מסלול טיול בקיוטו

העיר קיוטו (Kyoto) הוקמה בשנת 794 לספירה כבירה הדתית על פי סגנון הבנייה הסיני המסורתי. העיר מציעה מבחר עצום של מקדשים ואתרים לטייל בהם. למרות שזו עיר גדולה שפזורה על שטח ניכר, היא הרבה יותר רגועה מטוקיו, ויש בה אזורים עם בתים נמוכי קומה.
צוות למטייל ברשת
תמונה ראשית עבור: מסלול טיול בקיוטו
© Thinkstock

היכרות עם קיוטו

למי שלא יבקר בטאקיאמה ובקנזווה, ולא תהיה לו הזדמנות לראות את יפן המסורתית, שלפני הפיתוח המואץ של המאה העשרים, קיוטו היא הזדמנות מצויינת לראות את כל אלה. בשיטוטים שלי בקיוטו נעזרתי מאוד במסלולים המוצעים באתר של ארגון התיירות היפני.

הערת אזהרה - בלונלי פלאנט מצויין שהטוריסט אינפורמיישן נמצא מחוץ לתחנת הרכבת, בצד השני של הרחוב. לא ולא! יש שני משרדי מודיעין לתיירים - ליפנים ולמערביים. שניהם נמצאים בתוך תחנת הרכבת. המשרד ליפנים נמצא בקומה העליונה (קומה ראשונה כשעולים במדרגות הנעות מצד שמאל (אם עומדים עם הגב לכניסה ועם הפנים לרציפים). המשרד למערביים נמצא בקומה התשיעית של הכל בו שנמצא בתחנת הרכבת. כלומר, עולים במדרגות הנעות כמו למשרד של היפנים, ממשיכים ללכת ישר ונכנסים לחנות הכלבו.

מיד לאחר הכניסה לחנות, פונים שמאלה לכיוון המעלית ועולים לקומה התשיעית. במקום יש צוות אדיב שנותן עצות כמעט בכל דבר ועניין, כולל איך להגיע לקויה סאן, יש במקום מפות והצוות עוזר להזמין מקומות לינה. כמו כן במקום יש מספר לא קטן של מחשבים ואפשר לגלוש באינטרנט תמורת תשלום לא משמעותי (נדמה לי- 100 ין לרבע שעה).

כיוון שתכננתי כמעט שבוע בקיוטו, את היום הראשון הקדשתי לאוריינטציה כללית והלכתי לפי המסלול שמוצע בספר בעברית (אזור תחנת הרכבת). המסלול ארוך מאוד ולא מומלץ למי שאין לו הרבה זמן. כדאי להתחיל מיד באתרים המרכזיים - פגודת הזהב, גן הסלעים וכו`.

פגודת הזהב (Kinkaku-ji)- פגודה שכולה מצופה בזהב, בלב גן יפני יפה.

גן הסלעים - (Riyoan-ji)- גן הסלעים המפורסם בקיוטו. דוגמה מפורסמת לגן זן. מומלץ להגיע למקום בשעות הבוקר, סמוך לפתיחה, לפני שמגיעים המוני התיירים וקבוצות התלמידים. הרעש יכול להפריע להנות מהחוויה של ה"אין".

מקדש קיומיזו (Kiyumisu dera)- מקדש מקסים שנמצא בשוליה של קיוטו, על גבעה שמשקיפה על העיר. מומלץ לטייל בכל האזור, שיש בו גן ורחובות צרים עם המוני חנויות של מזכרות יפניות שונות (מקום מצויין לרכישת מזכרות). כדאי מאוד להגיע למקדש ביום א` כדי להתרשם מהפעילות המתרחשת במקדש (המון דוכנים של קמעות ומזלות!). במקדש יש אזור שבו יש מעיין של מים שנחשבים קדושים או מטהרים ואנשים עומדים בתור כדי לשתות מהם. גם במקדש עצמו יש תצפית נהדרת על העיר כולה.

אזור אראשיאמה (בערך שעת נסיעה מתחנת קיוטו)- אזור מקסים להסתובב בו. הרכבת והאוטובוס עוצרים ליד נהר שמעליו עובר גשר. ברחוב הראשי יש המון דוכנים, חנויות וגם מקדשים מאוד יפים. כמו כן אפשר להסתובב באזור בין המקדשים ובין השדות, יש שם יער עצי במבוק מאוד יפה, ובכלל אפשר להעביר באזור יום נעים עם תחושה של טיול בטבע. הנוף מאוד יפה- שדות קטנים מעובדים, מקדשים קטנטנים ובתים יפניים טיפוסיים. יש באזור מוזיאון בובות (היה סגור כשביקרתי). אחד המקדשים היפים באזור הוא Daikakuji, שיש בו ציורי קיר נהדרים, ואפשר גם לצלם אותם ולהצטלם לידם.

מקדש אלף הפסלים (Sanjusangen do)- מקדש שיש בו תצוגה של אלף פסלים של אלת הרחמים קנון. אומרים שכל פסל שונה מרעהו כל אחד יכול למצוא שם את ה"קנון שלו". מול המקדש נמצא המוזיאון הלאומי של קיוטו (Kyoto national museum) שיש בו תצוגה נרחבת של אמנות יפנית.

אזור גיון- אזור הבידור והגיישות. יש בו מספר בניינים עתיקים וזהו אזור שנעים לבקר בו. יש בו תחושה של יפו העתיקה. למי שיהיה מזל, יוכל לראות גיישה או גיישה מתלמדת באזור. בקצה הרובע נמצא מקדש יאסאקה (Yasaka) ואם תגיעו לשם ביום א` תוכלו לראות זוגות נישאים במקדש. ברחוב הראשי יש חנות גדולה מאוד שאפשר לקנות בה עבודות יד ואומנות של יוצרים מקומיים שונים (פסלים, עבודות עץ, לאקר, נייר וכו`).

דרך הפילוסופים- דרך לאורך תעלת מים. אזור מאוד שקט וירוק בקיוטו. באזור אפשר למצוא גם את מקדש Zenrin ji, שבו יש את פסל הבודהה הפונה לאחור וגם את פגודת הכסף.
 גם בקיוטו יש שוק נחמד ביותר- Nishiki-koji. לא רחוק מהשוק יש מוזיאון-The museum of Kyoto. גם אם לא נכנסים לראות את התצוגה, בקומת הקרקע יש את חנות המוזיאון ואפשר למצוא שם מזכרות לא רעות.

מקדשים וחגיגות

טירת Nijo - jo- טירה מאוד נחמדה עם גן מסביבה.

מקדש Eikando- מקדש יפה שיש בו גן זן של חצץ גרוף (ולא סלעים).

מקדש Heian- מקדש מרכזי נוסף, עם שער כניסה (torii) מרשים. באזור יש מספר מוזיאונים וכדאי לבדוק מה התערוכות המוצגות במקום (כשאני הייתי, היתה תערוכה של איורים יפניים קלאסיים).

מוזיאון התלבושות- מוזיאון קטנטן (בערך שני חדרים) שיש בו תצוגה גדולה של בובות בגודל של כשלושים סנטימטרים, בתמונות שמתארות חיי החצר הקיסרית, במעין בית בובות ענקי. לצד התצוגה יש חדר שבו לבוש יפני מסורתי ואפשר ללבוש ולהצטלם.

Funoaka Onsen - למי שלא הספיק להגיע לאונסן במקום אחר ביפן, יש גם בלב קיוטו אונסן. אמנם אונסן "עירוני" אך בהחלט אפשר להנות מהחוויה גם בתוך העיר, כולל בריכה שעובר בה זרם חשמלי (משונה אבל נעים). אפשר לקנות סבונים במקום אבל צריך להביא מגבת.

Fushimi Inari- מרחק כחצי שעה ברכבת מקיוטו נמצא מקדש מקסים ביופיו. ייחודו בכך שחוץ ממבנה המקדש יש עוד אזור שלם שנמצא על ההר, בין העצים, ובו שערים (torii) צבועים בכתום בוהק. השערים צמודים זה לזה כך שהם יוצרים דרך שמתפתלת בתוך היער. בנוסף יש במקום בית קברות קטן. החיה שמגינה על המקדש היא השועל ולכן גם בכניסה למקדש משני צידי השער יש שני פסלי שועל ובכל רחבי היער יש המוני פסלים של שועלים, אוחזים בפיהם גרגרי אורז או דברים אחרים. המראה מרהיב והשילוב של יער ירוק, שקט ושלווה מסביב ושערים כתומים "מוגנים" על ידי שועלי אבן דוממים, הוא פשוט נהדר!

Jidai Matsuri- ב- 22 באוקטובר חוגגים בקיוטו 1100 שנים בהן היתה בירת יפן וביום הזה נערכת תהלוכה ברחבי העיר. בתהלוכה אנשים לובשים בגדים יפניים מסורתיים שמשקפים את המעמדות השונים בקיוטו לאורך השנים- לוחמים, אנשי דת, נשות חצר, איכרים וכו` - כל מעמד וכל תקופה זוכים לייצוג בתהלוכה הזו. כדאי לברר מראש מתי התהלוכה אמורה להתחיל ולהגיע כשעה לפני על מנת לתפוס מקום בשורה הראשונה.

Kurama- באותו יום (22 באוקטובר) יש חג נוסף בכפר מחוץ לקיוטו ששמו קורמה (בערך ארבעים דקות נסיעה ברכבת). משעות הערב עוברת תהלוכת לפידים ענקיים לאורך הרחוב הראשי בכפר, כשהלפידים נישאים על ידי בני הכפר לבושים במין אזור חלציים שחושף את הישבן ובד כרוך על פלג גופם העליון. תושבי הכפר יושבים מחץ לבתיהם, כשבחזית הם מדליקים מדורות קטנות, כך שכל הכפר מואר בלפידים.

זהירות - המוני אנשים מגיעים למקום הקטנטן הזה וכדאי להגיע לתחנת הרכבת מספיק זמן מראש. רק התור להכנס לתחנת הרכבת בקיוטו התארך (ואני לא מגזימה) לכמה עשרות מטרים. נכון הוא שהסדר מופתי, איש לא דוחף והרכבות יוצאות בזו אחר זו מקיוטו לכפר, אבל הרכבות מלאות עד אפס מקום (אני לא יכולתי לעמוד זקופה בקרון). תתכוננו לחוויה שקשה לדמיין.