לא ממש בלוג אלא טיפים, כי ממשק הטיפים של למטייל מוגבל במספר התווים. הטיפים הם למי שמעוניין בנהיגה ביפן וכמה מילים על תיחבוצ בטוקיו.
- אתחיל מהסוף: מי שפחות מעוניין להתרוצץ ברכבות, אוטובוסים או מוניות, לא חושש לנהוג בצד שמאל ומוכן לשלם את העלות הנוספת, רכב שכור הוא נוח ביותר בעיר ומחוצה לה.
- להוריד מראש ל GMAPS את מפת אזור מסלול הנהיגה ביפן כי יש אזורים ללא סלולר.
- להוריד את השפה היפנית ושפת התרגום המועדפת לתרגומון של גוגל, פותר את רוב בעיות התקשורת והשימוש במכונות תשלום.
- כללית אחרי שמתרגלים לנהוג בצד הלא נכון, הנהיגה ביפן קלה, כולם נוהגים לאט ובצורה מאד ממושמעת, הכל מסומן ומשולט גם באנגלית ונהיגה עם GMAPS הופכת את העניין לפשוט.
- רשיון נהיגה חייב להיות בינלאומי שהופק לפני פחות משנה ולא חשוב מתי פג תוקף, ישראלי לא תופס.
- לבקש בהשכרת הרכב להוסיף כרטיס ETC כדי לעבור במחסומי אגרה (TOLL) במהירות ללא צורך במזומן, הסכומים יורדים מהאשראי. ניתן גם לשלם במזומן אבל יש מעט כניסות נידחות לכבישי אגרה ששם רק ETC פותח. אגב, אין חשש מתור בשער עם מזומן כי כולם עוברים רק דרך שערי ETC.
- האגרה ביפן גבוהה יחסית וכדאי לבדוק לפני כל יום נהיגה בGMAPS את משך הזמן עם ובלי אגרה, לפעמים החסכון בזמן במסלול עם אגרה לא משמעותי.
- את עלויות האגרות, דלק וכו' ניתן לקבל מ CHATGPT, מדויק למדי.
- מהירות נסיעה בינעירונית היא 80 ובכבישים מהירים 100 עד 120, תלוי בכבישים. רוב המכוניות נוסעות בגבול התחתון ומשאיות איטיות ויש הרבה, נוהגות לעקוף מימין משאיות איטיות במעט גם במסלול הכי ימני, לכן מנסיון קשה להשיג מהירות ממוצעת גבוהה אפילו אם מנסים לטוס מעל 120 כשהדרך פנויה. לא נתקלתי במלכודות או משטרה במספר שבועות נהיגה.
- חברות ההשכרה המקומיות הקטנות גובות פחות מחצי(!) מעלות ההשכרה לעומת החברות שמשכירות לתיירים, אבל מחוייבות שאחד הנוסעים יהיה דובר יפנית.
- חברות טובות להזמנה אונליין הן TIME, ORIX ו-TOYOTA, הן גם מאפשרות ONE WAY (בעלות גבוהה).
- HAKONE: בדרך כלל רוכשים שם את HAKONE FREE PASS שמאפשר סיור מעגלי עם תצפיות תוך כדי שימוש ברכבת, רכבל, ספינה ואוטובוס. הפאס טוב ליומיים ומאפשר עליה וירידה חופשיות בכל התחנות ובכל כלי התחבורה. ניתן להגיע ברכב לכל הנקודות הנל, כלומר מי שמגיע עם רכב ופחות מעניין אותו מסע בכלי התחבורה – יכול לוותר ולבקר את האטרקציות ברכב כי אין משהו מיוחד לראות במסלולים בין האטרקציות, זה יותר חוויה לילדים.
- בקיוטו העדפתי להשאר עם רכב כי חלק מהטיולים היו מחוץ לעיר: איזורי הימאג'י, נארה, אירישימה וכו'. אין שום בעיה לטייל גם בקיוטו העיר עם רכב, יש חניה אוטומטית בתשלום בכל מקום וליד כל אטרקציה. השארתי כ-8K ין ליום על חניות.
- גם בטוקיו אפשר לטייל עם רכב, כי יש חניה בתשלום בכל מקום, אבל לא ניסיתי כי התחבצ שם בין הטובים בעולם.
- הכרטיס הזול ביותר לתחתית בטוקיו בהנחה שעושים יותר מ-3 נסיעות ביום הוא Tokyo subway pass שטוב לשתי חברות התחתית ואפשר לרכוש אותו בכמה משרדי תחנות וחנויות נוחות. הוא בתוקף ל-24/48/72 שעות והמונה מתחיל לרוץ מהשימוש הראשון. לדעתי עדיף לקנות, למעשה לשכור, כרטיס pasmo: יש מכונה שמנפקת וטוענת כרטיס בכל תחנה, השכירות עולה 500ין שמוחזרים יחד עם היתרה פחות 220ין עמלה כשמחזירים את הכרטיס, ניתן לטעון בכל סכום בכל עת והוא שימושי לכל סוגי התחבצ ולחנויות וכו. למעשה זה כרטיס חיוב לכל דבר ועניין. ניתן להחזירו ולקבל החזר ברוב המשרדים בתחנות בשעות העבודה.
אפליקציות לתחבצ הן Japan transitplanner או GMAPS. היפנים מעדיפים את הראשונה, מנסיוני למסלולים בעייתיים כדאי לבדוק בשתיהן כי כל אחת מחמיצה משהו לפעמים.