שובר גלים טבעי בכניסה למפרץ מורביאן. הצד המערבי של חצי האי פונה אל הים הפתוח ומהווה ערבוביה של צוקים, סלעים, מערות וריפים. זהו מקום חביב במיוחד על גולשים. חופי האוקיינוס האטלנטי שמחוץ למפרץ מורביאן מוכי רוחות ואופיים פראי יותר. אותם פגשנו בהמשך הטיול. נכנסנו גם לעיר עצמה ולנמל שלה. הנמל הוא יפה וגדול ובו עוגנות סירות ואוניות מסוגים שונים ומספר לא מבוטל של יכטות מרשימות. בכניסה לנמל יש תמיד דוכן לממכר של (צדפות). כל האיזור מפורסם בשליית הצדפות ופרי ים מסוגים שונים ואם לאכול זאת, בריטני הוא האיזור. הצדפות הללו נמשו ממש עכשיו מהים, הטריות היא שם המשחק. זה עולה גרושים בדוכן תבקשו ויפתחו לכם אותן ותוכלו לאכול אותן במקום (הביאו איתכם את הלימון מהמוטורוואן). ניסינו ונדלקנו. שילמנו על 10 היחידות 2 €, במסעדה היינו משלמים על כך כ--15€, ואכן שרדנו בכיף. נסענו לאורך חופי חצי האי קיברון והמפרץ והגענו בשעות אחר הצהריים המאוחרות לחניון הלילה בקונקארנו. מכיוון שהיה לנו יום מעייף, החלטנו להתפנק וללכת לאכול במסעדה של החניון התפריט היום היה עסקת פיצה ויין.

Camping Les Sables Blancs ***

קימפר - הבירה התרבותית של בריטני

היום השישי -

בבוקר ירדנו רגלית בשביל הליכה מקסים בתוך פארק יפה ישירות מהחניון ועד למרכז העיר (כשלושה ק"מ במורד), ובתוך 35 דקות הגענו ללשכת התיירות. השוק היה פתוח ובצרפת כששוק פתוח, נכנסים אליו, כי שעות פעילותו מוגברות. נכנסנו לאי המבוצר, מוקף החומה, שנראה כלקוח מאגדות ילדים, עם גשרים, מגדלים, נמל וספינות. בתוך החומות מבנים עתיקים מימי הביניים. זהו טיול נחמד. האיזור מיועד לתיירים עם חנויות ומסעדות מכל המינים. חזרנו במונית לחניון ויצאנו לדרך בשעות אחר צהרים לכיוון קימפר (Quimper). בדרך עברנו דרך עיירה שידועה כעיירת העוגיות, Pont Avent. זוהי חוויה נחמדה. במרכז העיירה יש מספר חנויות שמוכרות ביסקוויטים/עוגיות בכל מיני טעמים, ברוב החנויות נכנסים וטועמים את כל הסוגים ויש עשרות סוגים, איך אחרת תדעו מה לקנות? זה לבד מהווה ארוחת צהרים מזינה.

בכניסה לקימפר היה חניון הקמפינג שלנו, חניון פרטי חצי עירוני שממוקם בתוך טירה. התמקמנו והצטרפנו לסיור שיצא בשעה 18:00 בגני הטירה. לא התאפשר לנו לבקר בטירה עצמה כי הבעלים "היו בבית". הגנים הם חיקוי מסויים של גני וורסאי ולטירה היסטוריה מרשימה של בעלים שונים, שתרמו לעיצובה ושימורה (מורגש שלבעלים הנוכחיים אין יותר מידי כסף להשקיע בתחזוקה ולכן כנראה פתחו את חניון הקמפינג). חניון הקמפינג מפואר וטובל בירוק ומכיל את כל השירותים, למעט בריכה. הקמפינג לא שייך לרשת כרטיסי ההנחות ACSI, אבל אם תציגו אותו תקבלו בכל זאת הנחה יפה (25€ במקום 40)

Camping Castel L'Orangerie De Lanniron ****

היום השביעי - את הבוקר הקדשנו לעיר עצמה. במרכז יש חניונים ועם מעט סבלנות ומזל ניתן למצוא חניה למוטורוואן. קימפר, עיר המחוז המרכזית, הנחשבת לבירתה התרבותית והאמנותית של בריטני, היא אחת מעריה היפות ביותר. העיר העתיקה שלה מרשימה. העיר העתיקה, שרבים מרחובותיה סגורים לכלי רכב, משתרעת ממערב ומצפון מערב לקתדרלה Cathedrale Saint Corentin. העיר ידועה בעבודות החרסינה שנקראות כלי פאיאנס - חרס לבן מצופה בדיל או עופרת ובבדי תחרה. קיימות מספר חנויות למזכרות ליד הקתדרלה ושם ניתן להתרשם ולקנות. בתוך הנהר החוצה את העיר גילינו פסלים, מעניין. בשעות הצהריים יצאנו מהעיר ושמנו פעמינו לעבר Pointe Du Raz, זוהי הנקודה המערבית ביותר בצרפת. הדרך עצמה עד לנקודה יפה מאד ועוברת דרך מספר רב של עיירות. אנחנו עצרנו בכמה מהן והגענו בסביבות 16:00 לחניון, כמובן איזור חניה נפרד ומרוחק למוטורוואנים. בכניסה יש מרכז מבקרים. מכיוון שהיה עדיין מעונן עם ראות מוגבלת (מצב אופייני במקום זה) נכנסנו לראות תחילה את הסרט המעניין. כדאי להקדיש לו 20 דקות. למזלנו, בזמן הצפיה בסרט התבהרו השמיים והראות השתפרה. יש שני שבילים להגיע לנקודה, האחד לאורך המצוק, שאורכו כשלושה ק"מ והדרך המרכזית חזרה למרכז המבקרים (לצד הכביש), באורך שני ק"מ. השבילים מוסדרים ומאובטחים, השביל לאורך המצוק הוא סלעי מעט, אך מתאים להליכה. זכינו, מכיוון שכשהגענו לנקודה זרחה השמש והמראה היה ממש מדהים. לאחר ששאפנו מלוא הנוף לריאותנו, ממש קשה היה להתנתק, שמנו פעמנו לחניית הלילה באיזור של  Douarnenez. החניון היה בסדר גמור, למעט העובדה שלא הייתה קליטה למודם הסלולרי.

Camping Le Pil-Koad ****

תצפיות על בריטני, העיר ברסט והחוף הצפוני

היום השמיני - בבוקר נסענו ל-Meness Hom, שהוא "הר" שמתנשא מעל סביבתו (כולו כ-300 מטרים) וביום בהיר יותר אפשר לראות את כל בריטני. הראות הייתה סבירה וראינו נוף יפה. יכולנו לראות אפילו את Point Du Raz. המקום ידוע כנקודה מצוינת לרחיפת מצנחים והטסת דאונים. יש שם רוחות חזקות וראינו לא מעט אנשים מנסים להתרומם עם המצנחים שלהם. משם נסענו לאחת הנקודות היפות Pointe De Penhir, כמו Pointe Du Raz. שתי אלו, לטעמנו, הן הנקודות מרשימות ביותר לאורך כל הדרך שעשינו. המשכנו עד Camaret Sur Mer -; Lobster Port ומשם המשכנו עד ל- Cap Espgniol. מול נקודת התצפית יש חניון מרווח, משם תצפתנו על העיר ברסט (Brest) הנמצאת מעבר למפרץ. משם, נסענו ישירות לברסט. בברסט חנינו בחניון עירוני במערבה של העיר, חניון סביר ולא יותר מזה. יש לשים לב שמחוץ לעונה המשרד נסגר מוקדם.

Camping *** Le Goulet

• כתובת: Sainte Anne Du Portzic 29200 Brest
  • טלפון: 00330298458684, 00330298458684
  • אתר: www.campingdugoulet.com
Pointe De Penhir, לחץ להגדלה

הימים התשיעי והעשירי - הקדשנו את הבוקר של היום התשיעי לביקור במוזיאון התת ימי Oceanapolis. המוזיאון פתוח מידי יום רצוף עד 18:00. יש עוד מוזיאון תת ימי ב-Saint Malo, אנחנו בחרנו לבקר כאן בברסט. ביום העשירי יצאנו מבראסט לכיוון הפיורד בכביש מס' 712 D לכיוון Landerneau ועד Landivisiau. ומשם ל- Roscoff עיירת חוף בחוף הצפוני של בריטני. עיירה עליזה עם מספר לא מבוטל של מסעדות נחמדות המתמחות בעיקר בפירות ים, המצויים שם בשפע. חנית המוטורוואנים נמצאת ליד תחנת הרכבת (La Gare). מכאן הולכים ברגל למרכז, עניין של עשר דקות הליכה. ביציאה מהעיירה לכיוון צפון מערב יש כף נוסף שלידו מחנה של חיל הים הצרפתי. הנסיעה לאורך המצוקים יפה. משם נסענו ל-St.Pol De Leon, עיירה יפה עם מרכז עיר נחמד וכמובן קתדרלה. את המוטורוואן ניתן לחנות קרוב למרכז בחניון כורכר לא רחוק ממשרד התיירות. הקתדרלה מיוחדת בכך שיש שילוט עם הסברים בשלוש שפות ליד כל התמונות והפסלים המיוחדים המוצבים בקתדרלה. משם, בנסיעה קצרה, הגענו לחניון הקמפינג גדול על שפת הים ב-Carantec. בקמפינג יש את כל השירותים, כולל חנות בר, מסעדה, שירותי ספורט, בריכות חיצוניות מקורות, סאונה, ג'אקוזי וכ'ו.

Camping Yelloh! Village Les Mouettes ****

היום האחד עשר - יצאנו בבוקר והתנהלנו לאורך החוף הצפוני, מ-Carantec, דרך כפר דייגים נחמד, ששמו Locquirec אל Lanion ועד Tregestel Plage. התמזל מזלנו ובדרך לחניון הקמפינג וזיהינו את הפניה לכיוון Saint Uzec. הדרך צרה, עניין של כשני ק"מ, והגענו למונוליט גבוה, שבימי הביניים פיסלו בו צורות והציבו בראשו צלב, מאד מעניין. ליד Tregestel היה חניון הלילה שלנו. התמקמנו ולידנו זוג הולנדים עם קארוואן, שהפנה תשומת ליבנו לתופעת הגאות והשפל. ואכן, כאן ראינו מוחשית את הנושא, במחזוריות של שש שעות. החניון היה למעשה על החוף, אך במציאות היינו לפעמים על שפת הים ולפעמים על שפת איזור בוצי כמו ביצה. נשארנו כאן שני לילות.

Camping Du Port ****

סלעי ענק על החוף והעיר טרגיאר

היום השנים עשר - את היום הקדשנו לאיזור Perros-Guirec Ploumanach. המקום היה מדהים ביופיו, חוף ים ובו סלעי ענק בצבע ברונזה שפוסלו על ידי גלי הים ונראים כמו פסלי חימר ענקיים. במפרץ חוף רחצה רחב ידיים, שהיה ריק מאדם, כי היה יום מעונן ועונת התיירות טרם החלה. יש לאורך הדרך לא מעט נקודות תצפית וזה נחשב לאחד מאתרי התיירות היותר מתוירים. זה איזור שיש בו הרבה מלונות וחניוני קמפינג, אך רק מיעוט מהחניונים מקבלים את כרטיס ההנחה.

היום השלושה עשר - לאחר יומיים בחניון יצאנו לדרך לאורך החוף לכיוון טרגיאר (Treguier). הצלחנו לחנות את המוטורוואן במרכז מול הקתדרלה. Treguier התפרסמה בעיקר בזכות קתדרלת סֶן-טוּגדוּאַל (Cathedrale De St-Tugdual) הגותית, הבנויה אבני גרניט מסותתות. מגדל הפעמונים העדין שלה, שהתמוטט בסערה בחורף 1999 שופץ והשיפוץ הסתיים רק לאחרונה. לכנסייה עצמה חלונות זכוכית (ויטראז'ים) משוחזרים. לא החמצנו את הביקור בקלויסטר (המנזר) הצמוד שהיה חלק מארמון הבישוף (הכניסה לקלויסטר בתשלום ונסגרת להפסקת הצהריים). מול הקתדרלה יש פסל של ארנסט רנן שהיה פילוסוף וסופר צרפתי בבריטני במאה ה- 19 הידוע בדיעותיו הנחרצות על הכנסיה כולל תיאוריות הפוליטיות שונות. יש הטוענים שהיה אנטישמי ויש הטוענים את ההיפך. בכיכר המרכזית של טרגייה פועלת החנות בִּיסקיטֶרִי-דִי-טרֶגוֹר (Biscuiterie-Du-Tregor), המציעה מבחר ביסקוויטים, עוגות, כלי קרמיקה המעוטרים במוטיבים ברטוניים ועוד. המשכנו להתגלגל לכיוון Paimpol, Pointede Lacouuest, עד St. Brieuc.

חנינו בחניון מרוחק Camping Les Madières *** וזה היה חניון הקמפינג היחיד שהתאכזבנו ממנו. היה לנו ברשימה קמפינג נוסף באותו איזור, שנקרא Camping Le Panoramic, אך משום מה טעינו בדרך ונותבנו לקמפינג הראשון. מכיוון ששניהם באותה קטגוריה, לא ראינו בזה בעיה ולכן, אם תזדמנו לאיזור, אנחנו ממליצים על פנורמיק.
 Camping Les Madières ***

Camping Le Panoramic ***

קומפלקס סנט מאלו

היום הארבעה עשר - מכאן יצאנו בבוקר לכיוון קומפלקס סנט מאלו. בדרך עברנו ב-Cap Frehel - כף ובו מגדלור תצפית, הבנוי על סלעי גרניט. זהו אחד מהמגדלורים הרבים שלאורך חופי בריטאני. ריבוי הנמלים, המפרצים המפותלים, האיים והשרטונים אילץ את הדייגים להיעזר במגדלורים אלו, כיום חלקם משמשים כבסיסים של חיל הים הצרפתי. ולאורך החוף עד דינאר (Dinard). העיירה דינאר יפה. במרכז יש חניון שנמצא מול לשכת התיירות, באיזור מבנים ורחובות עתיקים מימי הביניים וטירה (ביום חמישי אסורה החניה בחניון זה כי יש שם שוק). לאחר מכן, נסענו לאורך החוף המפותל ונכנסנו לכפר ציורי קטן ביציאה הצפונית. הנסיעה היא איטית בגלל הפיתולים אך שווה את המאמץ. משם נסענו ליציאה הדרומית של סנט מאלו לכפר St. Jouan-Des-Guérêts לכיוון חניון הקמפינג שלנו, שהחלטנו להפכו לבסיס הקבע שלנו לימים הקרובים. זהו חניון שבהחלט שווה את ארבעת הכוכבים שיש לו. מיקומו גם מרכזי לטיול בכל איזור קומפלקס סאנט מאלו.

Camping Le P'tit Bois ****

היום החמישה עשר - היום החל בגשם זלעפות שלא פסק עד אחר הצהריים. עשינו סיור רכוב לכיוון Saint Malo ו-Cancal. בשתי הערים התאכזבנו, גם מהגשם, אבל בעיקר כי לא מצאנו אפשרויות חניה. ב-Cancal, חניון המוטורוואנים נמצא ממש מחוץ לעיר על גבעה והוא בתשלום. נאמר לנו שבקיץ יש משם שאטלים לעיר. אנחנו היינו שם באמצע חודש יוני, אבל לא היה זכר לשאטלים. חזרנו מוקדם לקמפינג לנוח ולנפוש.

הימים השישה והשבעה עשר - למחרת בצבצה השמש והתחזית הייתה אופטימית ולכן החלטנו להישאר בחניון וליהנות ממתקניו, זה הרי כמו קאנטרי קלאב, ואכן נהנינו מהבריכות ומהמסעדה והיום היה יום הנופש שלנו. ביררנו במשרד הקמפינג וסימנו לנו מקום בו נוכל לחנות את המוטורוואן ליד העיר העתיקה. נסענו ומצאנו חניון של הנוסעים במעבורות. בדיעבד, התברר שאסור היה לנו לעמוד שם ביום אבל יצאנו מזה בסדר.

העיירה הרומנטית סנט מאלו, ששימשה רקע ללא מעט סרטים, שוכנת על שפת תעלת לה מאנש ונראית כמבצר ענק מימי הביניים. עוד מקום שנהרס במלחמת העולם השנייה ושוקם בצורה מרשימה. ביום שמש נהדר זו בהחלט עיר תיירותית ממדרגה ראשונה. בצהריים נכנסנו לאחת מהמסעדות הרבות הפזורות בכל פינה ואכלנו כמובן פירות ים. ראינו גם אנשים מיטיבי לכת, שמטיילים על החומות מהן נשקף הים מצד אחד והעיר העתיקה מצד שני. כאן גם קבור האדון שאטובריאנד, סופר ואחד מבניה המהוללים של בריטני.

נסיעה לרֵן והחזרת המוטורוואן

היום השמונה עשר - נסענו בבוקר לרֵן, העיר אליה הגענו ביום לפני שכירת המוטורוואן, אבל היום נחלנו אכזבה מרה. הסתובבנו בעיר ולא הצלחנו לאתר מקום לחנית המוטורוואן. לכן סיירנו בעיר בשיטת הסיור הרכוב. מבחינת עבירות לא הייתה לנו בעיה שהרי אנחנו כבר מיומנים, אך נחמד יותר לטייל רגלית. בדיעבד, נוכחנו שעשינו טעות והיינו צריכים לעזוב את מחנה הקמפינג שלנו ולחנות בחניון העירוני של רן, שנמצא במרכז העיר, ומשם להגיע בתחבורה ציבורית לנקודות המעניינות.

היום התשעה עשר - מכיוון שהיה בבכוונתנו להחזיר את הרכב מוקדם בבוקר, רצינו לחנות קרוב ככל האפשר לנקודת ההחזרה. בדקנו באינטרנט ובטלפון והתברר שיש חניון קמפינג ב-Quipry, עיירה מול Messac נקודת ההחזרה שלנו. הגענו בשעות הצהריים והופתענו לגלות שחניון הקמפינג מיועד לקאראוונים בלבד, לא למוטורוואנים. מחאותינו בפני מנהלת הקמפינג נפלו על אזניים ערלות, אבל קיבלנו טיפ שליד תחנת הרכבת יש מקום שאפשר להחנות בו מוטורוואנים. ואכן, מאחורי תחנת הרכבת במזח המרינה של האוניות יש איזור המיועד "גם" למוטורוואנים. זאת אומרת, יש איזור בו יש חשמל ומים ומתוחזק על ידי העירייה והוא למעשה מיועד לבעלי היאכטות ואילו אנחנו "המצורעים" יכולים להשתמש בו אך צריכים לעמוד רחוק יותר. הגענו למקום והיו שם כבר כמה מוטורוואנים. כמובן שדיברנו עם האנשים ומיותר לציין שכל האנשים שמטיילים עם מוטורוואן הם כנראה מזן אחר, נחמדים, מאד לבביים ומוכנים לסייע ליעץ ולעזור. מכיוון שכבל החשמל שלנו לא היה ארוך מספיק כדי להגיע לשקעים, נתן לנו מיד אחד מבעלי המוטורוואנים, גלגלת עם 25 מטר כבל. זו הייתה הפעם היחידה לאורך המסלול שחנינו שלא בחניון קמפינג מוסדר. הנסיון היה בהחלט טוב, וגם פה התקשורת עם השכנים לבבית ואם מדברים את השפה המקומית זה רק לטובה. ניצלנו את אחר הצהריים לאריזה, תדלוק וניקיון.

היום האחרון - תיאמנו מראש עם ברונו שיחכה לנו כבר בשעה 09:00, ואכן כך היה. עלינו לציין שבתדרוכים בארץ הזהירו אותנו מכל תהליך ההחזרה. הבהירו לנו "שיחפשו" אותנו ואם יהיה משהו מלוכלך ו/או נשאיר פריטים או מוצרי מזון יחייבו אותנו בדמי ניקיון, כ-; 100€. אנחנו מוכרחים לציין שניסיונו היה יוצא מן הכלל. ברונו קיבל אותנו בסבר פנים יפות, לא עשה לנו מסדר המפקד וטיפל בפגיעה קלה שהייתה לנו ברכב ביושר. לאחר שסיימנו הוא לקח אותנו לתחנת הרכבת כדי שלא נגרר עם החבילות. יש לנו רק מילים טובות לאמר על תהליך הקליטה וההחזרה. הבנו שזה שונה בערים המרכזיות כמו פריז. יצאנו למסענו חזרה לארץ עם הרכבת מ-Messac לרן ומשם עם ה-TGV ישירות לשדה התעופה לטיסה הביתה. הערה לסיכום -; ניתן לעשות את אותו מסלול ברכב רגיל וללון באתרי הקמפינג המתוארים כאן, כי ברוב אתרי הקמפינג יש גם צימרים (מובייל-הום) ועלותם בחודשים מאי-יוני נמוכה בדרך כלל.