בס"ד

פאפוס - קפריסין (חנוכה 2019)

יום ראשון 29/12/19

הגענו בשעת בוקר לשדה התעופה בפאפוס. ירד גשם והחלטנו לקחת לעיר מונית. 'שחטו' אותנו – 45 יורו !!!

טיפ: לא להתעצל, ולברר היכן האוטובוס (קו 612) עד לנמל פאפוס (5 יורו כרטיס חופשי יומי לאדם).

תחבורה ציבורית: די נוחה עם אוטובוסים חדישים ובתדירות גבוהה יחסית. כרטיס חופשי יומי בעלות 5 אירו וכרטיס שבועי ב-20 אירו. התשלום מתבצע מול נהג האוטובוס.

להלן רשימת קווי האוטובוסים העיקריים:

קו 615 – קו זה פועל בין איזור חוף קוראל לנמל פאפוס וחזרה. (בקיץ האוטובוס יוצא בתדירות של 10-15 ד').
 תחנות עיקריות של הקו: נמל פאפוס, קניון שדרת המלכים, קברי המלכים, מלון ונוס, איזור מלון קינג אבלטון, שוק הפשפשים, מלון לאורה, מלון אזיה, חוף פוטימה, חוף קוראל ביי, חוף לאורו.

קו 631 – קו זה פועל בין איזור נמל פאפוס לסלע אפרודיטה. תחנות עיקריות של הקו: נמל פאפוס, מלון אנאבל, מלון אלמירה, מלון אלכסנדר הגדול, מלון אמפורה, כפר הנופש אוונטי, הכפר טימי, אלות'קיה, סלע אפרודיטה.

קו 612 – קו זה פועל בין שדה התעופה בפאפוס לנמל פאפוס.
בחודשים דצמבר- מרץ קו זה פעיל עד לשעה 20:30 מהנמל לשדה התעופה ועד לשעה 21:05 משדה התעופה לנמל.
 תחנות עיקריות של הקו: נמל פאפוס, מלון אנאבל, מלון אלמירה, מלון אלכסנדר הגדול, מלון אמפורה, כפר הנופש אוונטי, הכפר טימי, שדה התעופה בפאפוס.

קו 610 – למסוף האוטובוסים בקוים מחוץ לפאפוס.

____________-------------------_____________------------------

הגענו לדירה. קבלנו הסבר מבעל הדירה, התארגנו ויצאנו לטייל בפאפוס:

ביקרנו במוזיאון קברי המלכים שנמצא במרחק הליכה מהדירה. המשכנו לטייל בסביבה הקרובה. הלכנו לבית חב"ד להדלקת נרות חנוכה ולמפגש חברתי. נהנינו מכוס תה חם... וחזרנו לדירה.

*קברי המלכים (Tombs of the Kings).

קברים מרשימים החצובים בסלע, מהתקופה ההלניסטית ובהם נקברו עשירי פאפוס. שרידים עתיקים ומבוכים, שבמעמקי האדמה. להשקיף על הים הסמוך.

כתובת: Tombs of the kings Ave, Kato Paphos. שעות פעילות: כל ימות השבוע, 8:30-19:30 www.mcw.gov.cy 2.5 יורו.

יום שני 30/12/19

קמנו לאחר יקיצה טבעית מאוחרת, וזרמנו לאיטנו (כי בלוא הכי ירד גשם). יצאנו ב-11:30 מהדירה. רכשנו כרטיס חופשי יומי וקו 615 לקח אותנו לתחנה הסופית – למסוף: לנמל על סירותיה ומסעדותיה, לטירת פאפוס (2.5 יורו) ולמוזיאון הארכיאולוגי. שם פתאום תקף גשם עז ל- 5 ד'. .

*הפארק הארכיאולוגי של פאפוס (Paphos Archaeological Park)

אתר מורשת עולמית ואחד האתרים הבולטים והיפים בעיר. המתחם הגדול מרכז בתוכו מספר מבנים ארכיאולוגיים עתיקים שנתגלו במקום, כשהבולטים בהם - “בית דיונוסוס” שמעוטר בציורי קיר מרשימים, תיאטרון האודאון, בית תזאוס שכולל עבודות פסיפס מרשימות ועוד. הפארק נמתח בין נמל פאפוס לבין קברי המלכים, ושבילי ההליכה שלו משקיפים לים הכחול הפתוח שנמצא ממש מאחורי אתרי העתיקות היפים. הסיור במקום אורך בין שעתיים לארבע שעות.

כתובת: נמל פאפוס, מול תחנת האוטובוסים המרכזית. שעות פעילות: 16 בספטמבר עד 15 באפריל: כל יום 8:30-17:00,

עלות: 4.5 יורו www.mcw.gov.cy

חופים / טיילת

בסביבת העיר ישנם לא פחות מ-27 חופים מרהיבים, בהם חופים סלעיים או חופים עם רצועת חוף ארוכה וזהובה. חלקם קטנים ומבודדים יותר ורבים מהם נקיים ומאובזרים. החוף הפופולארי ביותר הוא חוף אפרודיטה (Aphrodite Beach) המפורסם, בו ניתן לראות את סלע אפרודיטה, שעל פי המיתולוגיה היוונית ממנו הגיחה אלת היופי ואהבה. חוף פארוס (Faros Beach), שבו תמצאו מגוון מסעדות, טברנות וברים, מקלחות ושירותים

נמל פאפוס ומצודת פאפוס (Paphos Castle)

מצודה בעלת היסטוריה העשירה, שבמקור שימשה כמבצר ביזנטי שהגן על הנמל ובהמשך גם ככלא וכמחסן מלח. ניתן לעלות לראש המצודה ולהשקיף על האזור. www.kingsavenuemall.com

כתובת: Corner St. Paul & Tombs of the Kings 2, Paphos. שעות פעילות: כל הימים מ-8:00-17:00. 3 יורו. (עדיף לבקר לקראת הסוף).

לאחר מכן יצאה שמש נעימה, וניצלנו זאת לישיבה לקפה באחת המסעדות שבנמל.

ממסוף האוטובוסים בנמל נסענו עם קו 610 לשוק המקורה – שהיה ממש בשלבי סגירה.

העיר העתיקה והשוק מקורה

בשנתיים האחרונות שופצה העיר העתיקה לחלוטין. המבנים נצבעו בשלל צבעים, המדרכות שופצו ועשרות בתי קפה ומסעדות נפתחו, וכיום האזור נראה חדיש ומרענן, נעים להליכה ומהווה בילוי יום יומי. בתוך המתחם נמצא גם השוק המקורה של פאפוס שם ניתן למצוא מגוון פריטים אותנטיים ומזכרות במחירים נמוכים.

התחיל לטפטף, אך בכל זאת החלטנו לרדת ברגל מראש ההר לכיוון הדירה / החוף / בית חב"ד. צעדנו כחצי שעה בכייף, תוך כדי הכרת הסימטאות – עד לבית חב"ד. נהנינו מחברה יהודית ומכוס תה חם... וחזרנו לדירה.

בית חב"ד פאפוס

Pefkiou Georgiadi 10, Paphos 8015, Cyprus. קרוב למרכז העיר ע"י "קברות המלכים", וכ-15 ד' מהקניון Kings Mall, .

בבית חב"ד פועלת מסעדה בשרית כשרה למהדרין, המציעה מגוון ארוחות בעלות של 8-24 אירו לסועד.
 שעות פעילות המסעדה: ימים ראשון עד חמישי בין השעות 10:00-21:00.

ניתן להשיג לחם "פת ישראל" כשר למהדרין בבית חב"ד.

יום שלישי 31/12/19

קמנו מוקדם. רכשנו כרטיס חופשי יומי בפאפוס ונסענו עם קו 615 למסוף בנמל. משם רכשנו כרטיס הלוך חזור

(7 יורו) ונסענו בקו 56 לעיר לימסול. שעה נסיעה וירדנו באיזור המרינה. היתה שמש מדהימה !!!

לימסול מקסימה וכייפית – מאוד מומלצת !!!

תחילה ראינו מין לונה-פארק קטנטן במדרחוב חמוד. עצרנו שם כדי לקחת מפות מתחנת המידע. פגשנו שוטרים אדיבים ששמחו לפטפט ולעזור בהכוונה. לאחר מכן, במרחק הליכה קצר, ביקרנו בטירת לימסול (2.5 יורו) ובמרכז הקניות (מן מדרחוב) חמוד ליד. ראינו את המסגד והכנסיה ממול – משני עברי הכביש (רק מבחוץ).

רכשנו כרטיס חופשי יומי בלימסול ולקחנו קו 30 עד לקניון Mall. נכנסנו לשירותים, ותוך כדי נהנינו ממראות הקניון. מפאת חוסר זמן מיד נסענו לכיוון קוריון Kourion – כמעט שעה נסיעה (לא ידענו כמובן !) – זהו אתר ארכיאולוגי מרשים – בגיבעה גבוהה עם נוף לים.

משם ירדנו לכיוון מסוף האוטובוסים (מקום יפה: חורשה, אולם אירועים/מסעדה. כנסיה.....) ונסענו 10 ד' (בכיוון חזרה ללימסול) לעיירה קולוסי Kolossi לטירה נחמדה שהיתה סגורה (לא חובה!). בעיירה זו ישבו לכוס תה חם במין מסעדה/פאב/מתנ"ס מקומי – זקנים וצעירים משחקים שש-בש וכד'...היה מגניב !

חזרנו ללימסול והתחיל כבר להחשיך. קנינו גלידה (בן אנד ג'ריס כשרה), עלינו על גלגל ענק 'בינוני' וטיילנו באיזור המרינה וקו החוף. הכל היה מואר ומקושט לרגל חג ראש השנה. נהנינו מאוד.

באסה:חזרנו לכיוון התחנה ב-19:30, חצי שעה לפני מועד הגעת האוטובוס חזרה לפאפוס (ב-20:00) . עד 20:30 לא ראינו אוטובוס !!! (ברח או הבריז…. והיינו עם עוד מקומיים בתחנה....) בנוסף, התחיל לטפטף, וחורף – וקר.... בקיצור – לקחנו מונית, והיינו גאות בעצמנו הפעם, שהנהג ביקש 80 יורו והצלחנו להוריד אותו ל-70 ! חחחחחחח…… הנהג 'טס' 45 ד' בכבישים כמעט ריקים.... היה מפחיד, אך גם כייף שחלף מהר.

טיפ: לא לתכנן נסיעה באוטובוס האחרון. (האמת, זו לא היתה התוכנית, פשוט נהנינו ולא רצינו לחזור עדיין....).

למרות הכל, הגענו בערך ב-22:00 לדירה, לא ויתרנו – התקלחנו ויצאנו לחגיגות ערב ראש השנה. ב-23:00 כבר לא היו אוטובוסים, ואנחנו בתמימותנו מחכות בתחנה.... בסופו של דבר 'נפל האסימון'…… לאחר כמה דקות הגיע רכב שעצר לנו לטרמפ מיוזמתו. תחילה היססנו, אח”כ חשבתי שאנחנו באי – לאן כבר יש לו לברוח…. ?!?! (כמובן, חשיבה טפשית, אך החלטנו להיות טיפשיות העיקר שנגיע לחגיגות במרכז העיר באיזור בית העיריה). איך שעלינו שמענו את הנהג מדבר במבטא ערבי )-: (מילה לא ידע באנגלית). הלב 'נפל לתחתונים', ונשאר שם עד שירדנו מהרכב. חברתי ואני מקשקשות קצת בערבית, כך שניהלנו שיחה כלשהיא... כששאל מאיפה אנחנו, שאלתי קודם: “מאיפה אתה?” – “מסוריה” הנהג ענה (כן, זו לא טעות דפוס). אמרתי לו: “אנחנו מברזיל”….. (זה מה שיצא, כולנו לא האמנו ! והוא בטח ניחש...). בסופו של דבר התברר שהוא היה נחמד ולקח אותנו בדיוק למרכז העיניינים. רק כשירדנו מהרכב אמרתי: “אנחנו מישראל”. הוא אמר: “על העייני…., אפשר טלפון….?”.

הגענו לפאב שבו היה זמר כושי. שתינו בירה (כשרה) ורקדנו. צפינו בלהטוטן אש ברחבה, פטפטנו עם אנשים לידנו, ויחד איתם ספרנו 10, 9, 8…..(-:. ב- 01:00 התחיל לטפטף, לא הצלחנו להשיג מונית, וצעדנו כחצי שעה לדירה. היה כייף לטייל ברחובות העיר. הגענו לדירה עייפות מיום גדוש ומרוצות בהחלט.

יום רביעי 1/1/20

קמנו מאוחר (ברור!) היה יום שמש חמים – פשוט תענוג ! אשליה של קיץ. הואיל והיה זה יום חג ראש השנה – פרט למספר מסעדות הכל היה סגור. אך העיר היתה מקושטת והטיילת היתה מלאה. אפילו ראינו אנשים בודדים שקפצו לים (ברררררר !). רכשנו כרטיס חופשי יומי ונסענו בקו 615 לקניון Kings Avenue Mall במרכז העיר (היה סגור). המשכנו ברגל (בכיוון הים) – על המדרכה ישנה כנסיה עתיקה תת-קרקעית ולצידה מערכת מערות קטנה ויפה ('בטעות' קלטנו את האתר הזה. מקסים). שוב עלינו על קו 615 עד לנמל. טיילנו בטיילת, אכלנו בוהרים מול המים הכחולים, נהנינו מכל האנשים – תיירי הפנים והחוץ, שכמונו נהנו מיום חופש (חג לגויים) ומשמש טובה.

חזרנו לדירה לאכול ולנוח.

נסענו בקו 615 עד למסוף בנמל, ומשם בקו 612 לשדה התעופה – וחזרה הביתה.

טיפ: למדתי שלא נורא לצאת לנופש בחורף כמו שלנו….

מקום שלא ביקרתי:

מנזר איוס נאופיטוס (Agios Neophytos Monastery)

כרבע שעה נסיעה צפונית לפאפוס נמצא החצוב בסלע, שהוקם במאה ה- 12. המנזר החל כחדר תפילה קטן בתוך מערה וכיום הוא מהווה אתר עלייה לרגל בזכות יצירות האמנות היפות שבתוכו וסגנון הבנייה הייחודי. לצד המנזר שוכנת בזיליקת קאטוליקון הוונציאנית, שנבנתה במאה ה-16 ומוזיאון המספר את חייהם של הנזירים שחיו בתקופת מסעות הצלב במאה ה-12, כולל פריטים כמו ספרים וכתבי יד עתיקים, כלי חרס, מפות, בגדי נזירים עווד.

כתובת: B7 134, Mesogi שעות פעילות: כל ימות השבוע, 9:00-16:00 עלות: 2 יורו. www.stneophytos.org.cy