שלום אורח
facebook login
שגרירים של רצון טוב

שבוע על התעלה - שיט תעלות בצרפת

alcatel | תאריך עדכון 20/06/2011

+ הצג את כל היעדים שמוזכרים בכתבה זו (2)

מספר צפיות: 6136   |   מספר תגובות: 1     לתגובות

הדפס שמור למועדפים שלח לחבר

שעות הבוקר המוקדמות הן היפות ביותר בתעלה. בנוסף לציוץ העליז של הציפורים הרבות, ערפל רך נח על מי התעלה, אד עדין מתנשא וצף באוויר, כמה ברווזים משעוממים פותחים בשחיה שקטה מסביב לספינה, אולי יזכו בשרידי הבאגט שנותר מאתמול. שלווה רוגעת בחיינו הסואנים.

בכתבה זו:

שעות הבוקר בתעלה

עתה הספינה שלנו כלואה בין שני סכרים, יורדת לאיטה עם ירידת מפלס המים. אחד מאתנו עומד על מזח הבטון, משגיח שהסירה תהיה קשורה היטב, לצידו עומד מפעיל הסכרים, צרפתי חייכן חבוש בבארט נצחי. על הסירה שניים מאתנו אוחזים את חבלי החרטום והירכתיים, משחררים לאיטם את החבל לפי קצב ירידת המים הכלואים בין הסכרים. עוד אחד אוחז בהגה הספינה, המנוע עובד, מחכה לאות להתחיל להפליג שמפלס המים יתיישר עם מי התעלה, כך תחילתו של בוקר אופייני בשייט על תעלת `די מידי` בדרום צרפת

"זהו, תקשרי עם לולאה הפוכה את החבל, תצמידי את הסירה לדופן במשיכה, כשירדו המים ב`לוקר` תשחררי לאט את חבל, לפני שיפתחו את השערים אקפוץ לספינה", כך צעקתי לאשתי כדי להתגבר על רעש המים השוצפים. רעייתי עמדה על סיפון הספינה, אוחזת בחבל, ומצמידה בכוח את היאכטה הלבנה אל קיר האבן של ה`לוקר`. מהדלתות הכבדות גלשו מפלי מים במערבולות מקציפות אל התעלה. הספינה הכלואה בין שני שערים יורדת עם ירידת מפלס המים. האחראי על ה`לוקר`, צרפתי חייכן עם בארט נצחי על ראשו, התקרב אלי. עמדנו על אבני ה`לוקר` הכבדות, מתבוננים בחבל ההולך ומתרופף סביב עמוד הקשירה. הוא עזר לי בהידוק החבל אל העמוד ושאל בלחישה אם השפה שאנחנו מדברים בינינו ערבית? הסברתי לו שאנחנו מישראל ומדברים עברית. הוא חייך אלי, באנגלית שבורה סיפר לי שהוא לא אוהב את המוסלמים, "הם לא נחמדים" הסביר, אחר מיהר למבנה שמשמש אותו למגורים, `ביתו של מפעיל הלוקר`, ושב להציע לנו למכירה יין מהיקב של דוד שלו בכפר.

שחררנו את החבלים, אספנו אותם בגלגול ימאים, מוכנים לזריקה ב`לוקר` הבא, חבר שלנו שעמד מוכן ליד ההגה הדליק את המנוע, בעזרת ה`גנץ` (אותו מוט שנועד להרחיק ספינה מספינה או לדחוף אותה מקיר) הרחקנו את הספינה מקירות ה`לוקר`, שערי הברזל הגדולים והחלודים נפתחו לאט לאט, המנוע עבד חרישית והספינה יצאה לדרכה בשייט מעודן, וספגה חבטה קלה בירכתיים. בינתיים במטבח הספינה המולה, החברים שלא עסקו בשייט עמלו להכין ארוחת הצהרים. את הקניות עשינו בבוקר בכפר המתוק על גדות התעלה, הומפס Homps(), בקבוק יין משובח רכשנו ישר מהיקב בכפר, האוכל עלה לסיפון העליון שם, סידרנו שולחן ראוי, בתוך דקה נזרקו החבלים לגדה, נקשרו אל אחד משורת עצי הדולב הענקיים לצד התעלה, מבין עליהם המתחדשים הציץ יער אפלולי, ומצידה השני של התעלה הציצו שורות שורות של גפנים שהובילו עד למצודה עתיקה. ליד השולחן בצענו את הבאגט הטרי והתעסקנו בארוחה הטעימה, מפעם לפעם הרמנו יד בברכת שלום לכל ספינה שחלפה לידינו, אלה השמיעו צפירה ארוכה וצעקו אלינו `בואנה פטיט` (בתאבון). ואחרי הארוחה לא ננוח קמעה? או נקרא ספר שהבאנו איתנו? אלה הם החיים השלווים ביום הפלגה בספינה על תעלת מידי (Canal De Midi), בדרום צרפת במחוז חבל אוד (Aude).

הרומאים, מסתבר, כבר חשבו על תעלה שתחבר את הים התיכון והאוקיינוס האטלנטי, תעלה שתקצר את השייט הממושך דרך מיצר גיברלטר. כמה מלכים צרפתיים הקדישו מחשבה לתעלה אבל רק בשנת 1666 הצליח פייר פול ריקה לעשות את הצעד הראשון בכריית התעלה. שישה חודשים לפני תחילת השייט בתעלה הוא מת, השאיר אחריו חובות רבים. בשנת 1825 נזכרו בו ובנו אובליסק לזכרו. מעבר ההרים סי דה נורוז (Seuil de Naurouze), גובהו 194 מטר, קו פרשת המים בין האוקיינוס האטלנטי לבין הים התיכון. את הגובה הזה גישרו בעזרת `לוקרים` המעלים ומורידים את גובה המים בעזרת סכרים. פעם שימשה התעלה למעבר סחורות בין הימים. הספינות באותם הימים נקשרו לסוסים משני צדי התעלה. אורכה 240 ק"מ ויש בה 103 סכרים (לוקרים). כיום משמשת התעלה בעיקר לשיט סירות המושכרות לתיירים. זהו סיפורה של `קאנל די מידי`.

שעות הבוקר המוקדמות הן היפות ביותר בתעלה. בנוסף לציוץ העליז של הציפורים הרבות, ערפל רך נח על מי התעלה, אד עדין מתנשא וצף באוויר, מטשטש את מראות הגשרים העתיקים ואת מראה הספינה, ואז חודרת בסבך העצים קרן שמש בודדה, נראית כלהבה הפולחת ופוצעת את ערפילי הבוקר. כמה ברווזים משעוממים פותחים בשחיה שקטה מסביב לספינה, אולי אם יקסימו את שייטי הספינה יזכו בשרידי הבאגט שנותר מאתמול. באותם רגעים מתחילה התבהרות ומתגלות שורות שורות של עצי הדולב הגבוהים, ושורות שורות של הגפנים, בתי הכפרים הקטנים, שלווה רוגעת בחיינו הסואנים.

בכפרים הקטנים, בין הסמטאות, נחבאות חנויות קטנות וזולות, מסעדות מקומיות נפתחות בשעות הערב. לקראת שמונה או תשע בערב, הכפרים הקטנים נראים נטושים, התושבים נסגרים מאחורי תריסי הברזל ותאורה דלה ממלאה את הסמטאות, החיים נוטשים את הרחובות ועוברים למסעדות הקטנות, שם מוגש אוכל ביתי עטוף בגבינות ויינות מעשה בית. בחשיכה העולה נראות הכנסיות והטירות העתיקות מוארות באור רך ומראיהן בולט למרחוק. לצד התעלות יש יקבים עתיקים, גשרים ציוריים מעל התעלה, בתים עתיקים, וכפריים נחמדים. השייטים ותושבי הכפרים יוצרים פסיפס אנושי מיוחד נינוח, תושבי הכפרים מחייכים אליכם, אך רובם לא יכולים לעזור לכם בעצה ושאלה, אלא אם אתם דוברי צרפתית.

שלושה זוגות המתמודדים עם הפעלת הספינה, זה לא מסובך. אחרי שעה של שייט תופסים את הפרנציפ, צריך למקם את הספינה באמצע התעלה, כשבאה ספינה ממול כדאי להוריד מעט מהירות ולהיצמד לגדה, לתת לה מקום לעבור כדי לחזור לנתיב השייט ואז את ההגה צריך להפנות לאט לאט למרכז התעלה. תנועה חזקה מדי והירכתיים יחבטו בגדה. חובבי הכבוד יכולים לצטייד בכובע של קפטן, ולא לשכוח את הנפת היד הבטוחה אל ה"ספנים לשבוע". אלה הבאים ממולך יושבים ברצינות תהומית ליד ההגה, כאילו ברגעים אלה חזרו מסערה בים הצפוני. כדי להפעיל את הספינה אין צורך ברשיון שייט, כל אחד הוא ספן שמשיט יאכטה גדולה. כדי להנות מהשייט והטיול כדאי לבחור היטב את החברים איתם תשוטו. האווירה והעזרה ההדדית חשובות להצלחת הטיול. רצוי שהחבר`ה לא יהיו עצלנים מדי, כי יש עבודה בקשירת הספינה וכניסה ללוקר. רצוי שאחד מכם לפחות יהיה בקי בהכנת אוכל, וכן יהיה אחראי לארגן מלאי של בדיחות. יין חובה, לפחות בקבוק בכל ארוחה.

המסלול מתחיל בעיירה הקסומה לה סומייל (Le Somail). מעל התעלה גשר אבן עתיק ולצד התעלה יש מבנה של מצודה קטנה ועתיקה. גדות התעלה רוחשים פעילות של סירות. כאן המרכז של חברת `ניקולס`. מכאן מחליטים על המפה לאן משייטים. המסלול הארוך הוא עם 18 לוקרים ומוביל דרך כפרים ציורים לעיר קרקסון (Carcassonne), שם אפשר להשאיר את הספינה נעולה ולצאת לבקר בעיר העתיקה שנותרה שלמה מימי הביניים, ונחשבת אחת היפות באירופה. העיר חלשה על הדרך בין טולוז לים התיכון. כאן גם מרכז לייצור יין. אך יש כאלה שיעדיפו דווקא את המסלול הפראי של התעלה שהולך מזרחה, לעבר העיר ביז`אר (Be`ziers), גם היא עיר עתיקה. השייט כמעט נטול `לוקרים` ומשני צדי התעלה מופיעים כרמים. מסלול נוסף יורד דרומה לעבר העיר נורבון (Narbonne), שבלבה כנסייה מדהימה. התעלה חוצה אותה במרכזה, מסלול קצת יותר קשה לשייט אבל יפה מאין כמוהו.

לתחילת הכתבה

דברים שכדאי לדעת

- הטיול מתאים למשפחה גדולה שרוצה חופש שקט או לשלושה זוגות של חברים טובים.

- מערכת החשמל בספינה 12v מה שמחייב מטען מתאים לטלפון סלולרי.

- אין בעיות של גניבה, יש לסגור את הספינה כשיורדים לאחד הכפרים.

- כדאי לשכור אופנים במחיר זול יחסית. יש לבדוק את האופניים לפני שלוקחים אותם.

- הספינה מגיעה עם מגבות, כלי מיטה, שמיכות, ואין צורך להביא דבר, למעט פנס.

- לאורך כל הדרך אפשר ללכת בשביל לצד התעלה, חובבי ההליכה או הרכיבה על אופניים יכולים לרדת ולעשות ספורט.

- במידה ויש רוח צריך מעט להיזהר בכניסה ללוקרים, הספינה נסחפת ברוח.

- בהפעלת הסירה בנהיגה חשוב מאוד לקחת בחשבון שהתנועה אינה כמו במכונית, וחלקה האחורי יכול להחבט בקירות הלוקר.

- השירותים בספינה דורשים הפעלה נכונה. כדאי להקשיב לאיש ההדרכה מטעם החברה, סתימת השירותים תעלה לכם בקנס גבוה.

- הכניסה ללוקרים אינה כרוכה בתשלום, אפשר להעניק למפעיל טיפ של יורו אחד או שניים.

 - אפשר לשוט בתעלה החל משעה 7:00. בשעה 18:00 הלוקרים נסגרים, ואל תשכחו את הפסקת הצהרים הקדושה בין 12:00 – 14:00. אפשר לעגון היכן שתרצו על גדות התעלה.

- שכרנו את הספינה בארץ דרך חברת `תשוט`, לה קשר עם חברת `ניקולס` (Nicols) בחו"ל. תשלומים נעשים דרך חברת `תשוט`. שייט נהרות אפשר לעשות גם באירלנד, הולנד, אנגליה וכמובן צרפת. `תשוט` 03-5274222.

לתחילת הכתבה

הדפס שמור למועדפים שלח לחבר

תגובות שהתקבלו

ש י ע מ ו ם גריאטרי......


06/08/06 07:16 Yadid

עוד מידע על צרפת

לכל המידע על צרפת >>

צרפת לפי הצרכים שלך

תמונת היום מקהילת הפייסבוק שלנו

תמונת היום מקהילת הפייסבוק שלנו

איסלנד. צילום: Elad E. Azar