בולגריה- טיול של שבוע בהרים
26/8-2/9/2019
5 נפשות – זוג + 3 ילדים בגילאי 8, 5, 4
טיסה עם חברת WIZZ . עלות כרטיס (תיק גב כלול, ללא מזוודה) – כ- 200$, הזמנתי כשבועיים לפני הטיסה.
*** לתשומת ליבכם, לאחר הוספת 2 מזוודות גדולות, הלוך ושוב, המחיר הכולל אינו בהכרח נמוך מחברות אחרות כמו "אל-על" – שווה לבדוק ולהשוות את כל המכלול בין חברות התעופה.
*** אופי הטיול היה "מתגלגל". פרט לבנסקו, שהזמנו לינה מהארץ, הזמנו תוך כדי את יתר היעדים על פי האטרקציות .
*** אנו בחרנו דירות ולא מלונות לאורך הטיול מאחר ואנו מעדיפים במרבית הזמן לבשל לעצמינו. מחירי הלינה היו נמוכים מאוד ובממוצע עלו כ- 250 ₪ ללילה.
*** מבחינת מזון – בסופרמרקטים לרוב יש מוצרים של חברות מקומיות ולא בינלאומיות.
*** התמצאות בעזרת google maps/waze קלה ונוחה.
*** עיקרון נוסף בבחירת האטרקציות/יעדים היה להימנע מנסיעות ארוכות וממושכות ככל האפשר.
*** היה קשה למצוא מקומות לינה בסטנדרטים גבוהים, אולי הרוב היו כבר תפוסים.
*** https://goo.gl/maps/aJWz2Nnb5iByAukF6
________________
יום שני, 26.8 – טיסה בשעה 10:00, נחיתה בשעה 13:00 בערך בסופיה. איסוף רכב מחברת השכרה מקומית – הוזמן מראש דרך RentalCars. הזמנו סקודה אוקטביה, קיבלנו טויוטה קורולה – שירות נהדר יחסית – חברת Thrifty –רק בשדה התעופה התאפשר להוסיף נהג נוסף. עלות השכרת הרכב – כ 1400 ₪ (לא כולל ביטוח הגנה מלאה ותוספת נהג). כסאות בטיחות הבאנו מהארץ.
מאחר והחזרנו את הרכב באמצע הלילה, יש שם תיבה בה מניחים את המפתחות כשהעמדה לא מאויישת.
התכנון היה לבלות באחד מהפארקים בסופיה (ע"פ ה Trip Advisor) לבסוף מאחר והשעה הייתה מאוחרת יחסית התחלנו בנסיעה לכיוון בנסקו.
הצעות להפוגה בסופיה (לא ניסינו):
Borisova Gradina
South Park קצת מחוץ לסופיה: Boyana Waterfall
הנסיעה לבנסקו מתישה, ארוכה בשל הכבישים הכפריים (אין ממש אופציה אחרת) ארכה לנו כ-3 שעות. לא מצאנו ממש הרבה אפשרויות נחמדות על הדרך לעצור.
בבנסקו התאכסנו במלון דירות ממש נחמד – דירה יפה ומתוחזקת עם בריכה מחוממת.
Mountain View Aparthotel
הדירה תואמת למוצג באתר booking.
העיירה בנסקו יפייפיה, רגועה, ירוקה, כפרית ומזכירה את העיירות הנחמדות באירופה.
יום שלישי: 27.8 - Bezbog Hut – נסיעה של כחצי שעה מבנסקו. עולים ברכבל כיסאות (מזכיר כיסאות בית ספר של פעם..) פתוח, במשך כעשרים דקות לכיוון. מגיעים לאגם קטן יפיפה, עם בקתה חביבה עם מעין מסעדה קטנה. מנקודה זו יוצאים מספר מסלולים אך אנו הסתפקנו בלהקיף את האגם. כשסיימנו ישבנו במסעדה שנקודת היציאה של הרכבל. שם נחשפנו למסעדות מסוג "דוג לך את ארוחתך". ממש נחמד. במרכז המסעדה יש בריכת דגים ואתה מוזמן (אם אתה רוצה..) לדוג את הדג שלך. משם המשכנו לעיירה Razlog. מרכז העיירה שוב מזכיר מעט עיירות אירופאיות, הרבה מסעדות מעוצבות בטוב טעם, גן שעשועים נחמד לילדים, מידרחוב עם רחבה בה ניתן להשכיר לילדים "רכבים" חשמליים (השיא של הטיול מבחינת הילדים). מומלץ לבקר. יום רביעי: 28.8 – נסענו לכיוון פארק הדובים, פחות בגלל הדובים אלא יותר בשל מגלשת ההרים שנמצאת בסמוך. המלצה חמה על מגלשת ההרים – חדישה מאוד והחוויה כייפית (עלות: ילד 35 ₪, מבוגר: 25 ₪). משם ביקרנו בפארק הדובים (כי כבר היינו שם) – נחמד אך לא להגיע במיוחד. ביציאה מפארק הדובים ישנה מסעדה מקומית בחצר בית שם דגנו את הארוחה הטרייה וזכינו לאירוח מאוד לבבי (אזהרה: שירותי בול פגיעה). יום חמישי: 29.8 – עוזבים את בנסקו. על פי המלצה נסענו לאזור במעלה הדרך לכיוון Vihren. באזור יש מתנפחים (חינם) ועוד מכמה אטרקציות כמו גלישה באבובים, החלקה במגלשה, ממש ארוכה (רטובה, דרוש בגד ים ושמש חמימה), השכרת סוגי אופניים ועוד. לאחר כחצי שעה של נסיעה בפיתולים ירוקים מגיעים לכניסה לחנייה. העלות הינה עבור הכניסה לחנייה וכוללת את השימוש במתקנים החינמיים. יש שם מסעדות חמדות, נוף יפיפה אך לצערנו המתקנים בתשלום לא התאימו לילדים הקטנים בשל מגבלת גובה 130 ס"מ. משם התחלנו בנסיעה לכיוון עיירה סמוכה לבורובץ, למקום שנקרא Kalina Complex. בדיעבד, הכוונה הייתה להזמין מקום בעיירה " ספרבה בניה" אך בטעות הזמנו בעיירה " דולנה באניה" . שני המקומות נמצאים בכיוונים הפוכים לבורובץ. הנסיעה שוב הייתה סיוט וארכה כ- 3 שעות. בדרך עצרנו בעיירה ולינגראד על מנת להתאוורר וראינו שיש שם פארק עם סירות פדלים, " Park “Kleptuza. המקום היה מאוד מקומי בפשטות שלו. יש מסעדות מסביב לאגם מלאכותי קטן. נחמד להתרעננות אך ממש לא כיעד. לפני שהגענו ל-Kalina Complex והבנו שזו העיירה אליה הגענו, נפלה רוחי. המקום נידח על סף המת. למזלנו המתחם של הקומפלקס הינו מבודד וחביב עם בריכה במרכז והדירה מאוד נחמדה – תואמת את המוצג באתר. הילדים שלנו הצליחו להתלהב אפילו מהמקום הזה וכאן קיבלנו שיעור לחיים מילדינו על איך להסתכל על דברים. חסרון – המזרנים היו גרועים מאוד, אולי סתם נפלנו על בקתה פחות טובה. לנו במקום 2 לילות. יום שישי: 30.8 – נסענו לכיוון Beli Iskar לעשות מסלול שהומלץ מאוד. מסלול גשרונים, קליל מתאים לילדים. היה נחמד ובדיעבד לא היינו קובעים מסלול בשביל הנקודה הזו. לאחר מכן חשבנו לעשות אטרקציה שגם הומלצה, רכיבה על חמורים Happy Donkeys. הגענו למקום, ראינו את החמורים אבל אף אחד לא ענה לנו. בסוף נטשנו. אולי היה צורך לתאם מראש. עצרנו בחזור בעיירה סמוקוב לאכול משהו. עיירה סתמית אך יש מסעדות מקומיות עם שירות מאוד אדיב שהיו אלינו חביבים מאוד. חזרנו לקומפלקס ליהנות מהבריכה לפני העזיבה ביום המחרת. יום שבת: 31.8 – הרי הרילה – מסיפורים הבנו כי זה השיא של הטיול. נסענו לכיוון נקודת היציאה לרכבל. הגענו יחסית מאוחר ב- 11:30 בבוקר. החניונים היו ממש מלאים אבל היו פקחים/שוטרים שכיוונו את התנועה בצורה מופתית. ואז צעדנו עד שהגענו לתור הארוך בהמתנה לתורנו לעלות לרכבל (המתנו כמעט שעה!!) – המלצה להגיע מוקדם בפרט בסופ"ש. יש באזור מסעדות ודוכנים שיכולים להעביר את הזמן. רגע לפני שהגיע תורנו הבנו שיש דוכן אחר שבו קונים כרטיסים – רק במזומן!!. נשארנו בלי מזומן לבזבז בבקתה למעלה. העלייה ברכבל אורכת כחציה שעה ומחליפים רכבלים באמצע הדרך. יש אופציה לעלות לנקודת הסיום של הרכבל עם ג'יפים, לנו זה נראה הרבה פחות נוח. הילדים הקטנים ישנו עלינו ברכבל. הרכבל הינו רכבל ספסלים פתוח. טוב מזה שהיה בבזבוג אך עדיין מפחיד בעיניי. מומלץ להצטייד בציוד חם מאוד. בגובה היו כ- 11 מעלות ורוח קרה, כ- 10 מעלות פחות מנקודת העלייה לרכבל. המסלול נפתח בעלייה מעט מאתגרת אך הילדים צלחו אותה לאחר העלייה המסלול די מישורי והנוף יפיפה ושווה את המאמץ . לצערנו, הקור שבר את הילדים ולא הארכנו במסלול. המשכנו לעיירה " ספרבה בניה" – עיירה חמודה (כל דבר מלא חיים יותר מהעיירה הקודמת..) וניצלנו את שארית היום במרחצאות חמימות Aquaclub Kotvata (עלות לכל המשפחה 90 לבה) שהיו פתוחות עד 21:00. סיום מהנה ומפנק, מומלץ ושווה. לנו במקום יפה ואסתטי, מאוד מומלץ - Mini Complex Rilski Terasi. יום ראשון: 1.9 – התחלנו בנסיעה לכיוון סופיה. הכבישים היו במצב הרבה יותר טוב ואפילו פגשנו דרך מהירה. החוויה הראשונית הייתה מרתיעה, עוני ברחובות, מדרכות שבורות, שוטרים בכל מקום, גרפיטי "I hate pigs".. חיפשנו את מסעדת "ירושלים". נהנינו מכמה מנות – כמובן שהמחירים היו גבוהים אך צפינו לכך מאחר ומדובר במקום כשר.
השכרנו דירה מאחר והטיסה הייתה צפויה ל 06:00 – דירה מאוד יפה ומומלצת למי שצריך להיות בסופיה: Dunav Apartment Residence
נסענו לפארק Kokolandia – מאוד מומלץ לילדים. לא תיירותי ומהווה מקום בילוי למקומיים. פארק חבלים אתגרי ברמות שונות בעלות של כ-10 ש"ח למסלול. המקום מקפיד על בטיחות וסדר ברמה מאוד מרשימה והילדים הבולגרים כל כך נעימי הליכות. בערב טיילנו באזור מסויים בעיר ממש שוקק חיים חבל שהיינו עייפים כבר. לסיכום: בולגריה ההררית בעיני היא יעד חביב וקרוב אך למי שמגיע עם חוויות מאירופה כגון אוסטריה וגרמניה עלול להתאכזב מאחר והדרכים בין האטרקציות אינן מלהיבות. היו יעדים נוספים מעניינים באזור Central Balkan National Park אך היעדים מרוחקים מאוד זה מזה.