למה נמיביה?
 רצינו אפריקה ,אבל גם רצינו אפריקה בטוחה.ראינו תמונות והתלהבנו

בייחוד של הדיונות.החלטנו שזה המקום אותו נרצה לראות.
אנחנו זוג בני 55.השקט,הרוגע, המרחבים ,הטבע,הבתוליות פיתו אותנו.לא התאכזבנו,נהפוכו.המרחבים האין סופיים ,מגוון החיות,הנופים המדהימים ,השבטים בסוף העולם,שחיים עדיין כמו לפני אלפי שנים,גרמו לנו לחוות את המדינה במלוא הדרה ותפארתה.
 ההכנות היו רבות,חומר רב אין וזה שיש לא מעודכן.הלונלי פלנט נותן רקע ,אבל הוא אינו מעודכן .נעזרנו רבות בטריפאדוויזור ובאתרי אינטרנט רבים אחרים.
ויזה לנמיביה
לנמיביה יש להכין ויזה מראש.את הויזה מקבלים תמורת 65$ אצל בחורה חביבה בשם ג'ל בתאום מראש בטלפון 0526122582.היא יושבת במשרדי החברה למלח בעתלית.יש לתאם איתה שבוע מראש.ימי קבלת הויזה הם בדרך כלל ימי שלישי ורביעי
ויזה לזמביה וזימבבואה
את הויזה לזימבבואה מקבלים בשדה התעופה.עלותה נקבעת על פי מספר הכניסות הצפויות אל המדינה.
עלות כניסה בודדת 30$ ועלות שתי כניסות 45$.אם בכוונתכם לבקר במפלי ויקטוריה ולעבור ברגל את הגבול לזמביה וכמובן לחזור באותו יום או למחרת חזרה,הרי מדובר בשתי כניסות ויש להצהיר על כך בשדה התעופה.
לנו פרח מהזיכרון המעבר לזמביה ,כך ששילמנו עבור שתי ויזות 60$ לאדם.30$ בשדה התעופה ועוד 30$ במעבר הגבול המצוי בגשר שמעל נהר הזמבזי.
 אבל העלות היא שולית ,הבעיה היא התור לקבלת הויזה ,שעורך כחצי שעה עד שעה ולעמוד בחום זה קצת לא נעים.
פספורט ביומטרי
 בכניסה לזימבבואה ,למי שאין פספורט ביומטרי ,נשלח לעמוד בתור נפרד והוא מעוכב.כך גם בנמיביה מעדיפים ביומטרי
חיסונים

כמו בכל מדינה בעולם השלישי מקבלים חיסונים לטיפוס הבטן,צהבת למיניה,ומיני כולירות אחרות.

את האישור המתייחס לחיסון הyellow fever יש בעיקרון להציג בכניסה לזימבבואה ולכן יש לקחת את פנקס החיסונים המקורי וכן העתק ממנו.

מאיתנו לא ביקשו לראות את פינקס החיסונים,אלא התבקשנו להצהיר ע"ג טופס שלא ביקרנו באזורים הנגועים הבקדחת הצהובה.

מלריה

מאחר וככל הנראה צפון מדינת נמיביה נגוע במלריה ,פחות או יותר משמורת אטושה ומעלה לא כולל אטושה יש לקחת כדורים למניעת מלריה.גם במפלי ויקטוריה יש מלריה.אנחנו לקחנו במשך כחודש כל יום כדור מלרון.לכדור אין כמעט תופעות לוואי ולכן מומלץ.

חברת תיירות מארגנת

ככלל את התיכנון עשינו לבד.נעזרנו באינטרנט,במאמר של גילי חסקין,בלמטייל,בלונלי פלנט-נמיביה.

הזמנת המקומות בפארקים ממשלתיים כמו אטושה או ססרים בעייתית.אין הזמנת מקומות און ליין,והם לא עונים בדר"כ לפניות במייל.הפיתרון שחשבנו עליו הוא חברה מארגנת עליה קיבלנו המלצות בשם the cardboard box

אתר האינטרנט שלהם הוא http://www.namibian.org/

דרכם ניתן להזמין את הרכב,הלינות ,סיורים ועוד.ניתן להתייעץ איתם וכמובן הייתרון הגדול שלהם שניתן להזמין גם בפארקים הממשלתיים.

החיסרון הוא שאת התשלום צריך לבצע הרבה זמן מראש כך שבמקרה שמשהו משתבש ההחזר אינו מלא ותלוי בזמן שנותר עד מועד הטיול.

ניתן להתגבר על בעיה זו ע”י ביטוח המיועד בדיוק למקרים כאילה אותו גם הם מציעים אבל אנחנו עשינו אותו דרך www.kayak.com החברה בה הזמנו את הטיסות ותמורת תשלום בנוסף הציעה ביטוח הן לטיסה והן לביטול מקומות לינה במקרים שפורטו כמו מחלה וכו

נהיגה

הנהיגה היא בצד שמאל.מתרגלים מהר למרות שהנהיגה בעיר לפחות בהתחלה מאתגרת קצת.

חייבים רשיון בין לאומי.כמה פעמים נעצרנו ע"י שוטרים שהצגת הרשיון הרגיל לא סיפקה אותם.

מדי פעם ובעיקר ליד הערים הגדולות יש מכמונות מהירות.ביתר המקומות הכבישים שוממים ונתן ליסוע גם מספר שעות ולא לראות אפילו רכב אחד.

כבישים

מעט מאוד כבישים סלולים.בעיקר סביב עיר הבירה ווינדהוק.יתר הכבישים הינם דרכי עפר ברובם מהודקות.ברוב המקרים הכבישים מצויינים וניתן ליסוע בהם אפילו במהירויות ש 100 קמ"ש .הכבישים ריקים לרוב.הרכב מעלה הרבה אבק וכשמגיע רכב ממול ,כמה שניות לאחר ניכן מגיע איתו גל אבק ואז לא ניתן לראות כלום.אותו אבק נכנס לכל מקום ברכב ובייחוד לארגז האחורי שם מצוי ציוד הקמפינג .לשם כך יש להקפיד לפתוח שני חלונות זעירים הממוקמים בארגז שמטרתם להוציא את האבק שנכנס.

השילוט מצויין .גם דרכים צדדיות משולטות.

לעיתים יש בכביש הצטברות של חול ואז הנהיגה קשה יותר כי הרכב מוסט.ראינו הרבה טרקטורים שמטרתם לפנות את אותו חול שנצבר ולפלס שוב את הדרך.התחזוקה של הכבישים בדרך כלל מצויינת.

המהירות הממוצעת שיש לקחת בחשבון כשבאים לחשב את אורך הנסיעה הוא כ50 קמ"ש

דלק

אין בעיה של תחנות דלק למרות שלא כדאי לקחת צאנסים.אנחנו ביקשנו וגם קיבלנו את הרכב עם טנק כפול כ120 ליטר.השתדלנו למלא כל פעם שהגענו לחצי מיכל.עלות הדלק זולה מעט מהארץ.מהחברה המארגנת קיבלנו מפת דרכים עליה צויינו כל תחנות הדלק כך שיכולנו לתכנן מראש.

התחנות בדרך כלל נסגרות בחשיכה.במרביתן לא ניתן לשלם בראשראי אלא במזומן בלבד.

שעות נהיגה

שעות הנהיגה הינם בדרך כלל בשעות האור.לנו היה ביטוח לנהיגה מהזריחה ועד השקיעה ,וכך זה גם בדרך כלל בכל הרכבים השכורים.

מכל הסוגים שמסתובבות וחוצות את הכביש

כסף

בנמיביה משתמשים בכסף מקומי וברנדים דרום אפריקאים.שער הדולאר הנמיבי דומה אחד לאחד לראנד.אנחנו קנינו בארץ באחד הצנגים מעט ראנדים.כסף נמיבי אין בארץ.תיכננו לשלם כמה שיותר בכרטיס אשראי

אז ככה בתחנות דלק בדרך כלל מבקשים מזומן.במסעדות בערים ובסופרים אין בעיה.אבל זה לא מדוייק כי גם במקומות שכן מקבלים אשראי בדרך כלל אין תיקשורת ובסוף נאלצים לשלם במזומן.לכן ההמלצה היא פשוט להיות עם יותר כסף מזומן.לא חייבים לקנות בארץ כי השער פה גרוע הרבה יותר מאשר בשדה התעופה למשל.אני מניח שהשער בעיר יהיה אף גבוה יותר.

את העודף מקבלים גם ברנדים וגם בכסף נמיבי.כשיוצאים מהמגדינה כדאי להיפטר מכל הכסף הנמיבי .אפילו בשדה התעופה ביוהנסבורג לא מקבלים אותו

טלפון

קנינו סים מקומי בכ200 ראנד שווה ערך ל15 דולר שהספיקו לנו הן לשיחות והן לאינטרנט.האינטרנט לא עובד בכל מקום אבל במרבית האזורים כן עובד.בלודגים יש בדרך כלל wifi חינם

חשמל

220v .השקעים מוזרים ויחודיים.לא מצאנו בארץ.3 פינים עגולים מאוד עבים.ברוב המקומות בנוסף יש אפשרות להשתמש בתקע ישראלי בן 2 פינים.מומלץ לקחת מפצל.לא בכל מקום קיימת אפשרות להשתמש בתקע כמו בארץ ולכן קנינו מתאם בשדה התעופה ביוהנסבורג

חניה

הזהירו אותנו שלא בטוח להשאיר את הרכב בערים הגדולות ללא השגחה.לא שיש הרבה ערים גדולות אבל בכל זאת.הפיתרון הוא חניה במקומות בהם המקום מעניק שמירה שלו ויש הרבה כאילה כמו סופרים אובמקרים אחרים מייד ניגשים מקומים ושואלים האם נרצה שהם ישמרו על האוטו.בסיום החניה משלמים להם מספר דולארים נמיביים

ביטחון אישי

מצויין.הביטחון מלא.אין בעיה להסתובב בכל מקום .לא ניסינו להסתובב בלילה.האנשים נחמדים ,מחיכים,מנומסים וההרגשה מצויינת.

בזימבבואה בעיר ויקטוריה פולס אין זה כך.למרות שלא הרגשנו מאויימים אבל האנשים עושים הכל על מנת למכור את מרכולתן ובכך מאוד מעיקים על התיירים.השלטונות ככל הנראה מודעים לתופעה זו ולכן יצרו את משטרת התיירות שפשוט לפעמים מלווה תיירים כדי שלא יטרידו אותם.

התארגנות

אין צורך לקחת שום מוצר.יש הכל בסופרים בערים.החל מקרם הגנה נוגדי יתושים למינייהם,אוכל,שימורים,גפרורים,ומזון טרי

ביגוד

אנחנו נסענו בסוך אפריל וכנעט כל מאי.מזג האויר היה מצויין.לפעמים בשעות הצהריים חם.ניתן להסתובב עם בגדים קצרים.רצוי עם נעליים בגלל נחשים ואו עקרבים

באזור החוף walvis bay ו swakopmund אפילו קר והזדקקנו אף למעיל בערב

באזור ערפל תמידי .למרות שהאזור שכון מאוד וכמעט לא יורדים גשמים הכל רטוב בגלל אותו ערפל.ממה שהבנו זה מזג האויר הרגיל ולכן יש להתארגן בהתאם.

אופי הטיול

ישנם שתי אפשרויות או שילוב בין האפשרויות

אפשרות א-טיול קמפינג ולינה באתרי הקמפינג.נמיביה מאוד מאורגנת לסוג כזה של טיול.אתרי הקמפיג מצויינים ונקיים.השרותים והמקלחת מפתיעים בניקיונם לפחות בזה שאנחנו ביקרנו.

כעיקרון מגיעים לאתר הקמפינג ויש הרבה כאילה ברחבי המדינה ומקבלים את אזור הלינה.באזור זה יש עץ לצל,תאורה חלשה,שרותים ומקלחת משותפים בקירבה.לא תמיד ניתן לאכול באתר.סוג זה של טיול זול מאוד.עלות הלינה כ20-30 דולר ללילה.

אפשרות ב-לינה בלודגים .חלקם מצויינים .הם דרך כלל מארגנים סיורים בקירבתם עם מדריכים.יש בהם בדרך כלל אפשרות לאכול ארוחת ערב .התפריט והמבחר די צנועים.העלות הרבה יותר גבוהה מקמפינג כ100-150 דולר ללילה וכמובן שילוב של השניים

רכב

בשל סוג הדרכים מומלץ רכב גבוה ולדעתנו כדאי מאוד 4*4 למקרים בהם יש מעבר בחול או בדרכים קשות אחרות

אנחנו לקחנו רכב ניסן 4*4 מאובזר מאוד מחברת namvic

Namvicsafaris.com.www

הרכב כלל אוהל על הגג ,מקרר עם מצבר עצמאי,ציוד מלא לקמפינג,שולחן וכסאות מתקפלים,טלפון לוויני,טנק דל כפול ושני גלגלי ספר.צריך לוודא שהרכב כולל את טנק הדלק הכפול ואת שני גלגלי הספר.זו דרישה רגילה ובדרך כלל הרכבים כוללים את זה.

האוהל על הגג שימש אותנו מצד אחד כגיבוי למקרה שניתקע וניכנס לחשיכה ולכל מיני מרעין בישין וכן ללילה אחד בודד בו השתמשנו באוהל בססרים גם לצורך החוויה.

המקרר מצויין .אינו קטן ומספיק ל2 אנשים ואפילו לארבעה.הוא עובד גם כשהאוטו כבוי

מאחר ואין מאת האופציה לאכול במשך היום במסעדות,קנינו פירות ,ירקות,גבינות ונקניקים ולחם.גם שתיה ואיפסנו הכל במקרר.

שעות האור

מומלץ לברר את שעות השקיעה והזריחה –www.timeanddate.com/sun/Namibia/Windhoek

בתקופה זו היום קצר מאוד והמרחקים גדולים.כדאי לנצל את כל שעות האור ולכן ברוב המקרים ביקשנו שיארזו לנו את ארוחת הבוקר ויצאנו לדרכנו מייד עם הזריחה.עצרנו בדרך לאכול את ארוחת הבוקר .יש בזה הרבה יותר כיף מאשר לאכול את אותה ארוחת בוקר במסעדת המלון.

גי.פי.אס ומפות ניווט

את הגי.פי.אס קיבלנו עם הרכב.להגיד לכם שכל הזמן הוא תיפקד אז זהו שלא

אמנם רוב הזמן הוא היה בסדר אבל במקרים מסוימים וללא התראה הוא פשוט השתגע.מאחר והכבישים בסך הכל לא רבים והיינו מגובים עם מפות עפרה לקחה את התפקיד גדי ברצון וניווטה.

את המפות הזמנו באינטרנט.קנינו ספר מפות מצויין בארץ השגנו מפות בקנ"מ די גבוה 1:1000000