מידע כללי על עמק זנסקר ופדום

למרות שממשלת הודו מטילה הגבלות על הסיורים אל Dah-Hanoo, Tsomoriri ועמק נוברה, זנסקר נשארה אחת הפינות המבודדות והמדהימות ביותר בלאדאק שהגישה אליהן די נוחה.
צוות למטייל ברשת
תמונה ראשית עבור: מידע כללי על עמק זנסקר ופדום

האזור כולו, הבנוי בצורת y, מוקף ברכס זנסקר וההימלאיה ונחצה על ידי שלושה נהרות עיקריים: נהר Stod, נהר Tsarap ונהר זנסקר. זנסקר מושלגת הרבה יותר מאשר מרכז לאדאק ואפילו המעברים ההרריים הנמוכים יחסית נחסמים לשישה או שבעה חודשים בשנה בזמן שהטמפרטורות צונחות לכארבעים מעלות מתחת לאפס.

לפני כעשור, מצרכים שלא יכלו תושבי זנסקר לייצר בעצמם הובלו אל האזור במעברים הרריים בגובה 4000 מטרים או דרך המשטחים הקפואים של זנסקר בטרק שנמשך 12 ימים. לבסוף, בשנת 1980 נסללה דרך מקרגיל אל פדום וכעת ניתן להשלים את המסע בארבע עשרה שעות נסיעה. דרכי התקשורת החדשות גרמו מצד אחד לתנועה בלתי פוסקת של תיירים אל העמק (אל זנסקר ופדום), אך פגעו באותנטיות ובאקולוגיה של האזור. מבחינה כלכלית לא סייע גל התיירים לתושבי האזור, שכן סוכנויות רבות במנאלי, לה, סרינגאר ואפילו דלהי גובות תשלום עבור סיורים וטרקים מודרכים באזור.

רוב המבקרים מגיעים אל זנסקר כדי לצאת לטרקים. עשרות נתיבים יוצאים צפונה מפדום אל מרכז לאדאק, ממערב ל- Kishtwar ודרומית ללהול (Lahaul) הסמוכה. למיטיבי הלכת יתאימו הנתיבים הארוכים יותר שהם בדרגת קושי גבוהה. לעומת זאת, אם אתם מגיעים לזנסקר כדי לצאת לטיולים יומיים מצפה לכם אכזבה, רק מעט מהגומפות המפוזרות באזור זנסקר נמצאות במרחק הליכה של יום אחד. כל השאר מוחבאות בעמקים מרוחקים, שמצריכים הליכה ממושכת ומוקפים בהרים פראיים שאין בהם ישובים.

לאחר טרק ארוך או נסיעת אוטובוס מייגעת, פדום (Padum) היא נקודת עצירה טובה, אך אל תצפו לכפר זנסקרי ציורי. פדום היא ה"המנהלה" האדמיניסטרטיבית של האזור ויש בה אוסף של בנינים ממשלתיים שממוקמים על תלולית סלעית. אחת המעלות של פדום היא מיקומה המצוין בין חוות ירוקות והרים מושלגים. פדום היא בסיס יציאה מצוין לטרקים ארוכים באזור והיא המקום היחידי בזנסקר שבו התיירות גרמה לשינוי משמעותי. במהלך עונת הקיץ הקצרה ניתן לראות באזור מספר כמעט זהה של מערביים ומקומיים, ערבוביה של נזירים בודהיסטיים, מוסלמים סונים ותיירים מערביים.

למרות זאת, מתקני התיירות נשארו בסיסיים למדי והם מוגבלים למשרד תיירות קטן, המון בתי תה ובתי הארחה וכן מספר רב של דוכנים קשמירים לעבודות יד. בזמן שאתם ממתינים שיחלימו לכם היבלות ברגליים מהטרק האחרון או שישתחרר לכם הטוסיק מהנסיעה הארוכה באוטובוס אין הרבה מה לראות בפדום. אחת האטרקציות התיירותיות הבודדות בפדום היא מסגד ג`אמה (Jama) הקטן, שהצריח שלו וגג המתכת שלו הם המאפיין הבולט ביותר של פדום. אתר נוסף ששווה לבקר בו הוא גומפת Tagrimo, שנמצאת במרחק של כחמש עשרה דקות הליכה ממערב לפדום.