דרום ספרד – אנדלוסיה, לא סתם מדברים על הקסם של האזור הזה וכל רגע בו הוא מיוחד. טיול קלאסי באנדלוסיה מורכב מביקור בערים ובכפרים הלבנים למרות שאנחנו פחות נכנסנו למגוון של כפרים לבנים כיוון שרואים אותם לאורך כל הדרך ובתוך הכפרים עצמם אין יותר מדי מה לעשות, אכן סמטאות יפיפיות וקתדרלה גדולה שאותנו פחות מעניינת. אם כן רוצים להתעכב בעוד כמה כפרים מומלץ להאריך את הטיול ביום-יומיים. הנסיעה שלנו הייתה בספטמבר, כשהמזג אוויר נעים (מעט טפטופים מדי פעם בערים מסוימות אבל לא משהו רציני, בערב קריר יותר) ואמנם עדיין מתויר אבל לא מרגיש המוני ומעיק. המסלול יכול להראות מהיר אבל באמת שהרגשנו שמיצינו את המיטב מכל מקום.

יום 1

נחתנו במלגה אחרי קונקשן ברומא. כדי להתנייד בנוחות השכרנו רכב כי לא לכל מקום בדרום ספרד יש רכבת / תחבורה נוחה. מבחינת ניווט, הורדתי אפליקציה של ניווט offline שבה מורידים את המפות מראש ואין צורך ברשת. האפליקציות האלה לא מושלמות אבל חוסכות כסף.

מיד יצאנו ממלגה והשארנו אותה לסוף הטיול. נסענו לכיוון גראנדה והגענו למלון Hotel Los Jeronimos שממוקם במרכז העיר אבל עדיין נוח להגעה עם רכב והחניון במרחק 100 מטרים מהמלון. יצאנו להסתובב בעיר – אין בה אטרקציה ספציפית אבל הכיכרות והסמטאות פשוט קסומות. הגענו עד ל-Paseo de los tristes משם רואים בערב את ארמון האלהמברה מואר. משם לקחנו מיניבוס חזרה לכיוון המלון וגם הנסיעה הקצרה הזו הייתה פשוט מיוחדת כיוון שהמיניבוס עבר בסמטאות הכי צרות ושקטות שאפשר לדמיין בין הבתים ברחבי העיר – אפשר לעשות זאת גם ברגל אם נשאר לכם עדיין כוח.

יום 2

נסענו לכיוון האתר המדובר – אלהמברה. לקחנו סיור מודרך שהזמנו מראש באינטרנט: http://www.alhambradegranada.org/en/info/buyalhambratickets.asp והיה שווה את הכסף ואת הזמן (סיור של כ-3 שעות כולל הפסקה). סיורים ללא מדריך מגבילים בכניסה למתחמים מסוימים/שעות מסוימות לעומת סיור מודרך בו הכניסה היא לכל המתחמים. סיור הבוקר מתחיל בשעה 10,שעה מאוד נוחה ונעימה מבחינת מזג אוויר (סיור הערב הוא בארבע אחר הצהריים).

לאחר הסיור המשכנו בדרכינו ונסענו לכיוון קורדובה. הייתה כבר שעת צהריים והיינו רעבים ועצרנו בפונדק דרכים שראינו במהלך הנסיעה – יש פונדקים כאלה בכל כביש, הם ממש זולים ומציעים אוכל פשוט אבל טעים ומשביע. המלון שלנו לאותו הלילה היה Hotel boston במיקום מרכזי ומצוין בעיר. הבעיה הייתה הנגישות עם הרכב (המון שלטי אין כניסה שמובילים לאותה נקודה) עד שלבסוף פשוט שילמנו לנהג מונית 5 יורו כדי שיוביל אותנו למלון. החניון גם כאן היה במרחק קצר מהמלון. באותו הערב הסתובבנו ברחובות וסמטאות העיר המלאות חנויות, ברים ומסעדות.

יום 3

התחלנו את היום בביקור ברובע היהודי של קורדובה. הגענו במיוחד לסמטת Calleja de las flores, סמטה קטנטנה מלאה בעציצים כחולים תלויים על הבתים וכמה חנויות מזכרות שדווקא מצאנו בהן מזכרות מוצלחות ומיוחדות. משם המשכנו ל-Calle juderia ו-Calle judios בהם נמצא הפסל של הרמב”ם, בית הכנסת (שבדיוק היה בשיפוצים ונפתח מחדש כמה ימים אחרי שעזבנו את קורדובה) ו-Casa de sefarad שהוא מוזיאון על יהדות ספרד, בעיר קורדובה בפרט. אלה היו כמה שעות מוצלחות במיוחד. משם המשכנו להסתובב בעיר והגענו ל-mercado victoria שהוא מתחם אוכל מקורה (כן יש כמה דוכנים של גבינות ופירות אבל בקושי), אם אתם מחפשים איפה לאכול צהריים זה מקום ממש נחמד. אחרי חצי יום בערך בקורדובה המשכנו לכיוון סביליה.

הגענו אחר הצהריים לסביליה למלון Gran hotel lar. אמנם המלון לא במרכז העיר אבל נגיש לרכב ובמחיר טוב לתמורה. אחרי נסיעה אחת באוטובוס למרכז העיר גילינו שמונית זולה יותר (לארבעה אנשים) – 1.40 יורו לאוטובוס וכ-5 יורו למונית. ירדנו מהאוטובוס והתקדמנו לכיוון ה-Torre de oro שממנו יוצא שיט על הנהר שאליו קנינו כרטיסים במלון. השיט התחיל כשכבר החשיך וכל הגשרים והמבנים היו מוארים והיה מהנה מאוד. השיט נמשך כשעה ואחריו אכלנו משהו קטן וחזרנו למלון.

יום 4

המשכנו ליום נוסף מלא בסביליה. התחלנו את הבוקר ב-Plaza de Espana שהוא אתר חובה ופשוט מהפנט. בכיכר אין מסעדות, אין בתי קפה ואין חנויות ובזכות הגודל והיופי בילינו שם יותר משעה. משם המשכנו ל-Alcazar ולא ידענו כמה השטח בו גדול. ההליכה שם יכולה קצת להתיש והמפה שנותנים בכניסה קצת מבלבלת. הביקור שם היה נחמד, רואים את החדרים השונים בארמון ואת הגנים אבל אחרי שמבקרים באלהמברה הביקור שם כבר פחות מרגש. מול הארמון נמצאת הקתדרלה של סביליה, ענקית ובאמת יפה. כל רחוב מהנקודה הזו מלא במסעדות ככה שאין בעיה למצוא איפה לאכול. חזרנו לנוח במלון ובערב הלכנו למופע פלמנקו במרחק הליכה קצר מהמלון – El palacio andaluz. כשהגענו נאמר לנו שהשורות הראשונות שמורות לקבוצות אבל ברגע שההופעה התחילה וראינו שהמקומות פנויים כמובן שהתיישבנו בשורה הראשונה ונהנו ממופע פשוט מדהים ומומלץ ביותר.

יום 5

לפני שעזבנו את סביליה, הלכנו גם ל-metropol parasol, מבנה ארכיטקטי מיוחד במינו שאליו ניתן לעלות במחיר של 3.5 יורו הכולל גם שתייה במסעדה שלמעלה. לאחר שעולים יש תצפית מדהימה על כל העיר.

לאחר מכן הלכנו להסתובב באחד הקניונים בסביליה ואכלנו צהריים במסעדה שנקראת ginos שהיא רשת מסעדות איטלקית והיה פשוט מעולה שאכלנו שם גם בסוף הטיול במלגה. אמנם זו רשת אבל האוכל פשוט מצוין ובמחירים סבירים.

המשכנו מסביליה לקדיז למלון Las cortes de cadiz שהיה במקום מעולה אבל אין אליו נגישות עם הרכב ולכן צריך להוריד את המזוודות במיקום יחסית קרוב למלון על הכביש הראשי וללכת להחנות בחניון הקרוב. בערב הסתובבנו בסמטאות של קדיז שמפוצצות בברים ומסעדות גם אם אין מקום בסמטה לבן אדם אחד. העיר שוקקת חיים עד השעות הקטנות של הלילה.

יום 6

התחלנו את היום בבית קפה בכיכר San juan de dios, כיכר ענקית ויפה עם כמה בתי קפה ומסעדות. לאחר מכן המשכנו להסתובב בקדיז לפי המפה שנתנו לנו במלון. הכל היה במרחק הליכה ממש קצר והרחובות של קדיז פשוט מהפנטים, מלאי חנויות ומסעדות שאפשר להסתובב שם שעות. הגענו לשוק של קדיז, שוק ממש נחמד ושוקק חיים. חזרנו לכיכר סן חואן לאכול ארוחת צהריים ושם אכלנו פאייה מדהימה ודגים מטוגנים שזו המנה הקלאסית של קדיז. יצאנו מקדיז לכיוון רונדה, וממש קרוב לרונדה נמצא כפר לבן על גבעה ליד אגם שנקרא Zahara de la sierra. את השלט אליו רואים ממש כמה ק”מ לפני שמגיעים אליו אז תצטרכו נווט כלשהו ולא יספיקו רק שלטים לאורך הדרך. לא נכנסו לכפר אלא עצרנו בנקודה תצפית שאפשרה לראות אותו ליד האגם. ממש ליד הייתה מסעדה שלא נכנסו אליה אבל נראתה ממש נחמדה ומשקיפה אל הכפר. הגענו לרונדה למלון Hotel berlanga שגם היה ממש זול וגם החנייה בו הייתה חינמי לשם שינוי. היינו עייפים מדי כדי לצאת לעיר ונשארנו לאכול במסעדה של המלון שהייתה ממש נחמדה וביתית והאוכל היה טעים.

יום 7

בילינו כמה שעות ברונדה (החנינו את הרכב בחניון ציבורי במרכז העיירה), ביקרנו בזירת השוורים, שוטטנו ברחובות וסיימנו בגשר שמשקיף על כל הבתים שבנויים על המצוק. אפשר לרדת בתשלום במדרגות מהגשר למיני מסלול שכולל בתוכו כמה זוויות תצפית על העיר ואפילו יש למטה מפל קטן. יש כמה מסעדות ליד הגשר שגם משקיפות לנוף המדהים הזה.

מרונדה המשכנו למרבייה למלון Marbella Inn. לפני שהסתובבנו במרבייה נסענו במונית לפוארטו באנוס כדי לראות את המרינה והיאכטות. הנסיעה במונית עלתה כ-13 יורו. שם טיילנו במרינה בין כל המסעדות והחנויות (חנויות מעצבים בעיקר) ועצרנו לאכול במסעדת picasso ששם יש אוכל בעיקר איטלקי אבל גם בשרים במחירים סבירים ואפילו זולים לתמורה שמקבלים – המנות ענקיות וטעימות מאוד, ארזנו שאריות. חזרנו במונית למרבייה שם הסתובבנו בהתחלה בטיילת הענקית ליד הים שמפוצצת גלידריות, מסעדות וחנויות. בערב המשכנו לחלק העתיק יותר של מרבייה, מכיכר התפוזים אל תוך הסמטאות הצרות והיפות של העיר ואל כיכרות נוספות.

יום 8

ממרבייה המשכנו לתחנה האחרונה והיא מלגה. בדרך עשינו סיבוב עם הרכב בכפר מיחאס שאם היו לנו עוד כמה שעות נראה שהוא שווה סיבוב. אחרי ששמנו את המזוודות במלון Castilla guerreo שגם ממוקם במקום מצוין בעיר החזרנו את האוטו בקושי רב למצוא את המקום (בסוף לקחנו איתנו מקומי ברכב שליווה אותנו עד לחניון המכוניות המתאים בתוך תחנת הרכבת). מהלך היום הוקדש בעיקר לקניות בקניון ובתחנת הרכבת שהיא עצמה מרכז מסחרי גדול מלא בחנויות ומסעדות. בערב שוטטנו בשדרה המרכזית larios שמובילה לרחובות וסמטאות מסועפים ויפיפים. סיימנו את הערב בסיבוב בטיילת השקטה של העיר. יום למחרת הטיסה יצאה כבר בצהריים ובכך נגמר הטיול הנפלא שלנו, בהחלט טיול שנחרט בזיכרון.

מידע כללי חשוב והמלצות נוספות:

א. לבדוק טוב טוב כמה המלון נגיש לרכב כי במרכז עיר גדולה יש סמטאות צרות ושלטי אין כניסה ויכול להיות שבכלל לא תהיה נגישות עם רכב ככה שכדאי לבדוק חוות דעת של מטיילים.

ב. חנייה בכל המלונות בדרום ספרד עולה כסף – המחיר נע בין 14-20 יורו ליום! החנייה יכולה להיות פרטית של המלון או חנייה בחניון סמוך למלון.

ג. מסעדות – הזמנתם מים? לא יביאו לכם כוס מים כמו בארץ ללא חיוב אלא יביאו לך מים בבקבוק זכוכית ובתשלום. בנוסף, ישימו לכם סלסלת לחמים על השולחן ויחייבו בדרך כלל פר בן אדם גם אם לא נגעתם בה אז פשוט תבקשו שלא יביאו בכלל.

ד. הזמנת מלון + ארוחת בוקר – גם כאן שווה לבדוק חוות דעת של מטיילים, יש מלונות שמחיר ארוחת הבוקר פשוט לא שווה את זה ובבית קפה האוכל יהיה ממש זול (כ-10 יורו לארבעה אנשים: קפה+כריך קטן) ויש מלונות שהמחיר נראה שווה אבל הארוחה לא מספקת.

ה. בכבישי האגרה בדרום ספרד משלמים בכניסה לכביש ולא בסופו אז אל תופתעו אם הגעתם לעמדות תשלום ואין לכם שום פתק ביד.

ו. רכישה של כרטיסים למופעים, שיט וכו’ במלון ולא במקום לעתים יכול להיות זול יותר ביורו או שניים.

ז. ספרד לא מתעוררת לפני השעה 9-10 ככה שבהתחלה הכל נראה שומם אבל מהר מאוד מקבל חיים.

ח. הספרדים אדיבים ממש וירצו לרצות אתכם בכל דרך למשל במסעדות הקטנות יותר אתם יכולים להזמין אוכל שלאו דווקא נמצא בתפריט כמנה והם כבר יכינו לכם מה שאתם רוצים, פשוט תבקשו ותראו.

ט. יתרון לדוברי ספרדית, הספרדים לא כל כך יודעים אנגלית, הם ינסו לעזור לכם אבל בשפה הספרדית. אני כן דוברת ספרדית אבל מסתדרים גם בלי זה.

י. כל פינה באזור הדרום מלאה בעצי זית ומומלץ לקנות כמה בקבוקים של שמן זית – הוא איכותי ממש אפילו בסופרים. אפשר לקנות במסעדות, בשווקים או בדוכנים שרואים לצד הדרך.

יא. ממש עכשיו בעודי מתכננת כבר על צפון ספרד, התגלה לי בחיפושים כפר ליד מרבייה שמשום מה לא ראיתי את השם שלו בכלל באינטרנט לפני הנסיעה. לכפר קוראים Juzcar ובניגוד לכל הכפרים הלבנים באזור הדרום הכפר הזה צבוע כולו בתכלת טורקיז, נקרא גם כפר הדרדסים ובאמת יש בו גם פסלים של דמויות מהסדרה. נראה מגניב ושווה ביקור קצר.