שלום לכולם!

קוראים לי יוני סנדרוביץ ואני מדריך תיירים מוסמך בשטוקהולם בירת שבדיה,

בנוסף אני עושה כתבות רבות לטלוויזיה הישראלית (ערוצים 12, 13 וכאן 11) על שבדיה.

אשמח לכתוב לכם כאן טיפים על שטוקהולם ומסלול יומי ליום הראשון שלכם כאן,

וכמובן שאם אתם מחפשים מדריך מוסמך מטעם משרד התיירות השבדי , דובר עברית שפת אם שיראה לכם את העיר, וייקח אתכם ברחובות נסתרים ויפים בתוך הצבעוניות של העיר אני כאן בשבילכם, ואתם מוזמנים ליצור איתי קשר במייל: [email protected] ואשמח להדריך אתכם!

והינה הטיפים שלי -

שטוקהולם היא עיר הבירה של שבדיה והעיר הכי גדולה בסקנדינביה שמציעה שפע של אפשרויות – מוזיאונים ייחודים, רחובות מרוצפים ועתיקים, אוכל שבדי טעים עם קונדיטוריות מעולות! וכמובן טבע ירוק ואינסופי עם מים כמעט בכל פינה של העיר. אבל לפני הכל,

חשוב לזכור כמה עובדות חשובות על שבדיה שיעזרו לכם לפני ההגעה לכאן - רוב המקומות מקבלים כמעט רק אשראי, אז אל תבואו עם מזומן מהבית כי רוב הסיכויים שתחזרו איתו בחזרה לארץ. מעטים המקומות שיסכימו לקבל ממכם כסף מזומן.

שבדיה היא מדינה קרירה, אבל בקיץ מתחיל להתחמם  והטמפרטורה נעימה ויש אור יום כמעט בכל שעות היום וגם בלילה, אבל תמיד תבואו מוכנים עם בגדים חמים לכאן.

שדה התעופה של שטוקהולם אינו רחוק מהעיר ותוכלו לקחת אוטובוס בשם "Flygbuss" משדה התעופה הראשי Arlanda בעלות של 129 קרונה שבדית (כ-45 שקלים) או לנסוע ברכבת המהירה שלוקח לה רק 19 דקות למרכז העיר אבל העלות תהיה קצת יותר יקרה כ-320 קרונה שבדית (כ-112 שקלים). למי שמחפש מקומות ללון בהם הייתי ממליץ על אזורים כמו העיר העתיקה, Östermalm, Norrmalm וSödermalm הם כולם נמצאים באזור מרכזי, והתחברה הציבורית כאן היא בין הטובות בעולם. שטוקהולם מורכבת מ-14 איים ויש כ57 גשרים שמחברים ביניהם  ולכל אי יש את הייחודיות שלו (האי ההיפסטרי, אי המוזיאונים אי הספינה ועוד ועוד..) במהלך הסיורים שלי אני מדבר ומסביר על השוני בין האיים וכמובן האופי שקיבל כל אי במהלך השנים.

להתחלת הסיור אני ממליץ להתחיל בגמלא סטן (העיר העתיקה) לטייל בלב ההיסטורי של שטוקהולם בעיר שהוקמה במהלך המאה ה-13 ונשתמרה בצורה ייחודית ויפה, להתחיל לטייל  ברחובות המרוצפים, הכיכרות העתיקות והמבנים הצבעוניים. אל תחמיצו את הארמון המלכותי (Kungliga Slottet) ואת הסמטה הצרה ביותר בשטוקהולם Marten Trotzigs grand.

אחד המקומות שאי אפשר לפספס הוא כמובן מוזיאון הנובל בו אפשר ללמוד על אלפרד נובל, הטקס המפורסם ועל עולמם של חתני פרס נובל  וההיסטוריה והמשמעות של הפרס הנכסף. המוזיאון מארח לעתים קרובות תערוכות מעניינות שקשורות למדע, ספרות, שלום ועוד.

זמן פיקה Fika - למי שמכיר את רשת Fika השבדית בתל אביב בה אפשר למצוא מאפים שבדים טעימים, המילה עצמה באה משבדיה ומשמעותה זמן להפסקת קפה ומאפה, נהוג בתרבות השבדית במקומות עבודה או מפגש עם חברים, לעשות הפסקת קפה עם הקולגות שלך ולדבר על הכל! חוץ מהעבודה זה זמן טוב לנוח מהיום ולהנות מקפה עם מאפה שבדי לידו.  יש הרבה בתי קפה נעימים בגמלא סטן שבהם תוכלו להתפנק עם כמה פינוקים שוודיים אחד המפורסמים בהם הוא Kaffekoppen בלב הכיכר של העיר העתיקה. לאחר הביקור באזור העתיק של שטוקהולם הייתי ממליץ לעשות טיול לגני המלך שהוא במרחק של 10 דקות הליכה, שם אפשר להתרשם מגנים יפים, מזרקות, ובכל עונה בשנה אפשר למצוא שם משהו שקשור לאותה העונה. בחורף יש החלקה על הקרח ובקיץ יש הופעות, ירידים ושווקים. שם גם נמצא בית הכנסת העתיק של שטוקהולם ששוכן שם מאז שנת 1870, וזהו לב ליבה של הקהילה היהודית בשטוקהולם ושם גם שוכנים משרדי הקהילה .

לאחר שהתרשמתם מבית הכנסת ומטיול בגנים, הייתי ממליץ לקחת את האוטובוס קו מספר 2 מהגנים לסודרמאלמ האי ההיפסטרי והמגניב של שטוקהולם. הנסיעה אורכת כ 5 דקות ואפשר לרדת בSlussen ולעשות הליכה לאורך הרחוב הראשי Götgatan רחוב תוסס עם חנויות בוטיק מיוחדות ומסעדות עם אוכל שבדי אחת מהמסעדות שאפשר למצוא בה אוכל שבדי אותנטי היא “הדלת הכחולה” The blue door מסעדה מקומית שכדאי להזמין בה מקום מראש.

ברחוב הזה תוכלו גם לעשות קניות למי שמחפש מתנות להביא לארץ שאפשר למצוא רק בשבדיה. בגלל שסודרמאלמ הררית והרבה יותר גבוהה משאר העיר, אפשר לראות נופים שלש כל העיר בחלקים מסויימים של האי כמו לדוגמא בMariaberget ממנה יש נקודה תצפית מצויינת על העיר.

הסיור שכתבתי הוא קליל לוקח בערך כ-3 שעות. הוא מאוד מקיף ליום הראשון כדי להבין איך העיר בנויה ולקבל טעימה ממה שיש לשטוקהולם להציע.

אשמח להדריך אתכם בזמן שהותכם בשטוקהולם ולהראות לכם את המיטב ממנה.