עם הכניסה לתקופת הקיץ ולאחריה החגים, נראה שהעומס בשדות התעופה צפוי לגדול. אם אתם מתכננים נסיעה, כדאי להשקיע זמן בקריאה ולמידה של זכויותיכם, לא פחות מאשר הזמן שמושקע בתכנון האטרקציות בטיול. ובשביל להקל, לקצר ולעזור – קבלו את המדריך השלם לזכויות הטסים

עם פתיחת השמיים והגבולות של מדינות רבות בעולם, חל גידול משמעותי בביקושים לטיסות וחופשות בינלאומיות בעוד בטרמינלים ובחברות תעופה עדיין מנסים להדביק את הקצב ולספק את התמורה. המצב בנתב"ג נראה חמור במיוחד, ומתועד באינספור פוסטים וכתבות ברחבי הרשת, רק כדי לסבר את האוזן, במאי השנה נכנסו לנתב"ג 5,846 מטוסים, ויצאו 5,843 – מדובר בעלייה של כ-184% בממוצע לעומת שנה שעברה.

הגשר העתיק באמסטרדם. להגיע אליו כיום בטיסה - נראה כמו משימה קשה. מאוד. צילום: depositphotos

במקביל נאלצות חברות התעופה והטרמינלים השונים לגייס במהירות כוח אדם שפוטר או יצא לחל"ת בתקופת הקורונה, ומתקשות לעשות זאת לאור חוסר היציבות שעדיין מרחפת מעל התעשייה. וזה עוד לפני שהזכרנו את עיצומי הטייסים, חברות הלואו-קוסט והעיכובים בטיסה והקורונה שמסרבת לעזוב.

בחודש האחרון בוטלו עשרות טיסות שיצאו מנתב"ג ליעדים שונים. חלקן בשל מצוקת כוח אדם בחברות התעופה, חלקן בשל בעיות כוח אדם בשדות התעופה בחו"ל וחלקן – בשל עיצומי עובדים של חברות התעופה הישראליות.

היעדים הבולטים אליהם בוטלו טיסות לאחרונה היו: לונדון, וינה, אמסטרדם וליסבון. גם בשל בעיות בהפעלת הטיסות עצמן וגם בשל העומסים והמחסור בכוח אדם בנמלי התעופה סכיפהול באמסטרדם, הית'רו, לוטון וגטוויק באנגליה.

ביטלו את הטיסה שלי – מה עושים?
לא מעט טיסות מתבטלות בימים אלה בגלל שורה ארוכה של סיבות. על פי החוק הישראלי (שנקרא גם חוק טיבי) חברת התעופה חייבת:
*ליידע אתכם על ביטול הטיסה בכתב
*להציע לכם טיסה חלופית/החזר כספי – שימו לב, יש חברות שיחזירו כסף מבלי לשאול אתכם, במקרה שבו הכרטיס החדש יקר יותר מהכרטיס המקורי שלכם.
*הפיצוי הכספי לחוק הישראלי נע בין 1,320 ₪ ל-3,180 ₪ בהתאם למרחק שאתם אמורים לטוס. בחוק האירופי הסכומים נעים בין 200 ל-500 יורו, גם כאן בהתאם למרחק.

ומה עם מתבטלת הטיסה חזרה הביתה?
כשאתם לא בישראל, קרי לא בארץ המגורים שלכם, חברת התעופה מחויבת לתת לכם פתרון לינה בהתאם לתנאי הכרטיס שלה, ועד הטיסה חזרה הביתה. שימו לב, לפעמים זה יקרה גם במקרה של עיכוב משמעותי בטיסה.

האם חברת התעופה אמורה לפצות את הכסף ששילמתי על מלון/אטרקציות?
למרבה הצער התשובה היא לא – הפיצוי שתקבלו הוא רק על הטיסה. בגלל זה אנחנו ממליצים להזמין מראש מלונות שתנאי הביטול שלהם גמישים, ומאפשרים ביטול/דחייה בקנס מינימלי.

הטיסה שלי התעכבה – מגיע לי פיצוי?

גם כאן למרבה הצער התשובה היא לא. עיכוב הוא לא עילה לפיצוי כספי מחברת התעופה. יחד עם זאת, אם פספסתם את הטיסה שלכם בגלל עיכובים בשדה, ייתכן ותהיו זכאים לפיצוי. בישראל היו כמה וכמה מקרים שבהם נפסקו פיצויים לטובת נוסעים, אך לא מדובר בתהליך אוטומטי, ותצטרכו לפנות במיוחד לחברת התעופה. שימו לב, לכל חברת תעופה ישנן הוראות לגבי זמן ההגעה לשדה, כך שאם הגעתם לצ'ק אין בזמן ופספסתם טיסה בגלל עיכוב בשדה, הקייס שלכם יהיה ככל הנראה חזק יותר.

איך כדאי להתארגן לאור העלייה בתחלואה בקורונה?
תקנות הקורונה משתנות ממדינה למדינה ומזמן לזמן. בשלב ראשון כדאי ורצוי לבדוק מה מדיניות הקורונה במדינת היעד, ולהצטייד מבעוד מועד במסמכים הרצויים – תעודת מתחסן/מחלים, PLF במידת הצורך. בשלב שני נמליץ לכלול בביטוח הנסיעות שלכם כיסוי לקורונה. בפוליסת הביטוח של הראל למשל ביטוח הקורונה מכסה לא רק טיפול רפואי אם חלילה תצטרכו אלא גם החזר כספי על שהות נוספת במדינת היעד, שינוי כרטיס הטיסה ועוד. נכון, אנחנו כבר לא בימי סגירת שמיים, אבל לא כדאי להיות חולים בחופש, ולכן – ולמרות שזה לא נדרש, כדאי לבצע בדיקת קורונה לפני שאתם עולים למטוס, ולוודא שיהיה לכם חופשה שקטה ושחלילה לא תדביקו אחרים.

ליעד שאני טסה אליו יש אזהרת מסע – האם מגיע לי החזר?
חברות התעופה לא מחויבות לספק החזר במקרה כזה, וככל שהטיסה עצמה לא מתבטלת. שימו לב שאם מדובר בחברה ישראלית חל עליה חוק הגנת הצרכן, ואז יש לכם אפשרות לבטל בעצמכם את ההזמנה בזמן הקבוע בחוק.

נחתנו ביעד - אבל איפה המזוודה? 

ההמולה בטרמינלים עלולה גם ליצור תקלות בשינוע המטען שלכם למדינת היעד. ביטוח כבודה הוא ההמלצה הראשונה שלנו, כדי שלא תתקעו בלי בגדים ו/או ציוד הכרחי בחו"ל. ביטוח שכזה כולל גם פיצוי כספי כדי שתוכלו לרכוש לכם את מה שאתם זקוקים לו עד שהמזוודה תגיע, וגם מגן עליכם במקרים של גניבה. שימו לב שניתן לבטח את הכבודה שנוסעת בבטן המטוס, תוכלו גם לבטח את הציוד שאתם נושאים עליכם – מתכשיטים, דרך מחשב ועד טלפון נייד. לפרטים נוספים ושיחה עם סוכן חייגו: 077-3334566

אם כבר טסים שווה לשים לב ל:

  1. מתכננים טיסת המשך (קונקשן)? שימו לב שמרווח הזמן בין שתי הטיסות מספיק גדול. אם בעבר היינו מעדיפים קונקשן קצר ככל האפשר, כעת עם התורים הבלתי נגמרים והעיכובים בטיסות, עדיף להזמין טיסה עם קונקשן ארוך ככל האפשר, על מנת שלא תחמיצו את טיסת ההמשך, ותתקעו בשדה תעופה בעיר זרה.

  2. כיום כבר לא מספיק להגיע 3 שעות לפני טיסה, שריינו לפחות 4 שעות, גם בהלוך וגם בחזור. התורים אינם רק נחלת נתב"ג אלא גם בשדות תעופה בחו"ל.

  3. יש לכם דברים חשובים במזוודה כמו תרופות למשל? העלו אותם למטוס איתכם ואל תשלחו אותם לבטן המטוס עם שאר המטען. לאחרונה יותר ויותר נוסעים לא מקבלים את המזוודות שלהם בזמן או שהמזוודות הולכות לאיבוד או מאחרות להגיע.

  4. הצטיידו בסבלנות. עולם התעופה השתנה לאחר הקורונה וכעת גם עלינו הנוסעים, להתאים עצמנו למצב החדש.