לפלנד - טיול של חורף עם מזחלות ושלג

בחלק של לפלנד, השייך לפינלנד, אפשר לצאת לספארי מזחלות שלג של כלבים, לדוג דגים באגם קפוא, לשוט בשוברת קרח ולעשות עוד פעילויות, שבדרך כלל רואים רק בסרטים. זהו יעד בלתי מוכר ומרתק לטיולי חורף.
אילנה אשכנזי
תמונה ראשית עבור: לפלנד - טיול של חורף עם מזחלות ושלג
visitfinland.com ©

טיסה ללפלנד הפינית ונחיתה בבירה רובניימי

בחודש מרץ יצאנו לטיול של שבועיים בלפלנד הפינית. היה זה טיול בת מצווה משפחתי (הורים ושתי בנות בגילאי 12,10), שנעשה באופן עצמאי. המסלול נמשך מרובניימי (Rovaniemi), בירת לפלנד הפינית, עד האוקיאנוס הארקטי. אין שום בעייה לטייל באופן עצמאי, שכן האנגלית שגורה בפינלנד והפינים ישרים, אמינים ומאד נחמדים. נעזרנו גם בשגרירות הפינית בישראל.

יום 1: טסנו עם חברת מאלב לבודפשט, משם להלסינקי ועם חברת פינאייר לרובניימי. כדאי לדעת, שיש קונקשן ישיר, שמאפשר לתזמן טיסה מבודפשט במרווח של עשרים דקות המתנה. לנו זה נודע בדיעבד, ולכן ביזבזנו זמן יקר בהמתנה בין הטיסות. אל תשימו בתיק העלייה למטוס בקבוקים, הבדיקות הביטחוניות לא מאפשרות את העברתם - בקבוק יין קטן שלקחנו הוחרם.

הגענו אל רובניימי בשעה 24:00 ושם חיכה לנו קור של 12- מעלות ורכב וולבו S70 סטיישן, שהזמנו ישירות מהחברה הפינית Scandiarent (חסכנו כ- 300 יורו מול הצעות מחיר מחברות ישראליות). רצינו רכב גדול, בטוח ומרווח, בגלל הציוד והנסיעות הארוכות. עבור הילדים הצטיידנו במשחקי דרך, ב- DVD נייד ובדיסקים. לנו בדירה מדהימה ברובניימי, ששכרנו דרך האינטרנט (חיפשנו "קוטג`ים בפינלנד").

יום 2: יום הסתגלות ברובניימי - מרכז תיירות חורף. אם אתם מתכננים טיול עצמאי, וותרו על שהייה ממושכת ברובניימי. היינו באטרקציות ופעילויות צפונית לעיר - זול ואטרקטיבי יותר. השלמנו ציוד (מחירי סופעונה אמיתיים) וביקרנו במוזיאון הארקטי -; עדיף להגיע בבוקר.

עיר החוף קֵמי, הכפר של סנטה וגן חיות מדהים

יום 3: נסענו דרומה לעיר קֵמי (Kemi), שלחוף הים הבלטי. לא לוותר על שייט בשוברת הקרח Sampo (חוויה יקרה, אך מדהימה - 210 יורו למבוגר, 105 יורו לילד). ועל שחייה בחליפות במים קפואים (מוגבל לאנשים מגובה מטר וחצי). יש להזמין מקומות לשייט, לפחות חודשיים מראש. אחר הצהרים ביקרנו בארמון הקרח Lumi Limna. יפה וקר מאוד. בלילה ישנו ברובניימי.

יום 4: הכפר של סנטה קלאוס - מאוד ממוסחר. כל פעילות יקרה, אבל הביקור חוויתי: "סחטנו" מסנטה הבטחה לביקור בכריסמס, הוא לא קיים. יצאנו לטיול במזחלת רתומה לאיילי צפון וקבלנו תעודת "נהג מזחלת". מחנות המזכרות שלחנו גלויות חתומות על ידי סנטה. הילדות נהנו, אז מרחנו את הזמן והיינו שם שלוש שעות, מספיק. יש אפשרות לסנומוביל לילדים.

יום 5: ביקור (חובה!) בגן החיות Ranua. ריכוז מדהים של כל בעלי החיים, שאין סיכוי לראות אותם בשטח. השתעשענו בגן שעשועים (אומגה וכו`) והילדות גלשו במזחלת מקומית במגלשת קרח. יש מדורה עם אש בוערת ואפשר לצלות נקניקיות שמביאים. יש גם מסעדה ושירותים מסודרים.

מכאן נסענו צפונה ללואסטו (Luosto), עיירת תיירות מדהימה, שממוקמת בלב שמורת טבע וכוללת פעילויות ספורט מגוונות. בדיעבד, הצטערנו שלא תכננו להיות בה יותר. בלילה ישנו בלואוסטו (לא לוותר!) בצימר "כמו בסרטים", שכלל אח וסאונה והיה בנוי מעץ - לינה וארוחת בוקר כיד המלך.

ספארי עם כלבים ודייג באגם קפוא

יום 6: נסענו למכרה עתיק של אבן ה"אמטיסט", שנמצא בתוך שמורת הטבע עם נופים מדהימים. הדבר מחייב גם נסיעה באוטובוס שלג, שיוצא אחת לשעה עגולה -; אין דרך אחרת להגעה. כרינו ולקחנו אבנים שמצאנו (אבן אחת לכל מטייל). אחר הצהרים יצאנו לספארי כלבי האסקי ועשינו טיול חוויתי מאוד בנופי היער. הטיול נמשך שעה ולאורך עשרה ק"מ, שהספיקו בהחלט. התקשרנו ישירות עם בעל החווה ערב קודם לכן וחסכנו עלויות, לא לוותר. אחרי כן, נסענו צפונה לסאאריסלקה (Saariselka), מרכז תיירות וספורט חורף וראינו, סוף סוף, את אור הזוהר הצפוני. ישנו בצימר מצויד היטב בכלי מטבח, מכונת כביסה, מייבש, וכמובן אח וסאונה. במקום מרכזי קניות, שיש בהם הכל.

יום 7: נסענו צפונה לאינארי (Inari). נפגשנו עם משפחה מבני הסאמי, ביקרנו במוזיאון המקומי ועברנו חוויה בלתי נשכחת של דיג בקרח באגם אינארי העצום והקפוא. אל האגם נסענו ישובים על מזחלת רתומה לסנומוביל. היה קררר. אפשר גם לנהוג עצמאית, אך אנחנו העדפנו לוותר ושמחנו על כך.

ביקור בכפר של איגלו, נסיעה וסקי על הקרח וחזרה להלסינקי

יום 8: המשכנו צפונה, חצינו את הגבול לנורבגיה, דרך Mikkelsnes. הדרך ארוכה מאוד ואנו נסענו על פי מסלול קיים, שנמצא באתר www.jr-giant.fi, ראינו בדרך עדרי איילים, אך מכיוון שהגענו מאוחר, פיספסנו פעילות של דיג סרטני ענק.

יום 9: ביקרנו בכפר האיגלו Kakslautanen. יצאנו לסיור מודרך במקום, לרבות בכנסיית קרח פעילה. אחר הצהרים ביקרנו ב"אקשן פארק", הסמוך לסאאריסלקה ושם עברנו חוויה של נסיעת במכונית מרוץ, המותאמת לקרח עם נהג מרוצים וכן קארטינג (הגבלת גובה מינימאלי לילדים).

ימים 10 - 11: עשינו קרוס קאונטרי סקי בסאאריסלקה. שכרנו ציוד סקי, כולל נעליים, במחיר של עשרה יורו לאדם, לכל היום, בחברת "לפלנד ספארי". אחר הצהרים נסענו לאיבלו (Ivalo) כדי להחזיר את הרכב בשדה התעופה ולטוס להלסינקי. בלילה ישנו במלון סמוך לשדה התעופה.

יום 12: מכיוון שהטיסה לבודפשט הייתה אחר הצהרים, חשבנו לטייל בהלסינקי, לבקר בכנסיית הסלע ולקחת רחפת לטלין, בירת אסטוניה, אבל היינו עייפים, ומזג האוויר שיכנע אותנו להשאר במלון עד הצהרים.

לסיכום: החוויות של טיול חורף הן בלתי נשכחות. הפינים הם אנשים ישרים מאוד ומכניסי אורחים. הרגשנו בטוחים מאוד לאפשר לילדות סקי עצמאי במשך חמש שעות (!). הנופים עוצרי נשימה וכוללים שקיעות צבעוניות, הנמשכות שעות. הקושי האמיתי היה בהמתנה בין הטיסות.

טיפים

1. כל כמה ק"מ יש לאורך הכבישים מפרץ למנוחה, שירותים ציבוריים (בור בקופסת עץ) וסאונה ציבורית להתחממות.
2. הקפידו לשמור סוללות של מצלמות במקום חם על הגוף (שלנו קפאו ברגע קריטי בו רצינו לצלם ולהסריט את אור הזוהר הצפוני, אותו צריך לצלם עם חצובה).
3. השאירו בקבוק מים קרוב אליכם (בקבוקים שהושארו בתא המטען ברכב סטיישן מחומם קפאו).
4. הקפידו לקחת איתכם סט בגדים רזרביים.
5. הזמנת פעילויות ואטרקציות חייבת להיעשות לפחות יום מראש, חובה לבדוק את שעות הפעילות - הקצב שם שונה מבארץ.
6. שימו לב: משרדים, חנויות וחלק מהמסעדות נסגרים בשעה 17:00.
7. הבאנו איתנו שני מכשירי טלפון סלולארי Sim Free, ששימשו לתקשורת בינינו ולתיאום פעילויות. ניתן לרכוש כרטיס סים מקומי ולהטעין אותו. שיחות מקומיות הן חינם.
8. אם אתם לוקחים נהיגה עצמית באופנוע שלג, חפשו חברות שיש להן אופנועים עם משענת גב.
9. למרות החששות, הנהיגה העצמית לא הייתה בעייתית כלל ותוך זמן קצר התרגלנו לנהוג בכבישים - די דומה לנהיגה בדרך עפר סלולה.
10. לגבי אוכל, אנחנו אוכלים כשר - דג הסלמון, על כל סוגיו, הוא טעים וזול. אין בעיה למצוא אוכל צמחוני וגבינות איילים ובקר. למי שלא אוכל כשר יש מגון מאכלים, לרבות בשר איילים.
11. לגבי דלק, ישנה תחרות בין החברות ותדלוק עצמי מוזיל עלויות.
12. חשוב לדעת: לפלנד היא ארץ אירופאית ומסודרת. טיול עצמאי ולא מאורגן מחייב התארגנות, אבל מוזיל עלויות באופן משמעות, מאפשר טיול בקצב אישי ושינויים ספונטניים (חשוב כשיש ילדים) והגעה לאתרים פחות מתויירים. בעלות טיול מאורגן, שמוצע לשבוע לרובניימי בלבד -; טיילנו שבועיים, עם רכב צמוד.
13. החזר מע"מ: ישנן חנויות, שבקנייה בהן ממלאים טופס של מע"מ. בשדה התעופה אפשר לקבל בדוכן מיוחד החזר מע"מ באמצעות הטפסים האלה עבור מוצרים שלא נפתחו. התהליך פשוט ומהיר ומקבלים מזומן במקום.
 14. אפשר לטוס ישירות לקמי ומשם להצפין עם הרכב. הדבר חוסך את נסיעות הכוכב שעשינו מרובניימי דרומה לקמי ולגן החיות. אין שום בעייה לאתר ולסגור מהארץ מקומות לינה. אתר שימושי, אבל לא היחידי: Www.Visitfinland.Com
 15. לבוש נחוץ: גופייה ומכנסיים תרמיים (קנינו בארץ שלושה סטים לכל אחד), חולצת מיקרו פליס, מכנסי סקי ומעיל טוב. מספיק זוג גרביים אחד על הגוף, אך מסוג מעולה המנדף זיעה, חמצוואר, כובע צמר עם פליז ומגיני אוזניים, כפפות טובות נגד מים, נעלי הליכה טובות ומשקפי שמש. הקור לא נורא, לאחר זמן התרגלנו והיו מצבים שהסתובבנו בלי מעילים.