אוסלו - אטרקציות מרכזיות

בירת נורווגיה היא עיר קטנה ונעימה, המוקפת איים וגבעות מיוערות, ומשלבת בין אתרי טבע לאתרי תרבות במרחק הליכה זה מזה. קבלו מידע על המקומות שלא כדאי לפספס בביקורכם באוסלו
עמית פ.
תמונה ראשית עבור: אוסלו - אטרקציות מרכזיות

אטרקציות במרכז אוסלו

פארק ויגלנד
זוהי אולי האטרקציה הידועה ביותר באוסלו והיא מושכת אליה מדי שנה למעלה ממיליון מבקרים. פארק ויגלנד (Vigelandsparken), שנמצא במערב אוסלו, הוא הפארק הגדול ביותר בעיר, ומלבד ירק משטחי דשא רחבי ידיים, יש בו 212 פסלי ברונזה וגרניט, אותם יצר הפסל הנורווגי גוסטאב ויגלנד.

הפסלים השונים מתארים אספקטים שונים מחיי האדם והמשפחה. העבודה עליהם הייתה כה מדויקת, שרבים מהם נראים אמיתיים ומעוררים רצון לגעת בהם. בקצה הפארק ובנקודה הגבוהה ביותר שלו נמצא פסל גרניט מרשים, המיתמר לגובה 17 מטרים והמורכב מ- 121 דמויות. הפארק הוא מקום מקסים עבור מי שרוצה לצעוד בטבע וליהנות מאוויר צח ופופולארי מאוד בקרב משפחות. הכניסה לפארק חופשית.

• מיקום: Frognerparken
  • הגעה: טראם 12

ארמון המלך
 בקצה הרחוב המרכזי של אוסלו, קארל יוהאן (Carl Johans Gate), ניצב לו ברוב הוד והדר ארמון המלוכה, שבנייתו הושלמה במאה ה-19. חדרי הארמון פתוחים לקהל הרחב בחודשים יוני - אוגוסט בלבד, אז מתקיימים בארמון סיורים מודרכים בני שעה. אווירה מלכותית ניתן לספוג בכל זאת, מדי יום, בשעה 13:30, אז מתקיים טקס חילופי המשמרות בכניסה לארמון. מסביב לארמון משתרע פארק גדול, שבו הרבה מקומות מוצלים ואגמים קטנים בהם שטים ברווזים, זהו מקום נפלא לבוקר או אחר צהריים שמשיים.

• כתובת: Drammensveien 1
  • אתר אינטרנט: www.royalcourt.no
  • הגעה: טראם 13, 15, 19 לתחנת Slottsparken, אוטובוס 30, 31, 32, 45 לתחנת Nationaltheatret.

מרכז נובל לשלום
באוסלו הוקם בשנת 2005. זהו מוזיאון מרתק, שמתעד את פועלם של הזוכים בפרס נובל לשלום. בנוסף לתצוגה של הזוכים בפרס, מתקיימות במרכז תערוכות מתחלפות. בקומה השנייה של המרכז מוצגת תערוכת צילומים של הזוכים בפרס באותה שנה. חדר נוסף, שמואר כולו בנוריות צבעוניות, מציג את כל זוכי הפרס. תמונה של כל אחד מהם מופיעה מעל מסך קטן ולצידה סיכום קצר על פועלו. בחדר נוסף מוצג ספר אינטראקטיבי המספר על חייו של אלפרד נובל ובחדר האחרון מוצג מידע רחב יותר ואלקטרוני על כל אחד מהזוכים, בהם גם יצחק רבין, שמעון פרס ומנחם בגין. טקס חלוקת פרסי נובל מתקיים מדי שנה ברחבת העירייה של אוסלו.

טירת אקרשוס
 הטירה נבנתה במאה ה- 14 כמבצר, שנועד להגן על אוסלו מפני התקפות מהים. במאה ה- 16 הורחב המבצר ואף שימש כמקום מגוריו של מלך נורווגיה. עם השנים הפכה טירת אקרשוס (Akerhus Festning) לאתר מרכזי בהיסטוריה של נורווגיה. הטירה ממוקמת על גבעה קטנה סמוך לנמל העיר וממנה נשקפים נופים נאים של האוסלו פיורד והאיים הקטנים שבו. בטירה פועלים מוזיאון הצבא הנורווגי ומוזיאון הכלא, המתעד את תקופת מלחמת העולם השנייה, במהלכה שימשה הטירה בית כלא למתנגדי השלטון הגרמני. בשטח הטירה יש פארקים ואזורים מוצלים, שהופכים אותו למקום אידיאלי למנוחה מהמולת העיר. בשעה 13:30 מדי יום, אפשר לצפות בטקס חילופי המשמרות של החיילים.

• מיקום: Akershus slott, לא הרחק מבית העירייה של אוסלו.
  • הגעה: טראם 10, 12 לתחנת Christiania torv.

רחוב קארל יוהאן
 הרחוב המרכזי של אוסלו (Karl Johans Gate) הוא רחוב ארוך ונעים, הנמתח מהתחנה המרכזית של אוסלו עד לארמון המלך. משני צדדיו נמצאים אינספור בתי קפה, מסעדות וחנויות ואפשר לבלות זמן רב בשיטוט ברחוב ובסמטאות היוצאות ממנו. בין המבנים הבולטים שנמצאים ברחוב זה יש לציין את בניין הפרלמנט, אוניברסיטת אוסלו והתיאטרון הלאומי.

שכונת גראנרלוקה
 השכונה האינית והתוססת של אוסלו, שמושכת אליה את כל הצעירים וחובבי הבילוי. הנורווגים מתייחסים אליה כאל ה"גריניץ' ווילג'" של אוסלו. לפני 100 שנה היה אזור זה שייך למעמד הפועלים. כיום הוחלפו הפועלים באוכלוסיה אחרת, בעיקר אמנים וסטודנטים. "לוקה", כפי שהיא נקראת בפי המקומיים, היא שכונה שכיף להסתובב בה, עם בניינים משופצים, שנבנו במאה ה- 19 וכמה ריאות ירוקות. זה המקום לשבת בו באחד מבתי הקפה והמסעדות ולהרגיש כמו תושבי המקום.
הגעה: השכונה נמצאת צפונית למרכז העיר וניתן להגיע אליה עם טראם 11, 12, 13 ועם אוטובוס 20 ו- 30.

הקתדרלה של אוסלו
 מבנה מרשים מהמאה ה-17, שעבר שיפוץ מקיף ב-1950 וכיום מלא בעבודות אמנות של ציירים ופסלים נורווגיים. מרבית המבקרים במקום לוקחים סיור מאורגן בן חצי שעה, הכולל הסברים שונים על ההיסטוריה של הקתדרלה. בשבתות של חודשי הקיץ תוכלו להתרשם מהאקוסטיקה של המקום בעזרת רסיטל באורגן הקתדרלה, בשעה 13:00 בדיוק. הכניסה חופשית.
כתובת: Stortorvet 1

אטרקציות בחצי האי ביגדיי

חצי האי ביגדיי (Bygdøy) משלב בין אתרי טבע ומבני תרבות. שישה מבין טובי המוזיאונים של אוסלו מרוכזים כאן, ומלבדם אפשר למצוא בעיר שפע של פארקים, יערות וחופי רחצה, שמתאימים היטב לימי השמש החמימים של הקיץ. אל חצי האי אפשר להגיע עם קו 30 שיוצא ממרכז העיר. בחודשי הקיץ אפשר להגיע לביגדיי במעבורת לדרונינגטן (Dronningen), שיוצאת מהמזח, הסמוך לבית העירייה או במעבורת 91 ל-Bygdøynes היוצאת ממזח מספר 3.

מוזיאון הוויקינגים
 נורווגיה ידועה בהיסטוריה הוויקיניגית העשירה שלה. מוזיאון הויקינגים (vikingskipshuset) מציג את שתי ספינות הוויקינגים השמורות ביותר שנמצאו מעולם. בנוסף לספינות, שנבנו במאה ה- 9, מוצגים במוזיאון פריטים ויקינגים שונים, שנמצאו בקברים באזור האוסלו פיורד.

מוזיאון קון טיקי
 תור היירדאל (Thor Heyerdahl) הוא חוקר נורווגי ידוע, שיצא למסעות חובקי עולם על פני האוקיינוס, ומוזיאון קון טיקי (The Kon-Tiki Museum) מציג פריטים שונים ממסעות אלה. בין היתר אפשר לראות כאן את הסירות בהן השתמש היירדאל - סירות שנבנו באותה דרך בה נבנו סירות בעת העתיקה, ואשר נעו בעזרת זרמי המים והרוח. מטרתו של היירדאל היתה להוכיח, שגם לפני אלפי שנה, יכלו אנשים להגיע למקומות שונים בעולם באמצעי תחבורה פרימיטיבים. שמו של המוזיאון לקוח משמה של הרפסודה "קון טיקי" בה השתמש היירדאל כדי להגיע מדרום אמריקה לפולינזיה.

המוזיאון הנורווגי להיסטוריה תרבותית
 זהו אחד מהמוזיאונים הפתוחים הגדולים ביותר באירופה. במוזיאון להיסטוריה תרבותית (Norsk Folkemuseum) אפשר ללמוד על ההיסטוריה הנורווגית ועל המנהגים והמסורות השונות, שהיו נהוגים בה לאורך השנים. בין היתר מוצגים במוזיאון בתים היסטוריים, שהובאו מכל רחבי נורווגיה, בהם ניתן ללמוד על תנאי המחייה השונים באזורים השונים. בחודשי הקיץ מקיים המוזיאון פעילויות שונות, בהן מופעים של ריקוד מסורתי, הצגת בעלי חיים, בישול מאכלים מקומיים ועוד. זהו מקום מצוין לביקור עם ילדים, שיכולים ליהנות מרכיבה על סוסים ולבקר בפינת ליטוף ובחנות הממתקים המקומית.

חופי רחצה
 בביגדיי ישנם שני חופי רחצה מומלצים: Huk ו- Paradisbukta, שנמצאים בחלקו הדרום מערבי של חצי האי. בין שני החופים האלה יש אזור רחצה לנודיסטים. Huk הוא החוף הצפוף יותר, הוא חביב בקרב צעירים וניתן למצוא בו רחבה למשחקי כדור עף. Paradisbukta הוא חוף מרווח יותר והוא פופולארי בקרב משפחות.

אטרקציות מחוץ לעיר

מקפצת הסקי Holmenkollen
 במרחק 20 דקות נסיעה ממרכז העיר נמצא אתר תיירות מרכזי של אוסלו: מקפצת הסקי Holmenkollen. טיפוס עד לקצה המקפצה יאפשר לכם לחזות בגולשים הנועזים, שמזנקים מגובה רב ובנוסף, ליהנות מנופים נפלאים של אוסלו והפיורד. מדי שנה בחודש מרץ מתקיימת כאן תחרות סקי בינלאומית ואלפים מגיעים כדי לצפות במתמודדים. במוזיאון הסקי הסמוך אפשר מוצגים פריטים הקשורים לנושא ואפשר ללמוד בו על ההיסטוריה של הספורט ולראות תמונות רבות המתעדות אותו. שימו לב, מגדל הקפיצה ומוזיאון הסקי סגורים החל מספטמבר 2008. הם ייפתחו לקהל הרחב בתחילת 2010, בשל שיפוצים שמתקיימים במקום לקראת תחרות אליפות העולם הנורדית, שתתקיים ב- 2011.