אורי ונטלי

London (169).JPG

פחות משנה חלפה מאז התארסנו (ומיד לאחר מכן טסנו לאיטליה), והנה התחתנו והגיע הזמן לצאת לירח דבש. יש סוגים רבים של טיולי ירח דבש. אנחנו בחרנו בטיול באירופה הקלאסית והרומנטית, וכך יצאנו, זוג צעיר, לחגוג את נישואינו ולהנות ממה שיש ללונדון להראות לנו...

יום 1

אחרי טיסה של למעלה מ-5 שעות נחתנו בשדה התעופה היתרו'. הגענו אל תחנת הרכבת המרכזית Kings Cross, בה קנינו כרטיסי Travel Card, שמעבר להיותם כרטיסי נסיעה תקופתיים, הם מקנים כניסה 1+1 לאתרים רבים, כשקונים אותם בתחנות רכבת (ולא ברכבת התחתית). אחרי התארגנות קצרה בדירה ששכרנו החלטנו לפתוח את הטיול בתצפית מה- London Eye המפורסם, גלגל הענק הגבוה ביותר באירופה. התור משתרע למרחוק, אך מתקדם מהר, והתצפית של לונדון מוארת בלילה מרהיבה. את הערב הראשון בלונדון בילינו במסעדת Goodman's (הסניף ב- Mayfair, ליד רחוב Oxford), שהשמועות אומרות שבה מכינים את ההמבורגר הטוב ביותר בלונדון. אנחנו לא יודעים לגבי לונדון, אבל זה היה ההמבורגר הכי טוב שאנחנו אכלנו אי פעם...

London (4).JPG

יום 2

החלטנו לפתוח את היום השני במשהו מעט שונה – סיור באיצטדיון Stamford Bridge, של קבוצת הכדורגל המפורסמת Chelsea. החלטנו לערוך ביקור זה דווקא ביום זה בבוקר (יום שישי בשבוע) כדי לבדוק אם נשארו כרטיסים מוזלים בקופות למשחק יום השבת שלמחרת, ואכן להפתעתנו – קיבלנו כרטיסים במקומות מצויינים ביציע הקבוצה הביתית במחיר הוגן וזול בהרבה מכל מחיר שראינו במקומות אחרים. מעבר לחנויות הענקיות שבאיצטדיון שאפשרו לנו להצטייד היטב למשחק למחרת, את הסיור במגרש, חדרי ההלבשה, חדר העיתונאים ועוד מעביר אוהד בריטי נלהב וחביב בצורה מבדרת. גם הסיור במוזיאון צ'לסי נחמד. ממש לא רק לאוהדי כדורגל.
את החצי השני של היום הקדשנו למוזיאון הבריטי. אין ספק שזהו אחד המוזיאונים המרהיבים והמרתקים ביותר בהם נתקלנו, וגם שבוע לא יאפשר להתעמק בכלל היצירות. ההמלצה לתייר הממוצע שמעוניין לחוות דברים מרכזיים היא להיצמד לעלון של המוזיאונים וליצירות ה"חובה" שבו, או לחילופין למצוא רשימות יצירות מפורסמות ואת המידע עליהן באינטרנט. בין היתר תוכלו לפגוש שם מומיות שונות ומשונות, את הצהרת כורש, אבן הרוזטה ועוד שלל דברים מעניינים.
 את היום השני סיימנו במחזמר Wicked, שהכרטיסים אליו היו אחד הדברים הראשונים שדאגנו להזמין מהארץ, מיד אחרי כרטיסי הטיסה. מדובר באחד ממחזות הזמר המצליחים שנראו בשנים האחרונות, שמציג כבר שנים בתיאטרון Apollo's Victoria. יצאנו מהמחזה נפעמים מעצמת החוויה, הזכורה לנו כאחת הטובות ביותר מהטיול.

London (23).JPG

יום 3

אחרי שחווינו בימים האחרונים בעיקר מלונדון העכשווית והמגניבה, הגיע הזמן לחוות קצת מלונדון ההיסטורית והמלכותית. הגענו ל- Westminster Abbey, המקום בו מוכתרים ונישאים מלכי אנגליה, וקבורים בה מנהיגים, מדענים וסופרים רבים, כמו צ'ארלס דיקנס, רודיארד קיפלינג ועוד...
אחרי הביקור עצרנו לתצפית על ה- Big Ben המפורסם. נקודת התצפית הטובה ביותר היא ליד פסלו של צ'רצ'יל, לא רחוק מהמנזר.
מיהרנו להספיק לטקס החלפת המשמרות בארמון בקינגהאם, אשר שווה להתעדכן מראש באילו ימים ושעות נערך (משתנה לפי חודשי השנה). הטקס עצמו חוויתי ומרשים מאוד, וגם התצפית על הארמון המפורסם. נשבעים שראינו את אחד השומרים מחייך...
הפארק שאהבנו ביותר בלונדון הוא פארק סנט ג'יימס הסמוך לארמון ובו צמחייה ונופים משגעים, יחד עם ציפורים ובעלי חיים רבים. במקור שימש הפארק לשטח צייד איילים עבור המלך הנרי השמיני.
 אחרי התרעננות קלה בפארק המשכנו לאחת החוויות המיוחדות שהיו לנו בירח הדבש – כרטיסים למשחק השבת של צ'לסי מול הקבוצה Norwich City. החוויה התחילה כבר בנסיעה ברכבת לאיצטדיון – אלפי אוהדים מצטופפים בקרונות של הרכבת ונפלטים מהן אל הדרך המובילה לאיצטדיון – היה זה נראה כמו גוש כחול שמתקדם יחד ושר שירים. לבושים כמו אוהדים מקומיים (או לפחות מנסים), שתינו בירה ונשנשנו קצת לפני המשחק. המשחק עצמו היה משובח, ולראות את כל השמות הגדולים בעולם הכדורגל בלייב היה מרתק. לא פחות היה חוויתי לשבת עם אוהדי כדורגל מושבעים, כייפים, מתורבתים, הנעים בסדר ובנימוס – גברים, נשים וילדים קטנים. בהחלט חוויה מרתקת עבור ישראלים, לא רק אוהדי כדורגל שרופים...
 חזרנו למרכז העיר, לאחד מאזורי הבילוי והקניות הגדולים בלונדון – כיכר Leicester Square. שתיים מהחנויות הגדולות והמיוחדות שפקדנו באזור – חנות הספרים המיתולוגית Foyles, חנות בת 4 קומות עמוסות ספרים ולא רק. אי אפשר לצאת מהחנות הזו בידיים ריקות.
לא רחוק משם, בצמוד לכיכר עצמה, חנות M&M's עליזה וכייפית, בת כמה קומות גם כן, יקרה להחריד אך שווה בילוי ורכישה של קצת סוכריות צבעוניות...

London (192).JPG

יום 4

אל Covent Garden מומלץ להגיע ביום ראשון, אז פעילים בו רב הדוכנים והשווקים (כמו שוק Jubilee Market). מדובר בשוק מרתק ובו דוכנים של אמנים וחנויות קבועות. בין החנויות הקבועות המומלצות – חנות מתוקים שכולה ורוד וקצפת – Candy Cakes, חנות העוגיות המדהימות Ben's Cookies (חובה לקנות ולהצטייד לימים הבאים!) וחנות שכולה מוקדשת למומינים...
 לא רחוק מה- Covent Garden נמצא אזור קניות ובילוים נוסף – סביב כיכר ה- Seven Dials, שבקרבתה חנויות מיוחדות רבות, כמו Forbidden Planet (גן עדן לגיקים ולחובבי פנטזיה ומדע בדיוני), Scribbler (חנות שכולה כרטיסי ברכה מיוחדים ופריטים כיפיים אחרים) ו- Cyber Candy, חנות ממתקים מיוחדים מרחבי העולם. אחת הסימטאות סביב הכיכר היא Neal's Yard – סמטה יפה שצבועה בצבעי הקשת ובה בתי קפה, בוטיק גבינות וכו'.
בשעות הצהריים נסענו להייד פארק שהוא פארק ענק ונעים. גם כאן חשוב להגיע ביום א' לחוויה מקסימלית – יצאנו לנו לפגוש ולהאזין לנאומים, הזויים ככל שיהיו, היה כיף... עוד בפארק – אזור ומזרקה שמוקדשים לנסיכה דיאנה ואלפי סנאים שמתים שתביאו להם אגוזים (הצטיידו מראש).
אחרי גיחה קצרה למעבר החצייה המפורסם בעולם (Abbey Road של הביטלס) המשכנו למוזיאון מדאם טוסו שהוא המוזיאון המושקע ביותר של רשת המוזיאונים. המוזיאון צפוף, אך כייפי, ובסופו יש סרט בתלת מימד ועוד כל מיני אטרקציות חביבות.
 לא רחוק מהמוזיאון נמצא Baker Street, ובו ביתו של הבלש המפורסם בעולם שרלוק הולמס. אל המוזיאון עצמו נחזור מאוחר יותר, בינתיים קפצנו לביקור בחנות שכולה מוקדשת לחיפושיות ונמצאת סמוך למוזיאון.
 חזרנו אל מרכז לונדון הסואנת – כיכר פיקדילי עם שלטי החוצות המסנוורים. סמוך לכיכר נמצא מוזיאון "ריפלי'ס – תאמינו או לא", שמבוסס על התוכנית ועל חוקר המוזרויות המפורסם. אלפי מוצגים מיוחדים ומפתיעים מתפרשים על פני מספר קומות. מומלץ להגיע עם אנרגיות, ממש כמו לפני המוזיאון הבריטי...
אחרי יום עמוס בכל טוב, עצרנו להתענג על בישוליו של השף העירום במסעדת Jamie's Italian, לא רחוק מ- Covent Garden. הבישולים מופלאים והאווירה רומנטית ונעימה, מתאימה בהחלט לירח דבש...

London (328).JPG

יום 5

אחרי שאנחנו, שאיננו אוהדי כדורגל שרופים, נהננו כל כך בסיור ובמשחק הכדורגל של צ'לסי, לא יכולנו לחכות לסיור באיצטדיון ווימבלדון, אשר דאגנו להזמין כבר מהארץ, מאחר ואנחנו חובבי טניס מושבעים.
אמנם זכינו למזג אוויר חורפי ולונדוני במיוחד, אולם שום דבר לא היה יכול להעכיר על ההתרגשות והאווירה סביב המדשאות הירוקות המפורסמות. המדריכה בטיול הייתה בריטית מבוגרת שעושה רושם שחייה מוקדשים לווימבלדון ולטניס, והיא תיבלה את הסבריה (באנגלית ובמבטא סבירים בהחלט) בהמון פרטים, תמונות אוירה שצילמה בעצמה ב-30 השנים האחרונות ואנקדוטות משעשעות. היה מרגש לראות את לוח התוצאות האחרון שנשאר ממשחקו של פדרר מול מארי, ועוד יותר מרגש היה לראות את שמותיהם של הטניסאים הישראלים. ללא ספק, אחת החוויות המומלצות בטיול.
 חזרנו אל מרכז לונדון למוזיאון שרלוק הולמס (יום קודם הגענו לאחר שעת הסגירה). מוזיאון לא גדול, שבהחלט מצליח להעביר את האירועים מהספר והתקופה. למי שלא מכיר את הסיפורים בכלל, המוזיאון פחות "מדבר".
 אחרי שספגנו כל כך הרבה מלונדון ובכלל מהתרבות האנגלית, היינו חייבים, כמו בריטים טובים, להנות מתה טוב של אחר הצהריים. נכנסנו אל בוטיק תה "Wolsley's Afternoon Tea", שתינו תה עם חלב והתענגנו על סקונ'ס ומטעמים אחרים. אין ספק, הבריטים חיים טוב...
עם אנרגיות מחודשות, המשכנו לעבר מוזיאון מפורסם נוסף – הגלריה הלאומית ובה יצירות מפורסמות, כמו "המדונה של הסלעים" (דה-וינצ'י) ו"החמניות" (ואן-גוך). גם כאן, בדומה למוזיאון הבריטי, רצוי להגיע ערוכים מראש עם רשימת יצירות מעניינות עליהן מעוניינים להתעכב. בקומה התחתונה של המוזיאון נמצאים מחשבים בהם ניתן לחפש את מיקומן של יצירות ולהדפיס מפות לסיור.
 אחרי התרעננות קצרה בבית קפה בכיכר טרפלגר הסמוכה לגלריה, נסענו להנות מאחת ההצגות האחרונות בלונדון של המחזה הותיק "Blood Brothers". את הכרטיסים רכשנו מוקדם יותר במחיר מצוין באותו היום בדוכן TKTS בכיכר Leicester . אין ספק כי התיאטרון בלונדון הוא לא כמו שום דבר שאתם מכירים, חובה.

London (422).JPG

יום 6

את יומנו האחרון בלונדון בחרנו להקדיש לשני אתרים מפורסמים. מצודת לונדון המפורסמת יפה ומרתקת. מעבר לאתרים והפרטים ההיסטוריים, ישנם גם הרבה מוצגים הקשורים לבית המלוכה, כמו כלי נשק מלכותיים, תכשיטי המלכה וכו'. בצל המצודה גם אכלנו מנת אוכל רחוב בריטית מפורסמת – Fish & Chips. לא רע!
 בדרך חזרה עצרנו ליד גשר לונדון המפורסם ונתנו מבטים אחרונים נהנים על לונדון והתמזה היפה.
 אחרי התארגנות קצרה, ארזנו את חפצנו והמשכנו אל תחנת הרכבת הבינלאומית של ה- Eurostar, לא לפני שעצרנו בתחנת הרכבת King's Cross וחיפשנו את רציף 9 ו-3 רבעים מספרי הארי פוטר. הפינה שהבריטים הקדישו לרציף הזה קצת נסתרת, אבל בהחלט משעשעת ושווה ביקור (ותמונות משעשעות).
 אחרי ביקורת דרכונים, עלינו על הרכבת והמשכנו אל החלק השני של ירח הדבש שלנו, עליו תוכלו לקרוא במאמר "תמיד תהיה לנו פריז"...