כך תגלו את טוסקנה: 5 עיירות קסומות שיעשו לכם חשק לעוד

מה יש לא לאהוב בטוסקנה? נופים מדהימים בין גבעות ירוקות וכרמים, אמנות נשגבת, אוכל מצוין ועיירות ציוריות. אבל לפעמים מרוב השפע, אנחנו לא יודעים בדיוק איפה הכי שווה לעצור. הכירו 5 עיירות בלתי נשכחות בטוסקנה, שאתם חייבים לבקר בהן
לירון בונאנו שטרן - מערכת אתר למטייל
תמונה ראשית עבור: כך תגלו את טוסקנה: 5 עיירות קסומות שיעשו לכם חשק לעוד
© Depositphotos/happyalex

1. ארצו: עיירת "החיים היפים" באמת

ארצו (Arezzo) היא אחת הפנינים היפות של טוסקנה (למרות שתגלו בהמשך הכתבה כי לטוסקנה פנינים רבות). העיירה זכתה לתהילה לא מועטה בזכות רוברטו בניני, מגדולי השחקנים והבימאים האיטלקיים. בניני, שנולד לא הרחק מכאן, צילם בעיירה המקסימה את סרטו הידוע ביותר – "החיים יפים".

מאז צאת הסרט, עושה רושם שיותר ויותר תיירים גילו את ארצו העיירה הביישנית, אבל עדיין (לשמחתנו) היא לא זוכה למספר כה רב של תיירים, בניגוד לשכנותיה למחוז: פירנצה, סיינה או אפילו פיזה. מי שכן יבחר להגיע אליה (וכדאי לו), יגלה לשמחתו רחובות עתיקים מימי הביניים, גגות אדומים, כיכר מרכזית ויפה – פיאצה גראנדה (Piazza Grande) עם רצפה מעט משופעת, הזכורה מהסרט, ולצידה בתים צבעוניים וקסומים שנבנו בזמנים היסטוריים שונים. בחלקם שוכנים גם מוזיאונים מרתקים שכדאי מאוד לבקר בהם, במהלך השיטוטים שלכם בין הסמטאות הצרות.

גולת הכותרת של הביקור בארצו, נמצאת בפיאצת סנט פרנצ'סקו (Piazza San Francesco) בבזיליקה הנושאת את אותו שם – Basilica di San Francesco. הכנסייה המהודרת מתפארת בסדרת ציורי קיר מרהיבים במיוחד, הנקראים "אגדת הצלב האמיתי" של הצייר פיירו דלה פרנצ'סקה ומספרים בתמונות ריאליסטיות, את סיפורו של הצלב האבוד וסיפורה של הנצרות כולה. כתובת: Piazza S. Francesco, 52100 Arezzo

מה לא להחמיץ: את שוק העתיקות הגדול בטוסקנה, המתקיים בארצו בפיאצה גראנדה מדי יום שבת וראשון, בסוף השבוע הראשון לכל חודש. בשוק תמצאו רהיטים, חפצי אמנות, גלויות ישנות, כלי מטבח עתיקים, מנורות או בקיצור, כל מה שעונה לשם החיבה "ענתיקה".

איך מגיעים: ארצו נמצאת בדרום-מזרח טוסקנה, כ-80 קילומטרים מפירנצה. העיר ממוקמת ממש על מסילת הרכבת בין רומא לפירנצה, ומי שירצה, יוכל להגיע אליה בנסיעת רכבת ישירה מערים אלו (כשעתיים מרומא וכשעה מפירנצה).

2. לוקה: העיירה הקסומה שבלב החומה

לוקה (Lucca) היא מסוג העיירות שלא לוקח הרבה זמן להתאהב בהן. איך שתיכנסו מבעד לאחד משערי החומה העתיקה שמקיפים אותה, תרגישו שאתם במקום במיוחד במינו. משהו באווירה, בפשטות, ביופי וכמובן בשימור היפהפה של העיר מימי הביניים והרנסנס, ירחיב את לבכם ויגרום לכם לרצות להישאר שם עוד.

לוקה היתה אחת הערים החשובות ביותר בטוסקנה במהלך ימי הביניים ותקופת הרנסנס, והצטיינה תמיד באווירה של חופש ודמוקרטיה, שהקדימה את שאר המדינה. ה"סלב" הכי חשוב שנולד בתחומה הוא המלחין ג'אקומו פוצ'יני, שהלחין כמה מהאופרות המפורסמות ביותר בעולם כמו “לה בוהם” ו”מאדאם בטרפליי”. פסל מרשים ביותר של פוצ'יני ניצב עד היום באחת הפיאצות הקטנות והמקסימות של לוקה - Piazza Cittadella וממש ממול שוכן ביתו העתיק, שכיום משמש כמוזיאון.

לוקה היא עיר שטוחה, והטיול בה מאוד נעים ונוח, בכניסה לעיירה יש לשכת תיירות מסודרת שתשמח לצייד אתכם במפה, אבל הכי כיף כאן זה פשוט ללכת לאיבוד בין הסמטאות והארמונות. שוטטו לכם עד שתגיעו לכיכר גדולה ומרשימה – פיאצה דל אנפיתיאטרו רומאנו (Piazza dell' Anfiteatro romano). כאן שכן בעבר אמפיתיאטרון רומאי מרשים וכיום נותרו במקום רק שרידיו. כיף מאוד לגלות סביב הפיאצה בתי קפה קטנים, מסעדות, ברים וגלידריות, כולם שוקקי חיים. לוקה עצמה היא עיר מאוד צעירה, ולא נדיר שבבית הקפה או הגלידריה ישבו לידכם חבורות עליזות של תיכוניסטים, שינסו אולי לשנורר סיגריה...

מה לא להחמיץ: הליכה או רכיבה על אופניים – סביב כל החומה המקיפה את העיר. החומה היא אטרקציה מופלאה שנשתמרה בשלמותה זה מאות בשנים. מכל שער בעיר תוכלו לטפס אליה בקלות במדרגות, ולמעלה תמצאו שבילי הליכה נעימים ומוצלים, ספסלים וכמובן שבילי אופניים מוסדרים. מומלץ מאוד לשכור זוג אופניים או שניים, ולהקיף את כל העיר ברכיבה נעימה במיוחד עם נוף בלתי נשכח.

איך מגיעים: לוקה מרוחקת כ-50 דקות נסיעה מערבה מפירנצה, וכחצי שעה נסיעה מפיזה. ניתן להגיע ברכב, ולהחנות באחד החניונים שסביב העיר העתיקה (רק לתושבי המקום מותר להחנות בפנים). ניתן להגיע גם באמצעות רכבת או אוטובוס מפירנצה, מתחנת סנטה מריה נובלה. משך הנסיעה כשעה ו-45 דקות.

3. מונטפולצ'אנו: העיירה השוכנת בין הכרמים

יש עיירות ששווה להתאמץ בשביל להגיע אליהן, וכזאת היא מונטפולצ'אנו (Montepulciano) הקסומה. העיירה השוכנת לה בבידוד מזהיר על גבעה תלולה בגובה 605 מטרים, צופה על כרמים עמוסים בגפנים וזיתים, ובלב ליבה שוכן מבצר מרשים ועתיק יומין.

מונטפולצ'אנו פרחה בעיקר בימי הביניים המאוחרות, וכל המרכז העתיק שלה נשתמר בצורה מופלאה, שרק מזמינה לטייל בין הפיאצות היפות שלה ולהתפעל מהמבנים העתיקים והמרשימים והארמונות שהוקמו באותם ימים, על ידי גדולי האדריכלים האיטלקיים. יופיה של העיירה מתגלה בעיקר בשעות אחר הצהריים, אז שמש זהובה מאירה את המבנים בעלי גוון הטרה קוטה הכתמתם, ונדמה כי כל העיר מוקפת בזהב. לאן שלא תפנו במהלך השיטוט בעיירה, תגיעו בסופו של דבר לפיאצה היפהפייה והמרשימה – פיאצה גראנדה (Piazza Grande), המוקפת במבנים ארכיטקטונים מרשימים מימי הרנסנס.

מי שרוצה לקבל תצפית יפהפייה במיוחד על העיירה, מומלץ לו שיעצור בכנסייה העתיקה הממוקם בדרך לעיירה – כנסיית סן ביאג'יו (San Biagio), משם נשקף נוף מרשים במיוחד של מונטפולצ'אנו והמבצר העתיק שבתחומה.

מה לא להחמיץ: לא משנה באיזו שעה תגיעו לבקר בעיירה, אתם חייבים לשבת לאכול מהמטעמים המקומיים (כמו פסטת הפיצ'י) וללגום מהיין האדום שהוא עיקר גאוותם של תושביה, הוינו נובילה (Vino Nobile) שפירוש שמו באיטלקית הוא "היין האציל". אם הגעתם למונטפולצ'אנו לקראת שעות אחר הצהריים, שבו ל"אפרטיבו". הזמינו כוס יין מקומי ותיהנו גם מבופה קטן ושווה של מעדנים. אחד המקומות המומלצים לכך בעיירה הוא בר היין La Bottega del Nobile. כתובת: Via di Gracciano nel Corso, 95, Montepulciano

איך מגיעים: מונטפולצ'אנו ממוקמת בדרום טוסקנה, כ-70 קילומטרים מהעיר סיינה. ניתן להגיע בנסיעה ברכב (רק לזכור להחנות מחוץ לגבולות העיר העתיקה) או לחילופין ברכבת מקו המסילה של רומא-פירנצה. התחנה עוצרת כמה קילומטרים מחוץ לעיירה, ומשם אוטובוסים יביאו אתכם במהירות למרכז העיר העתיק ושוקק החיים.

4. פיינצה: העיירה הראשונה של ימי הרנסנס

פיינצה (Pienza) היא עיירה "אידאלית" ולא רק אנחנו חושבים ככה, אלא גם התושב המפורסם ביותר שיצא מתחומה – האפיפיור פיוס השני, שהכריז עליה בשנת 1459 כ"עיר אידאלית לדוגמה” (Città ideale), שתשמש כמודל ומופת לבנייה לערים אחרות וליישום עקרונות הרנסנס. לשם כך הוא שכר את האדריכל ברנרדו רוסלינו, שהפך אותה לעיירה מדהימה ומתוכננת בקפידה. עד היום המרכז ההיסטורי שלה נחשב לפנינה של ממש, והוכרז כולו כאתר מורשת עולמית מטעם אונס"קו.

אז מה כל כך מיוחד בפיינצה, שהופך אותה לתחנת חובה לכל המבקרים בטוסקנה? השילוב המרהיב בין ארמונות מרשימים, המסודרים סביב הכיכר המרכזית של העיר, ומעוטרים ב"סגרפיטו" – טכניקה מיוחדת של ציורים על גבי קירות חיצוניים (אם תרצו, זוהי אמנות הרחוב של המאה ה-15). בין המבנים שאסור להחמיצם תמצאו את ארמון פיקולומיני (Palazzo Piccolomini) הנישא לגובה של שלוש קומות ומאחוריו מתחבא גינת רנסנס קסומה במיוחד, וארמון פובליקו (Palazzo Pubblico) ששימש בעבר את ראשי העיר, וקירותיו מעוטרים בפרסקאות (ציורי קיר) מרשימים.

מה לא להחמיץ: לאכול ולקנות גבינת פקורינו מקומית, אחותה הטעימה של גבינת הפרמזן המפורסמת. פיינצה נחשבת לאחד מהעיירות הנחשבות בייצורה של אותה גבינה משובחת, העשויה מחלב עיזים. עצרו באחת המסעדות המקומיות המומלצות, כמו Osteria Baccus לטעום את מנת הדגל של האזור – פסטה קצ'יו די פפה – פסטה טריה שמכינים במקום, עם גבינת פקורינו, פלפל שחור וזהו! מעדן. כתובת: Corso il Rossellino, 70, Pienza

איך מגיעים: פיינצה ממוקמת בדרום טוסקנה, כשעה נסיעה מסיינה. ניתן להגיע על ידי נסיעה ברכב, באוטוסטרדה A1 או לחילופין ברכבת ישירה מרומא או פירנצה (כשעתיים וחצי מרומא, ושעה וחצי מפירנצה).

5. קורטונה: העיירה שנמצאת תחת שמי טוסקנה

קורטונה (Cortona) היא עיירה מהספרים והסרטים. כשרב המכר האוטוביוגרפי “תחת שמי טוסקנה” שכתבה פרנסיס מייס, הפך גם לסרט מצליח עם דיאן ליין ועורר גל של התלהבות מהעיר המקסימה. אבל בינינו? קורטונה מעולם לא היתה צריכה את יחסי ציבור האלו, בהיותה אחת מהעיירות הכי יפות בטוסקנה.

אז מה כל כך מיוחד וקסום בה? לפני הכל, הנופים. קורטונה, הממוקמת בגובה 500 מטר, משקיפה מצד אחד על עמק צ'יאנה (Val di Chiana) ועל הגבעות העגולות של טוסקנה, ומצד שני על אגם טראסימנו הכחול (Lago Trasimeno), אחד מהגדולים שבאגמי איטליה.

שנית, קורטונה היא אבן שואבת לאמנים מקומיים. העיר עצמה עדיין מוקפת בחלקה בחומה עתיקה ורחובותיה היפים עמוסים בגלריות ובחפצי אמנות רבים, היוצרים תחושה כי עידן הרנסנס עדיין חי ופועם כאן. כיאה לעיר אמנותית, תמצאו כאן שני מוזיאונים מרתקים, שמאוד כדי לבקר בהם. מוזיאון ה- MAEC, עם אוספי אמנות מהמאה השנייה והשלישית לפני הספירה, ומוזיאון ה-Diocesan Museum, המוקדש כולו לאמנות הרנסנס. אתר אינטרנט: www.cortonamia.com/en

לב ליבה של העיירה שוכן בכיכר הרפובליקה (Piazza della Repubblica). הכיכר מוקפת מבנים מיוחדים ועתיקים, המאופיינים באדריכלות צרה וגבוהה כמו מגדל השעון ובניין העירייה. מסביב פרושים להם בתי קפה מקסימים במיוחד, השוכנים בצילם.

מה לא להחמיץ: ביקור בקאזה ברמסול, הבית המפורסם בו התגוררה פרנסיס מייס, הגרושה האמריקאית שהגיעה לכאן במטרה להתחיל מחדש והציתה את ההיסטריה סביב קורטונה. ניתן לצאת לסיור מודרך במקום, היוצא ממוזיאון ה-MAEC או לחילופין לשוטט בעצמכם הדרך הירוקה והיפה, עד שתגיעו לווילה המרשימה. מכאן גם מובטח לכם נוף עוצר נשימה, תחת שמי טוסקנה כמובן.

איך מגיעים: קורטונה ממוקמת בדרום טוסקנה, על ציר הדרך בין רומא לפירנצה. ניתן להגיע בנסיעה ברכב, רק חשוב לזכור להחנות אותו באחד מהחניונים מחוץ לכניסה לעיר, על מנת שלא תקבלו דו"ח. ניתן גם להגיע בנסיעה ברכבת או באוטובוס. מרומא זה ייקח לכם כשעתיים וחצי-שלוש, מסיינה לעומת זאת, כשעה אחת בסך הכל.

צפו בקטע מהסרט שגרם לכולם להתאהב בטוסקנה:

עשינו לכם חשק לטיול בטוסקנה? הנה עוד כמה כתבות במיוחד עבורכם:

מלכת החיים הטובים: 10 סיבות להגיע לטוסקנה »
טיפים של מומחה לפירנצה - המדריך המזורז לטיול בעיר »
מסעדות בפירנצה - 10 מקומות מומלצים ושוק אחד נהדר »