רקע

מרבית המבקרים מגיעים לאלסקה בשל הטבע היפהפה שלה הכולל נופים וחיות – הן יבשתיות והן ימיות. ואולם, אספקט נוסף וייחודי של מדינה צפונית זו הינה אוכלוסיית הילידים המקוריים המתגוררים במקום אלפים של שנים. אוכלוסיה זו, הגולשת מעבר לתחומי אלסקה גם לצפון קנדה, נחלקת למספר שבטים, כשלכל אחד שפה, תרבות ואומנות משלה.

בבלוג זה ניגע באספקט האומנותי של תושביה המקוריים של אלסקה תוך דגש על שני שבטים: ה – Tlingit/Haida – שמקום מושבם בטריטוריות הדרום-מזרחיות (האזור הידוע כ”מעבר הפנימי”), וה – Inupiat או Inupiaq – האסקימוסים שנמצאים בצפון הטריטוריה על גדות האוקיינוס הארקטי. אנו מצאנו את האומנות היפהפיה הזו שונה מכל מה שראינו עד כה, ולעיתים נשכחת בשל הטבע הכובש שמסביב. בנוסף, כקוריוז, יצוינו גם התושבים ממוצא רוסי המתגוררים באלסקה, והביאו עימם אומנות רוסית.

להלן מפה/תרשים גיאוגרפי גס של חלוקת השבטים באלסקה

Tlingit/Haida – גילופי עץ

איגוד שבטים זה מפורסם בגילופי העץ שלו– סוג האומנות הנפוץ ביותר באזור הדרום מזרחי. גילופים אלה ייחודיים בצורותיהם המרשימות ובצבעיהם הבוהקים ומופיעים הן על מבנים ציבוריים שבטיים, הן על עמודי ה – Totem המפורסמים (הנמצאים גם בצפון מזרח קנדה) והן על סירות העץ המסורתיות. בנוסף לכך, גילופי עץ אלה מופיעים על חפצי אומנות שונים כגון מסכות טקסיות, קופסאות עץ, תכשיטים ועוד. מי שמטייל באזור לא יכול שלא לפגוש ביצירות האומנות המרשימות, הצבעוניות והמוזרות האלה במקומות רבים – הן בסמוך לבתים פרטיים ובניינים ציבוריים והן בחיק הטבע.

כל אחת מהיצירות הללו, ובעיקר עמודי ה – Totem, מספרים סיפור כלשהו, הקשור למסורת המשפחתית או להיסטוריה של הכפר או השבט שם הם ממוקמים. למעשה, הם באים לחפות על כך שתושבי אלסקה המקוריים לא עשו שימוש בהיסטוריה כתובה באין להם כתב יד, אלא העבירו מסורות בע”פ מדור לדור. תמיד תמצאו ביצירה האומנותית חיה כלשהי, המסמלת את הייחוס (כל המשפחות בשבטי ה – Tlingit מתייחסות או לעיט – Eagle – או לעורב – Raven, ומהן יצאו החיות הנוספות) ובדרך כלל גם אבות היסטוריים או אלים הקשורים לסיפור עם החיה. עם זאת ולמרות החשיבות הדתית של הגילופים והיצירות הללו, יש לזכור שאין מדובר באובייקט דתי שסוגדים לו.

נדיר למצוא עמודים וגילופי עץ שנשתמרו יותר מ – 100 שנה באלסקה, ורובם של הישנים עברו שיפוץ וצביעה. הנה שלוש דוגמאות לעמודי Totem – אחד עמוד שבטי המוצב בטריטורית השבט בטבע, אחד עמוד משפחתי ואחד שמוצב בחזית בניין ציבורי:

כאמור, המבנים הטקסיים השבטיים, המשמשים כמקומות לארועים מסורתיים, מעוטרים גם הם בחיטובי עץ וציורים יפהפיים. להלן שתי דוגמאות מהכפר Klukwan צפומית מערבית ל – Haines.

וכן דוגמא לציורים על סירת עץ מסורתית הנמצאת בשלבי בניה

והנה כמה דוגמאות לחפצי אמנות ומסכות מגולפים ומעוטרים

קרסי העץ לדיג Halibut

מעניין שתושבי אלסקה המקוריים עשו שימוש ביכולות הפיסול בעץ גם לטובת ציד ודיג. דוגמא מצויינת לכך הינם הקרסים היחודיים שפיתחו לטובת דיג ה – Halibut, דג ממשפחת דגי הסול אך גדול ממנו בהרבה ונחשב לדג יקר ערך. קרסים אלה פותחו לפני מאות שנים ונעשה בהם שימוש על ידי המקומיים עד היום. הם מגולפים מעץ, לחלקם גם ציורים יפהפיים והם נחשבים כיצירות אומנות שאספנים לא מעטים מוכנים לשלם סכומי כסף גדולים בעבורם.

מעבר לעבודת האמנות יוצאת הדופן הכרוכה בגילוף קרסים אלו, התברר במחקרים שנעשו בשנים האחרונות כי הרבה חוכמה סביבתית טמונה בהם. הקרסים הללו מתוכננים כך, שהם מסוגלים לדוג אך ורק דגי Halibut שמשקלם נע בין 9 – 45 ק”ג, כלומר הדגים הקטנים מידי מחד ואלה שהם בגיל שבו הם בשיא הרביה מאידך, אינם נתפסים בקרסים אלו. עובדה זו, כך נטען במחקרים, מסייעת באופן מתוכנן לודא שהריבוי הטבעי של ה – Halibut נפגע בצורה מינימלית. ועל זה חשבו ההחברה האלה לפני מאות אם לא אלפי שנים עת תכננו את הקרסים הללו.

היכן ניתן לראות עבודות אמנות אלו

גילופי עץ ועבודות של בני ה – Tlingit

במרבית הכפרים והעיירות בטרירטוריה הדרום-מזרחית של אלסקה (ה”מעבר הפנימי”) ניתן למצוא את עמודי ה – Totem וכן יצירות אמנות שונות. ב- Sitka , לדוגמא, נמצא ה פארק הלאומי ההיסטורי (Sitka National Historic Park), הכולל את כמה מהדוגמאות המרשימות ביותר של עמודי ה – Totem הקיימים.

על מנת לקבל הסברים מעמיקים ולראות אומנים עכשויים בעבודתם, כמו גם לבקר במבנים ציבוריים שבטיים וללמוד על משמעותם ותפקידם בחיי הקהילה של ילידי אלסקה, מומלץ לבקר במקומות הבאים:

א. Juneau – בירת אלסקה – נמצאים שני אתרים מעניינים:

1. Sealaska Heritage Institute – מבנה ארכיטקטוני מרשים ומודרני הכולל מוצגים מתחלפים של אומנים בני שבט ה – Tlingit וכן רפרודוקציה של מבנה שבטי ציבורי המיועד לטקסים מסורתיים. התחריטים והציורים אוטנטיים ויפהפיים ובמקום מתקימות לעיתים קרובות גם הופעות מסורתיות מסוגים שונים. כמוכן, יש במבנה חנות מזכרות מושקעת עם עבודות מקוריות רבות של אמנים מבני שבט ה – Tlingit וכן עבודות אמנות נוספות. שווה ביקור. אתר אינטרנט : selaskaheritage.org

2. Gajaa Hit – מבנה ששימש בעבר כבית שבטי ציבורי בעיר , המקום חודש ושופץ בשנת 2014 , נעשה ניסיון לשחזר את חיטובי העץ והציורים המקוריים והוקמו שני עמודי Totem – אחד של עורב ואחד של עיט. בבנין עצמו נערכות מידי פעם סדנאות לעבודות יד שבטיות מקוריות. יש להם אתר בפייסבוק שנקרא Gajaa Hit

כתובת – Village Street 251

ב. Gustavos – למי שמחליט להתאמץ ולהגיע לעיירה המיוחדת הזאת על מנת לבקר בפארק מפרץ הקרחונים הלאומי (Glacier Bay National Park), צפויה גם חוויה מיוחדת בביקור במבנה שבטי מסורתי של שבט ה – Tlingit העשוי מעצי ארז מקומיים והוקם במקום לפני מספר שנים. המבנה היפהפה והמקושט באמנות רבה הינו חלק מהפארק עצמו ונמצא מספר דקות הליכה מה – Lodge ומרכז המבקרים. במקום ישנם סיורים מודרכים יומיים בחינם, הסברים של בני השבט הן על התרבות והאמנות והן על ההיסטוריה המקומית וכן הופעות מלוות בהסברים. מעניין ומרשים.

המקום נקרא Huna Tribal House

ג. Haines – אחת העיירות הציוריות והמיוחדות בדרום מזרח אלסקה. משופעת בגלריות יפהפיות עם עבודות יד מסוגים שונים של ילידי המקום, כולל אפשרות לכל המעוניין לקנות עמודי Totem שלמים. כמוכן, בטיולי טבע בסביבה ניתן להבחין לעיתים בעמודי Totem שבטיים ענקיים הממוקמים ביעדים ארטקטיביים במיוחד. פרט לגלריות, מומלץ לא לפספס ביקור בשני האתרים הבאים:

1. Alaska Indian Arts – אחד המבנים ב – Fort Seward שנרכש בשנות ה – 40 והוסב לבית ספר וסדנת אומנים המתמחים בעיקר בחיטובי עץ ושומרים על המסורת האומנותית הזו של בני ה – Tlingit. במקום ניתן לצפות באמנים פעילים, כולל כאלה העובדים על גילופי עמודי Totem ושיפוץ של עמודים ישנים, גילופי מסכות ועבודות עץ נוספות וכן מלאכות יד מסורתיות אחרות. האנשים במקום מעניינים ומסבירי פנים וההיסטוריה של המקום עצמו מעניינת גם היא. הזדמנות מעולה ללמוד על האמנות המסורתית של ילידי האזור.

www.alaskaindianarts.com

2. (Jilkaat Kwaan Heritage Center (JKHC – בכפר Klukwan, כפר של מקומיים הנמצא כ – 30 ק”מ צפונית מערבית לעיירה Haines בסמוך לכביש הראשי המוביל לגבול הקנדי, שוכן מרכז התרבות המיוחד הזה.

www.jilkaatkwaanheritagecenter.org

ד. Anchorage

מעבר לגלריות ולחנויות השונות בעיר, המוכרות בדרך כלל מזכרות לתיירים, הקומה השנייה של ה – Anchorage Museum כוללת מצג מרשים וייחודי אודות תושבי אלסקה המקוריים בחלוקה של אזורים. עיקרו של מצג הזה, שנעשה בשיתוף עם ה – Smithsonian Institution, הינו כ – 600 פריטים צבעוניים ונדירים מחיי היומיום של התושבים. הפריטים אוטנטיים ויפהפיים, רובם עתיקים יחסית ואיכותן מרשימה. הסברים מפורטים, שחוברו בסיוע התושבים המקומיים מכל רחבי המדינה, נותנים לפריטים הללו עומק משמעותי. כמוכן, ניתן לצפות במגוון של סרטים דוקומנטריים קצרים ומעניינים אודות חיי היומיום של תושבים אלה. לא לפספס!!

ה. Fairbanks

מי שמתעניין באומנות של תושבי אלסקה המקומיים, כולל פריטים עתיקים מלפני מאות ואף אלפי שנים, אוניברסיטת Fairbanks היא המקום לחוות זאת. ישנם שני יעדים שונים בקמפוס האוניברסיטאי, שהוא מקום מרשים ויפה בפני עצמו:

1. Native Art Cemter – בתוך הפקולטה לאומנות של האוניברסיטה. המרכז שפועל כבר כ – 45 שונה כולל גם תצוגה מעניינת ומתחלפת וניתן לפגוש בו אומנים מקומיים. https://uaf.edu/art/areas/native-arts/
  2. Museum of the North – מוזיאון יפהפה בתוך הקמפוס במקום מרשים הצופה דרומה לכיוון ה – Denali וביום יפה ובהיר ניתן לראות את ההר. המוזיאון עצמו כולל אגף, הנקרא Rose Berry Alaska Art Gallery – ובו תצוגה היסטורית ייחודית של אומנות תושבי אלסקה המקוריים. שווה ביקור לכל המתעניין באומנות המקומית והייחודית הזו. https://www.uaf.edu/museum/exhibits/galleries/rose-berry-alaska-art-gal/

Inupiat – האסקימוסים בצפון ואומנותם הייחודית

בשל שהותנו הקצרה והתמקדות במקום מסויים של חבל ארץ ענק זה (The North Slope Borough), התוודענו רק באופן שטחי לאומנות הייחודית של האסקימוסים, המבוססת הרבה על שילוב יפהפה של פרוות, עבודות חריטה וציור על עצמות בעלי חיים, וכן הכנת עורות וכלי בית לשימושים היומיומיים. למי שמעוניין באמת לראות את מרבית הדברים הללו בשימוש, יהיה עליו לכוון ביקורו לאחד הפסטיבלים של האסקימוסים.

המקום המאורגן היחידי בכל רחבי הטריטוריה האסקימוסית בו ניתן ללמוד ולצפות בצורה מסודרת באומנות זו הוא ה – Inupiat Heritage Center. המקום מעניין במידה מוגבלת והדגש אינו דווקא על אומנות. ואולם, בחלקו האחורי של המרכז הזה ממוקמת סדנא ובה עובדים מספר אומנים אסקימוסים מקומיים, המתמחים בסוגים שונים של עבודות יד ומשמרים את המסורת שלהם. מצאנו מקום זה מעניין במיוחד, האומנים נחמדים, פתוחים וסבלנים ויענו על כל שאלה. עבודות היד שלהם מוצגות בחלקן בסדנא הגדולה והמרווחת ובחלקן בחנות המוזיאון. חלקם עובדים כבר בסדנא זו – היחידה בכל המחוז – כבר שנים רבות.

ריקועים וציורים על מזיפה (baleen) של לוויתן – אחד מתוך הרבה לוחות/מסרקות המצויים בפנים הלוע ומסננות את הפלנקטון שאוכלים היונקים הענקיים הללו.

באזורים הקפואים הללו עדין מוצאים מידי פעם שנהבים של ממותות בנות אלפי שנים, והאומנים המקומיים משתמשים בהם כחומר לפיסול.

מעילים מתפירת יד העשויים ממגוון גדול של פרוות בעלי חיים שניצודו באזור.

מגפים מעורות ופרוות של חיות שניצודו. בשימוש גברים ונשים.

The Russian Old Believers

קבוצה אתנית אחרת לחלוטין, המאכלסת את האזור שבדרום חצי האי Kenai (ממזרח ומצפון לעיירה המקסימה Homer), הינה הרוסים מהכנסיה הפרבוסלאבית “תומכי האמונה הישנה” – אלו שסרבו לקבל על עצמם את הרפורמות בכנסיה הרוסית במאה ה – 17 ונרדפו ברוסיה מאות בשנים. אין להם כל קשר לרוסים שהתגוררו באלסקה טרם הפיכתה לטריטוריה אמריקאית ב – 1867. רובם ככולם הגרו לאלסקה בשנות ה – 60 של המאה ה – 20 והקימו מספר ישובים חקלאיים בהם הם מקיימים ושומרים אדוקות על אורח החיים המסורתי שלהם. ניתן לראותם בשוק ב – Homer מוכרים מתוצרתם החקלאית, כשהנשים לבושות בבגדים המסורתיים וצמותיהן קלועות מסביב לראשן.

מעניין לבקר בכפרים שלהם – המפורסם שבהם הינו Nikolaevsk. השתדלו להגיע בזמן הטקסים הדתיים בכנסיית הבצלים המקומית ובקרו בקפה Samovar – שם תפגשו את Nina האנרגטית והרעשנית. הקפה/מסעדה מלא בחפצי אמנות רוסיים שונים, כמה מהמבנים עצמם מקושטים באופן מרשים והלבוש של המקומיים נשאר ללא שינוי מאות בשנים. חוייה מעניינת.