כללי: התחלנו את הטיול בתחילת אוגוסט, מה שנחשב לעונה היבשה. זה לא אומר שב Manu, למשל לא יכול להיות שבוע קר בגלל הרוחות המגיעות (היה שבוע לפני שהגענו, והמקומיים התלוננו שהיה להם קר מאוד). למזלנו מזג האוויר האיר לנו פניו לאורך כל זמן שהותנו בפרו. טיסה מארה"ב לפרו: סיימנו את הטיול בארה"ב במקום בשם CEDONA (מומלץ) ומשם היינו צריכים להגיע ללימה. בחרנו לטוס מארה"ב ללימה עם SPIRIT AIR LINES בגלל מחירי הטיסה הזולים. אמנם חסכנו בטיסה זו לפחות 500$ לשני אנשים אבל החוויה הייתה ממש לא נעימה:
ראשית, החברה הורידה את סף המשקל שמותר לשלוח (לעומת חברות אחרות) מ- 20 ק"ג (40 פאונד) ל- 18 ק"ג (36 פאונד) כך ששילמנו קנס גבוה והמשלוח עלה 136$ במקום משהו בסביבות ה- 50$.
שנית, נמל הבית שלהם נמצא ב- Fort laudedale, שם מוקצה להם אזור נפרד. הטיסות ללימה יוצאות לפנות ערב כך שיש צורך לשהות שם מספר שעות לא מבוטל אם מגיעים מיעד אחר (ניתן להתחיל את הטיסה מיעד אחר, אנחנו הגענו מדאלאס). האזור הומה אדם כל הדרום-אמריקאים שמחפשים טיסה זולה והתנאים לא חשובים להם, אין מספיק שירותים וגם לא מגוון מסעדות (צריך לקחת בחשבון שאין אוכל בטיסה ללימה וכדאי להצטייד מראש). במילים אחרות, לא ממש נעים.
שלישית, התיק שלי הגיע הרוס, מה שחייב אותי לחפש בלימה תיק חדש כדי שאוכל לחזור ארצה. מהחברה לא שמעתי עד היום דבר למרות שמלאתי בנחיתה דו"ח נזק והשארתי כתובת email. אני עדיין מתכתבת איתם.

רמאויות: בהרבה מקומות ינסו לרמות אתכם מתוך הנחה שאתם תיירים, לא מבינים מה הולך ולא תתלוננו. לכן, אל תקבלו עזרה מ"מתנדבים" בשדה התעופה. וודאו תמיד מחירים, סכמו עליהם, הכינו כסף קטן כדי שלא יספרו לכם שאין עודף.
 בנוסף, יש בפרו משרד המטפל בתלונות צרכנים. יש בשדה התעופה בלימה משרד שלהם ואפשר לפנות אליהם גם ב- mail.
INDECOPI - http://www.indecopi.gob.pe/0/home.aspx?PFL=0&ARE=0
מוניות לסוגיהן: המוניות או תחליפיהן, כפי שאפרט בהמשך, ממש זולות. אבל... וודאו מראש עם המלון בו אתם מתאכסנים את עלויות הנסיעות ממקום למקום למשך כל היום ואל תוותרו. יש שפע מוניות ונהגים. משדה התעופה צאו רק עם המוניות הירוקות הרשמיות. יש להם לוח מחירים.
 בלימה עצמה, אם אתם ליד מוזיאון, אל תיקחו מונית מהפתח. רדו לכביש ועצרו מונית שם. יש הבדל במחירים.

שער המרה בזמן ששהינו:2.72sole ל- 1usd.

לימה

מלון:  84 דולר לזוגLEON DE ORO INN & SUITEShttp://www.leondeoroperu.com/
המלון ממוקם ב- miraflores, מקום מצוין, מרחק הליכה ממסעדות מהים ועוד. המלון היווה את נמל הבית שלנו. בין הטיולים בפרו חזרנו לשם, השארנו את המזוודות ויצאנו משם רק עם תיקים. השירות במלון מעולה. שאלנו כל מה שרצינו, כולל מידע על מחירי מוניות ממקום למקום. גם כשביקשנו שיזמינו לנו מונית ציינו את האפשרויות (מבחוץ או של המלון) ואת פער המחירים.
שילמנו במזומן (בכרטיס אשראי יש תוספת קטנה), לא החלפנו כסף במלון וארוחות ערב אכלנו בחוץ.
במרחק 2 דקות יש מכבסה שניתן לתת שם כביסה לפי ק"ג (ללא גיהוץ, עלות כ- 30sole). מסעדות: בלימה בד"כ התפנקנו. מאחר ואנחנו אוהבי דגים ומאכלי ים אכלנו 3 פעמים במסעדת שף הנמצאת במרחק הליכה: Alfresco, Av. Oscar R. Benavides 4841, miraflores. פתוח רצוף מ- 12 בצהרים. בקשו תפריט באנגלית ועיינו במנות המשותפות. כל המנות גדולות ואפשר להתחלק. נסו סביצ'ה, מרק דגים וכו'. המחירים כ 40 סול למנה. חלק מהמלונות נותנות שובר למשקה חינם. אפשר לשלם בדולרים, השער שלהם הוגן מאוד.
 המליצו לנו גם על מסעדת LA MAR אבל לא הגענו לשם. מכל המוזיאונים המוזיאון שהרשים אותנו ביותר היה Rafael Larco Herrera Museumהמקום מדהים (כולל הגן), התצוגות מאורגנות בצורה נפלאה. היזהרו - המחירים במסעדה במקום פי 2 או 3 מאשר המקום אחר.

Cuzco

הגענו לשם רק כדי לצאת לאמזונס ל -;Manu .
 לננו ב- ,Hotel del Prado Innהממוקם ליד הכיכר המרכזית. המלון בסדר, הבעיה שבמרבית החדרים אין חלונות (בקבלה טענו שהייתי צריכה לציין שאני רוצה חדר
עם חלון) המיטה הזוגית קטנה ואינה מספיקה לשני אנשים. וארוחת ערב ממש לא כדאי לאכול שם.

MANU
 הזמנו 5 ימים ו- 4 לילות בשמורה http://www.inkanatura.com/
המטרה הייתה לצפות בתוכים הבאים בהמוניהם ל- Cocks-of-the-Roc ובבעלי חיים אחרים.
 ה"טיול" מאורגן ומבוצע ע"י חברת IncaNatura. זה לא זול אבל הכול היה מאורגן. קיבלנו שאלון למילוי על מחלות, מה אוכלים ומה לא ועוד ועוד. כל זאת פרט להוראות והמלצות מאוד מפורטות מה לקחת. בערב לפני היציאה הגיע למלוננו ב- Cusco מדריך מטעמם להסברים נוספים.
 הלודג' ממוקם בשמורה הרחוקה מכל מקום ישוב והדרך היחידה להגיע לשם היא מסע ארוך שחלקו הגדול בנהר ה- Madre de Dios (אחד ממקורות האמזונס).
המסע אל הלודג': למחרת בבוקר אספו אותנו מהמלון לטיסה קצרה ל- Puerto Maldonado ומשם החל המסע הארוך.
בשדה התעופה ב- Puerto Maldonado חיכה לנו המדריך ומשם נסענו בוואן עד ל- Colrado. משך הנסיעה כ- 2 שעות. תחילת הדרך סלולה ובהמשך עוברים לדרך עפר. ב- Colrado חצינו את הנהר בכאילו מעבורת ובצד השני חיכו מכוניות רעועות שלקחו אותנו בדרך עפר עד הנהר, ב- Boca de Manu. במהלך הנסיעה חצינו תעלות מים על גבי גשרוני קרשים. אבל הכול עבר בשלום. ב- Boca de Manu חיכתה לנו סירה של הלודג' שנסעה בד"כ במהירות של 26 קשר אך מפעם לפעם הייתה צריכה להאט כשהגיעה לאזור רדוד. משך הנסיעה היה כ-4 שעות. הגענו ללודג' בסביבות 16 אחה"צ.
 ס"ה ארכה הדרך 8 שעות. (הדרך בחזרה לקוסקו זהה ובמסלול הפוך).
picasaweb.google.com/113025850488662065478/TheWayFromCuscoToManuReservation

מומלץ להצטייד בחטיפים לפחות ליום הראשון ובנייר טואלט לדרך עד ההגעה ללודג' וכמובן בשתייה.
יתושים -; במבנים ובשעות ההפלגה, כשנמצאים התנועה על הנהר, לא היו וניתן היה לישון ולאכול בשקט. הבעיה הייתה כשהלכנו בשעות הערב בעיקר. כל מקום חשוף הותקף למרות המריחות. הם לא מתרשמים. מה שהועיל מעט זה המריחות לאחר העקיצות. (הבאתי מהארץ, קניתי מארה"ב כל מה שמומלץ).
המדריך -; היה מעולה. היינו 2 זוגות לאורך כל הזמן הזה. הוא דיבר ספרדית ואנגלית. היה קשוב לרצונותינו, הכיר את הסביבה, את הצמחים ובעלי החיים, ידע לאתר אותם כשאנחנו אפילו לא הבחנו בהם ולהנחות את משיטי הסירות לאן לפנות, מתי להאיט על מנת לצפות. הלודג': Manu Wildlife Center
שהינו בלודג' 2 לילות (בלילה הראשון והאחרון) את 2 הלילות האחרים בילינו ב"מאהל" מרוחק עוד יותר, עליו אפרט בהמשך.
בכל זמן שהותנו השכמנו מוקדם (בסביבות 5:00 ולפעמים לפני) על מנת לצפות בבעלי החיים המתחילים את היום עם הזריחה. המעברים עם סירות ובס"ה מבלים הרבה זמן ב"מים".
יש לקחת בחשבון כי הלחות גבוהה מאוד. אם רוצים לייבש משהו האפשרות היחידה לשים אותו בשמש במשך היום (אם נמצאים במקום). במילים אחרות חשוב להצטייד במספיק חולצות וגרביים (בסנדלים מסתובבים רק בתוך האתר). נקי ומסודר. כל זוג ממוקם בבונגלו הכולל שירותים ומקלחת. חשמל אין ולתאורה בבונגלו משתמשים בנרות. בערב מופעל גנרטור מה שמאפשר לטעון את המצלמות. החדרים מוגנים מיתושים ושאר חרקים. בתוך החדרים ובחדר האוכל לא נתקלנו אפילו באחד. את פנינו קידמה גברת טפיר שאימצה את הלודג' ובאה מפעם לפעם לביקורים בלתי צפויים ובסיומם חוזרת ליער.
 מה ראינו: ראינו את התוכים מגיעים בהמוניהם ללקק את הטין החיוני להם. ראשית מגיעים ה ara הקטנות ורק אחריהם מגיעים ה macaw. ראשון מגיע חלוץ, בודק את השטח ורק כשחוזר בשלום מסתערת הלהקה. זו חוויה אדירה!
יצאנו בלילה גם ל- tapir lick. המקום מסודר, רמפה ארוכה מוגבהת, עליה מונחים מזרונים מכוסים בסדינים ומעליהם פרוסה כילה. ניתן לשכב בשקט ולצפות בחיי הלילה וכמובן לחכות לטפירים (במקרה שלנו, היה ליל ירח והם לא הגיעו). אפשר לנמנם, לישון ולשהות במקום עד הבוקר, או לחזור ללודג' מתי שהוא.
 בהזדמנות זו צפינו בציפורי לילה, בארמדיל, בצפרדעים ועוד. המאהל
המאהל הייתה הפתעה. ציפינו לאוהלים ומצאנו בעצם קבינות גבוהות עטופות ברשתות שאינן מאפשרות לחרקים להיכנס. מיטות, מנורות קריאה המופעלות ע"י סוללות סולריות (צריך לשים בחוץ במשך היום). השירותים במקרה זה היו בחוץ אבל היו מים חמים. יש כמובן חדר אוכל קטן והכל מסודר ונקי.
המאהל מרוחק כ- 6 שעות נסיעה בנהר מהלודג'. היתרון במקום שהוא נמצא ליד אגם ומאפשר לצפות בבעלי חיים נוספים כמו לוטרות ואם מתמזל המזל גם צופים ביגואר ובפומה (אנחנו ראינו רק עקבות). יש כמובן גם צבים וקרוקודילים, אבל לא לכבודם הרחקנו עד למאנו.
 קופים ופרפרים רואים בהמונים. הצרה שהקופים נמצאים על צמרות העצים ופרט לשעות השינה אינם נחים לרגע. אפשר לצפות ונדיר שאפשר לצלם. פרפרים יש יפיפיים וגם הם אינם נחים ואפשר ליהנות רק מהצבעים והמגוון ולעיתים נדירות להנציח במצלמה.

לסיכום: כמו כל צפייה בטבע צריך סבלנות. הטיול אינו מתאים לאלה המחפשים action. הוא אינו מתאים גם למי שאינו יכול להסתדר בלי מזגן, למי שמצפה לארוחות גורמה ולאלו החושבים ששמורה היא גן חיות בו צופים בחיות המחכות למבקרים, לוחצים על המצלמה וממשיכים הלאה.
picasaweb.google.com/113025850488662065478/ManuPeruTheAmazonas

The Magical Amazon Rainforest
גם לטיול זה הזמנו 5 ימים ו- לילות. ההזמנה בוצעה דרך החברהGo2Peru. http://www.go2peru.com/ דרכה הזמנו גם טיסות וחלק מהמלונות.
אזור זה אינו ממש שמורה, נמצא בצפון ליד Iquitosוממנה יוצאים ללודג' (בסירה כמובן). כדי להגיע לשמורה עצמה בצפון יש לעבור מרחק גדול מאוד והעלות גם היא גבוהה. היה הבדל משמעותי בין השהות בשמורה ב Manu לבין השהות בלודג' זה. למעשה די השתעממנו. באזור יש מעט שבטים וקהילות. מעט בעלי חיים ורובם נמצאים בכלובים או במקומות לשיקום. האוכל היה חדגוני ולאחר ההתפעלות של היום הראשון פשוט נמאס עלינו. המדריך השתדל אבל לא הגיע לרמת המדריך ב-Manu. מזל שהייתה בריכה שאפשר היה להשתכשך בה, להפיג את החום ולהוציא קצת אנרגיה.
מה שכן יש במקום. חשמל, מאווררים וטלוויזיה בחדרים הפועלים בערך משעה 17 עד 21.
את כל התוכנית שקיבלנו אפשר היה לבצע מ- Iquitos. לקחת שם מלון ל- יומיים עד שלושה, לצאת לסיורים משם (הכול במרחק קצר וקיימים סיורים לצפייה בדולפינים, לחוות הפרפרים ועוד), לשהות בחדר ממוזג עם חשמל, לאכול במסעדה מקומית במחיר סביר, לגוון את האוכל ולשבת לפנות ערב ליד הנהר עם כוס בירה קרה.
דולפינים: יש באמזונס, אפורים וורודים. אבל בניגוד לדולפינים בים הם מתרחקים מהסירות, אינם באים בלהקות וכמעט אין סיכוי שתצליחו לצלם אותם, לפחות נסו ליהנות מהמראה.

Iquitos

עיירה קטנה וסואנת. כל הזמן תנועה של טוסטוסים דמויי ריקשה ואופנועים. הטוסטוסים ייקחו אתכם לכל מקום תמורת סול 2 או דומה. אין הרבה מה לעשות במקום והוא משמש למעשה כנקודת מוצא לסיורים קצרים בסביבה. לצפייה בדולפינים, ל"אי הקופים" שחיים בו מספר מועט של בעלי חיים שנאספו לשם (לשיקום?) והם מסתובבים חופשי, (היזהרו מהקופים, הם מומחים לאמץ לעצמם חפצים שאתם מחזיקים בכיסים וכו'). פארק הפרפרים הכולל גם מספר חיות מהאזור בכלובים וקוף אדמדם המסתובב חופשי ומפליא בתעלוליו. ופארק הנחשים שבו תצפו במספר נחשים וציפורים מהאזור |מקום מגורים מועדף הוא בסביבות הכיכר המרכזית (plaza de armas) . משם תוכלו להסתובב ברגל באתרים המקומיים, לרדת לשפת הנהר, לשבת באחד מהמסעדות שם עם כוס בירה או לרכוש מוצרים מקומיים במחירים זולים ב- Belén . כמו כן לא תצטרכו לחפש מסעדה, הכל בסביבת הכיכר.
 : Jr. Prospero 127 , Aris Burger מסעדה פינתית ליד הכיכר. מגישים שם סוגים שונים של אוכל, מנות גדולות, הכול טרי ויש כמובן גלידות. הכול במחירים סבירים