באקו כמו שלא הכרתם: הטעמים, הצבעים והאטרקציות שאסור לפספס שם

באקו, בירת אזרביג'ן, היא אחד היעדים המפתיעים של השנה והיא נמצאת במרחק שלוש שעות טיסה בלבד. צאו ליהנות מכל העולמות ולהכיר יעד צבעוני, מרגש, מרתק ועוד שבע סיבות למה לטוס דווקא עכשיו
גילי מצא
תמונה ראשית עבור: באקו כמו שלא הכרתם: הטעמים, הצבעים והאטרקציות שאסור לפספס שם
יעל כפיר

השבוע התבשרנו שהיחסים עם אזרבייג'אן מתחממים, ושיתופי פעולה חקלאיים, הניבו פרי באזור הגבול שלה עם אירן. בעיני זה עיתוי מושלם למי שאוהב מקומות חדשים על המפה.

לפני כשבוע, טסתי לבדוק את היעד המסקרן, שנמצא בסך הכל במרחק שלוש שעות טיסה מת"א. במהלך 24 שעות שביליתי בבאקו, ראיתי מגוון סיבות טובות להגיע לעיר שהיא עיר זולה ביחס לאירופה ולמדינות המפרץ הפרסי. הוייב שהעיר הזו משדרת הוא שעטנז של אלמנטים סובייטים, אירופאיים ומודרניים, עיר עתיקה עם מורשת לצד גורדי שחקים, שצצו בעקבות גילוי הנפט באזור והפיכתה של אזרבייג'אן למעצמה בתחום.

מירוץ הפורמולה 1

מירוץ פורמולה 1, הפך לאבן שואבת לתיירות ולקהל נישתי, שמגיע במיוחד לערים בהן הוא מתקיים ומאכלס את בתי המלון, שמחירי הלינה בהם מאמירים בתקופה הזו. המירוץ בבאקו שיתקיים השנה בין ה-10-12 ביוני, במהדורתו השישית בעיר, נחשב למסלול מובחר, שעובר במרכז הפועם, ונהנה מפנורמה מרגשת של חוף הים הכספי, אדריכלות מזדקרת לעין לצד מונומנטים עתיקים. המחירים, למקום טוב בטריבונה, נעים בין 70 ועד 5000 דולר לכרטיס למירוץ. ניתן להזמין עדיין כרטיסים במחירים שנעים בין 112-700 דולרים.

מוזיאון מכוניות עתיקות

אם כבר בעניין מכוניות, מקום שהוא מאסט לביקור: מרכז התרבות היידר אלייב (Heydar Aliyev Centre), שקרוי על שם הנשיא היידר. לטעמי זוהי יצירת מופת שומטת לסת של המעצבת הבריטית-עירקית, זאהה חדיד, שפרצה במבנה הזה, את גבולות האדריכלות ולטייל בו, זוהי חויה מעולם אחר.

במרכז העצום, כל אחד יכול למצוא נישה שמדברת אליו: תצוגת בובות מדהימה בבגדים לאומיים, תערוכות אמנות מתחלפות, תערוכה אינטראקטיבית של כלי נגינה, מיני באקו-מודלים מיניאטוריים של מבני העיר, ובעיני גולת הכותרת בכלל מתחבאת בקומה מינוס שלוש.

מוזיאון מכוניות עתיקות מהיפים שראיתי, ואני חובבת את הסוגה. עשרות מכוניות שהגודל והמחיר שלהן ממש קובע. למשל מרצדס לאספנים ששוויה מוערך בכ-5 מיליון דולר, לצד יגואר, ביואיק, רולס רויס, מכוניות סובייטיות, מכונית כיבוי אש ועוד עשרות רכבים יוצאי דופן. חלקם רכבי שרד, ששימשו את הנשיא אלייב בתפקידיו השונים. הכניסה למוזיאון הזו, לא כלולה בכרטיס הכניסה למרכז, אבל שווה כל מנאט-המטבע המקומי.

קחו הפסקה מהטיול במוזיאון ושבו בבית הקפה במקום המספק חוויה לא פחות מרשימה מהמוזיאון כולו. בית הקפה מעוצב בריהוט מבהיק, מעיין וינטג'י ומציע בעיקר משקאות ומבחר קטן של עוגות. טעמתי עוגת גבינה משובחת ,שהגיעה עם קישוט שתואם את העיצוב החללי במקום.

אמנות רחוב על עציצים

בשנת 2000 הכריז אונסק"ו על העיר העתיקה של באקו,כעל אתר מורשת עולמית. העיר, מוקפת חומה, היא מבוך מקסים של סמטאות צרות, עם מבנים עתיקים. לא צריך מפה, או מדריך טיולים, אלא רק להרים את המבט ולגלות לצד מרפסות תלויות מעץ, בסגנון קווקזי טיפוסי, או מונומנטים כמו "מגדל העלמה" וארמון שיורנאשה, אמנות רחוב מדליקה.

אמנות רחוב, יכולה להיות אסתטית גרידא, או כאמירה חברתית, אבל לגלות אותה כאורנמנטיקה על עציצים, זו הפתעה שובבה. בסמטאות העיר העתיקה חלק מאמנות הרחוב קשור בתרבות ובהיסטוריה, ואחרת היא מצע לדמיון של האמנים. על כדי ענק שבתוכם צמחים, יש ציורים עם מוטיבים פרחוניים, שמשמחים את המתבונן. מצאתי גם ציורים על עצים, והסוגה של עצים סרוגים מוכרת גם בישראל. דרך אגב במרכז התרבות "היידר אליאב", יש כעת תערוכה משגעת של אמנית הרחוב הברזילאית, נינה פנדלופוס.

לישון עם חמישה כוכבים-מריוט בולוורד

המלונות בבאקו זולים, שזו עוד סיבה משמחת להגיע. אפשר למצוא לילה במלון חמישה כוכבים בפחות ממאה דולר, זול יותר מצימר מצומק במקומותינו. אני התאחסנתי במלון הנפלא "מריוט הוטל בולוורד", שנמצא על הטיילת וחסרונו היחיד שהוא מרוחק ממרכז העיר.

ארוחת הבוקר היא בופה ענק, ארוחה שמתאימה לישראלים. בספא של המלון, יש בנוסף לטיפולים גם בריכת שחייה גדולה ומחוממת. החדרים מצויידים בכל מה שצריך, ונח שיש בהם שולחן עבודה וחדר אמבטיה גדול. כדאי לבקש חדר שפונה לים ולטיילת היפה.

מסעדה עם טוויסט

במרכז העתיק של באקו, יש ריכוז של מסעדות מקומיות איכותיות, שבחלקן אפשר לצפות בתהליכי הכנת האוכל ולהצטרף לסדנאות בישול. במסעדת "סאלם באקו", לא רק שנהניתי לטעום מנות טיפוסיות כמו "פלוב", שזה אורז שמוגש עם בשר, דגים או פירות, אלא גם מציורי הקיר, שהמילה "שלום" נכתבה בהם בעברית.

הדגים מוגשים עם רוטב רימונים, שמוסיף טעם מעניין. הקינוח הקלאסי נקרא "פחלבה", שמוכר לנו כבקלוואה, שנחתך בצורת יהלום או משולש, שהבסיס שלו זה חלווה. מומלץ להזמין שולחן בקומה השנייה, שמשקיפה על העיר העתיקה.

לעשות שוק ירוק

בזאר יאשיל- yashil bazaar הוא שוק אותנטי, שמציע חויה של טעמים וריחות ממחוזות אזרבייג'אן השונים. השוק שמרכולתו מסודרת בצורה אסתטית, מורכב ברובו מירקות ופירות טריים ואיכותיים, חלקם אכזוטיים. הלהיט של המיצים נקרא קומפוט ויש שפע של ריבות, פירות יבשים ומתוקים, שמגרים לטעום מהם.

המוכרים מציעים טעימות, שוקלים את הכמות ואין מה להתמקח על המחיר, כשהוא זול ממש. זעפרן וקוויאר מהים הכספי, נחשבים קנייה מיוחדת, שימו לב שיש גם ממתקי זעפרן. מדפי צנצנות החמוצים מרתקים בעיני. לא טעמתי. הריח הדומיננטי ומשכר של ניצני וורדים, הזמין אותי לקנות כמה חופנים ולקחת מזכרת ממדינה, שיושבת על דרך המשי והיא חוייה רב חושית.

הכתבה באדיבות גילי מצא, עיתונאית-צלמת, בעלת הבלוג "לטייל עם גילי", בו תמצאו סיפורים וצילומים אמנותיים מיעדים מסקרנים וחוויות אישיות, של מי שהתמחתה בלטייל לבד.