#מונטנגרו

מונטנגרו ארץ 'ההרים השחורים', ארץ בתולית מלאת טבע מפתיע ומצד שני בעלת קו חופים וים שמשיים.

פוסט המלצות אחרי טיול של 8 ימים (חזרנו ב-9.7.21)-

-        טיסות: ישראייר מנתב"ג לנמל התעופה טיבת Tivat והוספנו עוד 2 מזוודות גדולות.

-        תקשורת: קנינו בשדה התעופה סים מקומי של 500 גיגה לשבועיים 15€ (לסים אחד), היה הפרש מאוד נמוך מהסים של שבוע ובנוסף היינו צריכים עוד יום (לטיול 8 ימים).הקליטה של הסים הייתה טובה מאוד גם בהרים ובאזורים נידחים.

-        מזג אוויר: היו הרבה שינויים במזג האוויר, כשההבדל העיקרי הוא בין הצפון (ההרים) לבין ערי החוף. בצפון היה קר וירד גשם כך שכדאי להצטייד במיקרופליז/ מעיל/ סופטשל-בקיצור "שיטת הבצל". לעומת זאת בערי החוף כל כך חם (כבר מ-8:00 לוהט) שצריך לקחת רק בגד ים 🏖
* לפי דעתי, בערי החוף יותר חם מאשר בת"א אז קחו זאת בחשבון.
* ממליצה לקחת מזוודה אחת גדולה (לפחות) כדי שיהיה מגוון ביגוד והנעלה לשינויים הקיצוניים.

-        רכב: שכרנו רכב דרך Rentalcars > Europcar, ללא ביטוח. הרכב שהזמנו היה פולסווגן גולף מ-2021 כדי ש-2 מזוודות גדולות יוכלו להיכנס. בפועל שודרגנו בשדה (בו אספנו את הרכב) לסקודה אוקטביה מ-2021 ועשינו ביטוח מקיף.
* אוקטביה מאוד מרווחת ועל סולר (דיזל) מה שהיה מאוד שימושי- גם המזוודות נכנסו בקלות, הן היו איתנו כמעט לאורך כל הטיול בגלל שעשינו מסלול מעגלי וגם היא הייתה מאוד חסכונית בדלק. נסענו מלא ומילאנו פעם אחת 3/4 טנק.
* בנושא החניות- חיפשנו מראש מלונות עם חנייה חינם, אז מהבחינה הזאת לא הייתה לנו בעיה. ברוב הפארקים החנייה חינם ובערים מרכזיות חנינו בחניונים מסודרים (0.5€~ לשעה) כדי לא להסתבך עם תשלום החנייה לפי אזורים ושליחת sms's לכל מיני מוקדי גבייה.

-        ניווט: השתמשנו כל הנסיעה ב-google maps, לא הייתה לנו בעיית קליטה, הגענו לכל מקום שרצינו ולא צריך יותר מזה.

-        מחירים: המחירים בעיקר בצפון מונטנגרו מאוד זולים, ארוחות בסביבות 30-40€ לשני אנשים עם שתייה. המחירים בסופר לפירות ושוקולדים מאוד זולים, לאלכוהול פחות (תלוי מה). בחוף המחירים של הארוחות קופצים משמעותית בעיקר אם רוצים לאכול במקום טוב 80-100€.

-        קורונה: נכון לתחילת יולי (21) מונטנגרו לא דורשת בדיקת קורונה ממחוסנים/ מחלימים. את הבדיקה בחזרה לארץ, עשינו בעיר קוטור בה גם לנו 2 לילות. במונטנגרו, בדיקות הקורונה עבור תיירים הן בחינם, אם כי חושב לציין ש"ההטבה" ניתנת לכל מי שמשלם "מס תיירות" (אגרה שמשלמים בד"כ בצ'ק אאוט במלונות). בשביל להנות מ"ההטבה" הזאת יש לגשת לקבלת המלון/ Airbnb ולקבל טופס ששילמתם את האגרה. בשונה ממה שקראתי שקורה בבודווה, בקוטור יש להגיע לבית החולים (מרכז בריאות) בעיר, אין צורך בקביעת תור מראש אבל צריך להגיע בין השעות 7:00 ל- 8:00 בבוקר יום לפני הטיסה (מי שהגיע אחרי לא קיבלו אותו) ולקחת בחשבון ששם הכל לוקח מאוד לאט והם ממש לא קרובים ליעילות בישראל..
לקח לנו מעל שעתיים להיכנס לעשות את הבדיקה. החדשות הטובות- כבר משעה 18:00 באותו יום (אני חושבת שעד 20:00) ניתן לקחת את התוצאות 😄
בהקשר לקורונה, לא מרגישים בכלל את הקורונה במונטנגרו, רוב הזמן מטיילים באוויר הפתוח ואת רוב הימים והטיולים העברנו לבד. פה ושם ראינו עוד מטיילים- בעיקר בצפון המדינה, אבל לא היה עומס והיינו רוב הזמן בחוץ מה שנותן הרגשה טובה ובטוחה. במסעדות אין חובת מסכה (רק המלצרים עם מסכות) וחובת עטית מסכות היא רק במקומות מסוימים כגון סופרמרקטים וחנויות.

מסלול:

יום 1: בודווה Budva, סבטי סטפן Sveti stefan, פודגוריצה Podgorica

נחתנו בטיבת Tivat, משם לקחנו את הרכב. בשל עומס החום, החלפנו בגדים למשהו יותר קליל ונסענו לעיר העתיקה בבודווה.

* עצרנו לבראנץ'- צהרים במסעדה ממש טובה- Restoran Rivijera. אווירה מקסימה, לא מסעדת תיירותית, מחירים סבירים, אוכל טוב ושירות מעולה- המלצר שמע שאנחנו מישראל ופרגן לנו בשירים בעברית😉 אכלנו: דגים- sea bass, sea bream בגריל, מנת פתיחה, גלידה, בירה וקוקטייל מרענן. *לא זוכרים כמה יצא..

משם המשכנו לסיבוב בעיר העתיקה, לכנסייה איוון הקדוש שנבנתה במאות ה-15-17, שלצידה מתנוסס מגדל פעמונים שבנייתו הושלמה המאה ה-19. משם המשכנו לכנסייה מריה הקדושה שהוקמה בשנת 840 ע"י המסדר הבנדיקטי, ממוקמת על החוף ולידה הצטלמנו עם המים התכולים.
ירדנו אל החוף כדי למצוא את פסל הרקדנית העירומה (Statua ballerina). לאחר מספר תמונות המשכנו את דרכנו ברכב לכיוון תצפית על האי סבטי ספטן. בשביל להגיע אל התצפית צריך להכניס לgoogle map סבטי סטפן מבודווה ובאמצע הדרך תראו מפרץ חנייה שקשה מאוד לפספס- זו נקודת התצפית.
אנחנו העדפנו להסתפק בתצפית בשל החום ומכיוון שלא התכוונו להיכנס לים ולפי דעתי זה הספיק.

סיימנו את היום במלון Hotel Aria בפאתי פודגוריצה, מלון עם מדשאות ירוקות, מסעדה מפוצלת עם ישיבה בגינה ובתוך המלון, בריכה ופארק מים לילדים.
ארוחת ערב טובה- אכלנו שני סוגים של פסטות, היה טעים. ארוחת בוקר- נחמדה ולא יותר מזה (אין בופה אלא רק תפריט).

מצרפת קישור למלון- https://www.booking.com/hotel/me/aria.en.html?aid=311984;label=aria-1UWKYjCIRFoP1AHY*vd2AwS442473137676:pl:ta:p1:p2:ac:ap:neg:fi:tikwd-23655924804:lp1008004:li:dec:dm:ppccp=UmFuZG9tSVYkc2RlIyh9YTQUGSsRwx9_3qo3uPTHyoo;ws=&gclid=Cj0KCQjw_8mHBhClARIsABfFgphVQIwJowB3uzF0x6KmZuxsuNllFAO4nZPzZArQ77WvPYxjjZD6si0aAkB1EALw_wcB

בודווה
פסל הרקדנית בבודווה
סבטי סטפן
Hotel Aria פודגוריצה

יום 2: מפלי הניאגרה של מונטנגרו Vodoped Nijagara, שייט בנהר סקאדר Skadar lake, מנזר מורצה Morcha monastery, קולאשין Kolasin

מפלי הניאגרה של מונטנגרו הם אחד הדברים היותר יפים שראינו בטיול- מומלץ! המפלים נוצרים בעקבות נהר צייבנה, ושם המפלים ניתן ע"י המקומיים. מהמפלים המשכנו בעקבות זרימת הנהר עד שמגיעים למעין תצפית בקצה קניון, שכולל עוד מספר מפלים קטנים ונוף עוצר נשימה.
ישנה מסעדה "שיושבת" על המפלים Restoran Niagara שבה עצרנו ללימונדה (טבעית ומאוד חמוצה חח 🍋).

כדי לשוט בנהר סקאדר יש צורך לשים בניווט את העיירה Virpazar. בעת הכניסה לעיירה, תהיו מוקפים בשלל עמדות שמציאות שייט באגם, אנחנו הלכנו לקריסטינה (העמדה שלה מורכבת מרכב ירוק עם מפה על הפגוש של הרכב) בעקבות הרבה המלצות שקראנו עליה.
קריסטינה מאוד חמודה ויודעת לדבר קצת עברית שזה מאוד נחמד, השייט עלה 30€ לשנינו, לסירה/גונדולה לבד יחד עם מדריך חמוד עם וייב טוב שמאוד התאמץ לענות לנו על כל השאלות.

*קריסטינה המליצה לנו על מסעדה שנראית כמו ספינת פיראטים, בדיעבד אני חושבת שזו מסעדת תיירים ופחות מסעדה מקומית. אכלנו דגי פורל בגריל שהיו מאוד יבשים לצערנו עם תוספות שחלקן לא היו מבושלות כמו שצריך.

*השייט היה מאוד נחמד, ממליצה לקחת שייט של שעה, אין סיבה לקחת משהו יותר ארוך כי זה דיי ממצה את עצמו ומתחיל לשעמם. ניתן לקפוץ למים האגם למי שרוצה לשחות.

חזרנו לפודגוריצה כדי לעשות קצת קניות (ראינו נעליים ממש יפות בבודווה אבל לא היה במידה) בקניון של מונטנגרו. הקניון אכזבה גדולה- 7 חנויות בקושי, כשכל החנויות הן חנויות מקומיות. יצא שקנינו כמה משחקים לחתולה שלנו וכמה קניות בסופר- שוקולד וחטיפים (שהיה מפתיע בגודלו ובתכולתו).
בכללי לא ממליצה לעבור בפודגוריצה מעבר ללינה בפאתי העיר, העיר אינה מפותחת ונראית קצת כמו עיירה שכוחת אל עם בניינים ישנים. בעיני היה בזבוז זמן ולא מוסיף לחוויית המקום.

משם התחלנו ",לטפס" עם הרכב לכיוון צפון המדינה, עשינו עצירה במנזר מורצ'ה, מנזר קסום עם גינה משגעת שנראה כמו טירה בסרטי דיסני. המנזר (סרבי אורתודוקסי) ממוקם בעמק נהר המורצ'ה ונבנה בשנת 1252 ע"י הנסיך סטפן שהיה נציג השושלת הסרבית מימיי הביניים, בה הוא גם קבור. היה משהו מאוד פסטורלי במנזר הזה, אנשים דגו דגים לידו, הגינה מלאת פרחים משלל סוגים והייתה אווירה של שקט נעים.

התחנה האחרונה ליום זה הייתה בקולאשין, עיירת סקי קטנה שנבנתה במאה ה-17 וגובהה 945 מטר. לנו במלון Bianca Resort & Spa ⛄.מלון סקי מאוד יפה, מעוצב כולו בעץ עם נוף ליער הסמוך אליו. ממליצה ללכת תמיד על הבופה, גם בערב, ולראות מה אוכלים. המלצרים שם לא יודעים כל כך אנגלית, התבלבלו לנו במנה וזה נגמר לא טוב.. האוכל בארוחת בוקר היה טוב אבל לא יותר מזה..
שירות הקבלה היה מעולה ומעל המצופה.

מפלי הניאגרה של מונטנגרו
מפלי הניאגרה של מונטנרו
אגם סקאדר
מנזר מורצ'ה
מלון Bianca Resort & Spa קולאשין

יום 3: קולאשין Kolasin, פארק ביוגרדסקה גורה Biogradska Gora Park, זבליאק Zabljak

עשינו סיבוב בעיירה (קולאשין) וקצת ביער הסמוך למלון ומשם נסענו לפארק ביוגרדסקה גורה.
פארק יפיפה ומיוחד במינו, בעל מגוון רחב של צמחיה (כל כמה מטרים יש צמחיה חדשה שמגלים) וכן של בע"ח. שטח הפארק 54 קמ"ר וכולל בתוכו יער, נהרות ואגמי מי קרחונים, כשהמרכזי מבניהם הוא באגם ביוגרדסקה שנמצא בכניסה לפארק. הכניסה לפארק עולה כ- 3€ לאדם.
המסלול בפארק הוא של 3.5 ק"מ, קראתי במספר בלוגים שצריך מפה/ תוכנת ניווט (maps.me) בפארק... *אין צורך בכלל* יש שביל הליכה (לא שביל מסודר אבל נראה כמו שביל שנסעה בו קולנועית/ הלכו בו הרבה) כך שאין סיבה ללכת לאיבוד- מדגישה שמדובר במסלול המעגלי.
המסלול אמור להאירך שעה, כשבפועל היינו שם משהו כמו 4-5 שעות. ירדנו מהשביל בקטעים מסוימים וטיילנו קצת בשוליים *תמיד חזרנו לאותה נקודה שממנה יצאנו לטיולי השוליים כדי לא להיאבד ולהמשיך במסלול*.
אני יכולה להגיד מהחוויה שלנו, שזה הפארק הכי מדהים מבין אלו שהיינו במונטנגרו, בעיקר בגלל המגוון בצמחייה, המסלול והשקט שבלטייל כמעט לבד. נקודה מושלמת שעצרנו בה למלא צילומים- הייתה בקתה באמצע הדרך עם שביל דק, כאשר משני צידי הדק היו מלא עצים וצמחים- בקיצור מדהים! 🤩

בעקבות "איבוד זמן" בפארק החלטנו לדחות את האומגה מגשר הטארה שתיכננו ולהמשיך למלון הבא, בעיירה זבליאק. בדרך לזבליאק עצרנו במנזר (שראינו בדרך) The Monastery of Saint George in Dobrilovina. מנזר נחמד, פחות מרשים ממנזר מורצ'ה אבל עדיין נקודה נחמדה למתוח רגליים.

סיימנו את היום במלון Hotel SOA בזבליאקבו שהינו שני לילות. מלון מאוד מומלץ בצפון! הארוחות הכי טובות שאכלנו בצפון, ממוקם בסמוך לאגם השחור, מציע גם שלל אטרקציות תמורת תשלום- אופניים, טיול טרקטורונים וריינג'רים. עם זאת החדרים דיי בינוניים והיה לנו בעיה של מים חמים. יכול להיות שמדובר בבעיה נקודתית..

פארק ביוגרדסקה גורה
The Monastery of Saint George in Dobrilovina
Hotel SOA

יום 4: אומגה בגשר טארה Tara bridge, פארק דורמיטור Durmitor national park, אגם השחור Crno jezero, טרקטורונים באגם השטן Vrazje jezero, זבליאק

בבוקר עברנו דרך מאפייה מקומית בשם Shambhala שנמצאת במרכז זבליאק וקנינו בה בורקס גבינה ותרד מומלץ מאוד.

באותו יום ירד גשם לסירוגין (בעיקר בבוקר ובצהרים המוקדמות), התלבשנו בהתאם ויצאנו לכיוון האומגה בגשר הטארה שפספסנו יום לפני.
ממליצה מאוד ללכת על Zip line הצהוב! בגשר ה- Durđevića Tara bridge ישנן מספר חברות לאומגות וראיתי המלצות שונות. בפועל הצהוב נראה הכי אמין, בטיחותי, מוסדר ומסודר. יתרונות נוספים לאומגה הצהובה זה שהאומגה נעשית בשכיבה ולא חייב להחזיק בחבלים שקושרים אותך לכבל כך שיש ידיים פנויות לצילומים. ניתן לעשות את האומגה ביחד או לחוד אבל במקביל (יצאנו בפרש של כמה שניות והיינו במקביל אחד לשנייה) ויש הסעה מסודרת שמחזירה אותכם מנקודת הסיום אל החניון של נקודת ההתחלה (בשונה מחלק מחברות האומגות האחרות).
האומגה הייתה חוויה ממש כיפית וקצרה כך שאין יותר מידי זמן לפחד, אורכה 845 ק"מ. אחריה התרשמנו מהגובה ועומק קניון הטארה (בו עובר נהר הטארה) ע"י תצפיצ מהגשר. יש לציין שקניון הטארה הינו הקניון השני בעומקו בעולם לאחר הגראנד קניון בארה"ב.

משם חזרנו לזבליאק כדי לעשות את אחד המסלולים של פארק דורמיטור. פארק דורמיטור הינו אחד מהפארקים הלאומיים של מונטנגרו ושטחו כ-390 קמ"ר, הכולל את רכס הרי דורמיטור, אגמים כגון האגם השחור ואגם השטן והעיירה זבליאק שנמצאת בגובה של 1456 מטר. הפארק עצמו מציע מגוון רחב של טיולים וטראקים למיניהם כשהארוך ביותר כולל מסלול של 52 ק"מ, עם אתרי לינה והבערת אש (מסלול של כמה ימים).
אנחנו הלכנו על מסלול מעגלי מסביב לאגם השחור. בכניסה לפארק ישנה חנייה בתשלום 2€ והכניסה לפארק עולה כ- 3€ לאדם. לא ניתן להמשיך לנסוע ברכב עד האגם השחור, אלא להחנות בחניון ולהמשיך ברגל, הליכה של כ-10-15 דקות. בסמוך לאגם ולתחילת המסלול שמקיף אותו, ישנה מסעדה חביבה שהייתה תחנת התגוננות מהגשם והתחממות. אכלנו פסטה ברוטב שמנת ופטריות, בירה ושוקו חם- היה חביב..

האגם השחור הוא האגם הגדול מבין 18 האגמים בפארק דורמיטור, המסלול הרגלי מסביבו באורך של 4 ק"מ. כפי שאמרתי מקודם, לא היה צורך בשום תוכנת ניווט או מפה, המסלול מאוד מסודר וסובב את האגם כך שמכל נקודה במסלול רואים את האגם. חשוב לציין שהמסלול מתחיל (בשני כיווניו) מאוד באיזי אבל בהמשך נהיה קצת יותר מאתגר וצריך קצת לטפס.
ממליצה מאוד על הטיול הזה, יש לפארק משהו ייחודי משלו עם הרבה ברושים, אלונים, צמחייה (יחסית אחידה) והחוויה הגדולה שמכל נקודה במסלול רואים את האגם כך שאפשר לצבור מלא תמונות יפות.

חזרנו למלון ולקחנו משם טיול טרקטורונים לאגם השטן (היינו בטוחים שאנחנו נוסעים ל-2 אגמים אחרים ובדיעבד לאחר נסיעה ברכב לשם, גילינו שהגענו לאותו מקום חח).
ממליצה ממליצה ממליצה נסענו בדרך לא מסודרת שמתאימה בעיקר לטרקטורונים ולסוסים- הדרך חצתה עמק יפייפה ביופיו בעל מרחבים ענקיים מלאי פרחים בשלל צבעי הקשת, נחלים, גבעות והרים. מחזה מדהים! כשהגענו לאגם השטן המדריך המליץ על נקודת תצפית וצילום ייחודית שכללה עלייה עם הטרקטורון על גבעה- הוא לא טעה בכלל – מנקודה זו ניתן להשקיף על כל העמק, כתמונה פנורמית אחת ולמרגלותיה מוצב אגם השטן.
רקע קצר על אגם השטן- אגם זה הוא ממי קרחונים לכן צבעו תכלת-טורקיז, הוא מכונה כך בשל פולקלור עממי שבו סוס מעופף ויורק אש מאפו היה פוקד את המקום. המקומיים מכנים את האגם- חוף הים של זבליאק שכן בקיץ ניתן לשחות בו.

מרוצים ועייפים, התארגנו וישבנו במסעדת המלון (SOA) מומלץ!, המסעדה היחידה שמידת העשייה של הבשר הייתה בין מדיום לוול-דאן! המרקים דלוחים אבל העיקריות היו טובות מאוד.

קניון נהר הטארה (אומגה)
האגם השחור ופארק דורמיטור
פארק דורמיטור, טיול טרקטורונים
אגם השטן, טיול טרקטורונים

יום 5: אגם השטן Vrazje jezero, רכבל על הר סאבין קוק Savin Kuk Ski Track, ניקשיץ Niksic, אגם סלאנו Slansko lake, פראסט Parest

הדרך ברכב אל אגם השטן מזבלאיק קצת מסורבלת, לפחות ההתחלה של המסלול, ואח"כ היא מאוד נחמדה, כביש סלול מסודר בתוך עמק מהמם. לאחר סט תמונות נוסף באגם, נסענו לרכבל על הר סאבין קוק שהינו אתר סקי בגובה 2224 מטר, בהמלצה שקיבלו מקבוצת ישראלים שפגשנו במלון SOA. הרכבל הוא רכבל סקי קלאסי שמיועד לזוג באוויר הפתוח ומורכב "מ-2 מדרגות", מדרגה ראשונה עד אמצע ההר ומדרגה שנייה עד פסגת ההר (קצת לפני הקצה), העלות היא 12€~ לאדם בין אם מטפסים עד הקצה ובין אם עוצרים בסוף המדרגה הראשונה.
אנחנו עלינו עם הרכבל למדרגה השנייה ומשם התחלנו לטפס ולצלם עד שהגענו לפסגת ההר.
מבחינת אקלים- עד סוף המדרגה הראשונה היה מאוד חמים ומהמדרגה השנייה התחיל להיות קריר. בהליכה אל הפסגה היה בין חם לקר, בגלל הפעילות הפיזית הנדרשת בעת הטיפוס וכשישבנו בפסגה היה קר. אודות לשינויי הטמפרטורות זכינו לראות גושי קרח שטרם נמסו, דשא ירוק עם שלל פרחים וחודי הרים מבצבצים בפלטת צבעי אפור-שחור-ירוק-לבן וכמובן view מדהים של כל פארק דורמיטור (כולל האגם השחור שהיה נראה קטנטן מלמעלה).
ממליצה להצטייד במעיל חוסם רוח וכובע, כך שאפשר להוריד וללבוש בעת הצורך ובפקל קפה/ תה או סתם משהו לנשנש כדי לעשות אתנחתא ולהנות מהנוף. כל הטיול ארך בסביבות 3 שעות.

החלטנו לוותר על עלייה נוספת לצפון (לאגם פיבה Piva lake) ולהתחיל להדרים לכיוון העיירה ניקשיץ לארוחת צהרים. ניקשיץ היא העיר השנייה בגודלה לאחר עיר הבירה פודגוריצה, בה מבשלת הבירה הארצית- ניקשיצקו פיבו. הלכנו לפי המלצה של TripAdvisor להמבורגריה Pekara, לא הייתי בונה על זה. הרמה הייתה מאוד נמוכה, עם זאת הייתה נקודת אור בארוחה- עוגת השוקולד שהייתה טובה מאוד! יש להם עוד מגוון אוכל חוץ מהמבורגרים ויכול להיות שעדיף להזמין שם דברים אחרים. חנינו על המסעדה ולכן החנייה הייתה בחינם.
עשינו סיבוב קטן באזור הקניות של ניקשיץ, לא בדיוק אזור הקניות שמדמיינים, בזבוז זמן והייתי ממליצה במקום לקפוץ לקתדרלה שבסוף הרחוב של ההמבורגריה- the cathedral church of st. basil of Ostrog.

עקב השעה, החלטנו לעשות גיחה קצרה באגם סלאנו ומשם נסענו ישירות לפראסט בה ישנו. המלון שלנו - Conte Hotel & Restaurant היה ממוקם בעיר העתיקה של פראסט ולכן היה צריך להחנות את הרכב בכניסה לעיר העתיקה (חניון לפני חוף הים, כשהחוף סגור במחסום), להתקשר לבית המלון ולבקש שיבואו לאסוף אותנו. למזלנו עובד של החניון עזר לנו להתקשר למלון אחרי שראה שאנחנו מבולבלים מכל ההכוונה של google maps. החיסרון העיקרי במלון היה שהקבלה והמסעדה היו במקום אחד והחדרים (לפחות החדר שלנו) היה במקום אחר, מה שהצריך עוד נסיעה של כמה דקות וטיפוס בגרם מדרגות. עם זאת, החדר היה מאוד גדול ומרווח, קיבלנו 2 חדרי שינה למרות שהיינו צריכים רק אחד. מחדר השינה והמרפסת היה נוף לים, מתחם החדרים כולל בריכה עם נוף לים, בר קטן ופינות ישיבה. *המים החמים נגמרו באמצע המקלחת.
אכלנו בערב במסעדת המלון שהייתה על המזח, נוף עוצר נשימה, בעיקר בשקיעה אבל אוכל מאוד יקר ולא שווה את המחיר (90€~). הזמנו 2 דגים, אחד בהמלצת המלצר (Monkfish).. פחות..

רכבל בהר סאבין קוק
הר סאבין קוק
הר סאבין קוק והאגם השחור מרחוק
הר סאבין קוק, שלגים שטרם נמסו
אגם סלאנו
מפרץ קוטור
מלון Conte Hotel & Restaurant

יום 6: קוטור Kotor, אוריזון קפה Horizon cafe, טיווט Tivat

כפי שרשמתי בהקדמה, בערי החוף חם מאוד, אבל מאוד! (בקיץ) לכן ידענו שכדי להתרענן ולהימלט מהחום הנורא, חייב לטבול בים. נסענו ישירות מפראסט לקוטור למלון הבא שסגרנו ל-2 הלילות האחרונים Hotel Casa del Mare – Amfora בקוטור. המלון הכי מוצלח ומדהים שהיינו בו ~ מומלץ מומלץ מומלץ! ~
המלון מציע חנייה פרטית, חוף פרטי עם מיטות שיזוף ומלצר שעובר בין המיטות, מסעדה מעולה, ארוחת בוקר עשירה וחדרים ענקיים! אומנם המלון לא יושב בעיר העתיקה, מה שמצריך נסיעה של כ-7-10 דקות עד לשם, אבל שווה כל שקל. ממה שהסתכלנו לפני, יש הרבה מלונות שיושבים בעיר העתיקה ודורשים יותר כסף או לחילופין טוענים שיש להם חוף פרטי אבל יש להם מזח פרטי עם אזור בים שתחום עבורם (לא מתחייבת שזה המצב בכל המלונות), כך שלא הרגשנו שום הפסד וזכינו במלון מושלם!

קישור למלון-

החלפנו לבגדי ים וקפצנו לים, בחוף הפרטי. מה שנחמד זה שאין חול אלא חלוקי נחל/אבנים כך שלא מתלכלכים, עם זאת יש קצת צמחייה בתוך המים. המשכנו לארוחת צהרים במסעדה, לא זוכרת את שם המסעדה אבל היא קיבלה דירוג טוב ב-TripAdvisor, בשר לא מוצלח..
אחרי שהיינו דיי מבואסים, החלטנו להתנחם בבירה טובה בלוקיישן הכי מיוחד שהיינו- Horizon cafe. זו נסיעה לא קלה של 30-40 דקות מקוטור, על הר, בכביש כמעט ברוחב של מכונית וחצי- דורש תמרון ונסיעה איטית, אבל הנוף- מבית הקפה/ בר הזה שווה את הטיפוס! מנקודה זו ניתן להשקיף על כל מפרץ קוטור, יש אוויר טוב ועיצוב מגניב וייחודי.

בשביל להיכנס לטרסות המשקיפות על הנוף יש לקנות שתייה כלשהי בבר דרכו נכנסים (לא חייב אלכוהול)- הלכנו על בירה מקומית ובירת Somersby blueberry (שלמות! 😋) ותפסנו לנו שולחן. כשהתפנתה הטרסה האחרונה המשקיפה בזווית הטובה ביותר על מפרץ קוטור, הלכנו להצטלם (כמו כל האנשים הפוקדים את הבר). המשכנו לטיווט בהמלצת הברמנית למסעדת Mala barka.
למזלו זה היה שיחוק! המסעדה בנויה כגינה וכחלק מקורה, כאשר בגינה היה זמר עם גיטרה ואווירה מגניבה של מסעדת טברנה. המלצה לקחנו דג sea bass 1 ק"ג + תוספת (שאינה כלולה במנה כך שצריך להזמין בנפרד) וכמה כוסות שתייה- היה נהדר! סוף סוף דג שעשוי בצורה מושלמת!
קיבלנו גם הצגה של המלצרית שפתחה לנו את הדג וחילקה לנו פילטים שלו לאחר ניקוי עצמות. *חשוב לציין שזמן ההמתנה למנה היה ארוך- 40 דקות והמלצרים לא ממש דוברים אנגלית, מחיר עלה 90€.

החוף הפרטי במלון Casa del Mare – Amfora
Horizon cafe ומפרץ קוטור
Horizon cafe ומפרץ רקוטור

יום 7: קוטור Kotor, שייט במפרץ קוטור והמערה הכחולה Blue cave, Lady of the rocks

היום התחיל ב-7:15 בבוקר כשהלכנו לבדיקת קורונה בבית החולים/ מרכז רפואי בקוטור. ההמתנה הייתה ארוכה ומתישה וכללה המתנה בחוץ בשמש- חשוב מאוד להביא מים, כובעים, משקפי שמש, קרם הגנה ובעיקר סבלנות! אחרי שעתיים וקצת סיימנו את הבדיקה, חזרנו למלון ונהנינו מארוחת בוקר מדהימה שכללה גם בופה וגם תפריט!

החום שייבש אותנו ורוקן את כוחותינו, גרם לדבר המתבקש היחיד- שנ"צ. בצהריים נסענו לנמל קוטור לשייט במפרץ קוטור דרך חברת Montenegro submarine. החברה מציעה מספר סוגי שייט- שעתיים, 3 שעות ו-6 שעות. אנחנו לקחנו שייט של 3 שעות לאי 'גבירתנו של הסלעים', בונקר צוללות מימי מלחמת העולם השנייה ולמערה הכחולה בה השתכשכנו במים, עלות 30€ לאדם.
(קישור  https://www.montenegrosubmarine.me/index.php/en/).

מטרת השייט הייתה בעיקר להגיע למערה הכחולה בה מי הים הופכים לצבע תכלת זוהר ועל הדרך קיבלנו אקסטרה עצירה באי 'גבירתנו של הסלעים'- אי מלאכותי שנוצר ע"י אבנים גדולות אותן הביאו ימאי האזור. האגדה מספרת שהימאים מצאו אייקון של מריה הקדושה שנפל מחרטום ספינה והחליטו לבנות במקום כנסייה (בשנת 1630). עלות כניסה לכנסייה 1€ לאדם. מאחורי המזבח בכנסייה יש חור עם אבן, שהאגדה המקומית מספרת שמי שנוגע באבן ומבקש משאלה- משאלתו תתגשם.

מול 'גבירתנו של הסלעים' נמצא אי נוסף בשם Island of Saint George שמכונה גם "אי המתים", האי נחשב כמקולל ע"י המקומיים. באי ניתן לראות מנזר קטן, מספר עצי ברוש ובית קברות.

אחרי השייט קפצנו לבית החולים/ מרכז רפואי של קוטור לקבל את תוצאות בדיקות הקורונה (השעה הייתה כבר 18:00~). קיבלנו מסמך חתום שעשינו את הבדיקה ויצאנו שליליים.. פווו😌

חזרנו למלון (Amfora) לארוחת ערב במסעדת המלון, במילה אחת *מושלם! * ישבנו בחוץ במרפסת המשקיפה על החוף ומפרץ קוטור בשעת בין ערביים, הזמנו ברוסקטת עגבניות כראשונה, דג sea bream 1 ק"ג בגריל שהגיע עם תבשיל תפוחי אדמה ותרד, 2 קינוחים מדהימים- אלף עלים עם קרם וניל ופירות יער ועוגת שוקולד עם צ'נקים של שוקולד וקרם קרמל מלוח. בנוסף לזה הזמנו 2 כוסות יין לבן איטלקי, קוקטייל, בירה ושתייה קלה- עלה 110€- שווה כל שקל! ביחס לארץ זה ממש זול😉
הארוחה הכי טובה שאכלנו בכל מונטנגרו!
השירות היה מעולה, האוכל פנטסטי, האווירה מרגיעה והשתפרה עם השקיעה וזמר שהתחיל את הופעתו במסעדה. באמת סיום מושלם לטיול.

לאחר התארגנות החלטנו שאנחנו חייבים לסמן V בקזינו המקומי. בואו נגיד שלא מדובר בווגאס או משהו בסגנון, הקזינו יחסית קטן ומורכב בעיקר ממכונות, שולחן רולטה אחד ושולחן פוקר אחד (אין באלק ג'ק). הייתי מגדירה את המקום כחביב ולא מעבר, אחרי שעה מיצינו וחתכנו למלון (היו גם מלא מעשנים כבדים בפנים... חזרנו מסריחים).

אי 'גבירתנו של הסלעים'
אי המתים
בונקר צוללות מימי מלחמת העולם השנייה
המערה הכחולה
המסעדה במלון Casa del Mare – Amfora
הנוף מהמסעדה במלון Casa del Mare – Amfora

יום 8: חוזרים הבייתה, שדה התעופה טיווט Tivat

קמנו בבוקר, ארגנו דברים אחרונים וירדנו לעוד ארוחת בוקר מפנקת במלון. לצערנו, הטיסה שלנו התעכבה בחצי שעה לשעה 12:30 והיינו צריכים להחזיר את הרכב בשעה 10:00 לשדה. אז ב-9:30 כבר יצאנו לכיוון השדה, עברנו בתחנת ניקוי עצמי לרכבים בטיווט (ממוקמת אחרי שדה התעופה, כ-2-3 דקות נסיעה משם) כדי לנקות את השטיחים וחזרנו לשדה כדי להזדכות על הרכב.

כפי שכבר אמרתי... חם.. חם מאוד בערי החוף ומשום מה הם לא שמעו על ההמצאה מזגן/ מאוורר.. (בשדה התעופה) עשינו check in לטיסה והלכנו לטפל בהחזרת הרכב. למזלנו נתקענו עד 10:45 באזור הקבלה כדי שהבחור של Eurocard ישחרר אותנו (לוקחים שם יותר מידי את הזמן). אני אומרת למזלנו כי יכולנו לצאת החוצה לנשום עוד אוויר. בתמימותנו חשבנו שאם ניכנס לאולם הנוסעים (לאחר הבדיקה הביטחונית) נוכל להנות ממזגן, אבל לא כך היה, האולם חנוק וחם... אין מזגן ואין מאווררים. רק ב"דיוטי פרי" יש מאוורר אחד מסכן שתפסנו למשך חצי שעה עד שהמוכרים התחילו לחשוד שבאנו לגנוב משהו 😅.. בהקשר לדיוטי פרי, מאוד מאכזב, מקום של 2-3 מטר עם שום דבר, בכללי לא חזרנו עם דברים מיוחדים והייתי ממליצה לקנות שוקולדים למשפחה/עבודה בסופרים המקומיים Voli, DEA.
בהמשך ההמתנה, התייאשנו והורדנו נעליים ואלתרנו מניפה מכמה דפים.. קשה להגיד זאת וזה לא משהו שהייתי רוצה להתחייב, אבל בדיעבד אם היינו יודעים שכך יהיה, היינו מבקשים להחזיר את הרכב בשעה 11:00-11:30, והולכים להנות עוד מהים. כל העסק של check in, בידוק וכו' לקח בלחץ 10 דקות. מה שלקח יותר זמן היה להחזיר את הרכב חח אני מניחה שהעדר הלחץ והתורים היה בגלל הקורונה והחזרה לשגרה ואולי זו פשוט לא הייתה העונה.. אם אתם נתקלים בקיץ הקרוב באיחור של הטיסה, הייתי שוקלת להחזיר את הרכב, להסתכל מה מצב התורים ואז לנסוע במונית לטיווט או לחוף סמוך, להתקרר ואז לחזור 40-50 דקות לפני הטיסה.
מבחינת הכניסה למטוס, נכנסו למטוס בשעה 12:00 והתחלנו לנשום לרווחה בזכות המזגן.

הטיסה הייתה בסדר גמור ונחתנו בשעה 15:00~. ממליצה מאוד להיות ממוקדים וללכת מהר לכיוון המזוודות, קבלה של מוצרים שנרכשו בדיוטי פרי ונשמרו לחזרה לארץ כדי ללכת כמה שיותר מהר לבדיקות הקורונה. בגלל שנחתנו בצהרי יום שישי ומיהרנו, היינו בין הראשונים במתחם הבדיקות ויצאנו תוך 10 דקות, כשמאחורינו תור ארוך של כמה מאות אנשים שעוד המתינו להיכנס לבדיקה.

ארוחת הבוקר במלון Casa del Mare – Amfora

* ממליצה לבוא בראש פתוח ולזרום גם אם יש מסלול ו-x אטרקציות שבא לכם לעשות. לפעמים דברים לוקחים יותר/פחות זמן ממה שטוקבקיסטים ממליצים, לפעמים פוגשים אנשים ושומעים על עוד מקומות מגניבים שבא לכם לבקר בהם. אז פשוט תזרמו ואל תתבאסו אם לא הספקת לראות משהו 😊

לסיכום היה טיול ממש מוצלח ועלה על הציפיות שלנו. הייתי ממליצה להתמקד יותר בצפון מונטנגרו וללכת יותר לטיולים ארוכים של יום עד יומיים בכל שמורה וגם לשקול את האופציה של לבשל בשטח/ במטבח של החדר אם לוקחים Airbnb.