ביולי 2021, הצלחנו לצאת לחופשה משפחתית, על אף הקורונה והמגבלות, היה מוצלח מאוד!!!

המטיילים: עמית ונעמה (הורים), תומר (22), נטע (21), עידו (17)

היעדים: נחיתה בסלוניקי, לילה בקטריני, מטאורה, 4 לילות בזגוריה, 2 לילות בפארגה, 2 לילות בצומרקה, חזרה מאתונה

טיפים חשובים: בסוף הבלוג

מסלול הטיול:

יום 1: טיסה, לינה, ארוחת ערב
נחתנו בסלוניקי בערב, לקחנו רכב שכור, ונסענו כשעה ורבע לקטריני, katerini
לנו בעיר זו על מנת לקצר את זמן הנסיעה למטאורה למחרת בבוקר. במרכז העיר יש המוני טברנות וברים, הפתוחים עד אמצע הלילה, אכלנו ארוחת ערב מצויינת והלכנו לישון.

יום 2: מטאורה, מצובו, אריסטי
נסענו למטאורה, נסיעה של שעתיים ורבע, מרחוק ראינו את הסלעים העצומים.
"מטאורה" היא הטיה של שם תואר יווני שפירושו "תלוי באוויר", ואכן 6 המנזרים הפעילים כיום נראים תלויים באוויר, לא ברור איך בנו אותם בתקופה שבה לא היו דרכי גישה למקום.
לפני הכניסה למנזרים יש 3 נקודות תצפית יפהפיות, אל תוותרו עליהן, כדאי להצטייד בנעליים טובות וקרם הגנה.
לכל מנזר יש שעות פעילות משלו ויום אחד בשבוע שבו הוא סגור, כדאי לבדוק לפני הנסיעה, כדי לא להגיע למנזר סגור. https://www.visitmeteora.travel/en/monasteries-visiting-hours
אנחנו נכנסנו למנזר ורלאם (Varlaam Moni), בו ניתן לראות כיצד העבירו סחורות ואנשים אל ומחוץ למנזר. כמו כן קיים במרתף מוזיאון קטן ובו מתוארת בניית המנזר וההסטוריה של המקום.

עלות הכניסה לאדם היא 3 יורו, על מנת להכנס למנזר נשים צריכות להכנס עם שמלה או חצאית, ולא עם גופיה. אם לא הגעתן עם חצאית, תוכלו לרכוש תמורת 2 יורו חצאית מעטפת.

מנזרי מטאורה

נסענו שעה למצובו metsovo,חנינו במרכז הכפר האלפיני ויצאנו לאתר מסעדה לארוחת צהריים.
המקום יפה לעצירה קצרה, במרכז הכפר יש הרבה מסעדות וגם מס' חנויות מזכרות לא מעניינות.
אכלנו באחת המסעדות והמשכנו בדרכינו לזגוריה.
הגענו למלון הנפלא באריסטי Aberratio Boutique Hotel, עשינו צ'ק אין ויצאנו לשפך נהר הוידאומטיס, הנמצא 5 דקות נסיעה מהמלון. המים צלולים ובוהקים בצבע מהפנט, טמפרטורת המים כ 7-8 מעלות, טבלנו רגליים, הצטלמנו וחזרנו למלון.

לנו באריסטי 4 לילות. מצויין! המיקום של הכפר מאוד נוח, זמן הנסיעה למרבית האטרקציות כחצי שעה. בכפר ישנן 4 מסעדות ובית קפה נחמד (בו יש עוגת שוקולד וביסקוויטים טעימה מאוד).
חשוב לדעת שאין בכפר מינימרקט, אלא חנות קטנה ובה מעט מאוד מצרכים, הפתוחה בשעות מצומצמות. כמו כן אין תחנת דלק באיזור.
לכן רצוי מאוד לתדלק ולקנות מצרכים (מים, פירות, חטיפים...) לפני שמגיעים לאריסטי.
אכלנו ארוחת ערב סמוך למלון והלכנו לישון עייפים ומרוצים.

יום 3: ויה פרטה, מפלי איליוכורי iliochori
הזמנו ויה פרטה בקניון ויקוס, היוצא מקוניצה Konitsa
מסלול הויה פרטה לא היה מוצלח, הייתה הליכה ארוכה ומתישה מאוד עד להתחלת המסלול, רוב המסלול בהליכה ללא יתדות וללא אבטחה, החלטנו לוותר אחרי שלוש וחצי שעות וחזרנו לתחילת המסלול.
המיקום ממנו יצא המסלול הינו הגשר הישן של קוניצה, לכאן עוד נחזור להשתכשך במים ולהעביר מס' שעות של הנאה.

לאחר ארוחת צהריים בקוניצה החלטנו לנסוע אל מפלי איליוכורי iliochori .
הדרך אל המפלים ארוכה ומפותלת, בכניסה לכפר יש פניה המובילה לדרך אבנים מרוצפת, יש לנסוע על הדרך התלולה הזו, לרדת עד הטברנה ושם להחנות. משם לצאת ברגל, עם נעלי הליכה טובות (הירידה למפלים לא פשוטה), בגד ים וקרם הגנה אל המסלול . הירידה אל המפלים ארכה כחצי שעה, החזרה קצת יותר. הבריכה הכחולה למרגלות המפל הינה location יפהפה לשלל תמונות וגם "מבחן גבורה", שכן טמפרטורת המים הינה כ 7-8 מעלות, תומר ועידו האמיצים קפצו אל המים, קפאו מקור והיו מאושרים, אנחנו טבלנו רגליים והרגשנו אמיצים מספיק.
נסענו בחזרה את כל הדרך הארוכה עד אריסטי, בדרך חצו את הכביש ארנבי בר, צבים, עיזים, כבשים ופרות. הגענו עייפים ורעבים אל אחת ממסעדות הכפר.

יום 4: טיול אופניים, תצפית אוקסיה, שכשוך ושחיה במי הוידאומטיס, ארוחת ערב בפפיגו, קינוח טעים באריסטי
הזמנו מסלול אופניים היוצא מהכפר אלתי Elati, המידע שפורסם באתר היה שגוי וכך מצאנו את עצמינו במסלול אתגרי מאוד, שרובו ירידות תלולות על דרך לא סלולה עם אבני חצץ. המסלול היה מאוד מסוכן ולאחר נפילה שלי החלטנו להפסיק ולעשות חישוב מסלול מחדש.
נסענו אל תצפית אוקסיה Oxya Viewpoint ,דרך יער האבנים Stone forest.
החננו את הרכב בסמוך לשלט, ומהשלט צעדנו כ- 100 מטרים של שביל אבנים מרוצפות עד להגעה לתצפית. ממרפסת האבן נשקף נוף מרהיב של קניון ויקוס, בקצה המרפסת יש שלט לפיו מי שממשיך ללכת הלאה בשביל עושה זאת על אחריותו בלבד. המשכנו לצעוד בשביל וספגנו את כל היופי הזה.

תצפית אוקסיה

לאחר התצפית התחשק לנו לנפוש במי הנהר, נסענו אל Stone bridge Konitsa, שם רבצנו במים מס' שעות. המים פחות קרים מאשר במקומות האחרים, אולי מכיוון שהם רדודים יותר.
הגשר ממוקם בכניסה לקניון ויקוס, על יד מפלים יפים. ניתן להחנות את הרכב ולצעוד קצת אל תוך הקניון, לכל אורך השביל אפשר לעצור ולהעביר מס' שעות של הנאה במי הנהר הקרים. מומלץ להגיע עם פירות, מים, מגבות וקרם הגנה.

נהר הוידאומטיס בכניסה לקניון ויקוס

לאחר מכן החלטנו לנסוע לפפיגו לארוחת ערב במסעדה המצויינת אסטרה. המסעדה משקיפה על הנוף היפהפה של קניון ויקוס, נוף שלא נמאס ממנו. האווירה במסעדה מצויינת, אך האוכל קצת פחות.
הדרך לפפיגו מאתגרת ומפותלת מאוד, הנסיעה על הילוך 1 או 2 כל הדרך, לאחר שחזרנו לאריסטי, לא התחשק לנו לסיים את היום המוצלח, לכן נכנסנו לבית הקפה המצויין το Μεσοχώρι שממוקם חצי קומה מתחת למסעדה הפופולרית En Aristi. באינטרנט כתוב כי בית הקפה סגור, אך בעצם הוא היה פתוח, ישבנו מתחת לעץ, שתינו קפה ואכלנו עוגת שוקולד עם ביסקוויטים מצויינת!!!

הדרך לפפיגו
מסעדת אסטרה בפפיגו

יום 5: קניוניג מושלם וביקור ביואנינה
הזמנו קניוניג עם חברת אלפיין זון, 8 מפלים, זמן הפעילות מוערך כשש שעות ברוטו, המסלול שהזמנו היה Nefeli Canyon Papingo , האתר https://www.alpinezone.gr/canyoning
קניונינג- פעילות ספורט שבמסגרתה נעים המשתתפים בתוך ערוצו של קניון נחל, תוך מעבר על פני מכשולים שונים הנמצאים בו. המסלול משלב שחיה, קפיצה למים, גלישה במפלי מים וקפיצה מהם, סנפלינג לאורך המפל ועוד.
המדריכים אנג'ל וחארס הסבירו לנו שהמטרה היום היא ליהנות, לא לפחד, לצאת עם זכרונות טובים ובוק מהמם של תמונות. הם הביאו איתם מים לכולנו ואף נשנושים. המסלול התחיל בפפיגו, משם צעדנו ברגל כחצי שעה, הגענו אל הקניון היפהפה, שם הסבירו לנו על הפעילות ועברנו קורס מזורז בקשירות ואבטחה. לאחר מכן עברנו בעזרת סנפלינג, גלישה וקפיצה דרך 8 מפלים מאוד מגוונים ומהנים, ולסיום צעדנו כ 45 דקות בחזרה לחניון.
הפעילות היתה מאוד מאוד מאוד מוצלחת! סיימנו עם טעם של עוד, מצטערים שלא הזמנו עוד מסלול קניוניג להמשך הטיול. המדריכים שלחו לנו תמונות וסירטונים שצילמו לאורך המסלול, ניכר בהן האושר שחווינו במהלך המסלול.

בהמלצת המדריכים נסענו למסעדה המעולה 1700 במיקרו פפיגו, החננו את הרכב בכניסה לכפר, משם טיפסו במעלה הדרך המרוצפת התלולה עד לפסגה. התיישבנו במרפסת המשקיפה על הקניון, זללנו פסטה home made, ההרגשה היא להיות על גג העולם, מצורפת תמונה.
ויתרנו על Papingo Rock Pools, שכן היינו רוויי נופים ומים באותו היום והילדים רצו "זמן קניות" ביואנינה.

מסעדת 1700 במיקרו פפיגו

לאחר הקניונינג, החלפנו בגדים ונסענו ליואנינה, אחרי 4 ימים באיזור הכפרי התחשק לכולנו להיות בעיר גדולה. חנינו בקרבת המדרחוב, טיילנו ביו החנויות, הילדים בזבזו קצת כסף בקניות בחנויות השונות. משם נסענו אל הטיילת, ברחוב הראשי בטיילת ישנם חניונים, שם תמורת 5 יורו ניתן להחנות בלי דאגה.
הטיילת לאורך האגם יפה ומלאה במסעדות. טיילנו לאורך האגם, אכלנו ארוחה טעימה, שתינו צי'פורו לחיזוק מצב הרוח. סיימנו יום מושלם!

על שפת האגם ביואנינה

יום 6: מעיינות הוידאומטיס ונסיעה לעיירת הנופש פארגה
מעיינות הוידאומטיס- מסלול מאוד מומלץ, יוצא מהכפר ויקוס. רצוי להחנות קצת מעל הכניסה למסלול, בכפר עצמו, שם יש ירקן שאפשר לקנות אצלו פירות, ומשם לרדת לתצפית ואחר כך להמשיך לרדת אל הכניסה למסלול. הירידה עד למעיינות לוקחת כ 45 דקות, רובה בשמש, אז חשוב מאוד להצטייד בקרם הגנה וכובע. כדאי מאוד להגיע עם נעלי הליכה.
הצעידה לא קלה, המסלול מתחיל עם דרך אבנים מרוצפת וממשיך לדרך עפר ואבנים קטנות. תוך כדי הירידה הצבע הירוק-תכול של המים נגלה אלינו והתרגשנו לצעוד בכיוון.
כשהגענו לנהר, נגלו לפנינו חלק מהמעיינות, בהמשך הדרך, לאורך הנהר ניתן היה לראות עוד ועוד נביעות. מי הנהר היו קרים מאוד, עמית אמר בצחוק "100 יורו למי שקופץ למים" ותוך שבריר שניה תומר ועידו זינקו אל המים הקפואים. עשינו הפסקה ארוכה לשכשוך, הפסקת פירות וכמובן צילום תמונות יפהפיות וחזרנו את כל הדרך למעלה, כשעה הליכה.

מעיינות הוידומאטיס
המסלול לוידומאטיס

נסענו כשעתיים אל עיירת הנופש פארגה- למלון Valtos Beach Hotel.
המלון שוכן על חוף הים, יש בו בריכה, מסעדה, בר ושלל פינוקים.
עשינו צ'ק אין, התאכזבנו לגלות שהחדרים שהזמנו לא היו זמינים לנו, לכן קיבלנו חדרים אחרים, זולים יותר.
פקידת הקבלה נתנה לנו הדרכה על העיירה, החופים והמלון.
בפארגה ישנם 3 חופים יפים, המרחק בינהם כ-10 דקות הליכה של עליה וירידה, כדאי להביא סניקרס, לא נעלי עקב ולא כפכפים. (רוב בתי המלון מרוחקים מהים, גם אם על המפה הם נראים קרובים, מדובר בעליה מאוד תלולה אליהם. זו הסיבה שהשקענו במלון יקר יותר, השוכן על החוף.)
בין חוף ולטוס לבין הטיילת ניתן ללכת כ 10 דקות בין חנויות וגלריות או לקחת מונית סירה, העוברת אחת לחצי שעה, ומחירה 2.5 יורו לאדם.
התרעננו בים, ולאחר מקלחת צעדנו אל עבר המבצר והטיילת. בדרך עברנו בין חנויות מעניינות יחד עם המוני תיירים מקומיים.
אכלנו ארוחה טעימה וצעדנו בחזרה למלון.

חוף הים בפארגה

יום 7: בטן-גב בפארגה
קמנו בעצלתיים לארוחת בוקר מצויינת, נכנסנו לים, ואז תומר גילה שהטלפון שלו היה בכיס, וכמובן נכנס לתרדמת נצח. זה היה מאוד עצוב עבור הטלפון ועבור תומר.
נטע ועידו רצו קצת ספורט ימי, ובחרו באבוב שכיבה, הקשור לסירת מירוץ, המחיר 10 יורו לאדם. אכלנו צהרים במסעדת המלון, על החוף.
לאחר מכן עברנו לבריכה, הזמנו קוקטילים וחגגנו את החופש.
בערב, לקחנו מונית סירה לטיילת, שוטטנו בין החנויות ואכלנו במסעדה על החוף. חזרנו לבית המלון, והמשכנו לחגוג עם משחק הקלפים "שישי לוקח", ועם קינוחים ומשקאות בבר של בית המלון.
מאחר ולא קיבלנו את החדרים שהזמנו, הרגשנו בנוח "לבזבז" את הכסף שחסכנו על החדרים, ולכן נהנינו מכל האקסטרות במלון, כל האוכל והשתיה שהזמנו עלו פחות מהסכום שחסכנו.

ספורט ימי בפארגה

יום 8: צומרקה- מפלי קויאסה, הכפרים קטרקטיס וסירקו
נסענו ליואנינה לעשות בדיקת קורונה (עוד 3 ימים חוזרים לארץ) ומשם המשכנו לעבר צומרקה.
הגענו אל הכפר פרמנטה, אל מלון הבוטיק המעולה Anavasi Mountain Resort. זה ללא ספק בית מלון שלא נשכח, וזאת למרות שהבריכה הייתה סגורה בשל מגבלות הקורונה.
דינה , בעלת המלון האדיבה, ציידה אותנו במפה והדרכה ויצאנו אל עבר מפלי קויאסה.
המסלול מקסים, הנוף מאוד שונה מהנופים של זגוריה.
שימו לב לדרך אל המפלים: עצרנו את הרכב על יד השלט המתאים, עברנו את הגשר, המשכנו ישר, לא עלינו במדרגות, המשכנו לבית הקפה, שם פנינו שמאלה, המשכנו עם השביל ישר עד הסוף, כעשר דקות הליכה נעימה ומוצלת. הגענו אל המפלים, לוקיישן מהמם לטבילה ותמונות.

מפלי קויאסה

המשכנו לנסוע כ 10 דקות אל הכפר קטרקטיס, נסיעה מיותרת למי שלא מתכוון לעשות את המסלול קטרקטיס-סירקו. נסענו כ 45 דקות לכפר סירקו, נסיעה מפותלת ומפחידה מאוד, הכבישים צרים, יש בהם חלקים חסרים, לאורך הכבישים יש מפולות אבנים, אותן אף אחד לא מפנה. בדרך השתמשו בכבישים יחד איתנו חמורים, סוסים, פרות, חזירי בר, חוויה אמיתית.
הגענו אל הכפר סירקו, כפר יפה ובו סמטאות רומנטיות, גגות הבתים אפורים ולא אדומים, הנוף מהמרפסת של המסעדה יפהפה. אכלנו ארוחת ערב ונסענו בחזרה לפרמנטה.

הגוגל כיוון אותנו לדרך שהייתה חסומה של ידי אבנים, וכך מצאנו את עצמינו נוסעים בדרך המפותלת והמפחידה חזרה בחושך, חוויה מטלטלת ולא מומלצת. הגענו ב 22 למלון, סיימנו את היום עם שתיה וקינוח במסעדת המלון והלכנו לישון מותשים (בעיקר בגלל שהפחדתי את כולם בדרך חזרה).

יום 9: ראפטינג ומנוחה
הזמנו ראפטינג לשעה 12 על נהר הארכתוס, עם חברת Trekking Heals.
המדריך סטליוס stelios, עשה לנו קורס בראפטינג, נתן הוראות והנחיות ותרגל מצבים שונים.
לאחר מכן יצאנו לדרך, היה מאוד מהנה, בדרך ראינו עיזי בר, נופים קסומים, נביעות רבות ומפל מפתיע.
כמובן שהמדריך צילם לכל אורך השיט ושלח לנו תמונות יפהפיות.
לאחר הראפטינג נסענו לאכול ארוחת צהריים בטברנה המצויינת טברנת צומרקה
Taverna Ta Tzoumerka (Agnanta)‬
ויתרנו על טיול למפלי קפלוביסו - kefaloviso, כולם רצו לנוח במיטות המפנקות בבית המלון במקום להמשיך לטייל.

ראפטינג על נהר הארכתוס

יום 10: נסיעה לאתונה והביתה
הילדים רצו להספיק עוד קצת שופינג לפני שחוזרים הבייתה, לכן נסענו כמעט ללא עצירות עד אתונה.
הדרך לאתונה יפהפיה, עברה בקלות, דרף נופים של נהרות, קניונים ולשונות ים רבות.
עשינו עצירה קצרה בתעלת קורינתוס, שם צפינו בשני בני נוער שקפצו בנג'י מהגשר, והמשכנו לעבר קניון אתונה, הממוקם בדרך לשדה התעופה.
בקניון אכלנו ועשינו מעט קניות. והמשכנו לשדה התעופה.
שמחים ומאושרים המראנו בחזרה לארץ.

טיפים לטיול מוצלח

*במסעדות, כדאי להזמין מידת עשייה לבשר מדיום ולא מדיום וול, אחרת תקבלו סוליה.
במסעדות, למי שלא רוצה יוגורט על הבשר, יש לציין זאת מראש, בייחוד במנות סופלאקי או ג'ירוס (שווארמה).
*במסעדות, תמיד מגישים לחם, בעלות של 4-5 יורו. אם אתם לא רוצים, תבקשו להחזיר ותבדקו שלא חייבו אותכם (אותנו חייבו בשתי מסעדות שבהן החזרנו).
לא לשכוח להביא חוט למשקפיים, לראפטינג.
*כדאי להביא טלפון נוסף, ספר, כך אם אחד הטלפונים הולך לעולמו, ניתן להעביר את הסים אל הטלפון הנוסף.
*כדאי להביא מגן שמש לאוטו, חם נורא אחרי שהאוטו עומד בשמש מס' שעות.
*חשוב מאוד להגיע עם נעליים נוחות ולא מחליקות, רצוי נעלי הליכה איכותיות. אפילו שיטוט בעיירה בערב מצריך סניקרס או סנדלי שורש, לא נעלי עקב ולא טבע נאות.
*כדאי בצומרקה להתנייד עם מפה ולא להסתמך על גוגל.
*באריסטי אין תחנת דלק ומינימרקט, רצוי מאוד להצטייד לפני שמגיעים לכפר.
*להגיע עם playlist עשיר ומגוון שיספיק לשעות של נסיעות.