משך הטיול : חודשיים.

פירוט המסלול: סיאטל - ילוסטון - פארק Glaciar (בצד האמריקאי) - קלגרי - באנף - ג'ספר - יוהו - קלונה - ויסלר - ונקובר - האי ונקובר - סיאטל

חילקתי את הבלוג לכמה חלקים:

1. חלק ראשון תכנון הטיול - איך לתכנן את הטיול, טיפים לבניית תקציב ולתכנון המסלול.

2. חלק שני - צפון מערב ארה"ב, בדרך לפארק ילוסטון: סיאטל, קור ד'אלן ומיזולה.

3. חלק שלישי צפון מערב ארה"ב - פארק ילוסטון ופארק גליישר

4. חלק רביעי - הרוקיז הקנדיים: קלגרי והפארקים: באנף, יוהו וג'ספר

5. חלק חמישי - בין הרוקיז לונקובר: קלונה, ויסלר וסקוואמיש

6. חלק שישי - ונקובר והאי ונקובר

****

חלק ראשון: תכנון הטיול

הטיול להרי הרוקי הקנדיים ולמערב ארה”ב היה חלום שתוכנן כבר לפני כמה שנים.

רצינו לעשות טיול משפחתי גדול, ממושך, כזה שיספק חוויה וגיבוש לכל המשפחה, שישלב נופים עם פעילות אתגרית. אנחנו משפחה שאוהבת לטייל, אוהבים סקי, סנפלינג, טיולי אופניים, רפטינג ופעילות אתגרית מכל הסוגים. בחרנו את אזור בריטיש קולומביה וצפון-מערב ארה”ב (וושינגטון ומונטנה) בגלל השילוב בין נופים פראיים והרבה מאוד פארקים וטבע, לצד הנוחיות הגבוהה של טיול בקמפינג, האתרים באזור נחשבים מאוד מסודרים ונוחים.

הפוסט הראשון יעסוק בהתארגנות ובתכנון הטיול, ובמהלך הטיול אסקור כל אחד מהאזורים בהם טיילנו.

הטיול נקבע לחודשי הקיץ, יולי-ספטמבר, שזו גם העונה המתאימה ביותר לטיול באזור הרי הרוקי וצפון קנדה, וגם כדי שנוכל לערוך טיול ארוך ככל האפשר במינימום הפסד ימי לימודים לילדים. הקצבנו לטיול בדיוק 3 חודשים.

העקרונות שמראש הצבנו לעצמנו לטיול:

• להוציא כמה שפחות על מקומות לינה, איפה שאפשר לחסוך ולישון בשטח (קמפינג) עדיף על מלון, ואיפה שאין אפשרות לקמפינג לחפש לינה מוזלת יחסית, בפונדקי דרכים או ב Air BNB.
  • רוב התקציב יצא על אטרקציות. אנחנו לא מוותרים על שום חלום. מספארי דובים ועד רפטינג, מטיול סוסים ועד צלילה עם לוויתנים ואריות ים – זה טיול של פעם בחיים ואנחנו רוצים לייצר כמה שיותר חוויות בלתי נשכחות.
  • לעשות את הטיול בקצב רגוע בלי לרוץ. בטיול ארוך אפשר לנסות לכסות כמה שיותר אתרים ולהספיק כמה שיותר מקומות, אנחנו החלטנו לטייל בקצב רגוע. להשתדל לא לנסוע יותר מ 4-5 שעות בכל יום, לעשות הרבה עצירות ולקחת מפעם לפעם גם יום למנוחה. כמובן שמי שנוסע לתקופה מוגבלת של 3-4 שבועות, יכול לעשות כמעט את כל המסלול שלנו ופשוט לדחוס אותו בפחות ימים. אנחנו החלטנו מראש לא להעמיס יותר מידי אתרים ופעילויות בכל יום, גם בגלל שמראש הקדשנו לטיול 3 חודשים, וגם בגלל שטיול עם ילדים מחייב התאמה לקצב שלהם. הילדים שלנו היו בני 9,11,13 בזמן הטיול, מספיק גדולים כדי להנות ולזכור את החוויות, אבל לא גדולים מספיק בשביל לעשות מסלולי הליכה של 20 ק”מ ביום… החלטנו שאנחנו לא רוצים להפוך את הילדים לסיירת מטכ”ל אלא פשוט להנות מזמן איכות ביחד איתם, ולכן הטיול מתוכנן בצורה מאוד רגועה ולא עמוסה.
  • מכיוון שטיול שמבוסס על לינה ובישול בשטח והרבה טיולים רגליים עשוי להיות מעייף, השתדלנו לשלב בין כל כמה ימי פארקים גם ימי עיר, שיועדו למנוחה, הצטיידות, כביסות ולחוות גם את התרבות המקומית. השתדלנו לבחור יותר עיירות קטנות ומיוחדות ופחות ערים גדולות, למעט שתי ערים שהקדשנו להן זמן יחסית רב – וונקובר וסיאטל.

טיפים לתכנון הטיול:

כניסה לקנדה מחייבת להוציא אישור מראש eTA – Electronic Travel Authorization, וכמובן שאם אתם משלבים בטיול את ארה”ב נדרשת ויזה גם לארה”ב.

הוצאת ה eTA לקנדה הוא תהליך פשוט שעושים באינטרנט ועולה 8$ לאדם בלינק הזה והוא תקף ל 5 שנים. הוצאת ויזה לארה”ב מתחילים בהגשת בקשה באתר השגרירות האמריקאית וקובעים מועד לראיון. תוקף הויזה לארה”ב 10 שנים.

חשוב לדעת – בגלל שעונת הטיולים בקנדה קצרה יחסית ונפרסת בין יוני-ספטמבר, הרבה מאוד מהאתרים נתפסים מוקדם. ולכן מומלץ להתחיל בתכנון הטיול לפחות חצי שנה מראש. אנחנו התחלנו לתכנן את הטיול רק במאי, והתקשנו מאוד למצוא אתרי קמפינג פנויים בחודש יולי ולכן החלטנו לשנות את התוכניות והתחלנו את הטיול במקסיקו והגענו לצפון אמריקה רק באוגוסט. מאמצע אוגוסט העומס על הפארקים יורד משמעותית, כי הקנדים והאמריקאים חוזרים לבית הספר.

בטיול מהסוג הזה, שמבוסס על הרבה קמפינג צריך להזמין מראש את האתרים.

אין בקנדה אפשרות לפרוס אוהל בכל מקום שרוצים, זה לא חוקי ואפשר לקבל קנסות, שלא לדבר על חיות בר מסוכנות (אתם לא רוצים שיבקר אתכם דב באמצע הלילה...).

באתרי הקמפינג מזמינים מראש חלקה שנשמרת עבורכם.

את ההזמנות לאתרי הקמפינג עשיתי דרך 2 אתרים הפארקים של קנדה והפארקים של בריטיש קולומביה. שני האתרים מאוד נוחים להזמנה, ואפשר לראות את הזמינות של אתרי הקמפינג השונים גם לפי לוח השנה וגם על המפה, וברגע שאתם מוצאים חלקה שמעניינת אתכם ברוב המקרים גם יש תמונות שלה והרבה מידע רלוונטי (למשל מרחק מהשירותים ומהמקלחות וכד').

שימו לב שיש לציין בסינון שאתם עורכים איזה סוג של לינה אתם מעוניינים, ברוב אתרי הקמפינג יש גם בקתות, אפשר לבחור לטייל עם קרוואן (שמענו המלצות חמות – אנחנו ויתרנו משיקולי תקציב). אם אתם רוצים לטייל עם אוהל, כמונו, שימו לב לבחור את האופציה של Frontcountry Camping שמאפשרות לחנות את הרכב במתחם המאהל, בשונה מ- Backcountry Camping שמשמעותה שהחלקה שלכם נמצאת במרחק הליכה משמעותי מהחניון, ואתם למעשה מקבלים שטח מבודד מאוד שמחייב הליכה עם כל הציוד על הגב.

ההזמנה לקמפינג בקנדה עברה יחסית בקלות ודווקא עם האתרים בארה"ב זה היה מורכב יותר.

לפארק ילוסטון בארה”ב, יש אתר מאוד מרשים ומקיף אבל הוא לא ממש מאפשר לבצע הזמנות. בסוף מצאתי שהכי נוח להתקשר למרכז ההזמנות של ילוסטון 307-344-7381, השירות היה אדיב מאוד ותוך דקות ספורות ביצעתי את ההזמנה :-) .

בפארק Glaciar במונטנה אין אפשרות להזמין מקום בקמפינגים, אלא הכל מבוסס על First Come First Serve.

אגב, גם בילוסטון יש אפשרות להגיע בלי להזמין מקומות מראש, על בסיס מי מגיע ראשון תופס, אבל אני העדפתי לנסוע בראש שקט ולדעת שיש לנו מקומות שמורים. מי שמעדיף ספונטניות והולך על הסגנון של First come first serve צריך לדעת שכדי לתפוס מקום צריך להגיע מוקדם בבוקר לאתר בו אתם מעוניינים ללון.

לטיפים נוספים לגבי קמפינג ברוקיז לחצו על הלינק.

בכל הפארקים יש אפשרות ללון בבונגלוס ובמלונות, ושם כמובן שאין בעיה להזמין מראש (דרך booking.com) אבל המחירים די גבוהים.

לתכנון המסלול נעזרתי בבלוג המצוין של איריס ס. שממש לקחתי ממנו חלקים שלמים לטיול. בזכותה גם החלטתי לכתוב את הבלוג שלי ולעזור למטיילים נוספים בתכנון הטיול שלהם.

לא תיארתי לעצמי שתכנון הטיול יהיה כל כך מורכב ויארך זמן רב כל כך.

בגלל שמדובר בטיול עם ילדים, לא השארתי הרבה מקום למזל, והזמנתי מראש את כל מקומות הלינה לכל המסלול (90 ימי לינה, זה ממש לא הולך ברגל!). עם זאת, חייבים להשאיר מקום לספונטניות גם בטיול כזה ולכן בהזמנת המקומות שמרתי על מספר עקרונות יסוד:

1. התחלתי בהזמנת הקמפינגים בפארקים הפופולאריים, שם הכי קשה למצוא מקומות בעונה, כמו ילוסטון, באנף, ג'ספר והשתדלתי עד כמה שניתן להזמין 3-4 לילות רצופים בכל אתר, כדי לא להצטרך מידי יום לפרק את האוהל ולהרכיב אותו (מקובל להשאיר את המאהל במקום ואין גניבות).
  2. בין כל כמה ימי קמפינג בחרתי עיירה קטנה ועשיתי הזמנה של חדר דרך Booking – או דרך Air BNB. היתרון בהזמנה דרך Booking, שניתן להזמין מגוון בתי מלון מבלי להיות מחויבים עליהם עד שתגיעו בפועל למקום, בעוד שהיתרון המרכזי בהזמנה דרך Air BNB הוא מבחר מאוד מגוון של דירות וחדרים, המותאמים לכל תקציב. אגב אם אף פעם לא יצא לכם להזמין לינה דרך Air BNB תוכלו לקבל 200 ש"ח מתנה להזמנה הראשונה שלכם.
  3. אחרי בחירת קמפינג ומקומות לינה, ולפני שביצעתי את ההזמנות, בדקתי ב - Google Maps את המרחק בין האתרים השונים. השתדלתי שבכל יום לא ניסע יותר מ 4-5 שעות בסך הכל. לדוגמא, את הנסיעה מסיאטל לילוסטון שאורכה 12 שעות, חילקנו ל 3 ימי נסיעה, בכל יום 4 שעות נהיגה סה”כ עם הרבה עצירות בדרך (כפי שיפורט בהמשך).
  4. את האטרקציות לא הזמנתי מראש, למרות שקיימת אפשרות כזו, רק סימנתי לי מה הדברים שברצוננו לעשות (כמו רפטינג באתר מסוים) ואת החברה שעורכת את הפעילות, אבל השארתי את ההזמנות האלו למהלך הטיול.
  5. בכל יום טיול רשמתי מראש את המסלולים או האטרקציות לאותו היום, על בסיס המלצות מטיילים. לא פחות חשוב, סימנתי בכל אזור אליו תכננו להגיע גם אטרקציות ופעילויות שמתאימות ליום גשום, שכן בקנדה מזג האוויר בלתי צפוי ויכולים ליפול עליכם ימים מאוד גשומים. אז השארתי אופציה לפעילויות במקומות מקורים (פארקים לילדים, מוזיאונים וכד') וכמובן – למעיינות חמים המתאימים לימים כאלו בדיוק. מקורות המידע העיקרי בהם נעזרתי לתכנון הטיול הוא הבלוג של איריס ס, וה- Trip Advisor, שם אתם רושמים את הישוב או האזור אליו אתם מתכננים להגיע ומקבלים רשימת המלצות מטיילים. על מקומות לינה, מסעדות והאטרקציות המעניינות באותו אזור, כולל לינקים לאתרים הרלוונטיים. בעיני זה אתר חובה למתכננים טיול בכל מקום בעולם. מקורות מידע טובים נוספים שעזרו לי מאוד בתכנון הטיול הם בלוג הטיולים של ענת והאתר של נטע דגני וקבוצת הפייסבוק קנדה למטיילים שגם היא מקור מצויין לטיפים ולשאלות שמתעוררות במהלך תכנון הטיול. כמו כן, למי שמגיע לוונקובר ממליצה בחום לקרוא את הבלוג של ערן שעשה טיול לאורך האי וונקובר.
  6. נחיתה והמראה לאחר התלבטות עם סוכנת הנסיעות שלנו, החלטנו לנחות ולהמריא מסיאטל, שכן רכישת ציוד הטיולים והשכרת הרכב בארה”ב זולים משמעותית לעומת קנדה וגם כרטיסי הטיסה היו משמעותית זולים יותר.

אפשרות נוספת למי שבוחר כמונו לשלב גם את פארק ילוסטון ופארקים נוספים בארה”ב היא לנחות בסולט לייק סיטי הקרובה יותר (6 שעות מילוסטון), אנחנו בחרנו בסיאטל בגלל קרבתה לוונקובר, שם בחרנו לסיים את הטיול. אפשר לשכור רכב בעיר אחת ולהחזיר בעיר אחרת, כל עוד שתיהן באותה מדינה, בתוספת של 300$, אבל אי אפשר לשכור רכב בארה”ב ולהחזיר בקנדה.

ככה שאם אתם מוגבלים בזמן יש כמה דרכים שאתם יכולים לעשות את המסלול שאנחנו עשינו בלי לחזור בסיום לאותה עיר ממנה התחלתם את הטיול:

נחיתה בסיאטל – המראה מסולט לייק סיטי (או הפוך).

נחיתה בקלגרי – המראה מוונקובר (או הפוך).

תקציב הטיול

את התקציב בנינו לפי תקציב יומי לכל סעיף (השכרת רכב, לינה, אוכל, אטרקציות וכ”ו), וכך כשערכתי הזמנות לחדרי מלון או בתים דרך Air BNB השתדלתי לשמור על התקציב היומי.

מחירי קמפינג ממוצעים נעים בין 25$-35$ ללילה.

מחירי מלון ממוצעים – התקשיתי למצוא לינה במלונות בפחות מ 120$-100$ ללילה. זה תקציב למלון 2 כוכבים או פונדק דרכים. ב Air BNB יש יותר אפשרויות בתקציבים זולים יותר (אבל כאמור – מדיניות הביטולים שלהם פחות גמישה).

התקציב המצורף נבנה למשפחה בת 5 נפשות לטיול של 3 חודשים במרכז וצפון אמריקה . האוכל מבוסס על הרבה בישול עצמי בשטח ומעט מסעדות.

תקציב הטיול:

כמשפחה בת 5 נפשות הוצאנו ביום קמפינג כ - 150-170$ (30 עבור הקמפינג + 50 אוכל + 90 עבור השכרת רכב ודלק + 10 מחיר כניסה לפארק).

וביום בעיר הוצאנו סביב 400-500$ (120-150 לינה + 100 אוכל + 90 להשכרת רכב ודלק + 100 - 200 עבור כניסה לאתרים ואטרקציות שונות)
 מאוד תלוי ברמת המלונות שתבחרו. אנחנו הלכנו על הרמה הנמוכה ביותר, מלונות 2 כוכבים ולרוב ישנו כולנו בחדר אחד. המחירים נעו סביב 100-140$ ללילה.

לעלויות אלו יש להוסיף את מחיר כרטיסי הטיסה והביטוח ואם אתם מתכננים קמפינג תוסיפו תקציב של כ - 1000-1500$ להצטיידות (אוהל, שקי שינה, צידניות, ציוד בישול וכו), שהכי זול לקנות אותם בארה"ב.

מי שמתכנן לטייל בקרוואן, העלות היומית לשכירות היא סביב 200$ ליום (כפול מהשכרת רכב משפחתי). מצד שני קרוואן יכול לחסוך לכם בעלויות של חדרים בבתי מלון, אז זה די מתקזז.

* המחירים שציינתי בדולר אמריקאי לא קנדי.

בטיול מעל חודשיים כנראה משתלם יותר לקנות רכב / קראוון ולמכור בסוף הטיול.

עד כאן ההתארגנות והתכנון, בפוסטים הבאים אתאר את המסלול עצמו.

לפירוט המלא של תוכנית הטיול שבניתי מוזמנים להכנס לכאן

לחלקים הבאים בבלוג:

חלק שני - צפון מערב ארה"ב, בדרך לפארק ילוסטון: סיאטל, קור ד'אלן ומיזולה.