הצעות לסיורים באוסלו

העתיקה מבין בירות סקנדינביה, שעברה "כמה ידיים" (ביניהן דניות ושבדיות) בטרם התמקמה בזרועות הנורבגים החסונות. יש המון מה לראות באוסלו ובלתי אפשרי לרכז את הכל לכדי כתבה אחת, אבל אפשרי בהחלט לתאר עבורכם תמונה אחת מבין רבות של העיר ושל האתרים הדומיננטיים שבה
דורין כהן
תמונה ראשית עבור: הצעות לסיורים באוסלו

נופים, מזג אויר, תחבורה וחיי לילה

אם כבר הגעתם לאוסלו זה בטח לא לסופש קצר, כי אוסלו היא לא עיר נופשונים. אבל בין הפיורדים הנורבגים לנחיתה באוסלו (כי הטיסה זולה יותר מאשר לברגן שבמערב) בטח תקדישו יום-יומיים לעיר הזו.

ואתחיל בכמה פרטים יבשים אך מעניינים...

• נופים- העיר נבנתה על פיורד אוסלו, מה שמבטיח לכם נוף עירוני לצד ארכיטקטורה עתיקה מקושטת במים. העיר משגשגת בכל המובנים, למעט לדעתי חיי הלילה הצולעים משהו שלה. אז תשכחו מהמושג "עיר ללא הפסקה".
  • מזג אויר- בסך הכל העיר נהנית ממזג אויר נוח למדי בהשוואה לשאר חלקי המדינה ולצפונה בפרט. באביב ובקיץ הטמפרטורה נוחה ואינה מלווה באחוזי לחות גבוהים. אבל... אליה וקוץ בה... הקיץ בה גשום, ולכן מומלץ להצטייד במטריה מתקפלת על כל מקרה. ישנם ימים יפים וחמימים עם ערבים נהדרים לטיול בעיר, וישנם ימים שתצטרכו לוותר על המים והשיזוף ובכלל בלי מטריה לא תוכלו לטייל הרבה.
  • תחבורה- אין שום בעיה של תחבורה אל/מ ובתוך העיר. אוסלו מרושתת בצורה יוצאת מן הכלל. אפשר לקנות כרטיס יומי או לחילופין כרטיס חד פעמי של שעת נסיעה אשר תקפים לכלל התחבורה שכוללת אוטובוס, מטרו וטראם (רכבת עילית). בנוסף, יש רכבת אקספרס אל/מ שדה התעופה Gardermoen שמרוחק כ-50 ק"מ מהעיר. זה המקום לספר לכם עובדה מאוד מעניינת... אוסלו שונה מלונדון, פריס ושאר ערי אירופה הגדולות... כאן לא סביר שתראו שוטרים או אנשי אבטחה שיבדקו לכם "בציציות" אם ברשותכם כרטיס נסיעה תקף או ירתיעו אתכם מעצם נוכחותם בכניסות לתחנות המטרו לדוגמא. כאן הנהג עסוק לרוב בנהיגה! באוסלו מאמינים לכם שלא תעברו על החוק. זו הדרך הנורבגית. נו אז מה? זה לא אומר שכל הנורבגים אכן כאלו צייתנים לחוק. ולכן מפעיל רשות התחבורה העירונית קבוצות של "מעין כרטיסני אבטחה" שתפקידם להפתיע אתכם באוטובוס לדוגמא ולבדוק האם יש ברשותכם כרטיס תקף. מרגע שהתבייתו על האוטובוס, אין דרך לעקוף אותם. הם עולים חמישה אנשים ויותר ובתוך כמה דקות נבדקים כל הנוסעים. ולאלו ברי המזל מחכה קנס שערורייתי של למעלה ממאה דולר! בהשוואה לכרטיס שעולה כ-3$.
  • חיי לילה- אם להיות כנה לגמרי, צמד המילים "אוסלו+לילה" לא מעורר בי התרגשות אמיתית. יש פה בעיקר את הבילויים הרגילים של מסעדה, סרט או הופעה מוסיקלית. אני כבר כאן חצי שנה וגורנישט. איפה ה"עיר ללא הפסקה" בה גדלתי ואיפה אוסלו?! הדימיון היחידי זה השווארמיות והקבביות שמפעילים פה בעיקר התורכים. יש כמה ברים ראויים לציון באזור גרונלוקה (Grunerlokka), שהנורבגים אוהבים לכנות "ווילג`" על שם האזור הטרנדי במנהטן. תמצאו שם בתי קפה, ברים, מסעדות עם מאכלים בינלאומיים (יווני, פקיסטני, הודי, מרוקני ועוד) וכל מיני חנויות אופנה ופיצ`פקעס. בצד השני של העיר באזור שנקרא Majorstua נוהגים לבלות צעירי העיר שבאים "לראות ולהראות". רחוב Bogstad veien והמשכו רחוב Hegdehaugs veien עמוסים בבתי קפה וברים. האזור הזה של העיר נחשב יקר מאוד ולכן כל המחירים בהתאם. הרחובות עמוסים גם בחנויות אופנה של מעצבים ושל הרשתות הגדולות אבל הפעילות המומלצת במיוחד היא כזו שלא תרוקן לכם את הארנקים מהר מדי.. ולכן תצטרכו להסתפק ב-windows shopping :-) דבר נוסף שראוי לציון לדעתי הן הופעות של אמנים בינלאומיים כמו 2U או REM אז אני ממליצה לכם לבדוק במסגרת ההכנות לטיול אם במקרה מופיעה להקה שאתם אוהבים. לבירור על הופעות בנורבגיה הקליקו כאן.
  • לינה, אוכל, מוניות, אלכוהול ועוד- הכל יקר פה! יחסית למה שהורגלנו אליו ולכן הייתי מציעה לרכז את הקניות שלכם באחת מרשתות הסופר הגדולות כדי לחסוך בעלויות. חוץ מזה לידיעתכם מכירת אלכוהול אחרי השעה 20.00 אסורה ברשתות השיווק אבל מותרת במקומות הבילוי שם היא תעלה לכם לפחות כפול!!

עד כאן הפרטים היבשים. מי מכם שנסע לאירופה למשך שבוע או פחות יודע עד כמה גדושים מדריכי הטיולים באינפורמציה. אבל מה עושים איתה? איך מארגנים לנו כמה ימים שיכללו כמה אטרקציות חשובות, קצת תרבות, קצת נוף מקומי ומנוחה? אחרי שבועות שבהם קראתי מדריכים, סימנתי נקודות חשובות, הצלבתי אינפורמציה עם המפה ובסופו של דבר הלכתי במסלולים בפועל, אני שמחה להגיש לכם את הפתרון הבא. אז איך אומרים...לקרוא, לגזור ולשמור!

יום סיור בעיר - הצעה מספר אחת

על הפרק שוטטות קלילה ברחוב הראשי של העיר קרל יוהנס (Karl Johans) שאורכו עולה על 1.5 ק"מ ונמשך עד לארמון המלכותי שנקרא Slottet.

התחלתי את הסיור ב"תחנה המרכזית" של העיר שנקראת Oslo s אליה מתנקזים כל סוגי אמצעי התחבורה של העיר, וגם תחילתו של הרחוב. המון חנויות ומסעדות ובאחת מהן שהיתה בבעלות ישראלי ועכשיו בבעלות ערבי מהצפון, יש סיכוי שתשמעו את קולה המסתלסל של זהבה בן תוך כדי הנגיסה בפלאפל :-)

*לידעתכם, ברוב החנויות, ברחוב התיירותי והמרכזי הזה, יש פטור ממס אך הסכום משתנה בהתאם לחנות. וכיוון שההמחירים בנורבגיה יקרים מאוד אני ממליצה לכם לרכז את הקניות שלכם בכמה חנויות בלבד ולא לשכוח לקחת עם הקבלה טופס החזר מס לא תאמינו כמה זה יחסוך לכם.

האטרקציה הראשונה ברחוב מתנשאת לגובה והיא הקתדרלה של אוסלו, שבימי הביניים התקיים מחוצה לה שוק וכיאה לשימור מסורות בנורבגיה תמצאו שם דוכני פרחים, תכשיטים, מזכרות וגם מוצרים עונתיים כמו עוגיות של חג המולד. המשכתי הלאה עד לבניין הפרלמנט המהודר- Stortinget- על גינותיו המטופחות. רק השמש מציצה לה מבעד לעננים... והופ! משתרעים להם כמה נורבגים שמשוועים לה על כרי הדשא לתפוס תנומה או להתחמם. אני כבר הפנמתי שלנו בארץ יש את הים שהוא כל כך נוח וקרוב. הנורבגים העירוניים לעומת זאת, מתרפקים על כרי הדשא וילדיהם משכשכים רגליהם במזרקות.

בהמשך... די במרכז הרחוב לא תוכלו לפספס את מלון גרנד הוטל שבית הקפה שלו, שכסאותיו פזורים על המדרכה הוא אחד מהעתיקים בעיר! העיצוב כל כך יוקרתי עם שילוב של המון ריהוט מעץ. אבל למרות מראהו, שמחתי לגלות שמחירי הקפה והבירה היו ממוצעים לגמרי, מה ששיכנע אותי ביתר קלות להפוך אורחת קבע במקום..ולו בגלל האווירה המלכותית. עוד קצת במעלה הרחוב מתנשא לו בניין התיאטרון הלאומי (National Teatret), שמשמש כמרכז התרבותי של אוסלו. ממולכם כבר תראו את הארמון המלכותי שבו מתגוררת משפחת המלוכה הנורבגית, על גניו, שומריו ופסלו של קרל יוהנס רכוב על סוס (המלך השוודי שעל שמו נקרא גם המדרחוב). אל תתעצלו להרחיק בהליכתם עד לטירה, למרות שאין סיכוי ממשי שתוזמנו לאיזה כוס בירה עם המלך (המקום סגור לקהל). מה שכן תראו זה הנוף הצבעוני של המדרחוב וסביבתו. אפשר לארוז סלסלת פיקניק ולרבוץ בכיף על מדשאות הפארק שמסביב לארמון בשעות אחהצ החמימות.

מרחוב קרל יוהנס מתפצלות סמטאות צרות נוספות אשר באחת מהן תמצאו את התיאטרון החדש של העיר- Oslo NY ועוד חנויות וקניונים. תורו להנאתכם, איש איש והקצב שלו. ואז בשעות בין הערביים המוקדמות (בקיץ לא מחשיך לפני אחת עשרה בלילה) תוכלו להתרווח על כסא באחד מהברים הפזורים באזור ולהצטנן עם כוס בירה צוננת...טוב נו גם קפה לאטה זה בסדר למרות שזו לא איטליה.

יום סיור בעיר - הצעה מספר שתיים

על הפרק בניין העירייה Radhuset, מצודת Akershus ואזור הנמל Aker Brygge.

התחלתי את הסיור שלי בבניין העירייה אדום הלבנים אשר מצידיו שני מגדלים המשקיפים על המצודה ואזור הנמל שנראה למרחוק. בכיכר הסמוכה לו תמצאו את לשכת התיירות ובתוכו תערוכות מתחלפות העוסקות בתולדותיה של נורבגיה. הבניין נחנך באופן רשמי בשנת 1950, ובכל שנה מוענק בו פרס נובל לשלום בחודש דצמבר. מצודת אקרס הוס מתנשאת גם היא לגובה רב ולכן לא קשה להבחין בה מכל פינה בנמל. הסיפור שלה הוא סיפורה של העיר, בשל מאבקי הכוחות האינסופיים לזכות בשליטה עליה ובעצם בשליטה על המעבר בכל האזור.

המצודה שנבנתה בימי הביניים, שימשה בזמן מלהע ה-2 כמפקדתם של הכובשים הגרמניים וכאקט של התרסה הקדישו הנורבגים את המצודה למוזיאון המחתרת שמציג את פעולותיה כנגד הכובשים בזמן המלחמה. מעל המצודה יש פארק קטן שמהווה נקודת תצפית מצויינת. מצידו השני של המפרץ תמצאו את קניון Aker Brygge היוקרתי שפתח באפריל האחרון 40 חנויות נוספות! ומציע לכם היום סה"כ 80 חנויות ו-40 מקומות לאכול. בגדי מעצבים לצד רשתות בינלאומיות , כלי בית, מתנות ודוכני פאסט פוד. ומסביב עם קריצה אל השמש "ים של בתי קפה ומסעדות". לצד השעון שעל הטיילת "ספינת הדגל" תרתי משמע: בית קפה על המים, ואם תגיעו בסופ"ש תהנו גם מהופעה של להקה חיה אשר מנגנת על אחת האוניות הקטנות שעוגנת בסמיכות.

מלבד ספינות דייגים ויאכטות תמצאו בנמל גם ספינות תיירות שמציעות שיוטי Sightseeing וגם מעבורת שתיקח אתכם אל חצי האי ביגדוי (לו הקדשתי את היום הבא).

יום סיור בעיר- הצעה מספר שלוש

על הפרק חצי האי Bygdoy והצד המוזיאוני של העיר.

עובדה קיימת היא שיש בעיר כ-20 מוזיאונים, חוויה אומנותית משכרת לכל אותם שאוהבים. בחצי האי ביגדוי חמישה מהם, מה שבהחלט נותן לכם לגיטימציה להקדיש יום שלם לסיור בו. התחלתי את הסיור בנסיעה קצרה באוטובוס. ביגדוי זהו חצי אי קטן שמחובר ליבשת בכביש גישה אחד. האוטובוס היחיד שמגיע לשם הוא קו מספר 30, שגם עוצר בפתחם של כל אחד מהמוזיאונים. אין צורך בכתובת מדוייקת של המוזיאונים, כי כולם נמצאים במרחק קצר על האי הקטנטן ככה שאי אפשר ללכת לאיבוד. מחירו של כרטיס כניסה נע בין ממוצע של 30 עד 50 שקלים. לילדים מחיר מוזל.

• מוזיאון הפולקלור הנורבגי- בו מוצגים חיי הכפר וחיי העיר בנורבגיה ששונים באופןן מובהק זה מזה. אתר אינטרנט: www.norskfolkemuseum.no.
  • מוזיאון הספינות הויקינגיות- מקום מדהים שמציג את הכישרון הויקינגי הרב בתחום הספנות.
  • מוזיאון קון טיקי- שמוקדש לאנתרופולג-ספן תור היירדאל שהוכיח בעבודותיו את יכולת העמים הקדומים לשוט על פני האוקיינוסים. אתר אינטרנט: www.kon-tiki.no/Museum
  • מוזיאון FRAM- המוקדש למשלחת לקוטב ובו דגם של הספינה שנבנתה במיוחד למסע הזה.
  • מוזיאון הימים הנורבגיים- ובו אוסף של ספינות נורבגיות מדורי דורות.

בחצי האי ביגדוי מתקיימים גם כל מיני ירידים בנושאים שונים כגון: יריד חג המולד או יריד פסחא, וגם מי שאינו חובב מוזיאונים מושבע מומלץ שיגיע לבקר כאן ולו בשביל לשוטט בהנאה בטבע ולשתות משהו על גדות המים. זה כמו להיות בעיר אבל להרגיש בלי... בניינים, צפיפות, כלי תחבורה וכו. בביגדוי תמצאו גם את החוף היחידי בעיר שיש בו חול... לנורבגים יש המון מים אבל לא ממש חופי רחצה כמו בארץ. מראה של נורבגים שרועים על כרי דשא בבגדי ים במרכז העיר זה דבר שבשיגרה. בביגדוי זה לפחות מזכיר את חופי הרחצה שלנו: קצת דשא קצת חול והמון מים. חוץ מזה בביגדוי מתקיימות המון פעילויות ספורטיביות: צעידה ביער, אופניים, סירות מפרש, גלשנים, כדורעף ועוד. לאמיצים שבינינו הוכרז גם חוף מיוחד של נודיסטים! אז תקנו מנגל חד פעמי, תארזו את עצמכם ותגיעו לכאן לבלות יום ברלקס :-)

מוזיאונים נוספים שמפוזרים באוסלו

• המוזיאון על שם אדוארד מונק Munch- שהינו אתר חובה! אך בשל שני מקרים מצערים של גניבה נסגר לקהל. לא ידוע לי כמה נכונה השמועה שהגיעה לאוזניי...אבל... מספרים שהגנבים פשוט נכנסו דרך הדלת הראשית וגם יצאו דרכה?! עם יצירות האמנות הגנובות. * מומלץ לברר טרם בואכם אם חל שינוי. אתר אינטרנט: www.munch.museum.no.
  • פארק הפסלים של ויגלאנד- זה לא מוזיאון במובן המרובע של המילה... כזה שאסור לדבר בו... אלא מוזיאון מסוג אחר. הפארק ממוקם כ-5 דקות הליכה מהצומת הגדולה של אזור מיורשטוא (Majorstua). זו האטרקציה מספר אחת של העיר. בפארק שתיכנן ובנה האמן גוסטב ויגלאנד, מוצבים יותר מ-200 פסלי ברונזה ואבן ערומים! במרכז הפארק על מעין במת כבוד מוגבהת... מוצב פסל שהזכיר לי אובליסק מצרי רק שעל זה מפוסלים גופות אדם. באחד משיטוטיי במקום פיתחתי שיחה קצרה עם אקדמאי נורבגי צעיר שסיפר לי משהו מעניין על העמוד הזה. "... העמוד למען האמת מזכיר גם איבר מין זכרי. ההסבר שלו היה כי האמן ויגלנד ביקש בזאת לתאר את טבע האנושות שתמיד שואף למעלה, לחדשנות, לפריצת דרך.... בכל אופן, בימי הקיץ הנעימים, אוהבים הנורבגים להגיע לכאן כדי להשתזף, לעשות פיקניק ולילדים יש גם מגלשות מים ובריכה קטנה בתשלום כמובן. אתר האינטרנט של המוזיאון שבתוך הפארק: www.vigeland.museum.no.
  • הגלריה הלאומית- שבה האוסף הגדול ביותר והחושב ביותר שבאוספי האמנות בנורבגיה. למעלה מ-3000 מוצגים והכי חשוב שהכניסה חופשית!
  • מוזיאון ההיסטוריה- ובו ממצאים מהתקופה הויקינגית ותצוגה של תרבויות אמריקה ואסיה. גם לכאן הכניסה חופשית! אתר אינטרנט: www.khm.uio.no

ולסיום סיומת.... למי שיש את הכוחות ואת הזמן להרחיק עד ל- Holmenkollen מובטח לו להנות מנוף יפהפה של העיר אוסלו מלמעלה. בהולמקולן מתקיימות כל חורף תחרויות קפיצה לרוחק ממקפצת שלג ארוכה וענקית! מאות של נורבגים ממציפים את המקום, על אף הטמפרטורות המזעזעות כדי לקחת חלק בחוויה. ניתן להגיע למקום ברכבת עילית (הטראם) או אוטובוס. וכיאה למקומות גבוהים גם כאן יש בית קפה בצמוד לנקודת התצפית. זהו קוראיי היקרים. עד כאן על אוסלו.למידע נוסף אני ממליצה לשוטט באתר www.visitnorway.com ואם יש שאלות נקודתיות או על נושאים שלא נגעתי בהם... אפשר ליצור איתי קשר במייל.