טיול יום בקניון ורדון - מסלול בין נופים מרהיבים

אף טיול בחבל פרובנס בצרפת לא יהיה מושלם ללא ביקור בקניון ורדון, הקניון הגדול ביותר באירופה. לאורך המסלול זוכים להגיע לתצפיות לעבר הנופים המדהימים של הקניון, מבקרים בכפרים קטנים וצוברים חוויות מיוחדות. בכתבה הבאה, מסלול טיול בן יום בקניון ורדון
שוקי ידידוביץ
תמונה ראשית עבור: טיול יום בקניון ורדון - מסלול בין נופים מרהיבים
צילום: Depositphotos_fedevphoto

קניון ורדון - הקדמה

בקיץ 2012 טיילנו שתי משפחות עם הילדים בדרום צרפת, באזור הריביירה. נסענו לקניון ורדון (Gorges du Verdon), אשר קיימות לגביו המלצות והתלבטויות רבות באיזה צד הדרך יפה יותר, הצפוני או הדרומי.

אנחנו ניצלנו את הקיץ כשעדיין יש אור יום עד מאוחר והקפנו את הקניון משני צדדיו. המסלול מתחיל ומסתיים בקאן, שם היה המלון שלנו למשך שבוע, שהיווה בסיס יציאה לטיולים יומיים. כאמור, באחד הימים נסענו לקניון ורדון. למרות שהיו לנו רכבי דיזל, וידאנו שיש מספיק דלק במיכלים לאותו יום.

עצירה בגראס - עיר הבשמים

אנחנו לא משכימי קום, אך הפעם השתדלנו לצאת בשעה סבירה, בכל זאת, ציפתה לנו דרך ארוכה. מקאן, כאמור, יוצאים צפונה בכביש D6185 לעיר הבשמים גראס (Grasse). חנינו בסמוך לכיכר המרכזית של העיר Place du Cours. הנוף שראינו מגן הכיכר לא היה מהמדהימים ביותר.

בקצה הגן, בצדו המזרחי, נמצא מוזיאון הבשמים הידוע (Musée International de la Parfumerie). הצטרפנו לסיור באנגלית היוצא כל רבע שעה, קיבלנו הסברים מעניינים על אופן הכנת הבשמים היום ובהשוואה גם לעבר, ראינו את המיכלים בהם נמצאים תמציות הפרחים מהם מייצרים את הבשמים, אבל לא גילו לנו יותר מידי סודות. הסיור לא עולה כסף, אבל אל דאגה, בסיום עוברים דרך חנות המפעל ומתעכבים שם לא פחות מאשר בסיור עצמו.

לאחר הביקור במוזיאון טיילנו קצת בסמטאות הסמוכות - Rue Marcel Journet וליד, בעיקר כדי להשביע את הרעב של הילדים. העיר עצמה לא הרשימה אותנו במיוחד, אז המשכנו לכיוון קסטלאן. יוצאים מגראס צפונה ונוסעים בדרך נפוליאון (Route Napoleon) המפורסמת, תחילה בכביש D6085 ולאחריו D4085.

יש מספר תצפיות לאורך הדרך. אחת הידועות היא Col du Pilon, הנמצאת כשלושה קילומטר לפני הכפר Saint-Vallier-de-Thiey, בגובה 782 מטרים, אבל כגודל הציפייה גודל האכזבה, אין על מה להתעכב שם. ממשיכים צפונה לכיוון העיירה מהמאה ה-16 - קסטלאן (Castellane) ולכיכר המרכזית Place Marcel Sauvaire, הנמצאת ממש לאחר שחוצים את הנהר.

מקסטלאן נסענו מערבה בכביש D952 ואחר כך דרומה לצד הנהר כ-12 ק"מ, עד לגשר השמשות (Pont de Soleils). בקטע זה הכביש עובר בסמוך מאוד לנהר. הרבה מאוד חניונים וקמפינגים פזורים באזור הזה ויש מקומות לעצור ולהשתכשך במים הקרים. כאן זה המקום להחליט לאן ממשיכים. האם דרך הגדה הדרומית בכביש D955 או דרך הצפונית של הקניון בכביש D952.

הגדה הצפונית

אנחנו בחרנו להמשיך דרך הגדה הצפונית של הקניון. בהתחלה הכביש עדיין צמוד לנהר, אבל לאחר כ- 2-3 ק"מ הכביש מתחיל לטפס לגובה וכאן מתחילים להבין את עוצמת המקום. אך כמעט כל החניות ליד עמדות התצפית מלאות, הכביש ממילא צר ולא תמיד ניתן להמתין. אפשר לוותר על רוב התצפיות, אך מומלץ בחום להגיע לתצפית היפה ביותר בקטע זה, שנמצאת ממש בעיקול הראשון דרומה לאחר העלייה.

ממשיכים לעלות עוד קצת ומגיעים למנהרה וקצת אחריה מגיעים למקום בשם פון סובלים (Point Sublime). קשה לפספס אותו, נמצא בחיבור בין כביש 952 ו-17D, יש חניה מסודרת, דוכנים ומסעדה. הליכה של 10 דקות ממגרש החניה לכיוון דרום ומגיעים לעוד תצפית מרשימה על הקניון הנקראת "מסדרון שמשון" (Couloir Samson).

לא הסתפקנו בתצפית זו, אלא טיפסנו בכביש 17D הצר לכפר הקטן רוגו (Rougon), שאוכלוסייתו מונה קצת יותר ממאה איש, מכאן התצפית מגובה של 930 מטר על הקניון כבר הייתה הרבה יותר מרשימה, כך שבדיעבד יכולנו לוותר על העצירה בחניון למטה.

יורדים בזהירות בכביש הצר 17D, מהכפר רוגו חזרה לכביש D952 וממשיכים מערבה. הכביש מתחיל להתרחק מהקניון, אבל אז, אחרי כמה קילומטרים פונים שמאלה (דרומה) אל כביש D23, המכונה Route des Crêtes (ובתרגום "כביש הפסגות"). זוהי הסיבה העיקרית בבחירה לנסוע בצדו הצפוני של הקניון. לאחר כ- 2-3 ק"מ מהפנייה מגיעים לראשונה לשורת תצפיות מדהימות על הקניון כמו: Trescaire, l'Escalès, Dent d'Aire.

הפעם אי אפשר לפספס אותן, כי מקום החניה מסודר יותר, עם שילוט ושם התצפית. הכביש מתפתל בעקבות הקניון עד שיוצאים חזרה לכביש D952, ליד הכפר La Palud-sur-Verdon. לאחר עוד כשלושה ק"מ מגיעים שוב קרוב לקניון, אשר ממשיך לכיוון צפון מערב עד לאגם סנט קרואה (Lac de Sainte-Croix).

לדעתי, זהו הקטע היפה ביותר של הקניון. בכל מקום שאפשר למצוא, מומלץ לעצור את הרכב ולהתפעל מצבע הטורקיז של המים המלאים בסירות, פשוט מדהים. המקומיים כבר בטח רגילים לעצירות "הלא בטוחות" של תיירים בצדי הדרך ומקבלים זאת בהבנה. מכאן מתחילה הירידה לכיוון האגם. הגענו לצומת עם כביש 957D ולפנינו דילמה גדולה. לפנות ימינה (צפונה) לכפר המדובר Moustiers Sainte Marie או שמאלה (דרומה) לכיוון האגם.

האמת, כמהירות תגובה של מחשב מהיר, הוחלט תוך שבריר שנייה פה אחד לפנות שמאלה. הכפרים שראינו באזור פרובאנס מצאו חן בעינינו הרבה פחות מהכפרים הציוריים שראינו בשנה שעברה בחבל אלזס, מעבר לכך, שמאוד רצינו לקחת סירה כמו שראינו בתצפיות האחרונות ולכן ההחלטה התקבלה בקלות - שייט בסירה.

חנינו באחד החניונים המסודרים בצד הצפוני של האגם, קרוב לפתח של הקניון ושכרנו סירת פדלים לשעה. בני הגדול ראוי לציון, לאחר שפידל וניווט כמעט לבדו כל אותו פרק זמן כאשר בני הקטן (כאשר הסכים לצאת מהמים הקרירים) ואני עוזרים לו מידי פעם. אין ספק שהשייט הסתבר כבחירה מוצלחת מאוד.

חזרה דרך הגדה הדרומית

החזרנו את הסירה ממש עם סגירת התחנה. לאחר התארגנות קלה במקום שהיה מסודר לכך, בחנו את אפשרויות החזרה למלון בקאן. מצאנו שעדיף לנצל את שעות האור המאוחרות ולחזור דרך הגדה הדרומית של הקניון ולהרוויח פעמיים, גם תצפיות מהצד השני וגם חיסכון של זמן ומרחק. כך התחלנו את הדרך חזרה, טיפסנו והגענו לכפר Aiguines, עליו גם נכתב רבות (את דעתי כבר הבעתי).

אבל, אליה וקוץ בה, כבר שעות אחר הצהרים המאוחרות וכולם רעבים. לאחר מחשבה נוספת, גבר השיקול ההגיוני על הרגש. העדפנו לסיים את הדרך חזרה לאורך הגדה הדרומית של הקניון, עם כל הסיבובים, כל עוד יש אור יום ושמש וקבענו לעצור במקום הראשון שנמצא לאחר מכן. לקחנו בחשבון כשעה.

המשכנו לאורך הגדה הדרומית הנקראת גם "Corniche Sublime", בכביש D71 מזרחה. גם כאן יש לא מעט תצפיות ובאחת מהן אף היה נדמה שהפרענו את עיסוקם של זוג צעיר. בהמשך, הכביש עובר בתוך מנהרות עם פתחים מרובעים כמן מרפסות (מדהים), אך ללא אפשרות לעצור את הרכבים וחבל, כי הנוף נראה מהמם.

לאחר אותן מנהרות מיוחדות, כבר כמעט אין עוד תצפיות מיוחדות, עד שמגיעים לגשר המרשים Pont de l`Artuby. כמובן שעוצרים לצלם ולתצפת, חוצים את הגשר ממשיכים צפונה, עוד כשניים וחצי קילומטרים וליד מקום בשם Balcons de la Mescla יש תצפית לכיוון מערב, במקום בו הערוץ של הנהר Artuby (עליו עברנו קודם עם הגשר) מתחבר עם קניון ורדון, מראה מיוחד.

מכאן הדרך כבר הופכת מישורית, קלה ונוחה יותר. המשכנו עם כביש 71D מזרחה וכבר פנטזנו על מסעדה טובה ב-Comps-sur-Artuby, אך כולן כבר היו סגורות. זה די מטעה לחשוב שרואים אור יום כזה בשעה שבע בערב, כך שבטוחים שרק צהריים. עברנו לכביש 21D ובהמשך ל-6085D, כאשר היעד היה גראס והנה, באמצע הדרך תפילותינו נענו בצורת מסעדה/פונדק דרכים שהיה מלא.

לא ויתרנו ואכן נמצא עבורנו שולחן לשמונה. כבר לא הפריע לנו להישאר עד החשכה כיוון, שתוך שעה היינו חזרה במלון. סך הכל נסענו באותו יום כשלוש מאות קילומטרים אותם עברנו ב-12 שעות בערך. יום מעייף, אך מלא חוויות ממקומות מדהימים ושווים כל רגע.