מחברים: אורי ונטלי
מפת הטיול
במרץ 2012 החלטנו לנסוע לחופשה. זו הפעם הראשונה שזכינו להזדמנות לעשות טיול ארוך ורצינו ליצור טיול שישלב נופים, תרבות ורומנטיקה. איטליה נבחרה כיעד המושלם למטרה זו. כל כך הרבה לראות, לטעום ולחוות - הקדשנו לכך 10 ימים, אך כמובן שב-10 ימים לא ניתן לראות הכול, אז הגדרנו יעדים חשובים ותכננו לעצמנו טיול שיכסה כמה שיותר במסגרת הזמן (והתקציב) שהגדרנו לעצמנו. החלטנו להתחיל ברומא ולסיים את הטיול במילאנו, ובמהלך הטיול לנוע באמצעות רכב שכור בטוסקנה ובצפון איטליה. סה"כ נהגנו 1600 ק"מ וביקרנו ב-16 ערים -; הספק יפה ל-10 ימים...
מספר הערות כלליות:

• הנהיגה באיטליה איננה קלה -; רב הרכבים באיטליה ובכלל באירופה הינם בעלי גיר ידני (בניגוד לישראל), האיטלקים נהגים פרועים עוד יותר מהישראלים, רב השילוט איננו באנגלית. אמנם למערכת האוטוסטרדות קל להתרגל (לוקחים כרטיס בכניסה ומשלמים ביציאה), אבל לדעתנו שימוש ב-GPS פשוט הרבה יותר מניווט באמצעות מפות.
  • רב האיטלקים אינם דוברים מילה אחת באנגלית. שכחו מהסברים בנוגע להתמצאות.
  • במטרה למנוע עומס תעבורתי במרכזי הערים באיטליה, רק תושבי העיר רשאים להיכנס לאזור עם רכבם. אזורים אלו מסומנים בשלטי "אין כניסה" עם הכיתוב Z.T.L (או Zona Traffico Limitato), ומנוטרים באמצעים אוטומטיים (מצלמות בכל כניסה ויציאה) כך שכל רכב הנכנס לשם (ללא אישור) מקבל דו"ח. כאשר מדובר ברכב שכור, חברת ההשכרה מחויבת למסור את פרטי השוכר (פעולה עליה היא גובה כמה עשרות אירו), והדו"ח עצמו הוא לרוב על סך 100 אירו -; נקודה בעייתית מאוד. היזהרו והשמרו!
  • שתיית קפה באיטליה -; אין זה נהוג לשתות קפה בישיבה במסעדה, אלא "על הבר" (בעמידה). ניתן לשבת ולהזמין קפה, אולם אז הוא עולה פי שתיים ויותר (לפני הטיפ).
  • קיימות מעט מאוד הנחות לסטודנטים שאינם אזרחי האיחוד האירופי, עובדה שהפתיעה אותנו מאוד לאחר ביקור במדינות אחרות באירופה.
ימים 1-3: רומא
בשעות הבוקר של היום הראשון נחתנו בשדה התעופה ליאונרדו דה-וינצ'י (פיומיצ'ינו). רבות דובר על הגעה משדה התעופה אל רומא באמצעות תחבורה ציבורית. אנחנו בחרנו לשכור את שירותיה של חברתRomaShuttle (http://www.romashuttle.com), איתה יצרנו קשר כבר בארץ. היינו מרוצים מאוד מהשירות ולדעתנו זה חסך לנו זמן ואנרגיות. לאחר ההתארגנות במלון שלנו בחלק זה של הטיול "Hotel Garda", הנמצא סמוך לוילה בורגזה, רכשנו כרטיס חופשי לנסיעה בתחבורה הציבורית ברומא ל-3 ימים.
את היום הראשון הקדשנו לרובעים המודרניים של רומא ובהם מזרקת טרוי (לא לשכוח לזרוק מטבע!), קריפטת השלדים ברומא Santa Maria della Concezione,Piazza de Popollo והמדרגות הספרדיות.
היום השני היה היום העמוס ביותר ברומא, ולכן מומלץ להתחיל אותו מוקדם ולאחר שינה טובה. את היום הזה הקדשנו לרומא העתיקה וההיסטורית. התחלנו את היום בכנסיית פטרוס הקדוש בשלשלאות ובו פסל משה המפורסם (עם הקרניים). הכנסייה שקטה ויפה והפסל מרשים מאוד. אפשר להאיר את הפסל באמצעות הכנסת מטבע, אך לא חובה. לאחר מכן פנינו לפורום הרומאי ובו קשת קונסטנטין ושער טיטוס, ולאחר מכן טיילנו בקולוסיאום הסמוך. מומלץ להתחיל בפורום הרומאי מאחר והכרטיס לפורום ולקולוסיאום משולב, והתורים לרכישת הכרטיסים קצרים יותר בפורום הרומאי.
בשעות הצהריים יצאנו מהקולוסיאום לכיוון כיכר ונציה ולידה אנדרטת ויטוריו עמנואלה השני (המכונה "מכונת הכתיבה"). שם אכלנו ארוחת צהריים במסעדה קטנה ומקומית בשם Antico Caffe. לאחר שאגרנו כוחות המשכנו אל המוזיאונים הקפיטוליניים בהם מספר יצירות מפורסמות (הזאבה הקפיטולינית, פסל הגאלי הגוסס, פסל הקיסר קונסטנטין).
בשעות אחר הצהריים ביקרנו בפסל "פה האמת" (La Bocca della Verità). על פי האמונה אם אדם היה משקר בעת שהיה מכניס את ידו לתוך פה האמת, הפה היה נושך את ידו של השקרן. לאחר מכן המשכנו צפונה אל מוזיאון ליאונרדו דה וינצ'י והמצאותיו -; מוזיאון קטן ואינטימי אך מעניין מאוד, שמצליח להמחיש את גאוניותו של רב האומן. את היום סיימנו ב- Piazza Navonna ובפנתיאון הסמוך. בעקבות ההמלצות אכלנו בגלידריה המפורסמת ביותר ברומא הנמצאת סמוך למקום -; "Giolitti", שהייתה מדהימה.
את בוקר היום השלישי הקדשנו לותיקן. גולת הכותרת של המקום היא כמובן הקפלה הסיסטינית המדהימה, שבה בילינו כשעה -; מומלץ למצוא מקום ישיבה לאורך הקירות ולהגיע מוכנים עם חומר ומידע על הקפלה ועל הציורים אשר ניתן למצוא באינטרנט באתרים שונים, כמו "ויקיפדיה". מלבד הקפלה, פחות התחברנו לשאר מוזיאוני הותיקן. כל האמנות הנוצרית די נמאסה עלינו אחרי יומיים ברומא... את הסיור סיימנו בכיכר הוותיקן ובזיליקת פטרוס הקדוש. לאחר מכן סיירנו בטירת סנט אנג'לו שעברה מספר גלגולים וביניהם כלא. כמו כן המצודה הופיעה בספר ובסרט מלאכים ושדים. הסיור בטירה רגלי וכולל עלייה במדרגות רבות, אך הנוף הנשקף מפסגתה מדהים.
חזרנו למנוחה קצרה במלון ולאחר מכן המשכנו לטייל בגני וילה בורגזה הרומנטיים, ואף השכרנו מעין ריקשה כזו כדי להתנייד בהם. לאחר מכן המשכנו לבקר בגטו היהודי ובפסל הצבים שבו, ולאחר מכן חצינו את הגשר לעבר הרובע הציורי Trastevere -; רובע הבילויים. אכלנו ארוחת ערב טובה מאוד במסעדה אינטימית, שקטה ויחסית לא יקרה, בשם Da Vittorio (Via di San Cosimato 14a, off Piazza San Callisto).
מזרקת טרוי המפורסמת - אם תזרקו מטבע כשהמזרקה מאחוריכם - תשובו לרומא!

פה האמת

יום 4: טיבולי
באמצעות תחבורה ציבורית נסענו לעיירה טיבולי, הנמצאת במרחק של כשעה נסיעה. בעיירה ישנם שלושה גנים -;
Villa d'Este -; המקום המוכר ביותר כ"גני טיבולי". למעשה זהו ארמון עם מזרקות, ברכות, מפלים ופסלים מרהיבים רבים. הסיור רומנטי מאוד.
Villa Gregoriana -; מסלול הליכה מקסים בין מפלים בשטח מיוער, מומלץ בחום, כ-10 דקות הליכה מוילה ד'סטה.
Villa Adriana -; הווילה העתיקה של הקיסר אדריאנוס, אחת מהווילות המפוארות ביותר בעולם העתיק. אתר זה נמצא באזור אחר של טיבולי, יש צורך לחזור עם אותו האוטובוס הנוסע לרומא ולאחר מכן ללכת כקילומטר וחצי ברגל (נהגי האוטובוס מכירים ויוכלו לעזור בזיהוי התחנה).
וילה ד'אסטה ווילה גריגוריאנה קרובות אחת לשניה, עתירות מים ויפיפיות, כל אחת בדרכה היא (יופי מאוד "בנוי" לעומת יופי "פראי" יותר). וילה אדריאנה היא אזור עצום בגודלו, עם שרידי מבנים, פסלים, בריכות וחצרות, אולם היא למעשה יותר אתר ארכיאולוגי. על כן, אם אינכם חובבי ארכיאולוגיה ומרגישים כי סיור זה עלול להיות עמוס מדי, ניתן לוותר עליה בלב שקט.
יום 5: עיירות הגבעות בטוסקנה
בבוקר היום ה-5 שכרנו רכב מסוכנות Herz (את ההזמנה בצענו בארץ מהאתר EasyTerra -; מומלץ בחום!). קיבלנו אותו מסוג פיאט 500 במצב מצוין. את הדרך לעבר טוסקנה בחרנו לחלק למקטעים תוך כדי עצירה בעיירות הגבעות היפות של טוסקנה.
במרחק של כשעתיים נסיעה מרומא עצרנו בעיירה Montepulciano, המפורסמת בזכות היקבים המייצרים את היין המפורסם וינו נובילה די מונטפולצ'יאנו. ביקרנו בחנות של יקב TALOSA המציעה סיור במרתף היינות, בין חביות ובקבוקי יין בני עשרות שנים וטעימות יין חינם. מחירי היין בחנות סבירים מאוד והיינות מצוינים. לאחר מכן נסענו לעבר העיירה Montalcino, המפורסמת בזכות היין המפורסם ברונלו די מונטלצ'ינו. בעיירה זו גם כן ערכנו טעימות, ביקרנו במצודה והתרשמנו מהנוף ומהאווירה הייחודית. לפנות ערב נסענו לעיירה Siena -; עיירה גדולה יחסית, המפורסמת בשל ה"פאליו" הנערך עד היום -; מרוץ סוסים ייחודי לעיר. ביקרנו בכיכר (הפיאצה) המרכזית בה הוא נערך ובדואומו. אנחנו נהננו מאוד מחנות של נרות תוצרת עבודת יד עם יצירות משגעות -; החנות נקראית " La Fabbrica delle Candele" ונמצאת ב- Via dei Pellegrini N° 11, אחד הרחובות היוצאים מהכיכר המרכזית.
בשעות הערב המאוחרות הגענו למלון שלנו בחלק זה של הטיול -; Alcide בעיירה Poggibonsi - מלון מומלץ בחום עם חדרים נוחים, אינטרנט אלחוטי בחדרים (אשר לו ניתן לקבל קוד בחינם עם קצת מיקוח) וחניה צמודה בחינם וארוחת בוקר עשירה.
הנוף הנשקף מהעיירה Montepulciano בטוסקנה

יום 6: פירנצה
בבוקר נסענו לכיוון פירנצה. הכניסה לפירנצה עם רכב איננה אפשרית וקיימים מספר חניונים בתשלום מסביבה. אולם, אנחנו בחרנו להחנות בחינם בעיירה הסמוכה סקנדיצ'י (Scandicci), ממנה יוצאת חשמלית למרכז פירנצה מדי רבע שעה.
כשהגענו לפירנצה נכנסנו למרכז התיירים וקיבלנו מפה מפורטת של המרכז התיירותי. ביקרנו באתרים המרכזים -; הבפטיסטריום עם השער המוזהב המרתק, הדואמו, בזיליקת סנטה קרוצ'ה בה קבורים אנשי שם כמו מיכאלנג'לו, גלילאו גליליי וכו'. גולת הכותרת של פירנצה היא באמנות -; בגלריית האקדמיה ניתן להתרשם מפסל דוד הנפלא, ובגלריית אופיצי ניתן להתרשם מחלק מיצירות האמנות המפורסמות בעולם (הולדת ונוס, הפרימוורה, מדוזה וכו'). גם כאן מומלץ להצטייד עם חומר קריאה מראש על היצירות -; מאוד מעניין לשמוע את הסיפור מאחורי היצירות.
התורים לגלרייה ולמוזיאון לא קצרים, אבל שווים את ההמתנה, ואי אפשר באמת לבקר בפירנצה בלי לראות את היצירות המדוברות...
את היום מומלץ לסיים בתצפית רומנטית לעת שקיעה בכיכר מיכאלנג'לו (Piazzale Michelangelo) הנמצאת על גבעה וממנה נשקף כל נופה של פירנצה וגשריה.
יום 7: מערב טוסקנה
ביום זה חכתה לנו נסיעה ארוכה ולא קלה, כאן באה לידי ביטוי גדולתו של ה- GPS שהבאנו מהארץ. התחלנו בנסיעה לעיירה פיזה על מנת לסמן "וי" על עוד מסממניה המובהקים של איטליה -; המגדל הנטוי. רק כשמתקרבים מבינים עד כה המגדל עקום! ניתן לעלות על המגדל, אך שימו לב -; קיימת אמונה טפלה שסטודנט שעולה על המגדל לא יסיים את התואר! ראו הוזהרתם. פרט למגדל אין כל כך מה לראות בפיזה, אבל פיזה נמצאת לא רחוק מהעיירה קולודי (Colodi), מקום הולדתו של קרלו לורנציני, הסופר שכתב את "פינוקיו" (תחת שם העט קרלו קולודי, על שם העיירה בה גדל).בעיירה פארק נפלא לכל המשפחה המוקדש לפינוקיו. מלבד מתקנים לילדים, יש שם המון פסלים, אתרים וצמחייה, כולם ברוח הסיפור שעליו גדלנו.
לאחר מכן המשכנו אל העיירה לוקה, עליה קיבלנו המלצות רבות, עיירה טוסקנית מוקפית חומה ומקום הולדת המלחין פוצ'יני, בה כנסיות מיוחדות. אנחנו, בניגוד להמלצות, לא מצאנו את העיירה הזו כל כך מעניינת.
יום 8: עוזבים את טוסקנה לעבר צפון איטליה
את הבוקר ניצלנו לטיול בעיירה שהתבררה להיות העיירה החביבה עלינו בטוסקנה - San Gimignano ובה מגדלים ומבצרים. בעיירה יש את מוזיאון העינויים ופשעי ימי הביניים. שימו לב! המוזיאון המקורי הוא זה שנמצא ליד הכיכר המרכזית של העיר (כיכר הבאר) ולא זה שנמצא סמוך לכניסה לעיירה. המוזיאון מדהים באוסף הזוועות שבו, פרי מוחם הקודח של גאוני האינקוויזיציה. מעניין ומרתק אך בהחלט לא מתאים לכל אחד. סמוך לכיכר בה שוכר המוזיאון קיימת הגלידריה שזכתה במשך מספר שנים בתואר הגלידריה הטובה בעולם, היא נקראית "Gelateria di Piazza", אך לידה כתוב גם "Gelato World Champion". קירות הגלידריה עטורי תמונות ומכתבים, כולל מכתב משדר רדיו ישראלי, בעברית... הגלידריה מאופיינת בטעמים מקוריים ומדהימים, ביניהם גלידה בטעם זעפרן -; מומלץ בחום. לאחר שטעמנו, אנו מאשרים כי הגלידריה ראויה לתואר...
מסעדה מומלצת לאכול בה לפני היציאה לדרך הארוכה צפונה היא מסעדת Trattoria Chiribiri שנמצאת סמוך לכניסה (Piazza della Madonna 1) -; מסעדה איטלקית כפרית מקסימה המתאפיינת בפסטות מעולות.
מכאן החל המסע צפונה שארך כ-300 ק"מ רצופים. לאחר הנסיעה המעייפת נחנו מעט במלון שלנו בחלק זה של הטיול -; Hotel Venezia Park, מלון בסיסי לא רחוק מאגם גארדה. בשעות הערב החלטנו להספיק לטעום את העיר ורונה. הגענו לעיר והתרשמנו האמפיתיאטרון (הארנה) בורונה, האמפיתיאטרון השלישי בגודלו בעולם והאמפיתיאטרון הגדול ביותר מבין אלו שעדיין פעילים. לאחר מכן טיילנו לעבר הבית של יוליה באחת הסמטאות. כמעט כל הקירות מכוסים שכבות על גבי שכבות של הצהרות אהבה וגרפיטי -; מומלץ להצטייד בעט טיפקס אם אתם מעוניינים גם כן להשאיר חותם. אופציה נוספת היא לקנות מנעול ולכתוב עליו בטוש בלתי מחיק, ולהצמידו אל השער. כדאי להצטייד מהארץ, כי החנויות מסביב מוכרות זאת במחירים מופקעים. הגברים מתבקשים לאחוז בשדה הימני של הפסל של יוליה כסגולה לאהבת אמת. ניתן לסייר לבית הקברות ובו הקברים של הדמויות עליהן מתבסס המחזה המצליח. מקום נחמד לסעוד בו הוא הפיצריה המיוחדת Pizza Doge (Via Roma, 21) - פיצה, שנמכרת לפי משקל והיא לא לגמרי פיצה רגילה, אלא בצק ומעליו הרבה מאוד דברים כמו גבינות, ירקות ותוספות אחרות. פיצה מומלצת - ארבעת הגבינות (עם גורגונזולה).
מפתחות האהבה על שערי חצרה של יוליה

יום 9: ונציה
אל העיר ונציה הגענו באמצעות הרכב, אותו החנינו באחד החניונים לפני הגשר המוביל אל העיר (אין כניסה עם הרכב אל תוך העיר, והחניונים הצמודים לעיר עצמה יקרים מאוד). מהחניון לקחנו אוטובוס אל התחנה המרכזית. בתוך ונציה מתניידים באמצעות ה- Vaporetto -; אוטובוס המים. ניתן לבקר באיים מורנו (Murano) -; האי הידוע בזכות הזכוכית המיוחדת ממנו ויצירות האמנות שניתן לפסל ממנה או בורנו (Burano), הידוע בזכות נשות האי המכינות מלאכת רקמה ותחרה מופלאה. כיף להסתובב בעיר וללכת לאיבוד בסמטאות המפותלות שלה. אתר מפורסם נוסף -; כיכר סן מרקו והמבנים מסביב, והאטרקציה הידועה -; ה- Angry Birds האיטלקיות -; עשרות יונים מורעבות שרק מחכות שתפרשו את כף ידכם על מנת שתוכלנו לשעוט עליה ולחפש אוכל. מומלץ להצטייד בקרקרים או פירורים. היונים מטפסות גם על הראש, וכיף להצטלם תמונות עם 7 יונים עליך בבת אחת...
לפנות ערב כדאי להגיע לתצפית מהגשר הגדול והמפורסם ביותר -; גשר הריאלטו, שבו גם מגוון חנויות ומסעדות. שימו לב -; המחירים בונציה הם המחירים הגבוהים ביותר שידענו בכל איטליה!

גונדולה טיפוסית בתעלות ונציה

יום 10: אגם גארדה, מילאנו והביתה
ארוזים, התחלנו לנוע מערבה. עצרנו בעיירה Sirmione -; עיירה מיוחדת השוכנת על לשון יבשה צרה החודרת לאגם, ולמעשה קל להתחיל ללכת ישר עם הגב למים, ותוך דקות בודדות להגיע עם הפנים למים... נחמד להנות מהנוף, להאכיל ברווזים (עם הקרקרים שנשארו מונציה) ולאכול גלידה איטלקית משובחת נוספת.
לאחר מכן נסענו למילאנו - חנינו מחוץ לעיר בחניון ענק (5 קומות עצומות בגודלן) הצמוד לתחנת המטרו San Donato. החניה בחניון זה זולה ומערכת המטרו במילנו מעולה וקלה. במילאנו ניתן בעיקר להתרשם מהקתדרלה הגותית המפורסמת, אופרת "לה סקלה" וגלריית היוקרה עם שלל המותגים. נוסף לכך, כדאי לאכול משהו ולתת מבטים אחרונים באיטליה הנפלאה שארחה אותנו במשך 10 ימים.
עם סיום היום נסענו לשדה התעופה של מילאנו -; Malpenza, שדה תעופה עצום בגודלו ולא כל כך ידידותי למשתמש.

7 חודשים לאחר מכן התחתנו ונסענו לירח דבש בן 12 ימים מופלאים בלונדון ובפריז. בשמחות!
שפת אגם גארדה בעיירה Sirmione

הקתדרלה הגדולה של מילאנו

לסיום, היה טיול נהדר שעלה על כל ציפיותינו. הנהיגה עצמה גם כן הייתה חוויה מרתקת! חזרנו לארץ, עייפים אך מרוצים, עם טעם של עוד...