בס"ד

הטיול שלי לגיאורגיה: סוראמי + קותאיסי + אחליחיצה + ווארדזיה + בורג'ומי + טביליסי + קזבגי (23/7-1/8/2018) – 4 חברות.

יום 1 – יום ב':

(טפטף מעט אך לבשנו חולצות קצרות...) משדה התעופה של טביליסי (דרום-מזרחית לעיר) נסיעה צפונית- מערבית בכביש (J1J9/E60 (כשעתיים. 160 ק"מ)

יציאה ימינה מהכביש הראשי,שלכל אורכו עוברים מספר כפרים, שכל כפר מוציא למכירה את מרכולתו המיוחדת: ערסלים, דבש, כדים....(שווה לעצור) - לכפר סוראמי Surami (הגענו ב-17:30) שבו נולד אברהם ג'אנאשווילי שבירושלים הקטנה זכה לכינוי "סורמלו" (איש העיירה סוראמי), ונודע כמספר סיפורים ושחקן נשמה.

על גדות נהר סוראמי Suramulaתצפית לנוף הכפר והסביבה. במקרה החנינו את הרכב מול מבנה עם מגן דוד - בית כנסת, והגיע היהודי היחיד בכפר לפתוח את המקום ולספר עליו – והיה מרגש.....(נתנו למר רחמים רמזי טיפ עבור אדיבותו).

מר רמזי הדריך אותנו בין שבילי הכפר אל מרגלות ההר בו כנסיות ושרידי מצודה מימי הביניים.

בהמשך הכביש צפון מערבית (שעה וחצי. 93 ק"מ) ל- כותאיסיKutaisi  ונהר ריוני Rioni- העיר השניה בגודלה, ואחת היפות במדינה. עשירה באתרים ארכיאולוגיים. היתה בירת מחוז קולכיס. בעיר התגוררה קהילה יהודית גדולה.

לא רחוק מהגשר האדום דרומה נמצאת תחנת המידע בפינת הרחובות רוסטבלי ופליאשווילי, פתוחה בשעות 10:00-18:00,

*(אם יש זמן – לטייל בחלק המזרחי של כותאיסי - המסלול מצויין ביום ג').

הגענו לבית מאוד אופייני, בו היו לנו חדרים פרטיים בתוך הבית של המשפחה. עייפות ומרוצות אכלנו, ישבנו לקפה בסלון – ונכנסנו לישון.

לינה 1: כותאיסי.

יום 2 – יום ג':

קמנו ב-9:00. מכותאיסי נסיעה צפון מערבית דרך חוני Khoni כשעה, 45.6 ק"מ למערת Prometheus Cave – בעיירה Kumistavi. זוהי מערת נטיפים ענקית ויפה (כ-20 ק"מ) בחבל Imereti שניתן לבקר ב-1.2 ק"מ ממנה. התגלתה ב-1984 . הסיור מחייב מדריך (דובר אנגלית). המערה מוארת, ההליכה בה נוחה (1060 מ') ובמהלך הסיור עוברים ב-6 "היכלות" (מתוך 16). 20 לארי למערה. פתוח: 10:00-18:00. סגור בימי ב'.

שימו לב, שעדיף להגיע בנעליים סגורות וגם עם חולצה ארוכה כי הטמ' במערה היא 14 מע' לאורך כל השנה.

בסוף הסיור ניתן להוסיף 15 לארי על מנת לשוט בסירת מנוע 5 דקות (280 מ') בנהר התת-קרקעי המוביל ליציאה מהמערה, וזאת בהתאם לגיאות = חוויה חביבה (כרטיסים בנפרד). *באיזור: פארק חביב Tskaltubo II Cavern . (היינו בין 10:00-12:00).

אח"כ נסענו לקניון אוקצהOkatse להיכנס מ -Dadiani forest park (לכתוב בוויז). אחרי המחסום יש ללכת קצת למטה (ואז למעלה!) להגיע לגשר Okatse. הליכה על הגשר 700 מ' עד לקניון גובה 100 מ' (אחד הגבוהים). בגשר הרבה מדרגות ואותן צריך גם לחזור... (ההליכה היתה מאומצת מאוד, ירידה ועליה במדרגות ברזל, והיה חם) - מדובר במסלול מוסדר עם תשתית תיירותית באיכות גבוהה. נוף מרהיב לקניון וסביבתו. בקיץ ניתן לשחות. פתוח מ- 10:00-18:00. סגור בימי שני.

* בתחילה חשבנו לנהוג לבד בג'יפ, אך עצרנו בדרך ולקחנו ג'יפ עם נהג מקצועי – הדרך היתה ממש מפחידה ומסוכנת. הנהג היה מיומן. הוא אף עזר לישראלים שנתקעו עם הג'יפ. הוא שם מוסיקה ואנו מחאנו לו כפיים. בקיצור - עשינו 'שכונה'..... (הנהגים האחרים קינאו בו שהוא עם 4 נשים...). הוא המתין לנו בזמן שצעדנו במסלול. ההחלטה היתה חכמה ! סיימנו ב- 16:00.

בחזרה לכותאיסי: טיול במערב העיר:

1) לפארק גורה Gabashvili Park ובו פארק שעשועים. אומרים שהמקום מוזנח אך אין תורים, והמחירים זולים - אז אפשר להנות מהמתקנים. יש בפארק גם קיוסק קטן ותחנת רכבל, שמובילה למטה אל הפארק הסמוך לגשר הלבן. בימים שיש מים בנהר יש נוף מרשים מהגשר, אך בקיץ הנהר יבש ברובו. על הגשר יש פסל של ילד שגנב כובעים ו"עומד" לקפוץ איתם למים .

(*אנחנו לא הצלחנו למצוא את הכניסה, היה חם וכבר היינו עייפות, אז עצרנו לארוחה בגינה ליד, והמשכנו הלאה).

לא היינו בכלל בנקודות 2-3 !!! ).

2) על כביש Bagrati Street צפונה לשרידי קתדרלת בגרטי Bagrati Cathedral שהיא נקודת העניין המרכזית בקוטאיסי. הקתדרלה הגדולה נבנתה במאה ה-11בשנת 1003 ונהרסה בסוף המאה ה-17; כעבור מספר שנים התחיל השיקום שלה - עד היום. אפשר להיכנס לתוך הקתדרלה (יש מטפחות בכניסה) בעיקר על מנת לראות את הנוף שמשקיף ממש על העיר כולה. המצודה והארמון מעט צפונה מהקתדרלה.

כניסה חינם. בין 9:00-20:00.

3) עוד צפונה לגן הבוטני ולסכר  Water Dam(בקצה רח' (Leselidze Street.

לחזור לרכב ולחצות את הגשר האדום: טיול במזרח העיר:

בעיר עובר נהר ריאוניRioni , הרחובות הראשיים של העיר הם: רוסטבלי,ו-וZakharia Paliashvili וגם Tsereteli ו-Tamar Mepe הנמצאים סביב המרכז.

*(חניה) מרכזי קניות ושוק אוכל (נמצא בין רחוב לרמונטוב Lermontov לפליאשוויל). בכניסה ל"אולם" המרכזי של השוק תמצאו דוכן של הממתק המקומי - צ'ורצ'חלה העשוי מאגוזי מלך מצופה במיץ ענבים מוקשה (כמו נרות תלויים), עם מוכרת מקומית, שבאופן מפתיע דוברת עברית, ותשמח לתת לכם טעימות (כשר?) ולפטפט עמכם.

משם - לשדרה המרכזית Kutaisi Bulvari, שיש בה את פארק כוטאיסי המוצל, עם הרבה מאוד ספסלים הפזורים בשבילים המרשתים אותו, ובית קפה אחד. לידנמצאת כיכר ומזרקת Colchis Fauntain (מיוחדת).

בפארק נמצאים בית האופרה והתיאטרון העירוני. ודרומה מעט זהו האיזור ההיסטורי של כותאיסי: בית העיריה ומוזיאון העיר – שבו גולת הכותרת 'חדר האוצר'. 2-3 ל'. ג'-שבת. 11:00-16:00.

משם - צפונה לרובע היהודי הישן. עד לפני מספר עשרות שנים, הקהילה היהודית בכוטאיסי היתה מהגדולות ביותר בגיאורגיה (כשני אחוזים מאוכלוסיית העיר), אך מאז רוב המשפחות עלו לארץ. הרחוב הראשי ברובע נקרא Boris Gaponov Street, ויש בו שלושה (מצאנו שנים) בתי כנסת מהמאה ה-19, במספרים 49, 12 ו-8. מתוך שלושתם, בית הכנסת הגדול והמרשים ביותר, שנמצא ב- 57-59 Boris Gaponov Street, Kutaisi (יש מקום שמציין את מס' 12), הוא היחיד שנשאר עדיין בשימוש. נחנך ב-1885 ושירת בעברו 20,000 יהודים. *באחד המקומות היה מצוין שהמקום אינו פתוח למבקרים מזדמנים.

אוכל כשר: במתחם בית הכנסת בכוטאיסי, ברחוב גפונובה 12, פועל בית קפה/ קונדיטוריה. אפשר גם להתקשר מראש ליוסף הגבאי ולהזמין (לשבת / ליום חול) אוכל בשרי חם ומבושל כשר, מטבח גאורגי אוטנטי - אפשר גם לאכול במקום.

המחיר- 50 Gel לארוחה (כ 75 ש”ח) מלאה ועשירה. +995571080848. התקשורת עם יוסף קצת קשה אבל אפשרית.

(*פגשנו גיאורגי ישראלי צעיר בשם טימור, שיש לו עסקי נדל"ן בכותאיסי. בילינו קצת יחד).

משם - להבדיל....בעליה במעלה הכביש, נגיע למנזר Mtsvane Kvavila ובו כנסיות וקברים של אנשים חשובים מההיסטוריה של העיר (*אמרו שלא חובה – אז ויתרנו ! ).

*(אפשרות – אנחנו שכחנו מזה ! ) לחזור לרכב: בעיירה Motsameta צפונית לכוטאיסי (כביש M17 ) הרבה מאוד מנזרים - הראשון: מנזר מוצאמתה Motsameta (לפנות בפניה שלידה מתנוסס צילום הכנסיה) עוד 2 ק"מ - המנזר הזה הרבה פחות מפורסם מגלאטי, אבל מאוד יפה ובהחלט שווה ביקור. המנזר נבנה במאה ה-11 על צוק המשקיף לנהר Tskhaltsitela שמתחתר מתחת למנזר. המבנים שמורים, יפים, מוקפים גנים יפים, ושלא כמו מנזר גאלטי הסמוך, המקום הזה פחות מתוייר ולכן יותר שקט.

אחריו (שכחנו): המנזר החשוב הוא מנזר גלטי Gelati Monastery - זהו מתחם מנזרים, שניצב על צלע הר מיוער וממנו נשקף הנוף שמסביב. המנזר נבנה במאות 12-17 ע"י דוויט "הבנאי" כמרכז ללימודי נצרות ופילוסופיה, ונהרס במאה ה-16, אך שופץ במהרה ושוחזר. ניתן להתרשם מהפסלים הקבועים בהיכלות, מהפסיפסים המפורטים, ציורי קיר-פרסקאות העתיקות, כנסיות, מגדל פעמון וכמובן, מהנוף. רבים משליטי העבר של גיאורגיה קבורים כאן, ביניהם המלך דוד הבנאי

שנקבר באיזור השער הדרומי (עפ"י צוואתו) וייתכן ששם גם המלכה תמר (שמקום קבורתה לא נודע) 10:00-18:00.

*בעצם, אחרי הארוחה ליד פארק גורה – נסענו לדירה.

לינה 2: כותאיסי.

יום 3 – יום ד': יום ארוך – מאוד מומלץ לצאת מוקדם- ב- 7:00 !

מכותאיסי דרומה בכביש E60 עד Khashuri וימינה/דרומה לכביש J8 דרך בורג'ומי (3 שעות, 176 ק"מ) לעיר הציורית אחליציחהAkhaltsikhe  - נהר פוצחוביPotskhovi  - למצודת Rabati Castle. (שימו לב: יש כביש סלול עד לארמון - לא לנהוג בדרך העפר !. הכניסה הרשמית מהחניון הראשון-התחתון. אנחנו החנינו בחניון העליון, ירדנו רגלית לכניסה למטה. ביציאה – שהיא בחניון העליון - הרכב 'חיכה' לנו).

המתחם עתיק מהמאה ה-13 ועבר הרבה תהפוכות של כובשים שונים ודתות שונות. בעשור האחרון המקום עבר שיקום ושיחזור ונפתח בצורתו המפוארת הנוכחית ב-2012. המצודה = מתחם מוקף חומה. הכל בפנים בנוי בסגנון ערבי עם קשתות ופיסול עדין באבן. ברחבת הכניסה יש חנויות מסעדות ובתי קפה וגם מלון מפואר. ליד הכניסה ישנו משרד תיירות שבו רוכשים כרטיס ב-8 לארי . פתוח כל השבוע 9:00-18:00. עולים במדרגות ומגיעים דרך שער (עם שומרים) לאיזור נוסף. שם ישנו המסגד, מינרט (צריח מחודד-מוסלמי), בריכות מים, מבנים, מזרקה ומוזיאון שבו שמורים אוצרות עתיקים שנמצאו באיזור, כולל ויטרינה עם מוצגים מהעולם היהודי שפרח באיזור הזה. המוזיאון במקום נפלא: מאוד מפורט וההסברים מרחיבים את הדעת. נותן מידע על התרבות העשירה הקדומה שהייתה במקום מבלי להעמיס יותר מדי.

אחד מהדברים שהיו תמוהים במקום הוא כוכב מוטבע ברצפה ולידו השם של הזמר Charles aznavour. מתברר שהוא ממוצא גאורגי והוא שר בפתיחה של המקום ב- 2012 לאחר שעבר שיפוץ. סיימנו ב-15:00.

לא רחוק מהמצודה, בעירה עצמה, יש בית כנסת מרשים , שריד לקהילה גדולה שהיתה במקום (נסגר בשנות ה-50). נכון להיום שמעון (סימונה לוישווילי) מתחזק את בית הכנסת. בנו של שמעון לומד בישראל וכאשר בנו יסיים את לימודיו, שמעון יעלה ארצה כאחרון במשמרת. (השכנה הנחמדה מתקשרת לשמעון, והוא מגיע לפתוח ולהסביר. ראוי לתת טיפ (נתנו 10 לארי)

(*עשינו סיבוב קצר רכוב בעיירה). סיימנו ב-15:30.

נסיעה דרום מזרחית בכביש J11 שעה ורבע (הגענו ב-16:45 כשהאתר נסגר ב-18:00) 61 ק"מ - לוורדזיה (Vardzia),

כ-10 ק"מ מהגבול הטורקי. זוהי עיר מערות גדולה ומרשימה, שנמצאת בתפאורה יפהפייה, בין מצוקים וליד נהר מטקווארי (Mtkvari River). ורדזיה החלה להיבנות על ידי המלך גיאורגי במאה ה-12, ובתו המלכה תמר הרחיבה והגדילה אותה, עד שהגיעה לכ-6000 חדרי-מערות החצובים בסלע. במהלך תקופת שלטונה חיו אלפי נזירים במערות ובהיכלים שבסלע, ששימשו כחדרי מגורים, כנסיות מפוארות, מרתפי יין, מאורות אחסון ועוד. במרוצת השנים, העיר הקדושה הותקפה, נהרסה חלקית, שוקמה בחלקה וכיום היא משמשת למגורים לכמה עשרות נזירים ובעיקר כאטרקציה תיירותית מרשימה ומיוחדת. נדרש זמן לטיול בין המערות ובתוכן, להתרשם מהעיטורים ומציורי הקיר שנמצאים בחלק מהן ובכלל, לדמיין את חייהם של אלפי האנשים שחיו בהן בתקופות השונות לאורך ההיסטוריה. יש מנזר פעיל במקום, אז אם תרצו לבקר בו - כדאי להצטייד בבגדים ארוכים, כדי שיאפשרו לכם כניסה אליו. דמי כניסה: 7 לארי. פתוח: 9:00-18:00.

*בכניסה לוורדזיה תמצאו מדריכים שיציעו את שירותיהם לסיורים בעיר (כ-25 לארי). אמנם הם לא דוברי אנגלית אבל הם יכולים לקחת אתכם למקומות נסתרים שלא הייתם מגיעים אליהם אחרת. מיניבוס עד האתר ב- 1 לארי.

*התחלנו ב-17:00 וסיימנו ב-18:30. המסלול היה קשה, עליות ומורדות בהר החצוב במערות – אך היה יפה ומיוחד.

חזרה לבורג'מי– באותה דרך (צפון מערבית שעתיים בכביש J11 עד אחלציחהAkhaltsikhe , וצפונה בכביש J8. 108 ק"מ). (באיזור העיירה)Chitakhevi  8 ק"מ מבורג'ומי - סכר).

בדרך עצרנו ספונטנית ליד איזשהו מנזר, לאכול בגינתו ארוחת ערב. שם פגשנו 2 זוגות ישראלים שנהנינו לפטפט איתם, וטיילנו על גשר עץ מתנדנד מעל נהר. סיימנו ב-20:30. בהמשך הנסיעה עדר פרות חסם אותנו – חוויה בפני עצמה....

הגענו לעירה בורג'ומי - תחנת המידע נמצאת במערב ברח' 1 Tsminda Nino St, במבנה זכוכית על שפת הנהר, ליד הגשר התלוי. פתוח: בין 10:00-21:00 .

לינה 3: בורג'ומי.

יום 4 – יום ה' – מקסים מקסים מקסים !!! :

קמנו יקיצה טבעית ב-8:30. ערכנו קניות, אכלנו ארוחת בוקר וארגנו צידה ליום החדש.

בורג'ומי Borjomi  הינה עיירת מרפא קטנה ונעימה, המוקפת בנופים מוריקים יפהפיים ובמעיינות מים חמים, שמהם שואבים את מי בורג'ומי המפורסמים (מים מינרליים מלוחים וחמוצים). רבים באים למלא מים מהטבע. בנוסף, העיירה היא נקודת ההתחלה של הטיולים והטרקים בגן הלאומי היפה בורג'ומי-חראגאולי.

מזג האוויר בבורג'ומי נעים מאוד במהלך הקיץ, עם ממוצע של כ-20 מע', אך גם זו התקופה הגשומה. מומלץ להביא מעיל גשם ומטריה. פארק בורג'ומיBorjomi-Kharagauli National Park בצד מערב של נהר הקורה. הפארק הוא אזור מוגן במרכז גיאורגיה, הממוקם ברכס הרי הקווקז הקטן, דרומית מערבית לבירת המדינה טביליסי. מדובר באחד מן הפארקים הלאומיים הגדולים באירופה, הכולל שישה מחוזות מנהליים המשתרעים מעיירת הנופש בורג'ומי לעיירה חרגאולי. השטח הכולל של הפרק מהווה 7.6% מהשטח הכולל של גיאורגיה. הייחוד של הפארק הלאומי הוא הגיוון באזוריו הגיאוגרפיים והאקולוגיים, הנופים, האתרים ההיסטוריים והחי והצומח העשירים. לפארק תשתית לתיירים המתפתחת במהירות (*לא נבקר בו).

טיול במזרח העיר: מול המלון פארקMerab kostava's park . ימינה/מזרחה מהמלון הפארק:Borjomi Plateau ולידוBorjomi Central Park  וגםMineral Water Park ברחוב 9 Aprili. מחיר: 2 לארי. פתוח בין -6:00-24:00.

זה אחד המקומות הנחמדים לבקר בהם בעיר (ממש אהבנו). זהו המקום שבו התגלו הנביעות הראשונות של המים המפורסמים, שפופולאריים בקרב המדינה כולה. בכניסה לפארק יש נביעה של מים חמימים ומעט מוגזים, שאפשר לשתות בהם ולמלא בקבוקים. מאחורי הקטע ה"מצועצע" של הפארק תמצאו מספר שבילי הליכה נחמדים מאוד בטבע. המשיכו 3 ק"מ דרומה כשעה-שעה וחצי הליכה אחרי האספלט (לפי החץ), בשביל נעים ונוח שעובר ביער בין העצים, בין עלי השלכת, נהנים מקול זרימת המים, מהירוק ומהשלווה, עד שמגיעים למעיין מים חמים. זהו מקום נחמד מאוד לשבת ולהירגע בו, להשתכשך במים או ליהנות מפיקניק בטבע (להביא מגבת). מקום מצויין לארוחת בוקר ! – נשארנו באיזור כשעה.

(*בהלוך צעדנו ברגל ... ובחזור המתנו לטרנזיט (קטע בפני עצמו – מומלץ - ב-5 לארי לאדם).

בחזרה לפארק Borjomi Central Park  : בחלק הקדמי שאחרי הכניסה, יש לונה פארק קטן עם מתקני שעשועים ספורים, קיוסקים, בתי קפה ורכבל (10 לארי הלוך חזור) שמוביל לגלגל ענק (1 לארי לכיוון) – זה היה נחמד. נשארנו עד 19:30.

(*לא היינו במערב העיר) טיול במערב העיר: (ברכב או ברגל) מהמלון שמאלה לכיכר Kostavaלחצות את נהר הקורה על גשר היופי Bridge of beauty לפנות שמאלה/דרומה על הרחוב הראשי הנקרא, רוסטבליRustaveli (אחר כך הופך ל-Meskheti)לבקר במוזיאון ההיסטוריה המקומית, Tsminda Nino 5, (ימינה, ברח' לפני כיכר רוסטוואלי) בו אוסף מגוון של חפצים ומיצגים מתקופות שונות בהיסטוריה של בורג'ומי, כולל מידע רב ומיצגים על המים המיוחדים שנובעים בה (ובקבוק המים המינרליים הראשון), תערוכה גדולה על החי והצומח המקומיים (כולל פוחלצים), ציורים עתיקים ומוצגים מהארמון.

דמי כניסה: 3 לארי, וסיור מודרך באנגלית או בעברית (!) - 15 לארי. שעות פתיחה: 10:00-19:00.

משם לחזור לכיכר ודרומה: מרכזי קניות, כנסיות, בית העיריה.

משם ימינה ברח' Giorgi saakadze st. (לפי המפה) לשרידי מצודת גוגיה Gogia fortres בשביל התצפית.

*אם ברגל: אפשר לחזור צפונה על גדת הנהר.

*אם ברכב: אפשר להמשיך דרומה לאחר עיקול הנהר – לארמון רומנוב Romanov Palace. פתוח: 24 ש'.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------

(*ויתרנו על גורי – חזרנו לטביליסי) נסיעה לגורי Gori נהר , Liakhvi מג'ודהMejuda והקורה עוברים בעיר.

תחנת המידע ברח' Kutaisi Street- הרח' הצפוני של פארק סטאלין שבו גם הקרון של סטאלין ומוזיאון סטאלין (יוסף דז'וגשווילי סטאלין - איש הפלדה). לטייל עד קצה הגן וליד יש את מוזיאון Great Patriotic War Museum.

לחזור לגן ולפנות שמאלה/מערבה לרח' Dimitri Garsevanishvili

ל-I. Gogebashvili Gardenפארק פתוח 24 ש'.

משם על הגבעה למצודת גורי (Fortress ) ולטירת גורי (Castle)-מהמאה

ה-13שנבנתה על גבעה מעל העיר כנקודה אסטרטגית חשובה.רואים את המקום

מיד עם ההגעה לעיר.יש שביל מרוצף לטירה. הכניסה חינם 24 ש'.

ברח' Davit Guramishvili (דרומית לקזינו במפה) נמצא Public Service Halls= בכל עיר יש מבנה ארכיטקטוני מרשים ומיוחד המכיל את כל הצרכים האדמיניסטרטיביים של אזרחי העיר.

משם לפארק נחמד על גדת הנהר. ועוד - שדרת סטליניס, כיכר סטליניס…

*נסענו לטביליסי - שעה וחצי בכביש J1E60, כ-100 ק"מ. הגענו ב-21:00.עד 2:00 התארגנו, התקלחנו, אכלנו ובעיקר צחקנו....ורק אז, יצאנו לטייל ברחובות העיר – והיה בעיר הכל מהכל......

לינה 4: טביליסי.

יום 5– יום ו':

קמנו ב-9:00 והתארגנו. יצאנו לערוך קניות לשבת. ב-13:00 יצאנו לסייר באתרי הסביבה הקרובה לטביליסי. היום חם !!!

על כביש J1יציאה מהנתיב הימני פניה חדה ימינה ל-Zahesi כדי להגיע לכנסיית ג'בארי (הצלב) Jvari -שביל מפותל מאוד ! זהו מרכז רוחני ודתי חשוב על גבעה רמה מעל העיר בגובה 2,375 מ' וליד הגבעה מפגש הנהרות. זהו מבנה קדום של צלב בארבע אגפים. האגדה מספרת שעל גבעה זו ניצבה נינו הקדושה שהציבה את הצלב שלה שיתנוסס מעל העיר מצחטה הפגאנית וישפיע על תושביה.

(* לא היינו ) ברח' Zahesi-Jvari Monastery עוברים דרך:Eastern Orthodox Church, אגם ג'ברי וכנסיית ג'בארי.

לחזור באותה הדרך ובכביש J1 עד מצחתה.

מצחתה Mtskheta בירתה הראשונה והעתיקה של המדינה בה פעלה נינו הקדושה שהמירה את הדת לנצרות במאה ה-4. כאן ישבו המלכים החשובים והחזקים בתולדות המדינה. העיר יושבת על נקודה אסטרטגית על מפגש הנהרות הקורה Kura ו-Aragvi. זה המרכז הרוחני הדתי ומושב הכנסייה הגיאורגית. בפי היהודים שגלו בחורבן בית ראשון ולפני הנצרות נקראה עיר זאת 'ירושלים השניה'. בכניסה: שמאלה – ימינה – ושמאלה ברח' Davit Aghmashenebelisqucha 54  למוזיאון מצחתה (לא ראיתי במפה). 0.50 ל'. ג'-שבת. 10:00-17:00. לקחנו נהג עם רכב תיירות קטן שלקחת אותנו למקומות הבאים:

מרכז העיר: לשכת התיירות ברח' Arsukidze 3 , לידה קתדרלת סבטיצחובלי Svetitskhoveli Cathedral, (העץ נותן החיים): הפעילה והחשובה ביותר בגיאורגיה. מאמינים כי גלימת ישו קבורה בה. היא הראשונה שנבנתה במדינה (מעץ, במאה ה-4), והנוכחית מהמאה ה-11 ומאז קבורים בה מלכי גיאורגיה (זה גם איזור מומלץ לקניות) 8:00-22:00.

במרחק הליכה קצר מסווטיצחובלי: הכנסיה העתיקה Antioqia Cerch(דרום מזרח) מנזרSamtavro (צפון מערב)9:00-19:00. על פי האמונה הנוצרית, הקדוש נינו חי באתר המנזר ונהג להתפלל בכנסייה הקטנה יותר שבאיזור.

נבנתה במאה הרביעית לספירה. הכנסייה הגדולה יותר נבנתה במאה ה-11 ומכילה את קבריהם של מיריאן, המלך הגיאורגי שאימץ את הנצרות, ושל רעייתו, נאנה.

מצידו השני של הכביש איצטדיון מצחתה העתיק – מרשים מאוד !

הלאה צפונה שרידי מצודת בברי Fortress Bebris - מצודת הזקן. נדרש טיפוס הרפתקני ומעט מסוכן, אך בצידו הנאה מאוד מהנוף הנשקף לכיוון מצחתה והעמק שנוצר סביב נהר מטקוורי (Mtkvari) ואראגווי (Aragvi). כניסה חינם.לא לוותר !!!

הלאה צפונה על הכביש הראשי כ-20 ד' :Public Service Halls – Mtskheta public register

* ניתן לחזור באוטובוס למרכז העיר (לרכב). *אם לא הספקנו אתמול את גורי – אפשר לבקר בה היום.(אם יש זמן) בדרך חזרה לטביליסי: אגם שמורת טביליסי - מאגר המים של טביליסי – ימת ליסי Lisi Lakk ולפארק שמסביבו (ניתן לשחות) ולידו לונה פארק = מקסים – להביא בגד-ים. כייף ממש. כמו הכנרת.... (רק גופריתי....).

*סעודת ערב שבת: בית חב"ד. היו שני סבבים של אירוח. אנחנו היינו בראשון. פגשנו ישראלים ויהודים, והיה שיח נחמד סביב השולחן. אחרי הארוחה טיילנו בעיר עד מאוחר.

לינה 5: טביליסי.

יום 6 – שבת:

קמנו ב-10:00 והתארגנו לארוחה - סעודת בוהרים שבת: בית חב"ד. ישבנו ליד חבר'ה צעירים ישראלים דתיים נחמדים שטילו באוטובוסים. היה מעניין להקשיב לסיפוריהם.

טיול בעיר – היה ממש חם. מנוחת צהרים. טיול לאחר סעודה שלישית.

הלכנו לכיוון פארק Rike שבו היו במוצ"ש הופעות איכותיות ללא תשלום. הופיעה להקת סורושווילי – מס' 1 בגיאורגיה. היו דוכני מכירות – היה מושחם !!!

לינה 6: טביליסי.

יום 7 – יום א':

מטביליסי צפונה בדרך הצבאית עד סטפנצמינדה Stepantsminda (כ-3 ש').

יצאנו ב-8:30. אחרי העיירה Kvemo Aaranisi לנהוג לאט ולעצור בצד ימין לצילום הסכרZhinvali Dam  (בקצה הדרומי של הנהר V).

בהמשך מעט צפונה לעיירה אננוריAnanuri  (שעה וחצי מזרחה בכביש E60 וצפונה ב-E117/J3). מזרחית לעיירה זורם נהר הארגבי-Aragvi. בכניסה לעיירה מעבר לגשר:  Geosights.geומתחם המצודות . Ananuri Fortress Complex שנבנו במאה ה-17 ע"י נסיכים ודוכסים. המצודה צופה על שמורת Zhinvali. נבנתה במאה ה-13 ע"י הדוכס מארגבי. המגדל המרובע שמור והמגדל העגול הרוס. בפנים שתי כנסיות מהמאה ה-17 The Church of the Virginו- The Church of the Assumption עם כיתוב גיאורגי בקיר החיצוני הדרומי והמזרחי. צלב ענקי חצוב בחזית. בקיר המערבי מגדל שעון מהמאה

ה-13. בפנים ציורי קיר שרובם נהרסו בשריפה שהיתה במקום. הכניסה חופשית. 9:00-19:00.

בהמשך צפונה הדרך מפותלת מאוד ועוברת לצד נהר הטרק Tergiהזורם ממדרונות הקזבק. הנוף המרהיב משנה צורתו עם כל סיבוב ופיתול. מדרונות ההרים נראים מעל קו השמים, חלקם מכוסים בשלג, וחלקם גלויים וחושפים מינרלים צבעוניים.

נמשיך לגודאוריGudauri  (כשעה צפונה 56 ק"מ בכביש מפותל E117/J3). העיירה נמצאת בלב הרי הקווקז כששיא הגובה 4,200 מ'. מעלית ski lift / Gondolaלתצפית: פועלת גם בעונת הקיץ מ- 16/7 בכל יום בין 10:00-16:00 במחיר לכיוון

List:– 5 Gel (Gudaura,ski resort, Snow Park, Sadzele). (המעלית לא פעלה עקב שיפוצים).

בהמשך (4 ק"מ) עוברים את מעבר-ההרים גבארי והלאה לסיוני Sioni (כ-30 ד' צפונה, 24 ק"מבכביש E117/J3) לבזיליקת סיוניSioni Basilica  - תצפית נוף. (לא עלינו עד למעלה ממש עם הג'פ – פחדנו. עצרנו קצת לפני הפיסגה).

בהמשך לקזבגי = סטפנצמינדה  Stepantsminda (15 ד' 9 ק"מ) למרגלות הר הקזבק. בכפר זה נוכל לעמוד מקרוב על תנאי המגורים, אורחות החיים ומקצת ממנהגי התושבים הכפריים (הסגנון רוסי).

נפנה מערבה לכיוון Gergeti. (30 ד' צפונה 6 ק"מ בכביש E117/J3).

מסוכן ! – לשכור נהג ! – הנהג היה מקצועי. לא לנסות לבד !!!

כנסיית גרגרטי טריניטי Church GergetiTriniti בגובה 2,300 מ' מהמאה ה-13אסור לצלם כלל!

(פסגת ההר מעל 5,000 מ'). תצפית נוף מרשימה ביותר כולל תצפית על הכפר למרגלות ההר.

לינה 7: סטפנצמינדה – קזבגי (הגענו לדירה מוקדם יחסית - ב-17:00).

יום 8 – יום ב' - לצאת מוקדם- ב- 7:00 !

בדרך דרומה- חזרה לטביליסי: מערבית לכביש זורם נהר טרק.

25 ד' 22 ק"מ - אחרי Ukhati מימין לכביש - Mineral Springs - סלעים מיוחדים לצד הדרך - יפה.

10 ד' 4 ק"מ - בהמשך הכביש מימין ג'ווארי Jvariפסלים וכד'....

5 ד' 2.2 ק"מ - בהמשך יציאה ימינה לתצפית (Paragliding Area) ואנדרטת הידידות שנחנך ב-1983 ולציון 200 שנות ידידות. – חובה - נוף מדהים !

נסיעה כשעתיים וחצי 125 ק"מ עד לטביליסי. הגענו ב - 12:00 לדירה. 2 בנות חזרו לארץ (עזבו ב-18:00).

(יציאה לשדה התעופה במונית, ואפשר גם באוטובוס מס' 37, כל 15 ד', משך כשעה).

חברתי ואני, נשארנו לימים נוספים. החלטנו להישאר בדירה - לטפל בעצמנו, להתפנק ולנוח. היה מעולה !

לינה 8: טביליסי.

יום 9 – יום ג':

סיור בטביליסי. עד הצהרים הייתי עם חברתי.

טביליסי Tbilisi (אני לא בדיוק זוכרת מה ראינו ומה לא.....?!)

מכיכר החירות (מרכז המידע) דרומה:

1) מהמלון לבית הכנסת של טביליסי13 TKavi I Dead End  - לגשר השלום The bridge of peace (לפני הגשר שירותים ציבוריים) גשר הולכי רגל (150 מ') בעיר טביליסי מעל נהר הקורה לפארק Rike . הגשר נבנה ב-2010 ע"י מעצב איטלקי. הפלדה והזכוכית נצבעים בצבעי השקיעה ומאירים את הנהר והבניינים בגדה ומספק נקודת תצפית יפה על העיר - לבית חב"ד גיאורגיה - 25 KoteAfkhazi St הרב מאיר קוזלובסקי office@chabad.ge+995322429770
 ההשתתפות בסעודות השבת בבית חב”ד היא בכפוף לרישום מראש בwww.mitchabdim.com-

לבדוק חודש / שבועיים מראש. 14$ כל ארוחה. 1$ דמי רישום.

- לכיכר החירות (במרכז הכיכר פסלו של גורגיאס הקדוש עם הדרקון/תולעת - לפארק פושקין Pushkin  למרכז המידע 9:00-21:00 (לברר: מפות, סיורי חינם, אירועי פולקלור....) ובצפון הפארק פסלו של אלכסנדר פושקין – עוד צפונה על הכביש לשרידי חורבות ועליהם בניה חדשה (מעניין) - לכיכר Liberty (מתחם קניות) - חזרה לכיכר החירות / החופש - דרומה למוזיאון היהודי 3 Anton Katalikosi St .David baazov museum of the jewish history

כל יום 11:00-17:00סיור 30 ד'.

2) מהמוזיאון היהודי – לפארק Lado Gudiashvili Square - לביכנ"ס רחל Abo Tbileli St12

Messianic Synagogue 45 KonstantineLeselidze St (משיחי?) - למסעדת ירושלים (Restaurant Jerusalem)

טלפון: 995-32-292-2083+ מסעדה בשרית כשרה. שעות פתיחה: ראשון-חמישי 09:00-22:00, שישי 09:00-17:00

כתובת: Jerusalem Street (Prusnoedani) 2/5 - לכיכר ירושלים (ברח' זה ביהכנ"ס "שערי תפילה" שבאחת מקומותיו נוסח גיאורגיה ובקומה אחרת נוסח אשכנז) - לביהכ"נ הגדול ולביהכ"נ הגיאורגי - לכנסיית Jerusalimi st. Jvaris Mama - לבית כנסת45 KoteAfkhazi St , מסעדת דוד (David) טלפון: 995-32-272-9391+

מסעדה בשרית כשרה. שעות פתיחה: ראשון-חמישי 09:00-23:30. כתובת: KoteAbkhazi Street 45 -

למוזיאון ההיסטוריה - לקתדרלת סיוני Sioni (ציון) שהיא המרכז הרוחני הפועם של גיאורגיה, ומקום מושבו של הפטריארך - הקתוליקוסי. נבנתה במאה ה-11-12. הצלב המקורי של נינו נמצא פה לידה.

3) מקתדרלת סיוני דרומה לקתדרלת Saint George Armenian – למוזיאון הארכיאולוגי - למרחצאות המסורתיים Sulfur baths (חובה!!!!) איזור אבנוטו באני Abanotu bani, Abano St. העיר יושבת על מאגר גדול של מי גופרית שריחם עולה למרחק, ומקובל שהם טובים לבריאות. הכיפות של המבנה עשויות חימר אדום. ברח' זה נמצאים בתי מרחץ מפורסמים הנקראים 'אבאנו' Abano.(המרשים מכולם - אורבליאני Orbeliani Baths המראה החיצוני מרנין עין – פסיפס צבעוני בסגנון מזרחי מדהים) (זהו גם איזור מרכז חיי החברה המקומיים) - Jumah Mosque-Botanikuri המסגד היחיד ששרד לאחר הטיהור האתני שביצע ראש המשטרה החשאית של סטאלין לברנטי בריה - למפל Dzveli Tbilisi Sulfur Waterfall-ל-The National Botanical Garden הגן הבוטני הלאומי ממוקם למרגלות גבעת ה- Narikala Castle

ברחוב: 1, Botanikuri St. in the Old Town. זהו גן המשמש למחקר, שימור, חינוך ותרבות גיאורגיה. הסטוריית הגן נמשכת כ-300שנים ויש מגוון צמחיה. נהר Tsavkisistskali חוצה את הגן, ויש שני גשרים, שהנוף מהם על הגן – מדהים ! מקום נעים בימי הקיץ החמים. (חזרה למפל).

מהצד המזרחי של גשר Metekhi– צפונה:

4) מהמפל לגשר Metekhi לתצפית נוף אל הגדה השניה לפני חציית הגשר - ולאחריו. על הגבעה פסלו של המלך Vakhtang Gorgasali בעל ראש הזאב רוכב על סוסו - כנסית מטחי Metekhi וכנסיית הבתולה Virgin - לכיכר אירופה – לכנסיית Queen Dareja Palace – לפארק רייק Rike parkהמדהים (נטייל בו במסלול מס' 5).

מפארק רייק Rike park לרכבלAerial Tramway שעובר מעל נהר המטקוואריMtkvari (ברקע גשר השלום) והעיר אל המצודה. לפני הנסיעה צריך להצטייד בכרטיס נסיעה Metromoney Card המונפק בתחנות מטרו ובקיוסקים.

כרטיס נסיעה לכיוון = 1 לארי (1.5 ₪).

בצד השני: מצודת נריקלהNarikala Fortress  - מצודה עתיקה מהמאה ה-4 והלאה, נבנתה על גבעה הצופה על טביליסי ומעל נהר ה- Mtkvari. השרידים היום מהמאות 16-17, והרוב נהרס מרעידת אדמה. רוב הטירה הרוסה, אך במעלה המדרגות הצרות ניתן לעלות למעלה ולהשקיף על נוף מדהים. הבנין המרכזי בחלק התחתון הוא כנסיית St. Nicolas. שנבנתה מחדש בשנים 1996-7, לאחר שהראשונה מהמאה ה-13 נהרסה בשריפה. הכניסה חופשית.

מהמצודה שמאלה לפסל אמא גיאורגיה Kartlis Deda מ-1958.דמות אישה לבושה בלבוש מסורתי, עם קערת יין בידה השמאלית לקדם את הבאים לשלום, וחרב בידה הימנית לקדם את הבאים למלחמה– חזרה לפארק רייק.

5)סיור בפארק Rike – תצפית על גשר השלום - צפונה לארמון הנשיא Presidential Palace - צפון מזרחית קתדרלת טריניטיSt.Triniti Catedral  - קתדרלת סמבה Samebaהגדולה והגבוהה בתוכה דגם קטן ומוזהב של ירושלים, מוקפת באיזור גן יפה בו בריכה וברבורים צחורים (עקב אהבתו של נשיא גיאורגיה לברבורים). לחזור לכיוון הנהר ולחצות את גשר Nikoloz Baratashvili.

הצד המערבי של הנהר אחרי גשר Nikoloz Baratashvili :

6) מגשר Nikoloz Baratashvili לרדת דרומה לכנסיה העתיקה ביותר בגיאורגיה כנסיית אנצ'יסחטיAnchiskhati. -

לחזור צפונה לאורך הגדה עד למבנה מיוחד: Public Service Halls -Dedaena park, לגשר Saarbruecken Bridge (הגשר היבש) – לפני הגשר בפארק לשוק הפשפשים - ממש ליד הגשר על הגדה יש מוזיאון פתוח –- פארק ה-9 באפריל - כנסיית כשוותי - על שדרת רוסתווליRustaveli Shota  המרכזית והמודרנית:, מוזיאונים, בית ספר, ספריית הפרלמנט והפרלמנט 8 Shota Rustaveli Ave, המוזיאון הלאומי ועוד מבנים יפים.......ובמרכז השדרה נמצא פסלו של המשורר

הימי-ביניימי שותה רוסטוולי - לצעוד 15-20 ד' ברח' אפריל שממשיך מערבה ל-Shio Chitadze , בסופו ימינה עד ל- Vilnius Square ולתחנה התחתונה של הכרמלית (Funicular) . עולים לגבעה לטביליסי העתיקה: למרגלות ההר יש את בית הקברות מתאצמינדהMtatsminda  למשוררים וסופרים גיאורגיים, לוחמי חירות (ואף כאלו שהזדהו עם המאבק היהודי לעצמאות, וגינו אנטישמיות). בצד השני של בית הקברות שוכנת אמו של סטאלין. במעלה ההר פארק מתאצמינדה Mtatsminda שבו מגדל השידור ופארק שעשועים (חינם).

חוזרים חזרה ברח' Shio Chitadze – דרך גן הרפובליקה הראשונה

Garden of the first republic of Georgia - וימינה בשד' Shota Rustaveli Ave ומגיעים חזרה לכיכר פושקין/החירות.

בצהרים נפרדנו – ואני המשכתי לטייל בעיר:

הייתי בקניון קרפו, הסתפרתי (יפה) בשווי של 10 ₪, ערכתי טיול לצפון מערב טביליסי (מרחק נסיעה):

אוטובוס (6, 14, 31, 33, 37, 42, 46, 52, 59, 61, 78, 87, 88, 91) צפונה לפארק ורה Vera Park ברח' Nikoladze st.– גן יפיפה במרכזו מזרקה ענקית מצננת. כייף לנוח בקיוסק ליד.ליד: אולם הקונצרטים ופארק שעשועים – 15 ד' הליכה לאוניברסיטה הממלכתית – באוטובוס(9, 21, 34, 51, 59, 61, 87, 88)  לפארק וקה Vake Park למוזיאון האתני הפתוח – ברגל דרומה לאגם הצבים (א. להביא מגבת ובגד ים. ב. לחזור ברגל עד לבית הקברות ומשם באוטובוס 5, 9, 34, 51, 59, 61, 82 לאוני' או לכיכר החירות) .

נסיעה לכיכר הגיבורים Heroes Square ולגן החיות (מהסרט 'אשת שומר גן החיות') - בחזרה באוטובוס לכיכר החירות).

לינה 9: טביליסי.

יום 10– יום ד':

טביליסי: סיור במקומות שלא הספקנו, קניות, מרחצאות...

קניות: באיזור תחנת רכבת Tbilisi Central Train Station יש שוק ענק ! (ברח' (Station Square. אלו מס' שווקים צמודים אחד לשני בשמות שונים Dezerter bazaar, Station Square Market ועוד...(בצפון העיר – להגיע בתחבורה ציבורית).

שוק לילוLilo ליד שדה התעופה – ענק !

ב-16:30 נסיעה 30 ד' במונית - לשדה התעופה (שולי ונורית).

מרחצאות בטביליסי:

ORBELIANI BATHHOUSE המומלץ ביותר – לבחור בחדר הזול -

You'll probably take a photo of this place before you even realise it's a bathhouse. The beautiful mosque-like exterior leads to a series of newly restored private rooms. This place runs a slick operation with English speaking staff, quick turn-around and new facilities. Definitely a top option.

GULO'S BATHS

This place came highly recommended. Gulo's has clean, spacious rooms and friendly staff.

QUEEN'S SULPHUR BATH

This look of this place is less traditional as it's not set underground. But the staff were very helpful and professional. The rooms had no special mosaics or decoration but were clean and the massage offer sounded much more thorough than the 'rub down' received at the other places.