הקדמה

בהמשך הרצון שלי לנסוע לשוט במקומות השונים מאגן הים התיכון  הצטרפתי להפלגה לסקוטלנד שאסף ממועדון דרך הים מבצע. משה פרג׳ון שחבר איתי בקבוצת תשוט גם הצטרך. הצטרפו אילנו ליכטה שני חברה נוספים שלא הכרתי, ג׳וני ואהובה שהם חברים במועדון דרך הים. אסף שיצא להפלגה באיסלנד העביר את השרביט ליוסלה מדריך במועדון. עוד הצטרפו אייתנו קבוצה ביכטה נפרדת שהתארגנו דרך המועדון.

יום שישי 12 מאי 2017

היום הראשון הוא תמיד היום הקשה בגלל הנסיעות והטיסות. יצאתי מהבית לשדה התעופה ברבע לארבע בבוקר לטיסה לאמסטרדם ומשם  לטיסת המשך לגלסקו Glasgow. עלינו למטוס ולקראת ההמראה מודיע הקברניט כי חוזרים, יש תקלה במנוע ולא ניתן לבדוק את התקלה עם נוסעים במטוס. חזרנו לטרמינל, יושבים וממתינים לשמוע האם יש חדש. לאור התשובות שקיבלתי, מסתמן כי אני עלול להפסיד את טיסת ההמשך שלי  מאמסטרדם לגלסקו Glasgow ואצטרך אלטרנטיבה אחרת להגיע עוד היום ולהצטרף לחברה לתוכנית השייט, כל שינוי בזמן ההגעה יהיה לי קשה להתחבר לחברה ואצטרך לבטל את השייט. התקשרתי לסוכנת הנסיעות שהיא גם אשתי, במקצועיות רבה העבירה אותי לטיסה ללונדון ומשם טיסת המשך לגלסקו Glasgow. טיסת ההמשך משדה תעופה גטוויק שלהגיע איליו מהיתרו נדרש כשעה וחצי נסיעה באוטובוס. נחתנו בהיתרו כשלוש שעות לפני הטיסה לגלסקו Glasgow, לא מספיק מאד צפוף. בכניסה התור בהגירה היה אין סופי וטוב היה שביקשתי שיעבירו אותי בידוק מהיר על מנת שאספיק. לאוטובוס לגטוויק הגעתי בזמן, הנסיעה כשעה וחצי בעלות של 25£. הגעתי לשדה, צפוף בזמן אבל הספקתי לטיסה. נחתי ארבע שעות מאוחר יותר מהתכנון. מהשדה לקחתי מונית למסעדה שהחברה כבר היו שם Grill on the corner. את הסטיק אכלתי בלהט ובהנאה אחרי כל מה שעברתי היום. למלון Point A לא רחוק מהמסעדה הלכנו ברגל, מלון שאסף הזמין לנו בעלות של 100£. מלון נחמד חדר נקי מסודר מודרני התקלחתי וישר נרדמתי לקראת יום המחר שעמוס בנסיעות עד שנגיע ליכטה.

יום שבת 13 מאי 2017

ארוחת בוקר במלון קבענו לשעה שבע ומשם יצאנו לתחנת הרכבת שנמצאת במרחק הליכה על מנת לקחת את הרכבת למלג Mallige. כהרגלי אני קונה כרטיס סים מקומי לגלישה באינטרנט, בחנות הסמוכה לתחנה קניתי בעלות של 10£ לשני ג'יגה. מזג האוויר גשום והגשם מטפטף כל הזמן. איך הוויז אומר ״תכנון מסלול מחדש״, זה מה שנדרש לנו לעשות, ביום שני אמורה להיכנס מערכת חזקה מאד, רוחות דרום מערביות של מעל 40 קשר במשאבים של מעל 60 קשר וכמובן גלים בהתאם של שלוש מטר. הנסיעה ברכבת היא כ 5 שעות עם עצירות בדרך. רכבת שמלאה בהרבה מטילים שיצאו לטיולי סוף השבוע. הנסיעה עם נופים ואנשים נפלאים, אווירה מאד נעימה עד שהגענו למלג Mallige. השעה אחד וחצי ויש לנו זמן עד ליציאת המעבורת לכוון ארמדיל Armadaleבשלוש ורבע. אהובה ויוסלה הלכו לבצע קניות ואנחנו נשארנו לאכול בקפה נחמד שמנוהל ע״י משפחה מקומית האמא והבת. שסיימו את הקניות חזרו הצטרפו אילנו לארוחה. עלינו למעבורת, הפלגה של כחצי שעה עד לארמדיל Armade. אין מרינה מסודרת ורציף שהיכטות קשורות איליו. היכטות קשורות לבויה. החברה מחברת ההשכרה חיכו לנו עם סירה  בתחתית המזח (הגענו בשיא השפל), ירדנו במדרגות עם כל הציוד עד לסירה, העמסנו את הציוד ושטנו לכוון היכטה. התארגנו, קיבלנו הדרכה ויצאנו לדרך. התוכנית הייתה לנסוע לפאב הצפוני העולם ב Inverie אבל נמסר לנו כי המקום סגור. הפלגנו למפרץ בו מלון White cottage, הורדנו את דינגי הרכבנו את המנוע ויוסלה וג׳וני ירדו לחוף. המסעדה במלון סגורה בשעה שהגענו. את ארוחת הערב עשינו ביכטה. אני ואהובה עמדנו על הבישול. הכנתי ספגטי אל אוליו, סלט ירקות, סמוק סלמון וגבינה. אהובה הביאה ערק מיוחד לסקוטלנד ששם שותים וויסקי אבל שווה, שתינו מהערק ונכנסנו לישון לילה ראשון ביכטה לקראת יום המחר.

יום ראשון 14 מאי 2017

התכנון לצאת בשעה שבע בבוקר על מנת שנגיע למעבר הצר לכוון הזרם איתנו. התעוררתי לפני כולם לקחתי הגה עם יוסלה ויצאנו לכוון Totaig לחנית בוקר מול הטירה שנמצאת על החוף. התחלנו את ההפלגה עם גשם ובהמשך יצאה השמש. למעבר הגענו עפ״י התכנון והזרם היה בכיוון שלנו. במפרץ זרקנו עוגן לעגינת בוקר המפרץ. ארוחת הבוקר קלה של גבינות וירקות. יצאנו בחופזה לאחר שהתחיל לרדת גשם והיכטה זזה מהעגינה בגלל הרוח החזקה שנשבה. המשכנו ל Kyle of lochalsh לחניה וקניה בסופר. נקשרנו למזח, מחר נכנסת מערכת חזקה והרוח צפויה להיות 40 קשר עם עליות עד 80 קשר. דיברתי עם יוסי שכדאי שנשאר קשורים פה למזח במקום למורינג בפלוקטון Plockton הגם שלא יתאפשר לנו לרדת לחוף בגלל שלא יהיה ניתן להוריד דינגי ברוח חזקה. דיברנו עם האחראי על המזח לאפשרות שנקשר הלילה ואולי גם מחר בגלל הסערה הנכנסת. עלות העגינה ללילה 25£. החברה עם היכטה השנייה

שכבר הקדימו אותנו חזרו ועגנו איתנו במזח. הסופר סמוך למעגן, עשינו את קניות העיקריות לשבוע ויצאנו לטיול בעירה. במעלה הכביש הראשי של העירה ישנה עמדת תצפית על המפרץ והגשר שמחבר לאי Sky. הליכה של כ 20 דקות במעלה הכביש לקח לנו להגיע לתצפית. מחר על מנת שנעביר את הזמן ביבשה, יוסלה סגר לנו מוניות לסיור באי ולמבשלת וויסקי שנמצאת בעיר. ארוחת הערב אכלנו במסעדה במלון הסמוך למעגן. עלות העגינה ללילה כוללת מים אבל ללא חשמל, חיבור לחשמל יהיה רק בעוד שבועיים. צריך להיות סקוטי להבין את המהירות שהעניינים זזים.

יום שני 15 מאי 2017

התעוררנו לבוקר של תחזית שהתממשה. רוחות חזקות, גלים וגשם. מזל שהעברנו את היכטה לפנים המזח. החברה ביכטה השנייה שהיו בקצה המזח, לא היו מסוגלים לרדת. נהג המונית הגיע, נראה ששתה אלכוהול לפני ואמר כי אין כרטיסים לביקור במבשלת ויסקי, כל הסיורים נרכשו להיום ומחר. התעכבנו על מנת לקשור את היכטה חזק לרציף ויצאנו לסיור באי. יוסלה שלא רצה להשאיר את היכטות ללא השגחה, נשאר ולא הצטרף. התחלנו בטירה שראינו אתמול מהים. כרטיס כניסה לצעיר (אותי החשיבו צעיר) עלה 7.5£ ולמבוגר 6.5£. סירנו בטירה, עברנו בחדרים ובחצר והמשכנו לעיר Portree לארוחת צהרים. עלות המוניות 350£ עבור שני רכבים לחמש שעות. חזרנו ליכטה וישבנו לבחון אפשרויות להמשך השייט. הרוח אומנם ירדה קצת אבל עדין לא נרגעה מה עוד שלא ראינו מקומיים בחוץ (ניסיון חיים שלי לגבי קבלת החלטות קיצוניות). החלטנו להישאר הלילה פה קשורים למזח ומחר נמשיך צפונה. לארוחת ערב הזמנו מקום למסעדה פאב. המסעדה waterside נמצאת במרחק הליכה מהמזח ברציף הרכבת. מסעדה מעולה. סימנו וחזרנו ליכטה לישון.

יום שלישי 16 מאי 2017

לילה קשה ולא נעים עבר עלי, לא הצלחתי לישון. הרוח הייתה מעל 40 קשר והטיחה את הסירה על המעגן, כל מכה במזח זעזעה את הקבינה וחשבתי שאנחנו עם המזח עפים לחוף. בבוקר כבר ראינו מקומיים ששטים עם יכטות ואף כמה במעגן אייתנו תכננו לצאת. התכנון היום לצאת לכוון שילגד Shielgaig. שנמצאת צפונה. סיימנו את ארוחת הבוקר והמתנו לרוח שתרד קצת ואז נצא. הרוח לא יורדת והמשאבים חזקים מאד. התחלנו לעזור ליציאה של היכטה השנייה שאייתנו. את חלון הזמן הקצר שהיה לנו מרגע שהיכטה לידנו יצאה עד שנכנסה אחרת במקומה לא הספקנו לנצל והיה צורך לתכנן את היציאה ולמנוע את זריקת היכטה על היכטה שנכנסה. התכנון איך נחבר את החבלים למזח שנשחרר לאט עם התקדמות היכטה לאחור. קשרנו חבל שימנע מהחרטום ליפול מהברווז הקדמי למרכז הרציף ומהברווז המרכזי ביכטה לברווז האחורי של הרציף. המאמץ רב, הצלחנו לשחרר לאט את החבלים לאפשר יציאה של היכטה בלא שתיזרק על היכטה הסמוכה. שסימנו את המשימה להוצאת היכטה הראשונה התפנו ליכטה שלנו. קשרנו חבל בלם לחרטום היכטה כך שנשלב מנוע קדימה והגה לכוון המזח הירכיים יתרחקו מהמזח ונוכל לצאת. ביקשתי מיוסלה לתת לי להוציא את היכטה אבל הוא שלא הכיר אותי בעבר העדיף לבצע את היציאה בעצמו. לאחר ההתנתקות מסר לי את ההגה להמשיך להוציא את היכטה למרכז המפרץ רחוק מהמעגן. רוח חזקה מאד וקשה לנהג את היכטה. ההפלגה היא של 33 מיל ברוח צד עד גבית. פתחנו חלוץ מצומצם והתחלנו לטוס והגלים מאחור. בעודנו שטים התקדמה לעברנו ספינת חיל הים שנתנו לנו צפצוף אזהרה מפחיד. עלינו בקשר לדבר איתם שביקשו שנשוט לא יותר ממיל מהחוף היות וישנה צוללת מתחתנו במים בדרך לבסיס צוללות שנמצא בקרבת מקום. הגענו למפרץ אני על ההגה ואהובה על העוגן. קשה מאוד להטיל עוגן ברוחות חזקות ומשאבים. בניסיון השני הצלחנו לעגון את היכטה במפרץ. בגלל הרוח החזקה לא ניתן היה לרדת בדינגי לחוף. התמקמנו למנוחה ולארוחת ערב. בניסיון לרדת לעיירה עם הדינגי, משאבי הרוח החזקים והקור השאירו אתנו יכטה ללינת הלילה.

יום רביעי 17 מאי 2017

הרוח ירדה, מעונן וגשם לפעמים. הורדנו את הדינגי והפלגנו לעבר החוף. סיירנו בעירה הציורית והתיירותית. העיירה בעיקר בתי הארחה למטיילים שמגעים לאיזור. פגשנו כאלה שבאו עם ג׳יפ, כאלה עם אופניים וכאלה שמטיילים ברגל. בבית הקפה היחידי שיש בעיירה ישבנו לקפה. מול בית הקפה ראינו כי יש מעגן שניתן להקשר ולמלא מים. יוסלה ומשה חזרו ליכטה כדי להגיע לרציף שנמצא מעבר לנקודת העגינה שלנו, למלא מים וגם לאסוף אותנו. נקשרנו למזח, מלאנו מים ויצאנו לעבר Badachro הפלגה קצרה של 18 מיל. הרוח חזקה ומשאבים חזקים מכוון צג עד גבית. הפלגנו רק עם חלוץ פתוח ומצומצם. שננסו למפרץ ועגנו על בויה מול העיירה. החברה ביכטה השנייה עגנון גם על בויה אבל בצד השני של המפרץ. אכלנו צהרים וקפצנו ליכטה השנייה לשתות וויסקי שקנו והזמינו אותנו. יוסלה דיבר עם אסף שהזמין לנו מקום בבר Badachro Inn שנמצא בחזית העירה. יצאנו עם הדינגי לכוון המסעדה. ישנו רציף שיורד לים שניתן לעלות דרכו ולהתחבר. הינו בזמן שפל ולכן קשרנו את הדינגי בחלק העליון של הרציף בחישוב שנצא היא תהיה לידנו ולא באמצע הים. הארוחה הייתה טובה, ווסקי סקוטי משובח ובעלים נחמד שדיברנו אתו. לקחנו את הדינגי שהייתה בגובה שלנו בגלל הגאות וחזרנו ליכטה לישון.

יום חמישי 18 מאי 2017

התעוררנו למפרץ מלהיב ביופיו. התכנון היום להגיע ל Plockton לעשות שם את הלילה שרצינו לעשות בלילה השני וגם  לצמצם את המרחק ממעגן ההתחלה שצרכים להגיע ולחזיר את היכטה מחר אחה״צ. יצאנו בשבע בבוקר, יום הפלגה ארוך ומאתגר ברוחות קדמיות. מזג האוויר חזר להיות איתנו. התכנון הוא לחנות לצהרים במקום יפה על האי Rona מהצד המערבי שלו ב Acairseid moor. הפלגה ברוח קדמית לא גבוהה, הפלגה נעימה עד למפרץ. כל פעם שאני מפליג אני מתרגש ממראה הדולפינים אבל הפעם זה היה מחזה מרהיב של להקה ענקית שמלווה אותנו ליותר מחצי שעה. הגענו למפרץ, חנינו על עוגן שמסבבנו להקה של כלבי ים שמשתזפים בשמש השפל. יצאנו עם הדינגי לחוף לסיור רגלי באי. האי פרטי שנקנה ע״י נורווגית שמחזיקה זוג שישמרו לה על האי. עצרנו להגיד שלום, הם מכירים את אסף ואף ביקשו שנודיע לו שיש להם וויסקי ששמרו לשתות אתו. טילנו באי כשעה וחצי וחזרנו ליכטה. בגלל חוסר הזמן שינינו את התוכנית, נפליג לחניית הלילה בעיר Porttreeשבאי Skye ומשם נצא מחר חזרה לבסיס. בעיר כבר ביקרנו במסגרת הסיור במונית שעשינו ביום הסוער שעברנו למצב יבשה. ההפלגה מעולה ברוחות קדמיות ממש כייף. עגנו על מורינג ויצאנו עם הדינגי לעיר. עצרנו במסעדה Sea breezes שנמצאת בקו ראשון למזח. מסעדה מומלצת אוכל טוב ויחס מצוין. יצאנו לטיול בעיירה ולסופר לקנות לחם. חזרנו ליכטה לישון.

יום שישי 19 מאי 2017

יום אחרון לשייט, תמיד היום העצוב בשבוע. היום מחזרים את היכטה למעגן המוצא Armadel. התוכנית לעצור ב Plockton לעצירת צהרים, עיירה שתכננו להגיע אילה ביום שני אבל ויתרנו על מנת להקשר למזח בזמן הסערה שהתחוללה. יצאנו בשבע בבוקר על מנת להספיק. בחישוב הזמן של הגעה בשעה 14:00 לתעלה שאז הזרם מתחלף ויהיה איתנו ומגבלת השעה להחזרת היכטה החלטנו לא לעבור דרך Plockton. עצרנו במפרץ בדרך לארוחת צהרים ומשם ל Armadel לנמל הבית של היכטה. ל Armade הגענו בשעה ארבע עפ״י התכנון ונקשרנו למורינג. צוות המועדון הגיע בדק שאל שאלות וקבענו שמחר בשמונה יבואו לאסוף אותנו למעבורת. ארוחת הערב עשינו ביכטה מכל הפריטים שנשארו לנו במקרר. פיצה, ספגטי, גבינות, יוגורט וירקות.

יום שבת 20 מאי 2017

בבוקר כפי שסיכמנו, צוות המועדון הגיע לאסוף אותנו מהיכטה לרציף המעברת. יום חזרה ארוך עד מחר לפנות בוקר. מעבורת מ Armadel למלג Mallige, משם ניקח את הרכבת לגלסקו, נסיעה של מעל 5 שעות. מגלסקו Glasgow ניקח טיסה ללונדון ומשם  חזרה לתל אביב למחרת לפנות בוקר. הטיסה ללונדון אחרה ב 40 דקות והיה חשש שלא אוכל להספיק את הטיסה של אלעל לנתבג״ב. דיברתי עם אישתי שדיברה עם מנהל התחנה שמשסר שיחכה לי עד שהגיע. הגעתי כחצי שעה לפני הטיסה. מכל מה שקרה לי בטיסות ההמלצה שלי שכבר אני מאמץ מזה כמה שנים, להגיע לטיסה עם מזוודה אישית ותיק גב ולא לשלוח מזוודה.