טירות ועיירות מחוץ לפראג

האזור הכפרי שמחוץ לפראג השתנה מעט מאוד במשך השנים. כפרים הממוקמים בין שדות מרעה וגבעות מיוערות, טירות המשקיפות על עמקים ועיירות מרפא הן רק חלק מהאופציות שכל תייר מזדמן יוכל ליהנות מהן אם יכתת רגליו מחוץ לפראג למשך חצי יום או יום שלם.
איילת רגב
תמונה ראשית עבור: טירות ועיירות מחוץ לפראג
© Depositphoto/Bloodua

בקצה המערבי של "פראג הגדולה", נמצא "ההר הלבן" White Mountain או בשם הצ`כי בילה הורה (Bila Hora) בו נערך הקרב המפורסם בזמן מלחמת שלושים השנים אשר הכריע את גורלה של בוהמיה למשך 300 שנים.

מצד מזרח, ישנו מנזר Brevnov אחד מאזורי ההתיישבות העתיקים ביותר של פראג וארמון הקיץ בעל ששת הקודקודים שבתוכו מוזיאון. רוב המנזרים כאן בנויים בסגנון הבארוק. מומלץ לבקר במנזר הכנסייתי של מרגרט הקדושה ובאולם הפגישות הכנסייתי בו תקרה מצוירת משנת 1727. כעשרים וחמישה קילומטרים מחוץ לעיר אפשר לבקר בטירת קארלשטיין Karlstein הניצבת בראש צוק המשקיף על הנהר וכוללת בשטחה מגדלים וצריחים. לכתבה המלאה על טירת קארלשטיין לחצו כאן. הטירה נבנתה בשנת 1348 על ידי קרל הרביעי שהפך אותה לאחד ממקומות מגוריו. יש בה מצודה גותית הנחשבת ליפה בבוהמיה.

טירה אחרת היא טירת Konopiste המרוחקת 40 קילומטרים דרומית מזרחית לפראג. זוהי מצודה בארוקית מהמאה ה -18 הממוקמת בתוך פארק ובה אוספים של שלל ראשי ציד, לרוב מפוחלצים, אוספי רהיטים, נשק ושלל מלחמה. מחוץ למצודה יש גן אנגלי נאה. טלפון: 030121366. הגעה: רכבת יוצאת מתחנת Hlavni nadrazi לעיירה בנשוב (Benesov) ומשם אוטובוס מקומי. שעות פתיחה: אפריל עד אוקטובר בימים שלישי עד ראשון משעה 09:00 עד 12:00 ומ- 13:00 עד 15:00, מאי עד אוגוסט עד 17:00, ספטמבר עד 16:00. סגור בימי שני ונובמבר עד מרץ. הצילום אסור.

לא הרחק ממנה ישנה גם טירת Krivoklat שבשטחה "המגדל הגדול" (Great Tower) שגובהו 42 מטרים. במתחם גם קפלה גותית, בית כלא ומוזיאון לעינויים. למי שיש מספיק זמן כדאי לנסות לבקר בעיירות המרפא:

קרלובי וארי (Karlovy Vary)
 אתר הנופש והמרפא הגדול והמפורסם ביותר בצ`כיה, נמצא כ- 140 ק"מ מערבית לפראג. העיירה היא גם בבועה להיסטוריה המפורסמת של צ`כיה. העיר עצמה בנויה מסביב ל- 12 מעיינות מרפא טרמליים הנובעים לאורך הנהר הקטן טפלה (Tepla), בעמק צר וציורי. האגדה מספרת שכלבו של המלך, קרל הרביעי, גילה את המעיין בשנת 1358 ברודפו אחרי צבי בעת צייד ומאז סימלה של העיר הוא צבי. גדולי עולם ביקרו בעיירה לאורך ההיסטוריה: המלכים פטר הגדול מרוסיה והקיסר פרנץ יוזף, מלחינים כבטהובן ומוצרט, משוררים כגיתה ועוד. העיר מפורסמת גם במוצרי הזכוכית שלה מתוצרת מוזר (Moser). בחודשי הקיץ נערכים פה קונצרטים, ארועי תרבות ותחרויות מירוץ. הגעה: רכבת מ- Masarykovo, אוטובוס מ- Florenc.

Marianske Lazne
 מרוחקת כ- 170 קילומטרים מפראג בכיוון מערב שהסיבה העיקרית לבקר בה נעוצה בהנאה המלווה שיטוט בין הבתים. במקום ישנו גם מוזיאון עירוני וכיכר.

קוטנה הורה (Kutna Hora)
 עיירה המרוחקת 70 ק"מ מזרחית לפראג, שנבנתה סביב מכרות כסף. בעיירה כנסיה נאה St. Barbora, שפתוחה בימים שלישי עד ראשון משעה 10:00 עד 23:00 ואוקטובר עד מרץ 09:00 עד 12:00 ומ- 13:00 עד 16:00. בכנסיה תצוגה קבועה של טכניקות עתיקות להטבעת מטבעות. "החצר האיטלקית" בעיירה פתוחה משעה 09:00 עד 17:00 ובאוקטובר עד מרץ משעה 10:00 עד 16:00. בית האבן פתוח באפריל עד אוקטובר משעה 09:00 עד 11:30 ומ- 12:00 עד 17:00 כל יום. הגעה: נסיעה באוטובוס היוצא חמש פעמים ביום מתחנת המטרו Zelivskeho או Florenc. ברכב שכור - כביש 333 דרך Ricany ומשם דרומה לפי השילוט. רכבת - Hlavni nadrazi או Masarykovo nadrazi או Holesovice.

Lidice
 העיירה האחרונה היא Lidice , שהיא יותר כפר מודרני הנמצא 19 קילומטרים מפראג בכיוון צפון מערב. המקום אינו מומלץ לביקור עם ילדים. בזמן מלחמת העולם השניה הנצאים ירו בכל הגברים שהתגוררו במקום ונשות הכפר והילדים נשלחו למחנות הריכוז. הכפר כולו נהרס. הרחוב הראשי בכפר החדש נקרא "10 Cervna 1942" שמשמעותו ה- 10 ביוני 1942 - היום בו ארעה הזוועה. בכפר ישנו מוזיאון להנצחת הנספים ומעשי הזוועה.