מסלול טיול לשבועיים בקרואטיה וונציה

קרואטיה, אחת הפנינות הנפלאות של הים האדריאטי מזמנת טיול נהדר לתקופה של שבועיים. קבלו מסלול טיול שכולל את איזור החוף של המדינה, ואת ונציה שבאיטליה, בהמלצה חמה של חבורת חברים שטיילה שם ביולי 2007.
צילה ועמנואל שמילוביץ; פיני וגבי פלד; מנחם ושרה דגן; יהודית ושלמה מורנו.
תמונה ראשית עבור: מסלול טיול לשבועיים בקרואטיה וונציה
Depositphotos/Photogearch ©

טיפים כלליים

• לינה: ישנם צימרים ומלונות שמחייבים שהות מינימום של 3 לילות, ואם לנים פחות משלמים "קנס" די גבוה. לנו היה מזל ששמרנו את ההתכתבות איתם ושבה לא צויין הקנס ולכן לא שילמנו אותו. חלק מהצימרים דורשים לקבל מקדמה, Deposit, שאם לא מגיעים אזי תשלום זה לא מוחזר.
  • ציוד: סנדלי מדוזה וציוד שחיה בשל הביקורים וטיולים בחופי ים מרהיבים.
  • טיסה: מומלץ לטוס לזאגרב ולחזור מדוברובניק או להיפך בשל אורכה של קרואטיה.
  • רכב: כדי לוודא שיש וסט זוהר. חובה לבדוק ואף לצלם את הרכב בעת קבלתו, לשם מניעת ויכוחים ועוגמת נפש בעת החזרתו אם ישנן פגיעות ונזקים. יש להמנע מויכוחים והעלבת עובדי חברות ההשכרה כאשר יש מקרים של חילוקי דעות, משום שנוכחנו במקרה של העלבה כזו, דבר שגרר אחריו מעצר של ישראלים. יש לנסוע עם אורות דלוקים במשך כל היום. יש לקבל מחברת ההשכרה סט של נורות רזרביות. יש לנהוג במשנה זהירות ועל פי כל חוקי הנהיגה, משום שהדרכים עקלקלות, סיבובים ותהומות והמשטרה אוכפת את חוקי התנועה בקפדנות ובחומרה. אם ישנה פגיעה כזו או אחרת ברכב, גם הקלה ביותר, אם בשל תאונה עצמית, או מעורבות בתאונה עם גורם שלישי, יש לערב את המשטרה בכל מקרה ולהביא עותק של דו"ח משטרתי לחברת ההשכרה. GPS לא עובד בקרואטיה ואפילו לא בטריאסט כמו שצריך וממש לא אמין בכלל, יתכן שבעתיד המצב ישתפר - יש לבדוק זאת עם ספק המכשיר .
  • מטבע: בקרואטיה עדיין לא מקבלים יורו ברוב המקומות ויש צורך להמיר מטבע למטבע המקומי שנקרא "קונה". מומלץ להמיר מטבע בבנקים ולשים לב שאין גובים עמלות. 1 יורו היה 7.25 קונה לערך, שהם 0.8 ¤ בערך. ההוצאה המוערכת ליום לזוג כ- 150 יורו לא כולל טיסה ומבוסס על לינה בעיקר בצימרים .

ימים 1-4: מזאגרב לונציה

יום 1: לאחר הנחיתה בזאגרב וקבלת הרכב נסענו לכיוון אופטיה (Opatija). אנו ממליצים שלא לנסוע מרחק גדול לאחר לילה ללא שינה (בשל הטיסה), הדבר מאד מעייף ומסכן את הנוסעים. התארחנו במלון "אופטיה", מלון שממוקם במקום מרכזי. זהו מלון של שני כוכבים, אך ברמה טובה, חדרים ממוזגים (לדרוש לקבל), ארוחת בוקר מעולה, בריכת שחיה טובה ונוף יפה נשקף מהגינה המטופחת. שני חסרונות למלון שהוא ממוקם על גבעה ומקומות החניה של המלון הם מועטים מאד. מומלץ לטייל בטיילת החוף, עם המוזיקה והדוכנים. מומלץ לבקר ב-Park Villa Angiolina, כדאי גם להכנס לחוף הים למרות המים הקרים. מסעדה מומלצת: Slatina - נמצאת מול החות, ויש בה מזון משובח, שרות טוב ומחיר סביר.

יום 2: נסענו לאי Krk דרך גשר Tito, הגשר הגדול ביותר במדינות המערב, ושילמנו בו אגרה של 4.5 יורו. בקרנו בעיר העתיקה ובמרינה שהיא מאד יפה. המשכנו לעיירה Valbiska בכביש 104, כדי להגיע למעבורת לאי Cres. המעבורת אורכת כ- 25 דקות, ויוצאת כל שעה ורבע, ממנה יורדים בעיירה Merag וממשיכים ל-Cres המרוחקת 5 ק"מ. העיירה היא כפר דייגים בסגנון איטלקי, נעים ונחמד. המשכנו צפונה לעיירה Porozina על מנת לעלות למעבורת לחצי האי איסטריה, שיוצאת כל שעה עגולה ומשך ההפלגה הוא כחצי שעה. המעבורת עוגנת בעיירה Brestova וממנה המשכנו ל- Lovran, בה טיילנו בטיילת החוף. בתקופת טיטו נבנו כאן וילות לנבחרי השלטון ופלגשיהם ונחפרו מעברים תת קרקעיים לצורך הגעה והסתלקות דיסקרטיים דרך הים. מכאן חזרנו לאופטיה, בה ניתן לבלות בכל אחד מבתי המלון ולהנות מערבי פולקלור שבהם.

יום 3: נסענו מאופטיה ל- Triest, איטליה בדרכנו לונציה. עצרנו במרכז העיר להפסקת קפה ומנוחה, התרשמנו מהטיילת והפיאצה היפות והמשכנו בדרכנו לעיירה דולו (Dolo) שבה לנו, וששימשה אותנו לביקורים בונציה. הגענו לצימר מקסים, בעלת המקום דיאנה אישה טובת לב ומכניסת אורחים, דאגה לתת לנו אף צידה לדרך, וכן יש מעדנים ושתייה חופשי. דיאנה משכירה בדרך כלל רק שני חדרים. מהעיירה ישנן שלוש אפשרויות לנסיעה לונציה: רכבת, אוטובוס וגם רכב השכור שאותו מחנים בחניון, אך יש בעייה של פקקים. אנחנו בחרנו בנסיעה ברכבת, נסיעה שאורכת כ- 20 דקות. יש לרכוש כרטיסים בקיוסק שליד תחנת הרכבת. דיאנה אף בכך סייעה לנו. יש לקחת בחשבון שלוחות הזמנים של הרכבות הן המלצה בלבד, ולעיתים קרובות יש איחורים של עד כחצי שעה ויותר. מומלץ לקחת את הרכבת שלפני האחרונה בדרך חזרה. בערב טיילנו בונציה, החום והלחות היו גבוהים מאד אך יש שיפור - לא היה מסריח ולא היו יתושים. מחירי הארוחות במסעדות יותר גבוהים מהלחות.

יום 4: שוב נסענו לונציה, הפעם לגשר ריאלטו ולשוק. משם שטנו לאיים Murano, Burano - מומלץ. כמו כן מאד מומלץ לרכוש כרטיס לשייט יומי, המאפשר שייט חופשי בונציה ולאיים שמסביב, כך חוסכים זמן וכסף. חזרנו לככר סן מרקו וחזרה לדולו. בערב חזרנו לערב קבלת שבת בחסות אנשי חב"ד שהתקיימה במסעדת גם גם (Gam Gam) בונציה. הארוע מומלץ ביותר: הארוחה חינמית וכוללת מפגש עם יהודים מכל העולם, כאשר כולם שרים שירי שבת ושירים עבריים על שפת התעלה. מי שמעונין יכול להגיע גם לתפילה שלפני כן. מומלץ ביותר גם לחילוניים.

ימים 5-9: מדולו עד שמורת קרקה

יום 5: מדולו נסענו חזרה לקרואטיה, לעיירה רוביני (Rovinj), כשבדרך עברנו את Portoroz, סיירנו במרינה ונסענו ל- Porec שהיא עיר עתיקה יפה. צהריים אכלנו במסעדת Konoba, מומלצת ומחיר סביר. בערב סיירנו ברוביני - יפה מאד.

יום 6: שטנו מרוביני לאי האדום (Crreni Otok) בסירה קטנה. זהו אי יפה מאד, שיש בו גם חופים לנטוריסטים (נודיסטים). התרשמנו גם מתופעה זו, ואחד החברים שלא ננקוב בשמו החליט לממש את הפנטזיה שלו, והוא נשאר והתערטל עם שאר "המקומיים". לדבריו שווה. אחר הצהריים שטנו למה שמכונה על-ידי הקרואטים "פיורד" - Limska Draga Fjord, לשון ים בה עצרנו ועלינו למערת הפיראטים, בה יש לשלם 5 קונות לכניסה. בדרך חזרה לאורך כל החופים ראינו את החבר`ה הנטוריסטים בפוזות שונות - יש להדגיש שאין קשר בין עירום לסקס במקומות אלה, ומשמם, נטוריסטים, אפשר להבין שזו פשוט אהבת האדם לטבע .

יום 7: בקרנו בקתדרלת "אומפיה הקדושה" שבמרומי העיר רוביני, ממנה יש תצפית יפה אל המפרץ. בשעות הבוקר המקום סגור, לכן כדאי לבקר בקתדרלה בשעות לפני הצהריים. חזרנו דרך השוק הצבעוני של רוביני. מרוביני המשכנו ל-Pazin, בה צפינו בתהום ששימשה השראה לספרו של ז`ול וורן. ניתן לבקר במצודה ומשם אפשר ללכת לגשר להולכי רגל. שימו לב: ביום שני המצודה סגורה למבקרים. המשכנו לרייקה (Rijeka), בה טיילנו במרכז העתיק ובמדרחוב קרוזו. באיזור יש פיצות זולות וטעימות. משם המשכנו לסלוני (Slunj) לרובע Rastoke - מןמלץ מאד לא להחמיץ את הכניסה לסלוני מהכביש המהיר כאשר באים מקרלובאץ`, משום שהתצפית על הנוף מדהימה. יש להחנות את הרכב לפני הגשר, לצפות במפלים ולאחר מכן לעבור את הגשר ולהחנות את הרכב בקצה הרחוב. משם, רגלית, ניתן להכנס למסעדה שדרכה עושים גם את הסיור במעיינות הבתים והמפלים. בסוף הסיור כדאי להזמין דג פורל במחיר של 56 קונה לשני דגים וציפס - ממש בזול וטעים מאד. מומלץ! מי שלא אוכל דגים יכול להזמין קבב מצוין וזול. כדאי גם לעשות סיור בכל רובע רסטוק ואף להתרחץ בנהר בחוף שליד הגשר.

יום 8: נסענו לפליטביצה (Plitvicka), אליה רצוי מאד להגיע כמה שיותר מוקדם בבוקר בשל לחץ המבקרים. לאלה שמתקשים בהליכה ובמיוחד בעליות, כדאי להחנות את הרכב בכניסה Ulaz מספר 2, ליד מלון Jezero. משם הולכים לעמדת הכניסה ומכירת הכרטיסים ולאחר קניית הכרטיסים יש להמתין לקרוניות / אוטובוסים / חשמליות המסיעות לנקודה הגבוהה בשמורה (מסלול H), לתחנה S4. מהתחנה הולכים בשבילים במסלול H כתום אדום, לפי השילוט המוביל לספינה P2 הלוקחת לצד השני של האגם לתחנה P3. בצד השני הולכים לתצפית Sightseeing Point. חוזרים לנקודת המוצא שלנו ועוקבים אחרי השלט המוביל לתחנה S1 (יש לציין שהעלייה קצת קשה), שם ממתינים לקרונית שלוקחת אותנו לתחנה S2 בה התחלנו את הסיור. המסלול אורך כחמש שעות, ויש להצטייד כמובן בנעלי הליכה, שתייה, כובע וקרם הגנה. האויר, הנוף, הדגים, הניקיון והשקט ממש מדהימים. הדגים אינם חוששים מבני אדם, ובמעיינות הקרובים לשבילי ההליכה ניתן לגעת בדגים, אך אסור להאכיל או לתפוס. לדעתנו זה המקום המיוחד ביותר בקרואטיה ואסור להחמיץ. בערב ביקרנו בעיר העתיקה של זאדאר (Zadar). כדאי לבקר באורגן הים שבטיילת, שהוא למעשה מדרגות שתוכם יש צינורות במבנה של עוגב שמפיקים צלילים מגלי הים הנשברים אליהם מלמטה. כך ניתן להנות משירת הים, פשוטו כמשמעו.

יום 9: נסענו לכיוון Skradin, החננו את המכונית ועלינו על ספינה להפלגה של 25 דקות לשמורת Krka. רכשנו כרטיסים לעבר המפלים, שם, בניגוד לפליטביצה בה אסור להכנס למיים, הבריכה הראשונה מותרת לשחייה - המיים קרים אך החוויה נהדרת. כדאי מאד להמשיך ולטפס במעלה המדרגות לעבר המפלים הגבוהים יותר - לא כל כך קשה. עם סבלנות כדאי לטייל במסלולים שחלקם על גשרוני עץ מוצלים ובסמוך למים הזורמים. ישנם מבנים שבהם מציגים שחקנים את צורת החיים העתיקה שהיתה במקום. לאחר הביקור חוזרים עם הספינה. לא רחוק מהמקום ישנה מסעדה עם מרפסת פתוחה אך עם גג, שנקראת גם סקאראדין. מומלץ.

ימים 10-14: מטרוגיר לטרסטינו

יום 10: בבוקר ביקרנו בטרוג`יר (Trogir), עיר מוזיאון והקתדלה עם שעריה היפים במיוחד עם גילופי סיפורי התנ"ך - אדם וחוה בעץ. בתכנון היינו אמורים לבקר גם בספליט אך בשל קוצר הזמן נאלצנו לוותר עליה. המשכנו למקרסקה (Makraska), טיילנו בטיילת, המשכנו לחוף הים כשאנו עוברים דרך יריד דוכנים לממכר מזכרות ביגוד ומזון. חוף הים יפה - יש בו די הרבה עשבי ים, אך המקום נקי וזה לא מפריע. נסענו דרומה דרך הדלתא והאגמים שלה, חצינו את הגבול לבוסניה הרצגובינה, אשר קיבלה בהסכם השלום נתיב לים האדריאטי, ולאחר כעשרה ק"מ נכנסנו שוב לקרואטיה, במעבר גבול קל ולא מעיק. המשכנו לחצי האי Peljesac, ובדרך עברנו דרך Mali Ston איזור חקלאי של יינות וצדפות. כאן כדאי לאכול במסעדת Vila Korona צדפות, ולצפות ואף לטפס על "החומה הסינית של אירופה". הגענו לעיר Orebić ומשם לקחנו מעבורת לקורצ`ולה (Korčula). ההפלגה אורכת רק 15 דקות, והיא בתדירות של אחת לשעה. המעבורת מגיעה לטרמינל הנמצא במרחק של 2 ק"מ ממרכז קורצ`ולה. בערב הלכנו למופע מחול החרבות המתאר את המאבק בכובש העותומני: קרב בין שני מלכים, שחור ואדום, על ליבה של נסיכה. הריקוד מתקיים ליד השער הדרומי בימי שני וחמישי בשעה 21:00 לערך. הדעות היו חלוקות בקשר לאיכות וטיב המופע, אבל בכל מקרה זה ארוע מיוחד.

יום 11: הפלגנו לאי Badija, אי שבו יש איזורים של נטוריסטים, יעלים שמסתובבות בין האנשים וממתינות לקבלת מזון וחופי רחצה טובים, אך משום מה המים כאן קרים יותר. חזרנו לקורצ`ולה, ונסענו לעיירות וכפרים נוספים שנמצאים באי. בערב ערכנו סיור בעיר קורצ`ולה, בעיקר לאורך החומות, בביתו של מרקו פולו ובבקתדרלה. ביומיים אלה אכלנו את ארוחות הערב במסעדה טובה עם מלצרית חמודה וחביבה שעזרה לנו בבחירת המנות.

יום 12: הפלגנו מקורצ`ולה ל-Orebić והמשכנו ל-Slano, שבו היה הצימר שלנו. לאחר התארגנות נסענו לדוברובניק דרך הגשר החדש, וערכנו ממנו תצפית אל המפרץ שבו עגנו אוניות טיולים גדולות ויפות, וצפינו לעבר העיר דוברובניק. בעיר יש בעייה חמורה מאד של מציאת מקומות חניה למכוניות, ומומלץ להחנות מחוץ לעיר העתיקה ולהגיע או ברגל או בתחבורה ציבורית. טיפסנו על חומות העיר שאותן אסור להחמיץ, גם אם כרוך בקצת טיפוס. בקרנו בארמון הקטור, עם תכשיטים ורהיטים יפים, נכנסנו לקתדרלה היפה וניסינו לטפס ללא עזרת ידיים על אבן המזל שבתחילת המדרחוב ליד המזרקה (ניתן לשתות מים מהבירזיות שבה). ניתן גם לבקר במנזר הפרנציסקני ובבית הכנסת העתיק. למי שנמצא בדוברובניק ב- 10 ביולי, שהוא מועד תחילת הפסטיבלים, כדאי לקחת שייט מצוותת (Cavtat) לעבר דוברובניק ולצפות מהים בזיקוקי הדינור תוך שמיעת מוזיקה בסירה. כדאי כמובן לסייר בעיר היפה שבכל פינה שלה יש מופעים שונים. בערב חזרנו לסלנו וכאן היתה לנו חוויה של השתתפות בארוע של מקהלה ווקלית.

כאן ברצוננו לספר לכם גם על חווית הצימר: בהתכתבות נמסר לנו שהצימר נמצא בלב בוסתן זיתים, וכאשר הגענו לעיירה, ניגש אלינו אדם מבוגר ללא שיניים, שהציג את עצמו כבעל הצימר, והוא הוביל אותנו בשביל עקלקל, דרך עצי זית, סברסים ותאנים אל שדה שבו היה מטע זיתים. כאן פרקנו את הציוד ועמסנו על הרנו 4 הקטנה שלו את חלק מהמזוודות, והשאר גררנו דרך השדה עד למבנה בין שתי קומות. המקום יפה אך טוב ונעים כאשר נמצאים מספר זוגות, לבד לא נעים להיות במקום כזה בלילה. ליד המבנה היו גם עצי תאנה שאף נהננו מפירותיהם. מכאן גם חצינו את השדה לרחצה בים שהוא במרחק של כמאה מטרים בלבד.

יום 13: נסענו לעיירה צ`יליפי (Cilipi) שנמצאת לא רחוק משדה התעופה של דוברובניק. בימי ראשון בשעה 11:00 מתקיים כאן מופע פולקלור, יקב קטן ושוק מלכות יד. הכניסה לעיירה כרוכה בתשלום בשל המופע. מומלץ. נסענו למסעדת Kovanovski Dvori, מקום יפה השוכן בצמוד למפלים ומעינות. המסעדה מתמחה בתבשילי כבש הנאפים על פחמים בתוך פעמוני ברזל, וגם דגים כמובן. המחירים קצת גבוהים אך גם ביקור שווה לערוך כאן. מכאן נסענו לצוותת, סיירנו לאורך המרינה, ביקרנו במלון קרואטיה היפה והמפואר מאד, ומשם ערכנו תצפית על העיר והמפרץ. חזרנו לסלנו ואכלנו במסעדה המקומית והטובה.

יום 14: נסענו לביקור בטרסטינו (Trsteno), בגן הבוטני היפה שבו ראינו את פסלו של האל נפטון, ואקודוקט ותצפית יפה מאד למפרץ. ירדנו עם המכונית למפרץ היפה בדרך צרה מאד ומפותלת. מומלץ. ביום זה סיימנו את טיולנו היפה והמהנה.