הערות/טיפים כלליים
אנחנו זוג + 2 (נער בן 17 וילדה בת 10.5)
.
עקב מגבלות של זמן (וגם כסף) עשינו כך,
שמנו נקודות על המפה ואז התחלנו לקצץ (לפעמים קצת ללא רחמים)
את מה שנשאר הצלחנו (כמעט) לדחוס במסגרת המגבלות (תוסיפו גם מגבלות של מרחק)
וזה יצר תכנון קצת שאפתני (כפי שתראו בהמשך)
.
בפורט אוונטורה ישנם כרטיסי אקספרס
לא בהכרח שצריך
אני אפרט בהמשך
.
הדלק בספרד זול יותר מצרפת (נדמה לי סביב 20 סנט לליטר)
.
.
יום 1 - נחיתה ונסיעה לשטח
נחתנו סביבות צהרים, לקחנו את המזוודות והלכנו לכיוון חברת ההשכרה לקחת את האוטו
הנציג האדיב קיבל את פנינו
לדבריו אין לו רכב דיזל (כפי שאני מבקש תמיד) בדרגה שהזמנו אבל יש לו בדרגה גבוהה יותר
לרגע כמעט ושמחתי, עד שהוא נקב במחיר (רק תוספת של 35 יורו ליום)
בסוף לאחר התייעצויות בצד החלטנו ללכת על רכב בנזין, אבל פתאום כאילו משום מקום, מצא הנציג רכב ברמה שהוזמן - דיזל.
.
העמסנו את עצמנו על הרכב ויצאנו מהשדה
בתוכנית חשבנו לשקול עליה ל Montserrat לפני נסיעה ללינה ( Valencia d'aneu, כחצי שעה אחרי Sort )
אבל זה ירד כי ראיתי שגם ללא עליה נגיע ליעדנו אחרי שבע בערב.
אז כפי שהוצע לי בפורום, נופפנו להר לשלום בעוברנו על הכביש המהיר לידו
.
עצרנו לסופר ב Sort ומשם למקום הלינה שלנו ב 3 הלילות הקרובים - Apartaments Lo Paller ב Valencia d'aneu
הייתי ממליץ על המקום, אלמלא מס' דברים : היה חסר אור בסלון, לא ניקו מספיק טוב (אישתי מצאה שערות) והידית החיצונית של דלת האמבטיה לא תפקדה כמו שצריך.
.
פגשנו את בעלת הצימר (שהיתה מאד אדיבה גם במהלך ההתכתבות איתה וגם במהלך השהות)
בדקתי ב TripAdvisor וראיתי שיש המבורגר מומלץ ממש קרוב. Sherryburger
התיעצתי איתה והיא אמרה שישנם שני מקומות לאכול בהם המבורגר - זה ועוד אחד ב Espot בשם Burgerplatz
החלטנו ללכת על הקרוב Sherryburger שנמצא ב Esterri d'Àneu
.
Esterri d'Àneu
.
מגיעים ל Sherryburger
המקום קטן, שכונתי כזה. מס' שולחנות בחוץ, כמה בפנים ומקומות על הבר
ישבנו בחוץ, אבל לפני שהספקנו להעיף מבט בתפריט התחיל לרדת גשם.
ביקשנו להכנס. המקום היחידי הפנוי היה על הבר. התישבנו.
הם בקושי ידעו אנגלית ואני בקושי יודע ספרדית (שלא נדבר על קטלאנית)
אבל קצת לחייך, קצת להצביע על התפריט (גם תמונות וקצת מילים מוכרות), קצת Google Translate וכמובן – cerveza por favor
ההזמנה שלנו בדרך
ההמבורגרים מגיעים. כל ביס תענוג. מתערבב לו עם בירה קרה.
בדיוק מה שצריך לפתיחת הטיול
יצאנו משם מרוצים . המשפחה מאשרת – אכן פתיחה טובה מאד
ממליץ
.
.
יום 2 - פארק Aiguestortes
קמנו בבוקר, התארגנו ונסענו ל Espot. היום מטיילים בפארק Aiguestortes
כמו שנראה לי שעשו רבים בפורום גם אנחנו עשינו מ Estany d'amitges ל Estany de Sant Maurici
תשלום - במזומן.
מפה בעברית שלא ממש עזרה
והנחיות מהפורום (אני אוסיף את חלקי הקטן עוד מעט)
.
בהלוך התמזל מזלנו עם הג'יפ.
שובצנו לג'יפ עם 6 מקומות נוחים עם בולמי זעזועים דבר שהקל מאד על העליה בהמשך הדרך (הטילטולים)
במהלך העליה הנהג מסביר כמה דברים בעיקר בשפתו לזוג נוסעים מקומי ומידי פעם גם מילה וחצי באנגלית וגם טיפונת בעברית
הוא מסביר ומראה לנו את מוטות העץ עם הצבע הצהוב בקצה שמסמנים את השביל לאחר שנרד ונעבור את הביקתה
.
הג'יפ הוריד אותנו בתחנה העליונה והפנה אותנו לכיוון אגם amitges
הליכה של כ 50 מ' ואנחנו מול האגם.
מצאנו מקום נחמד, הוצאנו כריכים ובירה ופתחנו את הטיול בפיקניק קטן
(תביאו אוכל לפיקניק וכמובן מים)
.
התחלנו לרדת. עלינו לתצפית ממרפסת הביקתה והשקפנו על הנוף.
ניתן גם לראות את הדרך שבה עלינו
.
המשכנו לעבר שביל המוטות הצהובים והמשכנו איתם עד לשילוט בתמונה
.
מקלות הליכה שקניתי מבעוד מועד (באינטרנט) בהחלט עזרו.
קניתי 4 מקלות מתוך מחשבה שהילדים יוותרו עליהם לאחר איזה רבע שעה. לא ממש קרה
ממליץ לקנות
.
בדרך עברנו עוד אגמים והגענו לתצפית המשקיפה על אגם Sant Maurici
אמנם היו מחשבות על אפשרות רחצה באגם זה או אחר, אבל המים היו מאד קרים.
.
הג'יפ שלוקח אותנו החוצה מהפארק לא מבורך כמו זה שאיתו נכנסנו.
הפעם מקבלים ג'יפ של 8
הפעם חלקנו יושב מאחורה ומבין כמה בורכנו בכניסה (לפחות הנסיעה מאגם Sant Maurici החוצה לא מטלטלת כמו העליה ממנו למעלה)
.
סביב 18:00 אנחנו מוצאים את עצמנו מחוץ לפארק שואלים את עצמנו איפה לאכול ארוחת ערב
אז מסתבר שהמקומות (חלק ניכר לפחות) פעיל עד 16:00 והחל מ 19:30
נסענו לדירה התרחצנו וחזרנו חזרה לאכול ב Burgerplatz (ממש ליד מגרש החניה בכניסה ל Espot)
.
שחיתות במיטבה. ממליץ
.
יום 3 - קניונינג
הבוקר עושים קניונינג
תאמנו עוד מהארץ עם חברת La Rafting
בחרתי אותם לאחר שבדקתי מס' חברות
הם לא היו הכי זולים (גם לא הכי יקרים), אבל מבחינת עלות תועלת הם היו הכי טובים
במהלך היום מסתבר שהם מתמחים בראפטינג ולקניונינג עם מפעילים חברה אחרת, שאולי זו מפעילה אותם לראפטינג. שיתוף פעולה
.
הבחירה התבררה כמוצלחת מאד
צרפו אלינו משפחה (זוג + ילד) נוספת וליוו אותנו שני מדריכים מקצועיים מאד. דגש על בטיחות, עם הרבה סבלנות ועם הרבה אהבה לפעילות שעשינו
מ מ ל י ץ
בהתכתבות דובר על כ 45 דק' הליכה עד לקניון ועוד כשעתיים בתוך הערוץ
בפועל מצאנו את עצמנו סביבות צהריים מאוחר בחוץ
.
נסענו לצימר, התרחצנו, ועלינו שוב לאספוט
הפעם למסעדת Juquim שעליה המליצו לנו חברת La Rafting עוד במהלך ההתכתבות איתם
גם על זו אני ממליץ
.
קרניים אחרונות של שמש בירידה מאספוט
.
.
יום 4 - עוברים מספרד לצרפת
במקור היה מתוכנן בבוקר זה לקום מוקדם, לנסוע ישירות ל Gavarnie, לטייל ולסגור את היום (ישר לצימר).
אבל עוד בלילה ראיתי שמזג האוויר לא מקדם את פנינו. צפי לגשמים, במיוחד לקראת הגעתנו.
.
לכן עשינו שינוי תוכניות.
קמנו בנחת והתחלנו לנסוע לכיוון Saut deth Pish
הקו המנחה הוא שלפחות פה עוד יש לנו מזג אוויר נעים
.
מסתבר שוויז לא יודעת (אצלי מדברת Amy) איך להגיע לשם ולכן קצת התברברנו
ההמלצה שלי היא לרשום בניווט Arrós
כשמגיעים ק"מ לפני (תמונה), ממש אחרי הכיכר, כאשר מצד שמאל נמצא מלון Peña (תמונה) מחפשים את השלט שבתמונה השלישית
ממשיכים איתו עד שמגיעים
חנינו, טיילנו בנחת למפל והקפצנו אבנים על המים באגם הקטן
.
מפה לשם השעה כבר צהריים פלוס ואנחנו ממשיכים לכיוון הצימר בצד הצרפתי. (אמרתי כבר שהתוכנית שאפתנית ?)
בדרך עוברים ב Col du Tourmalet (אפשר לרשום בניווט Restaurant du Col du Tourmalet)
כבר כשהתחלנו לעלות מזג האוויר משנה כיוון וככל שאנחנו מגיעים למעבר ההרים הערפל נהיה כבר יותר ובקושי רואים
הטמפ' במעבר עצמו מגיעה ל 10 מעלות
.
בסוף מגיעים לצימר ל 2 הלילות הקרובים - Camping La Ribere, Bareges
מדובר באתר קמפינג שיש לו גם בקתות
המקום פונקציונלי מאד (די קטן, אבל מאד נעים ונקי)
הצוות שם מאד אדיב ונעים, עזר לנו בכל שאלה וגם הזמין לנו מקומות במסעדות שבחרנו
.
בערב הראשון הלכנו לאכול במסעדה צרפתית (היה רצון לנסות, וגם היה אפשר להגיע אליה ברגל ולשתות בירה)
שם המסעדה Le Bistrot
האוכל טעים, על זה אין ספק. אבל המנות היו קצת קטנות והמחיר לא קטן
.
.
יום 5 - Gavarnie, אגם גוב וגשר ספרד
אתמול כשהגענו התיעצתי עם נציגת הקמפינג לגבי אפשרות לעשות גם את Gavarnie וגם את גשר ספרד / אגם גוב
היא אמרה שזה אפשרי עם נתחיל מוקדם יחסית והמליצה להתחיל ב Gavarnie
מכיוון שהחלטנו שאנחנו רוצים להגיע לשני המקומות קמנו סביב 7 בבוקר ולקראת 8 כבר היינו בדרך
לקראת 9 כבר הגענו ל Gavarnie
כבר מהחניה ראינו את הקרקס, אבל הוא היה מוקף ערפילים
לשמחתנו ככל שהתקרבנו למלון (הוחלט שזה יהיה היעד פה) התפזרו הערפילים
מצאנו לנו פינה נעימה ופתחנו בפיקניק של בוקר
(ולאחריו מצאנו את עצמנו מקנחים בקפה עם קצפת וכדורי גלידה ליד המלון)
.
חזרנו לאוטו והתחלנו לנסוע לכיוון גשר ספרד (לכוון ל Parking of Puntas או Parking du Puntas)
בדרך נזכרתי שקראתי על גשר נפוליון (Pont Napoléon Saut à l'élastique) שלפעמים קופצים שם בנג'י
עצרנו ליד לצפות בקפיצות (שיהיו בריאים)
.
סביב 14 הגענו לחניה של גשר ספרד/אגם גוב
קניתי כרטיס משפחתי לרכבלים
מראש החלטנו שעולים למעלה מטיילים ויורדים חזרה ברכבלים. נעשה ביקור קצר בגשר ספרד אבל נוותר על הטיול ברגל למטה.
תמונות מאגם גוב
תמונות מגשר ספרד
סביבות 18 יצאנו מהחניה
אישתי הרגישה לא טוב
נסענו לצימר והחלטנו על פיצול
אישתי הלכה לנוח ואנחנו התלבטנו לגבי אפשרויות למסעדה
בסוף הוחלט על La couquelle בכניסה ל Bareges (מכיוון מעבר ההרים)
לא זול, אבל הפעם המנות כבר יותר נורמליות
אני והילדים חזרנו מרוצים מאד. ממליץ
.
.
יום 6 - אומגה וחזרה לספרד
התכנון המקורי של יום זה היה אמור להתחיל ב Train d'Artouste
רכבת שנוסעת בין ההרים ועוצרת מרחק של 20 דק' הליכה עד לאגם
למרות שלא עשינו את זה אני ממליץ לבדוק אותה (הפעילות אמורה לקחת כ 4-4.5 שעות)
.
אבל בגלל שאשתי הרגישה לא טוב בערב הקודם החלטתי על שינוי במהלך היום
התחלנו בנסיעה hautacam ושם התגלשנו קצת במגלשות הרים
מסלול לא ארוך, אבל נחמד
4 יורו למבוגר, 2 יורו לילד
אני סיבוב אחד וכל ילד 3 סיבובים
.
יצאנו משם והתחלנו לנסוע
אישתי חזרה לעצמה
התחלנו להתלבט לגבי ההמשך
על הפרק אפשרות כן לעשות את הרכבת או לוותר ולעשות אומגה
בסוף הוחלט לעשות את האומגה
אני מכוון את וויז Tirolina Valle de Tena
.
כשהגענו לאומגה התברר שהבת שלי לא עוברת את משקל המינימום ושלא ניתן לעשות יחד (כפי שעשינו באומגה בסלובניה)
לכן גולשים האומגה הם אני והבן שלי
מדובר על 2 אומגות שיורדים בהם במקביל, באורך של ק"מ מעל האגם
כיף אדיר. ממליץ
.
ועכשיו נשאר רק לקנח בנסיעה למלון שלנו - Ramon Berenguer IV ב Lleida
(אמרתי כבר שהתוכנית שאפתנית ?)
.
הגענו לשם סביבות 19 בערב
ידעתי מראש שאפשרי שלא יהיה מקום בחניית המלון ואז יהיה צורך לחנות בחניון כלשהו ליד
אבל העדפתי לחנות במלון.
אכן היה מקום. הכנסנו את האוטו לחניון ונרשמנו במלון
.
אני לא יודע אם ככה כל העיר הזו
אבל המקום שהמלון נמצא בו מאד לא נעים
רוב המקומות לאכול נסגרו כבר ולא ממש נעים ללכת ברחוב
בסוף חזרנו למלון (שגם הוא עצמו לא משהו. לא ממש הבנתי איך הוא קיבל כזה ציון בבוקינג)
מצאתי ממול מקום סביר שמכר גם פיצות אז הזמנתי לקחת
למען הסר ספק, אני ממליץ לוותר על המלון הזה ועל האזור שלו
.
.
יום 7 - פורט אוונטורה
קמנו בבוקר מוקדם
יצאנו לכיוון מלון El Paso השייך ל PortAventura
הגענו למלון, נרשמנו וקיבלנו את הכרטיסים לפארק (כולל כרטיסים ליומיים לפארק וליום ל Ferrari Land)
.
אם הייתי יודע את מה שאפרט עוד מעט היינו מתנהלים אחרת
.
נכנסנו לפארק והתחלנו לפי הרשימה שהוכנה מראש
מתקן ראשון - Furius Baco
לא ממש שמתי לב לאורך התור שחלקו מתגלה רק לאחר שנכנסים יותר פנימה
המתנו בתור כ 3 שעות (כן, 3 שעות)
בינתיים אישתי והבת ממתינות בחוץ ומספיקות לברר לגבי כרטיסי האקספרס
.
כשיצאתי התחלתי לחשוב וגם לחשב
אם קונים כרטיסי אקספרס אז צריך לקנות לכל מי שיעלה למתקנים.
אנחנו יומיים וסביר להניח שלא נקנה בשני הימים
אז החלטתי לחקור קצת את התורים במהלך היום הראשון, ולכן המשכנו לפי התכנון
.
להלן התובנות שלי לאחר היום הראשון בפארק (בלי לקחת אחריות על היום שאתם תגיעו)
1 מי שנכנס ראשון לפארק יכול להספיק מתקן ראשון כמעט ללא תור
2 לאחר מכן מתחילים תורים ארוכים. במיוחד במתקנים המבוקשים (זוכרים, 3 שעות עמדתי ביום הראשון)
3 בהמשך היום ראיתי שהתורים מתקצרים ורואים את זה על לוחות זמני התור המפוזרים
שווה להסתכל עליהם לאחר כל מתקן ולשקול לאן להמשיך
4 ישנם מקומות שיש בהם גם תור ליחידים (כניסה על בסיס פנוי או שיקול עובדי המתקן)
שווה לשקול לעמוד בתור כזה גם אם אתם יותר מאחר, ואין לכם כוונה/רצון לעלות על מתקן יחד, וככה לקצר זמנים
5 אם אתם לנים במלון של הפארק, ואתם שוקלים את כרטיסי האקספרס, יש הנחה קטנה ברכישת הכרטיסים
במלון לאורחיו
6 שימו לב שיש הבדל בין כרטיסי האקספרס השונים
7 לא ממש תובנה, אבל יש נקודות צילום שקל מאד להגיע אליהן ולצלם (ב Shambhala למשל נכנסתי לתור האקפרס כמה שיכולתי וגם צילמתי מליד המסלול)
.
תובנה מס' 3 – לוחות הזמנים בפארק
.
.
יום 8 - המשך פורט אוונטורה
ולכן ביום השני עשינו כך,
לקראת 8:30 ארוחת בוקר (נתנו לנו לבחור להגיע סביבות 8 או סביבות 10)
עד 10 פינוי החדר וצ'ק אאוט
לקראת 10:30 התיצבנו בכניסה ל Ferrari Land וחיכינו לפתיחת השערים
.
כשנפתחו השערים הלכנו ישר ל Red Force
השתמשנו ב 2 תובנות
הגעה ראשונים ככל האפשר ושימוש בתור ליחידים
אה, כן. רק הבן שלי עשה את זה (השאר ויתרו מראש) - 3 פעמים הוא עלה על המתקן
.
שאר המתקנים ב Ferrari Land לא דיברו על אף אחד
(אני חושב שאם לא היינו מקבלים כרטיסים לשם בגלל שהזמננו לינה במלון שלהם לא הייתי נכנס במיוחד)
.
עברנו ל PortAventura והתחלנו לצעוד לכיוון Shambhala
זה המתקן היחיד שלא הספקנו ביום הקודם (והיה אפשר להספיק)
גם פה השתמשנו ב 2 תובנות
בהמשך היום התורים מתקצרים ושימוש בתור ליחידים
ושוב פעם, רק הבן שלי עשה את זה (השאר ויתרו מראש) - פעמיים
.
שלא יהיה רושם לא נכון (לא יותר מידי לפחות), עשיתי את שאר המתקנים המבוקשים למעט שני אלו
.
שימוש בתובנה 7 :
בשלב זה הבן התחיל להרגיש קצת לא טוב (מה הפלא, 3 פעמים Red Force ו פעמיים Shambhala)
אז ישבנו לאכול צהרים שלאחריה קיבלנו החלטה להמשיך לאוטו ולנסוע לכיוון מקום הלינה האחרון
.
שורה תחתונה (לדעתי),
אם מגיעים ליומיים אז אפשר בהחלט לוותר על כרטיסי האקספרס
אם מגיעים ליום אחד אז לשקול עלות תועלת. אפשרי לעבור את הפארק נכון גם בלי האקספרס.
לא פשוט, אבל אפשרי
וכמובן שאם אין לכם בעיה עם המחיר שלהם, אז לכו על זה
.
המלון האחרון נמצא בין הפארק לשדה התעופה - Hotel Restaurant El Bosc
הגענו אליו סביב 17:00 אחה"צ
המקום מאד נחמד, מנוהל ע"י משפחה.
יש לו גם בריכה ומסעדה (היה רמז בשם המקום)
הזמנו וקיבלנו שם דירה שנמצאת בסוף המסדרון (ככל הנראה חדרים רגילים)
מיקום החדרים קצת מוזר. יחידת ההורים קצת באמצע ויש מסדרון שמוביל לחדר של הילדים.
(הייתי מצפה שזה יהיה הפוך)
את המסעדה הם פותחים סביב 20:30
לא היו יותר מידי אנשים אבל היה נעים לשבת שם
קצת התפרענו עם המנות ונראה לי גם שהוסיפו לנו משהו שלא ממש הזמנו, אבל היה נחמד
קצת יקר, אבל נראה לנו שהמקום היה מאד מוצלח לסיים בו את הטיול
.
מיקס בשרים :
.
.
יום 9 - הביתה
קמנו באיזי, ארוחת בוקר כלולה.
נסענו לשדה והביתה