הקדמה -

מרץ 2020, הקורונה מתפשטת במדינות המזרח הרחוק. כמה ימים לפני טיסתנו המתוכננת לפיליפינים, אנו מקבלים הודעה שהטיסה מבוטלת. לא נורא, אמרנו, נטוס אחרי פסח. היה ברור שזה עניין של כמה שבועות עד שהעניין יעבור.

פסח עבר אבל הקורונה עדיין כאן. לא נורא אמרנו, יש לנו כרטיסים לאיים האזוריים באוגוסט. עד אז העולם ימצה את ההיסטריה. כמובן, התבדנו.

אז ניסע אחרי החגים אמרנו. ואכן, קנינו כרטיסים ליוון לאחרי סוכות. אחרי סגר שנמשך כל החגים, מגיע לנו קצת לנשום, אופציית היעדים הרלוונטיים אינה גדולה, אבל שבועיים ביוון זה גם משהו.

יומיים לפני הטיסה, כשהכל כבר ארוז ומאורגן, נוסעים לעשות בדיקות קורונה עפ"י דרישת ממשלת יוון. למחרת, כמה שעות לפני הטיסה מקבלים תשובה שאחת הבנות יצאה חיובית. הנערה, לא רק שבריאה לחלוטין, לא יצאה בשלושה וחצי השבועות האחרונים מפתח הבית. כך גם אנחנו (סגר או לא?). כל ניסיונותינו לבקש בדיקה חוזרת עלו בתוהו. נציגי משרד הבריאות ששוחחו עמנו הסכימו שזה אכן מוזר מאד ואפילו לא ממש הגיוני אך ידיהם כבולות. חוק זה חוק, גם אם הוא חסר הגיון.

וכך במקום שבועיים מהנים ביוון נכנסנו לשבועיים בידוד בבית (ישר אחרי סגר של למעלה מ3 שבועות). פרקנו את המזוודות בחזרה לארונות והחלטתי שיהיה טיול פיצוי והוא יהיה שווה יותר וארוך יותר ומה שבטוח - הוא יהיה ביעד שלא דורש בדיקת קורונה לפני הנסיעה. יש כ"כ הרבה טעויות בדגימות האלה שהסיכוי ליפול בטעות סטטיסטית כאשר משפחה שלמה נבדקת היא גדולה מידי.

דצמבר 2020 הבת הגדולה נוסעת לטיול במרכז אמריקה. היא מתחילה בשבועיים התנדבות בקוסטה ריקה ואח"כ ממשיכה לטייל ברחבי המדינה. היא מספרת לנו שהכל פתוח, מסעדות, חנויות, שמורות טבע ושאר אתרים, שיש תיירים מכל העולם ואווירת שגרה רגילה למעט מסכות בחללים סגורים. וכן, הם לא דורשים אפילו בדיקת קורונה בכניסה למדינה. בינגו. אנחנו קונים כרטיסים לאמצע ינואר לסן חוזה, קוסטה ריקה. הכרטיסים הם גמישים, תקפים לשנה, עם אפשרות שינוי עפ"י הצורך. כך שאם לא נטוס בחורף נוכל לטוס בפסח, או בקיץ או בחגים הבאים. סיכון מחושב. לא אומרים לא לכרטיס גמיש עם קונקשנים מצויינים ב800$ לאדם כששער הדולר כ"כ נמוך.

יום שלישי בערב, תחילת ינואר 2021, פותחת טלויזיה ומהדורות החדשות מודיעות על סגר שיתחיל עוד 48 שעות ויכלול גם את נתב"ג, הפעם, כך הובטח, הסגר יהיה מחמיר, הרמתי וארוך יותר מקודמיו. הכרטיסים שבידנו לעוד כ9 ימים, ולא ברור מה יעלה בגורלם, האם יתנו למי שרכש כרטיסים לצאת או האם אכלנו אותה. אנחנו מחליטים לא לקחת סיכון ומנסים להקדים את הטיסה למחר! במדינת ישראל כשכל שעה יוצאת הודעה חדשה, חוק חדש, או תקנה לשעת חירום חדשה, לא כדאי לקחת סיכונים. יש לנו 48 שעות לצאת מהמדינה.

10 בלילה יושבים על האינטרנט מחפשים כרטיס לקוסטה ריקה אבל כל הטיסות מלאות, יש רק טיסות לשבוע הבא. לא עוזר. בסוף בעזרת סוכנת הנסיעות מצליחים לשנות את יעד ותאריך הכרטיס שברשותנו וכך מכרטסים כרטיס ליום למחרת לקנקון - מקסיקו. משם כבר נמצא איך להגיע לקוסטה ריקה. זהו, יש לנו פחות מ20 שעות להתארגן. מוציאים תרמילים מהמחסן, מורידים את בגדי הקיץ מהארון ומתחילים לארוז.

יום רביעי בערב – הבן מגיע מהצבא להסיע אותנו ואת שתי אחיותיו (13,15) לשדה. נפרדים ועולים על טיסת יונייטד לניו יורק. הטיסה מלאה עד אפס מקום. כולם יושבים בצפיפות. קצת מלחיץ אבל זה מה יש. עצירה בניו יורק ומשם עוד 4 שעות לקנקון. חמישי בערב נוחתים בקנקון ולוקחים מונית לפלאיה דל כרמן. 40 דקות נסיעה, 50$. ישנים במלון ANTERA  הנהדר שנמצא בשדרה ה-10. מלון מצויין עם מגוון אופציות ללינה החל מחדרים זוגיים וכלה בדירות מרווחות, מאובזרות ונוחות למשפחה במחירים טובים (כ150$ לדירה, 80$ לחדר לארבע). לפני היציאה מהארץ הזמנו 3 לילות, לנחיתה רכה. זה הדבר היחיד שהספקנו לעשות. והאמת שלא היה צורך ביותר, כל השאר עשינו תוך כדי תנועה.

ANTERA HOTEL, פלאיה דל כרמן, מתאוששים מהטיסה הארוכככה
ANTERA HOTEL, פלאיה דל כרמן

למחרת בבוקר, יום שישי, יצאנו לרחוב, נכנסנו לאחת מסוכנויות הרכב ושכרנו רכב ליום (60$). נסענו לסנוטת AZUL היפייפיה, שמרוחקת ב40 דק מפלאיה. אחרי כשעתיים במקום המשכנו ללגונת KAAN LUUM המהממת שנמצאת כ50 דק נוספות של נסיעה.

Cenote Azul
KAAN LUUM

שישי שבת העברנו בנחת בפלאיה ההומה והסוערת. עדיין נדהמים מכמות האנשים, התיירים, המסעדות ההומות, הרחובות העמוסים, מופעי רחוב, הים, השמש. ממש עולם של פעם... לפני שהקורונה השתלטה על חיינו.

יום ראשון בבוקר נכנסים שוב למשרד להשכרת רכב ולוקחים רכב עד יום חמישי. להכנס ביום ראשון בבוקר לחברת להשכרת רכבים זה לא כזה חכם. התור ארוך מאד ומתעכבים כשעה וחצי בתור. בדיעבד היינו צריכים כבר בשישי ללכת לסגור איתם. פנינו מועדות לכיוון הפרמידות בצ'יצ'ן איצה. מכיוון שהן מרוחקות שעתיים נסיעה מפלאיה, תכננו לצאת ב9 בשביל להגיע ב11 כדי שנספיק אחרי הפרמידות להיות באחת הסנוטות שבאזור. בגלל העיכוב יצאנו רק ב10. הוויז מראה שנגיע ב12. התבאסנו. אחרי שעה הוויז מתחרט ומראה שנגיע ב11. לקח לנו שניה להבין שפשוט עברנו אזור זמן והשעה חזרה שעה אחורה... מישהו למעלה אוהב אותנו..(: הפרמידות מקסימות. פתחנו גוגל והתחלנו לקרוא על ההסטוריה המרתקת של המקום.

צ'יצ'ן איצה

משם המשכנו לסנוטה יפיפיה במרחק חצי שעה נסיעה מהפרמידות, שהיתה הצלה ביום חם שכזה.

יום שני נוסעים לפארק XCARET, שמענו הרבה דברים טובים על המקום והבנו שעל אף מחיר הכניסה הגבוה שווה לבקר בו. עלות כניסה 105$. נפלנו על יום מעונן עד גשום. הבנות אחרי שעה מיצו את המקום ורצו ללכת. כמובן שנשארנו אבל לא בהתלהבות מרובה. בקיצור, לטעמי מתאים יותר עם ילדים קטנים, פחות עם נוער. לדעתנו לא היה שווה את העלות הגבוהה, אך כאמור יש הרבה שחושבים אחרת, אז עניין של טעם וחוויה אישית.

Xcaret
Xcaret, כן.. זה לגמרי אמיתי..

יצאנו מ XCARET בשעות אחהצ המאוחרות לכיוון הולבוש. בדיעבד, לצאת מאוחר כ"כ היתה החלטה שגויה. לנסוע בכבישים נידחים במקסיקו בחושך זו חוויה מסוכנת ומפחידה. הכביש כולו מלא בבורות, כביש צר מאד, חושך מצרים, הוויז משנה את דעתו לפרקים. בקיצור, לא לנסוע בחושך! הנסיעה ארכה שעתיים (שעה בדמדומים ושעה בחושך מוחלט) ובסוף הגענו לצ'יקילה. החננו את הרכב ועלינו על המעבורת להולבוש. 40 דקות במעבורת ואנחנו שם.

הולבוש, אי מקסיקני קטן וקסום, ללא כבישים וללא מכוניות. ההתניידות נעשית עם אופניים או רכבי גולף קאר. בתי האי הקטנים מעוטרים בשלל ציורים צבעוניים. מקום מקסים, חופים יפיפיים. שכרנו אופניים ואח"כ גולף קאר ושוטטנו להנאתנו. המלונות באי יקרים מאד. הזמנו חדר במלון דרים הולבוש ב200 $ ללילה. הגענו מאוחר בלילה וקיבלנו חדר מבאס, יותר דומה לגסט האוס בהודו מאשר לחדר של 200$ במקסיקו. בבוקר ביקשנו לעבור לחדר אחר והמנהל שדרג אותנו לחדר מהמם על הים ללא תוספת תשלום (הטבות של טיול בזמן קורונה).

Holbox

אחרי יומיים החלטנו שהגיע הזמן לעבור לקוסטה ריקה, כי לשם כך התכנסנו... הבת הגדולה כבר מחכה והתקרבה לאזור סן חוזה לקראת המפגש המרגש והטיול המשותף של כולנו יחד.

בוקר יום רביעי מזמינים כרטיסי טיסה דרך KAYAK לערב. נוסעים לשדה בקנקון, מחזירים את הרכב שלקחנו בפלאיה ועולים על טיסה בת שעתיים לסן חוזה קוסטה ריקה. אוספים את הרכב שהזמנו בנמל ומשם ממשיכים למפגש מרגש של חיבוקים ונשיקות עם הבת הגדולה, ומשם כולנו יחד ישר לוולמארט שממוקם לא רחוק מהשדה להצטיידות (פתוח עד 22:00).

ישנים בבית מלון קטן בקרבת השדה. משהו פשוט וזול (100$). רק לשים את הראש. למחרת ב7 בבוקר אנחנו כבר צריכים לצאת לכיוון פואז.

יום חמישי בבוקר משקימים (איזה מזל שאין לנו ג'ט לג) ונוסעים כשעה ורבע נסיעה להר הגעש פואז. אומרים שההר מתכסה בעננים בשעה 10:00 ולכן חובה להגיע מוקדם אם רוצים לזכות לראות את הלגונה המדהימה. המראות מדהימים ובהחלט היה שווה להיות חרוצים! על ההר אסור להיות מעל ל20 דקות בגלל שלא בריא לנשום את הגופרית. המסכות הם נגד האדים ולא נגד הקורונה... שינוי מרענן..

poas volcano

משם המשכנו לחוות LANDS IN LOVE שם נתארח בסופ"ש הקרוב. ביתנו הגדולה התנדבה בחווה למשך שבועיים בטיפול בבע"ח ורצינו לראות ולחוות את המקום. החווה ממוקמת שעה וחצי נסיעה מסן חוזה לכיוון צפון, המקום שוכן בלב ג'ונגל מדהים. החווה שייכת לחבורת ישראלים שגרים במקום למעלה מ15 שנה. המקום לא זול - חדר ל2 עולה כ120$ כולל ארוחת בוקר מצויינת, החדרים פשוטים מאד, מזכירים לינה קיבוצית. יש במקום המון אטרקציות נפלאות בטבע המרהיב. אנחנו עשינו רפטינג מעולה על נהר הבולסה, קנופי בלב הג'ונגל, וסנפלינג מפלים. עלויות פעילויות סביב ה60$ בממוצע לאדם לפעילות. כל פעילויות האקסטרים ברמה גבוהה מאד, מושקע מאד ומהנה ביותר. בקיצור, שווה כל דולר! שבת במקום מאד נוחה לשומרי שבת, טיולים רגליים בטבע המהמם, ואוכל טבעוני שמתאים בול לשומרי כשרות (אוכל מעולה).

Lands in Love

יום ראשון נוסעים שעה נסיעה ללה פורטונה, בבוקר לפני שיצאנו מהחווה הזמנו דרך בוקינג שני לילות בROCO NEGRA DEL ARENAL, מקום מקסים וכיפי. גם פה זכינו בגלל הקורונה ושידרגו אותנו לבקתות השוות למרות שהזמנו את החדרים הפשוטים. 850 שח ל2 לילות ל2 בקתות גדולות ומרווחות עם 2 מיטות זוגיות בכל בקתה.

עושים את טרק ARENAL 1968 המקסים עם הנופים המופלאים למרגלות הר הגעש ארנל. יש אופציה ללכת את כל 7 הקמ של המסלול ויש מסלול מקוצר של חצי מהדרך. רמת קושי קלה.

Trail 1968 Arenal

מעיינות חמים - מתלבטים בין טבקון לבאלדי, אך מכיוון שבבאלדי היינו לפני 4 שנים מחליטים הפעם ללכת על טבקון. בדיעבד בחירה שגויה. המקום הוא ספא לזוגות בירח דבש. מהמם, אבל הרבה פחות מתאים למשפחה. הבנות השתעממו מהר מאד וכשהן מתחילות להשתעמם ולהתלונן זה פחות כיף.. בקיצור, אם אתם משפחה – חד משמעית באלדי, שם יש מגלשות ואטרקציות לילדים ונוער. וזה גם זול משמעותית.

טבקון
הר הגעש ארנל, לה פורטונה

שלישי בבוקר נוסעים למונטה ורדה, נסיעה ארוכה של כ4 שעות. החלטנו לפרגן לעצמנו לילה בגלמפינג יקר ומטורף בלב יער העננים. אוהל מהמם ומאובזר בכל מה שלא חלמתם. חוץ מאוהל יש גם מטבח, מקלחת, מתקני טיפוס, מגלשה, ג'קוזי, מרפסת, והכל פרטי רק לנו ומול הנוף המטורף. התענוג לא זול אך מבחינתנו זו היתה חוויה חד פעמית ששווה כל שקל. הגענו לשם ב13:00 בצהריים ולא יצאנו עד למחרת ב11:00 שעת הצ'ק אאוט... (1250 שח ללילה, CHIRA GLAMPING)

מבט ממעוף הרחפן, מאחורי האוהל ממקמים המטבח והמקלחת, מול הנוף - פינת ישיבה, ג'קוזי ומתקנים לילדים Chira glamping Monteverde
Chira glamping Monteverde
בתוך האוהל 2 מיטות זוגיות וספה Chira glamping Monteverde
פנים האוהל

למחרת בצהריים עשינו את הגשרים התלויים והמשכנו לסאמרה, כ3 שעות נסיעה.

הערה – מכיוון שלפני 4 שנים היינו בלה פורטונה ובמונטה ורדה ועשינו כבר אז את כל האטרקציות המרכזיות, הפעם רק עברנו בנחת בלי צורך לסמן V ובלי הפחד לפספס משהו. מי שמגיע פעם ראשונה יש עוד הרבה מה לעשות ולראות באזורים האלה כמו ריו סלסטה, מפלי פורטונה ועוד.

אחרי שבועיים של טיול אינטנסיבי מלא במעברים ונסיעות החלטנו להוריד הילוך ולנוח. את השבועיים וחצי הבאים בילינו בחופים הפסיפיים היפיפיים של קוסטה ריקה. יש אין סוף אפשרויות וכל חוף/כפר הוא בעל אופי שונה ועם וייב אחר. בכל מקום נשארנו 4 לילות שזה מספיק בשביל לספוג את האווירה ומצד שני לא יותר מידי שלא יתחיל לשעמם. זה לא תוכנן מראש, רק אחרי שבועיים שמנו לב שבכל מקום היינו 4 לילות...

התחלנו כאמור בסאמרה, חוף באוירה אירופאית, יש יותר אירופאים ממקומיים, כמו כן הרבה מלונות, מסעדות ושאר עסקים שייכים לאירופאים שגרים בכפר. החוף הוא מפרץ מקסים, שקט ושלו מצד אחד, אך מספיק אטרקטיבי ומעניין מצד שני. את הבקרים התחלנו בשיעורי גלישה באחד מבתי הספר לגלישה שממוקמים בחוף. ישנו בVILLAS KALIMBA מקום חמוד ממש, קו שני לחוף (דקה הליכה מהחוף). במקום 6 בתים קטנים שמקיפים בריכה קטנה, בכל בית 2 חדרי שינה, 2 מקלחות, מטבח ומרפסת קטנה עם ערסלים ופינת אוכל. שילמנו 200$ ללילה. מקום לא מפואר אבל כיפי בהחלט. העובדים במקום מקסימים והאווירה טובה ונעימה. מסעדה מעולה בסאמרה, במרחק דקה הליכה מהמלון - GUSTO BEACH.

Samara

משם המשכנו 4 שעות נסיעה דרומה למונטזומה. כפר היפי קטן בעל מפרצונים מקסימים, חופים מבודדים, בדידות מזהרת. במרכז הכפר רחוב קטן מלא בחנויות ודוכנים, אנשים עם רסטות ויחפים, הרבה עישונים, וזקנים אמריקאים ואירופאים שרוכבים על אופנועים לעבר השקיעה... מקום מגניב בהחלט! ישנו באחד המקומות המדהימים בכל הטיול – מלון AMOR DE MAR שנמצא ממש בכניסה למפלים של מונטזומה. מקום שללא ספק ירשם בספר הדורות של משפחתנו. אם אתם משפחה או חבורה לכו על הבקתה הגדולה - בית עץ שלקוח מהאגדות, 3 חדרי שינה, מקלחת ומטבח במפלס התחתון, וחדר שינה ענק עם מקלחת בקומה עליונה. מרפסת מהממת המשקיפה על האוקיינוס ועל הזריחות המדהימות העולות מן הים. בלודג' יש עוד סוגי חדרים ודירה נוספת קטנה יותר. יש מדשאה ענקית מלאה בעצים וערסלים והכל על שפת הים. פשוט חלום של מקום. אל תצפו למקום מפונפן וחדש. הבקתות בנות למעלה מ20 שנה, אך מלאות בקסם ואוירה. נקודה שכדאי לקחת בחשבון - אפשרות לחיות ולעיתים גם קופים שנכנסים לבית.. (: ככה זה כשלא בכל החלונות יש זכוכיות, ועל רשתות לא שמעו בקוסטה ריקה.. מלא קסם כבר אמרנו..? 220$ לילה. שווה כל שקל בהחלט!

AMOR DE MAR
AMOR DE MAR מרפסת שצופה על הזריחות שעולות מן הים
שפע של חופים ריקים מאדם, Montezuma
Amor De Mar. Montezuma
Montezuma
AMOR DE MAR, מונטזומה
AMOR DE MAR , מבט מלמעלה

אחרי 4 ימים בחוף אירופאי ו4 ימים בחוף היפי, הגיע הזמן להגיע לחוף של הישראלים, בכל זאת המעמד מחייב... 4 שעות נסיעה נוספות מביאות אותנו לחאקו.

חאקו היא עיר גדולה יחסית, רועשת, מלאה בחנויות, מסעדות, חוף ים עמוס. אווירה אחרת לחלוטין. יש כאן קהילה ישראלית לא קטנה שהעתיקה את מגוריה מישראל לקוסטה ריקה. נהנים קצת מיתרונות העיר אחרי שבועות במקומות שקטים וקטנים.

ישנו אצל איזו וטוני המקסימים, זוג ישראלים שחי שנים רבות בחאקו. הם מנהלים מלון עם 16 חדרים, מסעדה כשרה מעולה!! תפילות בבית הכנסת שבמקום וסעודות שבת בביתם. איזו התותח עשה לנו שיעורי גלישה מעולים בחוף הדרומי המהמם בחאקו. יש הרבה מה לעשות באזור. יום אחד עשינו טיול ריינג'רים בהרים שמקיפים את חאקו, היה נהדר, מומלץ מאד (245$ ל5 איש). יום אחד נסענו לשמורה הנפלאה מנואל אנטוניו (שעה ורבע נסיעה). ערב אחד הלכנו לראות את השקיעה ממלון VILA CALETES - מהמם, 20 דק' נסיעה. אחה"צ אחד טיפסנו כ30 דק' לתצפית שקיעה במירדור מירו  - מומלץ מאד. יום אחד הלכנו לראות את המרינה המדהימה בחאקו – משהו מטורף, מומלץ בהחלט.

במלון של איזו וטוני יש אווירה נהדרת, הרבה ישראלים, יש חדרים ברמות שונות, בריכה במרכז, מטבח לבישול עצמי, וכאמור מסעדה מצויינת. אתנחתא ישראלית מהנה בלב קוסטה ריקה. בשבת הם מארחים את כל אורחי המלון לסעודות שבת ללא עלות בביתם עם אוכל טעים ואוירה נהדרת. לטוני יש ידע רב שאותו היא חולקת בשמחה עם המטיילים, ובכל שעה מסייעת, עוזרת ומייעצת בכל מה שניתן.

שיעור גלישה בשקיעה, חאקו
חאקו
ריינג'רים
מירדור מירו
VILA CALETES
המרינה היפה בחאקו

לאחר 4 לילות במרכז חאקו, החלטנו שאנחנו רוצים לעבור למקום שקט יותר, אבל עדיין להשאר באזור חאקו ולהמשיך להגיע לשיעורי הגלישה של איזו. בעצת טוני עברנו להרמוסה – חוף שקט שנמצא 10 דקות נסיעה מחאקו, כך שהרווחנו שקט כשרצינו וכל יום נסענו לפחות פעם אחת לחאקו.

ישנו בHERMOSA BUNGALOWS - שכונה אמריקאית של בתי עץ יפים, עם 2 חדרי שינה, מקלחת, מטבח, סלון ומרפסת, 150$ ללילה. חלק מהבקתות מאויישות ע"י משפחות שרכשו את הבתים וגרות שם תקופות ארוכות בכל שנה (בעיקר אמריקאים וגולשים) וחלקן מושכרות לימים בודדים למשפחות כמונו. בראיין מנהל המקום, גולש שנראה שיצא מאיזה סרט הוליוודי, בחור מקסים ולבבי. לקחת בחשבון שהמתחם מבודד, לא רלוונטי ללא רכב. 3 דקות נסיעה מהמתחם ממוקמת מסעדה מצויינת על החוף - Vida Hermosa.

מבחינת גלישה – בהרמוסה גלים למקצוענים בלבד, לא מתאים למתחילים. גלישה בחאקו – יש חופים לכל הרמות ממתחילים עד מקצוענים.

שכונת בתי עץ צבעוניים בחוף הרמוסה המבודד

החודש עוד רגע מסתיים, הטיסה בחזרה לארץ תוכננה לעוד כמה ימים. עובדה בהחלט מבאסת. היה לנו קצר מידי, והיו עוד מקומות ועוד דברים שרצינו לראות. בנוסף אנחנו מקבלים מחברים ומשפחה עדכונים שוטפים מהארץ על מצב הסגר, כולם ממליצים לנו פה אחד להאריך את הטיול ולא לחזור לארץ. לא מצליחים לדמיין איך מגן העדן הזה אנחנו חוזרים למסכות, סגרים, בידודים, חורף... ): מחליטים להאריך את הטיול בשבועיים ומעדכנים את סוכנת הנסיעות שתוך שניה כרטסה לנו תאריך חזרה לעוד שבועיים וחצי. למחרת מגיעות חדשות מהארץ שהסגר הוארך ונתבג גם ככה נשאר סגור. בקיצור, הכל מסתדר מצויין.

אחרי 4 ימים בהרמוסה נוסעים דרומה לאוביטה. האמת, זו היתה החלטה ממש ספונטנית ולא הספקנו אפילו לקרא על המקום, לא ידענו כלום מלבד זה שיש שם בחור ישראלי בשם רועי שיש לו דוכן פלאפל... מידע חשוב לכל הדעות..(:

באוביטה ישנו באחד המקומות החוויתיים שהיינו בקוסטה ריקה - MANOAS. כרבע שעה נסיעה מהחוף, בלב הג'ונגל, ממוקמת חווה של 3 בתים ו4 אוהלים. הזמנו דרך בוקינג את הבית הגדול (כי הוא היה היחיד שהיה פנוי), קיבלנו בית עצום!! מטבח מטורף ומאובזר עד הצ'ופצ'יק האחרון, סלון, 4 חדרי שינה עם מקלחת ושרותים פרטיים לכל חדר!! חדר כביסה עם מכונה ומייבש. בקומה השניה סלון ופינת אוכל נוספים שפתוחים לאוויר הצח. נוף מהמם, נהר זורם בצד אחד ובריכה מפנקת בצד שני, וכל הטוב הזה ב200$ ללילה. הזמנו מראש 2 לילות ואיך שהגענו הוספנו מיד לילה שלישי לפני שמשהו אחר יתפוס לנו... אין מסעדה במקום, אז יש לרכוש מוצרים בסופר הקרוב (10 דק נסיעה) ולבשל עצמאית. המקום שייך למשפחה אמריקאית אך מנוהל בפועל בידי בחור מקומי מקסים. מקום מושלם להעביר שבת בכיף, וקצת הפוגה למתבגרות כשלכל אחת חדר משלה ומקלחת משלה. אחרי חודש ביחד עם בנות נוער צריך קצת הפרדה ויש גם מלא דלתות שאפשר לטרוק..(:

Manoas lodge, Uvita
הוילה שלנו ל3 לילות Manoas lodge, Uvita

לאחר שבת רגועה בוילה המפנקת, נסענו ביום ראשון לסיור לוייתנים בשמורת אוביטה. כמה שעות של שייט בלב ים, עם תצפיות מטורפות על דולפינים ולוייתנים ששחו 15 מטר מהסירה שלנו. מחזה מדהים. הסיור עובר דרך חופים יפייפים, מערות חצובות בסלע ומסתיים בשנורקלינג נחמד. בשעת צהריים מאוחרת מסיימים את הסיור והולכים לאכול פלאפל אצל רועי במרחק כמה מאות מטרים מהחוף. מספרים לרועי שאנחנו מתלבטים לאן להמשיך מכאן. הטיול כבר היה אמור להסתיים ולכן נגמרו לנו הרעיונות. רועי ללא היסוס ישר אומר – 'ברור שקורקובדו, מה השאלה בכלל?' סיפרנו לו שאנחנו לא בטוחים שזה יתאים, במיוחד לבנות, הבנו שמדובר בתנאים קשוחים, אזור מרוחק ומבודד, תנאים בסיסיים, בלי וואי פיי ולעיתים גם בלי חשמל, והבנו שאין מה להגיע לפחות מ3 לילות. רועי הרגיע אותנו שזה לא עד כדי כך מאתגר ושזה יעד חובה שאסור לפספס והתחיל להלהיב אותנו בסיפורים מהמקום. החלטנו שכשנחזור לדירה בערב נחפש מקום לינה בקורקובדו, אם נמצא, נלך על זה ואם לא – נוותר על העניין.

בהמלצת רועי אנחנו חוזרים לחוף בסביבות 17:00 כדי לראות את החוף בשעת השפל, ואכן המראה מרהיב ושונה מהמראה שראינו בבוקר. הים כאילו נחצה לשניים עם חוף מימינך וחוף משמאלך, שחפים ושאר עופות חגים במעגלים מעל המים וצוללים לים לתפוס דגים, אנו בתוך המים ומסביבנו מלא עופות מרחק מטרים ספורים שטים על המים. מסביב הכל ירוק, עצי דקל עצומים והרים שמקיפים את האזור. לטעמי זה היה החוף הכי יפה ומיוחד שראינו בקוסטה ריקה. והתחרות היא בהחלט קשה...

Uvita - בשעות השפל הים נחצה לשניים. חוף מימין וחוף משמאל
Uvita

בערב חוזרים לדירה בג'ונגל ומצליחים להזמין 3 לילות לJungla del Jaguar. זהו, נוסעים לקורקובדו. למחרת בבוקר יוצאים מאוביטה לכיוון קורקובדו, לאחר שעה ורבע נסיעה מגיעים לסיירפה. מחנים את הרכב וממתינים לסירה שיוצאת ב11:00 לקורקובדו. אין גישה יבשתית לאיזור, דרך ההגעה היחידה היא בסירה. המלון שהזמנו ממוקם 5 מייל דרומית לדרייק ביי.

עולים על הספיד בואוט שמלאה עד אפס מקום ויוצאים במעלה הנהר לשעתיים של שיט מהיר לכיוון המלון שהזמנו. המלון הוא בעצם סוג של מחנה, הממוקם בקרחת יער קטנה על החוף, מסביב ג'ונגל פראי. במקום עצמו, מספר קטן של מבנים המכילים חדרים פשוטים ומינימליים, שרותים ומקלחות משותפות, מסעדה אחת מצויינת שפועלת 3 פעמים ביום למשך שעה אחת בלבד בכל פעם. מזל שעודכנו מראש שכדאי להצטייד במזון יבש שאינו דורש קירור או בישול שישמש אותנו לשאר הזמן.

הדרך לקורקובדו
Jungla del Jaguar מבט ממעוף הרחפן
Jungla del Jaguar כמה בקתות בלב הג'ונגל

במקום מוצעים סיורי ג'ונגל מסוגים שונים, חלקם סיורים קטנים שניתנים בחינם ע"י מפעילי המקום וחלקם סיורים בשמורה עצמה שעלותם מתחילה ב100$ לאדם. כמו כן ישנם שבילים מסומנים שניתן לצעוד בהם לבד.

פעמיים ביום מגיעה סירה שמביאה ומחזירה אנשים לציביליזציה. פעם ב7 בבוקר ופעם ב13:00. היינו כ20 איש במקום. מטבע הדברים כשכולם נמצאים יחד באמצע שום מקום – כולם מתחברים ומתגבשים ונוצרה אווירה כיפית של הרבה סיפורים, צחוקים והכרויות עם אנשים שונים ומעניינים מכל רחבי הגלובוס.

המחיר היה 100$ לילה לחדר משפחתי של 5 ושילמנו עוד כ100$ ליום עבור הארוחות. כמובן אין חובה להזמין אוכל. האוכל שמבושל במקום בכשרון רב מאד, תלוי קודם כל במה בעל המקום הצליח לדוג היום. ברגע שהוא הבין שאנחנו אוכלים רק דגים מסויימים (מטעמי כשרות) הוא ביקש מאיתנו הוראות ודג לנו דגים כשרים. המקום שייך למשפחה אמריקאית שהיגרה לקוסטה ריקה לפני 40 שנה והקימה את המקום. הם אוהבים מאד את ישראל, ביקרו בה מספר פעמים, ואחת מבנותיהם אף לומדת באוניברסיטת באר שבע...

שורה תחתונה -  מי שרוצה לחוות חוויה חד פעמית של רובינזון קרוזו בלב ג'ונגלים בתוליים, שלא יהסס. אגב, היה חשמל 24 שעות ביממה, וגם הווי פיי היה מצויין. אבל לקחת בחשבון שאם חם בלילה – קשה להרדם (כמובן שאין מיזוג), ובנוסף לקחת בחשבון המון עקיצות. אבל ממש המון.. וכואבות. (רק על יד ימין ספרתי מעל 22 עקיצות, ואותי לא עוקצים אף פעם) אז להערך בהתאם.

Jungla del Jaguar
קורקובדו
קורקובדו, ג'ונגל עד המים
קורקובדו Jungla del Jaguar
Jungla del Jaguar קורקובדו

אחרי חודש בקוסטה ריקה הירוקה והמהממת, הרגשנו הרגשת מיצוי. במיוחד אחרי קורקובדו, שזה מקום שקשה להתעלות עליו. החלטנו לשנות אווירה. התלבטנו אם לטוס לגואטמלה או מקסיקו. בסוף החלטנו ללכת על מקסיקו, כי משם יהיה לנו קל להגיע לארץ והיא לא דורשת בדיקות קורונה בכניסה. נפרדים מהבת הגדולה שממשיכה לבדה לגואטמלה וטסים למקסיקו.

טיסה של שעתיים מביאה אותנו שוב אל קנקון, מונית לפלאיה דל כרמל וחוזרים למלון ANTERA האהוב.

במקסיקו היינו עוד כשבועיים. ביקרנו בטולום, איסלה מוחרס, באקלר ופלאיה.

כמה מילים על כל מקום:

טולום – המקום הכי יקר כנראה במקסיקו. את העיר עצמה לא אהבנו, לטעמנו מדובר באתר בניה אחד גדול. החוף היה עמוס בכ"כ הרבה אנשים, שהיה קשה להתרשם מיופיו. אז למה נשארנו שם 4 לילות? כי מצאנו מלון מדהים מדהים (JUNGLE KEVA ) השייך לבחורה אמריקאית בשם קנדל, שפעם היתה מעצבת של דונה קארן והחליטה לפרוש כדי להגשים חלום. היא קנתה אדמה בטולום ובכשרון רב הקימה גן עדן בתוך הכאוס של טולום. המקום נבנה כמו בית אחד גדול, עם 4 בקתות פרטיות ואזור מחיה משותף, הכל מעוצב על הפרט האחרון, והאוכל... ללא מילים. 425 שח ללילה. במשך היום הסתובבנו בסנוטות הרבות שיש באזור טולום (יש יותר מ7000 סנוטות), ובחוף אקומל לשחיה ושנירקול עם צבים. כיף כיף כיף.

Cenote Car wash
Cenote Calavera, חמש דקות נסיעה מטולום
Jungle keva, Tulum
Jungle keva Tulum

איסלה מוחרס – אי קטן עם חופים מקסימים וים טורקיז. שבת נפלאה בבית חבד המקסים. ושוטטות עם גולף קאר ברחבי האי.

באקלאר – לגונת 7 הצבעים, מרוחקת כ4 שעות נסיעה מפלאיה. נסיעה ארוכה מאד בתוך השממה שלא נגמרת. הלגונה נחמדה מאד, לא משהו שלא ראינו. ישנו במקום לא מוצלח (CASA SHIVA), אז אני מניחה שזה פגע בחווית הביקור במקום. הרציף מקסים, החדרים הרבה פחות. אולי יש חדרים טובים יותר ממה שאנחנו קיבלנו. 150$ לילה, לא שווה אפילו חצי מזה.

Mango y Chile - מסעדה טבעונית מ- עו- לה!! ברחוב הראשי של באקלאר.

באקלאר
CASA SHIVA באקלאר

סיימנו כמו שהתחלנו – מלון ANTERA בפלאיה. קצת קניות בקניונים שבשדרה החמישית, ויאללה נפרדים מכל הטוב הזה וחוזרים לבידוד בארץ. אשרינו שזכינו. נפגש בשמחות.

עלויות כלליות ממוצעות בקוסטה ריקה -

לינה למשפחה 150-200$

ארוחה במסעדה – 100$

השכרת רכב – 100$ ליום (ג'יפ טויוטה 7 מקומות 4*4)

קניות בסופר – מחירים של ישראל

מקסיקו – כ20%-30% פחות מקוסטה ריקה.

סהכ יצא לנו בקוסטה ריקה כ1,200 שח ליום ללא אטרקציות ועד כ2,000 שח ליום עם אטרקציות.

אוכל – קוסטה ריקה - אכלנו הרבה במסעדות, אך ניתן בהחלט להוזיל בבישול עצמי, רוב הטיול היינו בדירות עם מטבחים מאובזרים, כמו כן כמעט בכל מלון יש מטבח משותף לבישול עצמי. מאד נפוץ ומאד מקובל לנוכח מחירי המסעדות במדינה.

רכב - היה לנו רכב צמוד לכל התקופה בקוסטה ריקה. קשה מאד למשפחה מטיילת להסתדר ללא רכב. כמו כן הדרכים במדינה מאד משובשות ומפותלות ולכן מומלץ בהחלט רכב 4*4. להמנע מנסיעות בחושך. במקסיקו שכרנו רכב רגיל עפי הצורך, לימים מסויימים. גם כאן, בדרכים המרוחקות להמנע מנסיעות לילה.

דלק - קוסטה ריקה - מומלץ בחום רכב על סולר. עולה גרושים. שילמנו כ500 שח לחודש טיול (ונסענו הרבה).

אוכל כשר – קוסטה ריקה - מסעדת סברס בחאקו. יש סופר כשר בסן חוזה. ניתן להזמין ארוחות שבת עם משלוחים לכל רחבי המדינה מטוני 8969 8529 506+

מקסיקו – בתי חבד - פלאיה, איסלה, קנקון, קוזומל.

קורונה – בשתי המדינות הקורונה לא מורגשת כלל, אין סגרים והגבלות למעט חובת מסכות בחללים סגורים (חנויות, סופרים, בנקים). הכל פתוח ועובד כרגיל, חנויות, מסעדות, שמורות טבע, ספורט אקסטרים, חופים וכו. המידע נכון לינואר- פברואר 2021.

אנקדוטה קטנה לסיום –

זוכרים את תחילת הסיפור על המתבגרת שלנו שרגע לפני הטיסה ליוון אובחנה כחיובית על אף שלא היה ולא נברא? אז לפני שבוע וחצי, כמה שעות לפני שנחתנו בנתב"ג הוחזרה חובת הבידוד במלוניות לשבים מחו"ל. כן... לפני שהמראנו מקנקון ביררנו ואמרו לנו שהמלוניות בוטלו, אך בזמן שהיינו באוויר הם הספיקו לחזור... בקיצור, מפה לשם, תעודת המחלימה של ביתנו, הצילה אותנו מבידוד במלונית ושלחה אותנו לבידוד בביתנו המפנק (כי אי אפשר לשלוח קטינה לבד הביתה).