המשך הטיול באפירוס - צפון יוון ההררית Zagori

מונודנדרי והסביבה monodendri

אזור אפירוס ההררי מנוקד בכפרים קטנים ומבודדים. הקשר ביניהם היה קשה לפני סלילת הכבישים לכן בנו את הגשרים ששימשו למעבר בין הכפרים עם בהמות
סדרה של גשרים יפהפיים לאורך הנהר.  אפשר לעצור בצד הכביש, לטייל, לעלות על הגשרים
מסלול הליכה מ  bridge of plakida. שנמצא אחרי הכפר קיפי kipoi. במפה  mapy.cz מסומנים שני שבילים: אחד שחוצים את הגשר ואז מטפסים על ההר. השני לאורך הנהר לפני שחוצים את הגשר.
עלינו בראשון ושותפתי אמרה לא מעניין.. חזרנו, חצינו את הגשר ואז חיפשנו את המסלול השני. כנראה שהיה פעם שביל ונהרס. למרות שבמפה הוא נקרא .national trail הלכנו קצת לאורך הנהר שבו זרימה איטית, מים צלולים, אפשר לטבול בו, אנחנו לא עשינו. מצאנו מקום נחמד לאכול את הצידה שנשאנו אתנו.
נסענו ליישוב vradeto כדי לצפות ממנו על קניון ויקוס. העלייה לא מומלצת לנהג בעל לב חלש. סיבובים על פי תהום. ביישוב יש חנייה שממנה מוביל שביל לנקודת התצפית beloi. בחנייה יש מסעדה נחמדה

בחזרה למונודנדרי
ישנן שתי כניסות ליישוב. מומלץ להיכנס מהחנייה ליד הכנסייה אגיוס גאורגיוס ממנה יוצאים מסלולי הליכה לקניון ויקוס.
לנו במלון קטן ונחמד .hotel vikos. שבחים ותודות לדינה, בעלת המלון, על אירוח נפלא.
מהמלון יש מסלול הליכה מרוצף באבני צפחה עד למנזר. נחמד. כשהגענו למנזר מוקדם בבוקר היה נטוש, אבל יש סימנים שמישהו יושב שם ויוצר מזכרות

מצובו metsovo

מצובו. מרכז תיירותי שגרתי. לא מעניין במיוחד אלא לצורך הפסקת קפה. יש שני מוזיאונים, אחד לפולקלור אליו לא נכנסנו.  בספר eyewitness של יוון,שאיתו עבדתי, קראתי שאפשר ללכת מהמרכז למנזר סט. ניקולאס, הליכה קצרה.. התחלתי ללכת ומסתבר שהיא לא קצרה אלא משופעת מאוד במורד ההר ולא בטוח ששווה להשקיע את האנרגיה שדרושה לטיפוס בחזרה למרכז העיירה..
סיאטיסטה
חיפשנו מקום ללון בדרך חזרה לסלוניקי ובחרנו בסיאטיסטה siatista כי בספר קראתי שיש בה בתי אחוזה מרהיבים שכדאי לבקרם Nerantzopoulos
בעיירה הקטנה והמנומנמת, שבה כנסיות לרוב, ישנו כביש מרכזי אחד שמחבר שני כיכרות. ישנה כנסייה מרשימה,שבה לא ביקרנו. בתי האחוזה שמוזכרים בספר eyewitness  נמצאים באזור הכנסייה הגדולה, ליד מקום מושבו של הבישוף. שוטטנו באיזור אך שום בית אחוזה מזמין לא נגלה לעינינו..
בתור מקום לינה היה בסדר כי לנו  במלון עם חדר גדול ומרווח וזול מאוד

ורגינה vergina

ורגינה היא עיירה קטנה ונחמדה שעד שנות ה70 לא הייתה אטרקטיבית לתיירים. עד שהחליטו לחפור בגבעה שהייתה מקום מושבם של מלכי מקדוניה. גילו את האתר הארכיאולוגי החשוב ביותר ביוון. חשפו שלשה קברים מפוארים, אחד מהם (השני) הוא קברו של פיליפוס השני. בכיבושיו הוא שם את מקדוניה על המפה, הגדיל לעשות בנו אלכסנדר הגדול שכבש חצי עולם וגם הנחיל את התרבות ההלניסטית שהשפיעה מאוד על חיי היהודים בארץ ישראל.. בתוך הקברים נמצאו אוצרות מרהיבים כיאה למלכים... חובה למתעניינים בהיסטוריה.

אתרים בסלוניקי

כנסיית אגיה סופיה

כנסייה מעניינת ויפה
כנסייה שהוסבה למסגד וחזרה לשמש כנסייה חשובה. ניתן לראות את צריח המסגד המחובר לכנסייה. מדרחוב אגיא סופיה, שבו נמצאת מחבר לטיילת החוף הגדולה עם הכיכר המרכזית: כיכר אריסטוטלס

הרוטונדה

מבנה עגול, כפי שמעיד שמו.נבנתה עי קיסר רומאי במאה ה 4. אח"כ הורחבה לכנסייה

במאה ה 15 נכבשה יוון ע"י האימפריה העותמנית, ואז הרוטונדה הפכה למסגד. התורכים לא הרסו אלא רק עשו "הסבה" והוסיפו מינרט (מגדל המסגד)
במלחמת הבלקן 1912 , כאשר תורכיה הפסידה שטחים בבלקן לטובת יוון, חזרה להיות כנסיה והוקדשה לקדוש גורג

המגדל הלבן

ניצב על החוף, מתנשא לגובה 6 קומות הוא סמלה של סלוניקי. בצורתו היום נבנה בימי הביניים על שרידים של מצודה ביזנטית.
עולים במדרגות, ובכל קומה רואים מיצגים שמתארים נושאים ותקופות בחיי העיר מהקמתה כעיר פוליס יוונית במאה ה 4 לפנה"ס ועד ימינו.
בקומה השלישית, שמוקדשת לאוכלוסיית העיר, יש מיצג ליהודים שהיו כאן עד מלחמת העולם השנייה.

שוק קפני

שוק קפני מזכיר קצת את שוק הכרמל. אוכל מסוגים שונים. סחורה זולה.אכלנו במסעדה פרי מזט בשוק. ישנן מספר מסעדות צמודות עם אוכל יווני מסורתי. מומלץ