לוצרן - אטרקציות מרכזיות

העיר לוצרן היא אחד מאתרי התיירות הפופולריים במדינה. העיר ידועה בזכות גשר הקפלה המקסים שבה, אך לעיר יש עוד כמה אתרים להציע למבקרים, כמו מוזיאון התחבורה המדהים, שוק יום ראשון ועוד
מערכת אתר למטייל
תמונה ראשית עבור: לוצרן - אטרקציות מרכזיות
צילום: רתם סוננברג

העיר לוצרן שוכנת במרכז שוויץ, באזור עם נופים עוצרי נשימה, והיא אחת מערי ימי הביניים המקסימות ביותר בשוויץ כולה. ניתן למצוא בסביבתה את כל אותן קלישאות רומנטיות המוכרות לנו מהתיאורים השונים של שוויץ "המסורתית" - הכפרים למרגלות ההרים, צלצולי הפעמונים הנישאים ברוח, נוף הררי, אגמים נוצצים, יערות אורן המתפרשים על פני שטחים עצומים והרבה פולקלור.

אחת החוויות המומלצות ביותר באזור היא צפייה בנוף המתגלה מסיפונן של ספינות השטות על אגם לוצרן, הנקרא גם אגם ארבע הארצות (ה-Vierwaldstättersee), בעוד שאת העיר עצמה, כדאי לגלות ברגל. לוצרן היא העיר הראשית במרכז המדינה והיא ממוקמת בחוף אגם לוצרן, שבשפך נהר ה-Reuss, האזור בו הוקמה שוויץ.

העיר מחולקת לעיר החדשה ולעיר העתיקה וביניהן עובר נהר הרוס. את הנהר ניתן לחצות באמצעות גשרים שעוברים בו וניתן לצעוד לאורך הטיילת שלאורך האגם, וליהנות מהמדשאות הירוקות ופינות המנוחה שנמצאות בשני צידי הגשר, לצד שלל ברבורים לבנים והרבה ברווזים. בסמוך לגשר, ברחובות היפים של העיר העתיקה ניתן למצוא מזרקות צבעוניות יפות, כיכרות קטנות ובתי קפה על האגם. רוב אזור השופינג של העיר מרוכז בשדרת Schwanenplatz היפה ולצידה רחובות יפהפיים עם הרבה מבנים שעליהם ציורי קיר.

ניתן לערוך טיול לאורך החומות ובין תשעת המגדלים שנבנו מסביב לעיר במאה ה-14. ניתן לערוך תצפית מהמגדלים לעבר העיר והאגם. רחוב Museggstrasse נמתח לאורך החומה, ומהסמטאות הנפתחות ממנו אפשר להגיע ולטייל לצידה.

גשר הקפלה

ניתן לחצות בקלות את הנהר באמצעות גשרים שניצבים לאורכו וביניהם גשר הקפלה המפורסם (Kapellbrucke). גשר העץ היפה משמש גם כסמלה של העיר. הגשר נבנה במאה ה-14 ואורכו 200 מטר והוא נשרף על ידי מטורף בשנת 1933 ושוחזר בדייקנות באופן מרשים ביותר. במרכזו קפלה מתומנת של מגדל מים (ואסרשטורם). בתקרת הגשר מתנוססים כמאה ציורים על פאנלים משולשים מעץ המתארים את תולדות העיר.

אנדרטת האריה הגוסס

אחד האתרים המרגשים בעיר הוא אנדרטת האריה הגוסס Lowendenkmal, שהוקמה בתוך גן עם בריכת מים לזכר חיילי המשמר השוויצרים שהגנו על לואי ה-16 ומרי אנטואנט ונהרגו ב-10.8.1792 בגני הטווילרי בפריז. האנדרטה נחצבה באבן חול טבעית על ידי לוקאס אהורן בשנת 1821, והיא מדמה את החיילים לאריה גוסס שחרב תקועה בגבו. הסופר האמריקאי מרק טווין שביקר במקום כתב ביומנו: זו חתיכת הסלע העצובה והמרגשת ביותר בעולם. האנדרטה נמצאת בקרבת כיכר האריה (Lowenplatz) בכתובת: Denkmalstrasse 4

פנורמת בורבאקי – בכיכר לונפלאץ, בתוך מבנה בעל כיפה עגולה נמצאת גם תמונת פנורמה ענקית המתארת את נסיגת הצבא הצרפתי מפני הצבא הפרוסי במלחמת 1871. הציור צויר על ידי אדוארד קסטרא וחבריו, בין השנים 1876-1878 והוא מתפרש על רוחב של 114 מטר וגובה של 14 מטר. למידע נוסף: www.bourbakipanorama.ch

גן הקרחונים

לא רחוק מאנדרטת האריה הגוסס נמצא גן הקרחונים Gletchergarten, שמכיל אוסף ממצאים פרה-היסטוריים מתקופת הקרח. הגן הוקם לאחר שנתגלתה בו חציבה טבעית של חורים שנוצרו על ידי קרחונים לפני מיליוני שנה, מה שמוכיח שהאזור היה מכוסה בקרחון. לצד הגן ניתן לבקר במוזיאון הקרח, שמציע חוויה אינטראקטיבית של ההיסטוריה של כדור הארץ. בנוסף, עומד פה לרשות המבקרים מבוך מראות ענק ויפה, המעוצב בהשפעה מלכותית. למידע נוסף: www.gletschergarten.ch

מוזיאון התחבורה

על הגדה הצפונית של אגם לוצרן נמצא מוזיאון התחבורה (Verkehrshaus) של שוויץ שהינו מהמרשימים באירופה והגדול ביותר באירופה בתחומו. באולמות גדולים, תחת כיפת השמיים ובשטחים רחבים נמצאים מוצגים המדגימים את התפתחות התחבורה ביבשה, בים ובאוויר, מחקר חלל ותקשורת. 60 קטרים כשהעתיק הוא משנת 1858, החשמלית הראשונה משנת 1888, מערכת מיניאטורית של רכבות, 40 מכוניות עתיקות, כרכרות, אופנים, כדורים פורחים, צפלינים, 35 מטוסים, תצוגה על התפתחות הדואר והתקשורת.

במקום נמצא גם "סוויסרמה" (מסך בן 360 מעלות) ובו צופים בהקרנות המתארות את שוויץ, מתקנים שונים ברחבה החיצונית, כמו אגם מלאכותי, רכבת, אתר המדמה את כריית המנהרות וגם חלק המוקדש כולו לשוקולד.

מרכז התרבות והקונגרסים

ממש בקרבת תחנת הרכבת של העיר, נמצא מרכז התרבות המכיל אולם קונצרטים ובו 1,800 מקומות ישיבה לאורחים המכובדים שמגיעים לצרוך אירועי תרבות ומוזיקה. הבניין נבנה תוך התחשבות בסביבה על ידי האדריכל ז'אן נובל. כמו כן, ניתן למצוא במרכז מוזיאון לאומנות המכיל יצירות שונות של אמנות שוויצרית מתקופת הרנסנס ועד היום. כתובת: Europaplatz 1

אוסף רוזנגארט

מוזיאון Sammlung Rosengart נמצא ברחוב Pilatusstrasse השוקק, ממש בקרבת תחנת הרכבת שבעיר החדשה ובו אוסף המכיל יצירות של אמנים מן השורה הראשונה מהמאה ה-19 ומהמאה ה-20, כגון פיקאסו, רנואר, שאגאל, מירו, מונה, ועוד. בני המזל שיבקרו בתערוכה, עשויים להיתקל במייסדת התערוכה, אנג'לה רוזנגארט, אשר אביה היה חבר קרוב של פיקאסו, ובצעירותה, צייר פיקאסו את דיוקנה כחמש פעמים. כתובת: Pilatusstrasse 10

הר פילאטוס

העיר מוקפת במספר פסגות אלפיניות, ביניהן הר ריגי והר פילאטוס שנמצא בסמוך לעיר. מומלץ לצאת ליום טיול ולהעפיל לפסגת ההר. קחו את קו האוטובוס 1 ממרכז העיר, ממש ליד תחנת הרכבת, ורדו בתחנת קריאנס (Kriens). משם מומלץ ביותר לקחת רכבל במעלה ההר ולעלות אל התחנה השניה ואז לפסגה – אל המקום שנקרא מאורת הדרקון ומציע נוף יפהפה בתוך מערות סלע קפואות.

התניידות בעיר: לוצרן הינה עיר קטנה יחסית וניתן להגיע לכל מקום ברגל. רוב האתרים המרכזיים נמצאים במרחק של כ-20 דקות הליכה ממרכז העיר העתיקה. ישנה גם מערכת אוטובוסים עירונית הפועלת באופן קבוע. כדי להגיע לחוף לידו או למוזיאון התחבורה, ניתן לעלות על סירה היוצאת אחת לשעה מחזית תחנת הרכבת המרכזית של העיר.