הכרות עם סקסוניה-אנהלט

סקסוניה-אנהלט הוא מחוז מפתיע במזרח גרמניה. מהאזור יש גישה נוחה למגוון טיולים ועיירות אטרקטיביות. כתבה זו תעשה לכם הכרות ראשונית עם סקסוניה-אנהלט ואתרי המחוז.
צוות למטייל ברשת
תמונה ראשית עבור: הכרות עם סקסוניה-אנהלט
© איתמר ברק

סקסוניה-אנהלט (Saxony-Anhalt) היא חבל ארץ מגוון ועשיר המהווה למעשה נקודת מוצא נוחה לשלל יעדים פופולריים ברחבי גרמניה דוגמת הדרך הרומנטית שבבוואריה, או המרכז התעשייתי של הנובר שבסקסוניה התחתית שבמזרח. האופי ההיסטורי של החבל בא לידי ביטוי בעדויות השונות לחייו של מרטין לותר המצויות באזור, ועל ידי רבים מכונה מדינת המחוז "מדינתו של לותר". כאן נמצאת עיר הולדתו ומותו של הרפרמטור הנודע, וכאן נמצא ה- Thesentür, המקום בו פרסם האיש את התזות שלו.

מגדבורג (Magdeburg), בירת מדינת המחוז השוכנת על גדות נהר האלבה, היא עיר מודרנית הנמצאת בסביבה היסטורית עשירה. העיר משמשת כמרכז תרבותי עשיר בתיאטראות, קברטים, קונצרטים ומופעים. כדאי להתחיל את הסיור העיר ב-Domplatz, כיכר הקתדרלה בה נמצאת הקתדרלה הגותית העתיקה ביותר בגרמניה, קתדרלת Saint`s Maurice and Catherine, כשמסביב לכיכר עצמה ניתן לראות גם כמה בנייני בארוק יפים. בקתדרלה ניתן למצוא אוסף של עבודות אומנות העוסקות במלחמת העולם הראשונה.הכניסה לתערוכה כרוכה בתשלום.

כמו כן מומלץ לבקר במנזר של גבירתנו ובו אולם הקונצרטים של Georg Philipp Telemann ובכנסיית Johanniskirche בה ניתן למצוא מצבה לזכרו של מרטין לותר. ב-Elbuferpromenade, הטיילת שלאורך נהר האלבה ניתן לראות את הביצורים הישנים של העיר וכמה פסלים מודרניים. העיר העתיקה נאומבורג (Naumburg) ממוקמת על קו הרכבת בין לייפציג לויימאר על גדות נהר זלה Saale. העיר הוזנחה במהלך העשורים האחרונים אך בעבר הייתה ללא ספק אחת הערים היפות המיוחדות ביותר בכל גרמניה.

החלק ההיסטורי של העיר הניצב על הרמות המשקיפות אל עמק זלה, נשלט למעשה על ידי הקתדרלה של העיר, המדגימה את הארכיטקטורה והפיסול הגרמני של ימי הביניים בשיאם. הכנסייה נבנתה עבור הנסיך-בישוף המקומי, בסטטוס של קתדרלה אימפריאלית. הבנייה החלה במאה ה-13 בצד המזרחי, עם מגדלים מקושטים בסגנון רומני במקצת. עד שהחלק המערבי של הכנסייה הושלם, הסגנון הגותי כבר התפרש לאורך המבנה כולו. בתוך הכנסייה עצמה ניתן למצוא פסלים של מי שנקרא "המסטר של נאומבורג", אחד האומנים המקוריים ביותר שעבדו בקתדרלה אירופאית. אפשר למצוא בעבודותיו אנושיות וריאליזם שלא נראו בעבר באמנות הדתית. שעות פתיחה: אפריל עד ספטמבר משני עד שבת בין 08:00 עד 12:00 ומ-13:00 עד 18:00, בשאר העונות הכנסייה נפתחת בשעות מצומצמות יותר. הכניסה כרוכה בתשלום.

מהקתדרלה ניתן להמשיך דרך Steinweg או דרך רחוב Herrenstrasse, בכל אחד מהם ניתן למצוא מבחר מעניין של בתים נאים, אל כיכר השוק המרכזית. על הכיכר חולש בית העירייה, ה-Rathaus, שבסגנון הרנסאנס. מאחורי צדה הדרומי של הכיכר מזדקרת כנסיית Wenzelskirche שהייתה למעשה התשובה המקומית לקתדרלת הבישוף. בתקופת הבארוק, הכנסייה שנבנתה בסגנון גותי-מאוחר זכתה לעיצוב מחדש שכלל הוספה של שני ציורים מדהימים של Cranach. המגדל של הכנסייה מציע נוף נפלא על העיר כולה. אחוזות מפוארות נוספות ניתן לראות לאורך רחוב Jakobstrasse היוצא מזרחה מאזור השוק. כדאי לראות גם את ה-Marientor שנמצא צפונית לכיכר השוק. השער הכפול המשומר להפליא הוא אחד השרידים היחידים לביצורים מהמאה ה-15 בגרמניה.