לאחר שטיילנו עם ילדינו הקטנים ביעדים מרוחקים יחסית כניו-זילנד, קוסטה-ריקה ודרום-אפריקה, החלטנו "לחזור ליסודות" ולבקר סוף סוף גם בהולנד, היעד הקלאסי לטיול משפחות. במהלך המחצית השנייה של חודש אוגוסט 2010 ערכנו טיול של כ- 10 ימים בהולנד עם שני ילדים בני 9 ו- 6, אותו שילבנו עם מספר ימים נוספים בפאריס ויורודיסני. על מנת לסייע למשפחות המתכננות טיול דומה, להלן מבנה המסלול בחלוקה לימים וכמה טיפים כלליים נוספים בנושאי תכנון, לינה ועלויות.
תכנון כללי:
צורת הטיול המקובלת והנוחה ביותר בהולנד היא מסלול כוכב, כלומר התמקמות ביעד אחד מסוים ויציאה ממנו לטיולים שונים בני יום. כמובן שיש לשכור רכב, שיאפשר להתנייע באופן עצמאי בין האתרים השונים. אנחנו בחרנו ללון בכפר נופש ולא בצימר או B&B, למרות שישנן אלטרנטיבות רבות למי שמעדיף אחרת. שתי הרשתות הגדולות ביותר של כפרי נופש בהולנד הן Landal ו- Center Parcs. כפרי הנופש של הרשת הראשונה בסיסיים יותר ומספקים פחות אטרקציות ומוקדי בילוי בפני עצמם. בפארקים של השנייה יש לעומת זאת מרכזי פעילות ופארק מים הכולל בריכות, מגלשות, וכדו', אולם הם גם יקרים יותר. לאחר שבדקנו והשוונו החלטנו להזמין יחידת נופש למשך שבוע בכפר De Eemhof של רשת Center Parcs, אשר ממוקם כשעה נסיעה מזרחית לאמסטרדם. הכפר עצמו יפה מאוד ופארק המים אכן מהנה (למרות שהוא לא משתווה ברמתו לפארקי מים ייעודיים "רציניים"). עם זאת יחידת הדיור הייתה בסיסית למדיי, ומכיוון שבסופו של דבר טיילנו רוב הזמן מחוץ לכפר הגענו למסקנה שהעלות הגבוהה יותר לא השתלמה במקרה שלנו. המלצתנו אם כן היא לבחור בכפר של Center Parcs רק אם אתם מתכוונים לשהות בו חלק משמעותי יחסית מהזמן, אחרת אפשר בהחלט להסתפק בכפרי רשת Landal (או באלטרנטיבות לינה אחרות כמובן). קחו בחשבון שאת ההזמנה בכפרי הנופש ניתן לבצע רק ליחידות זמן קצובות של שבוע או סופי שבוע. כמו כן, פרט ליום ההגעה וליום העזיבה לא ניתן להיכנס עם רכב לתוך הכפר עצמו. באופן כללי זה לא ממש נורא, אבל זה יכול להעיק אם הילדים נרדמים ברכב לאחר יום טיול ארוך ומפרך. בכל מקרה בעת ביצוע ההזמנה ניתן לבחור (בתוספת תשלום לא גבוהה) את יחידת הדיור הספציפית שבה תגורו, וכך לדאוג שלא תהיו ממוקמים באזור מרוחק מדיי. במרכז הכפר ישנן מספר מסעדות (בינוניות למדיי), וכן סופרמרקט בו ניתן לרכוש מצרכים שונים. הדבר שימושי בעיקר לצורך הכנה עצמית של ארוחות בוקר וסנדוויצ'ים למהלך היום, אבל אם אתם בעניין אפשר כמובן לבשל ארוחות מלאות במטבחון המצויד.
מסלול:
את הטיול חילקנו ל- 4 חלקים: שבוע בכפר הנופש, יומיים באמסטרדם, 3 ימים בפאריס ויומיים ביורודיסני לקינוח.
יום 1 (שישי): יציאה בטיסת בוקר מוקדמת להולנד, נחיתה וקבלת הרכב. הספקנו עוד לבקר בשוק הגבינות באלקאמר (Alkmaar), ולאחר מכן נסענו לכפר הנופש.
יום 2: המוזיאון הפתוח בארנהיים (Arnhem) וגן החיות Burgers הסמוך לו. שני האתרים מומלצים מאוד לדעתנו, אולם קחו בחשבון שזהו יום עמוס יחסית וכדי להספיק את הביקור בשניהם צריך לצאת מוקדם בבוקר ולעבור מאחד לשני בזמן.
יום 3: טיול במרכז העיר ליידן ולאחר מכן ביקור במוזיאון Escher בהאג ושיטוט קצר בעיר.
יום 4: שיט תעלות בכפר חיטהורן (Giethoorn), ולאחר מכן ביקור בדולפינריום שבעיירה Harderwijk. הדולפינריום, למרות שהוא חביב בהחלט, קטן למדיי ולדעתנו אינו משתווה ל- Sea World בארה"ב, כך שאם לכך אתם מצפים אל תתאכזבו.
יום 5: טיול אופניים בפארק Hoge Veluwe המרהיב, למרות מזג האוויר האפרורי והגשם הקל שירד באותו יום. מומלץ מאוד שלא לוותר על ביקור במוזיאון Kröller-Müller הנמצא בתוך הפארק ומכיל אוסף נהדר של ציורי ואן-גוך, שמשתווה (ואולי אף עולה) על זה שבמוזיאון ואן-גוך באמסטרדם. בסה"כ אחד מהימים המוצלחים ביותר שלנו בהולנד.
יום 6: ביקור בפארק השעשועים Efteling. הפארק מהנה מאוד, אולם לטעמנו הפארקים של דיסני עולים עליו. קחו בחשבון שאם אתם ישנים באזור אמסטרדם, הנסיעה לפארק וחזרה יכולה להימשך כשעה וחצי-שעתיים לכל כיוון ולכן כדאי לצאת מוקדם מאוד בבוקר.
יום 7: ביקור בטירת האבירים ב- Muiden, שהיה חביב אך לא מעבר לכך, ולאחר מכן טיול בכפר הדייגים וולנדם (Volendam). אחה"צ נחנו ובילינו בפארק המים של כפר הנופש.
יום 8: עזיבת כפר הנופש מוקדם בבוקר וביקור בבורסת הפרחים באלסמיר (Aalsmeer), עליה אנו ממליצים מאוד. כדאי להגיע בשעה מוקדמת כדי לראות את המכירות הפומביות. לאחר מכן נסענו לאמסטרדם, עשינו צ'ק-אין במלון, החזרנו את הרכב והסתובבנו מעט במרכז העיר המקסימה. בערב ביקרנו במוזיאון ואן-גוך (שימו לב שישנה פעילות לילדים, אפשר לבקש את דף ההוראות בעמדת המודיעין).
יום 9: טיול רגלי במרכז אמסטרדם, ביקור בשוק האיכרים ושיט תעלות ברחבי העיר. אחה"צ ביקרנו במוזיאון אנה פרנק (כדאי להזמין כרטיסים מראש דרך האינטרנט כדי לחסוך את העמידה בתורים הארוכים), ולאחר מכן נפרדנו מהעיר בארוחה פנקייקים משובחת.
יום 10: עזיבת המלון ונסיעה של כ- 3 וחצי שעות ברכבת לפאריס. לאחר שהגענו, קיבלנו את החדר במלון ואכלנו צהרים, נסענו על גג של אוטובוס תיירים שעובר בכל האתרים המרכזיים של העיר, ונזכרנו כמה שהיא יפה. בערב עלינו למגדל אייפל.
יום 11: בבוקר התפצלנו, חלקנו ביקר בלובר והחצי השני ערך שופינג בגלרי לפייט. אחר הצהריים יצאנו למונמרטר, שוטטנו ברחובות המקסימים, קנינו ציור של הילדים מאחד מציירי הרחוב (בלתי נמנע...) וקינחנו בארוחת ערב טובה.
יום 12: התפצלנו שנית, בעוד שחצי אחד נסע לארמון וורסאי החצי האחר ביקר במוזיאון רודן והשלים קניות מאתמול. לקראת ערב יצאנו לבקר בנוטרדאם, ולאחר מכן שוטטנו ברובע הלטיני ונפרדנו מהעיר (בצער רב) בארוחת ערב צרפתית נוספת.
יום 13: יצאנו בבוקר לכיוון יורודיסני ברכבת ה- RER, קיבלנו את החדר במלון ומיהרנו לפארק אולפני דיסני (הקטן יותר מבין השניים). לאחר שהוא נסגר עברנו לפארק דיסני, בו שהינו עד שגירשו אותנו בעשר בלילה...
יום 14: ביקור בפארק דיסני, מהבוקר ועד הלילה.
יום 15: יציאה בבוקר לשדה התעופה באוטובוס שיצא מהמלון, וחזרה לארץ.
מזג אוויר:
מזג האוויר בהולנד קריר אפילו בקיץ, ובאופן אבסורדי חודש אוגוסט יכול להיות גשום למדיי. אין צורך בבגדים חמים של ממש, אבל קחו בגדים ארוכים לשעות הערב, מטריות ושכמיות.
פאריס לעומת זאת חמה ולחה, ומזג האוויר בה בקיץ מזכיר במידה רבה את הארץ.
לינה:
בהולנד שכרנו כאמור יחידת דיור למשך שבוע בפארק De Eemhof של רשת Center Parcs.
באמסטרדם ישנו במלון Holiday Inn Amsterdam, שהיה ברמה טובה בהחלט. המלון נמצא על הטבעת החיצונית של העיר ומרוחק כ- 15-20 דקות נסיעה בחשמלית (התחנה נמצאת ממש בסמוך אליו). לא הצלחנו למצוא חדר משפחתי במחיר סביר במרכז העיר ממש.
בפאריס ישנו במלון Novotel Paris Bercy, שהיה בסה"כ בסדר גמור למרות שהחדר המשפחתי היה מעט קטן לטעמנו. המלון אינו ממוקם באזור שיש בו אטרקציות או עניין מיוחד, אבל יש לידו מספר מסעדות חביבות והוא מרוחק כ- 2 דקות הליכה מתחנת מטרו.
ביורודיסני החלטנו לישון במלון Sequoia Lodge שנמצא במתחם דיסני עצמו בצמוד לפארקי השעשועים. העלות אמנם גבוהה מאוד, אולם היתרונות הם הקרבה (במיוחד אם רוצים לחזור לחדר באמצע היום לנוח עם ילדים קטנים) והאפשרות להיכנס לפארק בבוקר שעה לפני שהוא נפתח לקהל הרחב.
עלויות:
המרכיב המשמעותי ביותר הוא כמובן כרטיסי הטיסה. מחיר הכרטיסים יכול להשתנות באופן דרסטי ותלוי בגורמים רבים, הכרטיסים שלנו (טיסה להולנד עם KLM וחזרה מפאריס עם Air France) עלו כ- 700 דולר לאחד.
הלינה לשבוע בכפר הנופש עלתה כ- 1300 יורו, המלון באמסטרדם 120 יורו ללילה, המלון בפאריס 130 יורו ללילה (כולל ארוחת בוקר) וחבילה של כרטיסי כניסה + לינה ליומיים ביורודיסני עלתה מעל ל- 1000 דולר (די שערוריתי, אפשר כמובן להוזיל זאת אם לא לנים במלונות דיסני אולם קחו בחשבון שכרטיסי הכניסה לפארק יקרים בפני עצמם).
השכרת רכב מהקטגוריה של Ford Focus Station ל- 8 ימים דרך שלמה Sixt עלתה כ- 350 יורו (בפועל קיבלנו רנו סניק, שהייתה גדולה ומרווחת).
מלבד זאת צריך לקחת בחשבון דלק, כניסה לאטרקציות השונות (שחלקן אינן זולות), אוכל וכמובן קניות ובזבוזים, אולם עלויות אלה משתנות ממשפחה למשפחה ותלויות בגורמים רבים ולכן קשה להעריך אותן במדויק.
נשמח לעזור במידה שיש שאלות או התלבטויות, ניתן ליצור איתנו קשר גם ב- [email protected].