סן סבסטיאן - העיר היפה של חבל הבאסקים

סן סבסטיאן שבחבל הבסקים היא אחת הערים האלגנטיות ביותר בספרד. יש בה חופי ים מטופחים, רובע עתיק עם סמטאות צרות המלאות בחנויות וברים עמוסים בסועדים ואווירה שלווה וציורית. מעל לכל, זוהי בירה קולינארית, הידועה בחטיפי הפינצ'וס שלה ומאכלי הים הנפלאים ומרכז תרבותי, המארח מדי שנה את אחד מפסטיבלי הקולנוע החשובים בעולם. קבלו את המדריך לטיול בעיר!
עמית פלד - מערכת אתר למטייל
תמונה ראשית עבור: סן סבסטיאן - העיר היפה של חבל הבאסקים

עדכון סטטוס קורונה נכון ל-01/05/2021

• הכניסה לספרד אפשרית אך ורק לאזרחי האיחוד האירופי, מדינות מאמנת שונגן ומבחר מצומצם של מדינות נוספות,לא כולל ישראל.
  • לפני היציאה מישראל יש למלא ולשלוח טופס הצהרת נוסע ליציאה מישראל לינק .
  • לפני הכניסה לספרד יש למלא פרטים ולחתום אלקטרונית או באתר Travel Health Travel או לאחר הורדת האפליקציה לטלפון הסלולרי Android או iOs . לאחר החתימה עליו תקבלו קוד QR אותו יש להציג עם הכניסה למדינה.
  • חובה לעטות מסכות במרחב הציבורי.
  • התחבורה הציבורית פועלת באופן מצומצם
  • המסעדות ובתי הקפה פתוחים, תחת הגבלות.
  • עסקים פתוחים, אך תחת הגבלות.
  • בספרד מוטל עוצר כללי לילי בין השעות 23:00-06:00.
  • כל החוזרים מחו״ל צריכים להציג בכניסה לארץ בדיקת קורונה שלילית מה-72 שעות האחרונות ולעשות בדיקה נוספת עם חזרתם ארצה (תקף גם למחוסנים).
  • עבור אזרחי ישראל, ישנה חובת בידוד של 14 יום בשובם לארץ או 10 ימים בכפוף לשתי בדיקות שליליות. מחוסנים אינם צריכים בידוד.
לוגו וירוס קורונה

הגעה אל סן סבסטיאן

סן סבסטיאן (San Sebastian) שוכנת בצפון ספרד ושייכת לחבל הבסקים. שדה התעופה של סן סבסטיאן נמצא כעשרים קילומטרים ממרכז העיר ונוחתות בו טיסות ממדינות שונות באירופה. חברת התעופה "איבריה" מפעילה מספר טיסות יומיות מהבירה מדריד אל סן סבסטיאן, משך הטיסה כשעה וניתן למצוא כרטיסי טיסה במחיר של כ-90 יורו לכיוון. משדה התעופה בסן סבסטיאן ניתן להגיע למרכז עיר במונית או באוטובוס, שיוצא מדי חצי שעה ועולה 1.3 יורו. ניתן להגיע ממדריד לסן סבסטיאן בשתי רכבות יומיות (בבוקר ואחר הצהריים), שיוצאות מתחנת Chamartin. משך זמן הנסיעה הוא כחמש וחצי שעות. הרכבות פועלות בין החודשים יוני-דצמבר. מדי יום יוצאים כ-15 אוטובוסים לסן סבסטיאן מתחנת Avenida de America, משך הנסיעה נע בין חמש לעשר שעות, תלוי בסוג האוטובוס. נסיעה ברכב פרטי תארך כחמש שעות.

ניתן להגיע בטיסה לסן סבסטיאן מהעיר ברצלונה, אך הטיסות היומיות אותן מפעילה "איבריה", יקרות מאוד ויכולות להגיע ל-200 יורו לכיוון. מדי יום יוצאות מספר רכבות מתחנת Sants בברצלונה אל סן סבסטיאן בנסיעה שאורכת כחמש וחצי שעות. חברת האוטובוסים Vibasa מפעילה מספר אוטובוסים יומיים אל סן סבסטיאן, משך הנסיעה דומה למשך הנסיעה ברכבת, אך מחיר הנסיעה זול יותר.

מי שמגיע אל סן סבסטיאן מהעיר בילבאו (Bilbao) יכול לעשות זאת באוטובוס, שיוצא מדי שעה מתחנת האוטובוסים בעיר, ה-Termibus. מחיר הנסיעה הוא עשרה יורו ומשך הנסיעה הוא כשבעים דקות. נסיעה ברכבת מבילבאו לסן סבסטיאן אורכת כשעתיים וחצי. חברת הרכבות הבסקית Euskotren מפעילה רכבות בקו זה כל יום, מדי שעה, בין 07:00 ל-20:00. מחיר כרטיס הוא חמישה יורו לכיוון. לשירותכם, מפת ספרד.

חוף לה קונצה, צילום: עמית פלדחוף לה קונצה, צילום: עמית פלד

מרכז סן סבסטיאן והר אורגול

בסן סבסטיאן יש שלושה חופים, שמופרדים זה מזה על ידי נהר אורומאה (Urumea) שחוצה את העיר: חוף סוריולה (Zurriola) וחוף לה קונצ'ה (La Concha), שהופך בחלקו המערבי לחוף אונדרטה (Onderreta). לה קונצ'ה הוא החוף המפורסם של העיר, שמו נגזר מצורת הצדפה שלו, שיוצרת מפרץ, המפריד אותו מהאוקיינוס. במרכז המפרץ ניצב האי סנטה קלרה (Santa Clara), אליו ניתן להגיע בשייט קצר מהנמל. לאורך חוף לה קונצ'ה פרושה טיילת יפהפייה (Paseo de La Concha) וצעידה על חלקה המזרחי, תוביל אתכם לכיוון הר אורגול (Urgull) ולעבר העיר העתיקה של סן סבסטיאן והנמל שלה. בדרך תחלפו על פני בניין העירייה היפה של העיר, ששימש בעבר כקזינו. פנו שמאלה עם התעקלות השביל ותגיעו אל הנמל, בו תמצאו מספר מסעדות דגים, שישמחו להגיש לכם ארוחת מלכים טרייה וטעימה. מכיוון שבכל זאת, מדובר במסעדות תיירים, מומלץ מאוד לבדוק היטב את החשבון לאחר קבלתו ולוודא שאכן אתם משלמים על מה שהזמנתם ולא מעבר לכך. בקצה הנמל תגיעו אל המוזיאון הימי ואל האקווריום המפורסם של סן סבסטיאן, יש הטוענים, כי האקווריום הזה הוא המוצלח ביותר בספרד ויש שיגידו שזה הפועל בברצלונה טוב ממנו אלפי מונים. בקצה הנמל תוכלו לעלות במעלית שתיקח אתכם אל תצפית על חוף לה קונצ'ה ועל האוקיינוס שמסביב. מי שירצה, יוכל לטפס אל קצה ההר ברגל ולהגיע אל פסלו של ישו, אותו רואים מכל נקודה בעיר.

פינצוס עסיסיים, צילום: עמית פלדפינצוס עסיסיים, צילום: עמית פלד

את הר אורגול מקיפה הטיילת החדשה (Paseo Nuevo), עליה תוכלו לצעוד ולהגיע אל הטיילת המקבילה לנהר. מעבר לנהר תראו מבנה יפהפה, שמזכיר בצורתו מנורת נייר יפנית, זהו אולם הכנסים Kursaal, ובערב הוא מואר באורות, שצובעים את שמי הלילה הכהים. אם תחצו את גשר סוריולה (Zurriola), המוביל אל אולם הכנסים, תגיעו אל רובע גרוס (Gros) בעיר, אליו שייך חוף סוריולה. סמוך לגשר סנטה קטלינה תוכלו לראות מימינכם את המלון המפואר מריה כריסטינה (Maria Cristina), מלון חמישה כוכבים, שנחשב לאחת האטרקציות בעיר. Avenida de La Libertad היא אחת השדרות המרכזיות בעיר, משני צדיה חנויות רבות והיא נעימה לשיטוט, ממנה אפשר להגיע אל הכנסיה המרכזית של סן סבסטיאן, כנסיית "הרועה הטוב" (El Buen Pastor).

העיר העתיקה של סן סבסטיאן

העיר העתיקה של סן סבסטיאן היא פנינה נוספת בעיר היפה ובה סבך של סמטאות צרות, שבהן חנויות שונות, לצד מסעדות דגים ופינצ'וס-ברים (הגירסה הבסקית לטאפאס הספרדי). אל העיר העתיקה אפשר להגיע דרך שתי הטיילות של העיר ותוחמת אותה Avenida del Bouevard, זוהי שדרה נאה ומוצלת, שיכולה לשמש מקום נחמד להתענג בו על העוגות/הפינצ'וס/הגלידות שתרכשו במהלך השיטוט. בסמטאות העיר העתיקה תוכלו ללכת לאיבוד ללא חשש וליהנות מהפינות החבויות בה. ראוי לציין את רחוב מאיור (Mayor), שבקצהו האחד ניצבת כנסיית סנטה מרייה (Santa Maria), הבנוייה בסגנון הבארוק ומקצהו האחר ניבט הצריח של כנסיית הרועה הטוב. בקצה רחוב זה פועל הקזינו של סן סבסטיאן וממש מולו נמצאת קונדיטוריה מצויינת ומומלצת, Izar שמה, בה תוכלו לטעום עוגות מרציפן ושקדים, שההגדרה היחידה המתארת אותן נאמנה היא "אלוהיות". רחוב נוסף ומרכזי בעיר העתיקה הוא רחוב פרמין קלבטון (Fermín Calbetón), שידוע כרחוב חיי הלילה של סן סבסטיאן ולאורכו פזורים פינצ'וס-בר רבים, המגישים מבחר עצום של פינצ'וס מעוררי תיאבון. פינצ'וס-בר מומלץ ברחוב זה הוא ה-Jatetxea Taberna, לקראת קצה הרחוב, בו תוכלו לטעום, בין היתר, פינצ'וס נפלא של נתח גבינת עיזים המונחת על צנים ומעליה ריבת אפרסקים/עגבניות ולצד זה ללגום את הבירה הבסקית Keller. ממש לא הרחק משם ניצבת הכיכר המרכזית המפורסמת של סן סבסטיאן, כיכר החוקה (Plaza de La Constitucion), שבעבר שימשה זירת מלחמות השוורים בעיר וכיום היא מוקפת במסעדות ובבתי קפה. אתר חשוב נוסף בעיר העתיקה הוא מוזיאון סן טלמו (San Telmo Museo), ששוכן במבנה בן המאה ה-16, ששימש בעבר מנזר דומיניקני. במוזיאון מוצגות תערוכות מתחלפות, לצד יצירות של אמנים באסקיים ואמנים נוספים, בהם אל-גרקו, ריברה ורובנס. המוזיאון נפתח מחדש לביקור ב-2011 אחרי חמש שנות שיפוצים (אתר: www.santelmomuseoa.com).

סן סבסטיאן נחשבת למרכז קולינארי בעל שם עולמי. עובדה זו באה לידי ביטוי בשלל הדגים הטריים המוגשים בה מדי יום, אם כאחד ממרכיבי הפינצ'וס ואם בצורתם המקורית. שוק La Bretxa, שנמצא בעיר העתיקה, נחלק, למעשה, לשני בניינים. באחד פועל מעין קניון מודרני ובשני, שמופרד ממנו ברחבה חיצונית, ניצבים דוכנים של דגים מכל סוג אפשרי, שזה עתה הובאו מלב ים על ידי אחת מספינות הדייגים. בכל מקרה, דגים תוכלו לאכול כמעט בכל מסעדה בעיר, אך אם תשאלו את התושבים המקומיים, המקום היחיד בו כדאי לעשות זאת, הוא הנמל של העיר.

תצפית ממונטה איגלדו, צילום: עמית פלדתצפית ממונטה איגלדו, צילום: עמית פלד

הר איגלדו

חלקה המערבי של טיילת לה קונצ'ה מוביל לעבר הר איגלדו (Monte Igeldo). בדרך אל ההר תחלפו על פני ארמון וגני מירמאר (Parque Palacio Miramar), ששימשו בעבר את בני משפחת המלוכה הספרדית. ניתן להכנס פנימה ולהתרשם ממרבדי הדשא, המשקיפים אל הים. בקצה הטיילת מגיעים אל מגרש טניס גדול וממנו עוקבים אחרי השילוט לעבר הפוניקולר, שיוביל אתכם אל קצה ההר, לתצפית נפלאה על העיר והמפרץ. הפוניקולר יוצא מדי רבע שעה ומגיע אל נקודת התצפית לאחר דקות בודדות של נסיעה. למעלה נמצאים כמה דוכני אוכל ולונה פארק קטן לילדים. מי שמגיע לעיר עם רכב שכור, יוכל למצוא בתי מלון על צלע ההר. לאחר הירידה מההר אפשר להגיע אל הפסל "מסרק הרוחות" (Peine del Viento) של אדוארדו צ'ילידה. למעשה, זהו אוסף פסלי מתכת שקובעו בסלעים. אם לא תרצו לצעוד את כל הדרך חזרה ברגל, תוכלו לקחת מ-Avenida de Satrustegui אוטובוס אל מרכז העיר.

פסטיבל הסרטים של סן סבסטיאן

מדי שנה בחודש ספטמבר מתקיים בסן סבסטיאן פסטיבל סרטים בינלאומי ידוע ומוערך, אליו מגיעים שחקנים מהשורה הראשונה של עולם הקולנוע, כדי לצפות במיטב הסרטים, שנבחרו להשתתף בו. הפסטיבל, שמתקיים במשך שבוע, נחלק למספר קטגוריות, בהן, בין היתר, קולנוע דרום אמריקני וקולנוע ספרדי. פרס הסרט הטוב זוכה ב"צדפת הזהב" ופרסים נוספים, המוענקים בפסטיבל, הם בצורת מנורות הרחוב, שניצבות לאורך טיילת לה קונצ'ה. לאורך השנים השתתפו בפסטיבל שמות ידועים רבים, בהם אל פצ'ינו, פדרו אלמודובר, וודי אלן, רומן פולנסקי, פדריקו פליני וקוונטין טרנטינו.

רוצים לקרוא עוד על טיול בספרד? הכתבות הבאות עשויות לעניין אתכם:

עדכון סטטוס קורונה נכון ל-01/05/2021

• לפני היציאה מישראל יש למלא ולשלוח טופס הצהרת נוסע ליציאה מישראל לינק .
  • חובה לעטות מסכות במרחב הציבורי.
  • התחבורה הציבורית פועלת באופן מצומצם
  • המסעדות ובתי הקפה פתוחים, תחת הגבלות.
  • עסקים פתוחים, אך תחת הגבלות.
  • בספרד מוטל עוצר כללי לילי בין השעות 23:00-06:00.