בונקרים סודיים מתחת לאדמה בלב מוסקבה

כשמתהלכים ברחובותיה הסואנים של מוסקבה, קשה להעלות על הדעת שעמוק מתחת לאדמה קיימת עיר נוספת. מוסקבה סודית, נסתרת מהעין, שרוב תושביה מעולם לא שמעו וראו אותה. היום נבקר במוסקבה האחרת, החבויה: הבונקר של סטאלין באיזמיילובו, מוזיאון המלחמה הקרה ומקלט אטומי, ממש בלב העיר.
אלונה גולדנברג
תמונה ראשית עבור: בונקרים סודיים מתחת לאדמה בלב מוסקבה

הבונקר של סטאלין ב-Izmailovo

הבונקר של סטאלין במוסקבה נבנה כבר בשנות ה-30, כאשר נסלל הקו הראשון של המטרו. עם עלייתו של היטלר לשלטון היה ברור לסטאלין, שהעימות בין שתי הדיקטטורות והאידיאולוגיות, הנאצית והקומוניסטית, הינו בלתי נמנע, לכן הוא דרש מהמתכננים להעמיק את הקווים, עמוק אל מתחת לפני הקרקע, גם במקומות שלא היה צורך בכך. במקביל למטרו המוכר והנגיש לתושבי העיר, נבנו אובייקטים סודיים, שכללו מערכת של בונקרים במעמקי האדמה, לשימוש צמרת המפלגה. חמ"ל, מפעלים ליצור מזון ונשק ומתקנים להגנה אזרחית. למעשה, המטרו של מוסקבה גם בימינו, הינו המקלט האזרחי הגדול בעולם וערוך לקלוט בשעת חירום כחמישה מיליון בני אדם! על מנת לתרץ את סלילת המטרו לאזור איזמיילובו (Izmailovo), הנמצא מחוץ למרכז העיר, הוכרז על בניית קומפלקס ספורטיבי ואצטדיון ענק, המכיל 120 מושבים.

בשנת 1939 נסלל קו באורך 17 קילומטרים, מהקרמלין אל הבונקר הסודי ואילו הקמת הקומפלקס הספורטיבי בוטל. הבונקר כולל חדרי ישיבות מפוארים, ברוח האימפריה של סטאלין, משרדים, חדרי מגורים, חדר אוכל, הגנה ותקשורת. קירות הבונקר משוריינים בברזל בעובי 6-8 מטרים! סטאלין עבד במקום בחודשים נובמבר-דצמבר 1941, החודשים הקשים ביותר של המתקפה הגרמנית על מוסקבה. כאן התקבלה ההחלטה הגורלית, לא להפקיר את מוסקבה ולעשות הכל על מנת לבלום את הנאצים בפאתי העיר. בבונקר ניתן לספוג את האווירה של שנות ה- 30-40, עם ריהוט וחפצים אופייניים לתקופה. הביקור בתיאום מראש. המוזיאון הינו סניף של הצבא הרוסי והאתר הרשמי ברוסית בלבד.

• טלפון: 7 (499) 166 55 96
  • הוראות הגעה: מטרו Partizanskaya
  • כתובת: ЗАО "ФОП "ИЗМАЙЛОВО"105122, г. Москва, Советская ул., д.80, стр.1
  • אתר אינטרנט: www.cmaf.ru/branchs/bun
הבונקרים של מוסקבה. צילום: אלונה גולדנברגהבונקרים של מוסקבה. צילום: אלונה גולדנברג

"בונקר 42" - מוזיאון המלחמה הקרה ב-Taganka

תכנון הבונקר החל עוד בשנות ה-40, בהוראתו של סטאלין. לאחר הטלת הפצצות האטומיות על יפן, היה ברור שהמקלטים הישנים אינם עומדים בדרישות החדשות, להגנה מפני פצצה אטומית: גלי ההדף והקרינה. לכן, ממש בלב מוסקבה, בשכונת מגורים, נבנה בונקר ענק בגודל 7,000 מטרים רבועים, בו עבדו כל יום עד 600 איש, מצבת כוח אדם של 2,500 איש! בשנות השישים הבונקר היה מצויד בכל הנחוץ, למקרה של מתקפה גרעינית מצד ארה"ב: מלאי מזון, מסנני אוויר, דלק ומים, זאת, בכדי לספק מספר חודשים של חיים, לצוות המתחזק. בשנות ה-80 האיום על המלחמה האטומית נחלש והבונקר איבד מחשיבותו.

בשנת 2006 האובייקט הוצע למכירה פומבית ונרכש על ידי חברה פרטית. הבעלים שיפצו את המקום ושיחזרו את המקלט כמוזיאון מרתק על עידן המלחמה הקרה. הסיור מתחיל בירידה ארוכה לקומה מינוס 18, כלומר 65 מטרים מתחת לפני האדמה. בסיור עוברים במערכת עצומה של מנהרות, חדרים, מעליות ומתקנים ביטחוניים. ברקע ניתן לשמוע את רכבת המטרו, שעוברת מתחת ומעל המקום ואת מי התהום המחלחלים מכל עבר. בהמשך הסיור, חווינו עוד הפתעות מצמררות, כאשר בסוף הסיור, הגחנו סוף-סוף אל האור ונשמנו לרווחה שהמעצמות לא לחצו על הכפתור האדום... הסיור בתיאום מראש בלבד ובהדרכה צמודה.

• טלפון: 7 (495) 500-05-54, 500-05-53
  • כתובת: Building 11, 5th Kotelnicheskiy Lane, Moscow, 115172, Russia
  • מיקום: מטרו Taganskaya
  • אתר אינטרנט: bunker42.com/index.php
מתחת לאדמה במוסקבה. צילום: אלונה גולדנברגמתחת לאדמה במוסקבה. צילום: אלונה גולדנברג