01.איסטנבול, העיר הגדולה ביותר בטורקיה. בתחילה נקראה ביזנטיון ולאחר מכן קונסטנטינופול. שימשה כבירת האימפריה העותומנית עד לשנת 1924. למרות שאנקרה משמשת כעיר הבירה, העיר ממשיכה להיות מרכז התיירות, המסחר והתרבות של המדינה. שוכנת לחופי מפרץ הבוספורוס, ומשתרעת ע”פ 2 יבשות, אסיה ואירופה. מספר תושבים מוערך : 11 – 13 מיליון.

קישור ל: גוגל מפס. מפת העיר: איסטנבול

מראה ממגדל גלאטה צפונה. [ברקע מלון מרמרה – כיכר טקסים]

02.שדות תעופה: לעיר שני שדות תעופה. העיקרי החדש, [החל לפעול ב: 05/04/19], שדה איסטנבול איירפורט בצד האירופאי, במרחק של 35 ק”מ ממרכז העיר. סימונו : IST , ומשמש בעיקר את חברת “טורקיש איירליינס” וחברות זרות, ומישראל גם את חברת “אטלס ג'ט”. ושדה נוסף קטן יותר,סביאה גוקצ'ן בצד האסייתי, במרחק של כ: 50 ק”מ ממרכז העיר. סימונו : SAW , ומשמש בעיקר את חברת “פגסוס”

עידכון : שדה התעופה אתא טורק ניסגר לחלוטין. כל הפעילות עברה לשדה התעופה החדש צפון מערבית לעיר בצד האירופאי. סימון השדה הינו : IST . זמן נסיעה לעיר כשעה. הגעה לעיר מונית או אוטובוס “Havaist” למספר מקומות בעיר. שדה סביאה גוקצ'ן ממשיך לתפקד כרגיל.

קישור לאתר שדה איסטנבול איירפורט :איסטנבול איירפורט IST

קישור לאתר שדה סביאה גוקצ'ן: http://www.sabihagokcen.aero/homepage

הערה - שדה סביאה גוקצ'ן:

1] אין בשדה סביאה גוקצ'ן אינטרנט חופשי. בשני מקומות ניתן לקבל סיסמא לכניסה, תמורת קניית מינימום של 45 לי”ט, המקומות: הראשון, בסוף מסדרון הדיוטי פרי, בדרך לשערי העלייה למטוס, מול המדרגות הנעות בצד ימין : trattoria milano pizza & pasta . במקום יש גם שקעי חשמל לטעינה מתחת כל ספות הישיבה שסביב הקירות. והמקום השני, בקומה מעל, עם המדרגות הנעות: בצד שמאל: H E R O E S SPORTS BAR , אבל אין שקעי חשמל לטעינה.

2] שמירת חפצים: בקומת הקרקע [אולם היוצאים] בסופו יש משרד עם שילוט בולט: LEFT LUGGAGE. מחיר: 15 לי”ט לפריט ל: 24 שעות.

הטרמינל בסביאה גוצן

03.הגעה משדה איסטנבול איירפורט לעיר.

ישנם מעל 10 קווי אוטובוס של “Havaist” למקומות שונים ברחבי העיר.

קווים עיקריים לתיירים: * קו ist מס. 5: למזח בבשיקטש 90 דקות נסיעה 43 ק”מ 18 לי”ט

לחוף הבוספורוס בצד האירופאי.

* קו ist מס. 7: למזח בקדיקוי 110 דקות נסיעה 64 ק”מ 25 לי”ט

לחוף הבוספורוס בצד האסייתי.

* קו ist מס. 8: לשדה התעופה סביאה גוקצ'ן.

* קו ist מס. 13: לעיירה סראייר 100 דקות נסיעה 97 ק”מ 30 לי”ט

עיירה מצפון לאיסטנבול בצד האירופאי.

* קו ist מס. 1S: לסולטן אחמט 100 דקות נסיעה 45 ק”מ 18 לי”ט

לעיר העתיקה כולל תחנה באמינונו.

* קו ist מס. 19: לעיר החדשה, לטקסים 60 דקות נסיעה 40 ק”מ 18 לי”ט

התחנה בכיכר טקסים מול פארק גאזי.

קישור לאתר של “Havaist”: אתר Havaist

04.הגעה משדה סביאה גוקצ'ן לעיר החדשה או העתיקה.כללי: קו מטרו בבניה, האוטובוסים והמוניות לעיר נוסעים באותו נתיב. האוטובוסים תיירותיים חדשים ונוסעים ישירות. המלצה: אוטובוס. ביציאה מהטרמינל לחצות את מעבר החציה, למבנה הלבן עם הכיתוב הכחול “Havaist”. בנתיב התנועה שמאחורי הצריף הלבן, חונים אוטובוסים ל: טקסים ולקאדיקוי. יש גם שילוט אלקטרוני ע”ג האוטובוס. האוטובוס לטקסים: יציאה: כל חצי שעה, מ: 04:00 ועד: 01:00. מחיר: 18 לי”ט, התשלום לנהג, זמן נסיעה בין שעה ורבע לשעתיים תלוי בעומס התנועה. התחנה בקרבת כיכר טקסים, בצומת של מלון דיוואן צמוד למלון POINT. הערה : גם במידה והמלון בעיר החדשה מרוחק מתחנת “Havaist", או ע”מ להגיע לעיר העתיקה, עדיף להגיע באוטובוס ולקחת מונית רק להמשך הדרך מטקסים. מהשדה לעיר האוטובוסים והמוניות נוסעים באותו נתיב בדיוק וחבל על הכסף. מונית עם מונה מהתחנה לעיר העתיקה לאזור סולטן אחמט כ: 32 – 35 לי”ט. לא להתפתות לנסיעה ללא מונה, יש במקום הרבה מוניות. ללא מונה יציעו לכם 70 לי”ט. “Its A Very Good Price”

מוניות שדה התעופה סביאה גוקצ'ן : מוניות צהובות עם ציור של מטוס וכיתוב סביאה גוקצ'ן על הדלת, כמו מוניות הדר לוד בנתב”ג. מחיר קבוע לעיר, 250 לי”ט. בחזור לבקש מהקבלה במלון להזמין לכם מונית של שדה התעופה, ולא מונית רגילה, ע”מ לא לחזור ריקים התעריף הוא 200 לי”ט בלבד.

תחנת “Havaist” בשדה: מעבר לכביש, מול היציאה מהטרמינל.

הערה: מיקום האוטובוסים עבר מחזית הצריף הלבן, לנתיב התנועה שמאחוריו.

תחנת האבסטס בסביאה גוצן. מול היציאה מהטרמינל.

התחנה בעיר, בצמוד למלון P0INT.

05.הגעה משדה סביאה גוקצ'ן לעיר העתיקה: אוטובוס / מעבורת / רכבת קלה. ביציאה מהטרמינל לוקחים את “Havaist” לקאדיקוי [כמוסבר ב: 05 ] ונוסעים לתחנה הסופית. התחנה מול המזח של המעבורת. האוטובוס יוצא כל חצי שעה. משעה: 04:00 ועד: 01:00 משך הנסיעה כ: 50 / 70 דקות. מחיר 14 לי”ט, תשלום לנהג. בקאדיקוי: שביל באורך של כ:50 מטר מוביל מתחנת האוטובוס למעבורת. כרטיס בקופה / מכונה, בכניסה למעבורת מימין. מחיר: 5 לי”ט. המעבורת מפליגה ישירות למזח באמינונו. [לעיתים יש עצירה בדרך גם ב: קראקוי] היציאה באמינונו לרחבה גדולה. בצד שמאל יש מעבר תת קרקעי / פסג חנויות לצדו השני של הרחוב. הרכבת הקלה עוברת במרכז בין שני נתיבי התנועה, מעל הפסג. ביציאה בצדו השני של המעבר, פונים שמאלה לאורך המדרכה, כ:100 מטר עד לרמזור, וחוצים את הכביש לתחנת הרכבת הקלה. מחיר נסיעה: 5 לי”ט. באופן כללי: הרכבת שמגיעה משמאל [ מכיוון הגשר הגדול ] לימין ממשיכה לעיר העתיקה. ומימין לשמאל לכיוון קאבאטש. [העיר החדשה / כיכר טקסים].

הערה 1: במזח באמינונו ההגעה והיציאה לקדיקוי הינה מאותו מקום בדיוק. מקדיקוי לאמינונו, היציאה כפי שרשום לעיל. א ב ל בכיוון חזור המזח הינו קצת דרומה, מהמקום שיצאתם ממנו. יורדים מהמעבורת, פונים שמאלה והולכים עם המדרכה לאורך החוף כ: 7/10 דקות, עד שמגיעים למזח שיצאתם ממנו בצד שמאל,ולתחנת האוטובוס לשדה התעופה מימינכם. למי שניזקק, המיבנה האדום באמצע: שירותים. תשלום: 1 לי”ט.

הערה 2: דרך הגעה זו מתאימה למטייל עם תיק יד / גב, ו/או טרולי קטן. למטייל עם מיזוודות עדיף לקחת את האוטובוס לכיכר טקסים [פרוט בפסקה הקודמת 05.] ומשם להמשיך עם מונית לעיר העתיקה.

כרטיסי האוטובוס. למזח בקדיקוי 14 לי”ט, לטקסים 18 לי”ט.

התחנה בקדיקוי. המעבורת בסוף השביל. [ באמצע מימין שירותים. תשלום: 1 לי”ט ]

מזח המעבורת בקצה השביל.

הרציף.

המעבורת.

המעבר התת קרקעי מהמזח לתחנת הרכבת.

תחנת הרכבת באמינונו.

06.הרכבת הקלה. רכבת חשמלית עילית. מתחילה מאזור קאבאטש בצפון, לרגלי כיכר טקסים, חוצה את מפרץ קרן הזהב ועוברת לאורך כל העיר העתיקה עד לשכונת לאללי Laleli ומשם ממשיכה עד לחיבור עם קו מטרו M 1 . אורך הקו: 14 ק”מ. מספר תחנות: 24. תדירות: כל 5 דקות. זמן נסיעה מקצה לקצה 45 דקות. סימון במפה: קו T1

מחיר כרטיס לנסיעה בודדת 5 לי”ט.

כרטיס לנסיעה בודדת לרכבת ולרכבל :

קישור :מפת המטרו קו T 1 [הכחול][מפת כל קווי התחבורה בעיר]

ללחוץ עם הסמן על המפה להגדלה.

תחנות עיקריות לתייר:

01]תחנת קאבאטש [ KABATAS ] : א] אל / מ הרכבל התת קרקעי לכיכר טקסים.

ב] ארמון הדולמה בחצה.

ג] מזח המעבורות בקאבאטש.

02] תחנת טופהאנה [ Topane ] : גלריית איסטנבול מודרן.

03] תחנת: אמינונו [ Eminonu ] : א] מזח המעבורות.

ב] שוק התבלינים [השוק המצרי].

ג] קניית טקסטיל, פסקה 20 בהמשך.

04] תחנת גולהאנה [ GULHANE ] : א] המוזיאון הארכאולוגי.

ב] פארק [גן] גולהאנה.

05] תחנת סולטן אחמט [ SULTANAHMET ] : כיכר סולטן אחמט והאתרים סביבו.

06] תחנת צמברליטש [ CEMBERLITAS ] : א] חמאם צמברליטש. [ 20 / 30 מטר מהתחנה]

ב] הבזאר הגדול [הגראנד בזאר] הכניסה משער נורוסומניה.

ג] מסגד נורוסומניה.

07] תחנת בייזיט – גרנד בזאר [ BEYAZIT – Kapali Carsi ] א. הבזאר הגדול – הכניסה מרחוב ORDU Cad..

ב] מוזיאון הקליגרפיה.

ג] שוק רחוב בכיכר.

ד] מסגד בייזיט.

08] תחנת לה לה לי / יוניברסיטי [ UNIVERSITE – LALELI ] : להמשיך רגלית למסגד סולימניה. [ללכת לאורך הגדר של האוניברסיטה עד הכביש ולהמשיך ע”פ השילוט. קל מאד]

09] תחנת Aksaray : בקצה שכונת לאללי – Laleli : א] ריכוז גדול של בתי מלון. זולים יחסית למלונות בטקסים בגלל המרחק. אבל עם נגישות טובה עם הרכבת הקלה.

ב] אלפי חנויות טקסטיל וביגוד. כל הסוגים, צבעים מינים ומידות. הערה: חלק מהחנויות רק לקניה סיטונאית ו/או לקנייה כמותית.

07.רכבל כיכר טקסים – קאבאטש. רכבל תת קרקעי בסגנון הכרמלית בחיפה. יעודו: חיבור מהיר בין העיר העתיקה שנמצאת בגובה פני הים, לעיר החדשה שנמצאת בגובה של כ:40 מטר מעל פני הים, החיבור ע”י מנהרה באורך של כ:600 מטר, ממרכז כיכר טקסים לתחנת קאבאטש של הרכבת הקלה. לרכבל שתי קרוניות, אחת עולה כאשר השנייה יורדת. משך הנסיעה: 2.5 דקות. זמינות כל 10 – 12 דקות. פועל מ: 06:15 ועד: 00:00. חוסך את הצורך לקחת מונית לעיר העתיקה, וכמובן גם הפוך. למי שרוצה להגיע בלילה מאזור העיר העתיקה לטקסים ולמידרחוב איסטיקלל. מהכיכר יורדים ברכבל ועוברים לתחנה הראשונה של הרכבת הקלה שממשיכה לאורך כל העיר העתיקה. מחיר לנסיעה: 5 לי”ט.

תחנת קאבאטש. הרכבל [במדרגות למטה] + הרכבת הקלה [בחוץ לצד המדרגות].

הרכבל.

08.התניידות ברכב אל / מ, ובעיר עצמה. התנועה בעיר ובדרכים ממנה ואליה, הנה פקק תנועה מתמשך לאורך רוב שעות היממה. המושג “שעות העומס” כמעט ולא קיים. העיר בעומס תמידי. חשוב לקחת נתון זה בחשבון, בעיקר בתכנון זמן הגעה לשדה לפני הטיסה. במקרה של קונקשן בשדה סביאה גוקצ'ן, המשמעות הנה ששווה וניתן לתת “קפיצה” בטוחה לעיר בין הטיסות רק במידה ויש לפחות הפרש של כ: 9 שעות ברוטו בן זמן הנחיתה להמראה ע”מ שישארו כ: שעתיים, שלוש נטו לביקור בעיר. אפשרות נוספת ליציאה קצרה קלה ומהירה בזמן קונקשן, בפסקה מס. 42 בהמשך.

09.להיכן נלך: למבקר בפעם הראשונה בעיר, הייתי ממליץ להתרכז בעיר העתיקה, סביב כיכר סולטן אחמט. רוב אתרי החובה של העיר נמצאים סביבה או בקרבתה. הגעה: ברכבת הקלה לתחנת סולטן אחמט. במרכז הכיכר מזרקה. כל האתרים שיפורטו לעיל הנם יחסית למזרקה.

פרוט האתרים סביב הכיכר:

פיסקה מס. 10 : ההיפודרום. [ בצד ימין של המזרקה ]

פיסקה מס. 11 : מסגד סולטן אחמט – המסגד הכחול. [ בצד ימין מול ההיפדרום ]

פיסקה מס. 12 : האיה סופיה. [ כל הצד השמאלי של הכיכר ]

פיסקה מס. 12א : איה סופיה הקטנה. [ כ: 10 דקות הליכה מהכיכר ]

פיסקה מס. 13 : הארמון השקוע [ ירבטאן סראיי ]. [ מחוץ-ממול הכיכר מעבר לכביש. הכניסה מרחוב ירבטאן סראיי ]

פיסקה מס. 14 : הטופ קאפי. [ מאחורי האיה סופיה להמשיך בדרך ישר ]

פיסקה מס. 14א : רחוב סואוק צ'שמה. [ מאחורי האיה סופיה לפנות שמאלה בדרך]

פיסקה מס. 14ב : אראסטה בזאר. [ לאורך החומה האחורית של המסגד הכחול]

פיסקה מס. 32 : המוזיאון הארכיאולוגי. [ כ: 5 דקות הליכה מהכיכר ]

פיסקה מס. 32א : פארק גולאנה. [ כ: 5 דקות הליכה מהכיכר ]

הערה 1: מאחר ואין קשר בין האתרים השונים בכיכר, אין משמעות לסדר הביקור בהם.

הערה 2: כללית, רוב המוזיאונים / ארמונות בעיר, סגורים לביקור בימי שני וחמישי.

הערה 3: שווקים / בזארים סגורים ביום ראשון.

*****במדור טיפים יש טיפ מתאריך: 27/05/19 שהבזאר ומקומות שונים נוספים כן פתוחים ביום ראשון, מאחר ולא ראיתי אישית אני מצרף את הקישור : איסטנבול בזאר ביום ראשון

הערה 4: מסגדים פתוחים כל השבוע. חלקם סגורים לפרק זמן קצר בזמן התפילה וביום ששי מהבוקר ועד סיום תפילת הצהריים. רצוי לקחת שקית ניילון ריקה בתיק עבור הנעליים, למסגדים שבהם לא מחלקים. בתיירותיים אין בעיה. במסגדים היותר קטנים אין שקיות.

הערה 5: את העיר העתיקה מכיכר סולטן אחמט ועד רובע לה לה לי, חוצה לאורכה רחוב ראשי אחד רחב, בעל 3 שמות מתחלפים. בקטע הראשון מהכיכר הרחוב ניקרא: .Divanyolu Cad [ דיוואן - יולו ], בהמשך משנה את שמו ל: .YENICERLER Cad [ יניצ'רילר ], ובקטע של רובע לה לה לי שמו: .ORDU Cad [ אורדו ].

זה גם הרחוב שבמרכזו עוברת הרכבת הקלה.

קישור לטריפאדוויזר: כיכר סולטן אחמט

קישור לטריפאדוויזר: המזרקה במרכז כיכר סולטן אחמט.

10.ההיפודרום [AT MEYDANI]: בכניסה לכיכר מצד ימין : הסביל, נקודת שתיה ציבורית. נתרמה לעיר בשנת 1898, ע”י וילהלם השני קייזר גרמניה. לאחריו ההיפודרום, מרכז הספורט והתרבות בעת העתיקה. שימש לקרבות אדם, למרוצי סוסים, ומרכבות. בימינו, לכנסים, הפגנות וכד'. בזמנו הכיל כ: 70,000 – 100,000 צופים. למען הדיוק כיום אלו רק שרידי ההיפודרום. מאחר ורובו מכוסה בשני מטר של חול. נשארו רק חלקים מהיציעים בחלק המרוחק מהכניסה. נימצא בשטח הציבורי, הכניסה חופשית במהלך כל ימי השבוע.

קישור לטריפאדוויזר: האובליסק בהיפודרום

קישור לטריפאדוויזר: ההיפודרום

קישור לטריפאדוויזר: הסביל בחזית ההיפודרום

הסביל בחזית ההיפודרום.

הסביל על רקע המסגד הכחול.

ההיפודרום

11.מסגד סולטן אחמט [המסגד הכחול BLUE MOSQE]: נימצא בין המזרקה להיפודרום. המסגד היחיד עם 6 מינרטים. [צריחים], חיקוי למסגד שהיה במכה. מכונה גם “המסגד הכחול" בשל אריחי החרסינה בגווני כחול שבהם מצופים קירותיו הפנימיים. פתוח כל השבוע. הכניסה חופשית. המסגד משמש כמקום תפילה פעיל, ולכן סגור למבקרים בזמני התפילות וביום ששי מהבוקר ועד לאחר סיום תפילת הצהריים. הכניסה מהחצר מימין, חולצים את הנעליים, ולוקחים אתכם בשקית שמקבלים במקום. היציאה מצדו השני של המסגד, לכיוון המזרקה והאיה סופיה.

קישור לטריפאדוויזר: המסגד הכחול

כללי התנהגות בשטח המסגד [תקף לכל המסגדים]

12.איה סופיה [AYASOFIA] כנסיית החוכמה הקדושה. במקור הוקמה ככנסייה ביזנטית. לאחר הכיבוש המוסלמי הוסבה למסגד. ומשנת 1934 משמשת כמוזיאון. ייחודה בכך שהכיפה הענקית העליונה תלויה על הקירות ההקפיים ללא עמודי תמיכה ממרכז האולם. ממוקמת לאורך כל צידה השמאלי של הכיכר. כניסה: 40 לי”ט. פתוח: 09:30 עד: 17:00.

הערה חשובה: קישור האיה סופיה הופכת להיות מסגד תוקף ההחלטה הינו ב: 10.07.20 והכוונה שהתפילה הראשונה תיהיה ב: 24.07.20

קישור לטריפאדוויזר: איה סופיה

קישור לטריפאדוויזר: איה סופיה הקומה השניה

12א. איה סופיה הקטנה Kucuk Ayasofya Camii

[ Church of the Saints Sergius and Bacchus ]

דגם מוקטן 1:1 של האיה סופיה שבכיכר סולטן אחמט. גם כאן נבנתה במקור ככנסייה ועם הכיבוש העותומני הוסבה למסגד. לכן אין כאן “מחרב” חצוב בקיר. [ גומחה בקיר כל מסגד המראה את כיוון הכעבה במכה ] ואגן הטבילה לנצרות עבר הסבה לאגן רחיצת רגליים, ולכן זה המקום היחיד שהוא נימצא בתוך אולם התפילה ולא מחוץ למבנה. כנראה שהמבנה הוקם ע"מ לשמש מודל “לדבר האמיתי” , הכנסייה בכיכר סולטן אחמט ולוודא שהחישובים ההנדסיים של כיפה מרכזית המשמשת כגג והנתמכת על הקירות הצדיים ללא עמודי תמיכה, נכונים.

המקום יכול לשמש כאלטרנטיבה נחמדה לאיה סופיה שבכיכר סולטן אחמט. אין דמי כניסה, אין תורים וצפיפות והכי חשוב הכל גלוי ופתוח ללא שטחים סגורים לשיפוצים. הדבר היחיד שפוגם הוא גודל של כנסייה רגילה ולא מיבנה אדיר ממדים כמו האיה סופיה בכיכר.
הגעה: כ 10 דקות הליכה נינוחה מכיכר סולטן אחמט. יוצאים מהכיכר דרך הכביש שבין קצה ההיפודרום למסגד הכחול ויורדים עד הכנסייה. אפשרות נוספת יורדים עם הכביש שמאחורי המסגד הכחול [ האראסטה בזאר ]. שני הכביש מתחברים בסוף בכיכר קטנה מול המסגד.

בחצר יש בית קפה / תה / חטיפים. נחמד להצטרף לשבת עם המקומיים. [ תה – 2 לי”ט ]

קישור לטריפ אדוויזר: איה סופיה הקטנה

13.הארמון השקוע[ירבטאן סראיי]: נמצא מחוץ לכיכר,מול הכניסה בצד שמאל. שם הרחוב גם הוא, ירבטאן סראיי. מתחת לגינה עם 3 מזרקות המים. אולם ענק ששימש כמאגר מים תת-קרקעי לארמון הטופ קאפי. התקרה נתמכת ע”י 336 עמודי שיש שונים, שנלקחו שלל ברחבי אירופה. ומכאן גם שמו : ארמון. המקום אפלולי וקריר, ההליכה ע"ג דק מעץ מעל פני המים. פתוח כל השבוע מ: 09:00 ועד: 17:30 בחורף, ובקיץ עד: 18:30. כרטיס כניסה: 20 לי”ט. קישור לאתר הרשמי: http://yerebatan.com/homepage

קישור לטריפאדוויזר: ירבטאן סראיי

מאגר המים, מתחת הגינה והמזרקות. [ נכון ל: 10/2017 נימצאות בשיפוץ ומוקפות לוחות פח ]

14.מוזיאון הטופ קאפי שער התותח [TOPKAPI MUZESI SARAYI]: ארמון מפואר בסגנון מזרחי מסורתי, ששימש כמעונם הרשמי של הסולטנים כ: 400 שנה, עד ל: 1853. כיום מוזיאון. נמצא בכיכר, בהמשך הכביש מאחורי האיה סופיה. משתרע ע”פ שטח נרחב. משך הביקור, בין מספר שעות ועד ליום שלם, תלוי ברמת העניין האישית ולחץ המבקרים. עוברים בין ארבעת החצרות והאולמות השונים: מטבחים, נשקים, לבוש של הסולטנים, מתנות, אוצרות, כלי קודש, שעונים ועוד. פתוח: מ: 09:00 עד: 17:00. האתר פתוח לביקור ביום שני סגור ביום שלישי. כרטיס כניסה : 30 לי”ט. כרטיס ל: HAREM, הרמון [אגף הנשים] : 15 לי"ט. אין אפשרות להיכנס רק להרמון. כרטיס להרמון ניתן לרכוש: בכניסה בקופה הראשית, עם כרטיס הכניסה הכללי, או בהמשך בקופה בכניסה להרמון.

הערה: במידה ואתם באים לארמון במונית חשוב מאד להדגיש לנהג שכוונתכם לארמון, בכיכר סולטן אחמט. אחרת עם כוונה או לא מצד הנהג, תמצאו את עצמכם בצידה השני המרוחק של העיר באזור שגם הוא נקרא, טופקאפי.

קישור לאתר : https://istanbultourstudio.com/istanbul/palaces#

קישור לטריפאדוויזר: ארמון הטופקאפי

קישור לטריפאדוויזר: הסביל בכניסה לארמון הטופ קאפי

הסביל בכניסה לארמון הטופ קאפי.

ההרמון [אגף הנשים] HAREM

14א' רחוב סואוק צ'שמה Sogukcesme Sokagi

רחוב “המיזרקה הקרה”. ממוקם בין החומה של האיה סופיה מצד אחד, והחומה של ארמון הטופ קאפי מהצד השני. הרחוב מרוצף באבנים קטנות. התנועה רק בחשמליות גולף. הגעה: מקיפים את האיה סופיה ובמקום להמשיך ישר לארמון פונים שמאלה לרחוב. בעבר בתי העץ היו מוזנחים ומטים ליפול, וכל הסביבה הייתה סלאמס. כיום כל בתי העץ משופצים ברמה גבוהה מאד. הרחוב יורד בשיפוע ומגיע לרחוב הראשי שיורד מכיכר סולטן אחמט. אין ברחוב אתרים מיוחדים, אבל שווה לעבור דרכו. ביציאה לרחוב הראשי פניה שמאלה בעליה תחזיר אתכם לכיכר סולטן אחמט. פניה ימינה בירידה כעבור כדקה, שתיים, הכניסה למוזיאון הארכיאולוגי ולפארק גולהאנה.

קישור לטריפ אדוויזר:רחוב סואוק צ'שמה

14ב. אראסטה בזאר ARASTA BAZAR

“לקחו” את הבזאר הגדול – הגראנד בזאר ודחסו אותו בתוך רחוב אחד. למי שלא אוהב, או שלא נוח לו עם הגודל, ההמולה וההצקות של הסוחרים בבזאר הגדול יש אלטרנטיבה נחמדה מאד לקניות, באראסטה בזאר. רחוב אחד עם חנויות ובהם מבחר כמעט מכל מה שיש בבזאר הגדול. בכל הרחובות, סביב הבזאר יש עוד מאות חנויות / מסעדות זהות. הדבר העיקרי שבולט בו הינו, שהסוחרים לא מציקים לתיירים. מיקום הבזאר הינו בכיכר סולטן אחמט, מאחורי המסגד הכחול. בעצם כל החנויות בצידו האחד של הבזאר מחוברות לחומה של המיסגד. לבזאר יש 3 כניסות. העיקרית, הולכים לאורך הכביש שחוצה את הכיכר, ומיד ימינה. אותו כנ”ל אפשר להקיף את המיסגד מצידו השני וכניסה שלישית מתוך החצר הפנימית של המיסגד.

קישור לטריפ אדוויזר: ארסטה בזאר

הכניסה הראשית מכיכר סולטן אחמט.

הכניסה השנייה.

15.שייט לאורך מפרץ הבוספורוס:

השייט יוצא ממזח המעבורות ב: אמינונו שבעיר העתיקה. שייט נחמד, אורך 90 דקות. המעבורת מפליגה לאורך הגדה האירופאית של מיצר הבוספורוס, עד לאחרי גשר פתיח [הגשר התלוי הקטן, המרוחק יותר מהעיר] ומצודת רומלי היסרי, ושם פונה לצד השני ומפליגה חזרה לאורך הצד האסייתי חזרה לאמינונו. השייט זמין לאורך כל היום, מחיר: 20 לי”ט. [נכון ל 01.19]

רצוי ל”תפוס” מקום ישיבה בצד שמאל [ יחסית לחרטום ] של המעבורת, ע”מ שתהיו בצד הקרוב לחוף בזמן ההפלגה.

קופת הכרטיסים : נמצאת בין הרציפים של המעבורות , לסירות של הדג בלחם. המעבורת עוגנת מאחורי הקופה.

הערה: רציף אוניות בתורכית נקרא: אסקלה ואפור ISKELE VAPURU

משרד הכרטיסים, המעבורת מאחוריו, מימין הסירות של הדג בלחם.

מצודת רומלי היסרי. [ כאן המעבורת עוברת לגדה האסייתית וחוזרת חזרה ]

המסגד בשכונת אורטקוי מהמעבורת

16.ארמון הדולמה בחצה גן ממולא [DOLMABAHCE]: ארמון בסגנון מערבי, בגדה האירופאית של הבוספורוס בשכונת קאבאטש. נבנה כחיקוי לארמונות בבירות האירופאיות, הבניה בסגנון אר נובו. נחנך בשנת 1856.שימש כמעון הסולטנים עד להדחתם בשנת 1923. אתא טורק מייסד הרפובליקה גר ונפטר בארמון בשעה 09:05 ומאז כל השעונים במקום מכוונים לשעה זו. פתוח מ: 09:00 – 17:00 . סגור בימי שני וחמישי. כרטיס לארמון: 30 לי"ט. להרמון: 15 לי"ט. הביקור בחצר ובגנים חופשי, בתוך המבנה רק בסיור קבוצתי עם מדריך. משך הסיור כשעה, יש במספר שפות. אין בעברית, פעם היה. אין צורך ברישום מקדים. מתאספים בכניסה ונכנסים. הצילום בתוך הארמון אסור לחלוטין. קיימים מספר סוגי כרטיסים, לארמון, להרמון [אגף הנשים], לגלריה מאחור,משולב. הגעה מהעיר החדשה: ברכבל מככר טקסים לתחנת קאבאטש, או בהליכה רגלית במורד הכביש מטקסים ישר למגדל השעון. מהעיר העתיקה: ברכבת הקלה, לתחנה האחרונה, תחנת קאבאטש. ומהתחנה: הליכה של כ:10 דקות צפונה לאורך המדרכה. לעבור את תחנת הדלק והמסגד עד למגדל השעון, שבכניסה לארמון. קישור לאתר: https://istanbultourstudio.com/istanbul/palaces

קישור לטריפאדוויזר: ארמון הדולמה בחצה

הארמון, מראה כללי מהבוספורוס

17.מסגד סולימנייה [ SULEYMANIYE CAMII ] המסגד הגדול היפה והמפואר בעיר. סביבו גן גדול ובית קברות, שכולל את המוזילאום המרהיב של הסולטן סולימן המפואר, בונה חומות העיר העתיקה בירושלים, לכבודו גם רחוב במזרח ירושלים. וקבר אשתו רוקסלנה. הכניסה למתחם בחינם. למוזילאום של הסולטן ואשתו בתשלום. בקצה החצר נימצא גם קברו של מימר סינן, האדריכל שבנה את המסגד ועוד כ:500 אתרים נוספים בעיר. שוכן על גבעה עם נוף למפרץ קרן הזהב ולעיר החדשה. פחות מוכר מאחר ואינו נימצא במסלול הטיולים הקלאסי סביב כיכר סולטן אחמט. פתוח כל יום. סגור בזמן התפילות. כניסה חופשית. גם כאן חולצים נעלים מקבלים שקית ולוקחים אותם אתכם. הגעה: ברכבת הקלה לתחנת יוניברסיטי, ומשם הליכה של כ:10 דקות. יש שילוט בדרך. הצעה ליום סיור: להתחיל בביקור במסגד. לאחר מכן ביציאה לפנות שמאלה “ולזרום” עם כל האנשים ברחוב דרך שכונת טעטאקלה, לעצור בדרך במסגד רוסטאם פאשה [ להלן פיסקה 19 ], וממנו לשוק המצרי.[להלן פיסקה 21 ] אח”כ לחצות את הכביש לשייט [פיסקה 15] ובחזרה מהשייט לסיים בארוחת ערב במסעדת חאמדי. [ להלן פיסקה 23 ]

קישור לטריפאדוויזר: מסגד סולימנייה

קישור לטריפאדוויזר: קבר סולימן, רוקסלנה אישתו ומימר סינן האדריכל.

הנוף מהגן.

הדרך מהמסגד, דרך שכונת טעטאקלה לשוק המצרי באמינונו.

18.מסגד רוסטם פאשה [ RUSTEM PASA CAMII ] מסגד שכונתי קטן שנחבא בין החנויות בסמטה, כ:200 מטר מהשוק המצרי. מרהיב ביופיו, גם הוא מפוספס בד”כ. שווה מאד להגיע. פתוח כל יום. הכניסה חופשית. מיקום : רחוב: HASIRCILAR CADDESI . הרחוב הראשון שניצב לשוק המצרי, מול דוכני הגבינות.

הערה: במסגד אין שקיות לנעלים. מי שחושש להמשיך יחף, שיכין שקית מראש, או מקום בתיק.

קישור לטריפאדוויזר: מסגד רוסטם פאשה

19.KAPALICARSI [הבזאר הגדול, הבזאר המקורה, הגרנד בזאר] שוק מקורה בשטח של כ:3,000 מ”ר. 58 רחובות / סמטאות. מעל 3,000 חנויות מסודרות עפ”י סוגים ונושאים שונים. דברי זהב וכסף, מוצרי עור, שטיחים, בדים, עתיקות ועוד. לבזאר 15 שערי כניסה. היפה ביותר הינו מכיוון מסגד נורוסומניה. הכניסה חופשית. פתוח מ: 08:30 ועד: 18:30. סגור ביום ראשון. הגעה: רכבת קלה לתחנת צמברליטש או לתחנת בייזיט – גרנד בזאר.

הצעה ליום סיור / חגיגת קניות: להתחיל בבזאר בסיום לצאת דרך אחד השערים הצפוניים, הנמוכים יותר [ הבזאר ממוקם קצת בשיפוע ] ולשוטט ברחובות העמוסים. שוק פתוח בגודל ענק. חגיגת קניות לכל סוגי הטקסטיל ובעצם מה לא. כל הרחובות מתנקזים בסופו של דבר לשוק המצרי.

קישור לאתר הרשמי: http://kapalicarsi.com.tr/tr/

קישור לטריפאדוויזר: הבזאר הגדול

שער הכניסה מכיוון מסגד נורוסומניה.

20.”גן עדן” לקניית טקסטיל וכלי בית.

כל הרחובות שבין הבזאר הגדול והשוק המצרי [ התבלינים ]

מספר רחובות מקבילים שיורדים מהיציאות של הבזאר עד לקיר החיצוני של השוק, ועוד כמה רחובות רוחביים שמחברים ביניהם. כל סוגי הטקסטיל, מצעים, מגבות, חנויות נדוניה וכלי בית למיניהם. מגרביים כפתורים מחטים וסיכות ועד שמלות ערב וכלה מהודרות. האזור משמש את התושבים המקומיים והמחירים בניגוד לבזאר הגדול עממיים. הטקסטיל מרוכז יותר בחלק העליון, שצמוד לבזאר הגדול. וכלי הבית בחלק הנמוך יותר סביב וליד השוק המצרי.

הגעה: ברכבת הקלה לתחנת צמברליטש או לתחנת בייזיט – גרנד בזאר, להכנס לבזאר הגדול ולחצות אותו לצד השני, או להגיע לתחנת אמינונו, לחצות במעבר התת קרקעי לשוק המצרי ולעקוף את מבנה השוק מימין או משמאל. האפשרות השניה עדיפה, למי שלא מעוניין להיכנס לבזאר הגדול.

תלבושות מסורתיות לטקס ברית המילה.

20א'.קניית טקסטיל ברובע לה לה לי / LALELI

הרובע נימצא בקצה העיר העתיקה. הגעה ברכבת הקלה לתחנת לה לה לי / יוניברסיטי, או לתחנת אקסראי. כל האזור מצד אחד של המסילה, מכיל אלפי חנויות ביגוד מכל הסוגים, המינים והצבעים. בסלנג ניקרא גם הרובע של הרוסים. חלק גדול של המבקרים, הנן קבוצות של 3 – 4 נשים רוסיות שבאות לעשות קנייה מרוכזת לכל המשפחה לקיץ / חורף. חלק מהפריטים מתאים יותר לחורף רוסי, וכנ”ל הגיזרה, וחלק מהחנויות לא מוכרות פריטים בודדים. אפשר לשוטט שעות. המחירים עממים. האיכות טובה. אישית יש לי 2 חלוקי רחצה חורפיים, ומעיל צמר קשמיר ארוך בני 20 ועדיין כ ח ד ש י ם. מצידה השני של המסילה יש הרבה בתי מלון 3 ו: 4 כוכבים, שבגלל הריחוק מכיכר סולטן אחמט יותר זולים. אבל מנגד, קרובים לצורך קניות, וללא צורך להיסחב בתחבורה עם הקניות עד המלון. וברכבת הקלה אפשר לנוע לכל אורך העיר העתיקה כולל עליה בתחנה האחרונה “קאבאטש” לכיכר טקסים. כמו כן יש סביב בתי המלון, מסעדות, בתי קפה, פיצריות לרוב.

21.השוק המצרי MISIR CARSISI [שוק התבלינים]: שוק מקורה שהוקם במאה ה:17. כשוק לתבלינים שהובאו לעיר מהודו ומהמזרח הרחוק. השוק בנוי בצורת האות ר. בתוכו 88 חדרי מכירה מקומרים ובחוץ דוכנים נוספים. כל סוגי התבלינים, ממתקים, פיצוחים, גבינות, חמוצים, פירות יבשים. חגיגה של ריחות, צבעים וטעמים. הכניסה חופשית. פתוח מ-08:30 עד:19:00. סגור ביום ראשון. הגעה: ברכבת הקלה לתחנת אמינונו.

נכון ל: 2017 / 10 שיפוץ הרחבה הסתיים. הבניין עדיין בשחזור. הבניין מוקף בפיגומים. בתוכו מתנהלת פעילות רגילה.

גם שיפוץ מיבנה השוק הסתיים כולל כל הרחבה סביבו.

קישור לאתר הרשמי: השוק המצרי

קישור לטריפאדוויזר: השוק המצרי

21.מדרחוב איסטיקלאל: הרחוב שהמקומיים יוצאים לראות ולהראות בו. בעברו הרחוב הזוהר והמפואר ביותר בעיר. משכן השגרירויות הזרות. כיום מדרחוב, סגור לכלי רכב, פרט לחשמלית ישנה נוסטלגית שנוסעת לאורכו. אורכו כקילומטר וחצי, מפסל אתא טורק בכיכר טקסים ועד למגדל גלאטה. שוקק חיים ופעילות לאורך כל שעות היום והלילה. נפתח בסביבות: 10:00 ועד: 22:00, חלק מהעסקים נשארים פתוחים עד חצות. ביום ראשון נפתח יותר מאוחר. כל סוגי החנויות: ביגוד, הנעלה, מוסיקה, מסעדות, בתי קפה, בנקים, בתי קולנוע ועוד. הרחוב עמוס לאורך כל שעות היום ע”י מקומיים ותיירים.

קישור לטריפאדוויזר: מדרחוב איסטיקלאל

קישור לטריפאדוויזר: החשמלית העתיקה לאורך האיסטיקלאל

קישור לטריפאדוויזר:כיכר טקסים

קישור לטריפאדוויזר:פסל אתא טורק

פסל אתא טורק בתחילת המדרחוב, בקצה כיכר טקסים.

עבודות השיפוץ במדרחוב הסתיימו, והחשמלית העתיקה חזרה לנסוע בין תחנת טונל לכיכר טקסים. [ נכון ל 01.19 ]

כיכר טקסים. במרכז: מרכז התרבות אתאטורק. מימין: תחנת הרכבל לקאבאטש , ע”מ לרדת לרכבת לעיר העתיקה. ותחנת מטרו לשכונות / קניונים בעיר החדשה. מחוץ לתמונה מימין מלון מרמרה טקסים, ומשמאל פארק גאזי.

22.מגדל גאלאטה [ GALATA KULESI ]: נימצא בסופו של המדרחוב. במקור שימש כמגדל תצפית נגד תוקפים בקצה חומת העיר. מאוחר יותר כמגדל תצפית נגד שריפות. בתי העיר היו בנויים מעץ. גובהו 62 מטר. נהרס ושוקם מספר פעמים. ממרפסת הגג נפרשת תצפית פנורמית מרהיבה. פתוח כל יום. מ: 09:00 עד: 21:00. כניסה בתשלום. עלייה במעלית ועוד קומה עלייה רגלית במדרגות צרות ולולייניות. הגעה רגלית דרך המדרחוב או מונית.

קישור לטריפאדוויזר: מגדל גאלאטה

הנוף ממרפסת התצפית.

23.HAMDI RESTORANT [ מסעדת חאמדי ] ב: אמינונו. מסעדה עם אוכל תורכי מסורתי. מוערכת ע”י המקומיים. מתאימה לצהריים או לערב. יש אלכוהול. כ: 12 סוגי קבב שונים. מרקים ,מנות ראשונות וקינוחים. מיקום: בקצה הבניין הגדול מימין לשוק המצרי. בקומת הכניסה המעדניה, ועולים במעלית למסעדה בקומה 2 ,אולם רגיל. או לקומה 3 עדיף, אולם עם קירות שקופים לנוף העיר, ומרפסת קטנה. יש שילוט גדול בחזית הבניין.

קישור לטריפ אדוויזר: מסעדת חאמדי .

הבניין שמימין לשוק המיצרי.

12 סוגי מנות קבב שונות בתפריט.

24.MOZAIK RESTORANT [מסעדת מוזאיק]: בקרבת כיכר סולטן אחמט. מסעדה עם אוכל תורכי מסורתי. הגעה: להתקדם ברחוב דיוואן יולו. הרחוב שיוצא מהכיכר. לאחר כ:100 מטר, הסמטה הראשונה מימין: Ticarethane sk. לפני תחנת הרכבת הקלה. קישור לטריפאדוויזר: מסעדת מוזאיק .

קבב חציל.

תבשיל בקר / עוף בקדרת חרס על האש.

סוטלאץ. קינוח תורכי. פודינג אורז מתוק.

25.Haci Abdullah Lokantasi [ מסעדת האצי עבדוללה ] מדרחוב איסטיקלל. מסעדה עם מאכלים תורכיים / עותומניים מסורתיים עפ”י מתכונים טורקיים ישנים. נפתחה ב:1880. מוערכת מאד בקרב המקומיים. אין אלכוהול. הרחוב השביעי - השמיני ימינה מתחילת האיסטיקלל. יש שילוט.

כתובת: Atif Yilmaz cd. 9/A אולם גדול בחזית ואולם פנימי קטן יותר ועדיף בהמשך. לאולם הקטן רצוי להזמין מקום מראש. באמצע בין שני האולמות, המטבח ותצוגה של כל המנות שבתפריט. מקובל לגשת ולהתבונן לפני ההזמנה. קישור לטריפאדוויזר: מסעדת האצי עבדוללה

השלט [האמצעי] על העמוד שמכוון לסימטה.

25א'. מסעדות עממיות [ אוכל מבושל ]

נמצאות בכל רחבי העיר. לאורך מידרחוב איסטיקלל. ברחוב דייון יולו מכיכר סולטן אחמט והלאה. ברובע לה לה לי לאורך הרחוב הראשי אורדו קאדיסי, ובעוד מקומות. מיועדות לעובדים המקומיים ולתיירים. בחזית המסעדה צמוד לויטרינה יש טורים של מגשי נירוסטה עם אוכל מבושל. מרקים, ממולאים, כדורי בשר ועוף ועוד. נכנסים, שואלים אם לא ברור, או מצביעים על מה שרוצים. מקבלים ולוקחים לשולחן. על השולחן יש “מגדל” של לחם. הקונספט זהה פחות או יותר בכולם. יש מקומות בהגשה. אם המקום ניראה “עובד”, האוכל תמיד טעים וטרי. אישית לא “נפלתי” אף פעם. במקום כזה ניתן לקחת מספר פריטי אוכל ולחלוק, מאחר והתחשיב הוא לפי יחידות, ועדיין המחיר זול.

26.אוכל רחוב / דג בלחם [BALIK EKMEK]:במזח המעבורות באמינונו. חצי דג ללא עצמות,עשוי בגריל, מוכנס לחצי כיכר לחם עם פרוסת עגבניה, בצל, פילפל חריף ומיץ לימון.

קישור לטריפאדוויזר: המזח באמינונו

והמהדרים, מקנחים בכוס מיץ מחמוצים.

27.אוכל רחוב / כללי, בכל אזורי העיר.

ערמונים קלויים.

תירס.

סימיט, הבייגלה הטורקי.

צדפות. [ אסור למי שרגיש ליוד ]

דונדורמה. גלידה מסטיק תורכית.

28.KURU KAHVECI [ קורו קהווגי ]

המקום המפורסם ביותר באיסטנבול לטחינת קפה. מחוץ למבנה השוק המצרי מול דוכני הסירים והממתקים. הריח החזק של קפה טחון שולט בכל הפינה. מיקום: בפינת רחוב : HASIRCILAR CADDESI , הרחוב שמוביל מהשוק למסגד רוסטם פאשה. השקיות מוכנות בשלושה גדלים והתור הארוך מתקדם במהירות.

29.BOREK SALONU [בורק סלונו] בית מאפה לבורקס. יש מקומות רבים בעיר. הנוכחי, שכונתי קטן למקומיים. נימצא בשכונת לאללי Laleli, ליד בתי המלון. ברחוב: SEHZADEBASI 13 [ שחזאדה באשי ] ליד פינת רחוב: .FEVZIYE CAD מול מסגד שחזאדה. ניתן לשבת לאכול במקום או לקחת. מומלץ מאד למרות המראה החיצוני והפנימי הפשוט. המשך הכביש מוביל למסגד סולימניה.

מסגד שחזאדה. מעבר לכביש.

30.לינה. באיסטנבול כ:2500 בתי מלון מכל הסוגים והרמות. המלונות פרוסים בצד האירופאי בעיר החדשה ,ובעתיקה ובצד האסייתי. כללית בתי המלון שבעיר העתיקה זולים יותר מאלו שבעיר החדשה.. אתייחס רק לריכוזי המלונות בעיר החדשה באזור כיכר טקסים ובריכוז המלונות בשכונת לה לה לי בפאתי העיר העתיקה. לינה בעיר החדשה: 1] בלילה קירבה רגלית למדרחוב איסטיקלל. ובכלל כל הסביבה תוססת בלילה. 2] הגעה לעיר העתיקה ע”י הרכבל והרכבת הקלה. כחצי שעה. 3] תחנת מטרו מכיכר טקסים לכיוון הקניונים בעיר החדשה באזור Levent. לינה בעיר העתיקה: 1] קירבה רגלית או מכס.תחנה אחת או שתיים ברכבת לאזורים התיירותיים. 2] אלפי חנויות טקסטיל מכל הסוגים המינים והצבעים. 3] בלילה הסביבה די מתה. מלינות במהלך השנים בבתי מלון 4* בשני האזורים, בד”כ ההבדלים ביניהם, די מינוריים והפרש המחיר נובע לדוגמא מ: יש / אין בריכה, או חמאם, שיתכן ואיינו רלבנטי לכם כלל, או: שרות חדרים 24 שעות, או לא וכדומה. בכל מקרה מאחר ודברים משתנים, חובה לבדוק חו”ד עדכנית על כל מלון לפני ההזמנה.

31. ISG Airport Hotel בשדה סביאה גוצן. המלון צמוד לבניין הטרמינל. שביל קצר מחבר ביניהם. לחילופין ניתן להזמין את המיניבוס של המלון. פתרון מעולה למי שצריך להגיע לטיסת בוקר מוקדמת, או מכל סיבה שהיא. מלון נחמד מאד, חדרים מרווחים מאובזרים: מיני בר, כספת, ער' קפה / תה + שקיות, אטומים לרעש, ארוחת בקר טובה. צוות נחמד ואדיב.

הערה: כאשר מגיעים עם האוטובוס של Havaist מכיכר טקסים או מהמסוף בקדיקוי, תחנת ההורדה הינה בחזית הטרמינל לטיסות יוצאות. בקומה העליונה. אבל ע”מ להגיע לשביל שמוליך למלון צריך לרדת לקומה התחתונה. אבל אין מדרגות חיצוניות. אפשרות ראשונה להיכנס לטרמינל ולרדת קומה ולצאת שנית לרחוב לפנות שמאלה וללכת לאורך בית הטרמינל עד סופו ובצד שמאל יש את השביל שמוליך למלון. אבל חייבים לעבור דרך הבידוק הביטחוני בכניסה, סתם ביזבוז זמן מיותר. לכן אני מעדיף את האפשרות השניה : לחצות את הכביש לבניין ממול, [ חניון מכוניות ] להיכנס ולרדת קומה במדרגות או במעלית, לצאת החוצה לחצות חזרה את הכביש וימינה לאורך הטרמינל עד סופו לשביל למלון.

קישור לבוקינג : ISG Air Port Hotel .

קישור לטריפאדוויזר: ISG Airport Hotei

השביל מהטרמינל למלון.

32.המוזיאון הארכיאולוגי [ARKEOLOJI MUZESI]. מרשים מאד. אלפי מוצגים. פסלים יוונים, רומים, סרקופגים. בתוך המתחם מוזיאון נוסף, מוזיאון המזרח [התיכון]. כניסה בתשלום. פתוח: כל השבוע, [ למעט יום שני ].מ-09:00 ועד: 17:00. כרטיס: 30 לי"ט . הגעה: בהליכה רגלית קצרה מכיכר סולטן אחמט, או: ברכבת הקלה לתחנת גולהאנה. קישור לאתר הרשמי: http://www.istanbularkeoloji.gov.tr/web/38-147-1-1/muze_-_en/main_page/main_page/main_page

קישור לטריפאדוויזר: המוזיאון הארכאולוגי

הערה: עפ”י חו”ד של מטיילים בטריפאדוויזר, נכון ל: יוני 2019 חלק מאגפי המוזיאון היותר מעניינים, כולל הסרקופג של אלכסנדר מוקדון, סגורים, עקב שיפוץ, והדעות האם מצדיק ביקור, חלוקות. ומחיר כרטיס הכניסה עלה ל: 30 לי”ט לשיקולכם.

יום שני : סגור.

32א. פארק גולאנה Gulhane Park

גינה ציבורית גדולה בעיר העתיקה. עצים, גינות פרחים, מים, שבילי הליכה, צל, הרבה ספסלי ישיבה. בצמוד לחומה של ארמון הטופ קאפי. בעבר הייתה חלק ממתחם הארמון. מתאים למי שמחפש קצת שקט ורוגע מההמולה של העיר, או סתם לשבת ולקרוא ספר. המקומיים אוהבים לבוא לפארק. כניסה חופשית. הגעה: רגלית, כ 7-8 דקות הליכה בכביש שיורד מכיכר מכיכר סולטן אחמט לאורך החומה, עד לשער הכניסה. רכבת קלה: הגעה לתחנת גולהאנה, לחצות את הכביש, לפנות ימינה וכעבור כ 2 דקות שער הכניסה.

קישור לטריפ אדוויזר: פארק גולהאנה

33.גשר הבוספורוס / גשר השהידים של ה – 15 ביולי.

שמו של הגשר שונה לאחר נסיון ההפיכה שניכשל ב: 15/07/2016, לזכר ההרוגים.

ממוקם בצפון העיר. מחבר את הצד האירופאי, משכונת אורטקוי לצד האסיתי, לאזור ביילרביי. אורכו כ:1500 מטר. המרחק בין שני עמודי התמיכה כקילומטר. רוחבו 39 מטר, הגובה מעל פני הים 64 מטר. בעומס מכס. הגשר שוקע כ:90 ס”מ. נתיב ההליכה להולכי רגל נסגר עקב התאבדויות והחשש ממעשי חבלה. גשר נוסף קטן יותר, גשר פאתיח, ממוקם כ:5 ק”מ צפונה. ב:12/2016 הונחה אבן פינה להקמת גשר שלישי, גשר הסולטן סאלים באורך של כ: 1.3 ק”מ שיהיה בעל 8 נתיבי תנועה.

קישור לטריפאדוויזר: גשר הבוספורוס

34.הקונסוליה הכללית של ישראל באיסטנבול:

שגרירות ישראל נמצאת בבירה אנקרה. באיסטנבול יש קונסוליה.

קישור לאתר משרד החוץ: http://embassies.gov.il/Istanbul-he

35.חברות תעופה.

“טורקיש איירליינס”: קישור לאתר החברה: http://www.turkishairlines.com/

משרד ברמת גן: 03-6945900

משרד בנתב”ג: 03-9754083

משרד בתורכיה: 3330849 – 850 – 90 +

חיוג חינם בחו”ל: 1809-453174

“פגסוס”: קישור לאתר החברה: http://www.flypgs.com/en/

לפגסוס אין משרד בישראל. יש טלפון של מרכזיה בעברית שמפנה לנציג החברה בארץ: 03-7541291

טלפון נוסף ל: call center של החברה באיסטנבול, באנגלית, בעלות של שיחה מקומית : 03-7208299

36.המוזיאון הצבאי.ASKERI MUZESI

ממוקם בעיר החדשה, בשכונת נישנטאשי. ברחוב: CUMHURIYET CADDESE, HARBIYE. הרחוב שיוצא מכיכר טקסים צפונה. כ:15 / 20 דקות הליכה נינוחה מהכיכר. קצת אחרי מלון : Hilton Istanbul Bosphorus שבמס' 50. פתוח משעה: 09:00 ועד לשעה: 17:00. סגור בימי שני ושלישי. כרטיס כניסה: 7 לי”ט.

תזמורת צבאית: MEHTER בשעה: 15:00 ובשעה: 16:00 הופעה של תזמורת צבאית. בחורף באודיטוריום בתוך הבניין ובקיץ ברחבת הכניסה סביב התותח.

בניין המוזיאון גדול מאד, משתרע על פני שתי קומות, מאות חדרים ואלפי פריטים.

קישור לטריפאדוויזר: המוזיאון הצבאי

רחבת הכניסה למוזיאון

השרשרת ששימשה לחסימת מיצר הבוספורוס.

התזמורת. MEHTER:

37.המוזיאון הימי DENIZ MUZESI [NAVAL MUSEUM]

נימצא בבשיקטש על כביש החוף, קצת אחרי מוזיאון הדולמה בחצה. המוזיאון בבניה מחדש. המבנה הראשי החדש, עם הסירות של הסולטנים, פתוח. התותחים ממוקמים ברחוב בחוץ סביב המוזיאון. כל שאר המוצגים הקטנים: מפות, מצפנים, דגלים וכד; לא ניתנים לצפייה עד גמר הבנייה. פתוח משעה: 09:00 ועד לשעה: 17:00. סגור ביום שני. מחיר כרטיס: 7 לי”ט.

קישור לטריפאדוויזר: המוזיאון הימי

38.מוזיאון התעשייה.RAHMI M. KOC MUZESI

משתרע עפ”י שטח גדול מאד. ממוקם במעלה מפרץ קרן הזהב, באזור האסקוי על החוף. כתובת: HASKOY CADDESI 5 . הגעה: מהעיר העתיקה עם מעבורת מהמזח באמינונו [פסקה 46 להלן], מהעיר החדשה: מונית. מטקסים כ: 30 לי”ט. המוזיאון בבעלות פרטית של אחת המשפחות העשירות בתורכיה. ערב רב של מוצגים, ממסמר ועד מטוס וצוללת. חלקם כולל הדגמות חיות. ולמי שעדיין ישאר כח, יש אגף נוסף של המוזיאון מעבר לכביש, מול הכניסה הראשית. פתוח משעה: 10:00 ועד לשעה: 17:00. סגור ביום שני. מחיר כרטיס: 15 לי”ט. שירותים וספסלי מנוחה בשטח האתר.

קישור לאתר המוזיאון: מוזיאון התעשיה

קישור לטריפאדוויזר: מוזיאון התעשיה

האגף הימי, מראה כללי.

39.TUGRA REASTAURANT / HOTEL CIRAGAN

PALACE

מסעדת טוארה, במלון קמפינסקי, ארמון ציריאן.

המסעדה נמצאת בבשיקטש. בהמשך כביש החוף אחרי המוזיאון הימי, על שפת הבוספורוס. ממוקמת בקומת הקרקע של ארמון ציריאן. אולם גדול עם חלונות זכוכית ו: 80 מקומות ישיבה ומרפסת חיצונית פתוחה עם 20 מקומות ישיבה. המקום מדהים ביופיו, הנוף מרהיב, השרות סופר מוקפד. האוכל: כאן יש לי קצת בעיה. ניראה שהטעם מכוון יותר לתיירים מערביים, ולישראלים שרגילים למאכלים הללו, חלקו יהיה קצת “פושר”. רצוי להתייעץ עם המלצר לגבי מנות יחודיות. מחיר: יקר. האם מצדיק ? לא בטוח, אולי לחוויה / ארוע חד פעמי.

קישור לטריפאדוויזר:מסעדת טוארה

ארמון ציריאן מהמיצר

40. מסעדת

מסעדה עם אוכל תורכי מסורתי. מקום גדול, מספר אולמות ישיבה בפנים, ומקומות ישיבה בחוץ. המקום מהודר, השרות מקצועי סופר, המנות טעימות. אבל.…. המקום נימצא בפרבר פלורה על כביש החוף [ בדרך לשדה התעופה אתא טורק הסגור ]. הגעה במונית מאזור שדה התעופה: 30 לי”ט. הגעה מהעיר החדשה מאזור כיכר טקסים : 60 לי”ט. שווה לחגיגה של ארוע מיוחד. רק בגלל האוכל – לא מצדיק את הנסיעה.

קישור לטריפ אדוויזר: מסעדת Beyti

”האימאם התעלף”

קבב Beyti

41.Point Hotel Taksim

מלון 5*. נימצא כ-400 מטר מכיכר טקסים, בקצה המדרחוב החדש שמוביל לכיכר. מיקום טוב מאד לשהייה בעיר החדשה. תחנת האוטובוס משני שדות התעופה בצד המלון. מלון נקי, צוות מאד שרותי. ארוחת בוקר טובה, בסגנון ישראלי. כל המתקנים הרגילים במלון 5* בחדר ובמלון. הערה: בחדרי הרחצה במלון, בחלקם יש אמבטיה ובחלקם מקלחון גדול. למי שהדבר חשוב שיוודא מראש.

קישור לבוקינג: מלון פוינט טקסים

קישור לטריפאדוויזר: מלון פוינט טקסים

הערה: לשים לב בהזמנת המלון, פוינט טקסים יש מלון פוינט נוסף ליד הגשר התלוי קרוב לבוספורוס.

41א. מלון בוטיק: HAGIA SOFIA MANSIONS

או בשמו הישן: YESiL EV [ הבית הירוק ]. בגלגול הקודם כל מבנה העץ היה צבוע מבחוץ בצבע ירוק.

· המיקום הטוב ביותר לשהייה בעיר העתיקה. יוצאים מהמלון וחוצים את הכביש הפנימי למרכז כיכר סולטן אחמט. לא זול, אבל נותן תמורה מלאה לכסף. הצוות סופר שירותי. המלון מבריק ומצוחצח, גם בחדר וגם בשטחים הציבוריים. החדר מרווח מאד, מאובזר: שני T.V. כספת, מגהץ ושולחן גיהוץ, מיני בר, חדר אמבטיה ענק: 2 כיורים, אמבט, מקלחת גשם. ארונות ושידות אכסון רבות. פינת כתיבה / איפור / קפה. מזרון מעולה. מסעדת המלון בגינה המטופחת. ארוחת בוקר בהגשה. יש חדר מסודר לשמירת מזוודות במידה וצריך, לאחר פינוי החדר ועד לטיסה.

· למי שחשוב, אין מעלית לקומות 2 / 3, אבל יש חדרים בקומת הלובי. המיטה גבוהה מאד, קשה לטפס. ואני 1.80 מ'

קישור לבוקינג: HAGIA SOFIA MANSIONS

הלובי

החדר

ארוחת בוקר בהגשה בגינה

42.Via Port Outlet Asia SHOPPING

קניון העודפים הגדול ביותר בתורכיה. כל מותג בינלאומי כולל היוקרתיים, וכל המותגים המקומיים, בתחום ההלבשה, הנעלה, ספורט, ילדים, תינוקות, צעצועים ועוד מיוצגים בקניון. במקום מסעדות ובתי קפה לרוב. אולמות קולנוע. אגם, ורכבת ילדים. 198 חנויות גדולות ממוזגות היטב, מסודרות בשתי שדרות, בסגנון קניון ממילא בירושלים, באורך של כמה מאות מטרים כל שדרה. נימצא בצד האסייתי, של העיר ברובע פנדיק, כ: 8 / 10 דקות נסיעה, במונית משדה התעופה סביאה גוצן. מחיר נסיעה במונית עם מונה כ: 15 לי”ט. פתוח רגיל גם ביום ראשון. לא השוותי מחירים לארץ, אבל לפי כמות המקומיים עם שקיות ומגרש החנייה ל:4500 מכוניות העמוס, ניראה שלפחות במושגים מקומיים הוא שווה. מלון קראון פלאזה אסיה, 5*, מחובר לקניון.

הצעה ליום קניות לישנים באיסטנבול: הגעה עם האוטובוס מטקסים, פסקה 05, לשדה התעופה [ 15 לי”ט] ומשם מונית לקניון. [ 15 לי”ט]. אפשר להעביר יום שלם במקום.

קישור לאתר הקניון: via port

קישור לטריפאדוויזר: via port

קישור ל 1001 טיפים: via port

קישור ל 1001 טיפים: מלון קראון פלאזה אסיה

קישור לבוקינג:מלון קראון פלאזה אסיה

הקניון והמלון. יש יציאה אחורית מהמלון לשדרת הקניות.

43.שערי המרה. מעודכן ל : 2020 / 09 / 11 עקב האינפלציה הגבוהה בתורכיה השער היציג המעודכן :

1 ש”ח = 2.2 לירה טורקית.

1 לירה טורקית = 0.46 ש"ח

1 $ = 7.47 לירה טורקית.

1 יורו = 8.8 לירה טורקית

הערה: עדיפות לתשלום הנה בלירה טורקית או בכרטיס אשראי. ניתן לשלם במט”ח. עדיף ב: $ ולא ביורו, מאחר והמקומיים נוהגים לחשב את היורו בשער ה: $. יש מקומות שעל החשבונית מופיעים 3 סכומים. בלי”ט, $ ויורו לבחירתכם.

בדרך לטקס ברית המילה.

44.חשמל.

מתח חשמל 220 וולט. 2 פינים דקים עגולים.

45.מוניות.

מוניות צהובות יש בעיר כחול אשר על שפת הים. עם התרחבות המטרו העירוני, השימוש בהן הולך ופוחת ומנגד החמדנות של נהגי המוניות שנחיצותם קטנה ופרנסתם נשחקת, מרקיעה שחקים…... רצוי מאד לקחת נסיעה רק עם מונה. כל מחיר אחר, ללא מונה, יהיה לפחות כפול ואפילו פי שלוש וארבע מהמחיר עם מונה. ציטוט מפי תושב העיר : “ תפקידו של נהג המונית, לדפוק את התייר. כאשר אתם אצלנו, שלנו דופקים אותכם, כאשר אני אצלכם, שלכם דופקים אותי”.

ולמרות הכתוב לעי”ל המוניות בעיר הנן כלי תחבורה זמין וזול, עבור המטייל הישראלי.

46.שייט לאורך מפרץ קרן הזהב.

כללי: מפרץ קרן הזהב, מתחיל בים מרמרה בניצב למיצר הבוספורוס באזור אמינונו, ומסתיים בעיר איופ. אורכו כ: 8 ק”מ, והוא חוצה את הצד האירופאי של איסטנבול מדרום מזרח לצפון מערב. השייט הינו בזיג זג מגדה לגדה, מרציף אמינונו ועד לרציף איופ. לאורכו כ:6 / 7 תחנות. ניתן לעלות / לרדת בכולן. מאחר וזה קו תחבורה רגיל, ולא תיירותי, כל עלייה מחייבת כרטיס חדש. משך השייט לכל אורכו כ: 30 / 40 דקות. שתי התחנות למטיילים הנן: תחנת Haskoy שצמודה למוזיאון התעשיה של ראמזי קוץ, להלן בפסקה 39 והתחנה האחרונה בקו HYUP בעיר איופ עבור הקומפלקס של מסגד איופ, להלן פסקה 47 וקפה פייר לוטי, להלן פסקה 48. מחיר כרטיס: 4 לי”ט. בכל תחנה יש קופה / מכשיר לקניית כרטיסים. תדירות: כל כשעה, משבע בבוקר. מיקום התחנה ברציף אמינונו, קצת בעייתי ומאחר והוא לא נימצא בין כל הרציפים של המעבורות, שחוצות את הבוספורוס, אלא קצת מרוחק ממנו, לכיוון מערב, יש ללכת עם הדרך לאורך המזח, לעבור במעבר התת קרקעי מתחת לגשר גלאטה, לחלוף עפ”י כל מעבורות הטיולים שקשורות לרציף, ולחצות את שער הברזל השחור שבדרך עד לצריף של התחנה.

התחנה באמינונו

47.מסגד איופ

נחשב למסגד הרביעי בחשיבותו באסלם, לאחר המסגדים במכה, מדינה וירושלים. הקומפלקס מורכב מחצר מרכזית אשר בצידה האחד, קבר איוב אל אנסרי שהיה תלמידו ועוזרו של הנביא מוחמד ואולם תפילה בצידה השני. כל האזור סביב המסגד הינו בית קברות לסולטנים ואנשים חשובים גם כיום. המקום משמש מוקד עליה לרגל בעיקר לנשים שבאות לקבלת ברכה לבריאות, זיווג, פרנסה. האולם שבו נמצא הקבר מרהיב ביופיו, ועולה פי כמה על יופיו של המסגד הכחול. מאחר והמקום מרוחק ממעגל הטיולים הקלסי בעיר, רוב הקהל הנו מתפללים, ביחס של כ: 9 מתפללים על כל תייר,ולכן גם האווירה מאד שונה משאר המסגדים המתוירים שבעיר. המקום אפוף שקט וממש “מרגישים את הקדושה באוויר”.

הגעה: במעבורת מאמינונו, [פסקה 46 להלן], לתחנה האחרונה בקו, תחנת איופ. או אוטובוס מתחנת האוטובוסים באמינונו, ממול התחנה של המעבורת. קו 99A …….אבל בד”כ צפופים מאד. באיופ, מתחנת המעבורת / אוטובוס, חוצים את הכביש הראשי וממשיכים לתוך הרחוב הפנימי. הליכה קצרה עד לכיכר המרכזית, למזרקת המים. המסגד מימין. יש שילוט.

יש שקיות לנעליים בכניסה לאולם הקבר ואולם התפילה. אסור לחצות את החצר מ/אל אולם הקבר לאולם התפילה, ללא נעליים.

פקחים מקפידים על לבוש הולם ושמירת השקט. מותר לצלם בכל האתר בפנים ובחוץ.

קישור לטריפ אדוויזר: https://www.tripadvisor.co.il/Attraction_Review-g293974-d294548-Reviews-Eyup_Sultan_Mosque_Eyup_Sultan_Camii-Istanbul.html

החזרה באותה דרך גם לאוטובוס וגם למעבורת. מי שממשיך לקפה פייר לוטי, ביציאה מהמסגד יפנה ימינה ומיד ימינה לדרך שלאורך הגדר של בית הקברות עד לתחנה של הרכבל או שימשיך לצעוד רגלית למעלה….. יש שילוט.

המזרקה בככר מול המסגד.

אחת הכניסות למקום

החצר המרכזית

אולם הקבר של איוב אל אנסרי

אולם התפילה

בית הקברות סביב המסגד

48.בית הקפה פייר לוטי PIERRE LOTI CAFE

נימצא בעיר איופ, בסוף מפרץ קרן הזהב, מעל מסגד איופ, בנקודה הגבוהה ביותר באזור. תצפית הקפית מרהיבה על איסטנבול וסביבותיה. לכאן באים המקומיים לשבת על כוס תה / קפה / מים, להחזיק ידיים ולהסתכל על הנוף במשך שעות. בד”כ המקום עמוס לעייפה ע”י מקומיים ותיירים.

מקור שמו של המקום, בסופר צרפתי שזה היה שמו הספרותי. ניהל רומן עם אשה נשואה תורכיה עד שלבסוף מצאה את מותה בצורה מסתורית. במקום זה היה נוהג לשבת ולכתוב על איסטנבול, אהובתו השנייה.

הגעה: מעבורת / אוטובוס מרציף אמינונו בעיר העתיקה. פרוט בפסקה 46 להלן. תחנת האוטובוס באמינונו נמצאת על הכביש הראשי ממול הקופה של המעבורת. באיופ, מי שלא מתכוון לבקר ראשית במסגד איופ, יחצה את הכביש הראשי ויפנה ימינה לאורך המדרכה עד לכניסה ישירות לתחנת הרכבל. כרטיס לרכבל: 4 לי”ט.

קישור לטריפאדוויזר: https://www.tripadvisor.co.il/Attraction_Review-g293974-d3511511-Reviews-Pierre_Loti_Tepesi-Istanbul.html

תחנת הרכבל

48א. מוזיאון / כנסיית קארייה Kariye Muzeeum

[ The Chora Church ]

נימצא באזור פנר בלאק. במקור כנסייה ביזנטית מהמאה ה 11. הקירות מכוסים בפסיפסים מרהיבים המתארים אירועים שונים בחייו של ישו. המקום נימצא בשיפוץ חיצוני של המבנה ושיחזור מדוקדק של הפסיפסים בתוכו שנפגעו לאחר הכיבוש המוסלמי. חלקה השמאלי של הכנסייה סגור, כל השאר פתוח לאחר השחזור. מחיר כניסה: 54 לי”ט. הגעה בתחבורה ציבורית לא נוחה. ברכבת הקלה לאקסראי ושם להחליף למטרו. יש גם הליכה רגלית מהמטרו למקום. כל האזור עליות וירידות די תלולות. בקיצור מונית מכיכר סולטן אחמט. מחיר עם מונה 42 לי”ט. קוריוז: עם כל הנסיון שלי, בחזור עם מונה יצא 94 לי”ט. יתכן שהנהג שינה לתעריף 2, או ששיחק עם המונה. מאחר שידעתי איזה “פוגרום” יתחולל במידה ואני מתחיל ריב, העדפתי לשתוק, לבלוע את הכבוד וללכת לאכול כנאפה.

האם המקום מצדיק ביקור: ממה שראיתי לנוצרים המקום מאד מרגש, מאחר והפסיפסים מתארים, אירועים חשובים בחיי ישו. לבעלי דתות אחרות אם אין עניין מיוחד בפסיפסים יפים, ניתן לוותר ללא נקיפות מצפון. אפשרות נוספת: “לבוגרי” האתרים הקלסיים בעיר, ניתן לעשות יום טיול נחמד המשלב את המקום יחד עם מסגד איופ, [פיסקה 47] וקפה פייר לוטי [פיסקה 48] הנמצאים בסביבה ולסיים עם ביקור במוזיאון התעשייה [פיסקה 38].

קישור לטריפ אדוויזר: מוזיאון כנסיית קורה

49.מגדניית

נמצאת באמינונו. רחוב: Hamidiye Cad. 84 הרחוב שניצב ממש ממול לתחנת אמינונו של הרכבת הקלה. 2 דקות מהשוק המצרי.

סניף נוסף: בעיר העתיקה, ליד כיכר סולטן אחמט. רחוב: Divanyolu Cad. 14. מול תחנת סולטן אחמט של הרכבת הקלה.

כל ממתק תורכי שקיים. ניתן לשבת או לקחת ארוז. למי שמתכוון לקחת לטיסה, שיבקש אריזה בניילון שרינק.

מקום ח ו ב ה לאוהבי מתוקים.

קישור לטריפאדוויזר: https://www.tripadvisor.co.il/Restaurant_Review-g293974-d1749881-Reviews-Hafiz_Mustafa_1864-Istanbul.html

קנפה.

עוגה XL וכוס תה 19 ש”ח.

50.Beylebeyi Palace ארמון ביילרביי

“דגם מוקטן של ארמון הדולמה בחצה”. נימצא בצד האסייתי, מול ארמון הדולמה בחצה ורובע אורטקוי, תחת העמודים של הגשר התלוי. שימש כמעון הקיץ של הסולטנים וכבית הארחה לראשי מדינות זרות בזמן ביקורם בעיר. לבניין אין חימום. בקיץ הקירור מהרוח שבאה מהמפרץ. מרהיב ביופיו מבפנים. מהווה בהחלט תחליף לביקור בארמון הדולמה בחצה העמוס מבקרים בד”כ. מאחר והוא נימצא בצד האסייתי, מחוץ למסלול הביקורים השגרתי בעיר, הוא לא צפוף, אין תורים לסיור, והסיור בד”כ מתקיים בקבוצה קטנה. הסיור בגנים סביב חופשי. בתוך המבנה רק סיור מודרך. פתוח לביקור מ: 09:30 – 16:00. ימי שני וחמישי סגור. כרטיס כניסה: 10 לי”ט. כניסה רק לגנים כולל ימי שני וחמישי: 1 לי”ט. הגעה: במעבורת לרציף אוסקודר ומשם במונית, 10 לי”ט במונה. [ או אוטובוס מס' 15. לא ניסיתי. ] אסור לצלם בתוך הארמון. בית קפה נחמד ושירותים בחצר הגן.

קישור לטריפאדוויזר: https://www.tripadvisor.co.il/Attraction_Review-g293974-d295479-Reviews-Beylerbeyi_Palace-Istanbul.html

קישור נוסף לטריפ אדוויזר: ארמון Beylerbeyi

51.כוס בירה ב:12,000 ש”ח.

קישור:כוס בירה ב: 12,000 ש"ח

מוכר מעל 20 שנה. הנוכל יופיע בד”כ על ציר מדרחוב האיסתיקלאל והסמטאות סביבו באזור מועדוני הלילה. אישית נתקלתי שם וגם באזור בתי המלון ברובע לה לה לי. הבחור יהיה לבוש בהידור, מבושם, דובר אנגלית טובה, ובחיוך של מליון $ יפנה למטייל בודד או שניים. יתחיל ב: Hello My Friend , אני מכיר מקום טוב ל: .……...……. או: יש לי A Real White Woman………... וכד'. לגרש אותו מידית בתנועות ידיים של תתחפף ולהמשיך ללכת. לא לשאול שאלות, פרטים, הבהרות וכד'. כלום. ובזה זה יסתיים. אלא אם אתם סופר תמימים או מחפשי הרפתקאות. הנושא הופיע גם בתוכנית של הנשיונל גאוגרפיק בסדרה על הונאות תיירים ברחבי העולם בפרק על איסטנבול. חלק מהנוכלים הינם ממדינות ברית המועצות לשעבר, שעובדים עבור המועדון ולכן הם אכן ניראים כתיירים בנוף המקומי.

51א. שניים שלא קראו את פיסקה 51

קישור:עקיצה באיסטנבול

למרות שניראה “שעוגלו” פינות בסיפור האירוע, העיקרון נישאר זהה. לנפנף את המציע ככתוב בפיסקה 51.

52.

אני משתדל לצרף קישור לכל מקום במידה ויש.

1. חו”ד שונות של מטיילים מרחבי העולם.

2. מקבץ תמונות גדול של המקום.

3. בד”כ בצד שמאל למעלה של הדף יש גם קישור לאתר האינטרנט.

אבל ! חשוב לשים לב לגבי דרוג המקום, התיאור שנילווה אליו, וללמוד לסנן ולקרוא בין השורות. מעבר לנושא מסעדות, ששם נוהג הכלל: על טעם וריח אין להתווכח, וברור שיש דעות שונות. בנושא אתרים היסטוריים / ארכאולוגיים יש לבדוק למשל גם מי המגיב. מטיילים אוסטרלים למשל, ובעיקר אלו הכותבים מדריכי תיירים, מפגינים התלהבות יתרה מכל גל אבנים בן כמה מאות שנים. מאחר ובישראל אנו רגילים לאין סוף אתרים בני אלפי שנים אנו עשויים להגיע ולהתאכזב. או: מקום מקודש מאד לבן דת מסוימת שארע בו נס גדול ומקבל חו”ד מעולות, עשוי להראות לבן דת אחרת כעוד סתם מבנה עתיק.