לפני שנתיים טיילנו בגאורגיה עם נהג.נהננו מאוד ולכן החלטנו לטייל בארמניה השכנה אבל הפעם באופן עצמאי.

היו לבטים ,הפחידו אותנו שהדרכים נוראיות ,לא נוכל לתקשר עם המקומיים אין מפות מפורטות ועוד כהנה וכהנה.
 הזמנו כרטיסי טיסה דרך החברה הארמנית לתאריכים 4 לאוקטובר ועד ה14 לאוקטובר.
הארץ ברובה הררית מאוד עם הרים חשופים.הארמנים מתגאים בכך שכבר בראשית הבריאה ניסה אותם אלוהים כשנתן להם את הארץ הקשה מכולם ולמרות הכל הצליחו לגדל יבולים ולחיות בארץ הבלתי אפשרית הזו

ארמניה 4-14.10.2012 536.jpgהתקופה בה נסענו נוחה מאוד לטיול .מזג האויר מצויין ואידיאלי לטיול .גשם לא ירד למעט מספר פעמים מועט.לרוב טילנו עם חולצות קצרות.תקופה זו מדהימה לא רק בגלל מזג האויר הנוח אלא בגלל צבעי השלכת היפים שניתן לראותם בכל עבר
פרט למספר מועט של בעלי חיים כמו שועלים ושפנים לא ראינו בעלי חיים בטבע למרות שחלק מהזמן נסענו באזורים שוממים שאינם מיושבים.ציפורים יש לרוב ,בעיקר ראינו ציפורי טרף כמו אזניות נצים ועוד
ארמניה 4-14.10.2012 317.jpg

פגשנו מעט מאוד תיירים ואילה שפגשנו בדרך כלל היו בקבוצות מאורגנות.ישראלים כמעט שלא פגשנו בכלל פרט לכמה

חברה צעירים שטיילו עם תחבורה ציבורית
אנחנו ה"זקנים" בני ה50 שכרנו רכב מחברת:
CARAVAN rent car
50amashtoc ave
yerevan
529292(37410)
או 581975
www.caravan.am
על מנת שנקבל רכב מטופל היטב החלטנו לשכור רכב חדש שנת 2012 קאיה ספורטאז 4*4+גי.פי.אס.
הרכב היה מצויין ,גבוה ,ומתאים לדרכים הארמניות.אין שום צורך בניסיון בנהיגת גיפ.
עלות הרכב+ הגי.פי .אס+ביטול ההשתתפות העצמית או הביטוח המורחב היה כ110 דולר ליום.
הגי.פי.אס תיפקד היטב ובדרך כלל הביא אותנו למקומות הרצויים.
הבעיות בדרך כלל הן שאת הכפרים ואו האתרים הארמנים ניתן לכתוב באין ספור אפשרויות באנגלית (בכל מפה האיות שונה) ובחלק מהמקרים פשוט לא מצאנו את האיות הנכון ונעזרנו במפות שהיו ברשותנו.מפה בקנ"מ 1:650000-kaukasus שהיתה מצויינת ומפות נקודתיות שהדפסנו מגוגל מאפ.
מאחר ורשת הכבישים אינה מאוד מפותחת ההתברברות בסך הכל לא רצינית.אם מסתבכים תמיד ניתן לשאול את המקומיים שמאוד מאוד אדיבים ונכונים לעזור.
בדרך כלל הם מדברים ארמנית ורוסית.ו לא יודעים אפילו מילים בסיסיות באנגלית ואלם גילינו שבסך הכל אם מראים להם את המפה(רובם יודעים לקרוא אותיות אנגליות)אין בעיה לנווט.
כל כך הפחידו אותנו קודם לכן שהכנו מבעוד מועד מילון אנגלי ארמני ואולם לא היה צורך להשתמש בו.
הדרכים-הופתענו מאוד לטובה .רשת הדרכים הראשיות טובה מאוד וכמעט ואין בורות.חלק מהדרכם דו מסלוליות בעיקר בקירבת ירוון.למרות היותה של הארץ הררית ברובה הכבישים אינם מפותלים מאוד ,מה שמאפשר בהרבה מקרים עקיפות של רכבים איטיים בביטחה .
כבישי המישנה היוצאות מהדרכים הראשיות ברובם טובות פרט למספר כבישים המסומנים כבישים לבנים שחלקם אינו סלול וחלקם סלול בחלקו.הכבישים בתוך הערים בסך הכל בסדר .
הנהיגה-לאחר שראינו את הנהיגה בגאורגיה חששנו מאוד מהנהיגה בארמניה.לעיתים רואים עקיפות בקו לבן או גניבת רמזור אדום ואולם בסך הכל הנהיגה קלה בייחוד
בגלל כמות המכוניות המועטה מאוד ומורכבת בעיקר מלאדות ישנות או משאיות רוסיות ישנות.במשך כל התקופה לא ראינו ולו תאונה אחת.נוכחות המשטרה בכבישים היא רבה ויש להקפיד מאוד על נהיגה של עד 60 קמ"ש בתוךהערים ועד 90 מחוץ לערים.ארמניה מרושתת גם במצלמות מהירות ולא אחת ראינו שוטרים עוצרים על עבירות תנועה בייחוד מהירות.המקומיים מקפידים מאוד ליסוע לא מהר לא רק בגלל המכוניות הישנות אלא גם בגלל הקנסות .
 לטיול
4 לאוקטובר -נחתנו בשעה 17 על פי שעון ארמניה |(הפרש השעות +2)
בשדה התעופה הסדרנו את הויזה.מאחר והתשלום לויזה הוא בדראם כ10 דולר יש להחליף כסף בשדה (מול עמדת הויזה)ולאחר מיכן להסדיר את הויזה שמוגבלת ל21 יום.אין צורך בתמונה.ההליך מהיר מאוד ועורך מספר דקות.
נציג חברת השכרת הרכב חיכה לנו עם שלט בשדה התעופה ומשם ללינה הראשונה שלנו בארמניה
בעיר echmiaozin
st petrozavadsk 55
old name dimitrov
זו לינה בבית המשפחה.החדר גדול מאוד והשרותים אמנם מחוץ לחדר אך משמשים רק את האורחים.הכל נקי מאוד. הזמנו מראש ארוחת ערב
שהיתה מגוונת ביתית ומצויינת וכללה ממולאים וקציצות בשר מדהימות
 המארחים דוברי אנגל כך שאפשר להתייעץ איתם על המסלול על רקע מפה.
 בערב ערכנו סיור לילי בעיר.וישבנו לאכול גלדה במחיר מצחיק במרכז העיר.כדאי מאוד לקחת פנס כי הרחובות בכלל בארמניה פרט לעיר הבירה אינם מוארים.כדאי מאוד להשתמש גם במוניות מקומיות שמצויות בכל מקום והן זולות מאוד
5 אוקטובר-
את הבוקר התחלנו בקתדרלת אצמיאדזין שהינו המתחם המקודש ביותר לארמנים
אֶצְ'מִיָּאדְזִין היא העיר הקדושה של ארמניה ומקום מושבו הרשמי של הקתוליקוס של כל הארמנים, הפטריארך העליון של הכנסייה האפוסטולית הארמנית
.אצמידאדזין היתה בירתה של ארמניה בשנים 180-340 .המתחם כולל את הקתדרלה הראשית,מאייר תאצאר,בית האוצר שכולל את החנית הקדושה שנעץ החייל הרומי בצלעו של ישו בדרך לגולגלתא,אנדרטה להנצחת רצח העם הארמני
 במלחמת העולם הראשונה וכן מספר כנסיות נוספות.
ארמניה 4-14.10.2012 004.jpg

בכלל ניתן בהחלט לקבל בארמניה " הרעלת כנסיות" ישנן רבות מאוד בדרך כלל הן יפיפיות בעיקר מבחוץ וממוקמות במיקומים היפים ביותר עם הנופים היפים ביותר.בקטדרלת זבארטנוץ (zvartnots)אליה הגענו מאוחר יותר

sיש שרידי כנסיה יפיפיה שנהרסה ברעידת האדמה במאה העשירית .
ארמניה 4-14.10.2012 011.jpg

המתחם פתוח בין השעות 10-17.\ ועלות הכניסה כ1000 דראם

מקדש גארני (garni)בסיגנון יווני הוא האתר הבא
מקדש גרני הוא דוגמה נשגבת של התרבות ההלניסטית בארמניה של היום. המקדש נבנה כמצודה במאה השלישית לפסה"נ, על מישור משולש מעל קניון עמוק, והוא שימש עובדי אלילים במאה הראשונה לספירה. הוא נהנה מהגנה טבעית משלושה כיוונים בזכות העמק העמוק וצוקי הסלע
.גם הוא מצוי באזור עם תצפית מדהימה.משם תיכננו הליכה רגלית לכנסיית האבוצ תאר אותה ניתן לראות מהחנות המצויה במתחם המקדש .

ארמניה 4-14.10.2012 021.jpg

ההליכה הינה לאורך קניון גארני המזכיר מאוד את בריכת המשושים רק הרבה יותר גדול

ארמניה 4-14.10.2012 040.jpg

ארמניה 4-14.10.2012 041.jpg

ארמניה 4-14.10.2012 044.jpg

.הירידה אל הקניון היא מהשביל התלול היורד משמאל לכניסה אל מקדש גארני אחרי כ50 מטר מתפצל השביל ויש לקחת את השביל השמאלי יותר הה ליכה עד הכנסיה אמורה לקחת שעתיים וחצי אבל בחורה יפנית שפגשנו בדרך אמרה לנו שהיא הגיעה עד הכנסיה ולא נתנו לה להיכנס אליה כי צריך איזה שהוא היתר.אנחנו המשכנו לאורך הערוץ עד בגשר וחזרנו באותה דרך.הערוץ פשוט מדהים ויפיפה יש בו עמודי בזלת המתרוממים לגבהים אדירים שהטבע פיסל במו ידיו .העליה חזרה תלולה ודי קשה.אבל .אין ברירה כי חייבים להגיע חזרה לאוטו.
האתר האחרון לאותו יום הוא מנזר גרארד

ארמניה 4-14.10.2012 069.jpg

המצוי על צוק תלול תשעה ק"מ מגארני וממנו לקחו את החנית שננעצה בצלעו של ישו למתחם אתצמידאדזין.מיקום המנזר יפה עם תצפית יפה .בהמשכו גשר וליידו עץ משאלות עליו קשורות מטפחות

ארמניה 4-14.10.2012 059.jpg

מאחר ולא הצלחנו למצוא מלון באזור זה העדפנו לשון במלון בשולי העיר ירוואן שאינה רחוקה
 המלון הוא מלון
nork residence
moldovakanst 56/1
yerevan

המלון הומלץ בטריפאדויזור ואמנם לא איכזב.זה מלון חדש עם כל השרותים כולל בריכה חיצונית(אנחנו לא השתמשנו בגלל הקור אבל בגקוזי דווקא כן)
למלון יש הסעות בבוקר ובערב למרכז העיר
כבר מהארץ הזמנו מקום למסעדת הקלוב

לא היה קל למצוא את המסעדה למרות הכתובת .היא מצויה במרתף והארוחה כוללת הופעה של קטעי אופרה מוכרים .המקום גדול ולמרות הכל היה מלא.
 גם בגלל שהיה יום שישי אבל כשהגיע האוכל הבנו למה היה כל כך מלא האוכל פשוט מדהים.לא לפספס את המסעדה הזו להזמין כמה ימים מראש .
6 לאוקטובר-
השכם בבוקר נסענו לחור ויראפ הנימצאת על גבול טורקיה והיא הנקודה הקרובה ביותר לאררט ונקודת התצפית הטובה ביותר על ההר
כדאי להגיע מוקדם ככל הניתן על מנת להימנע מכל המוני התיירים המגיעים למנזר וצופים בהר
חור ויראפ מצוי 30 ק"מ מירבאן וכביש הגישה אליו מצויין.המנזר מוצב על גבעה הנמצאת לייד נהר אראקס וממנו יש נקודות תצפית מצויינות על ההר
 להר האאררט יש תפקיד חשוב אצל הארמנים .הוא מופיע גם בסמל שלהם וגם במיתולוגיה שלהם שמספרת על קרב בין הייק אבי האומה לבין בל האיש הרע.קרב שנערך באארט.ההר עזר בסופו של דבר להייק לנצח את בל .ההר הינו הר געש בגובה של 5148 מטר כ13 ק"מ ממנו מזדקר הר נוסף הקרוי אררט הקטן וגובהו 3915 מטר בסך הכל.
.במנזר יש גם באר שעומקה 60 מטר וניתן לרדת אליה.אנחנו ויתרנו
www.theclub.am/

ארמניה 4-14.10.2012 062.jpg

לאורך כל הרחוב הראשי של העיירה מוצבים דוכנים המחלקים בחינם מינים שונים ומשונים של כל מיני מאכלים מקומיים ,משקאות ממותקים וכמובן איך לא יין.כל יצרן מקומי ממלא לכל מי שחפץ יין.
עוד בפסטיבל ריקודים ארמנים של להקות שהגיעו מכל רחבי ארמניה וכן משחקים מסורתיים שהנושא המרכזי בהם הוא כמובן היין.

ארמניה 4-14.10.2012 085.jpg

ארמניה 4-14.10.2012 090.jpg

ארמניה 4-14.10.2012 112.jpg

ארמניה 4-14.10.2012 102.jpg

הדרך אל המתחם יפה מאוד בשל גווני האדום שסלעי הקניון המוביל אל המתחם צבועים בהם
ארמניה 4-14.10.2012 124.jpg

ארמניה 4-14.10.2012 128.jpg

נותר לנו עוד זמן עד הלינה והחלטנו ליסוע בכביש לבן מעגלי המתחיל אחרי העיירה  vayk דרך YEGHEGIS שם מצוי בית הקברות היהודי אליו נגיע למחרת.יצאנו לביבוב בשעה 4 אחר הצהריים וההנחה היתה שנספיק בדרך לבקר גם את בית הקברות .השקיעה היא בשעה 18:30
מהר מאוד הבנו שלבית הקברות כבר לא נגיע .הדרך אינה סלולה ומתאימה לגיפים למרות שהלדות הכל יכולות נוסעות גם בדרכים האילה ומשמשות גיפים לעניים.הדרך היא איטית ופשוט יפיפיה .היא אינה קשה בנסיעה איטית והנופים הניבטים ממנה יפיפיים כל הסיבוב ללא עצירות עורך כ 3 שעות.בדרך ניתן להבחין ברועים הנוודים על אוהלייהם ועל עדרי הבקר והכבשים שלהם.
על פי מה שקראנו כשהכנו את הטיול מסתבר כי היזידים -;הנוודים הארמנים,שהינם מיעוט כורדי חיים אך ורק סביב
הר הארגטס ומקיימים ברובם אורח חיים של נוודות עונתית.בקיץ עולים להרים בחיפוש אחרי העשב ובחורף יורדים אל העמקים שם פחות קר.אמנם בהמשך הטיול ראינו אותם על הר הארגטס
ארמניה 4-14.10.2012 498.jpg

ארמניה 4-14.10.2012 329.jpg

נופים מהעמק בו נסענו
 .ארמניה 4-14.10.2012 137.jpg

באכסניה ביתית בשם גוהר בyghegnadzor
gohar's guest house 209
spandaryan st. 44 yeghenadzor
המחיר כ160 ש"ח
ניתן להזמין ארוחת ערב.החדר כולל שרותים ומקלחת והוא נקי ומרוווח.יש מבוא עם סלון ושרותי אינטרנט בתוספת תשלום מינימאלית.
בעלת הצימר -אישה מטופחת ונחמדה מאוד,דוברת אנגלית טובה,היא כיונה אותנו לאכול במסעדה מקומית מצויינת ולא יקרה.
אגב ניתן להזמין גם אצלה ארוחת ערב ,ולפי ארוחת הבוקר שקיבלנו שם כניראה ארוחת הערב צריכה להיות חוויתית.
ארוחת הבוקר הוגשה בחצר הבית עם מאכלים מקומיים מעשה ידיה של בעלת הבית.
לכל בעלי הבתים אצלם התארחנו קנינו מתנות קטנות בארץ כמו לוחות שנ ה עם תמונות מהארץ צלחות עם שמות כמו ירושלים ובית לחם.
זה תמיד כדאי ומרגש

7 לאוקטובר-
את היום התחלנו במפלי shaki קצת לפני העי ר sisian
 הפניה אל המפלים מצויה ק"מ אחרי הכפר שאקי לכיוון סיסיאן .מייד לאחר הפניה מובילה דרך עפר דרך עמק יפיפה אל החניה של המפליםארמניה 4-14.10.2012 242.jpg
 בתמונות שראינו קודם הטיול נראה המפל הרבה יותר מרשים,כניראה בשל התקופה היבשה כמות המיים במפל הייתה מועטה יחסית,אבל עדיין המפל מומלץ בעיקר בשל הסביבה הפראית והיפיפיה
ארמניה 4-14.10.2012 159.jpg
העיר סיסיאן הנמצאת בסמוך הינה עיר מנומנמת שייש בה כמה אתרים אותם כדאי לבקר.
 האתר הראשון שבו ביקרנו הוא איך לא כנסיית הכפר ,הפעם לא בגלל הכנסיה אלא קראנו שבתוך הכנסיה יש מצגת של אומן מקומי שעושה עבודות זעירות שניתן לראותן רק במיקרוסקופ כמו ציור על שערה וכוארמניה 4-14.10.2012 163.jpg
אין הרבה יצירות ,אך אילה שישנן מעניינות מאוד.
משם לאחר ששאלנו בחור צעיר ,הוא הוביל אותנו ללב העירה שם יש גינה די לא מטופחת ,אבל בתוכה יש אוצר של המון מצבות תצקאר מכל התקופות,וגם מתקופות עתיקות מאוד.שמו של הפארק הוא פארק
 קארדאן ,והוא נמצא מרחק קצר מסיסיאן פורוצ שהוא הרחוב הראשי של העיירה.כדאי מאוד להגיע לשם.האתר הבא אותו ביקרנו הוא זוראצ קארר(zorats karer) 204 גושי בזלת זקופים שגובהם עד 3 מטרים.בכמה מהם יש חורים המכוונים לצפיה בחלקי רקיע מסויימים.גושי הבזלת מציינים אזור דמוי ביצה שבמרכזו יש תילי קבורה.האתר מתוארך לשנת 3000 לפני הספירה

ארמניה 4-14.10.2012 177.jpg

במפות ראינ ו מגדל קבורה מהמאה השביעית.לא הצלחנו להסביר למקומיים מה אנחנו מחפשים אבל עם קצת עקשנות הגענו למגדל הקבורה לייד הכפר אריתו (aghitu) והרי הוא לפניכם הוא נימצא לא רחוק מהאתר הקודם בככביש המוביל בסופו אל מנזר וורתנאוואנק(vorotnavank)הכולל מבצר וכנסיה שאינם מיושבים .הנופים שניבטים מממנו מדהימים

ארמניה 4-14.10.2012 181.jpg

הנופים הניבטים מכנסיית וורתנאוואנק
ארמניה 4-14.10.2012 191.jpg

הרכבל יומא כל 15 דקות ונושא איתו 25 איש.לנו היה מקום רק לשעה 4 אחר הצהריים למרות שבשעה 14 כבר היינו שם.

ארמניה 4-14.10.2012 197.jpg

ארמניה 4-14.10.2012 226.jpg

ארמניה 4-14.10.2012 239.jpg

המלון מדהים ביופיו מקושט בטוב טעם והחדרים נקיים ומיוחדים.
מייד כשהגענו הזמנו את תפריט ארוחת הערב כדי שכשנרד האוכל יחכה לנו כבר בשולחן.מוזר אבל זו היתה דרישתם והאמת זה היה נוח.מה אגיד על המסעדה פשוט חוויה.אני חושב שאת טעם האורז שאכלתי שם ,מן הסתם אורז פרסי(אורז פילאף)עם פירות יבשים אזכור עוד הרבה הרבה זמן. הגבול עם אירן אגב קרוב מאוד ויש גם מעבר גבול למי שרוצה לעבור....אם אתם שם אל תהססו גם לישון במלון וגם לאכול במסעדה.מחיר המלון כ200 ש"ח ללילה
מלון מירהב-; טלפון 24612
100 Mashdots Street, Goris, Armenia
23.100AMD
8 לאוקטובר
קראנו בלונלי פלנט על ציורי הסלע באורתאסאר .אילה הם ציורים של אדם הקדמון הפזורים סביב אגם בגובה של 3300 מטר.העדפנו להגיע לשם עם מדריך מקומי
עוד מהארץ יצרנו קשר עם בחור בשם אשות אבאגיאן 091584485
ukhtasar@gmail15.com שהוא מארגן גיפ עם מדריך .עלות הטיול בן ה5 שעות לערך הוא 250 ₪ לערך הוא חיכה לנו במקום מפגש בעיר סיסיאן ויצאנו לדרך.הנסיעה בגיפ הרוסי ששימש את הצבא הרוסי איטית ומהווה חוויה בפני עצמה.המדריך היה בחור מקומי חביב שיודע אנגלית.הדרך יפה ובסופה אגם וקר שם .מאוד קר.
ראינו ציורים של חיות ובני אדם מאוד מיוחד

ארמניה 4-14.10.2012 280.jpg

ארמניה 4-14.10.2012 293.jpg

ארמניה 4-14.10.2012 289.jpg

ארמניה 4-14.10.2012 301.jpg

המשכנו לגרמוק למלון Armenia hotel and helth spa
·Address: Jermuk city, 2 Myasnikyan St 3401,Jermuk,Armenia
המלון מפואר שיש בו מרחצאות חמים וטיפולי בוץ ואנחנו פינטזנו שעוד מעט אנחנו משתכשכים בבריכת המלון .זה עבר לנו מהר מאוד לאחר שפגשנו את פקידת הקבלה הקשוחה שאמרה לנו שיש פרוצדורה להיכנס למרחצאות .צריך לעבור בדיקת רופא והסיכוי שהרופא יאשר כניסה אחת הוא קטן.ואנחנו רצינו איזה שעה להיכנס למיים לא נורא נלך לחמת גדר.
במקום הלכנו לטייל בעיר גרמוק שהיא עיר תיירות .בגלל התקופה היא היתה כבר די ריקה ובכל זאת
ניתן להמליץ מאוד על מפל העיר
ארמניה 4-14.10.2012 309.jpg

ארמניה 4-14.10.2012 315.jpg

את הערב סיימנו בארוחת ערב שהומלצה ע"י הלונלי פלנט ואמנם לא איכזבה
במסעדה היתה גם להקה מקומית שהרעיה עולמות
השיפודי בשר שאכלנו שם היו מן הטובים שאכלנו בארמניה ותאמינו לי בשר על האש הוא מאכל לאומי
Gandevank restaurant
Tl 21690
400 מטר מהכיוון הנגדי למרכז גרמוק ולבית המלון בו התאכסנו

9 לאוקטובר
במקור תיכננו להישאר ולהיתפנק בבוקר בבית המלון אבל כבר ערב קודם לכן הבנו את העיקרון והשכם בבוקר יצאנו לדרכנו לכיוון ירגיס בה מצוי בית הקברות היהודי העתיק
עברנו את ירגיס וממש ע"י השלט המורה על יציאה מירגיס יש שביל ימינה הממשיך לעבר העמק כ200 מטר
כשמגיעים לעמק יש כוורות דבורים זה הזמן לפנאת שמאלה לחצות את הנהר עלגשר לטפס מספר מדרגות והינה אנחנו בבית הקברות היהודי בן ה800 שנה.

ארמניה 4-14.10.2012 324.jpg

הכיוון עתה הוא אגם סוואן שם נישן הלילה.הדרך המתוכננת להיום היא ארוכה .בדרך עברנו דרך חאן הדרכים סלים קרוואנסראי שהיה אחד נהחאנים על דרך המשי.החאן משנת 1332 השתמר בצורה הטובה ביותר בארמניה.הדרך המובילה אליו ומטפת היא אחת הכבישים היפים שנסענו בארמניה.גובהה הרב מאפשר מבטים לכל עבר .גווני האבנים באדום ירוק כחול ככל הניראה בגלל מחצבים שונים משווים טיול מאוד מיוחד .

ארמניה 4-14.10.2012 338.jpg

ארמניה 4-14.10.2012 346.jpg

לאורך האגם עברנו את האתרים הבאים

בכפר העתיק נוראתוס(noratus(ראינו בית קברות עתיק עם מצבות חאצקאר עתיקות ומיוחדות

ארמניה 4-14.10.2012 350.jpg

ארמניה 4-14.10.2012 357.jpg

Sevanavank-נמצא בחצי האי .הרבה הרבה מדרגות ונוף יפה מאוד על כל האגם.שם ראינו חתונה ארמנית בתוך הכנסיה

ארמניה 4-14.10.2012 370.jpg

ארמניה 4-14.10.2012 365.jpg

בלילה ישנו במלון טופקאן שאנחנו הינו האורים היחידים באותו לילה.המלון מצוי בצד המזרחי של האגם מלון מאוד מאוד יפה שכולל את כל השרותים כולל בריכת שחיה חיצונית.החדר עצמו יפה והמקלחת בנויה מסלעים מקומיים עם גוונים שונים.
יש שולחן ביליארד ואינטרנט חינם
למלון יש מסעדה שנמצאת במרחק של כ100 מטר ממנו פשוט מצויינת.לא שיש הרבה ברירה אבל המסעדה באמת מאוד טובה כמו גם ארוחת הבוקר אותה אוכלים במסעדה והפתיעה אותנו בעושרה
10 לאוקטובר-הבוקר אנחנו נוסעים לberdאחת הדרכים היפות ביותר בארמניה.הדרך היא לבנה במפות .ברובה סלולה עם בורות הנסיעה אפשרית גם עם רכב רגיל אבל בזהירות.כמו בארמניה הדרך די שוממה למעט הלדות.זה ממש פלא איך הרכבים האילה שורדים את הדרכים הקשות לי בכל אופן אין הסבר.בשל מיעוט מוסכים וחיסכון בכסף הקימו השילטונות מוסכים לטיפול עצמאי
ארמניה 4-14.10.2012 389.jpg

ארמניה 4-14.10.2012 530.jpg

ארמניה 4-14.10.2012 417.jpg

ארמניה 4-14.10.2012 437.jpg

המשכנו לכנסיית varagavank הלא מאויישתונסענו לעירijevan לטיול בעיר ובעיקר בשוק
שם התוודענו לפירושקי לביבה מטוגנת עם תפח אדמה
היעד הבא היה מנזר גושוונק התיכנון היה להשאיר שם את הרכב לתפוס מונית לאגם parz lich
הנמצא ע"י דיליגאן ולחזור רגלית לרכב מסלול של כ5 ק"מ
.תיכנון זה תיכנון ומציאות זו מציאות .מצאנו מישהו שיקפיץ אותנו לאגם .נסיעה של כ45 דקות

ארמניה 4-14.10.2012 415.jpg

הגענו לכביש הראשי בשעה 1800 ומייד עצרו לנו חברה צעירים שסטו מהדרך על מנת להביא אותנו לצומת המוביל לאחר כמה ק"מ למכונית.משם ממש דקה והנה אנחנו במכונית של זוג זקנים ארמנים ששוב סטו מהדרך והביאו אותנו לאוטו .לאחר תחנונים שלנו הסכימו לקבל מאיתנו מתנה צנועה מישראל.בלילה ישנו בביתה של נינה בעיר דליגאן.נינה אישה חמה מאוד ובשלנית מצויינת.אכלנו שם בלווית מספר תיירים נוספים מרחבי העולם את אחת הארוחות היותר טובות שאכלנו בארמניה
Dilijan

ארמניה 4-14.10.2012 409.jpg

ארמניה 4-14.10.2012 439.jpg
לאחר שמיצינו את השוק המשכנו לעבר קניון דבדdebed שהוא קניון מדהים ביופיו
 אנחנו ביקרנו באודזון המצויה על מצוק ב אודזון יש כנסיה יפיפיה מהמאה השביעית,שלידה מבנה מרשים לא פחות שמייחסים לו סגולות פיריון.כך שתיזהרו מי שלא מתכנן.כשאנחנו היינו שם הכנסיה היתה בשיפוצים

העליה לאודזון
ארמניה 4-14.10.2012 455.jpg

שני אתרים נוספים אותם ביקרנו הם הגאפאת וסנהין שניהם כלולים ברשימת נכסי עולם ,שניהם יפים ומיוחדים ,למרות שראינו אין ספור כנסיול,למרות הכל השתיים האילה באמת יפות

סנהין

ארמניה 4-14.10.2012 460.jpg

ארמניה 4-14.10.2012 372.jpg

האתר האחרון שביקרנו באותו יום היה מנזר אחטאלה מהמאה ה13 הבלתי מאוייש.היה לנו מזל שהיתה שם קבוצת תיירים איטלקים שפתחו עבורם את הכנסיה.
ולמה מזל ?כי פנים הכנסיה מצוייר בציורי קיר מרהיבים בניגוד לכנסיות ארמניות אחרות שמשעממות מבפנים ויפיפיות מבחוץ.

ארמניה 4-14.10.2012 484.jpg

הגשם קצת נרגע ומצאנו את הבית לייד השלט הכתום ממש על ידנו.
טוב זה היה הצימר הנחמד ביותר שהיה לנו למרות שהשירותים משותפים.
בעלי הבית פשוט מדהימים דוברי אנגלית.החדרים כולל השרותים מצוחצחים ובעלת הבית אירנה מבשלת בחסד.את ההמלצה עליהם קראנו באינטרנט מבחור צרפתי שטייל ושיבח אותם ואמנם לא התאכזבנו
יש לה מספר חדרים שהיו מאויישים ע"י טיילים אחרים וארוחת הערב היתה שמחה ועליזה
אגב שמם ישראליין למרות השם הם נוצרים .המשפחה עברה טרגדיה כאשר בנם נהרג במלחמה עם אייזרבזאן
phone +347091088812,+347094894292.Irina b&b iris
רחוב: Baghramyan 65 Alaverdi

ארמניה 4-14.10.2012 490.jpg

היום אנחנו מחזירים את הרכב בערב בשדה התעופה.העדפנו את שדה התעופה כדי לא לסתבך עם נהיגה בעיר ואמנם כשהחזרנו את הרכב הכל דפק כמו שצריך ולקחנו מונית לירוואן.אין ספק שמבחינת נופים זה היה היום המוצלח ביותר
התחלנו את היום בביורקאן שם יש מצפה אסטרונומי .הגענו למצפה שהיה סגור ואז קרא השומר לאסטרונום ארמני שתמורת 4000 דראם ערך לנו סיור מאלף בתוך המתקן.הוא דיבר אנגלית שוטפת והיה מעניין מאוד.מאחר והשעה לא היתה מתאימה לצפייה בכוכבים הוא אמר שהוא יכול לארגן סיור בליילה עם צפייה בכוכבים,יש שם טלסקופ בקוטר של 5 מטר אחד הגדולים בעולם.לנו זה לא התאים בגלל רצוננו להגיע לירוואן אבל כדאי מאוד למי שיכול.עשינו שטות שלא לקחנו את הפרטים שלו אבל אני בטוח שניתן לאת באינטרנט.

ארמניה 4-14.10.2012 496.jpg

משם במרחק של כ15 דקות נסיעה בנוף משגע מבצר אמברד

ארמניה 4-14.10.2012 512.jpg

ובהמשך עוד חצי שעה של נסיעה במעלה ההר אגם קרי ליכkeri lichאין ספק המקום עם הנופים היפים ביותר שראינו בטיול זה.הדרך בסך הכל סבירה.קחו בחשבון שמאוד מאוד קר שם למעלה

ארמניה 4-14.10.2012 540.jpg
ארמניה 4-14.10.2012 547.jpg
ארמניה 4-14.10.2012 554.jpg

את שתי הלילות הבאים בילינו באכסניית הנוער envoy שנמצאת במרכז העיר ממש.נוח להגיע ממנה לכל מקום ברגל.יחסית למלונות אחרים היא זולה מאוד.כוללת גם חדרים זוגיים עם שרותים ומקלחת.אמנם החדרים קטנים אבל מאוד נקיים ומשופצים.ישנה ארוחת בוקר ושתיה חמה חופשית לאורך כל היום.בעונה יוצאים סיורי לכל רחבי ארמניה. שהינם מומלצים על פי הביקורות במחירים סבירים כמו גם סיורי חינם בעיר עצמה
יש אינטרנט חינם ועמדות מחשב באכסניה
www.envoyhostel.com
Pushkin Street 54, 0019 יראבן
13.אוקטובר
מסתובבים בלילה היום האחרון של הטיול .העיר הירוון.העיר הפתיעה אותנו.אם 20 ק"מ ממנה עם פנסים כי אין תאורת רחוב הרי עיר זו היא מודרנית לחלוטין,מלאה אנשים עד שעות הלילה המאוחרים,בתי קפה מסעדות מבנים יפים.פשוט עיר יפה ותוססת

ככר האופרה

ארמניה 4-14.10.2012 607.jpg

ככר הרפובליקה
ארמניה 4-14.10.2012 612.jpg

כדאי מאוד לבקר בכיכר בלילה.הכיכר והביניינים המפוארים סביבה מוארים והיא ניראת הרבה יותר יפה מאשר ביום.בכיכר הכינו תאורה ובמה ענקית
מסתבר שבכל שנה באותו תאריך ה14 לאוקטובר חוגגת העיר ירוואן את יום הולדתה.ע"פ ההכנות שהיו בעיר ככל ניראה כדאי מאוד לבקר בעיר ב14 לאוקטובר

עוד ביקרנו במוזיאון הכתב הארמני שהוא מעניין מאוד ומומלץ

ארמניה 4-14.10.2012 604.jpg

ולסיכום
 היה מעניין מאוד.הארץ כיפית שמזמינה טיולים האוכלוסיה המקומית אדיבה ומסבירה פנים .האוכל מצויין והנופים נהדרים. כדאי לנצל את העובדה שעדיין אין בה תיירות המונית.