מוורשה לקרקוב: ביקור קצר ומרגש בעיר המלכותית

מבקרים בוורשה ולא רוצים לוותר על הזדמנות לקפוץ לקרקוב? הנה הכתבה שתדריך אתכם איך להגיע בקלות מוורשה לקרקוב ברכבת ותיתן לכם המלצות לאתרים המומלצים לביקור של כיומיים-שלושה בעיר
יעל כפיר מערכת אתר למטייל
תמונה ראשית עבור: מוורשה לקרקוב: ביקור קצר ומרגש בעיר המלכותית
צילום: יעל כפיר

ורשה או קרקוב? האמת שבלתי אפשרי להשוות ביניהן. אבל אם תחפשו המלצות באינטרנט, תתוודעו לתחרות ארוכת השנים בין אוהבי ורשה לאוהבי קרקוב. ההבדל העיקרי שאני מצאתי ביניהן הוא הזמן הנדרש לביקור. אם בוורשה אפשר להעביר שבוע לפחות מבלי לצאת מהעיר, בקרקוב תתקשו לטייל שבוע שלם מבלי לחפש מקומות מחוץ לעיר.

ורשה היא עיר ענקית שמומלץ להקדיש לה מספר ימים. העיר עוברת התחדשות בלתי מפסקת מאז שנהרסה כמעט לחלוטין, ולכן חלקים ממנה מתויירים יותר וגם יפים מאוד, וחלקים אחרים פחות. קרקוב היתה יפה מאז ומתמיד וגם לא נהרסה במלחמה, כך שלא היה לה צורך בשיקום מסיבי כמו בוורשה. רוב האתרים התיירותיים שבה מרוכזים כולם יחד, מה שמקל על ההתמצאות.

אז דווקא בגלל התחרות, החלטתי פשוט לא לבחור ולבקר בשתיהן! וגם לשתף אתכם בטיול הקצר שלי מוורשה לקרקוב.

איך כדאי לנסוע מוורשה לקרקוב?

את הנסיעה מוורשה לקרקוב עשיתי בנסיעה נעימה ושקטה ברכבת. הקו המהיר לוקח בין שעתיים לשעתיים וחצי. את הכרטיסים מומלץ להזמין מראש באתר, מה שיאפשר לכם לרכוש את הנסיעה במחיר מוזל. כדי להזמין עליכם להיכנס לאתר www.intercity.pl/en

מומלץ לרכוש כרטיסי קלאס 2, אין צורך בקלאס 1 היקר. בדקו מהן האופציות שעומדות לרשותכם בהתאם לשעה המועדפת. יש רכבות מהירות יותר ומהירות פחות והמחיר שלהן משתנה בהתאם.

הקפידו למלא את כל הפרטים לפי השדות באנגלית. כך גם בכרטיסים שאתם מזמינים כדי לחזור לוורשה. התחנה שממנה יוצאים בוורשה היא: Warszawa Centralna ואילו תחנת היעד בקרקוב היא Kraków Główny. עם סיום ההזמנה תקבלו אישור וצילום של הכרטיס במייל וזהו למעשה כרטיס הנסיעה שלכם.

כשתגיעו לתחנת הרכבת בקרקוב (Warszawa Centralna) תוכלו לאתר את מספר הנסיעה והיעד במסך ואז לדעת מאיזה רציף לצאת. רוב הרכבות מגיעות בזמן ומדייקות, במידה ויש איחור מודיעים על כך. לפעמים לא ברור הרציף המדוייק ולכן תמתינו יחד עם עוד אנשים עד שהמסך מעל הרציף יראה את הפרטים הרלוונטיים.

הרכבות מוורשה לקרקוב והפוך נוחות ומרווחות, ומקומות הישיבה בהן מסומנים, כך שכשהרכבת תגיע לרציף, עליכם לעלות על הקרון הספציפי ולהתיישב במקום הספציפי שרשום לכם בכרטיס. לאחר התחלת הנסיעה עולה כרטיסן לבדוק את הכרטיסים, הוא יכול גם לבקש לראות דרכון. אתם זכאים לבקבוק מים או קפה במסגרת הנסיעה, ובמהלכה יעבור איש שירות שישאל אתכם להעדפתכם.

הנסיעה לוותה בנופים מרהיבים של שדות ירוקים וכפרים קטנים. ההיסטוריה שלנו במדינה הזו כל כך מנוגדת לטבע היפהפה שבחוץ. הבטתי, צילמתי והצטערתי על הזיכרונות הרעים שנותרו בוודאי עבור כל כך הרבה אנשים שאפילו לא מסוגלים להגיע לבקר פה.

כשתגיעו לקרקוב, הרכבת תעצור בתחנת Galeria Krakowska, שמחוברת מצדה השני לקניון גלריה. כיוון שהגעתי בערב, את הקניות דחיתי ליום שלמחרת, לפני שאסע חזרה לוורשה. אבל מדובר בקניון מצוין ונוח, שמצדו השני נמצאת תחנת הרכבת. בקניון תמצאו שלל מותגים וחנויות, סופר מרקט, בתי קפה ומסעדות.

כשיצאתי מהתחנה לקחתי מונית בעלות של כ-15 זלוטי למלון. המוניות בקרקוב, כמו גם בוורשה, פועלות כולן באמצעות אפליקציות. נדיר שניתן לתפוס מונית ברחוב.

איפה לישון בקרקוב?

הזמנתי מלון בוורשה למשך כל החופשה, למעט שני לילות שאותם הקדשתי לקרקוב. כמובן שלביקור קצר מומלץ לקחת את המלון הכי מרכזי שיש, בהתאם לאזורים שאתם רוצים לראות. אני לנתי במלון Golden Tulip Krakow Kazimierz - שממוקם בלב הרובע היהודי וקרוב כמעט להכל ברגל.

זהו מלון חדיש ונעים, עם חדרים מרווחים ונקיים מאוד. מיטות נוחות מאוד, ערכה לקפה ותה בחדר, מזגן ואינטרנט אלחוטי מצוין. צוות המלון אדיב ועוזר בכל מה תרצו, ארוחת הבוקר נחמדה, עם מגוון רחב יחסית של מאכלים ואפילו קצת ירקות.

אני ממליצה בחום גם לאכול במסעדת המלון. המחירים אמנם גבוהים יותר ממסעדות אחרות בסביבה, אבל עדיין זולים ביחס לארץ והאוכל פשוט מעולה! לבדיקת מחיר ולהזמנת חדר »

הגעתי למלון בצהריים ומייד יצאתי לשוטט ברובע היהודי היפהפה, בין שלל ציורי הקיר וחנויות הבוטיק היפות. הסתובבתי בין הרבה מאוד חנויות וינטג' שמוכרות עתיקות ופריטים ישנים. ביקרתי בכיכר החדשה (Plac Nowy), שבמרכזה מספר דוכני אוכל ושוק צבעוני מלא בעתיקות. אם אתם רוצים לטעום אוכל רחוב פולני מומלץ באזור דוכני האוכל תוכלו לקנות את הפיצה הפולנית שנקראת זפייקאנקי (Zapiekanki). זהו חצי בגט או לחמניה, שמעליה גבינה מותכת, פטריות, בצל וקטשופ.

מסביב לכיכר פזורים בתי קפה וברים, אך ברחובות הסמוכים מסתתר כל הקסם של הרובע.

התחושה שלי הייתה מעורבת. כשהתחלתי לשוטט ברחובות ולראות את הכיתובים בעברית, בתי הכנסת, הסיורים שנעשים שם ובכלל האווירה, מאוד התרגשתי ואפילו הרגשתי לגמרי בבית! ומצד שני זה גם אזור מאוד תיירותי שבו נהגי טוקטוק הודיים ממתינים ללקוחות שישלמו להם כדי לעשות להם סיור בנושא שואה, כך שזה הרגיש לעיתים לא מאוד אותנטי.

יום 1: מתחילים בלב היהודי של קרקוב

קז'ימייז (Kazimierz) היה רובע מרוחק שאליו נתבקשו לעבור כל היהודים החל מהמאה ה-15. במאה ה-19 הפכה השכונה לרובע יהודי טיפוסי וכך הוא נראה גם היום. מה זה טיפוסי? אם בעבר היה זה רובע מוזנח, כיום יש כאן ניסיון להחיות את הרחוב היהודי כמו שהיה פעם, כך שתראו פה הרבה מאוד עסקים פולניים, מסעדות יהודיות וברים עם כיתובים בעברית, מאכלים יהודיים וכדומה.

האזור צבעוני מאוד ותוסס, ובנוסף למסעדות, בתי קפה וחנויות שונות, מרוכזים פה שבעה בתי כנסת עתיקים שנותרו פה כמעט ללא פגע ושלושה מהם עדיין פעילים. המרכזי שבהם הוא Remu Synagogue – בית כנסת שבנוי בסגנון הרנסאנס ברחוב Szeroka 40, וקרוי על שם רבי משה איסרלס. מאחורי המבנה ממוקם בית הקברות היהודי העתיק ביותר בקרקוב מהמאה ה-16 והוא גם אחד מבתי הקברות העתיקים ביותר באירופה.

בחלק מבתי הכנסת והאתרים היהודיים ניתן לבקר בתשלום בהתאם לשעות הפעילות, מבנים אחרים ברובע שופצו או הוסבו לפעילות אחרת, אך עדיין האווירה ברחובות וריכוז המבנים והכיתובים העבריים, מאפשר הצצה לחיים שהתקיימו פה פעם לפני המלחמה.

במרכז הרובע מרוכזים מספר כלי רכב קטנים שיציעו לכם לצאת לסיור באתרים היהודיים החשובים. תוכלו כמובן לתאם גם סיור בעברית עם אחד מהמדריכים הפועלים בעיר.

מומלץ להקדיש לרובע כחצי יום עם הפסקה לארוחת צהריים יהודית באחת מהמסעדות החביבות או ניגוב חומוס לא מחייב… אם אתם מעוניינים לבקר בבתי הכנסת מומלץ לערוך סיור מודרך.

מסיימים בשופינג או סיור ערב

אחרי שוטטות של כמה שעות ומרק עוף עם איטריות כמו של סבתא, החלטתי לבלות את אחר הצהריים בקצת קניות. צעדתי לקניון Galeria Kazimierz, שממוקם במרחק של כ-10 דקות הליכה מהמלון שבו התארחתי ומהרובע עצמו. ההליכה לקניון אפשרה לי לעבור לצד הנהר, להביט ברוכבי האופניים ולשבת באחד מאזורי הישיבה הנעימים.

לאחר הביקור בקניון, חזרתי ברגל למלון והפעם מכיוון קצת אחר, שתרם לי לגלות אזורים נוספים ברובע. הנחתי את הקניות במלון ויצאתי להכיר את הרובע היהודי בשעות הערב. האזור מאוד שוקק ומלא באנשים, תיירים, צעירים שמגיעים לברים ולמסעדות הפזורות ברובע.

אם אתם רוצים לעשות משהו לא שגרתי, כדאי להצטרף לסיור קולינרי ולהכיר את הבירות הפולניות או אפילו סיור שכולל טעימת וודקה מקומית. בנוסף חברות הטיולים בעיר מציעות שלל סיורים מרתקים כמו: סיור לילה מפחיד וסיפורים אפלים או סיור בחלק שמתחת לאדמה וכדומה. כאן תוכלו למצוא סיורי חינם וגם סיורים מרתקים בתשלום: freewalkingtour.com/krakow

כמובן שתוכלו להקדיש את הערב שלכם לחוויה אחרת, ביקור במוזיאון, אולי במוזיאון אוסקר שינדלר או אפילו טיול ערב לילי לאורך הויסלה.

יום 2: יוצאים אל המסלול המלכותי

המסלול התיירותי המרכזי של העיר מוכר כ"דרך המלכותית" (The Royal Route) של קרקוב, שבה עברו שיירותיהם של מלכי פולין אל הטירה המלכותית. הדרך הזו מתחילה ממבנה הברביקאן, הצמוד לשער St. Florian, אחד משרידיה האחרונים של חומת העיר העתיקה, ממשיכה לאורך רחוב Floriańska, חוצה את כיכר השוק את הרחוב המרכזי Grodzka ואת רחוב Canonicza ומסתיימת בגבעת ואבל.

אני יצאתי מהמלון ישר לרחוב הראשי Stradomska והמשכתי לאורכו. ככל שהתקדמתי הבחנתי בכרכרות הסוסים שלוקחות את התיירים לטיול בעיר ומה שמיוחד בהן, שכולן רכובות בידי נשים יפות בלבוש חגיגי. במפגש הרחוב עם Grodzka משמאל ראיתי את גבעת ואבל (Wawel Hill) המפורסמת, שעליה נמצא הקומפלקס המלכותי.

מומלץ לטפס לגבעה, ולראות את שלל המונומנטים היפים: קתדרלת קרקוב (בה קבורים מרבית מלכי פולין ונכבדיה) והטירה המלכותית. תוכלו גם לבקר במוזיאונים של כל אחד מהאתרים. בנוסף תמצאו במתחם את מערת הדרקון ופסל הדרקון יורק האש, שהוא אחד מסמליה המוכרים יותר של העיר. מחצר הטירה הצופה על קרקוב, תוכלו לערוך תצפית על העיר מכל עבר.

התעכבתי מעט בחנויות המעניינות לאורך הרחוב, וככל שהמשכתי והתרשמתי מהבניינים היפים, פתאום נחשפה מולי כיכר העיר (Rynek Głỏwny), אחת הכיכרות המרשימות ביותר באירופה. סביב הכיכר תבחינו בכרכרות עם הסוסים ועם הרוכבות החביבות, כאשר על כל כרכרה כזו מפקח מנהל/נהג שיושב בקרבת מקום.

התיישבתי לצד מזרקת מים שהעסיקה את הילדים, כדי לסקור את ההמולה וראיתי סביבי שפע של מבנים יפהפיים, ביניהם אולם הבדים, שהוא למעשה קניון עתיק בסגנון נאו גותי, מגדל בית העירייה העתיק וגם את אחת האטרקציות המפורסמות בעיר: כנסיית סנט מארי, הנמצאת בקצה הכיכר. מידי שעה עגולה נשמעת מחלון הכנסייה בראש המגדל תרועת חצוצרה, אשר נפסקת באמצע התרועה והחצוצרן מנופף לשלום לצופים.

המרכז ההיסטורי של קרקוב, הכולל את העיר העתיקה, רובע קז'ימייז' וטירת ואבל, נכלל כריכוז ייחודי ברשימת אתרי המורשת העולמית של אונסק"ו ובהחלט ניתן להרגיש באופיה המיוחד של העיר ואנשיה.

באזור פזורות שלל מסעדות ובתי קפה. אם אתם רוצים קפה מעולה באווירה טובה, אני ממליצה לקפוץ לאחד מסניפי רשת Lajkonik, שלמעשה משלבת בין בית קפה וקונדיטוריה. ישבתי בסניף ברחוב Dominikański Square 2 כמה דקות הליכה מכיכר העיר, שתיתי קפה הפוך מעולה והתענגתי על טארט תותים נימוח וטעים במיוחד. במקום גם מיצים, סנדוויצ'ים והרבה מקומות ישיבה בפנים ובחוץ. אתר הרשת: www.lajkonik-pik.pl

יום 3: למי שרוצה יותר

במידה ולרשותכם עוד זמן ואתם רוצים להפוך את הביקור שלכם לרגוע יותר, מומלץ להקדיש יום נוסף ליהנות מהעיר. את היום הזה תוכלו להקדיש למספר אתרים נוספים בעיר, ביקור במוזיאון שינדלר ובית המרקחת העתיק שלידו, תוכלו לצאת מחוץ לעיר לסיור במכרות המלח או באחד ממחנות ההשמדה אושוויץ-בירקנאו בנוסף, תוכלו לצאת לשייט על נהר הוויסלה וליהנות ממספר מוזיאונים הייחודיים בעיר כמו מוזיאון הרוקחות, מוזיאון הפינבול, מוזיאון הוויטראג', מוזיאון התעופה ועוד! ואתרים נוספים כמו: הגן הבוטני, גן החיות של קרקוב וכדומה.