ביקור בעבר

אין כמו מוזאון כדי להעיד על אופיה, תרבותה ועברה של עיר. באיסטנבול נכון הדבר שבעתיים ויש בה כמה מוזאונים ייחודיים רק לה, בעלי עניין וזיקה למורשתה.
צוות למטייל ברשת
תמונה ראשית עבור: ביקור בעבר
© Shutterstock/Turkey Photo

עדכון סטטוס קורונה נכון ל-18/01/2021

• טורקיה פתחה את גבולותיה לתיירות נכנסת, פרט לגבול המשותף עם אירן
  • אזרחים ישראלים יכולים להיכנס לטורקיה, ללא צורך בבידוד ביעד, אך מחוייבם להראות תוצאה שלילית
    מה-72 שעות האחרונות
  • חובה לעטות מסכות במרחב הציבורי
  • התחבורה הציבורית פועלת בצורה מצומצמת
  • המסעדות ובתי הקפה פתוחים למשלוחים ולטייק אווי
  • מרבית העסקים, כולל אטרקציות תיירותיות, פתוחים, תחת הגבלות
  • יש עוצר לילי בין השעות 21:00-05:00.
  • עבור אזרחי ישראל, ישנה חובת בידוד של 14 יום בשובם לארץ או 10 ימים בכפוף לשתי בדיקות שליליות.
לוגו וירוס קורונה

מוזיאוני תרבות והיסטוריה

מוזאון המוזאיקות (פסיפס) - המוזאון חושף מעט ממגוון פסיפסי הרצפה שעיטרו את ארמון הקיסר הביזנטי במאות החמישית והשישית. הפסיפסים מתארים בעלי חיים נלחמים זה בזה ומחזות ציד.
שעות פתיחה: 09:30 עד 17:00, סגור ביום שלישי. כתובת: Arasta Carsisi טלפון: 5181205212.
 תחנת חשמלית: Sultanahmet.

מוזאון השטיחים (Vakiflar Hali Muzesi) - המוזאון הוא חלק ממתחם "המסגד הכחול" (Imperial Pavilion). השטיחים המוצגים בו מוגנים מאחורי זכוכית מיוחדת כדי שלא ייפגעו מאור השמש. השטיחים הם מן המאות ה-16 עד ה-19, ורובם הגיעו ממערב אנטוליה מאזור אוסק, ברגמה וקוניה (Usak, Bergama & Konya).
שעות פתיחה: בימי שלישי ורביעי מ- 09:00 עד 16:00
 טלפון: 212-5181330 תחנת חשמלית: Sultanahmet

המוזאון הארכאולוגי - במוזאון תצוגה עשירה של פסלים יווניים ורומיים קדומים. המוצג המרשים ביותר הוא סרקופג הנמצא בקומת הכניסה באולם השמאלי. בצדו האחד מופיע תיאור הקרב שבו ניצח אלכסנדר הגדול את הפרסים באיפסוס בשנת 333 לפסה"נ, ובצדו השני תיאור מסע ציד משותף ליוונים ולאנשי המזרח. מלבד זאת מוצגים במוזאון פריטים חשובים נוספים, ביניהם: הסכם קדש (Karaman Mihrab), לוח גזר - אחת מהכתובות העבריות הקדומות אשר עליה שבע שורות המציינות את שמות חודשי השנה החקלאית העברית, וכתובת השילוח מימי חזקיהו, המגוללת בעברית את סיפור חציבת נקבת השילוח בפקודתו.
כתובת: Osman Hamdi Bey Yokusu
טלפון: 212-5207740
תחנת חשמלית: Gulhane
 שעות פתיחה: 09:30 עד 16:30. סגור ביום שני. בחצר המוזאון יש בית קפה.

המוזאון לקליגרפיה (Beyazit Hat Sanatlari Muzesi) - זהו המוזאון היחיד מסוגו בכל העולם. המוזאון שוכן בבניין שנבנה במאה ה-16 ושימש כבית ספר. במוזאון אפשר לראות ספרי קוראן, פירמאנים, חותמות סולטאנים ועיטורי קליגרפיה על בדים. המוצג המפורסם ביותר במוזאון הוא גיליון נייר גדול, שעליו העתיק אמן קליגרפיה במשך שבע שנים את כל הקוראן בכתב יד קטן וצפוף, כדמות היושבת בשיכול רגליים.
שעות פתיחה: 09:00 עד 16:00, סגור בימי ראשון ושני.
כתובת: Beyazit Meydani
טלפון: 5275851-212
 תחנת חשמלית: Universite

מוזאון הימייה (Deniz Muzesi) - המוזאון נמצא קרוב לרציף בשיקטש, ובו מוצגות סירות אימפריאליות מהמאה ה-17, סירתו של אתא טורק, מפות רבות וביניהן מפת אמריקה מהמאה ה-16 ועוד.
שעות פתיחה: בימי שישי עד שלישי מ- 13:30 עד 17:30.
כתובת: Hayrettin Pasa Iskelesi Sok, Basiktas
טלפון: 212-3610130
 אוטובוס: קווים 28 ,40 ,56 E25

ארמון טופקאפי - הארמון היה משכנם של הסולטאנים מאז המאה ה-15. ארבע חצרות יש בארמון ובהן מוצגים פריטים שונים (ראו כתבה "אתרי חובה").

מוזאון איה סופיה - איה סופיה הייתה כנסייה במשך 916 שנים ומסגד במשך 481 שנים. ביולי 2020, הכריע בית המשפט העליון בטורקיה כי הכנסייה תשוב לשמש כמסגד. בשלב זה המוזיאון נסגר לקהל הרחב.

אומנות

המוזאון לאמנות מודרנית (Resim ve Heykel Muzesi)- מבנה המוזאון היה בעבר ארמון יורש העצר בשל סמיכותו לארמון דולמבחצ`ה, וכיום מוצג בו אוסף של ציורים ופסלים מהמאות ה-19 וה-20, מהתקופה שבה נחשפו אמנים עותמאנים למערב, וביניהם אוסמאן חמדי ביי (Osman Hamdi Bey).שעות פתיחה: בימי רביעי עד ראשון מ- 10:30 עד 16:30.
כתובת: Hayrettin Pasa Iskelesi Sok
טלפון: 212-2614298
 אוטובוס: קווים 28 ,40 ,56 E 25

המוזאון לאמנות טורקית ואסלאמית (Turk ve Islam Eserleri Muzesi) - המוזאון שוכן בארמונו של איברהים פאשה, הווזיר הגדול מימי סולימן המפואר. ממרפסת המוזאון תצפית על רחבת ההיפודרום הסמוכה אליו. בחדרי המוזאון שבקומה השנייה יש אוסף של מוצגים מהמאה השביעית ועד למאה ה-19, הכוללים כלי חרס, עבודות ברזל וקליגרפיה, כתבי יד ושטיחים. כמו כן נמצא במקום אוסף שטיחים עתיקים וביניהם "שטיחי קוניה" מהמאות ה-13 וה-14. לנוחות הקהל יש במרפסת המוזאון בית קפה.שעות פתיחה: 09:30 עד 17:00, סגור ביום שני.
כתובת:,Sultanahmet .Atmeydani Sok
טלפון: 5181805 -212
 תחנת חשמלית: Sultanahmet

המוזאון לאמנות עותמאנית (Istanbul Sehir Musesi)- בבניין אשר שימש בעבר נגרייה, יש אוסף של מוצגים אשר בהם ניכרת השפעת האר נובו. ניתן לראות במוזאון שולחן צרפתי שחלקו העליון מכוסה באבנים יקרות, כיסא מלכותי מצופה זהב שניתן לאם הסולטאן, סט לקפה עם דיוקן הסולטאן ועוד. שעות פתיחה: 10:00 עד 16:00, סגור בימי שני וחמישי.
כתובת: Ihlamur Yildiz cad - צמוד לארמון ילדיז
טלפון: 212-2583080 (הטלפון של ארמון ילדיז).
 אוטובוס: קו 56

עדכון סטטוס קורונה נכון ל-18/01/2021

• טורקיה פתחה את גבולותיה לתיירות נכנסת, פרט לגבול המשותף עם אירן
    מה-72 שעות האחרונות
  • חובה לעטות מסכות במרחב הציבורי
  • התחבורה הציבורית פועלת בצורה מצומצמת
  • המסעדות ובתי הקפה פתוחים למשלוחים ולטייק אווי
  • מרבית העסקים, כולל אטרקציות תיירותיות, פתוחים, תחת הגבלות
  • יש עוצר לילי בין השעות 21:00-05:00.