מסע של 8 ימים זוג + 2 בנות בוגרות בגילאי 17 ו-23. מסע עם רכב שכור, שהחל בסלוניקי, דרך מפלי אדסה אל אזור כפרי זגוריה, משם אל איזור צומרקה, מטאורה ודרך האולימפוס חזרה לסלוניקי.

יצאנו ביום שלישי ה- 4.7.2023 בטיסת לילה עם חברת התעופה Aegean, המראנו מהארץ בשעה 22:00 בערך ונחתנו בסלוניקי אחרי 12 בלילה.

הטיסה לא היתה נוחה במיוחד והאוכל גרוע, אבל קצרה מאוד, כך שזה נגמר מהר.

ביציאה מהטרמינל, שהיתה מהירה מאוד, ממתינות מוניות לפי התור. הנהג העמיס אותנו למונית ורק כשהחל לנסוע שאל לאן אנחנו צריכים. כנראה שלאחר שגילה כי מדובר בנסיעה קצרה מאוד, למלון קרוב לשדה, הוא לא אהב את זה ונסע כמו מטורף במהירות מפחידה. עלות הנסיעה בגלל הלילה היתה 15 אירו, שמחנו שהגענו בשלום למלון Iris Hotel‏.

בקבלה יחד עם המפתחות לחדר נתנו לנו שלט לטלוויזיה ומכשיר נגד יתושים - לא עושה רושם נעים במיוחד.

המיטה הזוגית היתה בסדר גמור, אבל הספה הנפתחת עבור הבנות, היתה מאוד לא נוחה, עם קרש עץ המורגש מתחת למזרן. המקלחת היתה קטנה, אבל בשביל לילה אחד קצר, לא צריך יותר.

יום 1 - 5.7.23

בבוקר לאחר ארוחת בוקר נחמדה, גילינו כי חברת השכירות של הרכב נמצאת מעבר לכביש, מה שחסך לנו להגיע לשדה כדי לעלות על שאטל שיחזיר אותנו לאותו מקום.

סיימנו להתארגן ויצאנו לדרך, מראש סימנו סופרמרקט גדול הנמצא ביציאה מסלוניקי כדי להצטייד במים וקצת נשנושים לדרך.

מפלי אדסה. צילום: שני רייך

מפלי אדסה - מערת הדרקון - וכפרי זגוריה

לאחר נסיעה של כשעה וחצי מסלוניקי, הגענו אל מפלי אדסה. ה-WAZE לא הוביל אותנו אל הכניסה הראשית אלא אל תחתית המפלים. בכל מקרה מאין שלא תגיעו, האתר הזה מרשים ביופיו, לעלות ולרדת בין המפלים השונים, להירטב מרסס המים ולהתפעל מהעוצמה וגם מהנוף - מבחינתי - אתר חובה.

אחרי שעתיים של הנאה, המשכנו בנסיעה ארוכה של כשעתיים וחצי אל העיר kastoria, אל מערת הדרקון, מערת נטיפים ענקית ומרשימה, יש גם הסברים מוקלטים בעברית - לא לשכוח לבקש בכניסה כשקונים כרטיסים.

לאחר ארוחה טעימה בעיר בעלות של 51 אירו ל-4 אנשים, 3 מנות בשריות, צזיקי וגבינה בגריל, המשכנו לאריסטיס aristis, כפר קטן, באיזור זגוריה, אל המלון המקסים - Arhontiko Aristis ‏‏.

יום 2 - 6.7.23

מנזרים - גשרים עתיקים - קניון ויקוס

לאחר ארוחת בוקר מעולה, מול נוף פסטורלי במרפסת המלון, נסענו לכפר Monodendri, החננו את הרכב בכניסה לכפר והלכנו ברגל דרך הכיכר המרכזית אל שביל המוביל אל מנזר St. Paraskevi Monastery, הליכה קלה בשביל נוח. המנזר קטן אך הנוף הנשקף ממנו אל עבר קניון ויקוס - מדהים.

קוקורוס Bridge. צילום: איילת רייך

חזרנו אל האוטו ונסענו משם אל גשר קוקורוס, החננו את הרכב מעבר לגשר בצד הכביש, לאחר שצילמנו את גשר האבן העתיק והמרשים עם הקשת הגדולה שלו, החלטנו לצאת למסלול מתחת לגשר לתוך הנחל היבש, אל עבר הגשר העתיק הבא, ההליכה לא קלה בתוך נחל מלא חלוקי נחל, אבל יבש לגמרי. לאחר כשעה וחצי של הליכה בחום, לרוב בשמש, הגענו אל גשר 3 הקשתות גשר פלאקידס bridge of plakidas. הגשר מרשים מאוד, לאחר שצילמנו אותו מכל הכיוונים, עלינו אל הכביש, ובעלי והבת הלכו ברגל להביא את הרכב, הליכה לאורך הכביש של כחצי שעה.

bridge of plakidas. צילום: איילת רייך

משם נסענו למסלול יפיפה המוביל לתצפית מרהיבה על קניון ויקוס, נוסעים לכפר בשם Vradeto וממשיכים בדרך עפר עד לנקודת התחלת המסלול בשם Beloi Hike, מחנים את הרכב בצד ויורדים לפי השילוט לשביל עד לנקודת התצפית Beloi Viewpoint, המסלול קל ולא מאוד ארוך, הפרחים והפרפרים בדרך כל כך יפים, ממש חוויה.

Beloi Viewpoint. צילום: איילת רייך

עם סיום המסלול החלטנו לחזור לכפר monodendri לאכול צהריים בכיכר הכפר במסעדה מקומית, בשם Pita tis Kikitsas, כאשר מאכל הבית שלהם הוא מאפה טעים בשם Kikitsa pie ומנת בשר חזיר מהגריל. רכה ממש ונמסה בפה.

יום 3 - 7.7.23

ראפטינג - בריכות מים  Rock Pools

היום אנחנו מתחילים ברפטינג עם חברה בשם AlpineZone . הזמנו מראש מהארץ דרך האינטרנט. יש לחברה מספר מסלולי רפטינג באיזור צפון יוון, בחרנו את המסלול הקרוב שהומלץ בשל יופיו ולא בשל האתגריות שבו - Rafting Voidomatis. המסלול נמשך כ-4 שעות ועולה €32.26 לאדם. הסעה של חברת הרפטינג אספה אותנו מהמלון לנקודת ההתחלה בגשר: Aristis Bridge.

לאחר תדריך וקבלת נעלים למים, מצוף אישי, חוט קשירה למשקפיים ומשוט, התחלקנו לסירות, על כל סירה יש מדריך, והשייט מתנהל כקבוצה - כולם ישראלים, אחד אחרי השני, חלק מהמדריכים יותר ידידותיים מהאחרים.

הנופים, המים, הרוגע, קסום ממש, בסוף המסלול יש מפל מטורף שעושים עם הסירות, כמובן שעם המזל שלנו נתקענו בראש המפל, עד שהמדריך ירד ודחף אותנו.

המסלול מסתיים ב - Kleidonia Bridge משם מקפיצים אותנו בחזרה למלון.

Papingo Rock Pools. צילום: איילת רייך

לאחר החלפת בגדים במלון, יצאנו לפפיגו - Papingo לאחר הפסקת בירה בכפר, יצאנו למסלול ב-Papingo Rock Pools. מסלול קצר, מחנים את הרכב בחנייה בכניסה למסלול, טיול קצר מוצל ברובו, לאורך זרימת המים, אפשר להיכנס למים ואפשר לדלג מסביב, מומלץ ללכת עם סנדלי מים.

חזרנו לארוחת ערב באריסטיס במסעדה מקומית - היה טעים מאוד.

יום 4 - 8.7.23

מערת נטיפים - מפלי קליפקיס

עזבנו את אריסטיס ונסענו למערת נטיפים ענקית ומרשימה בדרך ליואנינה, Perama Cave‏, יואנינה מתאימה קצת לקניות, מאחר ואנחנו לא ממש אוהבי שופינג, המשכנו הלאה אל הצימר הבא שלנו בשם redmi בכפר Kalentzi . דירה מקסימה, מרווחת, בעל הבית בחור מקסים ומסביר פנים, עם המון המלצות לטיולים, הוא אף שרטט לנו מפה ידנית.

Perama Cave‏. צילום איילת רייך

לאחר התארגנות מחדש, למרות שהשעה היתה כבר 18:00 בערב, נסענו למרחק ממש קצר, לעשות את מסלול מפלי קליפקיס - Klifkis waterfall, מדובר בירידה מאוד מאוד תלולה ומפותלת, המסלול מקסים והנוף יפהפה עד שמגיעים למטה אל הנהר, עשינו פיקניק קטן עם עוגיות והתחלנו לטפס חזרה. מסתבר שככל שהירידה היתה תלולה כך העלייה היתה קשה במיוחד - קחו בחשבון, שזה קשה במיוחד לבעלי כושר נמוך (כמוני).

מנזר קיפינס. צילום: איילת רייך

יום 5 9.7.23

מנזר קיפינס - מפליי קויאסה

בהמלצת בעל הצימר התחלנו את היום בביקור בגשר פלאקה, העתיק והגבוה, בהחלט מרשים, לצלם להצטלם ולהמשיך.

משם נסענו למנזר עתיק מהמאה ה- 12 מנזר קיפינס הבנוי בתוך הסלע, מאוד מיוחד. משם המשכנו למעיינות מפליי קויאסה - Kouiassa Waterfalls, מסלול קליל ויפה, מוקף מים וצמחיה ירוקה.

בחזור סטינו לאיזור מיוחד למרגלות ההרים בשם pramante refuge שם הצוקים נראים עצומים במיוחד, דרך שברובה עפר ובחלקה פחות נוחה לנהיגה, אך בסופה הגענו לנקודה שנראה כי בחורף מהווה אתר סקי. הנוף מדהים.

בחזור עצרנו לאכול במסעדה שבעל הבית המליץ ב Ktistades - Tavern Tzoumerka שלא היתה משהו מיוחד. הגענו לצימר ב- 20:00 עייפים ומרוצים.

יום 6 10.7.23

תצפיות - מצובו - מטאורה

יצאנו בבוקר מ- Kalentzi ועל פי המלצת ואסיליס בעל הצימר, נסענו למנזר Monastery of Panagia Tsoukas גם המנזר עצמו מעניין, מטופח ונעים להסתובב והתצפית מהחצר האחורית של המנזר מאוד רחבה על הנוף, בדרך ישנה שדרת פסלים של אומן מקומי מאוד יפים.

משם נסענו למצובו, עיירה חמודה וציורית, מלא חנויות מזכרות נחמדות - אחרי הפסקת קפה קצרה המשכנו למטאורה.

היינו בלחץ של זמנים להספיק להגיע למנזר valraam, היפה עם נוף מדהים, לפני שיסגרו אותו. ואכן הספקנו. במנזר נשים חייבות ללבוש חצאית או שמלה, בכניסה יחד עם הכרטיסים קנינו צעיפים גדולים שאפשר להקיף סביב המותניים כחצאית. המנזר יפהפה, ציורי - צבעוני והנוף של מצוקי מטאורה - עוצר נשימה.

מנזר valraam. צילום: איילת רייך

אחרי התארגנות במלון Hotel Meteoritis בעיר Kalampaka לארוחת ערב, נסענו לראות את המנזרים בשקיעה, צריך מזל עם צבעי השקיעה, אך בכל מקרה החוויה מרשימה, מכל נקודה שעוצרים לצלם - כמו כל התיירים המציפים את האיזור.

מטאורה בשקיעה. צילום: איילת רייך

יום 7 11.7.23

מנזרי מטאורה - אזור האולימפוס - מרחצאות זאוס

אחרי ארוחת בוקר מתוקה של פנקייק, וואפל בבית קפה מתוק בעיירה kalabaka - humble boy.

נסענו לעוד תצפית על המינזרים התלויים - תופעת טבע בלתי נתפסת. וביקרנו במינזר Monastery of St. Stephan‏ שהיה קצת מאכזב לעומת המנזר של אתמול. חשוב לברר מראש את השעות וימי הפתיחה של כל מנזר, הם לא פתוחים כל הזמן.

מטאורה באור יום. צילום: איילת רייך

עזבנו את איזור מטאורה ונסענו לעיירה קטנה וציורית בדרך לאולימפוס בשם Palaios Panteleimona - פאלאיוס פנטלימונס - כפר ציורי מקסים שאין אליו כניסה עם רכבים. מחנים בכניסה לכפר אחרי עליות מאוד תלולות ונכנסים ברגל. בכפר יש הרבה דוכני אומנים מקומיים מקסימים ומיוחדים, בתים ציוריים מוקפים באדניות פרחים וגינות מטופחות. ישבנו בקצה הכפר בטברנה המשקיפה אל הנוף היפיפה - מרענן.

לאחר שירדנו מהכפר (הוא בנקודה גבוהה יחסית) נסענו למלון הבא שלנו מלון Villa Pantheon בעיירה Litochoro למרגלות האולימפוס.

לאחר התארגנות יצאנו למסלול קצר ונחמד לא רחוק מהמלון למרחצאות זאוס Býthos‏. החננו את הרכב בכניסה למסלול והלכנו לאורך שביל אבן מעל אמת מים הזורמים עבור מי שתייה לכפר. בסוף המסלול היפה, מגיעים לבריכה עם מפל נחמד - צילמנו וחזרנו חזרה.

ירדנו לחוף הים, לאחד מחופי הרחצה הרבים, המלאים ביוונים נופשים. המים קרים אך צלולים, המון אבנים אז חייבים להיכנס עם סנדלים. בדרך לים קנינו גירוס (שווארמה יוונית טעימה) אז ישבנו על החוף ואכלנו.

מרחצאות זאוס Býthos‏. צילום: איילת רייך

חזרה למלון למנוחה קצרה ובערב ירדנו ברגל למרכז העיר לארוחת ערב בטברנה מקומית מומלצת - Ta Mezedakia היה מעולה -  מומלץ. אנחנו לקחנו מנות מגוונות: גירוס, סלט השף וקערת מולים ברוטב, עלי גפן, פטריות ממולאות בגבינות. עלינו לאט את העלייה חזרה למלון בהליכה איטית ונינוחה.

יום 8 12.7.23

דיון - סלוניקי

עזבנו את המלון ונסענו לטייל בפארק הארכיאולוגי של דיון - Dion, נחמד אך בשל עומס החום והלחות הכבדה, היה פחות מוצלח - לאוהבי ארכיאולוגיה בלבד - מבחינתנו היה אפשר לוותר.

נסענו למפלי אורליה. מחנים את הרכב בצד הדרך - הליכה קצרה, מסלול חמוד, ירידה קלה אל המפלים - מומלץ לבוא עם סנדלים כדי לטבול את הרגליים במים הקרים - או בבגדי ים למי שרוצה להתרענן וממש להיכנס למים.יש קצת עומס של מבקרים, אבל המקום יפה. מומלץ לרדת למפל התחתון ירידה מעט תלולה אבל המקום יפה יותר ופסטורלי, פחות עמוס.

מפלי אורליה. צילום: איילת רייך

מהמפלים נסענו לסלוניקי. עומס החום הקיצוני והלחות הכבדה בשל הקרבה לים, מקשים מאוד להנות מהעיר. אנחנו לא התלהבנו מסלוניקי, קצת מזכירה את רחוב אלנבי בתל אביב. רוב החנויות נסגרות בצהריים, כך שאין מה לעשות. הסתובבנו כמה שעות, בעיקר נחנו בבית קפה מול הים. ביקרנו בכנסיית אגיה סופיה היפה, צילמנו את קשת גלריוס והמגדל הלבן. מי שלא עושה קניות אין הרבה מה לעשות בעיר. אחרי ארוחת מהריים נסענו למלון הקרוב לשדה התעופה - אותו מלון בו ישנו בלילה הראשון. הלילה חוזרים הביתה - עייפים ומרוצים.

no more  סלט יווני עם גבינת פטה או צזיקי.