סוף שבוע בבוקרשט – מסלול מומלץ בעיר התוססת

לבוקרשט יש המון מה להציע לתייר: מוזיאונים מעניינים, מבנים מרשימים, פארקים יפים, קניונים חדשים ועוד. עם מטבח מקומי טעים ומגוון, תחבורה ציבורית נוחה ואווירה צעירה ונעימה - תקבלו מתכון מוצלח לסוף שבוע אורבני נפלא
לירון בונאנו - מערכת אתר למטייל

יום שישי – מוזיאונים, שדרות רחבות וקצת על תחבורה

הדבר הראשון שבוודאי תשימו לב אליו, כשתסעו משדה התעופה אל מרכז העיר, יהיו השדרות הרחבות והמפוארות החוצות את בוקרשט. בעבר כונתה העיר “פריז של מזרח אירופה”, או “פריז הקטנה”, אך בשל ההפצצות הכבדות שנחתו עליה בזמן מלחמת העולם השנייה, והשלטון הקומוניסטי הנוקשה שהגיע בשנים שלאחר מכן, עומעם זוהרה. בשנים האחרונות, בזכות מלאכת שיקום נמרצת ותנופת בנייה נרחבת בכל רחבי העיר, היא מצליחה לחזור ולתפוס את מקומה, כעיר בירה תרבותית ונעימה.

התחנה הראשונה שלכם בעיר, תהיה שער הניצחון (Arcul De Triumf), שיזכיר לכם מאוד, ולא במקרה את עמיתו הצרפתי המפורסם (הוא נבנה כהעתק במחווה לשער הצרפתי). במקור נבנה שער הניצחון של בוקרשט מעץ, (בשנת 1922), אולם בשנת 1936 נסתיימה בנייתו של השער הנוכחי מאבן ומשיש. גובהו של השער הוא 37 מטרים, וניתן לטפס במדרגות ולהעפיל לנקודת תצפית מרשימה מהגג. השער עצמו ממוקם בצומת בין שלוש השדרות המרכזיות של העיר, ובכניסה לפארק הגדול של העיר, פארק הראסטראו (Herastrau). לפארק עצמו מומלץ להקדיש ביקור נפרד, רצוי בימי ראשון, ועל כך יפורט בהמשך הכתבה.

זה הזמן להתחיל ולצעוד על שדרת Aviatorilor לכיוון ארמון הפרלמנט (Palatul Parlamentului), הנקרא גם "ארמון העם". שריד מפואר ומרתק של עידן הבנייה הקומוניסטית ברומניה. בארמון נערכים מדי יום סיורים בשפה האנגלית שאורכם כשעה. המדריכים מפגינים ידע רב ובקיאות בהיסטוריה הרומנית, ובפריטי הטריוויה השונים, ושמחים לחלוק ידע זה עם קהל המבקרים. ניתן לבקר בחלקים שונים ומרתקים של הארמון. שימו לב שאת כרטיסי הכניסה לארמון אפשר לקנות בחנות המזכרות, שנמצאת ממש בכניסה למבנה.

• כתובת:  Calea 13 Septembrie 1
  • שעות פעילות: מדי יום, 10:00-16:00, מומלץ לשריין מקום בסיור מראש.
  • אתר אינטרנט www.cdep.ro

אם נשאר לכם כוח אחרי הסיור בפרלמנט, או אם הסתפקתם בצילום המונמנט המרשים מבחוץ בלבד, במרחק הליכה נמצא מוזיאון מרשים נוסף, מוזיאון קוטרצ'יני (Muzeul Cotroceni). בעבר שימש מוזיאון זה כמעונו הרשמי של נשיא רומניה, וכיום ניתן לסייר בחדרים השונים וללמוד שיעור מרתק על הארכיטקטורה והעיצוב שהיו נהוגים לאורך השנים במדינה.

• כתובת: B-dul Geniului 1
  • שעות פעילות: בימים שלישי עד ראשון בין השעות 09:30-17:30
  • עלות: החל מ- 35 ליי.
  • אתר אינטרנט:  www.muzeulcotroceni.ro

מי שמעדיף לוותר על המוזיאונים, ייהנה בוודאי מסיור ארוך בשדרת הניצחון (Calea Victoriei), המרוחקת מרחק הליכה משער הניצחון, ונחשבת לשדרה המרכזית והיפה ביותר בבוקרשט. לכל אורכה נמצאות חנויות יוקרה, חנויות מעצבים בינלאומיים, ובתי מלון מפוארים. הבתים בשדרה עברו שחזור ושיפוץ על מנת להחזירם לימי הזוהר והפאר שלפני המלחמה. בדרך בוודאי תעברו בשתיים מהכיכרות ההיסטוריות של העיר, המציינות את תחילתה ואת סופה של שדרת הניצחון, כיכר האומות המאוחדות (Piata Natiunile Unite) וכיכר הניצחון (Piata Victoriei), בשתיהן ניתן לעצור למנוחה קצרה.

שימו לב כי העיר בוקרשט מחולקת לשישה סקטורים ממוספרים, כל אחד מהם מתנהל כרובע עצמאי בפני עצמו. ההתניידות בתוך מרכז העיר נוחה מאוד, ונעשית באמצעות חשמליות, אוטובוסים ורכבת תחתית. ניתן לקנות כרטיס יומי, אך שימו לב כי מדובר בכרטיס שונה בין החשמלית לבין הרכבת התחתית שנקראת Metrou. חשמליות מספר 2, 4 ו-6 ייקחו אתכן לרוב האטרקציות המרכזיות של העיר. התחבורה הציבורית פעילה בין השעות 05:00-23:00, וניתן לתכנן את הנסיעה שלכם בעזרת אפליקציית התחבורה הנוחה של העיר. במידה ואתם בוחרים לקחת מונית, חשוב מאוד לסכם מראש את המחיר עם הנהג.

בשעות הערב, הגיעו לאזור סקטור 1, הנחשב למרכז העיר, שם בין המוזיאון לאמנות והתיאטרון הלאומי, פרושים עשרות מסעדות, ברים ובתי קפה. Salon Golescu היא מסעדה מודרנית, שמציעה תפריט אוכל בריא ומגוון, הכולל טאפאסים, סלטים, מנות עיקריות כמו טונה ילו פין וקינוחים מתוצרת עצמית, המוגשות בחלל המסעדה המעוצב להפליא ברהיטי עץ וספות עור מזמינות.

אם אחרי האוכל עוד נותר בכם כוח וחשק לדרינק נוסף, הבאר הלוהט Terminus פותח את שעריו מדי ערב בשעה 21:30, עד אחרון הלקוחות, והופך בשעות המאוחרות לדאנס בר פופולארי.

• כתובת: Strada George Enescu 5
  • אתר אינטרנט: www.terminus.ro

למי שמעדיף בילוי קצת יותר סולידי, אפשר לנסות להשיג כרטיסים לקונצרטים הנערכים באתנאום (Ateneul Roman). המבנה היפהפה והוורוד, משמש כביתה של התזמורת הסימפונית של בוקרשט, ונודע ברחבי העולם בזכות האקוסטיקה המשובחת שלו. מומלץ להיכנס לאתר האינטרנט ולעקוב אחר לוח הזמנים של הקונצרטים השונים.

• כתובת: Strada Benjamin Franklin 1-3
  • אתר אינטרנט: www.fge.org.ro/en

יום שבת – קניות, שווקים וחיי לילה סוערים

בוקרשט נודעת בשנים האחרונות בשל הקניונים הרבים והחדישים שנפתחו בה, ואם בקניות אתם מעוניינים, הקדישו לכך את המחצית הראשונה של יום שבת, אז כל החנויות פתוחות החל משעה 09:00 ועד ל-21:00 בלילה.

Baneasa הוא אחד הקניונים החדישים והמצוחצחים בעיר, הוא ממוקם בשוליו של סקטור 1, מרחק נסיעה בחשמלית ממרכז העיר, ובו תמצאו מגוון גדול של רשתות הלבשה בינלאומיות כמו זארה וברשקה, לצד בתי קולנוע ומבחר מסעדות ובתי קפה.

במערב העיר, מרחק נסיעה בחשמלית ממרכז העיר, תמצאו את קניון AFI Palace Cotroceni החדש גם הוא, ובו נפתח קולנוע האיימקס הראשון בבוקרשט, ויש מבחר גדול של חנויות מקומיות ורשתות בגדים ידועות.

למי שמעדיף להתרחק ממרכזי קניות סגורים, מומלץ לטייל לאורכה של שדרת שוסאה קיסלף (Soseaua Kiseleff), היוצאת אף היא משער הניצחון. בשדרה תמצאו חנויות אמנות שונות, מוזיאונים ובתי קפה ייחודיים.

אחרי שמיציתם את הקניות והתחלתם לחשוב על ארוחת צהריים, לפניכם כמה אופציות. האחת היא להגיע לאזור שוק האיכרים Piața Amzei, אליו מגיעים מדי יום איכרים מהסביבה, על מנת למכור את תוצרתם הטרייה. שם תמצאו מבחר עצום ומגוון של ירקות, פירות, בשרים וגבינות.

• כתובת: Strada Piața Amzei

אופציה נוספת ואסייתית היא מסעדת הסושי הקטנה Edo Sushi, שנפתחת מדי יום בשעה 13:00, ממוקמת על שדרות ויקטוריה והסושי הטרי המוכן שם במקום, נחשב בעיניי המקומיים לטוב ביותר בעיר.

• כתובת: Calea Victoriei 122
  • אתר אינטרנט: www.edo-sushi.ro (רומנית)

את שעות אחר הצהריים כדאי להקדיש לסיור בגני צ'ישמיגו (Grădina Cişmigiu) הצבעוניים הממוקמים במרכז העיר, שם תוכלו לשכור סירה ולשוט באגם הנאה, או לגלוש בחודשי החורף בזירת ההחלקה על הקרח, שנפתחת מדי שנה בחודש דצמבר, לקראת חג המולד.

לארוחת הערב, זה הזמן לאוכל רומני מסורתי. מנות גדולות ושפע של אוכל רומני אותנטי תמצאו גם במסעדת La mama, הממוקמת במרכז העיר, ומציעה אוכל רומני ביתי, מי שמחפש את מנת הקבאב הרומני הידוע, חשוב שיידע שמה המקומי של המנה הוא: Grilled minced meat rolls.

• כתובת: Strada Episcopiei 9
  • אתר אינטרנט: www.lamama.ro

למי שמעדיף בישול מקומי אך מודרני, באווירה רגועה יותר, מומלץ לנסות את Lente & cafea Praporgescu הבוהמית. במסעדה ישנה גינה יפה וירוקה בה ניתן לסעוד, ובניגוד למקומות רבים בעיר, העישון בכל המסעדה ובגינה אסורים. בערבים אפשר גם להנות ממופעי ג'אז שונים.

• כתובת: 31 Strada General David Praporgescu
  • אתר אינטרנט: www.lente.ro (רומנית)

ימי שבת בערב נחשבים לערב הלוהט של מועדון הלילה One, אז מתארחים בו מיטב הדי ג'ייז מאירופה ונערכות מסיבות קונספט שונות, המועדון נפתח מדי ערב החל מהשעה 23:00 ועד לשש בבוקר. מומלץ לבדוק לקראת ביקורכם בעיר בעמוד הפייסבוק מה האירוע החם הבא. בחודשי הקיץ המועדון סגור מפעילות, ונפתח מחדש בחודש אוקטובר.

• כתובת: Splaiul Independenței 290
  • עמוד פייסבוק: oneclubbucharest

מומלץ לנסות גם את מועדון ה- Player Club, ששופץ לאחרונה, ומציע מערכת סאונד חדשה ומתקדמת, ומסיבות בריכה בחודשי הקיץ.

יום ראשון – בילוי בפארק ומופעי חוצות ופולקלור

את הבוקר שלכם כדאי אפשר להתחיל בבית קפה סימביו (Simbio), אחד מבתי הקפה הטובים בעיר, המציע תפריט מגוון של ארוחות בוקר, לאורך כל שעות היום. ממנות פנקייק אווריריות ועד למוזלי טרי וגרנולה ביתית.

לאחר ארוחת הבוקר הטובה, צאו לכיוון מוזיאון הכפר (Village Museum), אחד האטרקציות האהובות ביותר בעיר. הנמצאת בשוליו של פארק הרסטראו ((Herastrau Park‏, מוזיאון הכפר, הידוע גם בכינויו המוזיאון הפתוח, מתאר את החיים בכפרים השונים ברומניה, באמצעות בתים אותנטיים שהובאו מכל רחבי המדינה, ובסיור בשטחו אפשר ללמוד רבות על החיים במדינה המרתקת. זוהי הזדמנות טובה להרגיש את הכפר הרומני, מבלי לצאת מהעיר. מומלץ במיוחד למבקרים שאינם יוצאים מגבולות בוקרשט.

לאחר הסיור במוזיאון, כדאי להיכנס לשטחי הפארק, שם ניתן לשכור אופניים ולהקיף את הפארק הירוק והמטופח. בימי ראשון בחודשי הקיץ נערכים ברחבי הפארק מופעים מוסיקליים, ותושבי העיר המקומיים גודשים אותו בהמוניהם.

את שעות אחר הצהריים הקדישו לשכונת ליפסקני. ברובע זה חיו סוחרים ואומנים במאה ה-15 והוא נבנה סביב כיכר האוניברסיטה. כאן תמצאו את מוקד חיי הצעירים של העיר. בימי שבת מועלים ברחובות הרובע מופעי חוצות, ואפשר לטייל בין חנויות העתיקות, ולהתפעל מסגנון הבנייה הייחודי של בתי הרובע, מהכנסיות והחצרות העתיקות, ומהשוק המקומי שמתקיים ברחוב ליפסקני.

ברובע שוכנת גם אחת המסעדות הפופולריות ביותר בעיר, מסעדת Caru' cu Bere, הנחשבת על ידי מבקרים רבים למסעדה ואטרקציה שלא כדאי להחמיץ. המסעדה משלבת תפריט רומני מסורתי, ומעוצבת בסגנון כפרי. בזמן הארוחה יכולים הסועדים גם ליהנות מריקודי פולקלור מקומיים. כדאי להזמין מקום מראש, ובכך לסיים את סוף השבוע שלכם באווירה שמחה במיוחד.